wAAlwijkse en LanqstRMtse couraitc
Buitenlandse werknemers
in Nederland
Nadruk op REVALIDATIE
Jampe
Ogen vragen brillen
van STASSAR
Belangrijke eis voorjvelsiagen^arbeidsongeschiktheidswet
nov.
juni
dec.
juni
1960
1964
1964
1965
Portugezen
29
483
482
900
Spanjaarden
151
9695
12834
16042
Italianen
2740
6966
7208
781Ó
Joegoslaven
229
592
813
1085
Grieken
117
2232
2387
2190
Turken
22
2654
4584
5797
Marokkanen
3
914
1957
3130
Totaal Middellandse Zeer
3.291
23.536
30.265
36.954
Overigen
20.673
21.422
21.346
22.680
Totaal
23.964
44.958
51.611
59.634
Damesmode
Tilburg
MAANDAG 13 SEPTEMBER 1965
86e JAARGANG No. 70
De tcho vAn het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. week (0.24+ 1 ct. inc.k.) 0.25
p. mnd. (100+ 5 ct. inc.k.) 1.05
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Telegram-adres „ECHO'
Communisme op het hoogste niveau
(In verband met verblijf in het buitenland
Von onze buitenlandse medewerker eerst nu
reageren op het ingezonden stuk van de
heer J. Pullens, over de situatie in Grie
kenland).
"Het artikel voornoemd ongenu
anceerd te noemen, kunnen wij niet
onderschrijven, daar de kopij is opge
bouwd uit gegevens en informaties
afkomstig van mensen, die er hun be
roep van maken dergelijk soort van
onrusthaarden te onderzoeken. Wij
maken u er echter op attent dat de po
litiek hier in Nederland en ginds in
Griekenland naar andere - verschil
lende - maatstaven dient te worden
beoordeeld en wat hier als normaal
geldt, ginds als een grove onjuistheid
wordt gezien en gevoeld.
A) Het kan niet worden ontkent
dat er, toen de regering Athanasias-
Novas zich aan de volksvertegen
woordiging presenteerde, grote onrust
in het land heerste, troepenonderde
len waren samengetrokken, verloven
ingetrokken en de politie was gecon
signeerd en dus op alles voorbereid.
Er werden massa-betogingen ge
houden door zekere bevolkingsgroe
pen in Athene ten gunste van de af
getreden minister-president Papen-
dreou; niet ten gunste van zijn partij,
daar in Griekenland niet zozeer de
partij als wel de politicus op de voor
grond treedt. De massa-betogingen
werden geïnspireerd door de com
munisten. Van deze gang van zaken
werd door de zeer geslepen Papan-
dreou, die met zijn 77 jaren ergens
anders aan moest denken, een han
dig, een demagogisch gebruik ge
maakt en de onrust op straat vond
haar weerklank, de weerspiegeling in
de vergadering der leden van de
Griekse volksvertegenwoordiging,
zeer in het bijzonder bij en onder de
aanhangers van Papandreou. Het
naar huis zenden van Athanasias-No-
vas door de koning was min of meer
een faït a compli en de volksverte
genwoordiging - waarvan de leden
elkaar onderling te lijf gingen - kon
het over de nieuwe regering niet eens
worden, daarom ging het nieuwe ka
binet Athanasias-Novas heen en het
een was dus een noodzakelijk gevolg
van het ander.
Papandreou speelde zijn spel in
overleg en in samenwerking met zijn
lotgenoten, geholpen, metterdaad ge
holpen, door de straat en daar staat
inderdaad ook een "uiterst-rechtse
figuur" machteloos tegenover. We
kunnen het geheel niet anders zien
dan als een politiek spel van zeer
slecht gehalte, een intrigespel, een
strijd om de macht, waarin de persoon
van Papandreou, gelet op zijn verle-
N.V.V. NIET MEER VERBODEN
VOOR KATHOLIEKEN
De bisschoppen van Nederland ver
bieden niet langer, dat katholieken
lid zijn van het N.V.V.het Neder
lands Verbond van Vakverenigingen.
De bij het mandement van 1954 uit
gevaardigde sancties voor een derge
lijk lidmaatschap komen daarmee te
vervallen.
De bisschoppen zijn van mening,
dat de situatie in het verbond ten aan
zien van de kerken in de loop der ja
ren een wijziging heeft ondergaan,
zodat de vroegere bezwaren aan
kracht hebben ingeboet.
Ze verklaren echter nadrukkelijk,
dat hun stap geenszins de waarde van
de katholieke sociale organisaties, zo
als het KNV, wil verkleinen. Zij ach
ten deze organisaties van groot be
lang.
Drs. D. Roemers, de voorzitter van
het NW, zei verheugd te zijn over
deze bisschoppelijke maatregel. „De
vroegere verbodsbepalingen en sanc
ties, aan katholieke leden opgelegd,
hebben wij steeds als een grievend
onrecht ervaren", was zijn commen
taar.
den, zeer zeker geen fraaie rol speelt.
B) Door ons is in het geheel niet
geschreven dat Stephanopoulos "he
lemaal niet tevergeefs zou hebben ge
formeerd", wij schreven dat de nieuw
aangewezen formateur daartoe slechts
een poging waagde om tot een forma
tie te komen en dit mislukte. Er kan
dus in dit licht bezien ook niet eens
van een tevergeefse formatiepoging
gesproken worden. Het overleg tus
sen formateur en fractieleider hier te
lande gebruikelijk, wil in geen geval
zeggen, dat zulks ook in Griekenland
gebruikelijk is.
C) De 77-jarige Papandreou is
inderdaad "links gericht, communis-
tiesch georiënteerd" en hij kan zeer
zeker worden beschouwd als te zijn
een rmode premier". Zijn Centrum
partij lonkt en lonkte onophoudelijk
naar de communistische EDA-partij.
Papandreou is zonder meer te be
schouwen als te zijn een volksmenner,
een demagoog, dit is nu toch wel
overduidelijk gebleken. Hij is de man
die tracht en getracht heeft de
macht in de staat aan zich te trekken,
hetgeen ondermeer blijkt uit zijn
eigen woorden dat hij "de leider van
het volk" is. Zijn optreden als zoda
nig duidt dan ook overduidelijk op
een "communistisch georiënteerd"
zijn.
We zeggen niet dat Papandreou
lid zou zijn van de communistische
partij in zijn land, hij kijkt wel uit,
trouwens door dit te verklaren, zou
er op kunnen duiden, dat wij zijn lid-
maatschapsbewijs van die partij on
der ogen zouden hebben gehad. De
door Papandreou gevolgde lijn in zijn
buitenlandse politiek, roept vraagte
kens op en duidt daarnaast op half
slachtigheid, op het eten van twee
wallen, hetgeen in dergelijke groepe
ringen meer voorkomt. Een normali
sering der buitenlandse betrekkingen
tussen Griekenland en de landen ach
ter het IJzeren Gordijn gelegen, dient
met overleg, gezond verstand en veel
politiek inzicht tot stand te komen en
te geschieden. Zeer zeker niet in de
zin zoals dit door Papandreou werd
verricht, door te verklaren dat Grie
kenland door dik en dun verbonden
is met het Westen, ondermeer mid
dels de NATO, doch verder meedeelt
"een goede vriend" van het Oosten
te zijn. Een zodanig optreden is ver
moedelijk een typisch uitvloeisel in de
politieke lijn van de Unie van het
centrum, die het juiste midden heeft
verloren, dus haar stellingen gaat ba
seren op een rood fundament. De re
gering van Papandreou heeft voor
eens en voor altijd bewezen zeer ge
voelig te zijn voor politieke schanda
len, hetgeen ondermeer blijkt uit, al
thans blijken kan, uit het feit, dat er
mede in zijn opdracht, telefoonge
sprekken werden afgeluisterd van zijn
mede-ministers en van de leden van
die Generale Staf waarvoor wij bij
minister Luns niet bang behoeven te
zijn.
D) Andreas Papandreou, "de ap
pel valt niet zo ver van de boom", is
communist en door het optreden van
zijn vader, na z'n terugkeer uit de
States, in diverse baantjes geholpen.
L' schreef in dit verband over het
Hof, doch dit kreeg door het optre
den van Papandreou sr., niet de ge
legenheid inzage van de diverse stuk
ken te nemen. Dit werd ontdekt door
de minister van Oorlog, die daarop
maatregelen nam en de koning van
de gang van zaken op de hoogte stel
de. Daarom was het Papendreou aan
alles gelegen om die lastige verdedi
gingsminister kwijt te raken, doch de
koning trapte daar niet in en in dit
optreden van Papandreou zien we
hernieuwd zijn links gericht zijn.
We maken dus tevens van de gele
genheid gebruik om u te wijzen op
de brieven die Maggee Papandreou,
de Amerikaanse echtgenote van An
dreas, aan de echtgenote van de Ame
rikaanse president en aan de vice-
president Hubert Humphrey stuurde,
brieven waarin ze vorderde, dat "de
steun van zekere kringen aan de per
soon van de koning gegegven, onge
daan diende te worden gemaakt".
De "feiten" door Andreas ge
pleegd, zijn zeer zeker wereldkundig
gemaakt. Mac Carthy was er in 1939
nog niet en zijn commissie ook niet.
Dat Andreas tijdens de tweede we
reldoorlog bij het Amberikaanse le
ger diende, doet niets ter zake en is
op zichzelf geen verdienste. Zowel de
heer Stalin, alsook de heer Trotzki,
voor beiden geldt het zelfde ze zijn
beiden op reis naar de eeuwige jacht
velden, doch vastgesteld zij wel, dat
beiden er tot op heden, weinig van
hebben terecht gebracht, of het moet
het grote aantal doden zijn, die in hun
opdracht werden vermoord.
Ten opzichte van generaal Grivas
zij gememoreerd, dat hij het was, die
het ee.rst kennis kreeg van het optre
den van de "ASPIDA", zulks heeft
overigens met goedgelovigheid niets
te maken. Hij maakte de zaak aan
hangig, misschien om zelf een goede
beurt te maken, mischien ook om zijn
betrouwbaarheid en trouw te kunnen
tonen; dit weten wij niet. Het zal u
intussen bekend zijn, dat er voorals
nog geen schijn van kans bestaat voor
de socialistische formateur Tsirimo-
kas, dit heeft trouwens niets met
angst te maken."
WAAR. \S DE.
WINNAAR. 7
GOEDE WIJ KI BEHOEFT
GEEN KRAN£" ZEGT 'N
SPREEKWOORD. ONZE
SCHOENEN-KOLLEKTIE
SPREEKT VOOR ZICH
ZELF WAAR 19 DE
WINNAAR BL1
Markt Waalwijk
Het aantal buitenlanders, dat in
ons land in loondienst werkzaam is -
zelfstandigen zijn dus niet medege-
teld - kan worden berekend aan de
hand van het aantal geldige werkver
gunningen. Belgen en Luxemburgers
zijn vrijgesteld van een werkvergun
ning; het aantal in Nederland werk
zame Luxemburgers is zeer gering,
terwijl het aantal Belgische grensar
beiders kan worden gesteld op bijna
20.000. Over de Belgen die in Ne
derland wonen zijn geen gegevens be
kend; deze worden in 't onderstaan-
dle overzicht dan ook buiten beschou
wing gelaten.
Het wetsontwerp op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, dat onlangs
door de Tweede Kamer werd aangenomen, zal, eenmaal tot wet verheven,
een belangrijke hervorming brengen in ons historisch gegroeid stelsel
van sociale verzekeringswetgeving. Nochtans zijn wij met de discussies
over dit wetsontwerp niet in alle opzichten gelukkig. Te veel wordt ons
inziens het accent gelegd op de loon- of inkomensderving, die de ar
beidsongeschiktheid zou hebben wanneer de verzekering hem geen uit
kering zou verschaffen en te weinig spreekt men over de medische en
sociale revalidatie, die de betrokkene zo spoedig mogelijk arbeidsge
schikt zou kunnen maken.
GEZONDHEID BELANGRIJKER
DAN HOGE UITKERING
Het wetsontwerp op de arbeidson
geschiktheidsverzekering, dat te zij
ner tijd de invaliditeitswet en de on
gevallenwet zal vervangen, betekent
in velerlei opzicht een verbetering
van onze wettelijk geregelde sociale
verzekering. Deze wet stut op het
rechtsbeginsel, dat de oorzaak
van de arbeidsongeschiktheid geen rol
meer speelt ten aanzien van de aan
spraken op een uitkering.
Deze wet brengt bovendien een vol
ledige vervanging van het kapitaal
dekkingsstelsel, dat in de invalidi
teitswet- (rentekaartwet) is neerge
legd en voorts een volledige vervan
ging van het rentedekkingsstelsel dat
we in de ongevalenwet kennen. De ar
beidsongeschiktheidsverzekering ken
merkt zich verder door volledige in
voering van het omslagstelsel, zoals
we dat kennen bij andere volksverze
keringen (a.o.w. en a.w.w.), waardoor
welvaartvaste uitkeringen mogelijk
zijn.
Tenslotte brengt de wet een uit
breiding van de kring van verzeker
den door afschaffing van de loon
grens ten opzichte van de verzeke
ringsplicht, zodat alle loontrekkenden
in het particuliere bedrijfsleven ver
plicht verzekerd zullen worden.
VERKEERDE BENADERING
Een moderne wet dus, deze arbeids
ongeschiktheidverzekering. Modern
van opzet en daarom alleen in de
praktijk te realiseren, wanneer ze ook
modern wordt toegepast en uitge
voerd. Nu is bij discussies over deze
wet o.i. echter te veel het accent ge
legd op de "materiële" kant van de
wet. Dat wil zeggen velen vroegen
zich af "hoe kan ik zo lang moge
lijk en zo hoog mogelijk uitkering
ontvangen?"
Dat lijkt ons een verkeerde bena
dering. Het wezenlijk belang van de
verzekerde is hoe zijn arbeidsonge
schiktheid zo snel mogelijk en zo vol
ledig mogelijk kunnen worden ver
holpen. Het is natuurlijk prettig een
uitkering te ontvangen, wanneer men
arbeidsongeschikt is, maar de verze
kerde zal zich toch het plezierigst
voelen, wanneer hij weer volkomen
fit is en het werk kan hervatten. Wat
gaat er tenslotte boven gezondheid?
Daarom moet o.i. aan de revalida
tie van de arbeidsongeschikte veel
zorg worden besteed. In de artikelen
60 t.m. 63 van de arbeidsongeschikt
heidswet worden de bedrijfsvereni
gingen bevoegd verklaard de verze
kerde in aanmerking te brengen voor
voorzieningen tot behoud, herstel of
ter bevordering van de arbeidsonge
schiktheid.
ÉÉN POT
Onder deze voorzieningen kunnen
begrepen worden genees- en heelkun
dige behandelingen, prothesevoorzie
ningen, kosten van her- en omscho
ling en eventueel kosten van een lang
durige opleiding ten behoeve van
iemand, die als gevolg van een onge
val een geheel nieuw beroep zal moe
ten kiezen. Nu is er echter één kar
dinaal punt.
Bij de oude ongevallenwet werden
en worden de loondervingsuitkerin
gen èn bovengenoemde voorzieningen
uit een en hetzelfde ongevallenfonds
betaald. Deze instelling zag heel dui
delijk dat de kosten die zij maakte
ter bevordering van een snelle medi
sche behandeling en een efficiënte
revalidatieprocedure hoog waren,
maar dat zij daarmede ook grote som
men aan loondervingsuitkering uit het
fonds kon sparen. De belangen van
de verzekerde en de verzekering gre
pen in elkaar.
GESCHEIDEN
Bij de inwerkingtreding van de ar-
beidsongeschiktheidwet zal echter een
gescheiden verantwoordelijkheid op
treden. De bedrijfsverenigingen wor
den dan de loondervingsuitkeringsor-
ganen van de ziektewet en de uitvoe
ringsorganen van de arbeidsonge
schiktheidverzekering. Maar de zie
kenfondsen moeten gedurende het
eerste jaar de geneeskundige en heel
kundige behandeling en verdere ver
strekkingen verlenen. Vooral ten aan
zien van ongevalsgetroffenen kan dit
belangrijk zijn.
Het zal dan soms moeilijk zijn tot
een juiste coördinatie te komen. De
ziekenfondsen zouden tegen de be
drijfsvereniging, althans het eerste
jaar kunnen zeggen "De voorzienin
gen, die de betrokkene nodig zou
hebben, zijn ons te duur." Men kan
dit des te gemakkelijker zeggen, om
dat de loondervingsuitkering toch
niet ten laste komt van het zieken
fonds maar van de bedrijfsvereniging.
Wij willen niet beweren dat de zie
kenfondsen nu het eerste jaar de on
gevalsgetroffenen niet de nodige
voorzieningen zulen bieden, omdat
dit te veel geld kost. Dat zou een on
billijke situatie zijn. Maar dat zich op
dit punt wel eens wrijvingen kunnen
voordoen, is niet geheel uitgesloten.
Gelukkig zal krachtens het nieuwe
artikel 22a van de organisatiewet So
ciale Verzekering een Gemeenschap
pelijke Medische Dienst ingesteld
worden, een onafhankelijk orgaan,
welke hopelijk een brug zal kunnen
slaan tussen de in de wet gescheiden
gehouden organen. De dienst zal ho
pelijk het accent vooral op herstel, op
revalidatie van de ongevalsgetroffe-
ne leggen, want dit achten wij toch
een essentiële voorwaarde voor het
welslagen van de nieuwe wet.
Eind juni 1965 waren in Neder
land werkzaam bijna 80.000 buiten
landers, namelijk bijna 20.000 Belgi
sche grensarbeiders en bijna 60.000
anderen. Het aantal in Nederland
woonachtige buitenlandse werkne
mers beliep dus nog geen 60.000.
Ook de buitenlanders, die op Ne
derlandse zeeschepen dienst doen,
zijn vrijgesteld van een werkvergun
ning; hun aantal kan worden geraamd
op 13.000. Men kan dus wel stellen,
dat in Nederland gevestigde bedrij
ven 93.000 buitenlanders in dienst
hebben, doch dient daarbij te beden
ken, dat de bijna 20.000 Belgische
grensarbeiders en 13.000 schepelin
gen niet in ons land verblijf houden.
Met andere woorden het aantal in
Nederland verblijvende buitenlandse
werknemers beloopt thans ongeveer
60.000.
Bij het woord "buitenlandse werk
nemers" is men geneigd te denken
aan Italianen, Spanjaarden, Turken,
kortom aan die arbeidskrachten die
uit landen rond de Middellandse Zee
afkomstig zijn en die door werkge
vers in dienst worden genomen in
verband met de heersende krapte aan
Nederlandse arbeidskrachten. Dat dit
onjuist zou zijn, blijkt wel wanneer
een splitsing wordt gemaakt tussen
enerzijds arbeidskrachten uit landen
rond de Middellandse Zee (Portuge
zen, Spanjaarden, Italianen. Joego-
slaven, Grieken, Turken en Marok
kanen) en de overigen anderzijds. Zo
waren eind juni 1965 bijna 37.000
personen uit deze landen in Neder
land werkzaam tegen ruim 22.500
overigen.
Uit onderstaand overzicht blijkt
hoe het verloop van deze cijfers is,
vergeleken tussen november 1960,
juni 1964, december 1964 en juni
1965.
Duidelijk blijkt uit deze cijfers dat
het aantal buitenlandse arbeidskrach
ten in engere zin (Middellandse Zee)
in de loop van de jaren aanmerkelijk
is gestegen, terwijl daarentegen het
aantal van de overigen opvallend wei
nig fluctuatie vertoont. Dit behoeft
ook geen verwondering te wekken,
want het betreft hier voornamelijk
deels personen, die reeds vele - soms
tientallen - jaren in Nederland ge
vestigd zijn (staatlozen, Polen, Hon
garen, Duitsers), deels personen,
voor wie een werkkring in Nederland
door geografische omstandigheden of
door traditie meer voor de hand ligt,
en van wie een gedeelte pendelarbeid
verricht (Duitsers), deels personen
die door hun buitenlandse werkgever
naar Nederland zijn uitgezonden. Al
leen reeds het aantal Duitsers (ruim
8000), Engelsen (2500), Amerika
nen (ruim 1000), staatlozen (bijna
3000), Polen (ruim 1000), Hongaren
(ruim 1000), Scandinaviërs, Fransen,
Oostenrijkers en Zwitsers beliep eind
juni 1965 ruim 19000 (van de ruim
225000 "overigen"). Ook op de an
dere tijdstippen in het vorenstaande
overzicht (november 1960, juni 1964
en december 1964) bedroeg dit aan
tal pl.m. 19000.
Samenvattend kan derhalve wor
den gezegd
1. Momenteel zijn ongeveer 80
duizend personen, die niet de Neder
landse nationaliteit bezitten, in Ne
derland werkzaam. Van deze 80.000
wonen er 20.000 buiten Nederland
(grensarbeiders).
2. Onder de resterende 60.000
is een groep van bijna 23.000 perso
nen, die voornamelijk wordt gevormd
door hen die zich reeds vele jaren ge
leden in Nederland hebben gevestigd
en werknemers, die naar Nederland
zijn uitgezonden.
3. Het aantal buitenlandse ar
beidskrachten in engere zin, met an
dere woorden zij die in dienst zijn
genomen omdat geen Nederlanders
beschikbaar zijn, bedraagt ongeveer
37.000.
■OOOOOOO Si
ITcuvchtraot 14 - Telefoon 26SS2
Exclusieve collecties
BADPAKKEN
BLOUSES
VESTEN
ROKKEN
KRAAGJES
PANTALONS
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOPEN maken enz.