wAalwijkse en UnqstRAAtse couraiu
Het verkeer in ons land
van
De Gemimi-5 draait door
Tegenstelling Waspik-
Boven en Waspik-Beneden
Stabiele bevolking
Bouwterrein ligt braak
Sanering
^Herenkleding
WAALWIJK
Veel groen
Industrie
Landbouw
Middenstand
Coëducatie op lagere
scholen
Waterrecreatie
Waspikse mensen:
Boven-Moerdijkers
GARAGE VAN MOSSEL
VERHUUR VAN
VRIJDAG 87 AUGUSTUS 1965 86e JAARGANG No. 65
De rcho v^n het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25
p. mnd. (100+ 5 ct. inc.k.) 1.05
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
BureauxGrotestraat 205, Waalwijk
Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Telegram-adres „ECHO
In toenemende mate komt
de samenwerking op gang tus
sen de gemeenten in het stads
gewest Waalwijk. Middels een
reeks artikelen veelal in
terviews met de burgemees
ters willen wij de kennis
making tussen de inwoners van
de verschillende samenwer
kende gemeente bevorderen.
De gemeente Waspik en Bur
gemeester Welling openen de
rij.
Waspik wil vooral
betere
Als je van Waalwijk naar Waspik rijdt voor een interview met de
burgemeester, dan voert de tocht over bar slechte wegen. Insiders rij
den alweer over de oude weg over de dijk inplaats van gebruik te ma
ken van de nieuwe wegverbinding. Die is dan ook bar en boos.
Je ontkomt er dan ook niet aan om in zo'n gesprek met Waspiks
eerste burger te beginnen over die wegensituatie. Burgemeester Wel
ling laat zich echter met verleiden tot een veroordeling van het pro
vinciale beleid. r
H V'Dw^T™n -k, tek0„rt kier"' zest hij- Wel vindt hiJ het jammer,
dat Waspik nog niet verder is opengelegd". Het tekent hem: wanneer
hij zich een oordeel gevormd heeft, kan niets hem weerhouden dat uit
te spreken Maar dat oordeel moet dan gesteund worden door een ken
nis van alle feiten.
Rustig spreekt Burgemeester Wel
ling over de problemen van wat in
één jaar „zijn" gemeente is gewor
den. Rustig en deskundig. Hij laat
zich geen enkele keer op een aar
zeling betrappen. Alle aspecten van
het gemeentelijke bestuursbeleid
beheerst hij. Alle gegevens heeft
hij bij de hand.
Slechts één enkele keer wordt
zijn rust verstoord. Dat is op het
eind van ons gesprek, wanneer ik
hem vraag of er niet iets is, dat hij
zeker „kwijt moet". „Ja", zegt hij
dan fel," dat die vervelende tegen
stelling tussen Waspik-Boven en
Waspik-Beneden eens uit de wereld
raakt. Het is per slot van rekening
toch één gemeente".
Burgemeester Welling betreurt
het, dat de bevolking van Waspik
de laatste decennia zo stabiel is ge
bleven. In 1932 telde Waspik 3455
inwoners, in 1950 3492 en op 1 janu
ari van dit jaar was dat 3750.
Wel waren er jaarlijks aanzien
lijke geboorte-overschotten, maar
de negatieve emigratiecijfers waren
de oorzaak hiervan.
Te stabiel, oordeelt hij deze ontwik
keling en hij wijt dat aan de zuig
kracht van de grotere industriege
meenten. „Ik houd niet van dood
bloedende dorpen", verbindt hij
daaraan en hij vindt het jammer,
dat een woongemeente niet de kans
krijgt als zodanig te fungeren, om
dat de industriegemeenten de wo
ningcontingenten opslokken. Zijn
voornaamste wensen zijn dan ook:
veel woningen en enkele gedif-
ferienteerde basisindustrieën, die
liefst erg arbeidsintensief moeten
zijn.
„Meer woningen" is ook het voor
naamste parool van Burgemeester
Welling. Maar ambtenarij maakt
vaak de verwerving van contin
genten erg moeilijk.
Waspik heeft alles: genoeg bouw-
aanvragen, voldoende grond in de
uitbreidingsplannen Kom-Waspik,
Waspik-Boven en Waspik-Noord.
In het plan Noord is tevens een
winkelcentrum voorzien op de
Noord-oost-hoek van de Schoolstr.
In het plan Waspik-noord kun
nen in totaal 250 woningen worden
gebouwd: van herenhuizen tot wo
ningwetwoningen toe. De grond ligt
echter braak, omdat de contingenten
ontbreken.
Toch is er in de afgelopen jaren
in Waspik betrekkelijk veel ge
bouwd. Hoewel het gemeentebe
stuur niet helemaal tevreden is, wil
men toch niet al te zeer mopperen.
Tot en met 1964 werden 144 wo
ningwetwoningen gebouwd, 130 ge
subsidieerde woningen en 31 onge
subsidieerde. Ruim de helft van de
ze woningbouw werd dus gereali
seerd door particulier initiatief,
't Gemeentebestuur is trots op dit
eigen initiatief, dat een zeldzaam
verschijnsel is.
Het merendeel hiervan kwam tot
stand in het uitbreidingsplan „Was
pik-Kom", gelegen in de vierhoek
begrenst door Schoolstraat, spoor
lijn, ZuiderafwaJteringskanaa* en
Margrietlaan.
In dit plan verdwijnen allengs de
witte vlekken. Binnenkort komt
daar nog de kleuterschool gereed.
De sanering van Waspiks oudere
hoeken hangt nauw samen met de
uitbreidingsplannen.
Inmiddels is één saneringsplan de
gemeenteraad gepasseerd: dat voor
Waspik-Boven. Een tweede sane-
wegen
3 keer groter wordt herbouwd;
N.V. Pacros, die schuimrubber
(o.a. voor DAF) produceert;
N.V. Mabi, een betonindustrie;
een nevenvestiging van 't graan-
bedrijf Schouten uit Giessen;
handschoenfabriek van de Ven;
Lederwarenfabriek Het Zuiden;
Derby Schoenfabriek;
Schoenfabriek Coesmans en
Chroomlederfabriek De Amer
Thans wordt de bouw van drie
industriehallen voorbereid, waar
voor de gemeente enkele gegadig
den heeft, die veel arbeidsplaatsen
kunnen scheppen.
Burgemeester Welling vraagt zich
af of het door het provinciale be
stuur voorziene „industriegebied
Waalwijk" niet wat ruimer geïn
terpreteerd te worden. Wanneer de
wegverbindingen beter zijn, ligt
Waspik zo gek nog niet, vindt hij.
Het is wel noodzakelijk, vindt
de burgemeester, dat de Waspikse
haven via het Oude Maasje naar
het westen verbonden blijft met de
Bergsche Maas. Een keersluis is
daarvoor al voldoende. Een omweg
via Waalwijk is te groot. De thans
in Waspik gevestigde industrieën
ringsplan voor de havendijk
staat op stapel, maar de consequen
ties daarvan zijn zo groot, dat de
indiening nog wel even op zich zal
laten wachten.
Burgemeester Welling wil erg
veel „groen" in de uitbreidingen
aanbrengen. „Het zal me wel een
bijnaam bezorgen", zegt hij, maar
in de jaren, dat ik in Elten was,
ben ik aan bossen en natuur ge
wend geraakt. Ik vind, dat in ieder
uitbreidingsplan veel groen moet
zitten. Op den duur zal er ook een
wandelpark moeten komen.
De Burgemeester voegt daar di
rect aan toe, dat het niet mee zal
vallen de agrariërs ervan te over
tuigen goede cultuurgronden af te
staan voor dit wandelpark.
Ook in de industrieterreinen zal
veel groen moeten komen. Het in
dustrialisatiebeleid van de gemeen
te is er vooral op gericht arbeids
intensieve, gedifferentieerde en
„zuivere" industrieën aan te trek
ken. Dat laatste is nodig om het
industrieterrein een prettig karak
ter te doen behouden.
Inmiddels heeft Waspik al een
knap industrie-bestand. We noemen
van de thans gevestigde industrie-
en:
de constructiewerkplaats van
Dupont De Nemours, waar pijp
leidingen worden gemaakt voor
de toelevering aan vestigingen
van het concern elders;
de scheepswerf van de N.V.
Ruitenberg;
het bedrijf van De Bruin's meng
voeders, dat helaas door brand
werd verwoest, maar dat thans
De fraaie kleuterschool in het uitbreidingsplan Waspik-
kom is bijna gereed.
rekenen trouwens op deze verbin
ding.
Vooral de Scheepswerf Ruiten
berg. Onlangs nog heeft de gemeen
te aanzienlijke bedragen uitgegeven
om de haven uit te baggeren.
Het aandeel van de landbouw in
de werkgelegenheid is met zo erg
groot. De familiebedrijven zijn veel
al goed gemechaniseerd.
Veel verwachtingen heeft Burge
meester Welling van de tuinbouw-
stichting, die samen met Sprang-
Capelle en 's-Gravenmoer in het le
ven werd geroepen.
Hij verwacht, dat er een aardig
tuinbouwcentrum uit zal groeien.
Dat zal natuurlijk nog wel even
duren, temeer daar een en ander
samenhangt met ruilverkaveling.
Burgemeester Welling toont zich
onverbloemd kritisch tegenover de
middenstand in zijn plaats. Die is
niet zo erg sterk. Dat is trouwens
een normaal verschijnsel voor ge
meenten, die dichtbij grotere centra
liggen. Er is een grote mate van
branche-vervaging, die weer als ex
tra-vertragend element optreedt bij
deze noodzakelijke samenwerking.
Burgemeester Welling is er trou
wens wel gelukkig mee, dat voor de
nieuwe winkels in het plan Noord
aan de Schoolstraat (het kunnen er
vijf of zes worden) reeds vier ge
gadigden uit Waspik zelf zijn.
Het afgelopen jaar is er in Was
pik, zo vertelt de burgemeester, op
het gebied van het onderwijs een
bijzonder belangrijke beslissing ge
nomen. Er zijn momenteel twee la
gere scholen in Waspik-Beneden
(een jongens- en een meisjesschool)
Een van de scholen moest worden
vervangen door een nieuwe en ter
stond ontbrandde de strijd over de
vraag of de nieuwe school niet in
Waspik-Boven gevestigd diende te
worden. De beslissing viel uit ten
gunste van Waspik-Boven. Dat
hield tevens in, dat op beide scho
len coeducatie moest worden inge
voerd.
Vóór men een zo ingrijpende maat
regel zou nemen, wilde men in
Waspik kennis nemen van de me
ning van de ouders. De gehouden
opiniepeiling wees uit, dat er in
Waspik-Boven nagenoeg geen be
zwaren waren tegen de coëducatie
(„99,9% was vóór", zegt Burgemee
ster Welling) en in Waspik-Beneden
waren slechts zes tegenstemmers.
Het wachten is thans nog op de
vereiste goedkeuringen om met de
scholenbouw te beginnen.
Burgemeester Welling streeft er
naar in Waspik recreatiemogelijk
heden te scheppen. Niet alleen voor
de eigen bevolking, maar ook voor
toeristen. Hij denkt daarbij vooral
aan water-recreatie: „De jachtha
ven ligt eigenlijk al klaar. En dat
zo vlak bij de Biesbosch. Het kan
niet idealer."
Een van de hartewensen van Was
piks eerste burger is een spoorweg
verbinding door de Langstraat. ,Het
is toch te gek om los te lopen, dat
je in een welvaartstaat in het jaar
1965 meer dan drie kwartier nodig
hebt om per openbaar vervoermid
del de 26 kilometer van Waspik
naar Den Bosch af te leggen. Wel
licht is een snel-autobusdienst, die
in Waalwijk slechts één keer in
plaats van de gebruikelijke negen
keer stopt, een aanvaardbare tus
senoplossing."
Tenslotte vraag ik burgemeester
Welling hoe hij denkt over de men
sen in Waspik. Hij antwoordt dan:
,,De mensen hier liggen me wel.
Het zijn eigenlijk geen Brabanders.
Ze hebben veel weg van boven-
Moerdijkers met een tikkeltje Bra
bantse inslag. Dat zal wel komen
omdat Waspik zo lang bij Zuid-Hol
land heeft behoord. Aan de ene
kant betekent dat, dat ze de ge
moedelijkheid van de meer Zuide
lijke Brabander missen. Daar staat
tegenover, dat hun ja, ja en hun
nee, nee is. Een afspraak om tien
uur wordt wordt ook om tien uur
nagekomen. Het is leuk werken
voor mij in Waspik. Er is veel te
doen en er zijn uiteraard wel eens
moeilijkheden, die zijn er om opge
lost te worden. Vooral de prettige
samenwerking in de gemeenteraad
en het College van Burgemeester
en Wethouders doet me veel ge
noegen."
Burgemeester Welling van Waspik aan zijn bureau
Gordon Cooper en Charles Conrad
hebben de eerste van de vijf vastge
stelde ontmoetingen met een zoge
naamde spooksataliet tot een goed
einde gebracht. De Gemimi V naderde
de spookraket na haar eerst 64.733
kilometer achterna te zijn geraasd. De
jacht duurde ruim twee uur. Toen
wist commandant Cooper zijn ruimte
schip zo te manoeuvreren, dat het
ruimteschip, de denkbeeldige raket
tot op een afstand van 27 kilometer
was genaderd. Cooper maakte geen
gebruik van elektronische hulpmidde
len en hij gebruikte ook geen radar.
Het rendez-vous gebeurde maan
dagavond kort voor 9 uur Nederland
se tijd. Om half zeven had Cooper
raketten afgevuurd, die bedoeld wa
ren om het laagtepunt van de baan
van Gemimi V van 166 kilometer op
176 kilometer te brengen. Een half
NEDERLANDSE TOERIST IN
PORTUGAL OMGEKOMEN
Een Nedrlandse toerist, de heer
B. A. Deckers (62) uit het Zuid
limburgse Eygelshoven, is maandag
dood op het strand van de Portu
gese badplaats Vila Real de Santo
Antonio aangetroffen.
De heer Deckers was met zijn
vrouw met vakantie in Portugal. Er
zal een lijkschouwing worden ge
houden om de doodsoorzaak vast te
stellen.
Woningwetwoningen aan de Roonlaan. Klaar en in aanbouw. Huur
prijs: 16.- per week. Hoe dat kan? „De gemeente berekent de grond
extra laag", zegt burgemeester Welling.
Het verkeer in Nederland heeft in
deze maand een tweetal ware ramp-
weekeinden gekend, met elk rond 20
doden. Het afgelopen weekeinde,
waarin het verkeer door ongunstige
weersomstandigheden minder inten
sief was, kostte 10 mensen het leven.
De conclusie moet luiden dat het ont-
spanningsverkeer wekelijks een hoge
tol eist.
Een vluchtige analyse van de ver
keersongevallen van deze weekeinden
leert dat vermoeidheid, weinig rij-er-
varing en slechte verkeersmentaliteit
bijzonder zwaar wegen. De rijkspoli
tie is tot de overtuiging gekomen dat
de verkeersmentaliteit de grootste
schuldige is bij het hoge aantal ver
keersongevallen. Het is dit punt dat
de meeste aandacht heeft van de rijks
politie.
„Het is geen pretje meer om in het
verkeer te zitten", zegt directeur A.
G. M. Boost, van de ANWB. „Het
autorijden is een zeer ernstige bezig
heid geworden en je kunt eenvoudig
niet meer té lichtvaardig de weg op
gaan". Directeur Boost somt een
reeks van fouten op „Weinigen pas
sen hun snelheid aan. Er wordt met
stampvolle wagens gereden, waarvan
de chauffeur te veel wordt afgeleid.
Er wordt zonder ventilatie gerookt
achter het stuur en het aantal onge
vallen door vonkjes en het oprapen
van een gevallen sigaret is legio. Er
wordt vóór het rijden te veel en te
zwaar gegeten en dikwijls ook ge
dronken. De zithouding achter het
stuur is dikwijls branieachtig en slor
dig en wanneer er was gebeurt heeft
men geen macht meer over het stuur.
Opvallend is ook het aantal nachte
lijke ongelukken. Er wordt 's nachts
te hard gereden door mensen die de
weg niet kennen, te weinig rij-erva-
ring hebben of gewoon te vermoeid
zijn."
uur later deed hij dat weer om het
ruimteschip een iets noordelijker
koers te doen aanhouden. Daarna
volgde dan de ontmoeting, die bij de
staf op de grond bijzonder veel vreug
de bracht.
De ruimtevaarders maken het goed
en tot dusverre gaat alles verder naar
wens.
VERKEER OP DE WEG
Om 2 uur in de nacht van zondag
op maandag is de 20-jarige Dintel-
oorder A. de Pender door nog onver
klaarde oorzaak met zijn motor tegen
een boom gereden en op slag gedood.
Hij was van Steenbergen op weg naar
zijn woonplaats. Het ongeluk gebeur
de onder de gemeente Dinteloord ter
hoogte van de Blindeweg.
Het stoffelijk overschot werd even
later gevonden door een inwoner van
St. Maartensdijk, die van Stampers
gat op weg was naar huis.
DE HOND HOUDT DIEF VAST
Lassie, de schotse collie van de
heer W. van Amelsfort aan de Poor
terslaan in Eindhoven, heeft maan
dagnacht een inbreker bewaakt, die
tijdens z'n vlucht door het dak van
zijn hondenren viel. Opgewonden
en boosaardig over deze vreemde
indringer, de 19-jarige Eindhove-
naar C. de E. H., hield de hond hem
in bedwang tot de politie ter plaat
se verscheen.
De heer van Amelsfort werd maan
dagnacht wakker en zag aan het
voeteinde van zijn bed een man
staan. Hij sprong overeind, waarop
de indringer de vlucht nam.
De indringer holde naar de keu
ken beneden en nam een duik door
het raam. Hij kwam terecht op het
plastic-dak van de hondenren en
zakte erdoor.
Na de ontsnapping belde de heer
van Amelsfort de politie, onkundig
van het feit, dat de indringer in de
koude lag en stevig werd bewaakt
door Lassie. Door de dreigende
houding van de collie durfde de
man niet naar buiten te klimmen,
terwijl de normale uitgang stevig
op slot zat.
Een poging om vrede te sluiten
met de hond had geen effect en zo
vond de politie de indringer later
nog steeds in de hondenren, waar
hij werd ingerekend.
De hond had zich tevens ont
fermd over enkele buitgemaakte
bankbiljetten, die in een damestas
in de woonkamer thuishoorden en
die de inbreker bij zijn val had ver
loren.
- Een kleuter van 3V2 jaar is j.l.
maandag voor de ouderlijke woning
in Bornerbroek (Overijsel) door een
vrachtauto overreden. Het kind was
op slag dood.
- Bij Renswouden zijn een bus en
een auto tegen elkaar gebotst, waar
bij 7 doden en 2 ernstig gewonden te
betreuren zijn. 5 Duitsers en 2 Ne
derlanders.
- Bij Lekkerkerk is een perso
nenauto tegen een boom gereden,
waarbij de grootvader en 'n klein
zoontje om het leven kwamen.
WAALWIJK TEL. 04160 3678
PERSONENWAGENS
KAMPEERWAGENS
8 PERSONEN BUSJES