„Werknemerslijst" vraagt inlichtingen over R.K. Beiaardentehuis 2 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 12 APRIL 1965 2 Woningen voor de middenklasse Bouwtoezicht noodzakelijk De grens van het ontoelaatbare Doet de gemeente niet te veel? Personeelsbeleid „Doorlichting van de bedrijven" Kritiek op woningbouwverenigingen Oorzaken begrotingstekort Doorberekening rentebedragen Waalwijk als centrumgemeente Kredietbewaking Welke bezuinigingen toegepast Verkeerssituatie R.K. Bejaarden centrum Nog veel vragen Woningbouw verenigingen niet populair reconstructie van de hoek Put straat/Grotestraat kan de gemeente de krotoprui ming niet nog drastischer aan pakken Dat kost misschien wel woningen direct bij de opruiming, maar op lange termijn zal het een ver lichting zijn voor 't toewijzings beleid van B. en W. In de hui dige situatie is een krotwoning nog niet ontruimd of er zitten al weer andere gezinnen in zo'n woning. Omdat het medisch niet verantwoord is zo'n toestand te continueren, worden deze men sen weer geholpen en begint 't spelletje weer opnieuw. Afbraak (desnoods mogelijk ge maakt door verwerving door de gemeente van het eigendom) kan hier alleen de oplossing brengen. vele klachten zijn er over het onderhoud van de woningen van de woningbouwverenigingen. (Ook bij gemeente woningen wor den helaas nog vaak tekort komingen ontdekt. In dit ver band memoreer ik even de aan sluiting van de afvoer van de on langs gereedgekomen douches in bepaalde complexen. Dat ge schiedde zonder syphons, met al- i le onaangename reukgevolgen vandien). Hoewel in principe voorstanders van het particuliere initiatief, gelo ven mijn collegae van de Katholie ke Unie, dat de beide woningbouw verenigingen niet al te voortvarend werken. Een symptoom daarvan was al 't terugtreden van de woningbouw vereniging „Baardwijk" uit het pro ject in het Plan Laageinde. Daarbij komt nog, dat de woning bouwverenigingen het woningtoe wijzingsbeleid van B. en W. kunnen doorkruisen, als B. en W. de beide woningbouwverenigingen gelijkstel len met particuliere woningeige naars. Als de beide woningbouw verenigingen niet meer betekenen dan administratieve eenheden, waar aan gemeente-ambtenaren een luk- ratief bijbaantje hebben, dan moet zich het gemeentebestuur toch wel erg kritisch daartegenover opstel len. Het is in ieder geval noodza kelijk, dat de woningtoewijzing ge schiedt in overeenstemming met 't beleid van B. en W., zoals dat tot stand komt in overleg met de zoge heten woningcommissie. Het verheugt onze fraktie ten zeerste, dat 't College van B. en W. bij de verdeling van de woonruimte in het Plan Laageinde zoveel moge lijk het kriterium van „wie maakt er op zijn beurt bij toewijzing een woning vrij" heeft gehanteerd. De doorschuif mogelijkheden die hiervan het gevolg zijn, komen ge heel tegemoet aan de verlangens, die ik bij herhaling namens de Ka tholieke Unie naar voren mocht brengen. Hier hebben we de introductie van een objectieve norm gezien, die zeker zijn effect heeft gehad. Hieruit zou ik twee conclusies wil len trekken: 1. de hantering van zoveel mogelijk objectieve normen bij de wo ningtoewijzing zal heilzaam wer ken bij de oplossing van de wo ningnood in Waalwijk; 2. het blijkt, dat de woningzoeken den echt wel bereid zijn 'n goede huurprijs te betalen, wanneer een redelijk woongerief wordt aangeboden en door een rugge- steuntje de vrees voor de duur dere woning wordt weggenomen. In dit verband betreurt het de frak tie van de Katholieke Unie ten zeer ste, dat Uw College heeft gemeend de verordening „Tegemoetkoming verlaten goedkope huurwoningen" niet loyaal in de geest waarin deze verordening werd aangenomen, uit te voeren. Er is een objectieve norm gescha pen, maar ze bevat veel te veel be perkingen. Veel mensen zijn ver huisd in het psychologische klimaat van de verordening. Individueel hebben verschillende raadsleden met het oog op deze regeling tal van adspirant-verhuizers gestimuleerd een duurdere woning te betrekken. Er is gezegd, dat aan de verorde ning ruime toepassing zou worden gegeven, maar het gebeurt niet. Dat de verordening anders bedoeld was dan ze wordt uitgevoerd, blijkt o.m. hieruit, dat B. en W. hebben toege zegd er ruime bekendheid aan te géven. Dit is overigens nooit ge beurd. De verordening is een lok kertje geworden, ze heeft verwach tingen gewekt, die niet worden ge honoreerd. Ik sprak, mijnheer de voorzitter, eerder over het hanteren van ob jectieve normen bij de woningwet- bouw. Een van de meest objectieve normen is die van de inkomens grens. Als woningwetbouw primair sociale bouw is, bestemd voor hen die een inkomen hebben dat bene den de weistandsgrens ligt, dan moeten deze woningen ook aan deze categorie mensen worden toegewe zen: zeker bij nieuwe toewijzingen. Onze fraktie heeft de indruk, dat deze norm allerminst wordt gehan teerd bij de toewijzing van wonin gen. Als U dan, mijnheer de voorzitter, zegt, dat dat ook niet kan, omdat er te weinig woningen worden ge bouwd die qua prijs en woongerief liggen tussen de woningwetbouw en de duurdere vrije sector-wonin gen, dan heeft U gelijk. Het komt onze fraktie echter voor, dat dan juist naast de woningwetbouw in deze richting de activiteiten moeten worden ontplooid. Wat de woningbouw betreft en de verwerving van de contingenten, heeft de fraktie van de Katholieke Unie het volste vertrouwen in de initiatieven van het College van B. en W. en de behartiging van deze zaak door de voorzitter. Daar heb ben we bewondering voor. We willen U slechts één richtlijn meegeven: denk naast de woning wetbouw vooral aan de middenklas- woningen. Het komt ons voor, dat speciaal de man, die zelf zijn woning wil bouwen, in deze klasse bouwt en derhalve de woningnood in onze ge meente zal verlichten. Laat het College toch vooral deze kleine eigen-bouwer zijn kansen geven. Instrueer de betrokken dienst toch vooral alle mogelijke medewerking te verlenen om niet 't enthousiasme bij deze mensen op voorhand de bodem in te boren. Dit is ook binnen het kader van de bevordering van het eigen wo- ningbezit van het allergrootste be lang. In het Plan Laageinde, mijnheer de voorzitter, is de bouw voorzien van een aantal woningen voor be jaarden, c.q. voltooide gezinnen Onze fraktie is bijzonder daarmee ingenomen en zou het jammer vin den als de realisering, langer dan noodzakelijk is, zou uitblijven. Het komt ons voor, dat de aan wezigheid van gerieflijke bejaarden woningen in een zo'n van levend bruisende wijk bijzonder aantrekke lijk zou zijn. Voor het aesthetisch aanzien van de complexen gemeen tewoningen in het Plan Laageinde is een spoedige realisering van deze plannen ook erg gewenst. Gezicht vanaf de Ambrosiusweg is allesbehalve fraai op dit moment. De Katholieke Unie zou gaarne van het College vernemen of dit in het kader van de bevordering van de doorstroming bereid is het be zwaar van te hoge huren voor be jaarden, die thans in goedkopere woningwetwoningen wonen, op te vangen door een groepsregeling, die de Bijstandwet mogelijk maakt. Ook is het van belang te weten of het College in principe afwijzend staat tegenover 'n individuele huur subsidie in het kader van de Bij standswet, zoals die sommige ge meenten kennen. Nog enkele opmerkingen, mijn heer de voorzitter, die verband hou den met het bouwen in onze ge meente: welstandstoezicht en bouw toezicht. Het welstandstoezicht in onze ge meente, is naar het oordeel van on ze fraktie in te weinig handen. Ob jectieve beoordeling lijkt niet hele maal mogelijk. Maar al te vaak komt het voor, dat bepaalde bouw plannen van ingezetenen op grond van (schijnbare?) futiliteiten wor den veroordeeld. Dat komt, omdat de maatstaven vaak en het kan niet anders niet objectief genoeg zijn. De stedebouwkundige heeft een zakelijke relatie met de gemeente, die loopt via de dienst gemeente werken. Het inzicht van de direc teur van deze dienst (hoe waarde vol ook) heeft dan ook altijd een overwicht. Bij bepaalde omstreden beslissingen komt begrijpelijk de in druk van willekeur bij de betrok kenen in gedachten. Dat is jammer. Wellicht kan hier voor een eenvoudige oplossing wor den gevonden door een of meer door de raad benoemde personen bij de beoordeling te betrekken. Dat is beter en duidelijker voor betrokke nen dan omslachtige ambtelijke wegen. Bouwtoezicht kan waardevol zijn, mijnheer de voorzitter. Het ontbreken van bouwtoezicht nog waardevoller, zo zou de leuze van een van de plaatselijke indus triëlen kunnen zijn. Het ontbreken van voldoende toe zicht op de bouw van woningen kan voor de toekomst catastrofale gevol gen hebben. Mijnheer de voorzitter, iedereen ook de leden van Uw college heeft met lede ogen aangezien hoe met name in het plan Bloemenoord door een bouwonderneming is ge chicaneerd op de grens van het toelaatbare. Of liever gezegd: op de grens van het ontoelaatbare. Formeel is er geen aanleiding om iets te doen tegen de betrokken bouwonderneming, zo heet het sinds jaar en dag. Maar is dat zo? Zijn er wel eens kwaliteitsproe- ven genomen van het gebruikte ma teriaal? Ik behoef toch niet alle anecdotes die de ronde doen, te vertellen om U, mijnheer de voorzitter, een in druk te geven van wat voor rom mel er ïn deze bouw gebruikt wordt. Er zijn bevestigde ver halen genoeg over uiteenvallende funderingen, betonvloeren, tussen muren e.d. die enkele labatorium- proeven zouden rechtvaardigen. Zijn er trouwens geen voorschrif ten omtrent de bouw van de toilet- len? Ik kan niet van U of van een controlerend ambtenaar verlangen deze onderdelen van de woningen te proberen, maar ik meen te we ten, dat de juiste voorgeschreven afmetingen niet zijn gehandhaafd. Het wordt de hoogste tijd, mijn heer de voorzitter, dat aan deze chicanes een eind komt op een andere wijze dan het natuurlijke einde, dat reeds in zicht is door de voltooiing van het project. Mijnheer de voorzitter, de fraktie van de Katholieke Unie is zich ten zeerste bewust van de financiële be perkingen, die de gemeenten zijn opgelegd door de Rijksoverheid. Daardoor kan veel, dat zou moeten geschieden, niet gebeuren. In dit verband vragen wij ons echter af of er in onze gemeente niet een hele boel wordt gedaan dat beter ach terwege kan blijven. Zo voelen zich particuliere onder nemingen terecht gedupeerd door de steeds verdergaande uitbreiding van de gemeentelijke plantsoenen dienst, de eigen bloemkwekerij e.d. Vooral het optreden van de ge meente-ambtenaren in eigen vrije tijd als onderhoudsmensen voor par ticuliere tuinen met materiaal van de gemeente, is in dit verband wat moeilijk. Ik noem zomaar een voorbeeld, waaraan de een zwaarder, de ander lichter tilt. Maar hoe is daarentegen het on derhoud van onze sportvelden? Het groen rondom wordt maar al te goed onderhouden: als daarin een maal een bal beland is, heb je die er zomaar niet uit. Maar de velden zelf. Wordt er aan de voetbalvelden wel eens iets meer gedaan dan maaien? En aan de hockeyvelden? Hoe is het met het onderhoud van de tennisbanen gesteld? - J Bij opmerkingen als deze, mijn heer de voorzitter, komen er als 't ware de typeringen van het ambte narendom automatisch om de hoek kijken. Je onderdrukt die dan in de wetenschap, dat de vele ambtena ren in onze gemeente hun werk zaamheden met grote toewijding verrichten. Maar als je dan echter de salaris- staten beziet en het personeelsbe stand van de verschillende bedrij ven en diensten, slaat je weer de angst om het hart. Je vraagt je dan af of de gemeente wel een perso neelsbeleid heeft en zou dan con stateren van niet. Promotiekansen in de ene of de andere dienst verschillen onderling aanmerkelijk. Het inzicht van de betrokken directeur is bepalend. Treedt de wethouder van perso neelszaken in dit promotiebeleid niet coördinerend op? In sommige bedrijven, mijnheer de voorzitter, worden bepaalde on dergeschikte functies door qua salaris te zware mensen vervuld. Al deze opmerkingen, alsmede een aantal onuitgesproken bemer kingen, hebben onze fraktie doen besluiten om de raad voor te stellen een onafhankelijk efficiency-bureau de afzonderlijke bedrijven en dien sten eens te laten doorlichten. Iedere particuliere onderneming van enige omvang schroomt niet 't bedrijf periodiek aan een dergelijk onderzoek te onderwerpen. Op deze wijze worden de zwakke punten opgespoord. De verschillende takken van baten zullen zeer spoedig op deze kosten volgen. Een dergelijk organisatie-onder zoek, mijnheer de voorzitter, zal moeten geschieden ik zei het reeds door 'n particulier bureau. Er zijn er voldoende in Nederland, die voor een opdracht als deze in aanmerking komen. Mochten B. en W. bij de keuze enige moeilijkheden ondervinden, dan kunnen zij bij hun collegae in Haarlem waarschijnlijk wel wat na dere informaties krijgen. In die stad wordt een organisatie-onder zoek ingesteld bij de Dienst van Openbare Werken naar aanleiding van een kredietoverschrijding voor de aanleg van een sportpark. En dat euvel van kredietoverschrijding is in onze gemeente ook geen zeld zaamheid. Los van dit organisatie-onderzoek komt het onze fraktie voor, dat ook de Dienst Gemeentewerken gebaat zou zijn bij een permanente com missie van bijstand, zoals die ook voor de bedrijven bestaat. Mijnheer de voorzitter, de Katho lieke Unie heeft gemeend met deze door mij besproken zaken een we zenlijke bijdrage te hebben gele verd voor bet belang van deze mooie en dynamische gemeente Waalwijk. Ik mag de hoop uitspreken, dat de gezamenlijke inspanningen van dienst en de gemeentebedrijven zijn B en w het ambtenarenkorps, het op zich miljoenenconcerns. j particuliere initiatief en de gemeen- ieder op zich Niets is logischer dan deze voor lichting ook hier eens toe te passen. Dat kost natuurlijk geld, maar de teraad onze gemeente onder Gods zegen tot heil zal strekken. Vragen over RENTE-DOORBEREKENING KREDIETBEWAKING BEZUINIGINGSMAATREGELEN CITY-PLAN CENTRAAL BUSSTATION DIFFERENTIATIE VAN DE GRONDPRIJZEN PHILIPS AARDGAS Namens de fraktie van de werk nemerslijst, voerde de heer v. Seters het woord. Indien ik van U het woord ver krijg, mijnheer de voorzitter, om namens de fractie van de werkne merslijst deel te nemen aan de al gemene beschouwingen, dan ben ik U daarvoor zeer erkentelijk. Ik zou gaarne beginnen met U, mijnheer de voorzitter, het College van B. en W., de Gemeentesecreta ris, de Hoofden van dienst en allen die in dienst van de gemeente zijn, te danken voor hetgeen in het af gelopen jaar is tot stand gebracht. Ook het totale begrotingspakket, als ik het zo mag noemen, dat ons ter goedkeuring is gepresenteerd, is een knap stuk werk, waarvoor wij waar dering hebben. Spraken wij het vorig jaar de hoop uit dat de achterstand, wat betreft het tijdstip van de begro tingsbehandeling, zou worden inge lopen, vandaag kunnen wij consta teren dat wij ongeveer een maand vroeger zijn dan vorig jaar Wij ho pen niettemin dat deze vooruitgang het komend jaar verder zal door werken, om uiteindelijk terecht te komen aan het begin van het be grotingsjaar. Indien wij de begrotingspositie van de gemeente nader bezien, dan constateren we dat het tekort op de gewone dienst 1965, pl.m. 395500,- bedraagt, waarvoor een aanvullende bijdrage uit het Gemeentefonds ge vraagd dient te worden aan de Mi nister van Binnenlandse Zaken. Als oorzaken zijn aan te wijzen: 1) De loonexplosie, die ontoerei kend is gecompenseerd. 2) De algemene kostenstijging. 3) De bijzondere kostenstijging in de sociale sector, bv. in de ver- plegings- en uitbestedingstarie ven. Weliswaar wordt 80% uit 't gemeentefonds vergoed, doch ge nomen wordt de gemiddelde ba sis over de jaren 1960-1961-1962. 4) Ook de bevolkingsgroei, de uit leg van de gemeente, het onder wijs, de openbare verlichting, Gemeentewerken met totaal 315.000,en de Gemeentebe drijven door een vermindering der batige saldi ad 171.000, totaal, dragen daartoe bij. Toch moeten wij hier en daar een vraagteken plaatsen, al verrast ons dit alles niet zo zeer. Wij hebben het vorige jaar aan dit verschijnsel uitvoerig aandacht besteed en op 't onontkoombare van deze situatie gewezen. Wel volgen wij met enige be zorgdheid de enorme bedragen die in een paar jaar in het grondbedrijf zijn gestoken, als gevolg van de enorme aankopen van gronden, ter wijl wij ook het oog richten op de niet minder belangrijke aankopen van onroerende goederen vallende of in toekomstige uitbreidingsplan nen, dan wel in toekomstige sane ringsplannen. De hierop zwaar drukkende renteverliezen, drukken eveneens zwaar op de te verwezen lijken uitbreidings- en sanerings plannen. En toch moeten wij aan nemen, mijnheer de voorzitter, dat doorberekening van al die rente bedragen mogelijk zal zijn. De ge meentereserves in de ruimste zin bedragen 3.507.038,21. Hoewel wij weten dat er grenzen zijn gesteld aan het gebruiken van deze reser ves, om welke reden ook, boven het toegestane percentage, zo zouden wij er niet tegenop zien, indien deze reserves tot een hoger bedrag wer den aangesproken. Deze reserves zijn grotendeels gekweekt in goede jaren, met de bedoeling ze aan te spreken in minder goede jaren. Wij zien n.l. in de reserve van 't grond bedrijf, nu reeds 127.000,be tekenende mogelijkheden voor de toekomst. Wij zouden gaarne ver nemen, hoe de inzichten van het College ten aanzien van deze ma terie zijn. Onder minder goede jaren bedoe len wij echter alleen voor zover dit het minder goed sluitend maken der begroting betreft, want wij zouden niet gaarne beweren dat het nu minder goede jaren voor de ge meente als zodanig zijn. Integendeel, de gemeente heeft in haar ontwikkeling geen betere ja ren gekend dan juist de laatste ja ren. De grote werken in uitbrei dingsplannen, havenwerken en in dustrieterreinen zijn allen gebaseerd op de toekomst en gepland voor 'n bevolking die veel groter zal zijn, dan die welke er nu toe bijdraagt. Het centrumgemeente zijn en Stads gewest worden is prachtig, doch stelt eisen, waarin evenmin te ont komen valt, willen wij die titels waardig zijn en worden. Al deze uitgaven drukken onevenredig zwaar op de gewone dienst van he den aan renten en aflossingen. Maar men kan een gezonde en dy namische ontwikkeling van de ge meente niet afremmen of bevrie zen, omdat de inkomsten, in 't licht van de gehele begroting gezien, niet onaanzienlijk, maar toch ook weer niet onrustbarend achterblijven bij de uitgaven, nodig juist voor die ontwikkeling. Wanneer de kadans en de dyna miek van de vooruitgang wordt verbroken, zal dit niet straffeloos kunnen geschieden. Indien Waal wijk bereid en in staat is zijn aan deel te leveren in de industrialisa tie van Brabant en eigen Stadsge west, dan moet de overheid de hel pende hand bieden, waar zulks no dig en verantwoord is. Waalwijk heeft zich een reputatie opgebouwd als centrumgemeente en staat aller- wege gunstig aangeschreven als werk-, woon- en leefgemeente. Wat tot dusves gepresteerd is, is goed, doordacht en veelzijdig. Er moet verder gewerkt worden aan de uit bouw en daarom is het broodnodige beslist te weinig voor Waalwijk. Anderzijds dient in deze tijd ge waakt te worden, dat waar moge lijk ook bezuinigd wordt en in ver band hiermede menen wij ook het onderwerp „Kredietbewaking" te mogen aansnijden. Wij weten zo weinig af van de wijze waarop dit plaats vindt en hoe de resultaten hiervan in de praktijk tot hun recht komen. Wij zouden hieromtrent gaarne nader geïnformeerd zijn. In antwoord op de vorig jaar ge houden algemene beschouwingen, hebt U toegezegd, mijnheer de voor zitter, dat U zoudt terugkomen op een verzoek tot instelling van een permanente financiële Commissie uit de Raad. Tot vandaag hebben wij daaromtrent nog niets naders vernomen en toch zou zo'n Com missie kunnen bijdragen tot verho ging van de potentie van de Raad en een beter begrip van het finan cieel beleid. In de nota van B. en W. over de algemene financiële situatie, bleek het tekort van 484.300,terugge bracht te kunnen worden tot 283.000,mits alle voorstellen zouden worden aangenomen. Bur gemeester en Wethouders waren bezig nog te bekijken welke verde re bezuinigingen nog konden wor den toegepast. Mogen wij vernemen, mijnheer de voorzitter, of er nog verdere bezuinigingen uit de bus zijn gekomen? Het subsidiebeleid heeft in grote lijnen de instemming van onze frac tie, doch is ook weinig veranderlijk. Niettemin staan bepaalde verhogin gen wel in schrille tegenstelling ten opzichte van andere minder popu laire tariefsverhogingen. Wij heb ben kortgeleden duidelijk van onze bezwaren mededeling gedaan. Het personeelsbeleid, zoals dit sedert jaren door het College ge voerd wordt, is ook,voor wat de financiële consequenties betreft, niet altijd en zeker niet op de voet te volgen. Een beter inzicht in de lijn van bevorderingen, toepassing van alle mogelijke faciliteiten en belo ningen, zou kunnen voorkomen dat de indruk gewekt wordt dat ook in deze sector bezuinigingen verkregen kunnen worden. Wat de uitbreidingsplannen be treft, zo hebben wij met voldoening kunnen constateren, dat met behoud van ruime groenvoorzieningen en waterpartijen gestreefd wordt naar een grotere dichtheid van bebou wing. Speciaal het Plan Laageinde is daarvan een frappant voorbeeld. Het vorig jaar is toegezegd, dat nadere bijzonderheden over het z.g. „City-plan" zouden volgen. Tot he den hebben wij daarvan weinig ver nomen, behoudens voorstellen tot aankopen die tot grote investeringen hebben geleid. Wij spraken reeds hierover, toen wij het grondbedrijf aansneden. Zonder enig verder in zicht in de exploitatiemogelijkheden is het wel bezwaarlijk een juist standpunt te bepalen. Komende tot het verkeerspro bleem, waarvan de behandeling ook op streek-niveau gedacht is, hebben wij sedert vorig jaar geen voorstel len meer ontvangen. Het interes seert ons te weten, hoever dit pro bleem in de streekraad gevorderd is. Ook de verkeersmaatregelen in Waalwijk zelf, met name in de Gro testraat en voor diverse andere knelpunten, als Stationsstraat, St. Antoniusstraat, Putstraat-Burg. v. d. Antoniusstraat, PutstraatBurgem. Smeelelaan, Eerste ZeineSt. An- BEL ASTING-AAN GIFTE Het wordt nu hoog tijd voor Uw belastingaangifte 1964. Laat het berekenen van Uw belast baar inkomen en -vermogen, het vaststellen van Uw fiscale winst en het invullen van Uw aangiftebiljet door een deskundige verzorgen. Het kan U veel zorg en belasting geld besparen. J. C. VAN MIERLO Belastingconsulent Baardwijksestraat 4, Waalwijk Telef. 04160 - 2955 toniusstraat en andere, blijven on derwerp van studie al jaren lang, doch wij horen of zien niets. Het heeft onze fractie ook zeer teleurgesteld, dat tot heden niets naders vernomen is over de bouw van een r.k. Bejaardencentrum in Waalwijk-zuid. Zijn de plannen niet goedgekeurd, stagneert 't plan door financieringsmoeilijkheden, is de grond nog niet geheel geschikt of zijn de activiteiten van het betref fende Stichtingsbestuur niet vol doende? Wij zouden het zeer toe juichen indien U hierover wat meer licht zoudt kunnen laten schijnen. Er is al meermalen gesproken over het inrichten van een Centraal Busstation van de B.B.A. op het Vredesplein. Wij menen dat dit pro bleem urgent wordt, temeer waar van enige reconstructie van 't Sta tionsplein en omgeving tot nu toe geen sprake is. Ook de verbetering van het Vredesplein, waarin zich diepe kuilen bevinden, is tot nu toe steeds uitgesteld. Onze fractie is zeer ingenomen met de aanleg van parkeerstroken in de straten van de laatste uitbrei dingsplannen. Ook op punten waar dit niet voorzien was, zijn deze prachtige verbeteringen nog aange bracht kunnen worden. Wij bevelen gaarne aan op de ingeslagen weg te blijven voortgaan. Er resten nog diverse vragen, waarvan eerder beantwoording was toegezegd. Wij noemen o.a. de dif ferentiatie van de grondprijzen in de uitbreidingsplannen, waarvan 'n tussentijdse herziening zou plaats vinden en de uitvoering van inrich ting van speeltuinen. Wat te zeggen van het gestelde in Uw nieuwjaarsrede, mijnheer de voorzitter, dat Waalwijk in 1980 vermoedelijk 40.000 inwoners zal tellen? Wij vragen ons af, waar en of die aanwas nog op eigen gebied te verwezenlijken is en zo neen, hoe denkt U zich dan de realisatie van dit probleem? De kwestie van controle van het woningbezit is reeds zo dikwijls ge steld, dat wij bijna schromen te vragen hoeveel B. en W. met deze aangelegenheid gevorderd zijn. Er gaan geruchten over de nieuwbouw door de N.V. Philips op het Indus trieterrein Zanddonk, waaraan de Raad reeds een voorlopige goedkeu ring heeft verleend. Zijn de plannen reeds in een dusdanig stadium, dat iets hierover kan worden medege deeld? Kunt U al iets naders mede delen over de datum waarop Waal wijk gaat omschakelen op aardgas en worden alle maatregelen getrof fen bij de bedrijven om te zijner tijd klaar te zijn voor dit belangrijke investeringen vergend project? Is er in B. en W. reeds een beslis sing genomen onder welke Direc tie de warmte-levering aan de be woners van het Plan Laageinde zal ressorteren, nadat de woningbouw is opgeleverd? Onze fractie is sterk geporteerd voor verkoop van gemeente-wonin gen aan de bewoners, voor zover 't belang van een vigerend of toekom stig uitbreidingsplan zich daar niet tegen verzet. Wij zijn minder gepor teerd voor vergroting van het wo ningbezit van woningbouwvereni gingen. De werknemers zijn het meest gebaat als zij een gemeente woning bewonen. De praktijk heeft geleerd, dat het onderhoud achter blijft, dat toewijzingen van die wo ningen niet in overeenstemming waren, althans niet altijd, met de inzichten van de woningadvies commissie en dat het streven naar eigen bezit niet altijd weerklank heeft gevonden. Voor wat betreft de mogelijkhe den ten aanzien van een compen satie bij verhuizing van een goed kopere woning naar een duurdere, heerst bepaald dnzekerheid bij be trokkenen. Waar de begrotingscom missie dit punt inmiddels heeft op genomen en het antwoord daarop van B. en W. duidelijk is gesteld, willen wij er nu niet verder op in gaan. Wel stellen wij er prijs op dat betrokkenen spoedigst een be slissing ontvangen, zodat men weet waar men aan toe is. Tot sldot moge ik U, mijnheer de voorzitter, mede namens mijn frac tiegenoten danken voor Uw aan dacht en ik spreek de hoop uit, dat 1965 voor U, voor het College, voor de Raad en voor de gehele gemeen schap een goed jaar moge worden, ondanks diverse beperkingen, ons door de Overheid opgelegd.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1965 | | pagina 24