w/AAlwijkse en UnqstRAAtse-couRAnt
DE BELASTINGVERLAGING
PER 1 JULI a.s. MERKBAAR
<:3iogaertó
2 stuntvliegers verongelukt
HEERLIJK!
NATUUR
ZUIVER
jÊÊÊSÈê^.
Wm
ZONDER PRIK
Derde zoon gezin krijgt
in 1966 vrij van dienst
H.T.S. - U.T.S. L.T.S.
Nieuwe bepalingen wegverkeer van kracht
Geen lift op snelweg
VAN
CALIFORNISCHE
SINAASAPPELEN
bruining
r
A. VAN ROOM KR IJN EN
van tijd tot tijd eens bijstellen
HET KOST U NIETS
Niet meer inhalen vóór zebrapad
J
D'EUROPE
PiGmaderm f2.95
Technische boekhandel
A. VAN ROOIJ-KRUNEN - 's-HERTOGENROSCH
Technische boekhandel
's-HERTOGENBOSCH
Brillenspecialist
Optica
Houdt Bogaerts voor ogen
Damesmode
Tilburg
31 cent per fles
gezinsfles 71 cent
VRIJDAG 11 JUNI 1965
86e JAARGANG No. 44
De tcho vAn het Zuióen
Uitgever
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Opgericht 1878
Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 —Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Abonnement
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25
p. mnd. (100+ 5 ct. inc.k.) 1.05
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
Eindelijk zal de reeds zoveel be
sproken verlaging van inkomsten
en loonbelasting effect gaan sorte
ren. Van de reeds door de vorige
regering toegezegde belastingverla
ging zal met ingang van 1 juli a.s.
de eerste helft in werking treden.
Van de halve verlichting van totaal
een miljard, die is toegezegd, krij
gen wij in 1965 dus de helft toege
wezen, in feite betekent dit voor
1965 een vierde van het totaal aan
genomen bedrag.
Zoals bekend zal de verlichting
langs twee wegen merkbaar zijn.
In de eerste plaats voor verlaging
van de bestaande tarieven. Met het
oog daarop zijn de voor 1965 gel
dende tarieven inmiddels versche
nen in een bijvoegsel van de Ned.
Staatscourant d.d. april j.l.. Wij
vinden daarin onder meer de vol
gende te heffen bedragen:
B. ink tar. gr. 1 tar. gr. 2 2 kind.
6000.-
7000..-
8.000.-
8000.-
10.000.-
12.000.-
15.000.-
788,-
1047.-
1323.-
1323.-
1943.-
2632.-
3788.-
496.-
680.-
881.-
881.-
1336.-
1861.-
2780.-
240.-
385.-
550.-
550.-
939.-
1401.-
2233.-
EE TIENDE PENNING
Tariefgroep 1 is die voor onge-
huwden. Deze worden nog het
zwaarst belast. In de volksmond
noemen wij dit de strafklasse. Ta
riefgroep 2 wordt toegepast voor
echtparen zonder kinderen .Wij zien
hierin in deze groep tot een inko
men van f 7200.- niet meer zal be-
COUPE
WAALWIJK 17-20 JUNI '65
hoeven te betalen dan de „tiende
penning", die in onze geschiedenis
al zo'n beruchte naam kreeg, maar
nu velen als muziek in de oren zal
klinken. Het kan verkeren!
Het „doorsnee-gezin" in ons land
dat twee kinderen bezit, mag voor
dit jaar een inkomen tot f 10.500.-
genieten voordat het meer dan 10%
van zijn inkomen aan deze ge
vreesde belasting behoeft af te
staan. Een groot gedeelte van ons
volk komt dus om en nabij of on
der het tarief van tien procent te
vallen. Dat is dan voor die velen
gemakkelijk te onthouden voor zo
ver er inkomstenbelasting moet
worden betaald.
Willen deze belastingplichtigen
zonder moeilijkheden op tijd aan
hun verplichtingen voldoen, dan
lijkt het ons dienstig dat zij een
speciaal spaarbankboekje nemen en
daarop elke verdiende gulden in
1965 een dubbeltje storten. Wanneer
te zijner tijd de ontvanger van de
belastingen dan de rekening pre
senteert, kan er op tijd en zonder
moeite worden betaald.
INKOMSTENBELASTING
Na de genoemde grens van
10.500.- begint de progressie al
weer behoorlijk te werken want 't
gezin met twee kinderen is bij
f 15.000.- praktisch al weer tot 15%
gestegen. De hogere inkomensgenie-
ters moeten dus meer afzonderen.
Volgens de minister van Financiën
zal hun dat des te gemakkelijker
vallen naarmate zij meer verdienen.
Een andere verlichting in de be
lastingdruk wordt tot stand ge
bracht via een verhoging van de be
lastingvrije voet. Als wij kijken
naar de datum van invoering per
1 juli a.s. dan zou over het eerste
half jaar nog belasting vanaf de
oude belastingvrije voet moeten
worden geheven en daarna vanaf
het hoger gestelde minimale be
drag. Een algemene maatregel van
bestuur bepaalt echter dat de nieu
we belastingvrije voet al bij de in
voering van de a.s. belastingverla
ging zal gelden.
In feite betekent dat een vroeg
tijdige verhoging van het belasting
vrije inkomen tot een bepaald be
drag. Aangezien deze concessie ook
voor loonbelasting geldt, zal er van
de inkomstenbelasting een deel in
feite niet worden geheven, uiter
aard tot een bepaald inkomen. In
de praktijk komt het er op neer
dat er van inkomens beneden de
nieuwe grens over 1965 geen aan
slagen in de inkomstenbelasting be
hoeven te worden betaald.
LOONBELASTING
Voor de loonbelasting gelden van
af 1 juli 1965 tarieven, waarin de
helft van de totale belastingverla
ging is verwerkt. Ook voor hen
geldt dat zij direct beneden de
nieuwe grenzen van belasting zijn
vrijgesteld. Boven het belasting
vrije minimum is een geleidelijk
oplopende schaal van toepassing.
Een concreet voorbeeld leert ons
hierdat tot een inkomen van f 3600.-
van gehuwden zonder kinderen
geen loonbelasting zal worden ge
heven. Daarboven zal tot f 4200.-
meer dan de helft van de verlaging
worden genoten. Een altijd welkom
meevallertje.
Wanneer wij de nieuwe tarieven
doorbladeren, valt het nog eens
weer op hoezeer de fiscus deelge
noot is geworden in ons inkomen
en dat vooral bij de hogere inko
mens de heffing een onzedelijk
hoog peil heeft bereikt. De vreugde
over een verlaging moet bij velen
worden getemperd door de weten
schap dat zij veel te laat tot stand
is gekomen.
WEGGEJAAGD
Ook bij de nieuwe tarieven moet
een ongehuwde met een inkomen
van f 56.000.- de helft afstaan aan
en bescherming
De Tweede Kamer heeft gisteren
het besluit goedgekeurd van minis
ter De Jong (Defensie) om met
ingang van de lichting 1966 vrij
stelling van dienstplicht te geven
aan de derde zoon in een gezin.
Volgend jaar kunnen vijf-en-een-
half duizend dienstplichtigen méér
worden opgeroepen dan werkelijk
nodig zijn. Dit aantal zal in de vol
gende jaren nog verder toenemen.
De ruimte voor vrijstellingen van
de militaire dienst wordt hierdoor
steeds groter, vertelde minister De
Jong.
SPECIAALZAAK SINDS 1930
op het gebied van studieboeken en tekenmaterialen voor de
technische scholen
Her vertrouwde adres door het direct contact van ons
bedrijf met deze scholen.
En het meest gunstig gelegen:
TEGENOVER DE HTS: KAP. KOOPMANSPLEIN 5-7, TEL 34827
TEGENOVER DE I.TS CHR1ST1AAN HUYGENSWEG 137, TEL. 34727
EN VI AKBIJ DE UTS.
de fiscus. Weinigen zullen daaraan
toekomen, maar het voorbeeld is
teke'nend voor de onjuistheid van
het algemeen verloop van de pro
gressielij n. Deze is er op gericht
dat energieke mensen met een groot
productievermogen bij een stijgen-
inkomen het land worden uitge
jaagd naar een van de weinige in
de wereld bestaande belasting-oa
sen.
Bij nog vele flinke mensen, die
verstand van geld hebben van geld
verdienen, leiden de hoge tarieven
er toe, dat zij weigeren nog een
hand uit te steken nadat zij een
bepaald inkomen hebben bereikt.
Dit stimuleert de vervlakking, en
betekent een premie op de middel
matigheid. Daarom is het onze
vaste overtuiging dat de progressie
in de tarieven van de inkomsten
belasting nog verder zal moeten
worden afgezwakt, ook nadat het
miljard verlaging in zijn geheel in
de tarieven zal zijn verwerkt. Een
argument om te onthouden wan
neer wij overwegen het zwaarte
punt van de heffing meer naar de
indirecte belastingen te verleggen.
Grotestraat 220, Waalwijk
Telefoon 3560 b.g.g. 4140
Daar staat tegenover dat als velen
van ons over 1965 veel belasting
zullen moeten betalen, dat bete
kent dat wij een goed jaar zullen
beleven maar de vraag blijft
of men ook niet te hoog kan mik
ken en de hogere inkomens er ten
slotte ook de brui aan geven.
Woensdag worden voor het weg
verkeer de volgende nieuwe bepa
lingen van kracht:
Langs autowegen mogen voetgan
gers niet meer trachten een lift te
krijgen;
Op vluchtbermen mag - tenzij in
noodgevallen - niet meer worden
gestopf;
Voor zebrapaden mag niet meer
worden ingehaald;
Ambulance-auto's hebben - na po
litie en brandweer - voortaan ook
voorrang.
De nieuwe bepalingen betreffen
voorts: lichtsignalering boven de
rijbanen, meer mogelijkheden tot
intrekking van kentekenbewijzen,
beperking van het aantal kruip-
auto's en het rijden-onder-toezicht
alsmede invoering der nieuwe ken
tekens.
Een moeilijkheid bij de nieuwe
verkeersbepalingen is het inhaal-
verbod bij zebrapaden. Bestuurders
van trams en andere voertuigen
zijn voortaan verplicht een zebra
voorzichtig te naderen. Het is hun
voorts verboden een voor-ligger, die
al langzaam rijdt of stilstaat voor
een zebra, voorbij te rijden. Vaak
echter ligt bij een zebra juist een
tramhalte en hoe moet het nu als
daar juist een tram stopt voor in-
en uitstappen van passagiers?
Het ministerie van Verkeer heeft
laten weten, dat een bus of tram
die stopt voor in- en uitstappen bij
een halte vlak voor een zebrapad,
voorbij gereden mag worden, maar
zéér voorzichtig. Automobilisten
moeten dus terdege uitkijken of de
tram- en busportieren open zijn
of open gaan.
De andere wijzigingen in het
wegverkeersreglement zullen niet
veel moeilijkheden opleveren. Het
stopverbod op de autowegen is nog
even een punt van overweging ge
weest, want dit verbod zou volgens
de wet misschien nieuwe stopbor
den noodzakelijk hebben gemaakt.
Er is echter beslist dat er geen
nieuwe borden zullen bijkomen,
want iedereen wordt geacht de wet
te kennen.
Ziekenauto's hebben voortaan de
zelfde faciliteiten als politie- en
brandweer auto's. Ambulances die
een blauw zwaailicht en een drie
hoorn voeren, hebben na politie en
brandweer voorrang boven het
andere verkeer. Het voeren van gele
zwaailichten is verder beperkt tot
takelauto's en wagens voor glad-
heidsbestrijding en voertuigen die
daarvoor een ministeriële goedkeu
ring hebben.
De nieuwe lichtsignalering is al
bekend van rijksweg 13. Wanneer
boven een rijstrook het rode kruis
brandt, mag niet worden gestopt,
maar moet worden ingevoegd in de
rijstrook waarboven de groene pijl
brandt. Aan het einde van de rij
strook-signalering moeten weer 2
groene pijlen branden, ten teken
dat er weer op beide banen gereden
mag worden.
De politie heeft nu ruimere mo
gelijkheden gekregen voor het in
trekken van kentekenbewijzen.
Wanneer er aan een voertuig ern
stige gebreken geconstateerd wor
den (bijvooioDeld ook na een aan
rijding) kan net kentekenbewijs
door de politie worden ingehouden.
De politie kan het kentekenbewijs
onder zich houden en weer aan de
betrokkene uitreiken indien deze
binnen twintig dagen naar genoe
gen van de politie aantoont dat de
noodzakelijke reparaties zijn uitge
voerd. Verder kan het kentekenbe
wijs worden ingetrokken wanneer
niet is voldaan aan de voorwaarden
die in het kentekenbewijs zijn ver
meld.
Al wie vanaf dinsdag zijn rijbe
wijs haalt, moet drie jaar wachten,
alvorens hij les kan geven. In het
nieuwe reglement staat dat men
drie jaar in het bezit moet zijn voor
te gaan les geven. Er is een over
gangsbepaling, die stelt dat de be
paling niet van kracht is voor dege
nen die hun rijbewijs al hebben.
Diegenen die maand, hun rijbewijs
haalden mogen dus wel les geven.
AMERIKANEN MENGEN ZICH
ZELF IN OFFENSIEF TEGEN
VIETCONG
De Amerikaanse troepen in Zuid-
Vietnam kunnen in het vervolg aan
gevechtsoperaties tegen de Vietcong
deelnemen op grond van een machti
ging die president Johnson aan de
Amerikaanse opperbevelhebber heeft
gegeven. De Amerikanen zullen al
leen aan gevechtsoperaties, tezamen
met de Zuidvietnamese strijdkrach
ten, deelnemen indien de Zuid-Viet-
namese regering daarom heeft ver
zocht.
Zij zullen niet onafhankelijk van
de Zuidvietnamese eenheden aanval
len ondernemen. Dit is voor het eerst
dat de Amerikanen aan aanvalsacties
gaan meedoen.
Hoewel is meegedeeld dat de Ame
rikaanse gevechtstroepen eerst na
verzoek van de Zuidvietnamese rege
ring zullen worden ingezet, scheen
het volgens de meeste waarnemers
zeker dat de Amerikaanse troepen
volledig betrokken zullen worden bij
een directe campagne te land tegen de
Vietcong. Het besluit zou bewijzen
dat men er ziéh van bewust is dat 'n
overwinning op de rebellen op het
land in Zuid-Vietnam moet worden
bevochten en dat de luchtaanvallen
op N.Vietnam niet afdoende waren.
Exclusieve collecties
BADPAKKEN
BLOUSES
VESTEN
ROKKEN
KRAAGJES
PANTALONS
Heuvelstraat 14 Telefoon 26SS2
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOPEN maken enz.
Voor de ogen van ongeveer 20-
duizend ontstelde toeschouwers op
de jaarlijkse „open dag" van de
vliegbasis Woensdrecht zijn dins
dagmiddag twee T 33-Lockheed
straaltrainers van het nationale
stuntteam The Whisky Four ver
ongelukt. Beide piloten - zeer erva
ren vliegers, de 29-jarige kapitein
R. A. Liem uit Bergen op Zoom,
vader van twee kinderen, en de
33-jarige kapitein-vlieger J. Som-
mer uit Hoogerheide, eveneens va
der van twee kinderen - kwamen
voor de ogen van hun echtgenoten
om het leven.
Het drama voltrok zich om drie
minuten over vier, juist toen de
promotor van het stuntteam, kapi
tein J. Kegge, via de luidsprekers
op het feestelijk versierde vliegveld
een spiegellooping voor de duizen
den toeschouwers aankondigde. Op
dat ogenblik kwamen de vier
straaljagers in steile duikvlucht
in een perfect vierkant omlaag ge
doken.
De oorzaak van het feit dat het
toestel van kapitein Liem bij het
aanvliegen naar de startbanen te
genover het publiek plotseling
hoogte verloor, is nog een raadsel.
Een speciale commissie van onder
zoek is haar werk dinsdagavond al
begonnen. Men kan de oorzaak van
het hoogteverlies van de vlieger
zowel in het medische als techni
sche vlak zoeken.
Beide toestellen vlogen de grond
in. De straaltrainer van kapitein
vlieger Sommer, die blindvliegend
op zijn leider voor hem, niet kon
weten dat er iets mis was, raakte
het eerst de bomen op ruim 300 m.
vóór het publiek. Het toestel van
kapitein Liem, die op dit onderdeel
als leider van het afgesplitste twee
tal altijd iets hoger vliegt, sloeg
bijna twee kilometer verder tegen
de grond te pletter, juist buiten de
vliegbasis waar de brandweer
van Huybergen handen vol werk
kreeg bij het bedwingen van een
bosbrand.
Het publiek was op dat moment
zeer onder de indruk van dit ongeluk
op deze „open dag" van het stunt
team, dat ook in het buitenland een
bekende naam had.
EXPLOSIE OP TUNESISCH
SCHIP: VIER BELGEN GEDOOD
De Tunesische motorboot „El Ha-
biba" met 115 Belgische, Zwitserse
en Westduitse toeristen aan boord
is zondag voor de Tunesische kust
ontploft.
Hierbij zijn vijf personen om het
leven gekomen - vier Belgen en één
Zwitserse. Er worden nog 10 per
sonen - allen Belgen - vermist en 26
personen zijn gewond. Een der ge
wonden, een Belg, was er volgens
de minister ernstig aan toe. Er wa
ren 75 Belgen, 24 Zwitsers en 4
Westduitsers aan boord.
TWEEMAAL WEDUWE
De weduwe van de kapitein-vlieger
Sommer, mevr. Jeanne Anette Som-
mer-van Bronkhorst is door dit onge
val wel meer dan zwaar getroffen.
Reeds eerder verloor zij een echtge
noot bij een vliegtuigongeluk. Dat
was in 1962 toen haar eerste man,
straaljagerpiloot de Jong neerstortte
boven Eindhoven.
Mevrouw Sommer bevond zich tij
dens de show onder de toeschouwers
op het vliegveld en zag het ongeluk
gebeuren. Zij heeft twee kinderen,
een uit het eerste en een uit het hu
welijk met kapitein Sommer.