Protestants-Christelijke raadsfractie pleit
voor vestiging anders geaarde industrieën
Ook de kleinere fracties aan het woord
H. iVS. v. Woerden
3
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 12 APRIL 1965
3
Raambegroti ngen
Samenwerking in
streekverband
Financiële Com
missie
Voorlichting
afwezig
Werkgelegenheids
beleid
Haven
Woningbouwbeleid
Cultureel en Maat
schappelijk beleid
Maak propaganda
voor Waalwijk
Meer parkeer
gelegenheid nood
zakelijk
Moeilijke financiële
positie van de
gemeente
Brouwer en P.v.d.A.
Oratio pro domo van
de heer Brouwer
Antwoord van de be
grotingscommissie
De grote mode
in dameshoeden
Maison
v. d. Zanden
zit-slaapkamer
bijwerk
Bijverdiensten
oliehaard
stalen
kajuitjacht
wandelwagentje
T.V.-tafel
Suggesties:
O
RAAMBEGROTINGEN
FINANCIËLE COMMISSIE
VOORLICHTING AAN DE BURGERIJ
GEDIFFERENTIEERDE GRONDPRIJZEN
MEER KLEINE PARTICULIERE WONINGEN
MEER PROPAGANDA OVER WAALWIJK
AFKEURING FINANCIEEL BELEID VAN DE OVERHEID
De heer Dercksen
Namens de Prot. Chr. Raadsfrac
tie zou ik in de eerste plaats het
College van Burgemeester en Wet
houders willen danken voor de wij
ze waarop de bestuursfunctie uit
geoefend wordt, zoals dit blijkt niet
alleen uit de ontwikkelde initiatie
ven, maar ook uit de resultaten van
het behartigen der gemeentelijke
belangen bij andere overheidsin
stanties. In deze waardering wil de
Prot. Chr. fractie gaarne ook de ge
meentesecretaris, de hoofden van
dienst en het overige gemeenteper-
soneel betrekken.
Bij de algemene beschouwingen
van 1964 werd o.a. opgemerkt, naar
aanleiding van de zeer snelle ont
wikkeling van Waalwijk: „had er
niet wat meer voorzien kunnen
worden? Heeft men hier en daar
niet wat al te veel achter de feiten
aangelopen?"
Het is verheugend uit nieuwjaars
rede en begroting te kunnen conclu
deren dat er sindsdien serieus ge
tracht wordt om een zekere achter
stand in te halen, met name bij en
kele gemeentelijke bedrijven, ter
wijl ook de planologie op lange ter
mijn beduidend meer aandacht heeft
gekregen.
Wat de datum van de begrotings
behandeling betreft, is het kennelijk
niet gelukt om minder achter de
feiten aan te lopen dan vorig jaar
het geval was. Wanneer een vroe
gere indiening van de begroting met
bijlagen en specificaties technisch
niet te realiseren is, dan moet de
vraag gesteld worden of het geen
aanbeveling verdient om vóór de
aanvang van het begrotingsjaar een
provisorische begroting te doen op
stellen, zonder bijlagen en specifi
caties, en omstreeks de jaarwisse
ling de algemene beschouwingen te
doen plaatsvinden naar aanleiding
van deze provisorische en uiteraard
globale begroting. De vaststelling
van de eigenlijke begroting en het
debat over technische details kan
dan in de april- of mei-vergadering
van de Raad plaatsvinden. Daar zal
dan niet veel tijd meer mee ge
moeid zijn.
Nu Waalwijk zich enorm snel uit
breidt dat het inwonertal binnen
de vijftien jaar vermoedelijk op
nieuw verdubbeld zal zijn, moet
trouwens de vraag gesteld worden
of wij met de werkwijze aangaande
begrotings- en kredietvraagstukken
niet ook in ander opzicht een ande
re weg moeten inslaan. Wordt het
niet tijd dat wij het begrip schaal
vergroting ook gaan toepassen op
de functie van deze Raad, zodanig
dat er voor iedere tak van dienst
en voor elk bedrijf zgn. raam- of
kaderbegrotingen worden gemaakt,
waarin b.v. voor de dienst Gemeen
tewerken wordt opgenomen 1 mil
joen gulden voor stratenreconstruc-
tie en aanleg parkeerhavens; voor
het Gas- en Electriciteitsbedrijf
700.000 voor aanschaffing van ka
bels enz. enz. Deze raambegrotin-
gen tezamen zouden dan de globale
provisorische begroting vormen die
het object wordt van de algemene
beschouwingen in de Raad.
De naam algemene beschouwin
gen zegt het reeds: denken en spre
ken over de grote lijnen van de be
stuursfunctie. Dit doet niets af aan
het budgetrecht van de Raad. De
besteding en de detaillering komen
aan de orde als de eigenlijke begro
ting met bijlagen in de april/mei-
vergadering aan de orde komt.
Maar met het beoordelen van dat
detailwerk zou een permanente fi
nanciële commissie zich speciaal
bezig kunnen houden, zodat de
raadsdebatten en de studie die er
aan vooraf gaat er door verkort
kunnen worden.
Voor de hoofden van dienst en de
directeuren der bedrijven ontstaat
het voordeel dat zij in grote lijnen
vóór het begrotingsjaar kunnen we
ten hoever zij in totaal mogen gaan
in hun bestedingen. Aangenomen
althans, dat ook Gedeputeerde Sta
ten het systeem van globale bud
getten met detaillering en verant
woording-achteraf van Waalwijk
willen accepteren en volgen.
Er zullen beslist tijds- en admini
stratieve besparingen bereikt wor
den, als niet meer iedere boom die
gerooid wordt, iedere parkeerhaven
die wofdt aangelegd en iedere hang-
weegschaal die aangeschaft wordt,
tevoren onderwerp van bespreking
behoeft uit te maken van B. en W.,
de Raad en Gedep. Staten.
U hebt in Uw .nieuwjaarsrede,
mijnheer de voorzitter, bijzonder
veel aandacht geschonken aan de
samenwerking in streekverband, zo
als deze bezig is zich te ontwikke
len. Het verheugt onze fractie, dat
deze hoogst belangrijke samenwer
king met een soort voorzichtige
voortvarendheid verder wordt ont
wikkeld.
„BERAAD DUURT VOORT".
Bij de bestudering van de begro
tingsstukken blijkt opnieuw hoe
moeilijk het is om de werkelijke
capaciteit van de Gewone Dienst te
doorzien. In dit verband moge nog
eens herinnerd worden aan onze
suggestie van vorig jaar, nl. om een
permanente financiële commissie
uit de Raad te belasten met bestu
dering van en advies over alle voor
stellen die op enigerlei wijze finan
ciële consequenties hebben. U ant
woordde destijds, dat Uw college
zich over deze suggestie nader zou
beraden en wij kunnen tot nu toe
alleen maar vermoeden dat dit be
raad nog voortduurt.
De ondoorzichtigheid van de be
groting geeft tevens aanleiding, nog
eens te wijzen op de importantie
van brede deskundige voorlichting
omtrent de plannen van het ge
meentebestuur, de voortgang van de
uitvoering en de bedragen die er
mee gemoeid zijn. Het pand Grote-
Internist
wegens vakantie
van 18 april t/m 5 mei
straat 228 werd voor o.a. dit doel
aangekocht en is inmiddels gesloopt,
maar wat is er sindsdien gedaan om
een expositieruimte in te richten
en de voorlichting op gang te bren
gen, ook door het wekken van in
teresse ervoor bij de burgerij?
In dit verband zouden we ook wil
len aanbevelen om de excursies
voor raadsleden voort te zetten bin
nen en buiten de grenzen der ge
meente.
Van het werkgelegenheidsbeleid
speelt zich veel binnenskamers af.
Van tijd tot tijd, als een voorstel tot
grondverkoop of tot verpachting
van een industriehal de Raad be
reikt, wordt er een tip van de slui
er opgelicht. Wij willen graag aan
nemen dat B. en W. al het mogelij
ke doen om speciaal anders geaarde
industrieën en handelsondernemin
gen te interesseren voor vestiging
op Waalwijks industriegronden.
Toch geloven wij dat het goed zou
zijn als de Raad eens werd inge
licht over de vraag, welke middelen
er gebruikt en welke kosten daar
aan besteed worden. Over het effect
van deze werving zal waarschijnlijk
moeilijk iets gezegd kunnen wor
den, zolang de onderhandelingen
met geïnteresseerden nog voortdu
ren, maar we zouden wèl iets kun
nen leren van eventuele mededelin
gen omtrent het mislukken van po
gingen en de redenen van die mis
lukking.
Nu de zgn. „droge" industriegron
den in het plan Zanddonk straks
geheel uitgegeven zullen zijn, ver
heugt het onze fractie uit Uw
nieuwjaarsrede te mogen conclude
ren dat ons spoedig voorstellen zul
len worden gedaan om in een ander
deel van de gemeente industriegron
den te gaan reserveren. Dit is daar
om zo belangrijk, omdat hoe pa
radoxaal het ook moge klinken
er zuinig moet worden omgespron
gen met de zgn. „natte" industrie
terreinen. Immers, juist door ves
tiging van anders geaarde industrie-
en die belang hebben bij aan- of af
voer te water, heeft Waalwijk de
kans om de eenzijdigheid van de
bestaansmiddelen te doorbreken.
Mede in verband met de kost
baarheid (letterlijk en figuurlijk)
van de gronden die onmiddellijk
aan de Haven gelegen zijn, vragen
wij ons af of er niet met prioriteiten
gewerkt moet worden, uitkomende
ook hierin dat de grondprijzen ge
differentieerd worden vastgesteld,
afhankelijk van de ligging van het
perceel t.o.v. het vaarwater, resp.
de losplaats. Een andere vraag is, of
in de grond- of pachtprijzen in het
havenplan tevens verwerkt zijn de
posten als rentebijschrijving, kosten
van laad- en losplaatsen, bestrating
en verlichting.
Kunt U ook al zeggen wat Uw
college voor ogen staat ten aanzien
van de accomodatie die de Waal-
wijkse haven moet kunnen bieden
aan rijdende kranen, elevators, lor
ries, heftrucks e.d., kortom, alles
wat een kom water tot een haven
moet maken?
Als het in de bedoeling ligt dit al
les aan het particulier initiatief
over te laten, bestaat er dan vol
doende garantie dat bepaalde dienst-
verleningsbedrijven zoals b.v. trans
portondernemingen deze taak op
adequate wijze zullen gaan behar
tigen tegen aanvaardbare tarieven?
Wat het woningbeleid betreft, be
treurt de fractie dat de reeds vroe
ger aangekondigde nota's inzake
krotopruiming en winkelbestand en
winkelplanning nog steeds niet ver
schenen zijn. Beide problemen zijn
zeer urgent.
Het doet ons genoegen dat ons
aandringen op grotere straatbreedte
en het scheppen van meer parkeer
gelegenheid gehoor gevonden heeft
en dat de verbeteringen nu met
voortvarendheid worden doorge
voerd, al blijft het jammer dat het
nu zoveel méér gaat kosten dan 't
geval geweest zou zijn wanneer des
tijds in de betreffende uitbreidings
plannen deze voorzieningen al ge
troffen waren.
Bij de algemene beschouwingen
in mei 1964 is ons door het College
van B. en W. toegezegd dat binnen
kort teruggekomen zou worden op
de toen door ons naar voren ge
brachte suggestie, om bij de vast
stelling van een nieuw uitbreidings
plan tevens de looptijd te begroten,
zodat over deze begrote looptijd 't
renteverlies kan worden toegere
kend aan de prijs per m- grond. Wij
hebben tot nu toe niet vernomen
of Uw College deze suggestie gaat
overnemen en voortaan toepassen.
Naar aanleiding van een eveneens
vorig jaar naar voren gebrachte
wens, n.l. om meer mogelijkheden
te creëren voor particuliere spaar
ders die voor zichzelf een betrekke
lijk kleine woning naar eigen smaak
en voor eigen rekening willen laten
bouwen, werd door U venvezen
naar het uitbreidingsplan Groene-
woud, dat toen in voorbereiding
was.
Inderdaad zijn in dat uitbreidings
plan een aantal kleine percelen met
deze bestemming gereserveerd,
maar is daarbij ook gedacht aan één
bepaald type premiewoning met mo
gelijkheden tot uitwendige en in
wendige variaties, of ligt het in de
bedoeling van Uw college om dit
geheel aan het initiatief van de toe
komstige bouwers over te laten?
Kunt U verder inlichtingen ge
ven omtrent het realiseren van cen
trale antennesystemen voor T.V. en
de plannen omtrent verdere toepas
sing van wij kverwarming in andere
uitbreidingsplannen dan alleen in
Laageinde I Is reeds gebleken of
deze verwarmingsmethode inder
daad voldoet en welke besparing is
nu geconstateerd t.o.v. conventio
nele verwarmingsmethoden? Be
staat het voornemen om straks als
brandstof voor de wijkverwarming
aardgas te gaan gebruiken in plaats
van huisbrandolie?
Het verheugt ons zeer dat intus
sen voorstellen tot een betere sub
sidieregeling voor culturele en
maatschappelijke instellingen door
de Raad zijn aangenomen, al blijft
er nog altijd de wens bestaan om de
subsidiëring van de Oranjevereni
gingen technisch te herzien en wel
zodanig, dat het subsidiebedrag
mede afhankelijk gesteld wordt van
het aantal kinderen dat in de ver
schillende delen der gemeente aan
de festiviteiten deelneemt.
Hopenlijk zullen Ged. Staten het
besluit tot subsidiëring van 't mu
ziekonderwijs goedkeuren, waardoor
het werk van de muziekschool fi
nancieel mogelijk wordt gemaakt.
Verwacht mag worden dat daarvan
ook een stimulerende invloed zal
uitgaan op de belangstelling voor 't
werk van de Kunstkring.
Voorstellen inzake de stichting
van een Cultureel Centrum hebben
ons ook in het afgelopen jaar nog
niet bereikt. Mogelijk houdt dit ver
band met de financieringsmogelijk
heden waarin de gemeente geko
men is. Wellicht is er aanleiding de
Raad thans in te lichten omtrent 't
standpunt van B. en W. in deze.
Over de exploitatie van het Gem.
Badhuis is onlangs een besluit ge
nomen, zodat er geen aanleiding is
hierop thans in te gaan.
Wat de exploitatie van 't Zwem
bad „Het Hoefsven" betreft, zouden
wij deze concrete vraag willen stel
len: waarom is wel een hoger be
drag aan lasten geraamd tengevolge
van lóonsverhogingen en perso
neelsvoorzieningen, terwijl er géén
rekening is gehouden met de gevol
gen van de tariefsverhogingen van
27 februari 1964?
Wat de propaganda voor het
vreemdelingenverkeer betreft, dit is
in Waalwijk nog altijd een min of
meer achtergebleven gebied. Wel
licht moet het particulier initiatief
in dit opzicht door het gemeente
bestuur wat gestimuleerd worden.
Weliswaar is er een begin gemaakt
in het kleinst mogelijke formaat:
een postzegel! Die postzegel komt
straks zelfs onder de ogen van onze
tegenvoeters, maar het valt te be
twijfelen of die bij het zien van de
afbeelding van het Waalwijkse ver-
zetsmonument het plan zullen op
vatten om in het Waalwijkse re
creatiegebied te gaan zwemmen,
roeien of paardrijden. Aantrekke
lijke folders en aanplakbiljetten
over het Waalwijkse recreatiege
bied zouden als propaganda in bin
nen- en buitenlandse reisbureaus
en stations beslist wel effect sorte
ren. Aan personenvervoer tussen
Waalwijk-centrum en het recreatie
gebied is in het hoogseizoen onge
twijfeld behoefte.
Aan verbeteringen van de ver
keerssituatie wordt door Uw college
weliswaar voortdurend aandacht
gegeven, maar het traagwerkend
overheidsapparaat (wij denken hier
aan de tijd die verloopt alvorens
raadsbesluiten door Ged. Staten zijn
goedgekeurd) maakt het kennelijk
zeer moeilijk om de enorme groei
van verkeersstroom door de ge
meente Waalwijk in redelijk veilige
banen te leiden en voldoende par
keergelegenheid te scheppen. Op dat
scheppen van parkeergelegenheid
mag misschien wegens de actuali
teit even nader worden ingegaan.
Er heerst vrijdagsavonds en 's zater
dags in het centrum van Waalwijk
een gezellige drukte, waaruit blijkt
dat Waalwijk als „shopingcentrum"
voor de gehele streek voortdurend
aan betekenis wint. Dit winkelen
gebeurt hoe langer hoe meer op de
moderne manier: per auto uit de
omgeving naar het centrum, de au
to parkeren en te voet boodschap
pen doen. Vroeger was de Markt
voldoende als parkeerterrein. Vorig
jaar werd de gereconstrueerde Sta
tionsstraat in gebruik genomen. Nu
reeds blijkt dit alles al onvoldoen
de. Is het daarom niet gewenst dat
dat er met spoed uitgezien wordt
naar andere parkeerruimten in de
onmiddellijke omgeving van 't cen
trum? Door het tijdig treffen van
deze voorzieningen zal het in Waal
wijk ook in de toekomst zoveel aan
genamer winkelen zijn dan in me
nige andere grote winkelplaats in
Brabant.
Mogen wij verder vragen of een
reconstructie van het Stationsplein
en het maken van een overgang
naar het industrieterrein Zanddonk
nu helemaal van de baan is? De toe
gangswegen naar dit terrein, die te
gelijk aan- en afvoerwegen van
goederen zijn, terwijl ook het daar
werkend personeel er gebruik van
moet maken, zijn o.i. nog verre van
ideaal.
Op het gebied van de herstrating
van belangrijke verbindingswegen,
zoals Burg. v. d. Klokkenlaan, N.-
Parallelweg, Ambrosiusweg, Kas
teellaan, le Zeine en Putstraat (om
Slechts enkele te noemen) schijnt
een ernstige vertraging te zijn ont
staan. Houdt dit verband met per
soneelsgebrek, gebrek aan kredie
ten of plannen tot het gelijktijdig
uitvoeren van andere werkzaamhe
den, zoals vernieuwing van gaslei
dingen e.d.?
Met betrekking tot aanschaffingen
voor gemeentelijke bedrijven, werd
er onlangs van onze zijde al op ge
attendeerd dat het gewenst is de
prae-adviezen niet al te beknopt te
maken en met name in het prae-
advies op te nemen welke financië
le consequenties de aanschaffing
heeft in de exploitatielasten van 't
betrokken bedrijf. In dat verband
zouden wij nu (zoals destijds is af
gesproken) de toen gemaakte op
merking willen herhalen, dat het
toch ergens dwaas is om de annuï
teit voor afschrijving en rente te
blijven baseren op een rentevoet
van 4%%, als het benodigde kapi
taal gefourneerd moet worden te
gen betaling van 6% rente. Wat is
er tegen om de rentevoet voor de
annuïteitsberekening flexibel te
houden en te bepalen op b.v. lVz%
boven het wisseldisconto van de Ne
derlandse Bank? De bedrijfsreke-
ningen in de kapitaaldienst zullen
dan een juister beeld geven.
Het belangrijkste en zorgelijkste
punt van de hele gemeentebegro
ting is het geraamde tekort op de
gewone dienst, waarvoor een aan
vullende uitkering uit het Gemeen
tefonds moet worden aangevraagd.
Onder vrijwel ieder hoofdstuk van
de begroting vinden we betekenen
de bedragen voor hogere personeels
kosten en hogere onderhoudskosten
tengevolge van loonsverhogingen.
Als we deze bedragen globaal op
tellen, komen we op een totaal dat
niet veel afwijkt van het totale ge
raamde begrotingstekort. Dit wil
zeggen dat er zonder deze loonsver
hogingen practisch geen begrotings
tekort op de gewone dienst zou zijn.
Zoals U reeds in Uw aanbiedings
brief hebt gesteld, is het inderdaad
een wonderlijke situatie dat de ge
meente zich volgens de geldende
regeling momenteel in haar budget
niet de middelen kan verschaffen
om te voldoen aan de eisen die de
centrale overheid t.a.v. de loonpo
litiek ook aan de gemeenten stelt.
Er zijn gemeenten in Nederland
waarvan de raden zich bij de begro
tingsdebatten per motie hun ver
ontwaardiging hebben kenbaar ge
maakt over de gang van zaken. Wij
zullen gaarne van de andere frac
ties vernemen, hoe zij denken over
het nut en de wenselijkheid van 'n
dergelijke gezamenlijke uitspraak.
Mag ik besluiten met woorden
van waardering voor de goede ver
standhouding tot de andere fracties
en met de wens dat God, die de al
lerhoogste Overheid is, U, mijnheer
de voorzitter en Uw college in dit
begrotingsjaar alles zal willen
schenken wat nodig is om Uw
moeilijke taak in het belang van
Waalwijk te vervullen.
Namens de P.v.d.A. bracht de heer
Kemperman hulde aan het college van
B. en W. voor de wijze, waarop het
z'n bestuursfunctie ten uitvoer brengt.
Hij kon zich aansluiten bij tal van op
en aanmerkingen van de drie voor
gaande sprekers. Er lag hem echter 'n
zaak nogal zwaar op de maag, zoals
hij zei, namelijk het feit, dat er van
uit het centrum van Waalwijk geen
verbinding bestaat naar de nieuwe
Langstraatweg in westelijke richting.
Hij verbaasde er zich hogelijk over,
dat geen van de provinciale ambtena
ren ooit aan de noodzakelijkheid van
een dergelijke verbinding heeft ge
dacht. Hij verzocht B. en W. alles in
het werk te stellen om in deze situa
tie verandering te brengen.
Naar aanleiding van de opmerkin
gen van de heer Van Engelen met be
trekking tot de wijze, waarop door
B. en W. de verordening „Tegemoet
koming verlaten goedkope huurwo
ning" wordt toegepast, verklaarde de
heer Kemperman, er geen voorstan
der van te zijn, dat aan mensen, die
al jaren vragen om een betere en dus
duurdere woning, een premie wordt
toegekend. Daarmee wordt het doel
van de verordening voorbij gestreefd,
n.l. dat mensen, die ongaarne hun
goedkope woning verlaten, enigszins
gestimuleerd worden tot verhuizen
naar een betere woning.
De heer Brouwer (eigen lijst) vroeg
zich af, waar de 40.000 mensen die
Waalwijk over 15 jaar zal hebben,
zullen moeten wonen. Hij was bang
dat Waalwijk uit zijn jasje zou groei
en. Hij wilde graag weten ,of er nu
al voldoende maatregelen worden ge
troffen. Hij vond het een bedenkelijk
geval, dat zich nog amper industrieën
gevestigd hebben in de buurt van de
in aanbouw zijnde haven. Toen Nij
megen bezig was met het realiseren
van zijn havenplannen, waren binnen
afzienbare tijd alle beschikbare gron
den in de omgeving van die haven aan
tal van industrieën verkocht.
Over 't algemeen kon hij het wel
eens zijn met 'het subsidiebeleid, maar
de wijze waarop de jeugddrumband
Ons Genoegen werd gesubsidieerd,
vond hij bepaald slecht. Ons Genoe
gen zou maar 12 percent krijgen van
het subsidiebedrag, dat aan de laagst
gesubsidieerde vereniging werd toe
gekend. Het is prachtig dat vereni
gingen, die eerste prijzen halen, goed
worden gesteund, maar tenslotte heeft
Ons Genoegen ook al verschillende
eerste prijzen behaald, in binnen- en
buitenland, aldus de heer Brouwer.
Hij zag ook graag, dat de gemeente
alle mogelijke hulp verleende aan
landbouwers, die in verband met uit
breidingsplannen hun grond aan de
gemeente hebben moeten afstaan.
De wijze waarop de muziekschool tot
stand is gekomen was voor de heer
Brouwer reden tot grote blijdschap.
Hij sprak de hoop uit, dat de school
een onmisbaar element in de Waal
wijkse gemeenschap zal blijken te
zijn.
Het rapport van de commissie van
onderzoek van de gemeentebegroting
en de bedrijfsbegrotingen 1965, in
welke commissie de heren Duijvelaar,
van Engelen en Kemperman zitting
hadden, en de nota van antwoord van
B. en W. hadden voor de raad geen
aanleiding tot vragen gegeven. De
heer Duyvelaar, voorzitter van de
commissie, verklaarde naar aanlei
ding van de nota van antwoord het
navolgende:
Namens de begrotingscommissie
breng ik het college van B. en W.
dank voor de waarderende woorden
tot haar gericht aan het slot van mijn
brengt U
STATIONSSTRAAT 26
WAALWIJK
nota van antwoord op haar rapport.
Onze oommissie, mijnheer de voorzit
ter kan over het algemeen genoegen
nemen met het antwoord op haar rap
port.
Ten aanzien van hoofdstuk V post
250 „Verordening tegemoetkoming
verlaten goedkope huurwoningen"
moge ik meedelen dat de commissie
de bewuste vraag heeft gesteld, om
dat zij van mening was dat betreffen
de de toepassing van deze verorde
ning verschil van inzicht bestaat, het
geen bij de algemene beschouwingen
wel is gebleken.
Met het antwoord op blz. 6 „Bij
zondere Posten" kan onze commissie
vooralsnog niet meegaan. B. en W.
zijn met onze commissie van oordeel
dat in het algemeen de kosten van re
constructie van het hoofdbuizennet
en van het hoofdkabelnet in een aan
tal jaren ten laste van de gewone
dienst behoren te worden afgeschre
ven. B. en W. delen mee dat deze
kosten jaarlijks terugkeren. Aan het
slot van de eerste alinea wordt echter
gezegd dat deze kosten een inciden
teel karakter dragen. Is dit niet met
elkaar in tegenspraak?
Onze commissie is het niet eens met
de opvatting van B. en W., dat de af
schrijving van deze kosten in een be
paald aantal jaren voor de begroting
hetzelfde effect sorteert als het tel-
kenjare ten laste van de begroting
brengen van het volle bedrag der re-
constructiekosten. Indien deze kos
ten b.v. 10 achtereenvolgende jaren
terugkeren (een termijn die mij in 'n
andere functie werd genoemd) en men
stelt de duur van afschrijving voor
iedere post afzonderlijk op 10 jaar,
dan wordt de duur van afschrijving
van deze 10 posten tezamen 20 jaar.
De hoogste afschrijving zal dan zijn
in het midden van deze 20 jaar, ter
wijl daarvoor een stijgend en daarna
een dalend bedrag aan afschrijving
op de gewone dienst zal verschijnen.
Mijnheer de voorzitter, ik hoop
hiermee het standpunt van onze com
missie duidelijk te hebben uiteenge
zet. Van uw antwoord zal het afhan
gen of zij dit standpunt zal kunnen
wijzigen.
TE HUUR GEVRAAGD
een ongemeubileerde
evt. gebruik van keuken.
Brieven onder nr. 5154 aan
het bureau van dit blad.
JONGEMAN,
met veel vrije tijd, zoekt
onverschillig wat.
In bezit van rijbewijs en
type-diploma.
Brieven onder nr. 5153 aan
het bureau van dit blad.
geboden aan actieve per
sonen woonachtig te Waal
wijk, voor bezorging van
tijdschriften en boeken.
Brieven aan Uitgeverij
De Vrijbuiter,
Postbus 76 te Tilburg.
TE KOOP
een in prima staat zijnde
merk Nobel,
met tank van 100 liter.
Te bevragen:
v. d. Merwedelaan 22
Waalwijk
TE KOOP
zo goed als nieuw
6 meter lang, 2 meter breed,
piet 25 P.K. Mercury-motor.
Tel. 04250 - 20593
Burchtstraat 5, Tilburg
(Fatima-parochie)
TE KOOP:
een goed onderhouden
Te bevragen:
le Zeine 26 (W)
Waalwijk
TE KOOP
AANGEBODEN
donkere draaibare
Pieter Vreedstraat 32
Waalwijk