wAAlwjjkse en UnqstRAAtse cour Ant Sociaal-economische ontwikkeling in Noord-Brabant Jgmpe Vliegen met lijntoestel is 6 maal zo veilig dan besturen van auto AGRARIËR WIKT MAAR DE OVERHEID BESCHIKT ONDERZOEK IN VERENIGDE STATEN Koningin Wllhelmina fonds de Ogen vragen brillen van STASSAR Meer ongelukken Is ordening onmisbaar? Gemini 11 geborgen in recordtijd Nationale plannen Betekenis voor landbouw Geen stem Mina; Drama met Duitse onderzeeër Inbraken in Brabant opgehelderd Damesmode Tilburg „Heks" van Buchenwald Levensverzekering van piloot niet hoger dan boekhouder Waarschuwings systeem MAANDAG 19 SEPTEMBER 1966 87e JAARGANG No. 74 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tal. 04167 - 2002 Abonnement p. week (0,26+ 2ct. Inc.k.) f 0,28 p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20 p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) f 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres„ECHO" Ruimtelijke ordening In agrarische kringen heerst duidelijke wrevel over de vele diensten, organisaties en instellingen die af en toe of regelmatig, iets zeggen of schrijven over de indeling en bestemming van onze grond. Het zijn er n.l. enige tientallen en hun geluiden zijn niet altijd even prettig voor boer en tuinder. De agrariërs gaan er veelal van uit, dat grond aller eerst cultuurgrond moet zijn en dus moet dienen om voedsel voort te brengen, desnoods hout, riet of biezen, maar in elk geval een pro- dukt dat waarde heeft. Daarnaast moet er naturlijk grond zijn voor de bouw van alles waar de mens behoefte aan heeft, voor wegen, ka nalen enz. en tenslotte ook voor ontspanning. Dat „tenslotte" wijst er op, dat de recreatie bij boer en tuinder vaak achteraan komt en dat ze bij de anderen voorop staat. Wij hebben dus een overheid nodig, die ordent en ingrijpt en tracht voor beide par tijen het goede te zoeken. Ruimtelijke ordening is niet nodig (zoals zo vaak wordt gezgd) omdat wij met zoveel mensen in een klein land wonen. Immers, ook dun be volkte landen doen aan ruimtelijke ordening en ze moeten dat doen, omdat anders een chaos- zou ont staan. De werkelijke reden die de eigenaar het meeste geld oplevert, maar dat het belang van de eige naar en dat van de gemeenschap niet altijd samengaan. Een fraai bos kan mogelijk als bouwland veel méér oubrengen, maar daarom kun nen niet alle bossen zo maar wor den gerooid. Nu zou men kunnen stellen: als recreatie in geld waardeerbaar is, dan moet men de recreanten vol doende laten betalen. Dan zal er ook wel genoeg recreatie ontstaan. Afgezien van de chaos die aldus in ruimtelijk opzicht zou ontstaan, zijn er toch niet in geld waardeerbare kanten aan het grondgebruik, zoals de bescherming van flora en fauna, de landschapsverzorging enz. Aan enige ordening zal dan ook nooit te ontkomen zijn, ook al heb ben we er in sommige opzichten te veel van verwacht. Tal van momen ten die op de bekende lijst staan, betekenen echt niet zoveel en er staat al zóveel op, dat massa's mo numenten rustig doorgaan met tot puin of wildernis te vervallen, om dat voor behoud en herstel nu een maal geen geld meer is aan te sle pen. Charles-Pete Conrad en Richard Gordon zijn na een avontuurlijke ruimtereis van 71 uur en 15 minu ten met de Gemini 11 vermoeid maar opgewekt op aarde terugge keerd. Een klein computer ontstak hoog boven de Stille Oceaan de remraketten en bestuurde het ruim tevaartuig tijdens zijn meteoriet achtige duik in de atmosfeer. De Ge- mini 11 kwam met griezelige nauw keurigheid in het berekende lan dingsgebied terecht. Televisiekijkers in Amerika en Europa zagen de ca bine onder een enorm valscherm op slechts Zy2 kilometer van het vlieg- dekschip Guam in de Atlantische Oceaan plonzen. De ruimtevaarders en de Gemini werden in recordtijd door marine-helikopters opgepikt. De opmerkelijk probleemloze ruim- tevlucht heeft 't Amerikaanse ruim tevaartprogramma een aantal be langrijke stappen dichter bij 'n lan ding van mensen op de maan ge bracht. De hoogtepunten waren Een snelle ontmoeting en koppe ling met een Agena-doelraket in de eerste baan om de aarde. Een sprong naar een recordhoog te van 1367 kilometer, waarmee de astronauten twee keer zo ver in de ruimte doordrongen als hun voorgangers. Een duurrecord van 182 minuten in het vliegen met geopende ca bine waarbij weer bleek dat een vrij zwevende en werkende man in de ruimte zich erg moet in spannen. De eerste formalievlucht van 2 ruimtevaartuigen, die door een „sleepkabel" met elkaar zijn ver bonden. Een paar uur voor hun terugkeer naar de aarde kregen de astronau ten nog een extra karweitje opge- dragei. Zij waren zo zuinig geweest niet hun brandstof, dat er nog ge noeg over was voor een „passeer- ontmoeting" met de eerder losge maakte Agena. Vanaf 40 kilometer afstand stuur de Conrad de Gemini naar de raket en vloog er rakelings langs. Daar bij deden de astronauten 'n vreem de ontdekking. Het 30 meter lange koord, waarmee de Agena aan de Gemini had vastgezeten, stond recht overeind alsof er een Indische fakir aan het werk was geweest. Bij de ruimtelijke ordening en de plannen daarbij, gaat men zoveel mogelijk uit van bevolkingsgege vens. Het aantal mensen nu en straks en vooral hun gedragingen worden diepgaand bestudeerd. Dat er in dit opzicht nog tal van ver rassingen te verwachten zijn, wordt niet steeds gezegd, maar het is toch zo. Zo leren ons de bevolkingscij fers over 1965 dat de groei van onze bevolking de komende jaren wel eens heel wat minder geweldig zou kunnen zijn dan wij altijd verwacht hebben. Een veel gemaakte fout is ook, dat men nog zuiver nationaal denkt, terwijl het nu al vaststaat, dat onze grenzen straks geen economische grenzen meer zullen zijn en nau welijks nog rijksgrenzen in de te genwoordige betekenis van dat woord. Wij zullen dus in onze plan nen ook België en West-Duitsland moeten betrekken, waar de bevol kingsaanwas door geboorten weer minder is dan hier. Op de 76ste algemene vergade ring van de N.H.M. op 9 september j.l. in Eindhoven, is weer uitvoerig stil gestaan bij de nationale aspec ten van onze ruimtelijke ordening. Ook ditmaal werd daardoor het ge hele beeld zeer eenzijdig. Te veel hoorden wij weer de gezegden van het soort. „Er is geen land ter we reld waar de beschikbare ruimte per inwoner zo gering is als in ons land". Het is niet alleen onjuist, maar ook nog verkeerd bekeken. Het gaat immers niet om het begrip „land", maar om het begrip „bevol kingsconcentratie". Want al zou men de Waddenzee en zelfs stukken van de Noordzee inpolderen, al zou men daardoor de oppervlakte van ons land verdubbelen, dan nog zou het vraagstuk niets naders tot zijn op lossing gebracht, zijn. Het gaat er immers om de nodige leeftuimte daar te scheppen, waar veel men sen wonen of zich wensen te ont spannen in de natuur. Met gezond boerenverstand is heel wat aan te merken op wat door tal van plannenmakers wordt voorge steld. Dat wisselt namelijk van een voorzichtig beleid waarbij land- en tuinbouw, ook in het westen, rede lijke kansen krijgen tot voorstellen die beogen dat vrijwel alle cultuur grond wordt opgeofferd aan recrea tie en alleen nog wat grond over blijft voor tuinbouw en dierlijke verdeling, maar niet of nauwelijks voor bijvoorbeeld graanteelt of grasland. Deze laatste voorstellen veroorzaken telkens weer onrust en wantrouwen in vele streken, omdat ze wel opzien baren, maar niemand van hun noodzaak overtuigen. Land. en tuinbouw eisen veel in vesteringen, die alleen op lange ter mijn rendabel zijn. Duurzame be drijfsgebouwen kunnen meer dan een mensenleven mee en daar moet men dan ook op kunnen rekenen. Streekplannen kunnen ons enig in zicht geven in wat in de nabije toe komst in eigen omgeving te ver wachten is, maar daarnaast moet toch ook vertrouwen bestaan voor het beleid in het algemeen en op lange termijn. Vele boeren hebben in de laatste jaren getoond begrip te hebben voor de recreatiedrang, door bijv. vakantiegasten op hun boerderij toe te laten. Dit is gebleken een bijzon der prettige en hoogst waardevolle vorm van ontspanning te zijn voor vele duizenden. Het zouden er tien duizenden kunnen worden. Vooral in een zomer als die van dit en het vorige jaar, is dit van belang. Toch wordt met deze vorm van recreatie nog zeer weinig rekening gehouden. Ook de spreiding van de recrean ten in ruimte en tijd laat nog alles te wensen over. Vooral is een be zwaar, dat bij de meningsvorming over de ruimtelijke ordennig van ons land de stem van de agraiër te weinig gehoord wordt. Men mag na tuurlijk niet aan hun stem evenveel gewicht toekennen als aan de op pervlakte grond die zij vertegen woordigen, maar evenmin mag men hun betekenis alleen uit hun nume rieke aantal afleiden. Stel u een Ne derland voor, doorspekt met cam pings, kunstmatige strandjes, par keerplaatsen, parken, bosjes, water partijen en noem maar op, maar zonder gewoon weiland met vee, zonder bouwland, boomgaarden en boerderijen. Zou zulk een land „leefbaar" zijn, om een modewoord te gebruiken? Het zou wel eens kunnen zijn dat niemand zich in zulk een kunstmatig landschap thuis voelde, zodat ieder die die dat kon zich over de grenzen begaf voor openluchtrecreatie en dat ook een groot deel van het inkomend toe risme wegviel. Omdat dit de bedoe ling niet kan zijn, dient de kwestie nuchterder te worden bekeken dan tot dusver veelal geschiedde. vert. M. HOEDEMAKERS Bevernelstraat 21, Waalwijk Telefoon 04160-3086 De collectie ten bate van het Konin gin Wilhelmina Fonds voor de kankerbestrijding, gehouden in de gem. Waalwijk gedurende de perio de 29 aug. t.m. ll sept. jl. heeft een suksesvol verloop gehad. Ruim 30 collectanten en collectrices hebben zich spontaan voor dit sympathieke doel beschikbaar gesteld en hebben het mooie bedrag van f. 3121,63 ingezameld. Van de gelegenheid maken wij ge bruik de Waalwijkse bevolking, het gemeentebestuur en allen die ons bij deze collecte behulpzaam zijn geweest, onze hartelijke dank te betuigen. De volgende brief heeft de afd. Waalwijk van de K.V.P. verzon den aan 't bestuur van de K.V.P. in de kring 's-Hertogenbosch „Hierbij willen wij u deelgenoot maken van <onze grote bezorgd heid omtrent de sociaal-economi sche ontwikkeling in Noord-Bra bant. De belangrijke positie die in Noord- Brabant als eerste industrie-pro vincie van ons land zich in de na oorlogse jaren heeft verworven, dreigt door verschillende oorzaken te worden aangetast. Niet alleen conjuncturele, doch voornamelijk structurele oorzaken liggen hieraan ten grondslag. Wij vrezen, dat de al of niet van buitenaf gestimuleerde ontwikke ling in de randgebieden zeer nade lige invloeden zal hebben op de verdere industriële ontwikkeling in Noord-Brabant. Gewezen kan hier worden op de door het Rijk gestimuleerde industrialisatie van Limburg (grondprijzen f. 5,- en la ger), de gunstige vestigingsmoge lijkheden in Noord-België, de for- minabele ontwikkeling van het ha vengebied van Antwerpen tot aan de Nederlandse grens, de opkomst van Zeeland en de verdere uitbouw van de Rotterdamse agglomeratie. Ondanks de veel geroemde ligging van Noord-Brabant, dreigt de eco nomische ontwikkeling, mede door het achterwege blijven van voldoen de infrastructurele aanpassingen, achterop te raken. Een teken aan de wand achten wij het teruglopen van de industriële werkgelegenheden in Noord-Bra bant sinds augustus 1965. De KVP-fractie in de Staten van Noord-Brabant zal moeten pleiten voor nieuwe initiatieven, die de werkgelegenheid bevorderen. Midden-Brabant, 'n oud industrie- gewest, zal nieuwe impulsen moe ten krijgen, omdat de groei van de traditionele bedrijfstakken niet ge- zocht mag worden in 'n vergroting van de werkgelegenheid. Worden verzoeken om steun slechts gehoord als ze spectaculaire werkgelegen- heidsverminderingen ten gevolge hebben Wij mogen u dringend verzoeken de K.V.P.-fractie in de Staten van Noord-Brabant nog voor de komen de begrotingsbehandeling hiervan op de hoogte te stellen." De kleine rode reddingsboei dob berde donderdagavond op de woeli ge, grijze Noordzee en markeerde de plaats waar de Westduitse onderzee boot Hai met 21 opvarenden is ge zonken. Slechts een lid van de be manning, de bootsman Silbernagel (23), kon tot dusverre na een barre en eenzame tocht op de Noordzee worden gered door de Britse treiler St. Martin. De lijken van zes be manningesleden zijn geborgen. Bij het vallen van de nacht bestond praktisch ge enhoop meer op de redding van de andere 14 beman ningsleden. De gehele nacht zijn schepen uit Nederland, Duitsland, Engeland en Denemarken met zoek lichten in het gebied blijven pa trouilleren. Uit Hamburg is een ber gingsvaartuig ter plaatse dat zal proberen de Hai te lichten als de zee wat kalmer wordt. Uit Schot land is een Amerikaans bergings vaartuig met een duikblok aan boord vertrokken naar de plaats van de ramp. De recherche in Tilburg heeft licht gebracht in de serie misdaden die in de laatste maanden in Bra bant zijn gepleegd. De arrestatie van de 17-jarige M. D. en de 18-ja- rige M. S. enige weken geleden in Vlijmen, die gevolgd werd door de aanhouding van P. Damen, heeft geleid tot de opheldering van een groot aantal inbraken, vernielingen, geweldplegingen en autodiefstallen. Hierbij bleken nog een drietal per sonen bij betrokken te zijn, onder wie de 30-jarige J. v. d. B. uit Til burg, die reeds eerder was aange houden bij een achtervolging van een zwarte zwarte Chevrolet, waar in Damen en Lugters die nog steeds voortvluchtig is, werd vermoed. M. D. en M. S. hebben bekend te hebben deelgenomen aan de roof overval op de caféhouder A. Coo- len te Heukelom, die nog steeds in het ziekenhuis verblijft na door het tweetal te zijn neergeslagen. De recherche vermoedt dat Damen en Lugters bij deze overval even eens betrokken zijn geweest bij een poging tot aanranding van twee meisjes die enige weken geleden te Boxtel heeft plaats gevonden. Ook hierbij waren Damen en Lugters betrokken. Voorts hebben de beide jongelui toegegeven te hebben deel genomen aan de juwelendiefstal in de Bisschop Zwijsenstraat te Til burg, waar voor 10.000 aan juwe len werd gestolen. TEXEIRA-GROEP HEEFT 130 MILJOEN SCHULD De Amsterdamse Texeira-groep heeft een totale schuld van bijna 130 miljoen. Het aantal schuld eisers van de groep benadert de 2000, zo blijkt uit de thans ter grif fie van de Amsterdamse rechtbank gedeponeerde crediteurenlij sten van de in staat van voorlopige surséan ce verkerende Amsterdamse ven nootschappen van de Texeira-groep. Het gaat hierbij om het bankiers kantoor gebr. Texeira de Mattos, zijn enige beherende vennoot, drs. J. M. F., de dochteronderneming Forum-Bank N.V., de effectenfir ma Dunlop en Co. en het huis de Weduwe Gerbert Rebel. Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882 Exclusieve collecties VESTEN BLOUSES KRAAGJES ZAKDOEKJES Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN maken enz. Zowel toeristen als zakenmensen maken in toenemende mate van het vliegtuig gebruik om hun reisdoel te bereiken. Pijlsnelle straal- verkeersvliegtuigen staan hun daarbij ten dienste. Hoeveel vertrou wen men ook in technici en piloten heeft, een zeker gevoel van spanning maakt zich doorgaans van vele reizigers meester, wanneer zij de vliegtuigtrap oplopen. „Is vliegen wel zo veilig?" vraagt men zich dan, bewust of onbewust, af. Het antwoord luidt bevestigend. De cijfers wijzen uit, dat in de Verenigde Staten het vliegen met lijntoestellen 6,4 maal zo veilig is als het besturen van een auto; in die zin dat men 423 miljoen kilometer moet vliegen maar slechts 66 miljoen kilometer hoeft te rijden om dezelfde kans te hebben op een dodelijk ongeluk. AAAAAAAAAAAAAAAMAAAAAAA De Beierse justitie heeft een her ziening gelast naar de zaak-Ilse Koch, de „heks" van het concentra tiekamp Buchenwald, om na te gaan of zij kan worden ontslagen van haar levenslange gevangenisstraf. De nu 59 jaar oude vrouw, die door overlevenden van Buchenwald is beschreven als een beestachtig wezen, zit al sinds het eind van de oorlog achter tralies. De clementie- beoordeling wordt automatisch ge maakt voor alle gevangenen die 'n levenslange straf uitzitten. De rood-harige weduwe van de commandant van Buchenwald werd voor het eerst tot levenslang ver oordeeld door een Amerikaans ge rechtshof wegens misdaden tegen de menselijkheid. Ilse Koch werd in het proces er van beschuldigd, dat zij gevangenen had gedood en van hun huid lampekappen had ge maakt. Ook verschillende andere sadistische misdrijven in het kamp werden aan haar toegeschreven. Een ander feit, dat duidelijke taal spreekt is de levensverzekeringspre mie. Deze is namelijk voor een piloot niet hoger dan voor een boekhouder. Om nog even bij de cijfers te blijven: in 1959 deed zich in het westelijke deel van de wereld op elke 85.000 vlieguren met straalvliegtuigen een Ongeluk voor. In 1965 was die ver houding één per 800.000 vlieguren. Zonder twijfel is die gunstige wij ziging te danken aan het feit, dat de vliegtuigindustrie als geen ander in ruime mate tijd en geld uitgeeft om de veiligheid van het vliegen te ver hogen. Het is, om een duidelijk voor beeld te geven, mogelijk om met een meermotorig vliegtuig, met één uitge schakelde motor van de grond te ko men, daarna met nog minder motor vermogen de vlucht uit te voeren en tenslotte, zoals vorig jaar een Boeing 707 van de Pon Am. presteerde, met een half weggebrande vleugel een suksesvolle en veilige landing uit te voeren. Vliegen is dus veilig. Blijft dat ook zo? Dat is de vraag, want het totale aantal slachtoffers bij een vliegtuig- ramp kan aanzienlijk stijgingen gaan vertonen. Ten eerste neemt het aan tal passagiers met 15 procent per jaar toe. In 1965 werden 180 miljoen luchtreizigers vervoerd. Er is nog 'n andere reden om voortdurend aan de veiligheid te werken. De Douglasfa- brieken maken inmiddels proefvluch ten met een vergrote DC-8, die 250 mensen kan vervoeren. Boeing is van plan een 747 toestel voor 500 passa giers te bouwen, terwijl Lockheed aan een commerciële versie van de C-5A denkt, die aan maar liefst 900 reizi gers plaats zal kunnen bieden. Men zal zich kunnen voorstellen, dat, wan neer zich met dergelijke reuze toestel len ongelukken zouden voordoen, het aantal slachtoffers groot zal zijn. Daar is de vliegtuigindustrie zich ter dege van bewust, zodat men naarstig speurt naar oplossingen voor het vei ligheidsvraagstuk. Deskundigen heb ben bijvoorbeeld berekend, dat men 't aantal doden per vliegtuigramp met 50 procent zou kunnen beperken, in dien men brand zou kunnen voorko men. In dit verband werkt men aan de ontwikkeling van een brandstofge lei, die langzaam brandt en niet uit een opengescheurde tank kan weglo pen. Verder experimenteert men met brandstoftanks, die uit taaie wanden van nylon en polyurethaan bestaan. Daarnaast zijn de luchtvaartonder nemingen druk doende een systeem te ontwerpen, dat bij brand een vuur- vertragend schuim in de cabine spuit en de romp kan vullen, zodat de pas sagiers tegen brand zijn beschermd. De Sperry Rand Corporation werkt aan een systeem van traagheidsnavi- gatie voor de Pan Am. De vliegers zullen daardoor op elk moment tij dens oceaanvluchten weten, waar zij zich bevinden. i Al 20 jaar lang probeert men 'boordwaarschuwingssystemen uit te denken, die luchtbotsingen voorko men. Volgens de Amerikaanse Ver eniging van Luchtvaartmaatschappij en, de Air Transport Association, is de verwezelijking van een praktisch en economisch te produceren systeem „dichter bij dan ooit". Dit systeem, waar McDonnell Aircraft momenteel aan werkt, heet „Eros" (Eliminate Range-Zero System). Het Iaat een alarmsignaal horen, wanneer twee vliegtuigen te dicht naderen. De vlie gers krijgen op hun instrumentenbord instructies in welke richting zij moe ten afzwenken om een botsing te voorkomen. Tenslotte werkt men in Groot-Brittannië aan een stuurauto- maat, die door een computer wordt geleid en die een vliegtuig feilloos op de landingsbaan kan brengen. Hoe wel computers niet intelligenter zijn dan menens, zijn zij in staat om vluchtproblemen sneller op te lossen. Kortom, de vliegtuigindustrie is zich er terdege van bewust, dat aan de hogere eisen op veiligheidsgebied, die de toekomst aan mensen en mate riaal zal gaan stellen, kan 'en moet worden voldaan. In ieder geval is vlieger veiliger dan u wellicht had vermoed en de verwachting lijkt ge rechtvaardigd, dat het steeds veiliger zal worden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 1