Kaatsheuvels echtpaar Robben uoverl David bezocht museum Livingstone „st. mmr Wij weten alles van de Belangrijke Pluspunten van het Enkalon-tapijt van Desso. KOMBI I GROTESTRAAT WAALWIJK 'JiüiSpl! JSi Zoekt u een praktisch gezinstapijt? mm mam w 3 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DINSDAG 28 MAART 1967 3 Ontdekkings reiziger Aartsbisschop Alle tijd VERHUUR A.N.W.B. Camping- Service 's-Hertogenbosch commercieel-economische functies itllli Mooi, gezellig en diepwarm van kleur mi Zeer sterk. Makkelijk te reinigen. Geluiddempend-, Meteen te stofzuigen-. Het Enkalon-tapijt van Desso is mooi, zacht, gezellig doorzijn rijke, volle pool. Twee zeer aantrekkelijke kwa liteiten: Desso-600 (7 kleuren) en Desso-700 (9 kleuren). Leverbaar in warme kleuren in aparte ton-sur-ton-com- binaties. Combineert altijd harmonieus met uw interieur Praktisch. Pluist en rafelt niet, direct te stofzuigen. Zeer sterk, slijtvast, bestand tegen naaldhakken, veerkrachtig, plet niet. Geluiddempend en makkelijk tereinigen Dubbele onderlaag, dus hecht verankerde-pool. Mot en keverecht. Een verstandige aankoop. Desso is een toonaangevend tapijtmerk, waarover we u alle goeds kunnen vertellen. Onder andere dat het Enkalon-tapijt van Desso lager geprijsd is dan welk ander Enkalon- tapijt van vergelijkbare kwaliteit. Twee praktische kamer breedten300 en 390 cm. Op 390 cm zijn de prijzen: Desso-600 f 25,15 per m2 (f 98,- per strekkende meter) en Desso-700 (extra dik, extra veerkrachtig, extra vorm vast) f31,65 per m2 (f 123,50 per strekkende meter). Bewijs van kwaliteit! Gedurende enige weken ligt bij ons voor de zaak in weer en wind Desso 700, „belaagd" door duizenden schuifelende schoenen van voorbijgangers. Als proeve van slijt- vastheid. Komt U zich even overtuigen? De heer Robben tussen de leerlingen van de Afrikaanse school KAATSHEUVEL - Het echtpaar Robben, Dr. van Beürdenstraat 26 uit Kaatsheuvel, heeft de afgelopen zomer de verre reis naar Tanganiyka gemaakt. De heer en mevrouw Robben gingen hun dochter Jo, die als zuster in de Afrikaanse mis sie werkt, opzoeken. Zuster Robben, die 1957 tot de orde van de Witte Zusters van O.L. Vrouw van Afrika toetrad is, na enkele jaren in Algiers en Holmwood (Engeland) te hebben doorgebracht, 19 februari 1963 naar Afrika vertrokken. Haar ouders beloofden dat, wanneer zij haar Eeuwige Gelofte aflegde, ze haar in datzelfde jaar zouden komen opzoeken. De heer en mevrouw Robben (66 x 64 jaar) deden hun woord gestand. De heer Robben, gepensioneerd onderwijzer, schreef voor ons enkele artikelen over zijn Afrikaanse reis. In dit vierde verhaal beschrijft de heer Robben over zijn belevenissen in dit Afrikaanse land. Omdat onze dochter nog 3 dagen school moest doen, hadden we een mooie gelegenheid haar in d'r werk gade te slaan. Het onderwijs werd ge geven in het engels, terwijl de voer taal buiten, engels of kiswwhili was. Het gros van de leerlingen waren Aziaten en in Jo's klas zaten slechts 2 katholieken. Het personeel bestond uit 3 zusters (w.o. het hoofd), een Methodist, een Afrikaanse 'en een Aziatische onderwijzeres. Ondanks de veelheid van geloofsovertuiging heer ste er een gezellige sfeer. Bij de elite van Tabora staat het onderwijs aan deze school hoog aangeschreven en vanuit de verste hoeken worden kin deren per auto opgebracht en gehaald. We ontmoetten er de echtgenote van de Anglikaanse geestelijke en een witte Pater voor godsdienstonder richt. Ik werd gefotografeerd met Jo's leerlingen en voelde me weer echt onderwijzer en dacht even aan mijn ruim 40-jarig onderwijs in mijn geboorteplaats. Na school winkelden wij bij een Aziaat: de heer Sudra. Verreweg 't meeste zakenleven is nog in handen van Aziaten. Als ambtenaar komen steeds meer Afrikanen in aanmer king, gezien de snelle groei van het onderwijs. Vriend Sudra, die als ar chitect-aannemer een goede klant had aan de Missie moest even het in ver- bouw-zijnde Groot-Seminari inspec teren. Van zijn aanbod mee te rijden namen we dankbaar gebruik en zo konden we onder zijn leiding in Ki- palapala dat grote gebouw met zijn breed en mooi front goed bezichtigen. Een broeder en de Afrikaanse zusters zorgen voor de keuken en het huis houdelijk werk. De Broeder toonde ons het wilde zwijn, door hem gevan gen en dat 1967 niet meer zou halen. De studenten waren op vakantie. Op de Bisschoppenvergadering te Dar es Salaam was besloten Kipalapala als centrum te maken van theologische studie's voor alle Bisdommen van Tanzania. De jongens, die het Klein seminarie af hebben, gaan voor hun philosophische studie's naar twee an dere Seminarie's, die vroeger als Groot-Seminari dienden in verschil lende Bisdommen. Op deze manier kunnen ze hun krachten concentreren en kunnen de studenten er alleen maar voordeel van hebben. Dat wil dus zeggen, dat heden ca. 40 meer studenten naar Kipalapala komen. Het aantal verschillende stammen zal dan weer vergroot worden en de mixing van de studenten zal een ver ruimde kijk geven aan hen allen. Voor ons bezoek aan 't Groot-Semi narie reden we ver de rimboe in over een smalle erg hobbelige en stoffige weg. Diepe gleuven in de lengte of dwars over ontstaan in de regentijd en nu hard door de droogte maakten het de chauffeur moeilijk. De auto's daar mogen wel een goede veerkracht hebben. Ofschoon we diep de rim boe inreden, werden we toch maar karig bedeeld in het zien van wilde dieren. Alleen 2 grote wilde holen- katten werden we in het struikgewas gewaar. Toen de ontdekkingsreiziger David Livingstone (die al in 1855 de Victo ria watervallen ontdekte) in 1965 weer naar Afrika reisde, had men sinds 1866 niets meer van hem ver nomen. De ontdekkingsreiziger Stan ley kreeg in 1869 opdracht hem te zoeken. In 1871 kwam hij in Zanzi bar en op het vasteland aangekomen trok hij met een karavaan naar Ujiji aan het Tanganiykameer, waar de zoekgeraakte 19 dagen eerder was aangekomen. Daarna trokken beiden in westelijke richting en sloegen nog datzelfde jaar hun bivak op in de buurt van Kipalapala. Ze bouwden 'n grote hut en stallen voor hun trek- en lastdieren en omdat Stanley naar zijn vaderland terugkeerde, hadden deze 2 onversaagde mannen, waaraan En geland en Afrika zoveel te danken hadden, een laatste bespreking onder de mango tree (mangoboom) die er heden nog staat en waaronder we even verbleven. De stallen (enigszins ver bouwd) staan er nog en het hoofdge bouw (de grote hut) is nu een interes sant museum. Na op deze historische plek even ver toefd te hebben reden we langs de zelfde weg terug en sloegen daarna een iets bredere weg in naar het Groot-Seminarie. In de auto ontspon zich met Jo als tolk een gesprek over de levenswijze in Azië en Afrika ver geleken met die in Nederland; voor al over het leven van de vrouw. De Boeddhist vertelde ons, dat hij zijn vrouw voor het eerst zag op de dag van zijn huwelijk. Dat ontlokte mij de vraag of ze toch meegevallen was. ,,Ik heb een goede vrouw", zei hij, ,,en ons huwelijk is goed geslaagd". Sudra vond het billijk, dat de ouders een vrouw zoeken voor hun zonen. Volgens hem moet men de ouders daarin gehoorzamen. Zij zorgen wel voor een goede partij in hun stand en ze informeren wel naar het karakter van hun aanstaande schoondochters. De wens van de ouders dient ge ëerbiedigd te worden. Het kenmerk van het Boeddhisme de gelatenheid is hieraan zeker niet vreemd. Door el kaar worden het toch goede huivelij- ken temeer, daar de vrouw de echt genoot als haar meerdere beschouwt. De getrouwde zonen nemen in de re gel hun intrek in het (dan verbouwde) ouderlijk huis. Toen we bij Sudra een bezoek brachten, serveerde mevrouw thee met gebak, doch trok zich daar na terug in de keuken. In Nederland is de gastvrouw niet zo bescheiden, ze blijft bij het gezelschap en spreekt ivel degelijk een woordje mee. In de muur van de kamer was een nis en die bevatte achter glas een huisaltaar. We zagen daar veel af beeldingen van Boeddha op papier of in beeld; het geheel geflankeerd door vele lampjes, die aan- en uitgingen en ervoor twee brandende kaarsen. We ontwaardden er ook een mooi kruis beeld, wat we daar niet hadden ver wacht. Sudra deelde ons mede, dat het een geschenk was van een Bis schop ter gelegenheid van de inzege ning van een klooster door hem ge bouwd. Voor hij het in handen nam, deed hij eerbiedig zijn schoenen uit. Daags daarna hadden we een ge sprek met de Aartsbisschop van Ta bora, mgr. M. Myhajo; een goed en eenvoudig man. Hij bedankte ons recht hartelijk voor het afstaan van onze dochter aan zijn land. Op 29 juli begon de zware reis naar onze nicht in de hush. De nacht(boemel)- trein vertrok om 18 uur. In de avond zagen we stationnetjes met nog pe troleumverlichting. Daar het licht in de trein maar zo-zo was, gingen we vroeg naar „bed". Jo sliep op het bagagenet, ik op de eerste verdieping (rugleuning als opklapbed) en moeder op de bank. Het was nogal kil in de trein en rillend van de kou arriveer den we om half 7 in Kigoma. Moeder overste (mej. Simons uit Helvoirt) en een pater verwelkomden ons op het perron. Na in het klooster wat op verhaal te zijn gekomen ging het weer verder. Van de medische Missiezusters kregen we een lift tot Kasulu. Met wat wikken en wegen kregen allen een plaats in de wagen. Vol goede moed ging 't weer verder. We bevonden ons in het land van de rode aarde. Als een rood-bruin lint slingerde de stoffige weg door het heuvelland. Het rode stof drong door de fijnste kieren en bij aankomst, na 2 uur rijden, had mijn grijs kostuum aan de kant van het portier een rode kleur. Met een hartelijk „dank je" namen we afscheid van de zusters en begaven ons naar het enige café in dat negerdorp. Men moet het ex- en interieur gezien hebben om er enige indruk van te krijgen. Bij een glas Fanta aten we onze boterham en na „ons hotel" gefotografeerd te hebben stapten we in de Afrikaanse bus. Niet alleen de zit- maar ook de staan plaatsen waren „bezet". Wij hadden een plaats voor in de bus en door be middeling van de zusters mochten we onze bagage bij ons houden en werd die niet door middel van een ladder op de bus gesmeten. Het Afrikaanse „Haast je lang zaam" werd op deze route wel dege lijk toegepast. Bij iedere negerkraal een langdurig babbeltje met de toege stroomde Afrikanen (mogelijk hun enige attraktie voor die dag). Eenmaal ging de chauffeur ,,even' iveg en kwam ruim een kwartier later terug. En zo zaten we 5 uur in deze bus onder de tropische zon zonder kans onderweg even aan te leggen. Eenmaal werden we met de veerpont overgezet. Eerst de bus en dan de rei zigers. Het werk werd verricht met handen en voeten. We wilden dit fo tograferen, docht mochten dat niet. De Afrikanen willen hun primitief heid niet „vastgelegd" zien. Onze nicht (Ria Kemmeren) was met moeder overste ons per auto tot Kibondo tegemoet gereisd. Te 19 uur arriveerden we daar. Een blij weer zien na 6 jaar. De thee bij de Afri kaanse zusters wilde er wel in en na 1 Vi uur reden we door de rimboe naar Kakonko. De moeizame reis was achter de rug. (wordt vervolgd) VAN- TENTEN, LUCHTBEDDEN EN GAS Hoekeinde 12, Waalwijk Telefoon 04160 - 3320 MIDDELBARE DETAILHANDELSSCHOOL Opleiding voor zoals zelfstandig ondernemer, filiaalchef, inkoper, verkoopleider e.d. 3-jarige dagcursus, vrijstelling van vestigingsdiploma's. Vooropleiding: ulo-diploma, eind-diploma lagere detailhandelsschool Overgang naar 4e klas middelbare school. Aanmelding leerlingen: vóór 1 juni, 's woensdags van 14.00 tot 16.00 uur Weidonklaan 44 B, 's-Hertogenbosch tel 04100 - 38517 W. Gielen, wnd. directeur. !r' WsSÊmSS^smi MM •Ai"- Wettig gedeponeerd. Door de AKU gecontroleerde kwaliteit tapijt.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 3