Protestants-Christelijke raadsfractie pleit voor vestiging anders geaarde industrieën Ook de kleinere fracties aan het woord H. iVS. v. Woerden 3 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 12 APRIL 1965 3 Raambegroti ngen Samenwerking in streekverband Financiële Com missie Voorlichting afwezig Werkgelegenheids beleid Haven Woningbouwbeleid Cultureel en Maat schappelijk beleid Maak propaganda voor Waalwijk Meer parkeer gelegenheid nood zakelijk Moeilijke financiële positie van de gemeente Brouwer en P.v.d.A. Oratio pro domo van de heer Brouwer Antwoord van de be grotingscommissie De grote mode in dameshoeden Maison v. d. Zanden zit-slaapkamer bijwerk Bijverdiensten oliehaard stalen kajuitjacht wandelwagentje T.V.-tafel Suggesties: O RAAMBEGROTINGEN FINANCIËLE COMMISSIE VOORLICHTING AAN DE BURGERIJ GEDIFFERENTIEERDE GRONDPRIJZEN MEER KLEINE PARTICULIERE WONINGEN MEER PROPAGANDA OVER WAALWIJK AFKEURING FINANCIEEL BELEID VAN DE OVERHEID De heer Dercksen Namens de Prot. Chr. Raadsfrac tie zou ik in de eerste plaats het College van Burgemeester en Wet houders willen danken voor de wij ze waarop de bestuursfunctie uit geoefend wordt, zoals dit blijkt niet alleen uit de ontwikkelde initiatie ven, maar ook uit de resultaten van het behartigen der gemeentelijke belangen bij andere overheidsin stanties. In deze waardering wil de Prot. Chr. fractie gaarne ook de ge meentesecretaris, de hoofden van dienst en het overige gemeenteper- soneel betrekken. Bij de algemene beschouwingen van 1964 werd o.a. opgemerkt, naar aanleiding van de zeer snelle ont wikkeling van Waalwijk: „had er niet wat meer voorzien kunnen worden? Heeft men hier en daar niet wat al te veel achter de feiten aangelopen?" Het is verheugend uit nieuwjaars rede en begroting te kunnen conclu deren dat er sindsdien serieus ge tracht wordt om een zekere achter stand in te halen, met name bij en kele gemeentelijke bedrijven, ter wijl ook de planologie op lange ter mijn beduidend meer aandacht heeft gekregen. Wat de datum van de begrotings behandeling betreft, is het kennelijk niet gelukt om minder achter de feiten aan te lopen dan vorig jaar het geval was. Wanneer een vroe gere indiening van de begroting met bijlagen en specificaties technisch niet te realiseren is, dan moet de vraag gesteld worden of het geen aanbeveling verdient om vóór de aanvang van het begrotingsjaar een provisorische begroting te doen op stellen, zonder bijlagen en specifi caties, en omstreeks de jaarwisse ling de algemene beschouwingen te doen plaatsvinden naar aanleiding van deze provisorische en uiteraard globale begroting. De vaststelling van de eigenlijke begroting en het debat over technische details kan dan in de april- of mei-vergadering van de Raad plaatsvinden. Daar zal dan niet veel tijd meer mee ge moeid zijn. Nu Waalwijk zich enorm snel uit breidt dat het inwonertal binnen de vijftien jaar vermoedelijk op nieuw verdubbeld zal zijn, moet trouwens de vraag gesteld worden of wij met de werkwijze aangaande begrotings- en kredietvraagstukken niet ook in ander opzicht een ande re weg moeten inslaan. Wordt het niet tijd dat wij het begrip schaal vergroting ook gaan toepassen op de functie van deze Raad, zodanig dat er voor iedere tak van dienst en voor elk bedrijf zgn. raam- of kaderbegrotingen worden gemaakt, waarin b.v. voor de dienst Gemeen tewerken wordt opgenomen 1 mil joen gulden voor stratenreconstruc- tie en aanleg parkeerhavens; voor het Gas- en Electriciteitsbedrijf 700.000 voor aanschaffing van ka bels enz. enz. Deze raambegrotin- gen tezamen zouden dan de globale provisorische begroting vormen die het object wordt van de algemene beschouwingen in de Raad. De naam algemene beschouwin gen zegt het reeds: denken en spre ken over de grote lijnen van de be stuursfunctie. Dit doet niets af aan het budgetrecht van de Raad. De besteding en de detaillering komen aan de orde als de eigenlijke begro ting met bijlagen in de april/mei- vergadering aan de orde komt. Maar met het beoordelen van dat detailwerk zou een permanente fi nanciële commissie zich speciaal bezig kunnen houden, zodat de raadsdebatten en de studie die er aan vooraf gaat er door verkort kunnen worden. Voor de hoofden van dienst en de directeuren der bedrijven ontstaat het voordeel dat zij in grote lijnen vóór het begrotingsjaar kunnen we ten hoever zij in totaal mogen gaan in hun bestedingen. Aangenomen althans, dat ook Gedeputeerde Sta ten het systeem van globale bud getten met detaillering en verant woording-achteraf van Waalwijk willen accepteren en volgen. Er zullen beslist tijds- en admini stratieve besparingen bereikt wor den, als niet meer iedere boom die gerooid wordt, iedere parkeerhaven die wofdt aangelegd en iedere hang- weegschaal die aangeschaft wordt, tevoren onderwerp van bespreking behoeft uit te maken van B. en W., de Raad en Gedep. Staten. U hebt in Uw .nieuwjaarsrede, mijnheer de voorzitter, bijzonder veel aandacht geschonken aan de samenwerking in streekverband, zo als deze bezig is zich te ontwikke len. Het verheugt onze fractie, dat deze hoogst belangrijke samenwer king met een soort voorzichtige voortvarendheid verder wordt ont wikkeld. „BERAAD DUURT VOORT". Bij de bestudering van de begro tingsstukken blijkt opnieuw hoe moeilijk het is om de werkelijke capaciteit van de Gewone Dienst te doorzien. In dit verband moge nog eens herinnerd worden aan onze suggestie van vorig jaar, nl. om een permanente financiële commissie uit de Raad te belasten met bestu dering van en advies over alle voor stellen die op enigerlei wijze finan ciële consequenties hebben. U ant woordde destijds, dat Uw college zich over deze suggestie nader zou beraden en wij kunnen tot nu toe alleen maar vermoeden dat dit be raad nog voortduurt. De ondoorzichtigheid van de be groting geeft tevens aanleiding, nog eens te wijzen op de importantie van brede deskundige voorlichting omtrent de plannen van het ge meentebestuur, de voortgang van de uitvoering en de bedragen die er mee gemoeid zijn. Het pand Grote- Internist wegens vakantie van 18 april t/m 5 mei straat 228 werd voor o.a. dit doel aangekocht en is inmiddels gesloopt, maar wat is er sindsdien gedaan om een expositieruimte in te richten en de voorlichting op gang te bren gen, ook door het wekken van in teresse ervoor bij de burgerij? In dit verband zouden we ook wil len aanbevelen om de excursies voor raadsleden voort te zetten bin nen en buiten de grenzen der ge meente. Van het werkgelegenheidsbeleid speelt zich veel binnenskamers af. Van tijd tot tijd, als een voorstel tot grondverkoop of tot verpachting van een industriehal de Raad be reikt, wordt er een tip van de slui er opgelicht. Wij willen graag aan nemen dat B. en W. al het mogelij ke doen om speciaal anders geaarde industrieën en handelsondernemin gen te interesseren voor vestiging op Waalwijks industriegronden. Toch geloven wij dat het goed zou zijn als de Raad eens werd inge licht over de vraag, welke middelen er gebruikt en welke kosten daar aan besteed worden. Over het effect van deze werving zal waarschijnlijk moeilijk iets gezegd kunnen wor den, zolang de onderhandelingen met geïnteresseerden nog voortdu ren, maar we zouden wèl iets kun nen leren van eventuele mededelin gen omtrent het mislukken van po gingen en de redenen van die mis lukking. Nu de zgn. „droge" industriegron den in het plan Zanddonk straks geheel uitgegeven zullen zijn, ver heugt het onze fractie uit Uw nieuwjaarsrede te mogen conclude ren dat ons spoedig voorstellen zul len worden gedaan om in een ander deel van de gemeente industriegron den te gaan reserveren. Dit is daar om zo belangrijk, omdat hoe pa radoxaal het ook moge klinken er zuinig moet worden omgespron gen met de zgn. „natte" industrie terreinen. Immers, juist door ves tiging van anders geaarde industrie- en die belang hebben bij aan- of af voer te water, heeft Waalwijk de kans om de eenzijdigheid van de bestaansmiddelen te doorbreken. Mede in verband met de kost baarheid (letterlijk en figuurlijk) van de gronden die onmiddellijk aan de Haven gelegen zijn, vragen wij ons af of er niet met prioriteiten gewerkt moet worden, uitkomende ook hierin dat de grondprijzen ge differentieerd worden vastgesteld, afhankelijk van de ligging van het perceel t.o.v. het vaarwater, resp. de losplaats. Een andere vraag is, of in de grond- of pachtprijzen in het havenplan tevens verwerkt zijn de posten als rentebijschrijving, kosten van laad- en losplaatsen, bestrating en verlichting. Kunt U ook al zeggen wat Uw college voor ogen staat ten aanzien van de accomodatie die de Waal- wijkse haven moet kunnen bieden aan rijdende kranen, elevators, lor ries, heftrucks e.d., kortom, alles wat een kom water tot een haven moet maken? Als het in de bedoeling ligt dit al les aan het particulier initiatief over te laten, bestaat er dan vol doende garantie dat bepaalde dienst- verleningsbedrijven zoals b.v. trans portondernemingen deze taak op adequate wijze zullen gaan behar tigen tegen aanvaardbare tarieven? Wat het woningbeleid betreft, be treurt de fractie dat de reeds vroe ger aangekondigde nota's inzake krotopruiming en winkelbestand en winkelplanning nog steeds niet ver schenen zijn. Beide problemen zijn zeer urgent. Het doet ons genoegen dat ons aandringen op grotere straatbreedte en het scheppen van meer parkeer gelegenheid gehoor gevonden heeft en dat de verbeteringen nu met voortvarendheid worden doorge voerd, al blijft het jammer dat het nu zoveel méér gaat kosten dan 't geval geweest zou zijn wanneer des tijds in de betreffende uitbreidings plannen deze voorzieningen al ge troffen waren. Bij de algemene beschouwingen in mei 1964 is ons door het College van B. en W. toegezegd dat binnen kort teruggekomen zou worden op de toen door ons naar voren ge brachte suggestie, om bij de vast stelling van een nieuw uitbreidings plan tevens de looptijd te begroten, zodat over deze begrote looptijd 't renteverlies kan worden toegere kend aan de prijs per m- grond. Wij hebben tot nu toe niet vernomen of Uw College deze suggestie gaat overnemen en voortaan toepassen. Naar aanleiding van een eveneens vorig jaar naar voren gebrachte wens, n.l. om meer mogelijkheden te creëren voor particuliere spaar ders die voor zichzelf een betrekke lijk kleine woning naar eigen smaak en voor eigen rekening willen laten bouwen, werd door U venvezen naar het uitbreidingsplan Groene- woud, dat toen in voorbereiding was. Inderdaad zijn in dat uitbreidings plan een aantal kleine percelen met deze bestemming gereserveerd, maar is daarbij ook gedacht aan één bepaald type premiewoning met mo gelijkheden tot uitwendige en in wendige variaties, of ligt het in de bedoeling van Uw college om dit geheel aan het initiatief van de toe komstige bouwers over te laten? Kunt U verder inlichtingen ge ven omtrent het realiseren van cen trale antennesystemen voor T.V. en de plannen omtrent verdere toepas sing van wij kverwarming in andere uitbreidingsplannen dan alleen in Laageinde I Is reeds gebleken of deze verwarmingsmethode inder daad voldoet en welke besparing is nu geconstateerd t.o.v. conventio nele verwarmingsmethoden? Be staat het voornemen om straks als brandstof voor de wijkverwarming aardgas te gaan gebruiken in plaats van huisbrandolie? Het verheugt ons zeer dat intus sen voorstellen tot een betere sub sidieregeling voor culturele en maatschappelijke instellingen door de Raad zijn aangenomen, al blijft er nog altijd de wens bestaan om de subsidiëring van de Oranjevereni gingen technisch te herzien en wel zodanig, dat het subsidiebedrag mede afhankelijk gesteld wordt van het aantal kinderen dat in de ver schillende delen der gemeente aan de festiviteiten deelneemt. Hopenlijk zullen Ged. Staten het besluit tot subsidiëring van 't mu ziekonderwijs goedkeuren, waardoor het werk van de muziekschool fi nancieel mogelijk wordt gemaakt. Verwacht mag worden dat daarvan ook een stimulerende invloed zal uitgaan op de belangstelling voor 't werk van de Kunstkring. Voorstellen inzake de stichting van een Cultureel Centrum hebben ons ook in het afgelopen jaar nog niet bereikt. Mogelijk houdt dit ver band met de financieringsmogelijk heden waarin de gemeente geko men is. Wellicht is er aanleiding de Raad thans in te lichten omtrent 't standpunt van B. en W. in deze. Over de exploitatie van het Gem. Badhuis is onlangs een besluit ge nomen, zodat er geen aanleiding is hierop thans in te gaan. Wat de exploitatie van 't Zwem bad „Het Hoefsven" betreft, zouden wij deze concrete vraag willen stel len: waarom is wel een hoger be drag aan lasten geraamd tengevolge van lóonsverhogingen en perso neelsvoorzieningen, terwijl er géén rekening is gehouden met de gevol gen van de tariefsverhogingen van 27 februari 1964? Wat de propaganda voor het vreemdelingenverkeer betreft, dit is in Waalwijk nog altijd een min of meer achtergebleven gebied. Wel licht moet het particulier initiatief in dit opzicht door het gemeente bestuur wat gestimuleerd worden. Weliswaar is er een begin gemaakt in het kleinst mogelijke formaat: een postzegel! Die postzegel komt straks zelfs onder de ogen van onze tegenvoeters, maar het valt te be twijfelen of die bij het zien van de afbeelding van het Waalwijkse ver- zetsmonument het plan zullen op vatten om in het Waalwijkse re creatiegebied te gaan zwemmen, roeien of paardrijden. Aantrekke lijke folders en aanplakbiljetten over het Waalwijkse recreatiege bied zouden als propaganda in bin nen- en buitenlandse reisbureaus en stations beslist wel effect sorte ren. Aan personenvervoer tussen Waalwijk-centrum en het recreatie gebied is in het hoogseizoen onge twijfeld behoefte. Aan verbeteringen van de ver keerssituatie wordt door Uw college weliswaar voortdurend aandacht gegeven, maar het traagwerkend overheidsapparaat (wij denken hier aan de tijd die verloopt alvorens raadsbesluiten door Ged. Staten zijn goedgekeurd) maakt het kennelijk zeer moeilijk om de enorme groei van verkeersstroom door de ge meente Waalwijk in redelijk veilige banen te leiden en voldoende par keergelegenheid te scheppen. Op dat scheppen van parkeergelegenheid mag misschien wegens de actuali teit even nader worden ingegaan. Er heerst vrijdagsavonds en 's zater dags in het centrum van Waalwijk een gezellige drukte, waaruit blijkt dat Waalwijk als „shopingcentrum" voor de gehele streek voortdurend aan betekenis wint. Dit winkelen gebeurt hoe langer hoe meer op de moderne manier: per auto uit de omgeving naar het centrum, de au to parkeren en te voet boodschap pen doen. Vroeger was de Markt voldoende als parkeerterrein. Vorig jaar werd de gereconstrueerde Sta tionsstraat in gebruik genomen. Nu reeds blijkt dit alles al onvoldoen de. Is het daarom niet gewenst dat dat er met spoed uitgezien wordt naar andere parkeerruimten in de onmiddellijke omgeving van 't cen trum? Door het tijdig treffen van deze voorzieningen zal het in Waal wijk ook in de toekomst zoveel aan genamer winkelen zijn dan in me nige andere grote winkelplaats in Brabant. Mogen wij verder vragen of een reconstructie van het Stationsplein en het maken van een overgang naar het industrieterrein Zanddonk nu helemaal van de baan is? De toe gangswegen naar dit terrein, die te gelijk aan- en afvoerwegen van goederen zijn, terwijl ook het daar werkend personeel er gebruik van moet maken, zijn o.i. nog verre van ideaal. Op het gebied van de herstrating van belangrijke verbindingswegen, zoals Burg. v. d. Klokkenlaan, N.- Parallelweg, Ambrosiusweg, Kas teellaan, le Zeine en Putstraat (om Slechts enkele te noemen) schijnt een ernstige vertraging te zijn ont staan. Houdt dit verband met per soneelsgebrek, gebrek aan kredie ten of plannen tot het gelijktijdig uitvoeren van andere werkzaamhe den, zoals vernieuwing van gaslei dingen e.d.? Met betrekking tot aanschaffingen voor gemeentelijke bedrijven, werd er onlangs van onze zijde al op ge attendeerd dat het gewenst is de prae-adviezen niet al te beknopt te maken en met name in het prae- advies op te nemen welke financië le consequenties de aanschaffing heeft in de exploitatielasten van 't betrokken bedrijf. In dat verband zouden wij nu (zoals destijds is af gesproken) de toen gemaakte op merking willen herhalen, dat het toch ergens dwaas is om de annuï teit voor afschrijving en rente te blijven baseren op een rentevoet van 4%%, als het benodigde kapi taal gefourneerd moet worden te gen betaling van 6% rente. Wat is er tegen om de rentevoet voor de annuïteitsberekening flexibel te houden en te bepalen op b.v. lVz% boven het wisseldisconto van de Ne derlandse Bank? De bedrijfsreke- ningen in de kapitaaldienst zullen dan een juister beeld geven. Het belangrijkste en zorgelijkste punt van de hele gemeentebegro ting is het geraamde tekort op de gewone dienst, waarvoor een aan vullende uitkering uit het Gemeen tefonds moet worden aangevraagd. Onder vrijwel ieder hoofdstuk van de begroting vinden we betekenen de bedragen voor hogere personeels kosten en hogere onderhoudskosten tengevolge van loonsverhogingen. Als we deze bedragen globaal op tellen, komen we op een totaal dat niet veel afwijkt van het totale ge raamde begrotingstekort. Dit wil zeggen dat er zonder deze loonsver hogingen practisch geen begrotings tekort op de gewone dienst zou zijn. Zoals U reeds in Uw aanbiedings brief hebt gesteld, is het inderdaad een wonderlijke situatie dat de ge meente zich volgens de geldende regeling momenteel in haar budget niet de middelen kan verschaffen om te voldoen aan de eisen die de centrale overheid t.a.v. de loonpo litiek ook aan de gemeenten stelt. Er zijn gemeenten in Nederland waarvan de raden zich bij de begro tingsdebatten per motie hun ver ontwaardiging hebben kenbaar ge maakt over de gang van zaken. Wij zullen gaarne van de andere frac ties vernemen, hoe zij denken over het nut en de wenselijkheid van 'n dergelijke gezamenlijke uitspraak. Mag ik besluiten met woorden van waardering voor de goede ver standhouding tot de andere fracties en met de wens dat God, die de al lerhoogste Overheid is, U, mijnheer de voorzitter en Uw college in dit begrotingsjaar alles zal willen schenken wat nodig is om Uw moeilijke taak in het belang van Waalwijk te vervullen. Namens de P.v.d.A. bracht de heer Kemperman hulde aan het college van B. en W. voor de wijze, waarop het z'n bestuursfunctie ten uitvoer brengt. Hij kon zich aansluiten bij tal van op en aanmerkingen van de drie voor gaande sprekers. Er lag hem echter 'n zaak nogal zwaar op de maag, zoals hij zei, namelijk het feit, dat er van uit het centrum van Waalwijk geen verbinding bestaat naar de nieuwe Langstraatweg in westelijke richting. Hij verbaasde er zich hogelijk over, dat geen van de provinciale ambtena ren ooit aan de noodzakelijkheid van een dergelijke verbinding heeft ge dacht. Hij verzocht B. en W. alles in het werk te stellen om in deze situa tie verandering te brengen. Naar aanleiding van de opmerkin gen van de heer Van Engelen met be trekking tot de wijze, waarop door B. en W. de verordening „Tegemoet koming verlaten goedkope huurwo ning" wordt toegepast, verklaarde de heer Kemperman, er geen voorstan der van te zijn, dat aan mensen, die al jaren vragen om een betere en dus duurdere woning, een premie wordt toegekend. Daarmee wordt het doel van de verordening voorbij gestreefd, n.l. dat mensen, die ongaarne hun goedkope woning verlaten, enigszins gestimuleerd worden tot verhuizen naar een betere woning. De heer Brouwer (eigen lijst) vroeg zich af, waar de 40.000 mensen die Waalwijk over 15 jaar zal hebben, zullen moeten wonen. Hij was bang dat Waalwijk uit zijn jasje zou groei en. Hij wilde graag weten ,of er nu al voldoende maatregelen worden ge troffen. Hij vond het een bedenkelijk geval, dat zich nog amper industrieën gevestigd hebben in de buurt van de in aanbouw zijnde haven. Toen Nij megen bezig was met het realiseren van zijn havenplannen, waren binnen afzienbare tijd alle beschikbare gron den in de omgeving van die haven aan tal van industrieën verkocht. Over 't algemeen kon hij het wel eens zijn met 'het subsidiebeleid, maar de wijze waarop de jeugddrumband Ons Genoegen werd gesubsidieerd, vond hij bepaald slecht. Ons Genoe gen zou maar 12 percent krijgen van het subsidiebedrag, dat aan de laagst gesubsidieerde vereniging werd toe gekend. Het is prachtig dat vereni gingen, die eerste prijzen halen, goed worden gesteund, maar tenslotte heeft Ons Genoegen ook al verschillende eerste prijzen behaald, in binnen- en buitenland, aldus de heer Brouwer. Hij zag ook graag, dat de gemeente alle mogelijke hulp verleende aan landbouwers, die in verband met uit breidingsplannen hun grond aan de gemeente hebben moeten afstaan. De wijze waarop de muziekschool tot stand is gekomen was voor de heer Brouwer reden tot grote blijdschap. Hij sprak de hoop uit, dat de school een onmisbaar element in de Waal wijkse gemeenschap zal blijken te zijn. Het rapport van de commissie van onderzoek van de gemeentebegroting en de bedrijfsbegrotingen 1965, in welke commissie de heren Duijvelaar, van Engelen en Kemperman zitting hadden, en de nota van antwoord van B. en W. hadden voor de raad geen aanleiding tot vragen gegeven. De heer Duyvelaar, voorzitter van de commissie, verklaarde naar aanlei ding van de nota van antwoord het navolgende: Namens de begrotingscommissie breng ik het college van B. en W. dank voor de waarderende woorden tot haar gericht aan het slot van mijn brengt U STATIONSSTRAAT 26 WAALWIJK nota van antwoord op haar rapport. Onze oommissie, mijnheer de voorzit ter kan over het algemeen genoegen nemen met het antwoord op haar rap port. Ten aanzien van hoofdstuk V post 250 „Verordening tegemoetkoming verlaten goedkope huurwoningen" moge ik meedelen dat de commissie de bewuste vraag heeft gesteld, om dat zij van mening was dat betreffen de de toepassing van deze verorde ning verschil van inzicht bestaat, het geen bij de algemene beschouwingen wel is gebleken. Met het antwoord op blz. 6 „Bij zondere Posten" kan onze commissie vooralsnog niet meegaan. B. en W. zijn met onze commissie van oordeel dat in het algemeen de kosten van re constructie van het hoofdbuizennet en van het hoofdkabelnet in een aan tal jaren ten laste van de gewone dienst behoren te worden afgeschre ven. B. en W. delen mee dat deze kosten jaarlijks terugkeren. Aan het slot van de eerste alinea wordt echter gezegd dat deze kosten een inciden teel karakter dragen. Is dit niet met elkaar in tegenspraak? Onze commissie is het niet eens met de opvatting van B. en W., dat de af schrijving van deze kosten in een be paald aantal jaren voor de begroting hetzelfde effect sorteert als het tel- kenjare ten laste van de begroting brengen van het volle bedrag der re- constructiekosten. Indien deze kos ten b.v. 10 achtereenvolgende jaren terugkeren (een termijn die mij in 'n andere functie werd genoemd) en men stelt de duur van afschrijving voor iedere post afzonderlijk op 10 jaar, dan wordt de duur van afschrijving van deze 10 posten tezamen 20 jaar. De hoogste afschrijving zal dan zijn in het midden van deze 20 jaar, ter wijl daarvoor een stijgend en daarna een dalend bedrag aan afschrijving op de gewone dienst zal verschijnen. Mijnheer de voorzitter, ik hoop hiermee het standpunt van onze com missie duidelijk te hebben uiteenge zet. Van uw antwoord zal het afhan gen of zij dit standpunt zal kunnen wijzigen. TE HUUR GEVRAAGD een ongemeubileerde evt. gebruik van keuken. Brieven onder nr. 5154 aan het bureau van dit blad. JONGEMAN, met veel vrije tijd, zoekt onverschillig wat. In bezit van rijbewijs en type-diploma. Brieven onder nr. 5153 aan het bureau van dit blad. geboden aan actieve per sonen woonachtig te Waal wijk, voor bezorging van tijdschriften en boeken. Brieven aan Uitgeverij De Vrijbuiter, Postbus 76 te Tilburg. TE KOOP een in prima staat zijnde merk Nobel, met tank van 100 liter. Te bevragen: v. d. Merwedelaan 22 Waalwijk TE KOOP zo goed als nieuw 6 meter lang, 2 meter breed, piet 25 P.K. Mercury-motor. Tel. 04250 - 20593 Burchtstraat 5, Tilburg (Fatima-parochie) TE KOOP: een goed onderhouden Te bevragen: le Zeine 26 (W) Waalwijk TE KOOP AANGEBODEN donkere draaibare Pieter Vreedstraat 32 Waalwijk

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1965 | | pagina 25