wAAlwi]kse en UnGstPAAtse couRAnt
Felle aanval op C.H.U. leider Beernink
'Qmn
HEERLIJK!
NATUUR
ZUIVER
I1ÉÉ
Qmn
ZONDER PRIK
CALIFORNISCHE
SINAASAPPELEN
BRUIDS-
STOFFEN
STOFFEN
29 ct per fles
gezinsfles 69 cent
VRIJDAG 30 APRIL 1965
86e JAARGANG No. 32
De tcho vAn het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Opgericht 1878
Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Abonnement
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25
p. mnd. (100 5 ct. inc.k.) 1.05
p. kwrt. (3.00 -f 10 ct. inc.k.) 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
Regeringsverklaring
van Premier (als
Over de grondslagen van het re
geringsbeleid zei de minister-presi
dent mr. J. L. M. Th. Cals dinsdag
middag in de Tweede Kamer o.m.,
dat „dit beleid gedragen zal wor
den door de geestelijke waarden,
die in ons volk leven en die in
Christendom en humanisme tot ui
ting komen. Dat wil ook zeggen,
dat wij willen bevorderen, dat over
de gehele linie en op alle terreinen
van het politieke economische,so
ciale en culturele leven een gezon
de volksinvloed werkzaam kan zijn.
Dat wij daarbij zeer in het bijzon
der aandacht zullen geven aan ver
nieuwingen, die vanuit de volks
vertegenwoordiging naar voren ko
men, behoeft geen betoog. Hoezeer
wij ons ook bewust zijn van een
korte zittingsperiode van dit kabi
net, wij achten het toch onze plicht
ons beleid te voeren in perspectief
op dieper ingrijpende hervormin
gen welke, naar onze overtuiging,
in de komendejaren in toenemende
mate de aandacht zullen vragen.
De voorbereidingen voor een alge
hele grondwetsherziening zullen
met kracht worden voortgezet".
Terwijl op wereldniveau voedsel
schaarste en armoede de groei van
de bevolking tot zulk een moeilijk
vraagstuk maken, heeft in ons land
juist een samengaan van bevol
kingstoename en stijgende welvaart
de overheid de laatste jaren in ver
sterkte mate voor grote problemen
geplaatst. Tal van nieuwe behoef
ten zijn ontstaan, o.a. op het ter
rein van de volkshuisvesting, de
verkeersvoorzieningen, de gezond
heidszorg, het onderwijs, de cultu
rele en maatschappelijke ontwik
keling. Deze behoeften nemen nog
steeds in omvang en intensiteit toe
en het is daarom wenselijk te ko
men tot de opstelling van een be
leidsprogramma op lange termijn,
dat ons in staat moet stellen wel
overwogen prioriteiten vast te stel
len. De regering zal de mogelijk
heid van het opstellen van een der
gelijk beleidsplan ernstig onder
zoeken.
Aan de woningbouw wordt de
hoogste prioriteit gegeven. Daartoe
zal het expansieve bouwbeleid,
waarmede bereids een sterke groei
van de bouwcapaciteit is bereikt,
met kracht worden voortgezet en
gestreefd worden naar een optimaal
gebruik van beschikbare capacitei
ten. Met name in de woningbouw
zullen arbeidsbesparende bouwme
thoden, waaronder industriële bouw
worden bevorderd. Voor dit doel
en ter verzekering van de continui-
teit zullen voldoende reserves op
nationaal niveau ter beschikking
staan. Het bouwprogramma voor
1965 kon reeds onder het vorige
kabinet met enkele honderden mil
joenen guldens worden verhoogd.
Mede op grond hiervan hoopt de
regering, dat in 1965 meer dan
110.000 woningen zullen worden
voltooid. Zij zal de gelegenheid ge
ven op een verdere groei afge
stemd aantal woningen in aanbouw
te nemen.
In de verkeersparagraaf van de
regeringsverklaring wordt o.m. ge
zegd, dat de verkeersonveiligheid
met alle ten dienste staande mid
delen zal worden bestreden. De
beveiliging van de middenbermen
zal worden voortgezet. Het weten
schappelijke onderzoek zal worden
gestimuleerd op de punten veilig
heid, maximum snelheid op auto
wegen en verbetering van de we-
genverkeerswetgeving.
Voor de gemeentelijke moeilijk
heden met toegangs- en doorvoer-
wegen zal een oplossing worden
gezocht. Het bevorderen van het
openbaar vervoer en het tot stand
komen van een zo efficient moge
lijke vervoersapparaat worden in
de overwegingen betrokken. Met
behulp van het wegenfonds en ver
groting en vervolmaking van het
technische apparaat wordt gestreefd
naar vergroting en versnelling van
de bouw van wegen en oververbin-
dingen.
De nieuwe regering heeft beslo
ten de tweede fase van de verlaging
van de leerlingenschaal per 1 sep
tember te doen ingaan. Alle aan
dacht zal worden besteed aan kwa
litatieve verbetering van het on
derwijs. Wetenschappelijk ondier-'
zoek ten behoeve van het onder
wijs zal worden gestimuleerd. Te
vens zal bevorderd worden, dat de
jeugdigen uit alle lagen der bevol
king zoveel mogelijk onderwijs en
vorming kunnen ontvangen, die
met hun aanleg en capaciteit over
eenstemmen.
Vormen van aangepast onderwijs,
als individueel technisch onderwijs,
en individueel nijverheidsonder
wijs voor meisjes zullen worden
bevorderd. Gehoopt wordt, dat de
overgangswet voortgezet onderwijs
op 1 september 1967 in werking zal
kunnen treden en de mammoetwet
zelf op 1 september 1968.
RADIO EN T.V.
Revererend aan het reeds beken
de radio-televisie-plan zei mr. Cals
in de regeringsverklaring, dat dit
plan gegroeid is uit o.m. de in de
loop der jaren gevoerde discussies.
Gestreefd is naar een oplossing, die
een zo groot mogelijke meerderheid
kan krijgen.
Ondanks de verdeeldheid der
opvattingen is er veel, dat ons al
len samen bindt, zo meende mr.
Cals.
Mede ten gevolge van de com
municatiemogelijkheden, die radio
en televisie bieden, wordt ons volk
zich er steeds beter van bewust, dat
er meer is dat ons bindt, dan het
geen ons scheidt. Zoals de felle te
genstellingen van de schoolstrijd
uit de tijd zijn en onder meer een
nieuwe opstelling van onerwijswet-
ten vereisten, waarin meer druk
werd opgelegd op hetgeen open
baar en bijzonder onderwijs gemeen
hebben, zo is ook in de afgelopen
veertig jaren steeds sterker het be
sef gegroeid, dat wij samen de ge
weldige problematiek van de vrije
tijdsbesteding, de ontspanning en
de culturele vorming moeten aan
vatten.
De middelen, die ons daartoe ge
geven zijn, zijn echter niet onbe
perkt, Beperkt zijn namelijk - on
danks snelle technische ontwikke
lingen - de mogelijkheden op het
terrein van radio en televisie. Be
perkt is het aantal aan Nederland
toegewezen golven. Een optreden
van de overheid om tot een recht
vaardige verdeling daarvan te ge
raken, is dus noodzakelijk. Beperkt
zijn ook onze culturele mogelijkhe
den en beperkt zijn voorts onze fi
nanciële middelen. Al deze beper
kingen nopenniet alleen tot sa
menwerking ten einde een optimaal
gebruik van de beschikbare midde
len mogelijk te maken, ze dwingen
ook tot matiging bij de toelating
van zendgemachtigden, ook wan
neer men - met de regering - uitgaat
van de wezenlijke betekenis die
men deze vrije meningsuiting als
radio en televisie hebben voor de
vrije meningsuiting en wanneer
een der waarmerken van een
democratische maatschappij be
schouwd.
Dit uitgangspunt van de regering
brengt wel mede, dat de beschik
bare zendtijd op grond van demo
cratische beginselen van gerechtig
heid moet worden verdeeld en vol
gens objectieve criteria toegankelijk
moet zijn voor alle stromingen van
ons volk. De beperkingen, maken
het echter onmogelijk om elk groep
je, hoe klein dan ook, als zelfstan
dige eenheid toe te laten: dat zou
trouwens tot een onverantwoorde
versnippering leiden. Hierdoor zou
den de programma's als geheel on
genietbaar worden en daarmede is
niemand van ons volk gediend.
Heeft de overheid reeds uit dien
hoofde een belangrijke verantwoor
delijkheid bij de verdeling van de
zendtijd, zij draagt ook een algeme
ne culturele verantwoordelijkheid,
gezien, de matige invloed die radio
en televisie als massacommunicatie
middelen hebben. Dat wil niet zeg
gen, dat zij zelf de omroep in han
den moeten nemen. Een staatsom
roep, zoals die in vele landen be
staat, wijzen wij af. Deze past trou
wens niet bij ons volk en de ver
scheidenheid daarvan. Maar wel
draagt de overheid verantwoorde
lijkheid voor een juiste en objec
tieve keuze van instanties, aan wie
dit machtige middel in handen
wordt gelaten.
Hoe moet de overheid nu beslis
sen aan wie de zendvergunning
wordt verleend? Wie overv ergun-
ningen spreekt, spreekt over ver
gunningsvoorwaarden, en allereerst
wel over criteria waaraan 'n zend
gemachtigde moet voldoen. Bij
deze criteria wordt aangesloten
aan hetgeen reeds werkelijk in ons
volk blijkt te leven, aldus mr. Cals
in een nadere toelichting op het be
kende getalscriterium. De regering
heeft welbewust voor deze combi
natie van criteria gekozen. Zij
meent, dat daardoor naar goede de
mocratische zede gelijke rechten
worden gegeven aan allen, die een
beroep willen doen op zendtijd.
Over het toelaten van reclame
in radio en televisie, zonder dat
adverteerders invloed op de pro
gramma's kunnen oefenen ver
klaarde mr. Cals nog niet te willen
zeggen, dat de regering een gezon
de concurrentieprikkel tussen de
verschillende radio- en televisieor-
gansaties niet wenselijk zouden vin
den. Wel echter, dat zij die prikkel
niet meer gezond acht wanneer
voor de waarde van een program
ma beslissend is of het publiek
wordt bereikt aan wie bepaalde ad
verteerders hun .artikelen willen
verkopen.
De opbrengst van de reclame zal
grotendeels bestemd zijn voor de
verzorging van de programma's, 'n
Gedeelte zal echter gedurende de
overganstijd worden gereserveerd
voor een financiële compensatie
die aan de pers zal worden gebo
den om haar aanpassing aan de
nieuwe situatie te vergemakkelij
ken, indien een duidelijk aantoon
bare vermindering van het inkom
stenaccres mocht optreden. De re
gering heeft deze beslissing geno
men omdat zij van oordeel is, dat
in een democratische maatschappij
de onafhankelijkheid en de ver
scheidenheid van de pers van groot
belang zijn.
ECONOMISCHE GROEI
In de regeringsverklaring zei mr.
Cals, dat de regering voornemens
is om in haar beleid tempo en rich-
MODERNE COLLECTIE
heden geëtaleerd
HEUVELSTRAAT «139-TlLBURG
Het laatste stukje van de
Heuvelstraat
parkeren bij de Schouwburg
ting van de economische groei een
centrale plaats te geven. „Bevorde
ring van de economische groei voor
onderstelt een structuurbeleid en
vergt een doordenking van de eco
nomische ontwikkeling op lange
termijn" aldus de minister-presi
dent. Hij deelde mee, dat de rege
ring daarom maatregelen zal tref
fen ter voorbereiding van een meer
jarig beleidsplan, zulks mede in
aansluiting op een analoge ontwik
keling in EEG-verband.
De minister-president noemde het
nodig, dat het niveau van de bespa
ringen, in het bijzonder ook in de
particuliere sfeer, wordt opgevoerd
en dat de gunstge trend in de uit-
voerontwikkeling wordt gehand
haafd.
Het huidige kabinet aanvaardt de
gedragslijn, dat de stijging van de
rijksuitgaven moet achterblijven
bij, althans niet moet uitgaan bo
ven de groei van het reële nationa
le inkomen. Ook wanneer de uit
gaven voor minder dringende zaken
zoveel mogelijk worden vermeden,
en daarnaar zal de regering streven,
dan nog zal ter oplossing van een
aantal problemen een tijdelijk
snellere stijging der rijksuitgaven,
ook in het komende jaar, onvermij
delijk zijn.
Minister president Cals deelde
mee, dat de regering op korte ter
mijn maatregelen zal treffen om
voor 1965 een bedrag van f 50 mil
joen gulden aan additionele mid
delen ter beschikking van de ge
nieenten te stellen. Het voor de la
gere publiekrechtelijke lichamen
geldende leningplafond zal worden
verhoogd. Nadien zal worden on
derzocht of het noodzakelijk is
daarenboven tegemoet te komen
aan geuite wensen om met name
investeringen voor de volkshuis
vesting buiten het leiningplafond
te houden.
BELASTINGVERLAGING EN
SPECULATIEWINST-BELASTING
Sprenkend over het financieël en
economisch beleid merkte mr. Cals
op, dat de regering in de komende
Troonrede een miljoenennota con
creet zal aangeven, welke middelen
zullen worden aangewend om de
noodzakelijke hogere uitgaven voor
urgentie taken mogelijk te maken.
Het ligt niet in het voornemen van
de regering wijzigingen voor te
stellen van de data in de onlangs
aangenomen wetten tot verlaging
van de loon- en inkomstenbelasting.
Voorstellen zullen worden inge
diend voor het belasten van specu
latiewinsten. Deze belastingheffing
zal betrekking hebben op gereali
seerde waardestijgingen en -dalin
gen van tot het persoonlijk vermo
gen behorende gebouwen, gronden
en effecten. De vermogenswinsten,
welke thans reeds door de inkom
stenbelasting of vennootschapsbe
lasting worden getroffen, zoals
waardestijgingen van de tot het
vermogen van een onderneming
behorende objecten, zullen buiten
deze heffing vallen. Eveneens val
len daarbuiten objecten, die krach
tens erfrecht in eigendom overgaan,
waardestijgingen, die betrekking
hebben op grond welke binnen de
familiekring wordt verkocht en be
dragen aan waardestij ging,die van
beperkte omvang zijn en met be
trekking waartoe belastingheffing
met name voor de kleinere beleg
ger het bezitsvormingsklimaat on
gunstig zou beïnvloeden. Bij ver
vanging van de eigen woning door
een andere eigen woning zal geen
directe afrekening plaats vinden,
maar wordt een gerealiseerde waar
destijging in mindering gebracht op
de aanschaffingsprijs van de nieuwe
woning.
Voor het tarief wordt gedacht
aan 25 procent van de belastbare
speculatiewinst.
Als speculatiewinst zullen alleen
worden aangemerkt de winsten die
gerealiseerd worden binnen een na
der te bepalen termijn. Gelet op
het belang van een gezond beurs-
verkeer zal deze termijn voor ef
fecten van aanzienlijk kortere duur
zijn dan voor onroerend goed.
Waardestijgingen, die reeds zijn
opgetreden voor het tijdstip waar-
of heffing van kracht wordt, zul
len buiten beschouwing blijven.
Op korte termijn zal aand e SER
ontwerp worden ingediend tot wij
ziging van de bestaande successie
wet 1956, waarin een vrijstelling
zal worden voorgesteld voor verer
vingen tussen echtgenoten waarbij
geen grote vermogens zijn betrok
ken. Voorts zullen in dat ontwerp
worden opgenomen de verruimin-
of het mogelijk is enige verlaging
Tenslotte zal worden nagegaan
voor het successierecht,
gen van de gezinsvrijstellingen
inkomsten- en loonbelasting voor
aan te brengen in het trief van de
ongehuwden.
De regerig is vastbesloten, voor
zover dat in haar vermogen ligt,
een bijdrage te leveren tot bestrij
ding van de inflatoire ontwikkeling.
Zij zal haar begrotings-, loon- en
prijspolitiek hierop richten.
LOONPOLITIEK
Het kabinet, zo vervolgde de mi
nister president, wil vasthouden
aan afspraken, gemaakt bij het
loonakkoord voor 1965. Zodra het
halfjaarlijks economisch rapport
van de SER en het SER-advies over
de kinderbijslag zijn uitgebracht,
zal de regering haar standpunt be
palen inzake een aanvullende uit
kering ineens in 1965 en een extra
verhoging van de kinderbijslag per
1 juli.
Opkorte termijn zal aan de SER
advies gevraagd worden over een
eventuele wijziging van de soelre-
gels voor de loonpolitiek en van
het systeem van loonvorming zelf.
„Naast de loonhoogte en het stel
sel van loonvorming acht de rege
ring het wegnemen van tal van be
lemmeringen voor de ontplooiing
van de mens in zijn arbeidssituatie
van wezenlijk belang voor de ver
betering van het sociale klimaat,"
aldus de minister-president.
AARDGAS
Het bezitsvormingsbeleid zal wor
den voortgezet.
De energiepolitiek wordt als een
der kernpunten van het regerings
beleid beschouwd. Aardgasvondsten
(Advertentie)
IN EEN OOGWENK VERDWIJNEN
ALLE RIMPELS EN LIJNEN
MORCHAL RIMPELCORRECTOR
verjaagt rimpels, lijnen en kraaie-
pootjes, Werkingsduur 8 uur. Prijs
per flesje f 8,75. Voldoende voor
maanden. Gratis folder bij:
Drogisterij - Parfumerie
LOEK MERTENS
Grotestraat 131 Waalwijk
Tel. 2045
en exploitatie van het continentale
plat dienen te worden ingepast in
het nationale en het Europese ener
giebeleid. Verbruikers in het alge
meen en, vanwege de concurrentie
positie van het Nederlands bedrijfs
leven in het bijzonder, dienen op
korte of lange termijn verzekerd te
zijn van een regelmatige energie
voorziening tegen redelijke prijzen.
Aardgas kan aan de voorziening 'n
bredere basis verschaffen en op een
wat langere termijn een bron van
nationale inkomsten zijn.
De wenselijkheid van staats-ex-
ploratie van olie en aardgas en
delfstoffen zal worden onderzocht.
De ontworpen Mijnwet Continen
taal Plat zal worden gewijzigd om
mogelijk te maken, dat de staat zal
kunnen deelnemen aan exploitatie
van andere delfstoffen, dan aard
gas. Wijziging van de mijnwet ver
dient overweging om ter verkrij
ging van ordening in de explora
tie-activiteiten van de verschillen
de maatschappijen op het vasteland.
LIMBURG
De te eenzijdige structuur van
Zuid-Limburg is voor de regering
aanleiding een meer gedifferenti
eerd industriepatroon te helpen
bevorderen, teneinde op langere
termijn voldoende werkgelegenheid
voor de groeiend bevolking te ver
zekeren.
DOORSTROMING
Over het te voeren huur- en sub
sidiebeleid merkte mr. Cals o.m. op,
dat het doel van dit beleid zal zijn
het zodanig op elkaar stemmen van
de huurniveaus van oude en nieu
we woningen, dat ten gevolge van
een grotere doorstroming een opti
male bezetting van de woningvoor
raad wordt bereikt en dat huur-
verschillen, dae niet op verschil
in woongenoot zijn gebaseerd en
ook sociaal onrechtvaardig zijn, zul
len verdwijnen.
Dit doel zal langs twee wegen
worden nagestreefd, aldus de mi
nister-president.
Voor woningen gebouwd tussen
1920 en 1963 zullen - gedifferen-
teerd naar bouwperiode en aard -
huurcorrecties plaats vinden op 1
januari 1966 en op 1 januari 1967
van gemiddeld ongeveer 10 pet.
(van 1957 tot 1963 aflopend tot 0
Voor andere woningw.-won. en ge
subsidieerde particuliere huurwo
ningen zal een hieraan aangepaste
subsidie worden vastgesteld.
Voor woningwetwoningen in de ca
tegorie A zal dit neerkomen op een
verdubbeling van de jaarlijkse bij
drage.
pet.). Daarnaast zal voor woningen
die gereedkomen na 1965, het sub
side belangrijk worden verhoogd.
De huur zal op den duur kosten
dekkend zijn, hetgeen betekent, dat
men bereid dient te zijn een rede
lijk deel van het inkomen aan huur
te besteden", zo vervolgde de mi
nister-president. Het ligt in het
voornemen voor de woningwetwo
ningen in de categorie A een een
maal verleende aanvangssubsidi^
in de loop van tien jaar geleidelijk
te doen verdwijnen. Voor andere
gesubsidieerde woningen zal de sub
sidievermindering op aangepaste
wijze plaatsvinden.
Ter bevordering van de doorstro
ming zal de regering de vorming
van gemeentelijke doorstromings
fondsen mogelijk te maken. Dit doel
zal tevens worden ondersteund door
adequate maatregelen in het kader
van het woonruimtebeleid. Zono
dig zullen tevens de huurbescher-
mingsbepalingen worden herzien.
Ook het eigen-woningbezit zal op
ruimere schaal worden bevorderd.
Daarbij zal er in het bijzonder naar
moeten worden gestreefd ook de
lagere inkomensgroepen in staat te
stellen hun wensen op dit stuk te
realiseren.
GRONDPOLITIEK
Om het mogelijk te maken, dat
de grond in voldoende mate en te
gen redelijke voorwaarden beschik
baar zal komen voor bestemmingen
in het belang van de gemeenschap,
stelt de regering zich voor een
reeks maatregelen te nemen, wel
ke deels rechtstreeks betrekking
hebben op de bestemming van de
grond, deels een nadere beïnvloe
ding beogen van de prijsvorming
van het onroerend goed.
1. Er zal een onderzoek worden in
gesteld naar de mogelijkheid van
een wettelijk geregeld voorkoop
recht van gemeenten c.q. provin
cies bij verkoop van gronden, die
in de toekomst bebouwd of voor
doeleinden van openbaar nut ge
bruikt zullen worden.
2. Door de overheid wordt bij
aankoop c.q. onteigening ten alge
mene nutte aan eigen boeren en
tuinders, wanneer zij dat wensen,
zoveel mogelijk een passend ver
vangend opject aangeboden. De
overheid zal ernaar streven de be
schikking te verkrijgen over zoveel
landbouwgronden als. nodig zijn om
de hierbovengenoem de compensa
tie te verwezenlijken. Ook domein
gronden kunnen voo.r deze compen
satie worden gebruikt. Daarbij moet
worden bepaald, da'c bij eventuele
vervreemding buitem de familie de
ze grond weer aan de overheid
wordt aangeboden.
3. Gedurende deze kabinetsperi
ode zullen IJselmeergronden alleen
worden verkocht voor bovenbedoel
de compensatie, die tot boeren uit
ruilverkaveling sgebieden kan wor
den uitgebreid.
4. Voorstellen zullen worden
voorbereid tot een zodanige wijzi
ging van de onteigeningswet, dat
bij het vaststellen van de waarde
ringsnorm bij onteigening waarde
stijgingen als gevolg van specula
tieve verwachtingen en waardestij
gingen als gevolg van speculatieve
verwachtingen en waardestijgingen,
die uitgaan boven de waarde van
het onroerend goed, voordat de
prijsstimulerende werking van een
bestemmingsplan optrad, zoveel
mogelijk worden geëlimineerd.
(hot
V