wAAlwijkse en LAnqstRAAtse cour Ant
Brabants wegennet
Geringe spaarkansen
RECORDHOOGTE BEREIKT
voor kleine ondernemers
lekker... die zachte
echte Virginia
Lekker... die zachte
echte Virginia
Laat Uw bril
van tijd tot tijd eens bijstellen
HET KOST U NIETS!
<^Bogaertó
mmm
Leider... die zachte
echte Virginia
OÓK MET FILTER
OOK MET FILTER
Jarige Prinses
Succesvol jaar voor Vauxhall
OOK MET FILTER
VRIJDAG 19 FEBRUARI 1965
86e JAARGANG No. 14
West-Duitsland
Egypte
en
Brillenspecialist
Optica
Grotestraat 220, Waalwijk
Houdt Bogaerts voor ogen
Telefoon 3560 b.g.g. 4140
Man wurgt zijn
vrouw
Soberdere kerken
in bisdom Den Bosch
Ontvoerde baby
dood gevonden
De echo van het Zuióen
Uitgever
Wa-alwijksche Stoomdrukker jj
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
«Abonnement
p. mnd. (1.00+ Oct. inc.k.) IM
p. kwrt. (3.00 10 ct inc.k.) 1M
week (0.24 1 ct inc.k.) t
p. kwrt. p. post f 3.30 bij girobetodiM
(b(j incasso p. postkwit. 30 ct. extzmT
Advertentieprijs: 11 cent per ssok
Contractadvertenties: speciaal tariel
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk
Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres:
Zoals wij in ons vorige nummer
reeds in het kort hebben meege
deeld, is j.l. zaterdag te Eindhoven
een belangrijke vergadering ge
houden, waarin naast twee inlei
ders verschillende personen het
woord voerden over de achterstel
ling van Brabant inzake het wegen
net. Het resultaat is geweest het
permanent comité „Brabantse we
gen", waarin alle politieke partij
en zijn vertegenwoorigd. Dit comi
té zal, als minister Van Aartsen
doof blijft voor telegrammen, mo-
ties en besprekingen andere mid
delen gaan toepassen, zoals een gro
te perscampagne, een Brabants- pe.
tionement-rally naar Den Haag,
borden langs de weg enz. enz.
Een telegram werd al vast naar
de minister gezonden en gisteren
zijn al een paar leden op audiëntie
geweest. Op het ogenblik dat we
dit schrijven weten we de resulta
ten van dit onderhoud nog niet.
Het lijks ons toch wel van be
lang hier nog het een en ander
mee te delen wat de twee inleiders
over dit onderwerp hadden te zeg
gen.
Met cijfers en feiten hebben de
aangezochte inleiders mr. B. J. van
Spaendonck jr. (Tilburg) en mr. dr.
N.H.L. v. den Heuvel (Den Bosch)
de bekende situatie nog eens ge
analyseerd: Van 1939 toen de mo
torisering van het wegverkeer in
Nederland voelbaar begon te wor
den tot 1947 kreeg Brabant 4 pet.
van alle nieuwe wegen die toen in
Nederland tot stad kwamen. Voor
de rest stamde het gehele Brabant
se wegennet drie jaar na de twee
de wereldoorlog nog uit de tijd van
anderhalve eeuw terug. Van 1947
tot 1960 werd in Brabant 18,8 pet.
van de Nederlandse nieuwe wegen
uit die periode aangelegd. Over de
periode van na de tweede wereld
oorlog tot nu toe werd in Brabant
slechts 65 pet. van de officiële plan
ning over de rijkswegen uitgevoerd,
terwijl over het geheel genomen
ditzelfde cijfer 115 pet. bedroeg.
Van alle autosnelwegen in ons land
ligt 30 pet. in Zuid Holland; 23 pet.
in Gelderland en llpct. in Brabant.
Aan deze onaanvardbare achter
stelling wordt door de nu bekend
geworden plannen van het rijkswe-
genfonds niets veranderd. In Gro
ningen, waar 4 pet van de Nederl.
bevolking woont en 3,7 pet. van de
Nederlandse Industrie gevestigd is
komt tot 1970 maar liefst 7 pet. van
de nieuwe wegen. In Gelderland:
11 pet. van de bevolking, 13,4 pet.
van de industrie komt 16,5 pet. van
de wegenbouw.
En in Brabant: 13,5 pet. van de
bevolking, 34 pet. van de industrie
komt 16 pet. van de wegenbouw.
Daartegenover staat de ontwik
keling van het verkeer, welke in
Brabant nog stormachtiger is dan
in de rest van Nederland: Het aan
tal personenauto's in Brabant zal in
1970 niet minder dan 260.C'OO bedra
gen, een stijging van 165 pet. te
genover het landelijk gemiddelde
van 130 pet.
Industriële cijfers wijzen op het
een en ander aspect: In tien jaar
tijds (van 1950 tot 1960) steeg de
industriële productie in Brabant
met 155 pet. tegenover het lande
lijk gemiddelde van 132 pet. Wat
dit (bijvoorbeeld) voor het goede
renvervoer wil zeggen, blijkt uit
de cijfers van de laatste 5 jaar uit
dezelfde periode. Het binnenlandse
interlokale beroepsgoederenvervoer
steeg toen van 60 miljoen ton tot
105 miljoen ton. Het vervoer over
de weg is momenteel ongeveer het
tienvoudige van dat per spoor. In
dezelfde periode dat het aantal
vrachtauto's in Nederland verdub
belde verdrievoudigde dit in Bra
bant.
Mr. van den Heuvel wees op een
droef Brabants record: met 368 ver
keersdoden (17,7 pet.) staat Brab.
bovenaan. Mr. Van Spaendonk at
tendeerde op de extra verzwaring
welke dit onveilige Brabantse we
gennet binnenkort krijgt als op 1
juni '67 de douane unie het grens-
passerende goederenvervoer gaat
beinvloeden. Nu al verdubbelde dit
vervoer sinds 1959.
Hij sloot zich aan bij het stand
punt van de Belgische minister
voor verkeer, de heer Bertrand, die
erop gewezen had, dat het Bene-
lux-middengebied nog duidelijk de
sporen draagt een aanhangsel te
zijn van de centrale kernen in Ne
derland en België. Voor kat Neder
land betrof, wees de heer Van
Spaendonck er op, dat men komen
de uit de randstad Holland in Bre
da het einde van de dubbelbanige
autoweg bereikt, hetzelfde ten noor
den van Keizersveer en ook in Den
Bosch. Verder naar het zuiden treft
men nog wat stukjes autoweg, die
er als het ware „toevallig" liggen.
Hij zowel als mr. Van den Heu
vel benadrukten ook het belang dat
de randstad Holland en de rest van
Nederland bij het beëindigen van
de achterstelling van Brabant heb
ben, wil men daar zijn rol in Euro
pees verband als havenstad en
aanvoerplaats blijven spelen.
Om al die redenen vergt het we
genprobleem in Brabant een reso
lute aanpak, moesten er maatrege
len van allure genomen worden.
West-Duitsland zal zijn economi
sche hulp aan Egypte stopzetten en
zijn politieke verhoudingen met
Cairo herzien als Nasser toch Ul-
bricht ontvangt. Dit ultimatum
maakte staatssecretaris von Hase
maandagmiddag bekend, kort voor
dat Bonn bericht kreeg, dat het Is
raëlische kabinet het Duitse aanbod
otc vervanging van de wapenhulp
door andere steun van de hand had
gewezen.
Maar veel succes zullen de Duit
sers wel niet hebben.
mensen met een bescheiden of mid
deninkomen moeilijk begaanbaar. Uit
hoofde van hun individualistische in
stelling komen zij niet zo gemakkelijk
tot een samengaan met anderen. Sa-
De ontwikkeling van het economi
sche leven heeft er toe geleid dat de
structuur daarvan zich sneller wijzigt
dan voorheen. Dit betekent in feite
dat het tempo van de economische
slijtage enorm is toegenomen. Be
drijfsmiddelen, die men bij aanschaf
vele jaren dacht te gebruiken, blijken
plotseling verouderd bijvoorbeeld
door de plotseling veranderde kos-
tenverhouding tussen machinekosten
en die van de menselijke arbeid of
anderszins.
Ook de alom op te merken schaal
vergroting van bedrijven werkt in de
richting van snelle afschrijving van
bedrijfsmiddelen en zelfs van hele be
drijven. De schaalvergroting van de
consumptie heeft er toe geleid, dat 't
grootbedrijf en het grootkapitaal veel
meer belangstelling door de produktie
niet alleen, maar ook voor de distri
butie, 'heeft gekregen.
Het klein- en middenbedrijf, dat
toch al meer dan eens economisch in
het defensief wordt gedrongen, heeft
het daardoor extra moeilijk gekregen
met name in 'het vlak van de financie
ring van de onderneming.
DE FINANCIERING
Komen kleinere ondernemers tot de
slotsom dat hun zaken op grotere
schaal moeten worden gedreven, dan
zijn daarvoor min of meer omvangrij
ke financieringen nodig. In de mees
te gevallen zijn daarvoor de middelen
niet aanwezig. Zij moeten financieren
uit eigen middelen of door middel
van kredieten.
Beide wegen zijn voor vele zaken-
men zaken doen houdt in het schep
pen van economische en juridische
verhoudingen en op dit terrein is men
meestal niet thuis.
Een groot bedrijf geeft een emissie
uit op de open kapitaalmarkt of heeft
een achtergrond waarop het een aan
tal leningen kan bouwen. Het heeft
de middelen tot uitgebreid markton
derzoek en kan daarom met meer ze
kerheid de uitkomst van een bepaalde
financiële politiek berekenen.
STEUN IN DE RUG
Als kleine zakenlieden kredieten
opnemen, doen zijn het aarzelend om
dat hun traditionele instelling er op
gericht is alleen met eigen vermogen
te werken. Veel van dit soort onder
nemers zal zijn instelling ten deze uit
noodzaak moeten wijzigen en daar
voor zijn een goede voorlichting en
een beter inzicht in het bedrijf nood
zakelijk. Die instelling groeit niet van
vandaag op morgen. In de tussentijd
wordt de achterstand groter en wordt
het nog moeilijker om uit de nesten te
geraken.
Wij zouden kunnen opmerken dat
in deze sector toch de mogelijkheid
bestaat, gebruik te maken van een
aantal garantiekredieten, waarbij de
staat uiteindelijk steun in de rug
biedt. Nog onlangs zijn dit soort kre
dietmogelijkheden aanzienlijk ver
ruimd. Nochtans vermogen zij niet de
moeilijkheden van velen te overbrug
gen. Wij wijzen dan op 'het onvol
doende spaarvermogen van de kleine
en middeninkomens.
VERPLICHTING
Voor zover die spaarmogelijkheden
aanwezig zijn, worden zij afgeroomd
door het z.g. gedwongen sparen gro
tendeels voor de oude dag. Dit sparen
is verplicht ingevolge de uitgebreide
sociale verzekering ook voor zelf
standigen waaraan tot f 12.000,- 'n
achtste van het inkomen moet wor
den opgeofferd.
Wil men daarnaast nog belasting
vrij sparen, dan wordt dit ook naar de
sociale sector gedrongen omdat er
voor lijfrentepremies nog f 5000, -
BTJDDE MEYER
chemisch reinigen
groteritraat 05 waalwijk
per jaar sinds 1 januari 1965, belas
tingvrij mag worden besteed. Van dit
geld behoeft de ondernemer eerst in
de toekomst belasting te betalen, n.l.
wanneer hij het gaat besteden. Wil hij
besparen om investeringen te doen,
dan wil de fiscus daarover direct zijn
deel hebben.
Uit de geweldige kapitaalvorming
bij de levensverzekeringmaatschappij-
enblijkt hoezeer hier de investering in
de risicodragende sector wordt bena
deeld ten bate van de invesering in
de sociale sfeer.
HOGERE RENTE
Temidden van deze ontwikkeling is
de rentevoet verhoogd, waarmee het
beroep op krediet wordt afgezwakt en
is de investeringsaftrek afgeschaft.
Die investeringsaftrek betekende voor
de kleine luyden althans nog een be
perkte uitweg om belastingvrij inves
teringen te doen. Het bezwaar is dat
zij discriminerend werkte.
Kapitaalintensieve ondernemers
genoten een voordeel boven degenen
die met veel arbeidskracht werkten:
Bovendien kunnen ondernemers er
van profiteren en particulieren niet.
Men vergeet echter dat investeringen
voor ondernemers het brood des le
vens in hun produktieve periode vor
men en dat particulieren er buiten
kunnen.
Bij de thans bestaande gang van
zaken wordt de particuliere sfeer be
voordeeld boven die van het onderne
men. Zou het niet meer gelijke kan
sen scheppen wanneer belastingplich
tigen een keuze mochten doen om tot
f 500, - te investeren, hetzij in de
risicodragende sector, hetzij in de
particuliere (lijfrente) sfeer?
VERREKENING
Ook hier zou de fiscale afrekening
later kunnen plaats vinden, nl. op 't
moment dat de ondernemer de risico
dragende sector verlaat. Toegegeven
moet worden dat de controle daarop
op technische moeoilijkheden stuit,
maar onoverkomelijk zijn die toch
niet.
Wil men voorkomen dat met name
de genieters van hoge inkomens van
een zodanige regeling profiteren en
stellen dat deze groep de aftrek niet
nodig heeft, dan zou de keuzemoge
lijkheid kunnen gelden tot een be
paald inkomen. Willen wij er toe ko
men om voor klein en middenbedrijf
gelijke kansen te scheppen, ook in de
financiering, als voor het grootbe
drijf dan moeten er op dit terrein mo
gelijkheden liggen.
De positie van de economisch
zwakkere ondernemers vraagt er om,
de eis tot behoud van gezonde zaken
wijst in die richting en de bezitsvor
ming aan de voet van het economisch
leven is er mee gediend. De finan
ciële problematiek, die daaraan ver
bonden is, verdient alle aandacht.
MELDT ZICH DAARNA
BIJ DE POLITIE
In de nacht van zondag op maan
dag heeft de 32-jarige A. J. chauf
feur bij de gemeentelijke sociale
werkplaats zijn eveneens 32-jarige
echtgenote in de woning in de Aal-
keetstraat te Rotterdam, door wur
ging om het leven gebracht. De
man heeft zich na de misdrijf, dat
tussen 4 uur en half 5 moet zijn
gebeurd, in overspannen toestand
bij het posthuis van de politie in
Overschie gemeld. De chauffeur,
die al verscheidene malen in een
inrichting voor geestelijk gestoor
den werd verpleegd en pas sinds
een jaar weer bij zijn vrouw
woonde, is vermoedelijk tot zijn
daad gekomen door huwelijksmoei
lijkheden. Op verdenking van dood
slag is hij op het bureau Ooster-
vantstraat in verzekerde bewaring
gesteld.
Prinses Christine, die gisteren haar achttiende verjaardag vierde.
Foto Max Koot)
De verkopen van Vauxhall perso
nenwagens en Bedford bedrijfsvoer
tuigen bereikten in 1964 een record
hoogte van 342.782 eenheden, verge
leken met het vorige record dat in
1963 werd bereikt een toename van
38
De export van personenwagens
steeg met 53 waardoor het ronde
getal van 100.000 voor 't eerst in de
geschiedenis van de maatschappij
werd overschreden, terwijl de verko
pen van personenwagens in het Ver
enigd Koninkrijk zelf toenamen met
38 tot een totaal van 133.755
stuks.
De verkopen van bedrijfsvoertui
gen stegen met 27 tot 106.646
stuks, het hoogste jaarcijfer dat ooit
werd behaald.
Nog een ander record werd in de
cember bereikt, toen 16.158 perso-
De bisschop van Den Bosch, Mgr.
W. Bekkers, heeft beslist dat de
kerkenbouw in zijn bisdom moet
worden aangepakt volgens geheel
nieuwe richtlijnen, die de totale
kosten van een nieuwe kerk zonder
de bouwgrond tot ongeveer twee
derde van thans zullen terugbren
gen. Alleen de zes bouwprojecten,
waarvan de bestekken reeds zijn
goedgekeurd, kunnen worden uitge
voerd. Alle andere bouwplannen
die reeds in voorbereiding zijn (36)
zullen aan de nieuwe richtlijnen
moeten voldoen. In de praktijk be
tekent dit dat die plannen geheel
opnieuw moeten worden opgezet.
nenwagens, bestelwagens en vracht
wagens geëxporteerd werden, het
hoogste cijfer dat ooit door deze
Britse fabriek in één enkele maand
werd bereikt.
De export naar de EEG-landen
steeg met 46 terwijl de versdie
pingen naar de rest van Europa 33
hoger lagen dan in het voorafgaande
jaar.
Gedurende het gehele jaar was er
in het bijzonder een belangrijke toe
name in het aantal personenwagens
dat naar Canada werd geëxporteerd,
waar in 1963 het totaal beperkt bleef
tot 4500 stuks tengevolge van 10
extra importbelasting en andere nega
tieve factoren. Maar in 1964 steeg
de verkoop maar liefst tot 19.215
stuks.
De grootste enkelvoudige export
markt voor Vauxhall was Zuid-Afri-
ka, waar de verkoop met 48 steeg
tot 23.189 eenheden.
Op de trap van een huis in Ville-
franche sur Saone is het lijkje ge
vonden van Frank Pech, het jon
getje dat, drie dagen oud, dinsdag
is ontvoerd uit een plaatselijke
kraamkliniek.Het lijkje moet kort
voordat men het vond op de trap
zijn neergelegd. Het kind was toen
vermoedelijk al drie dagen dood.
Het jongetje moet uit de kliniek
zijn ontvoerd in de enkele minuten
dat er geen toezicht was. Men ver
denkt een vrouw in een bontjas,
die men heeft zien vertrekken met
een kind op de arm. Er is name
lijk op dat uur officieel geen moe
der met een kind uit de kliniek ont
slagen.
BUSJE SLINGERT FIETSER
ONDER AUTO.
rf
De 56-jarige H. A. Neggers uit
Veghel is dinsdagmorgen vroeg in
zijn woonplaats door twee auto's aan
gereden; hij werd op slag gedood.
Het slachtoffer fietste naar zijn
werk en wilde oversteken naar een
fietspad. Een Volkswagenbusje met
Ambonezen uit het kamp Lunette te
Vught, bestuurd door de heer E. T.,
schepte de fietser en slingerde hem
naar de andere helft van de rijbaan,
waar hij door een personenauto werd
overreden.