wAALwnkse en LAnqstRAAtse couRAnt President Tito heeft weer enkele topfiguren uitgeschakeld Gebrek aan hogere chemici remt industriële ontwikkeling ■mm Jampe Nieuwe aanpak van wijk- en buurtwerk in aantal gemeenten Geen verandering in situatie arbeidsmarkt gewest Waalwijk JOEGOSLAVIË BEWIJST WELK GEBAAR POLITIESTAAT BEDREIGD INITIATIEF VAN MINISTER M. VROLIJK VAKBEKWAAM PERSONEEL NODIG Werkgroep LANDELIJK VERSCHUIVING President Tito van Joego-Slavië heeft enkele topfi guren uitgerangeerd. De strijd om de macht ging v.n. tussen de president en de - door hem zelf geschapen - „veiligheidsorganisaties", met andere woorden: de ge heime politie. Daarmee heeft Joego-Slavië weer eens bewezen welk gevaar de politiestaat immer bedreigt: dat het werktuig een eigen koers gaat volgen en heer sen wil. De politiestaat is bepaald geen uitvinding van de communisten. Het zijn vooral dictatoriale figuren geweest, die er behoefte aan hadden en altijd weer tot dezelfde conclusie kwamen: het werktuig dat zij hadden geschapen keerde zich tegen hen. Politiespion speelt vaak eigen spel Gevaarlijke macht „Wordt vervolgd" Uit het nest Den Haag eert Dr W. Drees Nijpend gebrek aan vakbekwaam personeel Opleiding aan T.H. Weer moeilijkheden voor kabinet Cals Damesmode Tilburg Studentenstop door Kamer verworpen Wijkcentra worden ter beschikking gesteld Onderdelen Nog geen problemen rond Philips-affaire De Uitgever Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week MAANDAG 11 JULI 1966 87e JAARGANG No. 54 van het Zuióen Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Abonnement p. week (0,26 -f 2 ct. inc.k.) 1 0,28 p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) f 1,20 p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) I 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) I.osse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" De Russische Tsaren hadden hun beruchte Ochrana, die naar wille keur beschikte over leven en dood van de burgers. Maar de Ochrana speeldè vaak haar eigen spel. De Russische minister Stolypin is waar schijnlijk door een Ochrana-agent vermoord. De priester Gapon, die de beruchte optocht leidde naar het winterpaleis, waarbij zovelen door de soldaten werden neerge schoten, was tevens politiespion. Ook Napoleon heeft er zijn er varingen mee opgedaan. Zijn po litiechef was Joseph Fouché, een man die inderdaad voor geen halve cent te vertrouwen was, derhalve niemand vertrouwde en dus ge schapen was voor een baantje. Na poleon wist welk vlees hij in de kuip had, maar kon hem eenvou dig niet missen. Een regering, die het instituut der geheime politie instelt, weet wel waar ze begint maar niet waar ze blijft. Vooral met de moderne appara tuur voor afluisteren, fotograferen en filmen op de lange afstand komt zo'n instelling te beschikken over allerlei gegevens die voor allerlei personen, ook hooggeplaatste, uiter mate riskant kunnen zijn. In over grote ijver gaat men soms zo ver, dat men gaat provoceren, dat men situaties schept waarin mensen kun nen worden gecompromitteerd, het zij politiek, hetzij in hun persoon lijke leven. Want de geheime po litie is een machtsapparaat en! macht is een gevaarlijk ding. Wie met macht omgaat, wordt er mee besmet. In Rusland b.v. was de ge heime politie de burcht van het conservatisme en wie tegen die burcht optornde, was gedoemd. Hij kon een anarchist zijn, die een bomaanslag beraamde, maar hij kon evengoed een minister of zelfs de vorst zélf zijn. Onder Stalin werd deze situatie nog meer toegespitst. Lenin had zich al genoodzaakt gezien een „Tsjeka" in het leven te roepen omdat het bolsjewistische regiem rondom door vijanden was omge ven en men aan iemands neus niet kan zien of hij een vriend of een vijand was. Daarvoor werd het instituut der geheime politie ingeschakeld. Ook wie overtuigd communist was, maar niet in de pas liep met de heersende groep ging er aan. Op de duur was er van een anti-communistische ac tie geen sprake meer en waren er nog alleen de tegenstellingen bin nen de partij. Stalin, die alleen zijn eigen mening duldde, rekende via zijn geheime politie met de mal contenten en tegensprekers af. Hierdoor ontstond reine dictatuur. Niemand was zijn leven zeker. Tot op de hoogste posten, juist op de hoogste posten, wist men zichzelf voortdurend in gevaar. De minis ters werden hofnarren en Kroet- sjov heeft zelf verteld hoe hij, op bevel van de Grote Baas, een boerendans ten beste moest geven met zijn dikke buik en korte been tjes. De leiders van deze organisatie verdwenen eveneens de een na de ander. Beria was de laatste van wie bekend is, dat hij uit de weg werd geruimd. De geheime politie is ge baseerd op een kolossaal wantrou wen en wordt dus zelf niee ver trouwd. Tito heeft de kunst van het Kremlin afgekeken en een staats veiligheidsdienst in het leven ge roepen. Ook hij had te maken met vijanden. Moskou had, toen hij zich afscheidde, zijn dood gezwo ren. En het was vanzelfsprekend dat lang niet iedereen het in alles eens was met de koers, die hij aangaf. Rankovitsj en Stefanovitsj heb ben blijkbaar het apparaat van de staatsveiligheid willen gebruiken om een eigen politiek door te voe ren. Tito had het koekoeksei ge legd en werd bijna zelf uit het nest gegooid. Uit de toespraak, waarin hij zijn maatregelen aan kondigde, blijkt wel, dat het oude liedje weer gezongen werd. De staatsvèiligheidsdienst, uitste kend toegerust met de modernste M. vert. HOEDEMAKERS Bevernelstraat 21, Waalwijk Telefoon 04160-3086 HMGPSS1 H B en W hebben de gouden erepen ning van 's-Gravenhage, de hoogste gemeentelijke onderscheiding, toege kend aan dr. W. Drees, minister van staat, oud-raadslid, oud-wethouder en inwoner van deze stad ter gele genheid van diens 80e verjaardag. In zijn besluit merkt het college op tot deze hoogste onderscheiding te hebben besloten „wegens de vele en uitnemende verdiensten van dr Drees jegens de gemeenschap, in de jaren 1913 tot 1941 als bekwaam bestuur der van de stad, nadien als staats man van onbetwist gezag, algemeen gewaardeerd en bemind om zijn wijs heid, zijn onkreukbaarheid en zijn respect voor de menselijke waardig heid". De opleiding van chemische inge nieurs en van middelbaar en lager chemisch personeel houdt in Neder land geen gelijke tred met de ontwik keling in de chemische industrie: vele nieuwe bedrijven verschijnen, en vele reeds bestaande bedrijven breiden zich drastisch uit. Het gevaar dreigt, dat deze ontwikkeling ernstig zal worden geremd door het nijpende ge brek aan vakbekwaam personeel. Dat is de mening van de directie van Marbon N.V., petrochemische industrie van Amerikaanse oor sprong, welke thans een industrie vestigt in het Amsterdamse IJ-mond- gebied. Zij ziet zich, in de uitvoe ring van haar vestigingsplannen, in ernstige moeilijkheden gebracht door het feit dat academisch en lager ge schoold personeel nauwelijks voor handen is, een probleem waarmee, de gehele Nederlandse industrie thans meer dan ooit te kampen heeft. Het aantal studenten chemie aan de Tech nische Hogeschool te Delft neemt jaarlijks iets toe: in 1965 werd een record-aantal van 1029 studenten be reikt, maar minder dan tien procent weet, na ongeveer 6 jaar, de studie te voltooien. In 1964 verlieten slechts 73 chemische ingenieurs de Delftse TH. Zij kregen onmiddellijk emplooi en de meesten van hen konden kiezen uit tientallen aanbiedingen. Geschat wordt, dat dit jaar in Nederland een tekort is aan 465 chemische ingenie- eurs, ruwweg 10 procent van het to tale aantal academische chemici in Nederland Verwacht wordt overigens, dat door de chemische opleidingen aan de TH's van Eindhoven en Twente zal worden bijgedragen in de leniging van het tekort: geraamd wordt dat in 1970 het tekort aan chemische inge nieurs teruggelopen zal zijn tot 395. Het meest nijpend is het perso neelsprobleem op lager niveau: slechts zes Hogere Technische Scho len hebben een chemisch-technische afdeling, slechts één UTS leidt lage re technici op, en in geheel Neder land zijn slechts elf Lagere Techni sche Scholen te vinden, die een che mische opleiding in het leerprogram hebben opgenomen. Op dit vlak zul len de opleidingsmogelijkheden dras tisch moeten worden uitgebreid, in dien Nederland prijs stelt op een bloeiende chemische industrie. In politieke kringen wordt een af treden van de KV P-minister P. de Jong van Defensie niet onmogelijk geacht. In het huidige stadium van kabinetsberaad over de begroting van het volgend jaar dreigen meer mi nisters het bijltje erbij te zullen neer leggen als hun uitgaven sterk wor den ingekrompen. Maar de meeste aandacht concen treert zich op het ogenblik op de De fensie-minister omdat zijn verzet te gen bezuiniging een meer principieel karakter heeft en niet alleen kan worden verklaard als onderhande lingstactiek. Prof. Vondeling, de socialistische minister van Financiën, schijnt van hem te verlangen, dat hij 175 mil joen gulden minder aan de verdedi ging zal uitgeven dan deze iop grond van oude afspraken zou mogen doen. Minister de Jong stelt daar blijkbaar tegenover, dat afspraak een afspraak is en dat het gehele defensiebeleid in gevaar zal komen wanneer aan de verlangens van de minister van Fi nanciën wordt voldaan. spionnage-apparatuur, hield niet alleen een oogje op de vijanden, maar ook op de regeerders van de staat. Het is wel ironisch dat zulke lei ders een geheime politie scheppen cm hun macht te behouden en door lopend bevreesd zijn voor de be- bedreiging van die macht van die zelfde geheime politie. Wij horen tegenwoordig nogal eens aankondigen, dat Nederland 'n „politiestaat" is. Pas wanneer we weer een kontakt krijgen met de situatie in een wérkelijke politie staat begrijpen we, dat zulke men sen niet weten waarover ze praten. Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882 Exclusieve collecties BADPAKKEN BLOUSES BIKINI'S ZOMERPANTALONS SHORTS KRAAGJES ROKKEN GEBREIDE JAPONNEN PULLOVERS Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOFEN maken enz De studentenstop van minister Diepenhorst (Onderwijs en Weten schappen) heeft het niet gehaald. De Tweede Kamer verwierp - mede door het verzet van een van de rege ringspartijen, de PvdA - met grote meerderheid (49 stemmen voor, 80 tegenhet voorstel om de komende 5 jaar de toeloop van medische studen ten af te remmen. Tevoren was door het aanvaarden van een amendement van mej. Klompé (KVP) de termijn al teruggebracht tot twee jaar. Minister Diepenhorst verklaarde - na pertinente vragen van de libe rale oppositieleider Toxopeus - dat hij niet zou aftreden als zijn voorstel werd afgekeurd omdat de meerder heid van de Kamer niet tegelijk met de studentenstop (numerus clausus) zijn beleid wilde verwerpen. Dit de den alleen de liberalen en de commu nisten. De minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, mr. M. Vrolijk, wil een aantal experimenten bevorderen om te komen tot een nieuwe vormgeving van de sociale dienstverlening en samen levingsopbouw in de stadwijk en eventueel de stadsbuurt. De gedach ten gaan daarbij uit naar een grotere samenwerking en concentratie in wijk- en buurtverband bij het algemeen maatschappelijk werk, de gezinsverzorging, de huishoudelijke- en gezinsvoorlichting, de bureaus voor levens- en gezinsmoeilijkheden, het open bejaardenwerk en de sociale raadgeving. Voor al deze activiteiten zullen ruimtebedienende voorzieningen beschikbaar worden gesteld. Daarvoor komen in aanmerking sociale wijkcentra en ruimtelijke buurtvoorzieningen. De leidende gedachte is dat per stedeboukundige eenheid een min of meer sluitend geheel van voorzieningen tot stand dient te komen. Daarbij wordt in de eerste plaats uitgegaan van de grootstedelijke stadswijk van 20 tot 40.000 inwoners. Ervaringen met o.a. de stedelijke opbouworganen hebben geleerd, dat de wijk gezien kan worden als een optimale een heid zowel voor de sociale dienst verlening als voor de samenlevings opbouw. In deze wijken kunnen proeven worden genomen met concentratie van de sociale dienstverlening en de wijkopbouw. Hieronder wordt ook verstaan de activering van het sociale en culturele leven in de wijken. Voor dit werk zullen wijk centra ter beschikking worden ge stald, niet alleen als Iruimtebie- dende voorziening, maar ook als actie- en ontmoetingspunt voor de wijkbevolking in haar sociale en culturele activiteiten. Deze experimenten zullen moeten uitwijzen of op het niveau van de wijk een dergelijke concentratie kans van slagen heeft, of de sociale dienstverlening efficient kan ge schieden en of er kansen worden geschapen voor deelneming van de wijkbevolking zelf. Tevens zullen deze experimenten moeten uitwij zen of een dergelijke aanpak op 'n lager territoriaal niveau, de buurt, beter tot zijn echt komt. Hierbij wordt gedacht aan werkvormen ten behoeve van jeugdigen en zelf standig wonende bejaarden in buur ten van ongeveer 8 tot 10.000 in woners. De nieuwe vormgeving van de sociale dienstverlening en de sa menlevingsopbouw is dezer dagen gepresenteerd aan een aantal ge meentebesturen. Aan enkele van deze besturen is verzocht aan de betrokken organisaties van het par ticulier initiatief voor te stellen zich te beraden op een gezamen lijke presentatie van hun activi teiten en dit bij wijze van proef in één stadswijk te realiseren. Aan enkele gemeentebesturen is voorts gevraagd een werkgroep in te stellen, die de opzet van een so ciaal wijkcentrum en de totstand koming daarvan door middel van een proces van wijkopbouw voor bereidt en begeleidt. Bij dit ver zoek is er tevens op gewezen, dat een eventueel tot stand te brengen wijkcentrum mede dienstbaar zal kunnen zijn aan de sociale dienst verlening. Dit laatste geldt ook voor de dienstcentra ten behoeve van zelfstandigwonende bejaarden, hoewel het hier wenselijk zal kun- nij blijken tot voorzieningen op kleiner schaal dan die van de wijk over te gaan. Ook is een aantal gemeentebe sturen benaderd teneinde te komen tot een proef met een stelselmatige aanpak van voorzieningen voor zelfstandigwonende bejaarden in de geest van de aanbeveling gedaan door de Nederlandse Federatie voor de Bejaardenzorg in haar publica tie „Plaatselijk Bejaardenwerk". Deze gemeentebesturen is ge vraagd de instelling van een plaat selijke commissie ad hoe te willen bevorderen, die behalve de voor bereiding van voorzieningen tevens tot taak zal hebben de advisering omtrent het geheel van maatrege len ten behoeve van zelfstandig wonende bejaarden, met inbegrip o.a. van huisvestigingsproblemen. Bij één en ander is beoogd de be staande plaatselijke organen voor overleg en advies een functie te doen geven, c.q. waar zij in voor bereiding zijn, de mogelijkheid tot een goede start te bevorderen. Het bedoelde beraad is dan ook bij voorkeur als onderdeel van het werk van de stedelijke opbouwor ganen. De verschillende onderdelen: wijks- gewijze concentratie der dienstver lening, wijkopbouw uitmondend in en aansluitend op een wijkcentrum en plaatselijk bejaardenbeleid, zou den dan in verschillende commis sies of werkgroepen van het plaat selijk orgaan kunnen worden voor bereid, hetgeen de onderlinge af stemming bevordert. De mogelijkheid bestaat dat het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk enkele beleids- en stafambtenaren beschik baar stelt voor het adviseren van de diverse begeleidingscommissies. Ten opzichte van mei van dit jaar is er in de situatie op de arbeids markt van het Gewestelijk Arbeids bureau te Waalwijk weinig of geen verandering gekomen. Alleen trad er landelijk enige verschuiving op, door een verhoging van aanbod en een af name van de vraag in de sectoren bouw, metaal, enz. In Waalwijk was dit echter niet het geval. Vakanties en het vrijkomen van ex-scholieren leverden zo goed als geen verschui vingen op. Ten opzichte van vorig jaar kwam er in de situatie wel verandering, doordat het aanbod behoorlijk toe nam. In de vraag kwam weinig ver andering. Een aanbod van maar één procent (vorig jaar 0.8, dit jaar 0.9 procent) van de mannelijke beroeps bevolking kan zeer gunstig worden genoemd. Met dit percentage staat Waalwijk bijna op gelijke hoogte met het cijfer voor Nederland: 0.8 pro cent, terwijl het percentage in Noord- Brabant 1 procent bedraagt. Door de Philips-affaire te Waal wijk wordt op de arbeidsmarkt vol gens de directeur van het gewestelijk arbeidsbureau, de heer J. Spronk, geen verschuiving verwacht. De mo gelijkheden voor jongelui ter plaatse en in de streek zijn zo groot, dat er van een probleem vooralsnog geen sprake is. Een definitief zwaartepunt in de zgn. Philips-affaire verwacht de directeur pas als definitief vast staat welk deel van de veelal jeug dige werknemers in andere Philips- bedrijven en welk deel ter plaatse in andere bedrijfstakken wil gaan wer ken. Een belangrijke vraag is tevens hoeveel jongelui er in de schoen- en lederindustrie terug willen. Dit geldt vooral voor de jongelui die een bewuste keuze maakten toen zij besloten bij Philips te gaan wrken en die nu zullen afvloeien. Voor hen geldt de vraag of zij in gelijkwaar dige of aanverwante bedrijven zullen kunnen worden ondergebracht. Van de eerste categorie zijn er geen be drijven in Waalwijk en directe omge ving. In Waalwijk en in Kaatsheuvel is er minstens een bedrijf dat als aan verwant in de metaalsector geken merkt kan worden. Vooralsnog ziet het gewestelijk ar beidsbureau echter nog geen directe problemen. Het zal toch wel zaak zijn, hoewel de algemene toestand niet heel ernstig kan worden ge noemd, te blijven toezien op de ont wikkeling.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 1