wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRant
Jampe
1
Stadsontwikkeling eist vooruitziende blik
Brabants wegen
Aanvraag SER-advies inzake vacantie-uitkering
in het kader van de Sociale Verzekering
Noodweer in Italië eist al 50 doden
Damesmode
Tilburg
Openbaar vervoer onmisbaar voor het
leefbaar houden van de grote steden
- MAANDAG 6 SEPTEMBER 1965 86e JAARGANG No. 68
ue echo vaii het Zuióen
Uitgever
Waalwykse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Opgericht 1878
Abonnement
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25
p. mnd. (100+ 5 ct. inc.k.) 1.05
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(by incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk
Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 -
Telegram-adres „ECHO
Ook hand in eigen boezem
Brabant hamert eropdat het met betrekking tot het verkeer een ach
tergebleven gebied is.
blazenbben Pmij d<U concert &raa& meege-
Nu heeft de heer F. H. J. v. d. Eerenbeemt in een gesprek met een
verslaggever van het Brabants Dakblad een en ander over die verkeers
situatieten beste gegeven. De heer v. d. Eerenbeemt kan dat met gezag
doen hij is als gedeputeerde belast met de wegen en met financiën.
Bovendien is hij voorzitter geworden van het comité, dat in het voor
jaar werd opgericht om er bij het rijk op aan te dringen meer geld
uit te geven voor Rijkswegen in Noord-Brabant.
Dat is een loffelijk streven, omdat het comité daarbij het gelijk hele
maal aan zijn kant heeftBrabant IS het verkeersplein van West-Eu
ropa en is schromelijk achtergebleven gebied m.b.t. de wegen. De ver
keersgroei tussen 1950 en 1964 bedroeg in Nederland 8 in Bra
bant 10 /o; onze provincie heeft een triest record voor wat betreft het
aantal dodelijke ongelukken bijna 20 van het aantal mensen, dat in
het verkeer omkomt, verliezen hun leven in onze provincie.
Rrabant industrialiseerde het sterkst van heel Nederlond: het aantal ar
beidsplaatsen nam toe met 34,3 Het verkeer groeide overeenkom
stig, maar terwijl in Zuid-Holland 30 van de Nederlandse autosnel
wegen ligt, in Gelderland 23 moet Brabant het stellen met 11
Lr is dus alle aanleiding voor Brabant om de Minister van Verkeer en
Waterstaat aan zijn jasje te trekken.
ONTWIKKELING
ONDERSCHAT
Niettemin menen wij enkele kriti
sche kanttekeningen te moeten maken
bij de uitlatingen van de heer v. d.
Eerenbeemt tegenover een verslagge
ver van het Brabants Dagblad "De
provincie treft geen blaam. Het is na
tuurlijk gemakkelijk om te zeggen
en toen hadden we dat en dat moeten
doen, maar we kunnen nu eenmaal
niet de hele provincie tegelijk doen."
Inderdaad, dat kan niet, maar er
ger wordt het als men toen en toen
niet heeft gezien, waar men naar toe
moest.
We zouden gedeputeerde v. d. Ee
renbeemt een citaat voor willen hou
den uit een door zijn comité uitgege
ven brochure
"Maar is niet gedurende vele
jaren bij voortduring de ontwikkeling
onderschat?
Dit blijkt o.m. uit de veel te roos
kleurige prognoses uit het verleden
en de veel te bescheiden uitvoerings
plannen op het gebied van de wegen
bouw. De vraag stelt zich zijn al de
ze plannen nu werkelijk in een macro-
economisch en macro-planologisch
kader bekeken?"
Het verwijt wordt dan aan "Den
Haag" gericht, maar hoe stond het in
het verleden met de kijk op de toe
komstige ontwikkeling in Brabant
zelf?
En hoe stond - en staat - het
met de vaktechnische bekwaamheden
van de mensen, die het wegenplan in
Brabant moesten uitvoeren?
We denken daarbij aan de herhaal
de blunders bij de aanleg van wegen,
viaducten e.d. tussen Den Bosch en
Vught; we denken daarbij ook aan de
lijdensweg van de Langstraatrouteo.
LANGSTRAATROUTE
LIJDENSWEG
Ir L. A. L. Hamers, hoofdingenieur
directeur van de Provinciale Water
staat, doet het in hetzelfde artikel
(op 2 september in het Brabants Dag
blad) voorkomen, alsof er veel ver
richt is in verband met de realisering
van de Langstraatweg. De weg is
klaar van Den Bosch tot aan de
spoorwegovergang in Vlijmen.
Maar een practical-joker hing vo
rig jaar het bordje "TE KOOP" op
het viaduct.
Hetzelfde Brabants Dagblad pu
bliceerde die foto niet zonder leed
vermaak.
Volgend jaar zal het gedeelte tus
sen Vlijmen en de Rijksweg 27 (Bre
da Gorinchemopgeleverd worden.
Vandaar tot Wagenberg is de weg
'in voorbereiding". Ook niet om op
te schieten.
Van Wagenberg tot de weg Moer
dijk - Roosendaal doet men het nog
maar met de behoorlijke provinciale
weg. Verder naar het westen is men
bezig met d,e grondaankopen.
Dat duurt lang, zegt gedeputeerde
v. d. Eerenbeemt in zijn interview.
Het zal dan ook nog wel even duren
voordat men daarmee klaar is en aan
de weg kan beginnen. We weten niet
of het de woorden van de intervie
wer zelf zijn, of dat deze een uitla
ting van Ir Hamers weergeeft, als
we lezen
"Als volgend jaar het gedeelte
Waspik - Raamsdonksveeer van de
Langstraatweg gereed is gekomen, is
er een nieuwe Oost-West-verbinding
ontstaan, die de drukke weg Den
Bosch - Tilburg - Breda kan ontlas
ten."
We menen ons echter te herinne
ren, dat de fractievoorzitter van de
K.V.P. in de Provinciale Staten, Bur
gemeester Teijssen van Waalwijk, vo
rig jaar op de vergadering van de
Statenkring Heusden betoogde, dat
het verkeer over de Langstraatroute
nu reeds de intensiteit heeft,
die daarvan een rijksweg zou moeten
maken.
Als die gebrekkige route (in Dru-
nen en Nieuwkuijk nog steeds door
PRINSES MET CLAUS NAAR
HOOFDSTEDEN VAN
PROVINCIES
Prinses Beatrix en haar verloof
de Claus von Amsberg zullen dins
dag 9 september beginnen aan een
reeks korte, informele bezoeken aan
de hoofdsteden van de provincies.
De kroonprinses zal haar aanstaan
de echtgenoot komen voorstellen
aan de provinciale besturen. De be
zoeken gaan vooraf aan het pro
gramma van oriëntatie-reizen en
werkbezoeken dat voor de heer von
Amsberg is voorbereid. Het is de
bedoeling dat het paar na het hu
welijk aan alle provincies een offi
cieel bezoek zal brengen.
Op verzoek van Gedeputeerde
Staten van Noord-Brabant is 't be
zoek aan de provincie enige tijd
uitgesteld wegens ziekte van de
commissaris van de koningin. Claus
von Amsberg zal tijdens een korte
rondrit door elk van de provinciale
hoofdsteden een eerste indruk krij
gen van de verschillende gewesten.
Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882
Exclusieve collecties
BADPAKKEN
BLOUSES
VESTEN
ROKKEN
KRAAGJES
PANTALONS
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOPEN maken enz.
de bebouwde kom) nu ook nog de
weg Den Bosch - Breda moet ontlas
ten, dan zal dat wel wat worden.
Trouwens wie rijdt er nog over het
stuk Waalwijk - Waspik?
De oude weg over de dijk is heel
wat beter dan de nieuwe.
Een behoorlijke vooruitziende blik
van G.S. of de provinciale water
staat zou van de Langstraatweg een
vierbaansroute gemaakt hebben.
De Langstraatweg is één bewijs
voor het kruimelbeleid, dat de pro
vincie heeft gevoerd. Gebrek aan vi
sie is het ergste wat men regeerders
kan verwijten.
Als gedeputeerde v. d. Eerenbeemt
veel moeilijkheden wijt aan de pro
blemen bij de verwerving van grond
(eerst minnelijke schikking en dan
pas onteigenen) mogen wij hem mis
schien wijzen op het weinig taktvolle
optreden van de provinciale functio
narissen bij de grondeigenaren, zoals
die enkele jaren geleden in Nieuw
kuijk werden gesignaleerd.
VERTROUWEN GESCHAAD
Ons vertrouwen in de directeur
van de Provinciale Waterstaat is bo
vendien niet weinig geschaad door
diens opmerking tegenover een ver
slaggever van "Dagblad De Stem"
over de situatie in Waalwijk bij het
kruispunt Kruisstraat Langstraat
weg "Als iedereen zich aan de re
gels houdt, is er geen vuiltje aan de
lucht."
Die situatie is daar levensgevaar
lijk, niet omdat de automobilisten
zich niet aan de regels houden, maar
omdat het kruispunt niet goed gere
geld is. Er kunen heus wel voorlopi
ge beveiligingen worden getroffen om
dagelijks voorkomende ongelukken te
vermijden.
En was het pleidooi van de Waal-
wijkse gemeenteraad voor een ver
binding van Waalwijk-centrum met
de Langstraatweg niet de moeite van
het overwegen waard?
Samenvatend zouden wij erop wil
len wijzen, dat het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat onze provin
cie niet al te best bedacht heeft, maar
dat het provinciale bestuur er toch
ook geen kwaad aan zou doen de
hand ook in eigen boezem te steken.
Waarom werd pas in februari 1965
het actiecomité Brabantse wegen op
gericht?
Omdat het provincie bestuur al
zoveel eerder de noodsituatie had on
derkend?
- In Leeuwen zijn drie jongetjes,
van 85 en 2 jaar, bij een felle brand
om 't leven gekomen. Een vierde werd
gered.
In Arnhem is het echtpaar van
Gelder door kolendamp om het leven
gekomen.
- De heer C. Verolme, de grote
scheepsbouwer die ook de werf te
Heusden bezit, is gisteren 65 jaar
geworden. Hij is geboren in Oude
Tonge en na de ambachtsschool be
zocht te hebben, is hij in de scheeps
bouw terecht gekomen en heeft een
concern opgebouwd van 500 miljoen
gulden. Hij gaat een grote scheeps
werf bouwen in Djakarta en heeft
naast verschillende wensen in Neder
land nog wensen in Ierland en Bra
zilië.
De Minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid, Dr. G. M. J. Veld
kamp, heeft j.l. woensdag advies ge
vraagd aan de Sociaal-Economische
Raad over het vraagstuk van een va
kantie-uitkering in het kader van de
sociale verzekering.
In deze adviesaanvraag merkt Mi
nister Veldkamp op, dat het niet voor
de eerste keer is, dat de gedachte van
een vakantie-uitkering in de sociale
verzekering wordt geopperd. Reeds
in 1963 heeft de Nederlandse Bond
voor Ouden van Dagen de Regering
om een vakantie-uitkering voor be
jaarden verzocht. Ook is deze kwes
tie reeds een en andermaal in 't Par
lement aan de orde geweest.
Voorts wijst de Minister er op, dat
in het hedendaagse maatschappelijke
patroon de vakantie- en de vakantie
uitkering voor de werknemers zulk
een belangrijke betekenis hebben ge
kregen, dat zij daaruit niet meer weg
zijn te denken. Het ligt dan ook, al
dus de bewindsman, voor de hand,
dat de vakantie ook in het leven van
degenen, die b.v. wegens ouderdom
of invaliditeit, zowel voor henzelf
als voor hun gezinsleden op de hun
eigen wijze een plaats is gaan inne
men. Het spreekt wel vanzelf, dat
dan ook de vakantie-uitkering aan de
orde komt.
In het kader van de Ziektewet en
de Werkloosheidswet wordt - aldus
de adviesaanvraag aan werkne
mers, die onder een vakantie-bonnen
stelsel vallen, naast het ziekengeld en
de werkloosheidsuitkering thans
reeds een vakantiebon verstrekt.
Voorts is een evenredig deel van
de vakantietoeslag reeds begrepen in
het dagloon voor de berekening van
de ongevallenrente, indien een zoda
nige toeslag naast het loon werd ge
noten. In de pensioenen en uitkerin
gen krachtens de A.O.W., de A.W.
W. en de Interimwet invaliditeitsren-
tetrekkers zijn echter geen vakantie
toeslagen verwerkt.
Om de uitkeringsgerechtigden in
gevolge laatstgenoemde wetten een
vakantie-uitkering te kunnen verle
nen heeft Minister Veldkamp ge
dacht aan een oplossing in deze zin,
dat van een verhoging van de uitke
ringen als gevolg van de welvaarts
indexering een gedeelte wordt gere
serveerd en dat dit gedeelte bij wijze
van vakantie-uitkering ineens wordt
uitbetaald. Op deze wijze zouden
geen extra lasten op het bedrijfsleven
of op de Schatkist worden gelegd.
De S.E.R. is verzocht over een op
deze wijze in de sociale verzekering
te realiseren vakantie-uitkering van
advies te willen dienen.
MOGEN KATHOLIEKEN LID
ZIJN VAN NVV
Naar verluidt is binnen veertien
dagen een verklaring van het Ne
derlandse episcopaat te verwach
ten die een einde zal maken aan
een van de voornaamste verbods
bepalingen uit het bisschoppelijk
mandement van 1954. De verkla
ring van het episcopaat zal, o.m.,
inhouden, dat er geen aanleiding
meer is, om vast te houden aan de
handhaving van de bepaling, dat
sacramenten en de kerkelijke begra
fenis moeten worden geweigerd aan
katholieken die lid zijn van het
N.V.V. Dus kan "een katholiek lid
zijn van N.V.V. en de Vara.
Van deze beslissing van het epis
copaat is, zo vernemen wij maan
dag mededeling gedaan aan verte
genwoordigers van het NVV die
door kardinaal Alfrink zijn ontvan
gen om op de hoogte te worden ge
steld van het resultaat van de be
sprekingen die sinds geruime tijd
in alle stilte door de Nederlandse
bisschoppen zijn gevoerd.
Volgens onze inlichtingen zal in
de aanstaande verklaring van de
Nederlandse bisschoppen de recht
vaardiging van het besluit om de
tientallen jaren oude verbodsbepa
ling voor katholieken om lid te zijn
van het NVV, niet alleen worden
geput in wijzigingen die de bis
schoppen in het karakter van het
NVV hebben geconstateerd. Zij zou
den zich volgens onze inlichtingen
bepaald ook baseren op verande
ring in de katholieke opvattingen
in de afgelopen jaren.
DIE IS IN Z'N VREUGDE
AL BD ONS BINNENGE
STOVEN VOOR KtNDER-
SCHOENTJES
OVERDREVEN, WANT Wy
HEBBEN ALTUD EEN
RUIME VOORRAAD
KINDERSCHOENEN
Markt Waalwijk
AANTAL GEWONDEN
IS ZEER GROOT
Het noodweer dat midden, en
Noord-Italië de laatste twee dagen
teistert heeft zeker zeventien doden
geëist. Het aantal gewonden is by
geen benadering te schatten. Ge
vreesd wordt dat het aantal doden
nog groter zal worden. De materi
ele schade is zeer groot en loopt in
de miljoenen guldens.
Reddingsploegen hebben de afge
lopen 24 uur 1300 mensen, die hun
toevlucht hadden gezocht in bomen,
op daken en hoog gelegen delen in
het overstroomde gebied tussen Ro
me en Florence in veiligheid ge
bracht. Op sommige plaatsen, onder
meer in Rome, staat het water vaak
hoger dan twee meter. Ontwortelde
bomen, muren van ingestortte hui
zen en de wielen van gekantelde
auto's steken op vele plaatsen bo
ven het water uit. Bij de overstro
mingen zijn veel dieren omgeko
men. In verband met het uitbreken
van besmettelijke ziekten is de be
volking in het getroffen gebied ge
waarschuwd geen water te drinken
Vooral gedurende de laatste tien
jaar is de intensiteit van het auto
verkeer met dusdanige sprongen om
hoog gegaan, dat zowel stedebouw
kundigen als de afdelingen voor
stadsontwikkeling van de grote ste
den zich voor schier onoplosbare pro
blemen zien gesteld. Daarin staat men
in ons land natuurlijk niet alleen.
De vraag die men zich overal ter
wereld stelt ten opzichte van het ver
keer in de grote steden is moeten
de particuliere auto's uit de binnen
steden worden geweerd? Hierop is
nauwelijks een bevredigend antwoord
te geven. Het heeft er alle schijn van
dat, zou men het particuliere vervoer
en met name de auto uit het centrum
van de stad weren, alle aldaar gesitu
eerde bedrijven er schade door zou
den lijden. Dit klinkt geloofwaardig,
doch in New York heeft men wel an
dere ervaringen. Deze stad heeft kans
gezien om gedurende de periode van
1948 - 1956 zesendertig procent
meer automobielen per dag te verwer
ken. Het is echter gebleken, dat, in
dien men het de automobilisten ge
makkelijker maakt het centrum per
auto binen te rijden, het openbaar
vervoer daalt. Daardoor bezochten in
genoemd tijdsbestek 375.000 mensen
minder per dag het centraal liggende
Manhattan. Het is nu eenmaal een
feit, dat een autobus 2 Vi maal meer
ruimte inneemt dan een personen
auto, aldus "Het Beste uit Reader's
Digest" van september, doch dit ver
voermiddel kan evenveel passagiers
opnemen als vijfendertig personen
auto's.
VERDIEPINGEN
Natuurlijk zijn er allerlei plannen
makers, zoals Colin Buchanan, hoog-
lereaar aan de universiteit van Lon
den, die heeft voorgesteld straten in
verdiepingen aan te leggen verkeers
aders onder de grond voor het snel
verkeer, parkeerruimte op de begane
grond en op hoger niveau de trottoirs,
winkels, kortom winkelcentra, die
"zwevend" in moderne steden worden
opgenomen.
Dit mag allemaal wat futuristisch
klinken, maar in Chicago kent men
reeds een snelverkeersweg van acht
rijbanen, die dwars door de tweede
en derde etage van het postkantoor
heenloopt. In San Francisco pakt men
het probleem weer op een andere wij
ze aan. Daar is men bezig aan een
nieuwe vorm van spoorwegvervoer
met zeer snelle treinen tegen zeer la
ge tarieven. Het is zelfs zo dat de
passagiers slechts een vijfde betalen
van de werkelijke prijs van het trein
kaartje. De rest wordt bijgepast door
de eigenaars van onroerend goed, die
wel begrijpen, dat hun huizen en ge
bouwen danig in waarde zullen dalen,
indien de mensen niet naar de stad
komen.
EUROPA
Wat doet men echter in Europa
aan het hiervoor geschetste probleem?
De bekende Griekse stedebouw-
kundige, Constantinos A. Doxiadis,
is van mening, dat men steden in
lengterichting moet ontwikkelen. Hoe
meer een stad zich cirkelsgewijs ont
wikkelt, hoe groter de drukte van het
verkeer en de daarmee samenhangen
de problemen in het centrum zullen
worden.
In Parijs en Rome experimenteert
men reeds volgens dit principe, dat
als volgt werkt. Men begint met een
grote indrukwekkende nieuwe stads
wijk aan de buitenkant van de stad.
dat er enigszins troebel uitziet.
Vrijwel alle wegen uit het noor
den, oosten en westen naar Rome
zijn versperd. De spoorwegverbin
ding tussen Rome en Florence was
donderdag verbroken. Internationa
le treinen bereiken de Italiaanse
hoofstad met uren vertraging. Aard
verschuivingen hebben grote stuk
ken vernield van de spoorlijn Mi
laanRome.
Op de snelverkeersweg ten noor
den van Rome zag een onbekend
gebleven automobilist zijn vrouw
en dochtertje voor aijn ogen ver
drinken. De man was gestopt om
enkele gestrande automobilisten te
helpen. Plotseling trad de rivier de
Argento buiten haar oevers en
sleepte de auto mee. De politie deel
de mee dat de man zo geschrokken
was, dat hij niet in staat bleek te
zeggen wie hij was.
Het noodweer heeft ook grote
materiële schade veroorzaakt in Na
pels, Sardinië en het noordelijk
deel van Zuid-Slavië, waar in de
provincie Istrië grote landgebieden
zijn overstroomd. In het Zuid-Ka-
rintië zijn door overstromingen en
aardverschuivingen veel wegen on
begaanbaar geworden en staan ver
scheidene dorpen onder water.
Salzburg en plaatsen in Tirol heb.
ben ook van de overstromingen te
lijden. In de omgeving van de
Spaanse stad San Sebastian, waar
momenteel de wereldkampioen
schappen wielrennen worden ge
houden, heeft de langdurige regen
val eveneens overstromingen ver
oorzaakt.
En het aantal doden bij de over
stromingen meer dan 50.
In Oostenrijk zijn al 15 doden.
Ook in Oostenrijk heerst ernstig
noodweer.
Daar verrijzen dan kantoorgebouwen,
een tentoonstellingsgebouw, een
sporthal, een restaurant en enkele
flatgebouwen. Deze nieuwe stad
wordt met de oude verbonden door
een snelverkeersweg en een onder
grondse spoorweg. In Parijs wordt
volgens dit idee de nieuwe wijk "La
Défense" gebouwd, vijf kilometer
voorbij de Are de Triomphe. Men is
hier overigens nog druk mee bezig,
maar de satellietstad van Rome, die
volgens hetzelfde principe werd ge
bouwd, functioneert al. Zij draagt de
naam "EUR", een afkorting van Es-
posizione Universale di Roma. Dit
projekt, waaraan men reeds voor de
tweede wereldoorlog begon, was oor
spronkelijk bedoeld voor de wereld
tentoonstelling.
Deze nieuwe stad, aan de west
rand van de Italiaans hoofdstad, be
gint zo langzamerhand een levend ge
heel te worden. Experts zijn ervan
overtuigd, dat zich op den duur een
aantal supersteden zal ontwikkelen,
zoals bijvoorbeeld Keulen, Milaan,
Parijs, Londen en ook de Randstad
Holland, volgens het hiervoor ge
noemde bouwplan. Indien wij over
tien of twintig jaar niet in een grote
onleefbare steenwoestenij willen zit
ten, die bovendien met onze voor het
huis geparkeerde vermoermiddelen
nauwelijks bereikbaar is, zal men het
in praktijk brengen van de door ste
debouwkundigen verstrekte adviezen
niet lang meer kunnen uitstellen.