Belangstellenden aan 't woord
Moment
opname
1 Mei viering
J
Geloven op maandag
Wat God ons zegt
Om eens over Ie denken...
„OPEN OOG"
In het bedrijfsapostolaat gaat het om de zielzorg in de wereld van
de industrie. Deze speciale zielzorg werd in het leven geroepen, om
dat o.i.v. techniek en industrie een andere wereld is gegroeid, met
andere mensen, die aan de Kerk andere vragen stellen. Het „geloven
op maandag" is daar juist een groot probleem. Hier staat de hele
pastoraal voor een grootse opdracht. De mensen laten zien, dat Gods
boodschap aan de wereld nog steeds een blijde boodschap, een in
spiratie voor een gelukkig leven. Daartoe zal men serieus moeten
luisteren naar wat er gaande is in onze wereld en naar wat God ons
daarover zegt in zijn woord in de Bijbel. Vanuit deze bezinning zal
men zinvoller en rijker kunnen leven. Deze veelomvattende taak zal
alleen maar verwezenlijkt kunnen worden door een intens gesprek
van velen - priesters, predikanten en leken - uit onze gemeenr
schap. Dit gesprek op gang brengen lijkt me een belangrijke opdracht
voor een bedrijf saalmoezenier
Ik ben dan ook bijzonder blij, dat enkele belangstellenden uit onze
gemeenschap hun gedachten over het bedrijfsapostolaat op papier
hebben willen zetten. En ter oriëntatie over ons werk wil ik u graag
een bloemlezing uit hun brieven voorleggen. Zoals altijd is uw posi
tieve critiek bijzonder welkom
L. v. Berkel, aalmoezenier bedrijfsapostolaat.
„God de Heer nam de mens en plaat
ste hem in de hof Eden, om deze te
bewerken en te onderhouden"
(gen. 2, 15).
Niet, wat hij door zijn arbeid ver
dient, is het loon van de mens; maar
wat hij door zijn arbeid wordt.
Ruskin.
Een gesprek op ons centrum
- Het bedrijfsapostolaat voor Waal
wijk en omstreken bestaat nu 4
jaar.
- Het is bedoeld voor de streek
Waalwijk, Kaatsheuvel, Loon op
Zand, Drunen en Heusden
- In Nederland zijn er in totaal on
geveer 125 bedrijfsaalmoezeniers.
- In ons bisdom 26, verdeeld over
13 centra.
- In Nederland bestaat ook bij de
Protestanten 't bedrijfsapostolaat,
onder de naam „Kerk en indus
trie".
- Het werk voor Waalwijk e.o. in
katholiek opgezet, maar het gaat
allereerst om christelijke beginse
len.
- Iedereen met een goede inzet is
welkom.
- Ook vele niet-katholieken zijn
aangesloten.
- 50 bedrijven steunen financieel het
werk. Verder komen de nodige
gelden van het Bisdom en de pa
rochies.
- Er is een contactblad voor alle
medewerkers en belangstellenden,
dat vijfmaal per jaar verschijnt.
Telkens worden 300 exemplaren
verzonden.
- De inhoud van de földer vormt
vaak het uitgangspunt voor het
gesprek in de kerngroepen.
- Er bestaan nu 14 groepen, die re
gelmatig bijeenkomen, meestal op
het centrum op de Markt in Waal
wijk.
- Wekelijks wordt in de „Echo van
het Zuiden" een rubriek verzorgd
„Open Oog", om denk- en ge
spreksstof aan te dragen.
- Regelmatig worden bedrijven be
zocht.
- Op de vormingsinstituten levens
school, jongerencursus en Mater
Amabilissohool bereikt men de
jonge werknemers, ongeveer 400
in totaal,
- Met het N.K.V. en zijn vakvereni
gingen bestaat 'n goed contact, en
ook met de K.A.V.
- Op prikborden in bedrijven en ook
in personeelsbladen leest men over
het werk.
- Er is een goed samenspel met de
priesters en dominee's.
- Op het centrum komen vaak men
sen binnenlopen voor een praatje
met de aalmoezenier.
- De aalmoezenier is dagelijks aan
wezig voor bezoek, per telefoon
tussen 11.30 en 12.30 uur op het
centrum Markt 8 Waalwijk, tel.
3716.
- Het gaat uiteindelijk om het ver
kondigen van Gods bedoelingen
met de mens in een technische tijd.
Vreemde titel, geloven op maandag. Op maandag moet er gewerkt
worden. Dan begint het gewone icven weer. Geloven doe je zondags
in de kerk. Maar op maandag heb je daar geen tijd voor. Dan zijn
er heel andere dingen aan de orde. Dctn komt geloven niet te pas.
En toch heeft geloven wel degelijk iets met die maandag te maken,
met dat leven van werken en arbeiden. Het gaat er maar over, wat
je er onder verstaat. Zondag is de dag des Heren. Maar 's maandags
trekken we naar de wereld van diezelfde Heer. Die wereld is het erf,
waarop de Heer ons als bedrijfsleider heeft geplaatst. Diezelfde
God, van de zondag, heeft ons als huurlingen 's maandags in dienst
om Zijn wereld mede op te bouwen. Hij vertrouwde ons de wereld
toe en wij mogen er in arbeiden. Hij gaf ons de wereld als een huis
m er in te wonen en te werken. En het is Zijn opdracht, dat wij
van dat huis een thuis maken. De wereld is een gave van God, maar
tegelijkertijd een opgave aan ons. Zondags danken we God voor die
gave en 's maandags gaan we er mee aan het werk; de een op kan
toor, de ander op de fabriek, een derde op school, weer een ander
in zijn atelier, de boer op zijn akker, en de dokter bij zijn patiënten.
Ieder gaat op weg om te gaan arbeiden in de wijngaard van de Heer.
En ieder levert daarin zijn typische bijdrage om die wereld mooi te
maken. Allemaal druk bezig om de schepping af te bouwen
God wilde niet anders. Het staat al op de eerste bladzijde van de
Bijbel: onderwerpt de aarde, maakt ze bewoonbaar! Vooral i>n de
laatste tientallen jaren hebben we het mét grote sprongen gedaan.
Denk maar eens aan onze technische vondsten, waar je van duizelt.
Er zijn mensen, die menen, dat God het daarmee wel niet eens zal
zijn. God laat zich niet in de kaarten kijken, Hij laat niet met zich
spotten. Hij zal het b.v. niet toelaten, dat er mensen op de maan
komen. Maar als je conseguënt durft geloven, dan weet je, dat God
niet anders wil. Hij gaf ons Zijn wereld, Hij leende ons het mate
riaal. En Hij gaf ons verstand en een wil, de instrumenten om het
materiaal te bewerken. En het is onze taak om aan de slag te gaan.
Toch weten we duivels goed, dat het in de praktijk allemaal niet zo
mooi is. In plaats van een wereldwelvaart produceren we vernieti
gingswapens. Tweederde van de mensheid lijdt honger en wij eten
taartjes. Velen denken, dat God achterhaald is; we hebben Hem niet
meer nodig. Wij fabriceren technische goden en wij aanbidden onze
eigen helden. En in plaats van een wereld bewoonbaar maken, leg
gen we er dynamiet onder. Het lijkt er op, of we dienstwijgeraars
zijn.
We zijn ons kompas kwijtgeraakt; de overtuiging en het geloof, dat
we het materiaal en de instrumenten van God te leen gekregen heb
ben; en dat we daarmee een wereld moesten opbouwen, waarin het
goed leven is voor iedereen. Het is daarom goed, dat we op zoek
gaan naar ons kompas. Daarom heeft de Kerk van Nederland dit
jaar zondag 1 mei aangegrepen als een dag van bezinning op ons
werk in deze wereld, op ons geloof op maandag.
Toen sprak God: Laat ons mensen maken naar ons beeld, op ons
gelijkend, opdat ze heersen over de vissen van de zee en over de
vogels van de hemel en ovetr het vee en over heel de aarde en over
ai het kruipende gedierte dat kruipt over de grond."
Toen schiep God de mens naar Zijn beeld, naar het beeld van God
schiep Hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen
En God zegende hen en sprak tot hen: „Weest vruchtbaar en wordt
talrijk en bevolkt de aarde en onderwerpt haar en heerst over de
vissen van de zee en over de vogels van de hemel en over alle dieren
die zich op aarde voortbewegen."
Toen sprak God „Zie, ik geef u al het zaaddragend gewas op de
hele aarde en al het geboomte met zaaddragende boomvruchtenhet
zal u tot voedsel dienen. Maar aan al de wilde landdieren en aan
alle vogels van de hemel en aan alle levende wezens die zich op aarde
voortbewegen, geef ik alle groene planten tot voedsel." En aldus ge
schiedde. En God zag, dat alles wat Hij gemaakt had en zie, het
was zeer goed. En het werd avond en het werd morgen: de zesde dag.
(Gen. 1, 24-31).
- Leef ik om te werken, of: werk ik om te leven
- De Kerk in het bedrijf, ofhet bedrijf in de Kerk
- Kun je nog zeggen: Ik werk alleen voor mijn centen, en
daarmee basta
- Is werken ook bidden
- Is werken een straf of een feest
- „Geloven op maandag": wat zou dat kunnen betekenen
DOOS BONBONS
Men bracht een bezoek aan een ca
caofabriek. Als u thuis wèl eens het
cacaobusje hebt laten vallen, weet u
bij benadering hoe bruinstoffig zo'n
fabriek er uitziet. Er brandt bijna de
hele dag kunstlicht. Achter in de fa
briek stond een machine, waarin ca
caobonen verpulverd werden. Een
man stond erbij, onder stof in het
halfduister. Aoht uur per dag, 32 jaar
lang! Zij vroegen hem: „Heb je nog
een beetje lol in je werk?" en gingen
meteen een beetje opzij voor het ver
wachte knetterende antwoord. De
man zei„U moet me dat nü niet vra
gen. Maar, als er binnenkort bij u
thuis een kindje geboren wordt en al
les goed is afgelopen en u rent naar
een winkel om een doos bonbons voor
uw vrouw te kopen, wilt u er dan aan
denken dat ik aan uw dankbaarheid
heb meegewerkt?"
Overname „Jonge Kerk", dec. '65
Dit jaar wordt in de kerken van Nederland op zondag 1 mei bijzondere
aandacht geschonken aan het feest van de arbeid. Dat zal vooral gebeuren
tijdens de liturgische viering van die dag.
Vanuit ons centrum voor bedrijfsapostolaat wilden wij graag in dit blad
een steentje bijdragen tot het welslagen daarvan, en ter voorbereiding uw
aandacht vestigen op de christelijke zin van ons dagelijks werk
Het leek ons bovendien een Ongezochte gelegenheid om de betekenis van
ons bedrijfsapostolaat voor het grotere publiek enigermate toe te lichten.
Diverse mensen uit onze samenleving vertelden u van hun gedachten en
ervaringen.
Bestuur Bedrijfsapostolaat.
Wat ziet U in het
Bedrijfsapostolaat
In onze samenleving, waarin de industrie
zo'n voorname plaats inneemt, waarin de
mensen in grotere en kleinere groepen hun
dagtaak naast en met elkaar vervullen, rijpt
wel eens de vraag, of de Kerk haar invloed
op de mensen verloren heeft, of de Kerk
buiten spel staat. Het is daarom, dat de
Kerk door verschillende vormen naar de
mensen in dat bedrijfsleven toe komt. Een
van die vormen is 'n bedrijfsapostolaat.
Geen zoetsappigheid, maar door middel van
contacten en gesprekken proberen de men
sen samen te laten leven en werken met de
liefde, waar Christus de Kerk op gebaseerd
heeft. Niet door Christus als een zoet vi
sioenair voor te stellen, maar als een groot
sociaal hervormer, die iedere mens gelijke
rechten heeft gegeven.
J. Trommelen, Waalwijk.
In het bedrijfsapostolaat zie ik primair de
gedachte van de Boodsdhap. Het van de
daken schreeuwen van liefde door geloof en
van geloof door liefde. Het is m.i. niet het
leefbaar maken van het arbeidsmillieu;
daarvoor zijn er maatschappelijke en sociale
instanties te over. De priester (te weten de
bedrijfsaalmoezenier) is d'e man, die zich na
moet werpen tussen de mensen om hen de
de bezinning moet ontworstelen uit de theo
rie, die zich met zijn hele priester-mens-zijn
Waarheid op deze wereld aan te wijzen.
Om zijn apostolisch werk de mogelijkheid
tot vruchtbaarheid te geven, zal hij eerst
vertrouwensman moeten worden, zal hij
moeten leren luisteren, zal hij moeten leren
spreken en leren zwijgen. Wanneer de ge
legenheid door de middelen geschapen is,
zal 'hij het doel - De Boodschap - als de
ondergeschikte dienaar moeten verkondigen.
De aalmoezenier blijft de priester
Tedhnisering verduidelijkt m.i. alleen maar
het gevoel van afhankelijkheid. Het geloof
wordt niet ingeperkt. Immers, geloven in de
capaciteit om afhankelijk te kunnen zijn.
Met een grote zorg voor een goede toe
komst, met een juiste waardering voor de
menselijke persoon zal de toekomst voor on
ze kinderen werkelijk aanvaardbaar zijn. De
enige bedreiging ligt binnen de menselijke
persoon zelf: we zijn zo langzamerhand
mensen geworden, die alleen maar willen
némen en niet nreer willen géven.
Dienstverlening wordt niet meer gehono
reerd
A. Megens, Kaatsheuvel.
Als een rode draad loopt door de Bijbel de
waardering voor de mens als mens en als
schepsel van God. Dé Bijbel toont aan ons,
hoe wij, staande in de gemeenschap, onze
medemensen moeten beschouwen, met hen
samenwerken, hen moeten helpen, zowel in
gunstige als in ongunstige omstandigheden.
Bij de veranderingen in de maatschappij
van kleine eenheden en bedrijfjes naar grote
verbanden en grote bedrijven hebben wij: de
rode draad van de Bijbel uit het oog ver-
loTen en weten wij onze Christelijke maat
staven, met name in die grote verbanden
en gemeenschappen, onvoldoende concrete
vorm te geven.
Wij zien in het bedrijfsapostolaat een mid
delen 'n weg om dat arbeidsmillieu in 'n be-
drijfsgemeenschap te leren projecteren te
gen de leer van de Bijbel Beoordeling van
mensen, promoties of degradaties, de orga
nisatie van mensen in het bedrijf en zoveel
andere punten moeten wij uitvoeren met
een christelijke levenshouding, zoals deze in
de Bijbel tot ons komt.
Van het bedrijfsapostolaat verwachten wij
aanwijzingen, hulp, adviezen.
M. Lips, Drunen.
Iemand, die zich practisch alleen aan
dit werk kan wijden, kan veel meer con
tacten met leidende personen in de bedrij
ven en met de arbeiders hebben dan de pa
rochiepriesters. Hij zal de noden en de ver
langens beter kennen. Ten aanzien van de
totale zielzorg zal het betekenen, dat een
hele groep mensen meer en beter zielzorge
lijk benaderd wordt, en dus ook beter lid
zal worden van de parochie-gemeenschap
waartoe ze behoren. In de wereld van tech
niek en industrie zal het bedrijfsapostolaat
op de duur door woord en krantenpubli
catie invloed op de mentaliteit kunnen krij
gen. Men zal zich bijzonder moeten over
tuigen, dat het alleen maar tot grotere zicht
bare successen „op de lange duur" kan
leiden
Deken P. Maessen, Waalwijk.
Dagelijks ontmoeten wij op de levensschool
de jongens, die op zeer jeugdige leeftijd
een plaats hebben gevonden in de bedrijven
van Waalwijk. Regelmatig worden wij ge
confronteerd met hun gedachten en indruk
ken, die ze in de bedrijven en daarbuiten
opdoen. Het is in die veelal volwassen ar-
beidswereld, dat zij met allerlei inzichten
en opvattingen woTden geconfronteerd. Vol
wassenen denken anders; ook voor hen is
het niet zo gemakkelijk meer om de zin en
de waarde van vele dingen te ontdekken.
De ontwikkelingen en veranderingen in ge
loof en arbeid zijn duidelijk aan de gang.
In deze ontwikkeling stelt het bedrijfsapos
tolaat zich present. Dit as geen eenvoudige
zaak. Tijdens bezoeken aan bedrijven en
gesprekken aldaar met werknemers en lei
ding en met gespreksgroepen buiten de be
drijven, wordt over die ontwikkelingen en
veranderingen gesproken. Deze gesprekken
zijn waardevol, want deze mensen ontmoe
ten de jonge werknemers in hun bedrijven,
inspireren hen en geven hen zekerheid van
uit denken en handelen. De levensschool en
de bedrijfssituatie zijn zo duidelijk een een
heid, dat het daarom zo belangrijk is, dat
het werk van het bedrijfsapostolaat wordt
verricht. Het is wel duidelijk, dat het voor
de hele samenleving van grote waarde is.
E. Hardesmeets, Waalwijk,
directeur Levensschool.
In overleg met de andere Protestantse pre
dikanten wil ik graag een paar opmerkin
gen maken over het bedrijfsapostolaat.
Ik geloof, dat heel deze wereld, met alles
wat daarop leeft en gebeurt, op welk ter
rein ook, van God is. Verder geloof ik, dat
het ware, altijd blijvende geluk voor elke
mens daarin te vinden is, dat hij in alles
wat hij doet en is, zich laat leiden door de
wil van deze God, 'Die in Christus zoveel
van houden wil, dat er geen woorden voor
zijn. Als dat waar is, geldt dit dus ook van
de geweldig boeiende wereld van de techniek
en allen, die daarin hun werk vinden, van
hoog tot laag. Nu lijkt het mij, dat het be
drijfsapostolaat hen, die daaraan meedoen,
een unieke kans biedt om na te denken met
anderen over de vragen, die het bezig zijn
met de techniek oproept. Vooral ook als
andersdenkenden hun inbreng geven! En als
dat nadenken er toe leidt dat ik meer in
zicht krijg in het levensdoel, dat*God juist
met mij beoogt, kan mij dat bijzonder ver
rijken.
W. R. Barkema, Sprang
De waardering voor het werk van de
mensen en de belangstelling van de men
sen voor hun leven op het bedrijf moet ons
(priesters) weer het wantrouwen doen over
winnen, dat ze niet zonder reden tegenover
de priesters hebben gehadEen van de
leden uit een gespreksgroep zei me eens
als de mensen niet naar u toe komen, dan
moet u naar de mensen gaan. Christus is
toch ook naar de mensen gegaan.
Hij ging naar het meer om de vissers daar
te treffen. Hij liep door de velden om de
landbouwers en de boeren te ontmoeten en
met 'hen een praatje te maken. Hij sprak
vooral in beelden, ontleend aan de levens
sfeer van landbouwers, herders en vissers;
en daardoor was Hij bij de tijd. Zo moeten
jullie ook doenOp die wijze zal de
priester voor de mensen een teken kunnen
zijn of liever een aansporing tot grotere me
demenselijkheid, tot groter vertrouwen in
elkaar, en een beroep op de hogere waar
den, welke in iedere mens leven. Niemand
is ongevoelig voor echte belangstelling en
eChte goedheid
v. K., priester.
Gedurende een grote tijd in het verleden
is de Kerk eigenlijk steeds verder afge-
groeid van de gedachten en het leven van
een grote -groep van mensen. De Kerk bleef
vasthouden aan haar eigen stramien, zoals
'zich dat door de historie had afgetekend,
en legde de mensen verplichtingen op. Zon
der oog te hebben voor de specifieke pro
blemen in de grote groep van industrie
werknemers - voornamelijk tijdens de in
dustrialisatie - is deze afstand steeds gro
ter geworden. Na de oorlog is men dit te
kort gaan inzien en zijn er door het Bisdom
speciaal priesters vrijgemaakt om zich juist
bezig te houden met die grote groep waar
aan men jaren is voorbijgegaan. Hierdoor
ontstond het bedrijfsapostolaatDe
grootste opgave voor een bedrijfsaalmoeze
nier is m.i. zijn plaats wéar te maken en
juist die moeilijkheden op te lossen en te
staan waar de parochiële zielzorg ophoudt
De mensen moeten weten, dat er speciaal
iemand is, die hun problemen (vooral hun
verhouding met de Kerk) wil opsporen en
die zoekt naar de mogelijkheid om een brug
te slaan naar de Kerk
De combinatiefunctie aalmoezenier bedrijfs
apostolaat en aalmoezenier van de vor
mingsinstituten brengt naast het vele werk
het grote voordeel mee, dat de aalmoeze
nier oök contact krijgt met de jeugd. Hier
door is hij goed op de hoogte van wat er
op het moment onder hen leeft. Dit lijkt me
speciaal met het oog op de toekomst erg
belangrijk 1
J. Verwiel-Hoevenaars, Waalwijk.
Het bedrijfsapostolaat 'kan zinvol en heil
zaam werken, alls men elkaar intensief be
ter wil leren kennen en 'begrijpen. Het is
waardevol voor de zielzorg, als men ons
streven en werken richt op God en de ze
gen daarover vraagt. Het bedrijfsapostolaat
kan ook in het hedendaags leven van tech
niek en industrie een zinvolle 'betekenis heb-
ten, als iedereen, ongeacht rang of stand
elkaar wil leren begrijpen en waarderen,
met de wetenschap, dat wij allemaal zonder
hulp van Boven en Zijn zegen niets kunnen
presterenDe reden, waarom ik graag
mee doe is gelegen in het feit, dat mij dit
werk interesseertIn mijn arbeid heeft
het de betekenis om de kennis en de indruk
ken over te dragen op anderen voor een be
tere verstandhouding onder elkaar.
Th. Floris,- Drunen.
i i i i 'i 1