wAAlwi]kse en UnGstPAAtse couRAnt Felle aanval op C.H.U. leider Beernink 'Qmn HEERLIJK! NATUUR ZUIVER I1ÉÉ Qmn ZONDER PRIK CALIFORNISCHE SINAASAPPELEN BRUIDS- STOFFEN STOFFEN 29 ct per fles gezinsfles 69 cent VRIJDAG 30 APRIL 1965 86e JAARGANG No. 32 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Abonnement p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25 p. mnd. (100 5 ct. inc.k.) 1.05 p. kwrt. (3.00 -f 10 ct. inc.k.) 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" Regeringsverklaring van Premier (als Over de grondslagen van het re geringsbeleid zei de minister-presi dent mr. J. L. M. Th. Cals dinsdag middag in de Tweede Kamer o.m., dat „dit beleid gedragen zal wor den door de geestelijke waarden, die in ons volk leven en die in Christendom en humanisme tot ui ting komen. Dat wil ook zeggen, dat wij willen bevorderen, dat over de gehele linie en op alle terreinen van het politieke economische,so ciale en culturele leven een gezon de volksinvloed werkzaam kan zijn. Dat wij daarbij zeer in het bijzon der aandacht zullen geven aan ver nieuwingen, die vanuit de volks vertegenwoordiging naar voren ko men, behoeft geen betoog. Hoezeer wij ons ook bewust zijn van een korte zittingsperiode van dit kabi net, wij achten het toch onze plicht ons beleid te voeren in perspectief op dieper ingrijpende hervormin gen welke, naar onze overtuiging, in de komendejaren in toenemende mate de aandacht zullen vragen. De voorbereidingen voor een alge hele grondwetsherziening zullen met kracht worden voortgezet". Terwijl op wereldniveau voedsel schaarste en armoede de groei van de bevolking tot zulk een moeilijk vraagstuk maken, heeft in ons land juist een samengaan van bevol kingstoename en stijgende welvaart de overheid de laatste jaren in ver sterkte mate voor grote problemen geplaatst. Tal van nieuwe behoef ten zijn ontstaan, o.a. op het ter rein van de volkshuisvesting, de verkeersvoorzieningen, de gezond heidszorg, het onderwijs, de cultu rele en maatschappelijke ontwik keling. Deze behoeften nemen nog steeds in omvang en intensiteit toe en het is daarom wenselijk te ko men tot de opstelling van een be leidsprogramma op lange termijn, dat ons in staat moet stellen wel overwogen prioriteiten vast te stel len. De regering zal de mogelijk heid van het opstellen van een der gelijk beleidsplan ernstig onder zoeken. Aan de woningbouw wordt de hoogste prioriteit gegeven. Daartoe zal het expansieve bouwbeleid, waarmede bereids een sterke groei van de bouwcapaciteit is bereikt, met kracht worden voortgezet en gestreefd worden naar een optimaal gebruik van beschikbare capacitei ten. Met name in de woningbouw zullen arbeidsbesparende bouwme thoden, waaronder industriële bouw worden bevorderd. Voor dit doel en ter verzekering van de continui- teit zullen voldoende reserves op nationaal niveau ter beschikking staan. Het bouwprogramma voor 1965 kon reeds onder het vorige kabinet met enkele honderden mil joenen guldens worden verhoogd. Mede op grond hiervan hoopt de regering, dat in 1965 meer dan 110.000 woningen zullen worden voltooid. Zij zal de gelegenheid ge ven op een verdere groei afge stemd aantal woningen in aanbouw te nemen. In de verkeersparagraaf van de regeringsverklaring wordt o.m. ge zegd, dat de verkeersonveiligheid met alle ten dienste staande mid delen zal worden bestreden. De beveiliging van de middenbermen zal worden voortgezet. Het weten schappelijke onderzoek zal worden gestimuleerd op de punten veilig heid, maximum snelheid op auto wegen en verbetering van de we- genverkeerswetgeving. Voor de gemeentelijke moeilijk heden met toegangs- en doorvoer- wegen zal een oplossing worden gezocht. Het bevorderen van het openbaar vervoer en het tot stand komen van een zo efficient moge lijke vervoersapparaat worden in de overwegingen betrokken. Met behulp van het wegenfonds en ver groting en vervolmaking van het technische apparaat wordt gestreefd naar vergroting en versnelling van de bouw van wegen en oververbin- dingen. De nieuwe regering heeft beslo ten de tweede fase van de verlaging van de leerlingenschaal per 1 sep tember te doen ingaan. Alle aan dacht zal worden besteed aan kwa litatieve verbetering van het on derwijs. Wetenschappelijk ondier-' zoek ten behoeve van het onder wijs zal worden gestimuleerd. Te vens zal bevorderd worden, dat de jeugdigen uit alle lagen der bevol king zoveel mogelijk onderwijs en vorming kunnen ontvangen, die met hun aanleg en capaciteit over eenstemmen. Vormen van aangepast onderwijs, als individueel technisch onderwijs, en individueel nijverheidsonder wijs voor meisjes zullen worden bevorderd. Gehoopt wordt, dat de overgangswet voortgezet onderwijs op 1 september 1967 in werking zal kunnen treden en de mammoetwet zelf op 1 september 1968. RADIO EN T.V. Revererend aan het reeds beken de radio-televisie-plan zei mr. Cals in de regeringsverklaring, dat dit plan gegroeid is uit o.m. de in de loop der jaren gevoerde discussies. Gestreefd is naar een oplossing, die een zo groot mogelijke meerderheid kan krijgen. Ondanks de verdeeldheid der opvattingen is er veel, dat ons al len samen bindt, zo meende mr. Cals. Mede ten gevolge van de com municatiemogelijkheden, die radio en televisie bieden, wordt ons volk zich er steeds beter van bewust, dat er meer is dat ons bindt, dan het geen ons scheidt. Zoals de felle te genstellingen van de schoolstrijd uit de tijd zijn en onder meer een nieuwe opstelling van onerwijswet- ten vereisten, waarin meer druk werd opgelegd op hetgeen open baar en bijzonder onderwijs gemeen hebben, zo is ook in de afgelopen veertig jaren steeds sterker het be sef gegroeid, dat wij samen de ge weldige problematiek van de vrije tijdsbesteding, de ontspanning en de culturele vorming moeten aan vatten. De middelen, die ons daartoe ge geven zijn, zijn echter niet onbe perkt, Beperkt zijn namelijk - on danks snelle technische ontwikke lingen - de mogelijkheden op het terrein van radio en televisie. Be perkt is het aantal aan Nederland toegewezen golven. Een optreden van de overheid om tot een recht vaardige verdeling daarvan te ge raken, is dus noodzakelijk. Beperkt zijn ook onze culturele mogelijkhe den en beperkt zijn voorts onze fi nanciële middelen. Al deze beper kingen nopenniet alleen tot sa menwerking ten einde een optimaal gebruik van de beschikbare midde len mogelijk te maken, ze dwingen ook tot matiging bij de toelating van zendgemachtigden, ook wan neer men - met de regering - uitgaat van de wezenlijke betekenis die men deze vrije meningsuiting als radio en televisie hebben voor de vrije meningsuiting en wanneer een der waarmerken van een democratische maatschappij be schouwd. Dit uitgangspunt van de regering brengt wel mede, dat de beschik bare zendtijd op grond van demo cratische beginselen van gerechtig heid moet worden verdeeld en vol gens objectieve criteria toegankelijk moet zijn voor alle stromingen van ons volk. De beperkingen, maken het echter onmogelijk om elk groep je, hoe klein dan ook, als zelfstan dige eenheid toe te laten: dat zou trouwens tot een onverantwoorde versnippering leiden. Hierdoor zou den de programma's als geheel on genietbaar worden en daarmede is niemand van ons volk gediend. Heeft de overheid reeds uit dien hoofde een belangrijke verantwoor delijkheid bij de verdeling van de zendtijd, zij draagt ook een algeme ne culturele verantwoordelijkheid, gezien, de matige invloed die radio en televisie als massacommunicatie middelen hebben. Dat wil niet zeg gen, dat zij zelf de omroep in han den moeten nemen. Een staatsom roep, zoals die in vele landen be staat, wijzen wij af. Deze past trou wens niet bij ons volk en de ver scheidenheid daarvan. Maar wel draagt de overheid verantwoorde lijkheid voor een juiste en objec tieve keuze van instanties, aan wie dit machtige middel in handen wordt gelaten. Hoe moet de overheid nu beslis sen aan wie de zendvergunning wordt verleend? Wie overv ergun- ningen spreekt, spreekt over ver gunningsvoorwaarden, en allereerst wel over criteria waaraan 'n zend gemachtigde moet voldoen. Bij deze criteria wordt aangesloten aan hetgeen reeds werkelijk in ons volk blijkt te leven, aldus mr. Cals in een nadere toelichting op het be kende getalscriterium. De regering heeft welbewust voor deze combi natie van criteria gekozen. Zij meent, dat daardoor naar goede de mocratische zede gelijke rechten worden gegeven aan allen, die een beroep willen doen op zendtijd. Over het toelaten van reclame in radio en televisie, zonder dat adverteerders invloed op de pro gramma's kunnen oefenen ver klaarde mr. Cals nog niet te willen zeggen, dat de regering een gezon de concurrentieprikkel tussen de verschillende radio- en televisieor- gansaties niet wenselijk zouden vin den. Wel echter, dat zij die prikkel niet meer gezond acht wanneer voor de waarde van een program ma beslissend is of het publiek wordt bereikt aan wie bepaalde ad verteerders hun .artikelen willen verkopen. De opbrengst van de reclame zal grotendeels bestemd zijn voor de verzorging van de programma's, 'n Gedeelte zal echter gedurende de overganstijd worden gereserveerd voor een financiële compensatie die aan de pers zal worden gebo den om haar aanpassing aan de nieuwe situatie te vergemakkelij ken, indien een duidelijk aantoon bare vermindering van het inkom stenaccres mocht optreden. De re gering heeft deze beslissing geno men omdat zij van oordeel is, dat in een democratische maatschappij de onafhankelijkheid en de ver scheidenheid van de pers van groot belang zijn. ECONOMISCHE GROEI In de regeringsverklaring zei mr. Cals, dat de regering voornemens is om in haar beleid tempo en rich- MODERNE COLLECTIE heden geëtaleerd HEUVELSTRAAT «139-TlLBURG Het laatste stukje van de Heuvelstraat parkeren bij de Schouwburg ting van de economische groei een centrale plaats te geven. „Bevorde ring van de economische groei voor onderstelt een structuurbeleid en vergt een doordenking van de eco nomische ontwikkeling op lange termijn" aldus de minister-presi dent. Hij deelde mee, dat de rege ring daarom maatregelen zal tref fen ter voorbereiding van een meer jarig beleidsplan, zulks mede in aansluiting op een analoge ontwik keling in EEG-verband. De minister-president noemde het nodig, dat het niveau van de bespa ringen, in het bijzonder ook in de particuliere sfeer, wordt opgevoerd en dat de gunstge trend in de uit- voerontwikkeling wordt gehand haafd. Het huidige kabinet aanvaardt de gedragslijn, dat de stijging van de rijksuitgaven moet achterblijven bij, althans niet moet uitgaan bo ven de groei van het reële nationa le inkomen. Ook wanneer de uit gaven voor minder dringende zaken zoveel mogelijk worden vermeden, en daarnaar zal de regering streven, dan nog zal ter oplossing van een aantal problemen een tijdelijk snellere stijging der rijksuitgaven, ook in het komende jaar, onvermij delijk zijn. Minister president Cals deelde mee, dat de regering op korte ter mijn maatregelen zal treffen om voor 1965 een bedrag van f 50 mil joen gulden aan additionele mid delen ter beschikking van de ge nieenten te stellen. Het voor de la gere publiekrechtelijke lichamen geldende leningplafond zal worden verhoogd. Nadien zal worden on derzocht of het noodzakelijk is daarenboven tegemoet te komen aan geuite wensen om met name investeringen voor de volkshuis vesting buiten het leiningplafond te houden. BELASTINGVERLAGING EN SPECULATIEWINST-BELASTING Sprenkend over het financieël en economisch beleid merkte mr. Cals op, dat de regering in de komende Troonrede een miljoenennota con creet zal aangeven, welke middelen zullen worden aangewend om de noodzakelijke hogere uitgaven voor urgentie taken mogelijk te maken. Het ligt niet in het voornemen van de regering wijzigingen voor te stellen van de data in de onlangs aangenomen wetten tot verlaging van de loon- en inkomstenbelasting. Voorstellen zullen worden inge diend voor het belasten van specu latiewinsten. Deze belastingheffing zal betrekking hebben op gereali seerde waardestijgingen en -dalin gen van tot het persoonlijk vermo gen behorende gebouwen, gronden en effecten. De vermogenswinsten, welke thans reeds door de inkom stenbelasting of vennootschapsbe lasting worden getroffen, zoals waardestijgingen van de tot het vermogen van een onderneming behorende objecten, zullen buiten deze heffing vallen. Eveneens val len daarbuiten objecten, die krach tens erfrecht in eigendom overgaan, waardestijgingen, die betrekking hebben op grond welke binnen de familiekring wordt verkocht en be dragen aan waardestij ging,die van beperkte omvang zijn en met be trekking waartoe belastingheffing met name voor de kleinere beleg ger het bezitsvormingsklimaat on gunstig zou beïnvloeden. Bij ver vanging van de eigen woning door een andere eigen woning zal geen directe afrekening plaats vinden, maar wordt een gerealiseerde waar destijging in mindering gebracht op de aanschaffingsprijs van de nieuwe woning. Voor het tarief wordt gedacht aan 25 procent van de belastbare speculatiewinst. Als speculatiewinst zullen alleen worden aangemerkt de winsten die gerealiseerd worden binnen een na der te bepalen termijn. Gelet op het belang van een gezond beurs- verkeer zal deze termijn voor ef fecten van aanzienlijk kortere duur zijn dan voor onroerend goed. Waardestijgingen, die reeds zijn opgetreden voor het tijdstip waar- of heffing van kracht wordt, zul len buiten beschouwing blijven. Op korte termijn zal aand e SER ontwerp worden ingediend tot wij ziging van de bestaande successie wet 1956, waarin een vrijstelling zal worden voorgesteld voor verer vingen tussen echtgenoten waarbij geen grote vermogens zijn betrok ken. Voorts zullen in dat ontwerp worden opgenomen de verruimin- of het mogelijk is enige verlaging Tenslotte zal worden nagegaan voor het successierecht, gen van de gezinsvrijstellingen inkomsten- en loonbelasting voor aan te brengen in het trief van de ongehuwden. De regerig is vastbesloten, voor zover dat in haar vermogen ligt, een bijdrage te leveren tot bestrij ding van de inflatoire ontwikkeling. Zij zal haar begrotings-, loon- en prijspolitiek hierop richten. LOONPOLITIEK Het kabinet, zo vervolgde de mi nister president, wil vasthouden aan afspraken, gemaakt bij het loonakkoord voor 1965. Zodra het halfjaarlijks economisch rapport van de SER en het SER-advies over de kinderbijslag zijn uitgebracht, zal de regering haar standpunt be palen inzake een aanvullende uit kering ineens in 1965 en een extra verhoging van de kinderbijslag per 1 juli. Opkorte termijn zal aan de SER advies gevraagd worden over een eventuele wijziging van de soelre- gels voor de loonpolitiek en van het systeem van loonvorming zelf. „Naast de loonhoogte en het stel sel van loonvorming acht de rege ring het wegnemen van tal van be lemmeringen voor de ontplooiing van de mens in zijn arbeidssituatie van wezenlijk belang voor de ver betering van het sociale klimaat," aldus de minister-president. AARDGAS Het bezitsvormingsbeleid zal wor den voortgezet. De energiepolitiek wordt als een der kernpunten van het regerings beleid beschouwd. Aardgasvondsten (Advertentie) IN EEN OOGWENK VERDWIJNEN ALLE RIMPELS EN LIJNEN MORCHAL RIMPELCORRECTOR verjaagt rimpels, lijnen en kraaie- pootjes, Werkingsduur 8 uur. Prijs per flesje f 8,75. Voldoende voor maanden. Gratis folder bij: Drogisterij - Parfumerie LOEK MERTENS Grotestraat 131 Waalwijk Tel. 2045 en exploitatie van het continentale plat dienen te worden ingepast in het nationale en het Europese ener giebeleid. Verbruikers in het alge meen en, vanwege de concurrentie positie van het Nederlands bedrijfs leven in het bijzonder, dienen op korte of lange termijn verzekerd te zijn van een regelmatige energie voorziening tegen redelijke prijzen. Aardgas kan aan de voorziening 'n bredere basis verschaffen en op een wat langere termijn een bron van nationale inkomsten zijn. De wenselijkheid van staats-ex- ploratie van olie en aardgas en delfstoffen zal worden onderzocht. De ontworpen Mijnwet Continen taal Plat zal worden gewijzigd om mogelijk te maken, dat de staat zal kunnen deelnemen aan exploitatie van andere delfstoffen, dan aard gas. Wijziging van de mijnwet ver dient overweging om ter verkrij ging van ordening in de explora tie-activiteiten van de verschillen de maatschappijen op het vasteland. LIMBURG De te eenzijdige structuur van Zuid-Limburg is voor de regering aanleiding een meer gedifferenti eerd industriepatroon te helpen bevorderen, teneinde op langere termijn voldoende werkgelegenheid voor de groeiend bevolking te ver zekeren. DOORSTROMING Over het te voeren huur- en sub sidiebeleid merkte mr. Cals o.m. op, dat het doel van dit beleid zal zijn het zodanig op elkaar stemmen van de huurniveaus van oude en nieu we woningen, dat ten gevolge van een grotere doorstroming een opti male bezetting van de woningvoor raad wordt bereikt en dat huur- verschillen, dae niet op verschil in woongenoot zijn gebaseerd en ook sociaal onrechtvaardig zijn, zul len verdwijnen. Dit doel zal langs twee wegen worden nagestreefd, aldus de mi nister-president. Voor woningen gebouwd tussen 1920 en 1963 zullen - gedifferen- teerd naar bouwperiode en aard - huurcorrecties plaats vinden op 1 januari 1966 en op 1 januari 1967 van gemiddeld ongeveer 10 pet. (van 1957 tot 1963 aflopend tot 0 Voor andere woningw.-won. en ge subsidieerde particuliere huurwo ningen zal een hieraan aangepaste subsidie worden vastgesteld. Voor woningwetwoningen in de ca tegorie A zal dit neerkomen op een verdubbeling van de jaarlijkse bij drage. pet.). Daarnaast zal voor woningen die gereedkomen na 1965, het sub side belangrijk worden verhoogd. De huur zal op den duur kosten dekkend zijn, hetgeen betekent, dat men bereid dient te zijn een rede lijk deel van het inkomen aan huur te besteden", zo vervolgde de mi nister-president. Het ligt in het voornemen voor de woningwetwo ningen in de categorie A een een maal verleende aanvangssubsidi^ in de loop van tien jaar geleidelijk te doen verdwijnen. Voor andere gesubsidieerde woningen zal de sub sidievermindering op aangepaste wijze plaatsvinden. Ter bevordering van de doorstro ming zal de regering de vorming van gemeentelijke doorstromings fondsen mogelijk te maken. Dit doel zal tevens worden ondersteund door adequate maatregelen in het kader van het woonruimtebeleid. Zono dig zullen tevens de huurbescher- mingsbepalingen worden herzien. Ook het eigen-woningbezit zal op ruimere schaal worden bevorderd. Daarbij zal er in het bijzonder naar moeten worden gestreefd ook de lagere inkomensgroepen in staat te stellen hun wensen op dit stuk te realiseren. GRONDPOLITIEK Om het mogelijk te maken, dat de grond in voldoende mate en te gen redelijke voorwaarden beschik baar zal komen voor bestemmingen in het belang van de gemeenschap, stelt de regering zich voor een reeks maatregelen te nemen, wel ke deels rechtstreeks betrekking hebben op de bestemming van de grond, deels een nadere beïnvloe ding beogen van de prijsvorming van het onroerend goed. 1. Er zal een onderzoek worden in gesteld naar de mogelijkheid van een wettelijk geregeld voorkoop recht van gemeenten c.q. provin cies bij verkoop van gronden, die in de toekomst bebouwd of voor doeleinden van openbaar nut ge bruikt zullen worden. 2. Door de overheid wordt bij aankoop c.q. onteigening ten alge mene nutte aan eigen boeren en tuinders, wanneer zij dat wensen, zoveel mogelijk een passend ver vangend opject aangeboden. De overheid zal ernaar streven de be schikking te verkrijgen over zoveel landbouwgronden als. nodig zijn om de hierbovengenoem de compensa tie te verwezenlijken. Ook domein gronden kunnen voo.r deze compen satie worden gebruikt. Daarbij moet worden bepaald, da'c bij eventuele vervreemding buitem de familie de ze grond weer aan de overheid wordt aangeboden. 3. Gedurende deze kabinetsperi ode zullen IJselmeergronden alleen worden verkocht voor bovenbedoel de compensatie, die tot boeren uit ruilverkaveling sgebieden kan wor den uitgebreid. 4. Voorstellen zullen worden voorbereid tot een zodanige wijzi ging van de onteigeningswet, dat bij het vaststellen van de waarde ringsnorm bij onteigening waarde stijgingen als gevolg van specula tieve verwachtingen en waardestij gingen als gevolg van speculatieve verwachtingen en waardestijgingen, die uitgaan boven de waarde van het onroerend goed, voordat de prijsstimulerende werking van een bestemmingsplan optrad, zoveel mogelijk worden geëlimineerd. (hot V

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1965 | | pagina 5