wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRant Gemeente Waalwijk kampt met struktureel tekort van vier ton Jampe Organisatie-onderzoek in gemeenteapparaat Gemeentefinancien vertonen somber beeld Ogen vragen brillen van STASSAR Struktureel Nieuwe verlichting Raadhuisplein 10 extra woningwet woningen Garantie-uitkering lager Sociale zorg Muziekschool Damesmode Tilburg Zand uit recreatie gebied voor Haven Agenda MAANDAG 24 JANUARI 1966 87e JAARGANG No. 6 De tcho vAn het uióen Uitgever Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28 p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20 p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Telegram-adres„ECHO" De gemeentebegroting van Waal wijk, die op uidrukkelijk verlan gen van de raad thans in tegenstel ling tot voorgaande jaren reeds in de maand januari is gereedgeko men, vertoont voor het jaar 1966 een tekort van vier ton. Dat is ge lijk aan het tekort van de eerste begrotingsopzet voor 1965. De be groting zal behandeld worden op 7 en 9 februari e-k. Wij ontlenen aan de aanbiedings brief van Burgemeester en Wet houders het volgende. B en W zijn er evenals in 1965 - niet in geslaagd om 'n evenwicht tussen de geraamde inkomsten en uitgaven te bewerkstelligen, niet tegenstaande tot een bedrag ad. 113.800,beschikt is over de al gemene- en over de saldireserve, t.w. 2/30 gedeelten hieryan, zoals ook is geschied in de primitieve be groting 1965. De uitgaven overtref fen de inkomsten hierna nog met een bedrag groot 404.625, Tot het genoemde bedrag zal aan de Minister van Binnenlandse Za ken een aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds moeten worden gevraagd, daar de gewone geobjec tiveerde uitkeringen uit het ge meentefonds ontoereikend zijn ge bleken om het noodzakelijke uit- gavenaccres op te vangen. Een gemeente komt eerst dan in aanmerking voor toekenning van deze aanvullende bijdrage, indien tevoren haar inkomstenbronnen versterkt zijn. Aan het verlenen van een aanvullende bijdrage kan de Minister bepaalde voorwaarden verbinden, die de gemeente ver plicht is na te leven. Voor wat betreft de hoogte van de gemeentelijke inkomstenheffin van het dienstjaar 1965 alsook in is het zo, dat bij de aanvang de loop van dat jaar de tarieven van een aantal belastingen en hef fingen verhoogd werden. B en W menen evenwel, dat het eigen belastinggebied van de ge meente, hoewel geen quantité nég- ligable, in verhouding tot de overi ge inkomstenbronnen met name t.o.v. de uitkeringen uit 't gemeen tefonds, niet van doorslaggevende betekenis kan worden geacht. Zoals uit vergelijking van de uit komsten van de primitieve begro tingen 1965 en 1966 blijkt, geven beide dezelfde tekorten aan t.w. van 400.000,hetgeen er op wijst, dat van een structureel te kort kan worden gesproken, dat voor een bepaalde tijd zijn invloed zal doen gelden. In tweede instan tie kon de begroting voor 't dienst jaar 1965 na het aanbrengen van 'n aantal bezuinigingen en de ver werking hierin van een aantal voor delen, sluitend gemaakt worden en derhalve de goedkeuring van de Gedeputeerde Staten verwerven. Met name werd beschikt over 'n extra 2/30 gedeelte van de saldi- en de algemene reserve tot een be drag groot 117.300,voorts werd bet aan het grondbedrijf in réke- ning gebrachte rentepercentage we gens verstrekking van kapitaal ver hoogd van 4% op 5Vz (voordeel 137.500,alsmede de algemene uitkering uit het geineentefonds hoger geraamd (voordeel 135.000.) Tenslotte kon ook de uitkering van het gemeentelijk elektriciteitsbe drijf wegens batig saldo verhoogd worden met f 50.000, Het thans voor de dienst 1966 ge raamde niet onaanzienlijke tekort vindt in hoofdzaak in de volgende factoren: a. de vermindering van de zgn. garantie-uitkering, welke de ge meente sinds 1960 ontvangt op grond van de Financiële-Verhou- dingswet 1960; deze uitkering be staat uit het verschil tussen de uit kering uit het gemeentefonds op grond van de wet van 8 januari '55 (welke hoger lag) en de uitkering volgens de nieuwe wet. Dit verschil heeft de gemeente als garantie-uit kering over de jaren 1960 tot en met 1965 ontvangen, doch te beginnen met het jaar 1966 wordt hierop elk jaar 1/5 gedeelte gekort, hetgeen betekent, dat voor de dienst 1966 met een lagere opbrengst van 140.000,moest worden rekening gehouden; b. het doorwerken op de gewone dienst van de kapitaalslasten van het in uitvoering zijnde omvangrij ke haven-project, hetwelk tot nu toe een investering heeft gevergd van 6.526.780, Voor de dienst 1966 zijn deze ka pitaalslasten te be cijferen op 476.700,gulden. Dat is 143.180 gulden meer dan in 1965. c het ten enemale tekort schieten van deze uitkeringen uit 't gemeen tefonds om het normale uitgaven- accres van de gemeente op te van gen. De snelle groei der gemeente veroorzaakt een snelle uitzetting van de financiële behoeften. De stijging van de uitgaven, waar geen directe inkomsten tegenover staan, is voor 1966 te stellen op 200.000,In feite behoorde deze stijging te worden opgevangen door een hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds. Deze hogere uitkering voor 1966 bedraagt echter slechts 54.000, d. het ongunstiger worden van de resultaten van de exploitatie der gemeentebedrijven t.w. met een be drag van 88.000, Hieronder volgt een overzicht van de exploitatieresultaten, ge raamd in de begroting 1965, alsme de die geraamd in de thans aange boden begroting: Bedrijf 1965 1966 Waterbedrijf 23.320,— 18.880,— Badhuis-Zweminrichting 67.630,— 76.000,— Slachthuis 13.850,— 9.230,— Vleeskeuringsdienst (netto) 7.520,— 3.880,— Woningbedrijf 5.890,— 280, Hypotheekbank 3.850,— 4.330,— Sportparkbedrijf 141.800,— 139.400,— Elektriciteitsbedrijf 145.800,— 72.450,— Gasbedrijf 34.300,— 28.150,— 25.340,- 113.080,— Tengevolge van een wijziging van de Financiële-Verhoudingswet 1960 wordt voor de bepaling van het on derdeel „sociale zorg" van de alge mene uitkering uit het gemeente fonds m.i.v. het uitkeringsjaar 1966 de periode tussen het basistijdvak en het uitkeringstijdvak tevoren gemiddeld 4 jaren bedragende teruggebracht tot gemiddeld 2 ja ren. Hierdoor wordt een nauwere aansluiting aan de feitelijke uitga ven bereikt. Bedroeg de marge tus sen tussen de kosten en de uitke ring in de begroting 1965 drie- honderd-duizend zuiden, thans is tengevolge van de genoemde wets wijziging dit verschil teruggebracht kunnen worden tot 130.000, hetgeen een gunstig element vormt voor de begroting 1966. Ten aanzien van de in de begro ting geraamde subsidies geld, dat deze een totaal aanwijzen van 396.970,—, tegen 321.450,— in 't voorafgaande jaar. Heuvelstraat 14 Telefoon 2G882 Exclusieve collecties SHAWLS BLOUSES PULLOVERS VESTEN ROKKEN KRAAGJES, COLLS PANTALONS V GEBREIDE JAPONNEN Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN makeD enz. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door een verhoging van het voor de Waal wij kse Muziek school aanvankelijk uitgetrokken bedrag van f 14.000,tot 51.168,-. Resumerende stellen B en W in hun aantredingsbrief, dat de finan ciële situatie van de gemeente ook op langere termijn bezien niet bepaald gunstig is te noemen. Bij het bepalen van het beleid dient met name bij het voteren van kre dieten voor het doen van onrenda bele investeringen van enige om vang de grootste voorzichtigheid te worden betracht. Het afgelopen van de zgn. garan tie-uitkering uit het gemeentefonds, waarop wij in de aanhef doelden, zal na 5 jaren uiteindelijk oplopen tot een bedrag van 700.000,— per jaar, waarvoor naar de huidige regeling op het gebied van de fi nanciële verhouding tussen het Rijk en de gemeenten geen dek kingsmiddelen ter beschikking zijn. Voorts zal de omschakeling van mijngasdistributie op aardgasdistri butie het budget der gemeente van af 1967 zwaar belasten. Hetzelfde kan gezegd worden van de verdere realisering van het havenproject en de te treffen voorzieningen op het gebied van de haven-accomodatie, hoewel hier gesteld kan worden, dat de verkoop van de aan de ha ven gelegen „natte" industrie-ter reinen zal leiden tot een belang rijke vermindering van de kapi taalslasten, welke uit deze investe ring voortvloeien. Overzicht van de inkomsten en uitgaven, van de gemeente Waalwijk INKOMSTEN 1965 1966 Gemeentefonds algemene uitkering (excl. soc. zorg) ga r antieuitkering 2.070.600,— 697.400,— 2.124.420,— 553.900,— 2.768.000,— 2.678.320,— Doeluitkeringen van hef Rijk politie lager onderwijs (via gemeentefonds) kleuteronderwij s nij verheidsonderwij s sociale zorg (via gemeentefonds) 489.000,— 739.400,— 140.400,— 424.600' 494.300,— 807.720,— 148.000,— 727.300' 1.793.400, 2.177.320, Rijksbelastingen, geheven voor de gemeente grond- en personele belasting 236.600, 250.800, Eigen belastingen en heffingen siraat- en baatbelastingen rioolbelasting en reinigingsrecht overige belastingen en rechten 116.400,— 306.600,— 168.000,— 124.800,— 388.000,— 182.500,— 591.000, 695.300,— Eigen inkomsten bezittingen en reserves 57.000, 42.800,— Overige posten diverse en neutrale posten beschikking over reserves begrotingstekort 1.749.955, 234.800,— 1.597.551,— 113.800,— 404.625,— ALGEMEEN TOTAAL 7.430.755,— 7.960.516,— UITGAVEN 1965 1966 diverse doeleinden, waar geen directe inkomsten tegenover staan 1.646.710,— 1.846.915,— 1.646.710,— 1.846.915,— politie lager onderwijs kleuteronderwij s nij verheidsonderwij s sociale zorg 505.800,— 805.100,— 163.400,— 31.700,— 739.000,— 512.800,— 810.000,— 164.200,— 36.900,— 852.320,— 2.245.000,— 2.376.220,— Wegen, riolering, reiniging en plantsoenen kosten van de haven 1.455.570,— 333.520,— 1.550.050,— 476.700,— 1.789.090,— 2.026.750,— exploitatie bedrijven (excl. gem. soc. dienst) 25.340,— 113.080,— diverse en neutrale posten 1.749.955,— 1.597.551, ALGEMEEN TOTAAL 7.430.755,— 7.960.516, Mede naar aanleiding van het in het verleden in de vergadering van de raad gestelde omtrent het instel len van een organisatie-onderzoek ten aanzien van het gemeentelijk apparaat, hebben B. en W. zich na der georiënteerd en beraden ter za ke van een dergelijk onderzoek en over de vraag door wie dit even tueel zou moeten worden verricht. Het merkwaardige is, dat bij de laatst gehouden algemene beschou wing een voorstel van de Katholie ke Unie terzake werd verworpen. Het is het college gebleken, dat het aanbeveling verdient de organi satie van het door de sterke uitgroei van onze gemeente steeds groter wordende gemeentelijk apparaat kritisch te bekijken, teneinde te kunnen onderkennen of en zo ja op welke junten corrigerend moet worden opgetreden. Het komt B. en W. gewenst voor, allereerst een al gemeen oriënterend onderzoek te laten instellen naar de organisatie van het gemeentelijk apparaat. Een dergelijk algemeen oriënte rend onderzoek houdt, naast een bestudering en een kritische beoor deling van de bestaande situatie bij het gehele gemeentelijke apparaat, een globale aanduiding in van eventuele mogelijkheden tot ver betering van de organisatie. Een algemeen oriënterend onder zoek zal ook duidelijk maken in welke richtingen verdere detail onderzoekingen gewenst zijn. Omtrent de vraag of een organi satie-onderzoek moet worden opge dragen aan het bureau Personeels beheer en Organisatie van de Ver eniging van Nederlandse Gemeenten of aan een particulier organisatie adviesbureau, hebben B. en W. zich uitvoerig beraden. Hierbij hebben zij zich op de hoogste gesteld van de ervaringen van gemeentebestu ren die zowel met het genoemde bureau van de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten hebben ge werkt als met een particulier orga nisatie-adviesbureau. De conclusie van het college was, dat het de voorkeur verdient het Bureau Per soneelsbeheer en Organisatie van de Vereniging van Nederlandse Ge meenten in te schakelen. Beter dan andere organisatie-adviesbureaux is het genoemde bureau op de hoogte van het specifieke karakter, dat een overheidsapparaat heeft, als gevolg van zijn bijzondere taak. De kosten van een algemeen oriënterend onderzoek door het ge noemde bureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zullen naar raming 8500,bedragen. Deze kosten zijn beperkter dan die van eenzelfde onderzoek door een particulier bureau, omdat het Bu reau Personeelsbeheer en Organisa tie van de Vereniging van Neder landse Gemeenten niet op winstba sis werkt. De aanleg van de industrieterrei nen tot een netto-oppervlakte van 54 ha. in het gebied van de Haven, brengt met zich mede de ophoging van die terreinen. In de behoefte aan het hiervoor benodigde zand kan gedeeltelijk worden voorzien door uitkomende grond bij de havenaanleg. Een groot gedeelte van het benodigde zand zal evenwel van elders moeten worden aangevoerd. De uitvoering van het op 2 dec. 1965 in beginsel aanvaarde basis plan voor de uitbreiding van het recreatiegebied „Het Hoefsven" houdt onder meer in, de aanleg van een grote visvijver met hengelsport- eilanden. De meest geëigende plaats voor 't winnen van het benodigde zand is de plaats waar deze vijver zal wor den aangelegd. Het zand dat ter plaatse kan worden gewonnen, be antwoordt bovendien geheel aan de daaraan te stellen eisen. Bij uitvoering dezer ontgraving kan gerekend worden op een afvoer van ongeveer 10.000 m3 per week. De voorgenomen grondverplaatsing zal in de tijd van ruim vier maan den kunnen worden bewerkstelligd. De kosten van deze zandaanvoer komen ten laste van het havenplan; bij de ramingen is hiermede des tijds rekening gehouden. De openbare verlichting van het Raadhuisplein door middel van slechts één in het centrum geplaat ste lantaarn, laat veel te wensen over. In feite wordt slechts de di recte omgeving van de obelisk spaarzaam verlicht en blijven de hoeken van dit plein in het duister gehuld. Waar dit plein in het hart der ge meente is gelegen en op dit plein ook in de avonduren veel auto's worden geparkeerd, is het dringend gewenst om in deze situatie verbe tering te brengen, aldus B. en W. in hun prae-advies aan de Raad. De kosten van deze verbetering, welke bestaat uit de aanschaffing en plaatsing van een zestal licht masten met armaturen, alsmede uit de versterking van de verlichting van de obelisk-lantaarn, worden begroot op 9.500.Dit bedrag dient in de hiervoor gebruikelijke periode van 10 jaren ten laste van de begroting van het electriciteits- bedrijf te worden afgeschreven. Gedeputeerde Staten van Noord- Brabant hebben aan Waalwijk ex tra een contingent toegewezen voor de bouw van 10 woningwetwoningen voor bijzondere doeleinden, waar onder 5 t.b.v. gerepatrieerde gezin nen. B. en W. stellen zich voor om de bouw van de betrokken 10 woning wetwoningen te doen geschieden in het partiële uitbreidingsplan Laag einde en wel aan de westzijde van de straat, welke evenwijdig loopt met de Molenvlietstraat. Onder de te huisvesten gezinnen van repatrianten zijn vrij veel ge zinnen van acht en meer personen. De hoofden van deze gezinnen be horen doorgaans tot de categorie der ongeschoolden. In verband hier mede is voor deze gezinnen behoef te aan woningen met een zo laag mogelijke huurprijs. Evenals ten aanzien van de 13 woningwetwoningen aan de Mr. van Bossestraat het geval was, achten B. en W. het gewenst om gebruik te maken van de mogelijkheid tot het verkrijgen van een extra bij drage van het rijk van circa 3,50 per woning per week, indien het bouwplan zal worden uitgevoerd volgens een zgn. keuzeplan, voorge dragen door de „Keuzecommissie Efficiënte Woningbouw". De woningen zullen hetzelfde zijn als deze 13 en eveneens worden voorzien van een centrale verwar ming d.m.v. een aansluiting op het wijkverwarmingsnet. Voorts zal een centraal radio- en televisie-anten nesysteem worden aangebracht. De huurprijs van de woningen is voorlopig becijferd op 24,55 per woning per week, inclusief de ver goedingen voor de genoemde voor zieningen. Dit bedrag zal t.z.t. nog moeten worden verhoogd met een bijdrage in de onderhoudskosten van de voortuinen. Punten van behandeling op de raadsvergadering der gemeente Waalwijk op donderdag a.s. 1. Vaststelling van de notulen. 2. Ingekomen stukken. 3. Beëdiging van de heren J. F. C. Martens en J. H. van der Mee als waarnemend gemeentesecretaris. 4. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor de bouw van 10 woningwetwoningen in het plan Laageinde. 5. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 8.500,voor het instellen van een organisatie onderzoek. 6. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 3.500,voor het vervoer per bus van kleuters van de hervormde kleuterschool. 7. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 9.500,ten behoeve van het aanbrengen van een verlichting op het Raadhuis plein. 8. Mededeling inzake zandwinning plan „Hoefsven". 9. Voorstel tot het verlenen van een extra subsidie ten behoeve van de Vereniging „Het Groene Kruis". 10. Voorstel tot vaststelling van het voorschot op de vergoedingen, als bedoeld in artikel 73, eerste en tweede lid van de kleuteronderwijs wet, voor de bijzondere kleuterscho len voor 1966. 11. Voorstel tot het verlenen van medewerking ex artikel 72 der La- ger-onderwijswet 1920 aan het be stuur van de Burg. Moonenschool voor de eerste inrichting van het nieuwe schoolgebouw. 12. Voorstel tot vaststelling van voorschotten op de exploitatiever goeding 1966 voor het bijzonder ge woon- en buitengewoon lager on derwijs. 13. Voorstel tot toekenning van een subsidie aan de „Stichting Volkshogeschool in Noord-Brabant". 14. Voorstel tot toetreding van de gemeente Waalwijk als lid van de „Raad der Europese Gemeenten". 15. Voorstel tot aankoop van grond gelegen ten zuiden van de Drunen- se weg, van A. A. Baijens. 16. Voorstel tot aankoop van grond, gelegen ten noorden van de Drunenseweg, van L. C. A. van der Sanden. 17. Voorstel tot aankoop van grond, gelegen ten noorden van de Drunenseweg, van P. C. Vermeer. 18. Voorstel tot verkoop van bouwterreinen in het plan „Meer- dijk". 19. Voorstel tot verkoop van bouwterreinen, gelegen aan de Am- brosiusweg, aan Th. A. v. d. Rijt en aan Bouw. en Aannemingsbe drijf Chr. W. Süos N.V. 20. Voorstel tot verkoop van grond, gelegen ten westen van de Gedempte Haven, aan J. H. Scholt. 21. Voorstel tot verkoop van wo ningwetwoningen aan de huurders. 22. Voorstel tot wijziging van de Intercommunale I.Z.A.-regeling N. Brabant. 23. Wijziging begroting. VEEL WINNAARS MAKEN TOTO-SPOELING DUN De vreugde van de man die vori ge week zondag een luchtsprong maakte toen hij tot de ontdekking kwam dat hij het toto-formulier foutloos had ingevuld, is wel wat getemperd, want er bleken nog 403 helderzienden méér te zijn, van wie er twee 2 en één zelfs drie kolom metjes foutloos hadden ingevuld. De winnaars van de sporttoto moeten de buit van 178.997,50 nu met velen delen en daarom krijgen ze maar 438 per foutloze kolom. In vergelijking met de tweede prijs winnaars zijn de foutlozen er echter nog goed afgekomen, want voor de tweede prijs van 97.635 meldden zich liefst 7094 gegadigden, van wie 180 met 2, 15 met 3 en 5 met 4 ko lommen. Per kolom wordt f 10,80 uitgekeerd. De derde prijswinnaars 2670 in getal kwamen er nog beter af. Zij moeten 48.817,50 de len en krijgen ieder 18. In totaal namen er 702.700 sportliefhebbers aan deze „gemakkelijke" toto deel. Zij legden samen 986.211 in. I

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 1