wAALwnkse en LAnqstRAAtse couRAnt
President Tito heeft weer
enkele topfiguren uitgeschakeld
Gebrek aan hogere chemici
remt industriële ontwikkeling
■mm
Jampe
Nieuwe aanpak van wijk- en
buurtwerk in aantal gemeenten
Geen verandering in situatie
arbeidsmarkt gewest Waalwijk
JOEGOSLAVIË BEWIJST WELK
GEBAAR POLITIESTAAT BEDREIGD
INITIATIEF VAN MINISTER M. VROLIJK
VAKBEKWAAM PERSONEEL NODIG
Werkgroep
LANDELIJK VERSCHUIVING
President Tito van Joego-Slavië heeft enkele topfi
guren uitgerangeerd. De strijd om de macht ging v.n.
tussen de president en de - door hem zelf geschapen -
„veiligheidsorganisaties", met andere woorden: de ge
heime politie. Daarmee heeft Joego-Slavië weer eens
bewezen welk gevaar de politiestaat immer bedreigt:
dat het werktuig een eigen koers gaat volgen en heer
sen wil. De politiestaat is bepaald geen uitvinding van
de communisten. Het zijn vooral dictatoriale figuren
geweest, die er behoefte aan hadden en altijd weer
tot dezelfde conclusie kwamen: het werktuig dat zij
hadden geschapen keerde zich tegen hen.
Politiespion speelt
vaak eigen spel
Gevaarlijke macht
„Wordt vervolgd"
Uit het nest
Den Haag eert
Dr W. Drees
Nijpend gebrek aan
vakbekwaam
personeel
Opleiding aan T.H.
Weer moeilijkheden
voor kabinet Cals
Damesmode
Tilburg
Studentenstop door
Kamer verworpen
Wijkcentra worden
ter beschikking
gesteld
Onderdelen
Nog geen problemen
rond Philips-affaire
De
Uitgever
Waalwij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
MAANDAG 11 JULI 1966
87e JAARGANG No. 54
van het Zuióen
Opgericht 1878
Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Abonnement
p. week (0,26 -f 2 ct. inc.k.) 1 0,28
p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) f 1,20
p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) I 3,35
p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 60ct extra)
I.osse nummers 20 cent.
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
De Russische Tsaren hadden hun
beruchte Ochrana, die naar wille
keur beschikte over leven en dood
van de burgers. Maar de Ochrana
speeldè vaak haar eigen spel. De
Russische minister Stolypin is waar
schijnlijk door een Ochrana-agent
vermoord. De priester Gapon, die
de beruchte optocht leidde naar
het winterpaleis, waarbij zovelen
door de soldaten werden neerge
schoten, was tevens politiespion.
Ook Napoleon heeft er zijn er
varingen mee opgedaan. Zijn po
litiechef was Joseph Fouché, een
man die inderdaad voor geen halve
cent te vertrouwen was, derhalve
niemand vertrouwde en dus ge
schapen was voor een baantje. Na
poleon wist welk vlees hij in de
kuip had, maar kon hem eenvou
dig niet missen.
Een regering, die het instituut
der geheime politie instelt, weet
wel waar ze begint maar niet
waar ze blijft.
Vooral met de moderne appara
tuur voor afluisteren, fotograferen
en filmen op de lange afstand komt
zo'n instelling te beschikken over
allerlei gegevens die voor allerlei
personen, ook hooggeplaatste, uiter
mate riskant kunnen zijn. In over
grote ijver gaat men soms zo ver,
dat men gaat provoceren, dat men
situaties schept waarin mensen kun
nen worden gecompromitteerd, het
zij politiek, hetzij in hun persoon
lijke leven. Want de geheime po
litie is een machtsapparaat en!
macht is een gevaarlijk ding. Wie
met macht omgaat, wordt er mee
besmet. In Rusland b.v. was de ge
heime politie de burcht van het
conservatisme en wie tegen die
burcht optornde, was gedoemd. Hij
kon een anarchist zijn, die een
bomaanslag beraamde, maar hij
kon evengoed een minister of zelfs
de vorst zélf zijn.
Onder Stalin werd deze situatie
nog meer toegespitst. Lenin had
zich al genoodzaakt gezien een
„Tsjeka" in het leven te roepen
omdat het bolsjewistische regiem
rondom door vijanden was omge
ven en men aan iemands neus niet
kan zien of hij een vriend of een
vijand was.
Daarvoor werd het instituut der
geheime politie ingeschakeld. Ook
wie overtuigd communist was, maar
niet in de pas liep met de heersende
groep ging er aan. Op de duur was
er van een anti-communistische ac
tie geen sprake meer en waren er
nog alleen de tegenstellingen bin
nen de partij. Stalin, die alleen zijn
eigen mening duldde, rekende via
zijn geheime politie met de mal
contenten en tegensprekers af.
Hierdoor ontstond reine dictatuur.
Niemand was zijn leven zeker. Tot
op de hoogste posten, juist op de
hoogste posten, wist men zichzelf
voortdurend in gevaar. De minis
ters werden hofnarren en Kroet-
sjov heeft zelf verteld hoe hij, op
bevel van de Grote Baas, een
boerendans ten beste moest geven
met zijn dikke buik en korte been
tjes.
De leiders van deze organisatie
verdwenen eveneens de een na de
ander. Beria was de laatste van wie
bekend is, dat hij uit de weg werd
geruimd. De geheime politie is ge
baseerd op een kolossaal wantrou
wen en wordt dus zelf niee ver
trouwd.
Tito heeft de kunst van het
Kremlin afgekeken en een staats
veiligheidsdienst in het leven ge
roepen. Ook hij had te maken met
vijanden. Moskou had, toen hij
zich afscheidde, zijn dood gezwo
ren. En het was vanzelfsprekend
dat lang niet iedereen het in alles
eens was met de koers, die hij
aangaf.
Rankovitsj en Stefanovitsj heb
ben blijkbaar het apparaat van de
staatsveiligheid willen gebruiken
om een eigen politiek door te voe
ren. Tito had het koekoeksei ge
legd en werd bijna zelf uit het
nest gegooid. Uit de toespraak,
waarin hij zijn maatregelen aan
kondigde, blijkt wel, dat het oude
liedje weer gezongen werd.
De staatsvèiligheidsdienst, uitste
kend toegerust met de modernste
M.
vert.
HOEDEMAKERS
Bevernelstraat 21, Waalwijk
Telefoon 04160-3086
HMGPSS1
H
B en W hebben de gouden erepen
ning van 's-Gravenhage, de hoogste
gemeentelijke onderscheiding, toege
kend aan dr. W. Drees, minister van
staat, oud-raadslid, oud-wethouder
en inwoner van deze stad ter gele
genheid van diens 80e verjaardag.
In zijn besluit merkt het college op
tot deze hoogste onderscheiding te
hebben besloten „wegens de vele en
uitnemende verdiensten van dr Drees
jegens de gemeenschap, in de jaren
1913 tot 1941 als bekwaam bestuur
der van de stad, nadien als staats
man van onbetwist gezag, algemeen
gewaardeerd en bemind om zijn wijs
heid, zijn onkreukbaarheid en zijn
respect voor de menselijke waardig
heid".
De opleiding van chemische inge
nieurs en van middelbaar en lager
chemisch personeel houdt in Neder
land geen gelijke tred met de ontwik
keling in de chemische industrie: vele
nieuwe bedrijven verschijnen, en vele
reeds bestaande bedrijven breiden
zich drastisch uit. Het gevaar dreigt,
dat deze ontwikkeling ernstig zal
worden geremd door het nijpende ge
brek aan vakbekwaam personeel.
Dat is de mening van de directie
van Marbon N.V., petrochemische
industrie van Amerikaanse oor
sprong, welke thans een industrie
vestigt in het Amsterdamse IJ-mond-
gebied. Zij ziet zich, in de uitvoe
ring van haar vestigingsplannen, in
ernstige moeilijkheden gebracht door
het feit dat academisch en lager ge
schoold personeel nauwelijks voor
handen is, een probleem waarmee, de
gehele Nederlandse industrie thans
meer dan ooit te kampen heeft. Het
aantal studenten chemie aan de Tech
nische Hogeschool te Delft neemt
jaarlijks iets toe: in 1965 werd een
record-aantal van 1029 studenten be
reikt, maar minder dan tien procent
weet, na ongeveer 6 jaar, de studie te
voltooien. In 1964 verlieten slechts
73 chemische ingenieurs de Delftse
TH. Zij kregen onmiddellijk emplooi
en de meesten van hen konden kiezen
uit tientallen aanbiedingen. Geschat
wordt, dat dit jaar in Nederland een
tekort is aan 465 chemische ingenie-
eurs, ruwweg 10 procent van het to
tale aantal academische chemici in
Nederland
Verwacht wordt overigens, dat
door de chemische opleidingen aan
de TH's van Eindhoven en Twente
zal worden bijgedragen in de leniging
van het tekort: geraamd wordt dat in
1970 het tekort aan chemische inge
nieurs teruggelopen zal zijn tot 395.
Het meest nijpend is het perso
neelsprobleem op lager niveau:
slechts zes Hogere Technische Scho
len hebben een chemisch-technische
afdeling, slechts één UTS leidt lage
re technici op, en in geheel Neder
land zijn slechts elf Lagere Techni
sche Scholen te vinden, die een che
mische opleiding in het leerprogram
hebben opgenomen. Op dit vlak zul
len de opleidingsmogelijkheden dras
tisch moeten worden uitgebreid, in
dien Nederland prijs stelt op een
bloeiende chemische industrie.
In politieke kringen wordt een af
treden van de KV P-minister P. de
Jong van Defensie niet onmogelijk
geacht. In het huidige stadium van
kabinetsberaad over de begroting van
het volgend jaar dreigen meer mi
nisters het bijltje erbij te zullen neer
leggen als hun uitgaven sterk wor
den ingekrompen.
Maar de meeste aandacht concen
treert zich op het ogenblik op de De
fensie-minister omdat zijn verzet te
gen bezuiniging een meer principieel
karakter heeft en niet alleen kan
worden verklaard als onderhande
lingstactiek.
Prof. Vondeling, de socialistische
minister van Financiën, schijnt van
hem te verlangen, dat hij 175 mil
joen gulden minder aan de verdedi
ging zal uitgeven dan deze iop grond
van oude afspraken zou mogen doen.
Minister de Jong stelt daar blijkbaar
tegenover, dat afspraak een afspraak
is en dat het gehele defensiebeleid in
gevaar zal komen wanneer aan de
verlangens van de minister van Fi
nanciën wordt voldaan.
spionnage-apparatuur, hield niet
alleen een oogje op de vijanden,
maar ook op de regeerders van de
staat.
Het is wel ironisch dat zulke lei
ders een geheime politie scheppen
cm hun macht te behouden en door
lopend bevreesd zijn voor de be-
bedreiging van die macht van die
zelfde geheime politie.
Wij horen tegenwoordig nogal
eens aankondigen, dat Nederland 'n
„politiestaat" is. Pas wanneer we
weer een kontakt krijgen met de
situatie in een wérkelijke politie
staat begrijpen we, dat zulke men
sen niet weten waarover ze praten.
Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882
Exclusieve collecties
BADPAKKEN
BLOUSES
BIKINI'S
ZOMERPANTALONS
SHORTS
KRAAGJES
ROKKEN
GEBREIDE JAPONNEN
PULLOVERS
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOFEN maken enz
De studentenstop van minister
Diepenhorst (Onderwijs en Weten
schappen) heeft het niet gehaald. De
Tweede Kamer verwierp - mede
door het verzet van een van de rege
ringspartijen, de PvdA - met grote
meerderheid (49 stemmen voor, 80
tegenhet voorstel om de komende 5
jaar de toeloop van medische studen
ten af te remmen. Tevoren was door
het aanvaarden van een amendement
van mej. Klompé (KVP) de termijn
al teruggebracht tot twee jaar.
Minister Diepenhorst verklaarde
- na pertinente vragen van de libe
rale oppositieleider Toxopeus - dat
hij niet zou aftreden als zijn voorstel
werd afgekeurd omdat de meerder
heid van de Kamer niet tegelijk met
de studentenstop (numerus clausus)
zijn beleid wilde verwerpen. Dit de
den alleen de liberalen en de commu
nisten.
De minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, mr. M.
Vrolijk, wil een aantal experimenten bevorderen om te komen tot
een nieuwe vormgeving van de sociale dienstverlening en samen
levingsopbouw in de stadwijk en eventueel de stadsbuurt. De gedach
ten gaan daarbij uit naar een grotere samenwerking en concentratie
in wijk- en buurtverband bij het algemeen maatschappelijk werk, de
gezinsverzorging, de huishoudelijke- en gezinsvoorlichting, de bureaus
voor levens- en gezinsmoeilijkheden, het open bejaardenwerk en de
sociale raadgeving. Voor al deze activiteiten zullen ruimtebedienende
voorzieningen beschikbaar worden gesteld.
Daarvoor komen in aanmerking
sociale wijkcentra en ruimtelijke
buurtvoorzieningen. De leidende
gedachte is dat per stedeboukundige
eenheid een min of meer sluitend
geheel van voorzieningen tot stand
dient te komen. Daarbij wordt in
de eerste plaats uitgegaan van de
grootstedelijke stadswijk van 20 tot
40.000 inwoners. Ervaringen met
o.a. de stedelijke opbouworganen
hebben geleerd, dat de wijk gezien
kan worden als een optimale een
heid zowel voor de sociale dienst
verlening als voor de samenlevings
opbouw.
In deze wijken kunnen proeven
worden genomen met concentratie
van de sociale dienstverlening en
de wijkopbouw. Hieronder wordt
ook verstaan de activering van het
sociale en culturele leven in de
wijken. Voor dit werk zullen wijk
centra ter beschikking worden ge
stald, niet alleen als Iruimtebie-
dende voorziening, maar ook als
actie- en ontmoetingspunt voor de
wijkbevolking in haar sociale en
culturele activiteiten.
Deze experimenten zullen moeten
uitwijzen of op het niveau van de
wijk een dergelijke concentratie
kans van slagen heeft, of de sociale
dienstverlening efficient kan ge
schieden en of er kansen worden
geschapen voor deelneming van de
wijkbevolking zelf. Tevens zullen
deze experimenten moeten uitwij
zen of een dergelijke aanpak op 'n
lager territoriaal niveau, de buurt,
beter tot zijn echt komt. Hierbij
wordt gedacht aan werkvormen
ten behoeve van jeugdigen en zelf
standig wonende bejaarden in buur
ten van ongeveer 8 tot 10.000 in
woners.
De nieuwe vormgeving van de
sociale dienstverlening en de sa
menlevingsopbouw is dezer dagen
gepresenteerd aan een aantal ge
meentebesturen. Aan enkele van
deze besturen is verzocht aan de
betrokken organisaties van het par
ticulier initiatief voor te stellen
zich te beraden op een gezamen
lijke presentatie van hun activi
teiten en dit bij wijze van proef
in één stadswijk te realiseren.
Aan enkele gemeentebesturen is
voorts gevraagd een werkgroep in
te stellen, die de opzet van een so
ciaal wijkcentrum en de totstand
koming daarvan door middel van
een proces van wijkopbouw voor
bereidt en begeleidt. Bij dit ver
zoek is er tevens op gewezen, dat
een eventueel tot stand te brengen
wijkcentrum mede dienstbaar zal
kunnen zijn aan de sociale dienst
verlening. Dit laatste geldt ook
voor de dienstcentra ten behoeve
van zelfstandigwonende bejaarden,
hoewel het hier wenselijk zal kun-
nij blijken tot voorzieningen op
kleiner schaal dan die van de wijk
over te gaan.
Ook is een aantal gemeentebe
sturen benaderd teneinde te komen
tot een proef met een stelselmatige
aanpak van voorzieningen voor
zelfstandigwonende bejaarden in de
geest van de aanbeveling gedaan
door de Nederlandse Federatie voor
de Bejaardenzorg in haar publica
tie „Plaatselijk Bejaardenwerk".
Deze gemeentebesturen is ge
vraagd de instelling van een plaat
selijke commissie ad hoe te willen
bevorderen, die behalve de voor
bereiding van voorzieningen tevens
tot taak zal hebben de advisering
omtrent het geheel van maatrege
len ten behoeve van zelfstandig
wonende bejaarden, met inbegrip
o.a. van huisvestigingsproblemen.
Bij één en ander is beoogd de be
staande plaatselijke organen voor
overleg en advies een functie te
doen geven, c.q. waar zij in voor
bereiding zijn, de mogelijkheid tot
een goede start te bevorderen. Het
bedoelde beraad is dan ook bij
voorkeur als onderdeel van het
werk van de stedelijke opbouwor
ganen.
De verschillende onderdelen: wijks-
gewijze concentratie der dienstver
lening, wijkopbouw uitmondend in
en aansluitend op een wijkcentrum
en plaatselijk bejaardenbeleid, zou
den dan in verschillende commis
sies of werkgroepen van het plaat
selijk orgaan kunnen worden voor
bereid, hetgeen de onderlinge af
stemming bevordert.
De mogelijkheid bestaat dat het
Ministerie van Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk Werk enkele
beleids- en stafambtenaren beschik
baar stelt voor het adviseren van
de diverse begeleidingscommissies.
Ten opzichte van mei van dit jaar
is er in de situatie op de arbeids
markt van het Gewestelijk Arbeids
bureau te Waalwijk weinig of geen
verandering gekomen. Alleen trad er
landelijk enige verschuiving op, door
een verhoging van aanbod en een af
name van de vraag in de sectoren
bouw, metaal, enz. In Waalwijk was
dit echter niet het geval. Vakanties
en het vrijkomen van ex-scholieren
leverden zo goed als geen verschui
vingen op.
Ten opzichte van vorig jaar kwam
er in de situatie wel verandering,
doordat het aanbod behoorlijk toe
nam. In de vraag kwam weinig ver
andering. Een aanbod van maar één
procent (vorig jaar 0.8, dit jaar 0.9
procent) van de mannelijke beroeps
bevolking kan zeer gunstig worden
genoemd. Met dit percentage staat
Waalwijk bijna op gelijke hoogte met
het cijfer voor Nederland: 0.8 pro
cent, terwijl het percentage in Noord-
Brabant 1 procent bedraagt.
Door de Philips-affaire te Waal
wijk wordt op de arbeidsmarkt vol
gens de directeur van het gewestelijk
arbeidsbureau, de heer J. Spronk,
geen verschuiving verwacht. De mo
gelijkheden voor jongelui ter plaatse
en in de streek zijn zo groot, dat er
van een probleem vooralsnog geen
sprake is. Een definitief zwaartepunt
in de zgn. Philips-affaire verwacht
de directeur pas als definitief vast
staat welk deel van de veelal jeug
dige werknemers in andere Philips-
bedrijven en welk deel ter plaatse in
andere bedrijfstakken wil gaan wer
ken. Een belangrijke vraag is tevens
hoeveel jongelui er in de schoen- en
lederindustrie terug willen.
Dit geldt vooral voor de jongelui die
een bewuste keuze maakten toen zij
besloten bij Philips te gaan wrken en
die nu zullen afvloeien. Voor hen
geldt de vraag of zij in gelijkwaar
dige of aanverwante bedrijven zullen
kunnen worden ondergebracht. Van
de eerste categorie zijn er geen be
drijven in Waalwijk en directe omge
ving. In Waalwijk en in Kaatsheuvel
is er minstens een bedrijf dat als aan
verwant in de metaalsector geken
merkt kan worden.
Vooralsnog ziet het gewestelijk ar
beidsbureau echter nog geen directe
problemen. Het zal toch wel zaak
zijn, hoewel de algemene toestand
niet heel ernstig kan worden ge
noemd, te blijven toezien op de ont
wikkeling.