w/AAlwijkse en UnqstRAAtse-couRAnt DE BELASTINGVERLAGING PER 1 JULI a.s. MERKBAAR <:3iogaertó 2 stuntvliegers verongelukt HEERLIJK! NATUUR ZUIVER jÊÊÊSÈê^. Wm ZONDER PRIK Derde zoon gezin krijgt in 1966 vrij van dienst H.T.S. - U.T.S. L.T.S. Nieuwe bepalingen wegverkeer van kracht Geen lift op snelweg VAN CALIFORNISCHE SINAASAPPELEN bruining r A. VAN ROOM KR IJN EN van tijd tot tijd eens bijstellen HET KOST U NIETS Niet meer inhalen vóór zebrapad J D'EUROPE PiGmaderm f2.95 Technische boekhandel A. VAN ROOIJ-KRUNEN - 's-HERTOGENROSCH Technische boekhandel 's-HERTOGENBOSCH Brillenspecialist Optica Houdt Bogaerts voor ogen Damesmode Tilburg 31 cent per fles gezinsfles 71 cent VRIJDAG 11 JUNI 1965 86e JAARGANG No. 44 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Waal wij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 —Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Abonnement p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25 p. mnd. (100+ 5 ct. inc.k.) 1.05 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" Eindelijk zal de reeds zoveel be sproken verlaging van inkomsten en loonbelasting effect gaan sorte ren. Van de reeds door de vorige regering toegezegde belastingverla ging zal met ingang van 1 juli a.s. de eerste helft in werking treden. Van de halve verlichting van totaal een miljard, die is toegezegd, krij gen wij in 1965 dus de helft toege wezen, in feite betekent dit voor 1965 een vierde van het totaal aan genomen bedrag. Zoals bekend zal de verlichting langs twee wegen merkbaar zijn. In de eerste plaats voor verlaging van de bestaande tarieven. Met het oog daarop zijn de voor 1965 gel dende tarieven inmiddels versche nen in een bijvoegsel van de Ned. Staatscourant d.d. april j.l.. Wij vinden daarin onder meer de vol gende te heffen bedragen: B. ink tar. gr. 1 tar. gr. 2 2 kind. 6000.- 7000..- 8.000.- 8000.- 10.000.- 12.000.- 15.000.- 788,- 1047.- 1323.- 1323.- 1943.- 2632.- 3788.- 496.- 680.- 881.- 881.- 1336.- 1861.- 2780.- 240.- 385.- 550.- 550.- 939.- 1401.- 2233.- EE TIENDE PENNING Tariefgroep 1 is die voor onge- huwden. Deze worden nog het zwaarst belast. In de volksmond noemen wij dit de strafklasse. Ta riefgroep 2 wordt toegepast voor echtparen zonder kinderen .Wij zien hierin in deze groep tot een inko men van f 7200.- niet meer zal be- COUPE WAALWIJK 17-20 JUNI '65 hoeven te betalen dan de „tiende penning", die in onze geschiedenis al zo'n beruchte naam kreeg, maar nu velen als muziek in de oren zal klinken. Het kan verkeren! Het „doorsnee-gezin" in ons land dat twee kinderen bezit, mag voor dit jaar een inkomen tot f 10.500.- genieten voordat het meer dan 10% van zijn inkomen aan deze ge vreesde belasting behoeft af te staan. Een groot gedeelte van ons volk komt dus om en nabij of on der het tarief van tien procent te vallen. Dat is dan voor die velen gemakkelijk te onthouden voor zo ver er inkomstenbelasting moet worden betaald. Willen deze belastingplichtigen zonder moeilijkheden op tijd aan hun verplichtingen voldoen, dan lijkt het ons dienstig dat zij een speciaal spaarbankboekje nemen en daarop elke verdiende gulden in 1965 een dubbeltje storten. Wanneer te zijner tijd de ontvanger van de belastingen dan de rekening pre senteert, kan er op tijd en zonder moeite worden betaald. INKOMSTENBELASTING Na de genoemde grens van 10.500.- begint de progressie al weer behoorlijk te werken want 't gezin met twee kinderen is bij f 15.000.- praktisch al weer tot 15% gestegen. De hogere inkomensgenie- ters moeten dus meer afzonderen. Volgens de minister van Financiën zal hun dat des te gemakkelijker vallen naarmate zij meer verdienen. Een andere verlichting in de be lastingdruk wordt tot stand ge bracht via een verhoging van de be lastingvrije voet. Als wij kijken naar de datum van invoering per 1 juli a.s. dan zou over het eerste half jaar nog belasting vanaf de oude belastingvrije voet moeten worden geheven en daarna vanaf het hoger gestelde minimale be drag. Een algemene maatregel van bestuur bepaalt echter dat de nieu we belastingvrije voet al bij de in voering van de a.s. belastingverla ging zal gelden. In feite betekent dat een vroeg tijdige verhoging van het belasting vrije inkomen tot een bepaald be drag. Aangezien deze concessie ook voor loonbelasting geldt, zal er van de inkomstenbelasting een deel in feite niet worden geheven, uiter aard tot een bepaald inkomen. In de praktijk komt het er op neer dat er van inkomens beneden de nieuwe grens over 1965 geen aan slagen in de inkomstenbelasting be hoeven te worden betaald. LOONBELASTING Voor de loonbelasting gelden van af 1 juli 1965 tarieven, waarin de helft van de totale belastingverla ging is verwerkt. Ook voor hen geldt dat zij direct beneden de nieuwe grenzen van belasting zijn vrijgesteld. Boven het belasting vrije minimum is een geleidelijk oplopende schaal van toepassing. Een concreet voorbeeld leert ons hierdat tot een inkomen van f 3600.- van gehuwden zonder kinderen geen loonbelasting zal worden ge heven. Daarboven zal tot f 4200.- meer dan de helft van de verlaging worden genoten. Een altijd welkom meevallertje. Wanneer wij de nieuwe tarieven doorbladeren, valt het nog eens weer op hoezeer de fiscus deelge noot is geworden in ons inkomen en dat vooral bij de hogere inko mens de heffing een onzedelijk hoog peil heeft bereikt. De vreugde over een verlaging moet bij velen worden getemperd door de weten schap dat zij veel te laat tot stand is gekomen. WEGGEJAAGD Ook bij de nieuwe tarieven moet een ongehuwde met een inkomen van f 56.000.- de helft afstaan aan en bescherming De Tweede Kamer heeft gisteren het besluit goedgekeurd van minis ter De Jong (Defensie) om met ingang van de lichting 1966 vrij stelling van dienstplicht te geven aan de derde zoon in een gezin. Volgend jaar kunnen vijf-en-een- half duizend dienstplichtigen méér worden opgeroepen dan werkelijk nodig zijn. Dit aantal zal in de vol gende jaren nog verder toenemen. De ruimte voor vrijstellingen van de militaire dienst wordt hierdoor steeds groter, vertelde minister De Jong. SPECIAALZAAK SINDS 1930 op het gebied van studieboeken en tekenmaterialen voor de technische scholen Her vertrouwde adres door het direct contact van ons bedrijf met deze scholen. En het meest gunstig gelegen: TEGENOVER DE HTS: KAP. KOOPMANSPLEIN 5-7, TEL 34827 TEGENOVER DE I.TS CHR1ST1AAN HUYGENSWEG 137, TEL. 34727 EN VI AKBIJ DE UTS. de fiscus. Weinigen zullen daaraan toekomen, maar het voorbeeld is teke'nend voor de onjuistheid van het algemeen verloop van de pro gressielij n. Deze is er op gericht dat energieke mensen met een groot productievermogen bij een stijgen- inkomen het land worden uitge jaagd naar een van de weinige in de wereld bestaande belasting-oa sen. Bij nog vele flinke mensen, die verstand van geld hebben van geld verdienen, leiden de hoge tarieven er toe, dat zij weigeren nog een hand uit te steken nadat zij een bepaald inkomen hebben bereikt. Dit stimuleert de vervlakking, en betekent een premie op de middel matigheid. Daarom is het onze vaste overtuiging dat de progressie in de tarieven van de inkomsten belasting nog verder zal moeten worden afgezwakt, ook nadat het miljard verlaging in zijn geheel in de tarieven zal zijn verwerkt. Een argument om te onthouden wan neer wij overwegen het zwaarte punt van de heffing meer naar de indirecte belastingen te verleggen. Grotestraat 220, Waalwijk Telefoon 3560 b.g.g. 4140 Daar staat tegenover dat als velen van ons over 1965 veel belasting zullen moeten betalen, dat bete kent dat wij een goed jaar zullen beleven maar de vraag blijft of men ook niet te hoog kan mik ken en de hogere inkomens er ten slotte ook de brui aan geven. Woensdag worden voor het weg verkeer de volgende nieuwe bepa lingen van kracht: Langs autowegen mogen voetgan gers niet meer trachten een lift te krijgen; Op vluchtbermen mag - tenzij in noodgevallen - niet meer worden gestopf; Voor zebrapaden mag niet meer worden ingehaald; Ambulance-auto's hebben - na po litie en brandweer - voortaan ook voorrang. De nieuwe bepalingen betreffen voorts: lichtsignalering boven de rijbanen, meer mogelijkheden tot intrekking van kentekenbewijzen, beperking van het aantal kruip- auto's en het rijden-onder-toezicht alsmede invoering der nieuwe ken tekens. Een moeilijkheid bij de nieuwe verkeersbepalingen is het inhaal- verbod bij zebrapaden. Bestuurders van trams en andere voertuigen zijn voortaan verplicht een zebra voorzichtig te naderen. Het is hun voorts verboden een voor-ligger, die al langzaam rijdt of stilstaat voor een zebra, voorbij te rijden. Vaak echter ligt bij een zebra juist een tramhalte en hoe moet het nu als daar juist een tram stopt voor in- en uitstappen van passagiers? Het ministerie van Verkeer heeft laten weten, dat een bus of tram die stopt voor in- en uitstappen bij een halte vlak voor een zebrapad, voorbij gereden mag worden, maar zéér voorzichtig. Automobilisten moeten dus terdege uitkijken of de tram- en busportieren open zijn of open gaan. De andere wijzigingen in het wegverkeersreglement zullen niet veel moeilijkheden opleveren. Het stopverbod op de autowegen is nog even een punt van overweging ge weest, want dit verbod zou volgens de wet misschien nieuwe stopbor den noodzakelijk hebben gemaakt. Er is echter beslist dat er geen nieuwe borden zullen bijkomen, want iedereen wordt geacht de wet te kennen. Ziekenauto's hebben voortaan de zelfde faciliteiten als politie- en brandweer auto's. Ambulances die een blauw zwaailicht en een drie hoorn voeren, hebben na politie en brandweer voorrang boven het andere verkeer. Het voeren van gele zwaailichten is verder beperkt tot takelauto's en wagens voor glad- heidsbestrijding en voertuigen die daarvoor een ministeriële goedkeu ring hebben. De nieuwe lichtsignalering is al bekend van rijksweg 13. Wanneer boven een rijstrook het rode kruis brandt, mag niet worden gestopt, maar moet worden ingevoegd in de rijstrook waarboven de groene pijl brandt. Aan het einde van de rij strook-signalering moeten weer 2 groene pijlen branden, ten teken dat er weer op beide banen gereden mag worden. De politie heeft nu ruimere mo gelijkheden gekregen voor het in trekken van kentekenbewijzen. Wanneer er aan een voertuig ern stige gebreken geconstateerd wor den (bijvooioDeld ook na een aan rijding) kan net kentekenbewijs door de politie worden ingehouden. De politie kan het kentekenbewijs onder zich houden en weer aan de betrokkene uitreiken indien deze binnen twintig dagen naar genoe gen van de politie aantoont dat de noodzakelijke reparaties zijn uitge voerd. Verder kan het kentekenbe wijs worden ingetrokken wanneer niet is voldaan aan de voorwaarden die in het kentekenbewijs zijn ver meld. Al wie vanaf dinsdag zijn rijbe wijs haalt, moet drie jaar wachten, alvorens hij les kan geven. In het nieuwe reglement staat dat men drie jaar in het bezit moet zijn voor te gaan les geven. Er is een over gangsbepaling, die stelt dat de be paling niet van kracht is voor dege nen die hun rijbewijs al hebben. Diegenen die maand, hun rijbewijs haalden mogen dus wel les geven. AMERIKANEN MENGEN ZICH ZELF IN OFFENSIEF TEGEN VIETCONG De Amerikaanse troepen in Zuid- Vietnam kunnen in het vervolg aan gevechtsoperaties tegen de Vietcong deelnemen op grond van een machti ging die president Johnson aan de Amerikaanse opperbevelhebber heeft gegeven. De Amerikanen zullen al leen aan gevechtsoperaties, tezamen met de Zuidvietnamese strijdkrach ten, deelnemen indien de Zuid-Viet- namese regering daarom heeft ver zocht. Zij zullen niet onafhankelijk van de Zuidvietnamese eenheden aanval len ondernemen. Dit is voor het eerst dat de Amerikanen aan aanvalsacties gaan meedoen. Hoewel is meegedeeld dat de Ame rikaanse gevechtstroepen eerst na verzoek van de Zuidvietnamese rege ring zullen worden ingezet, scheen het volgens de meeste waarnemers zeker dat de Amerikaanse troepen volledig betrokken zullen worden bij een directe campagne te land tegen de Vietcong. Het besluit zou bewijzen dat men er ziéh van bewust is dat 'n overwinning op de rebellen op het land in Zuid-Vietnam moet worden bevochten en dat de luchtaanvallen op N.Vietnam niet afdoende waren. Exclusieve collecties BADPAKKEN BLOUSES VESTEN ROKKEN KRAAGJES PANTALONS Heuvelstraat 14 Telefoon 26SS2 Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN maken enz. Voor de ogen van ongeveer 20- duizend ontstelde toeschouwers op de jaarlijkse „open dag" van de vliegbasis Woensdrecht zijn dins dagmiddag twee T 33-Lockheed straaltrainers van het nationale stuntteam The Whisky Four ver ongelukt. Beide piloten - zeer erva ren vliegers, de 29-jarige kapitein R. A. Liem uit Bergen op Zoom, vader van twee kinderen, en de 33-jarige kapitein-vlieger J. Som- mer uit Hoogerheide, eveneens va der van twee kinderen - kwamen voor de ogen van hun echtgenoten om het leven. Het drama voltrok zich om drie minuten over vier, juist toen de promotor van het stuntteam, kapi tein J. Kegge, via de luidsprekers op het feestelijk versierde vliegveld een spiegellooping voor de duizen den toeschouwers aankondigde. Op dat ogenblik kwamen de vier straaljagers in steile duikvlucht in een perfect vierkant omlaag ge doken. De oorzaak van het feit dat het toestel van kapitein Liem bij het aanvliegen naar de startbanen te genover het publiek plotseling hoogte verloor, is nog een raadsel. Een speciale commissie van onder zoek is haar werk dinsdagavond al begonnen. Men kan de oorzaak van het hoogteverlies van de vlieger zowel in het medische als techni sche vlak zoeken. Beide toestellen vlogen de grond in. De straaltrainer van kapitein vlieger Sommer, die blindvliegend op zijn leider voor hem, niet kon weten dat er iets mis was, raakte het eerst de bomen op ruim 300 m. vóór het publiek. Het toestel van kapitein Liem, die op dit onderdeel als leider van het afgesplitste twee tal altijd iets hoger vliegt, sloeg bijna twee kilometer verder tegen de grond te pletter, juist buiten de vliegbasis waar de brandweer van Huybergen handen vol werk kreeg bij het bedwingen van een bosbrand. Het publiek was op dat moment zeer onder de indruk van dit ongeluk op deze „open dag" van het stunt team, dat ook in het buitenland een bekende naam had. EXPLOSIE OP TUNESISCH SCHIP: VIER BELGEN GEDOOD De Tunesische motorboot „El Ha- biba" met 115 Belgische, Zwitserse en Westduitse toeristen aan boord is zondag voor de Tunesische kust ontploft. Hierbij zijn vijf personen om het leven gekomen - vier Belgen en één Zwitserse. Er worden nog 10 per sonen - allen Belgen - vermist en 26 personen zijn gewond. Een der ge wonden, een Belg, was er volgens de minister ernstig aan toe. Er wa ren 75 Belgen, 24 Zwitsers en 4 Westduitsers aan boord. TWEEMAAL WEDUWE De weduwe van de kapitein-vlieger Sommer, mevr. Jeanne Anette Som- mer-van Bronkhorst is door dit onge val wel meer dan zwaar getroffen. Reeds eerder verloor zij een echtge noot bij een vliegtuigongeluk. Dat was in 1962 toen haar eerste man, straaljagerpiloot de Jong neerstortte boven Eindhoven. Mevrouw Sommer bevond zich tij dens de show onder de toeschouwers op het vliegveld en zag het ongeluk gebeuren. Zij heeft twee kinderen, een uit het eerste en een uit het hu welijk met kapitein Sommer.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1965 | | pagina 1