Afrikaanse reis was voor echtpaar Robben uit Kaatsheuvel ware belevenis TANZANIA GAAT MEDE DOOR WERK VAN MISSIE EN ZENDING GOEDE TOEKOMST TEGEMOET TE KOOP RIANTE MIDDENSTANDSWONINGEN HERHALING RECLAME is de kracht der DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 9 JUNI 1967 Melaatsheid Mooi bergland Slavenhandel P R I SMA Doven-instituut Missiewerk H. J. Kramer en Bouw- en Expl.-miJ. „Hoefsven" N.V. LEIDENDE FUNCTIES Naar aanleiding van zijn Afrikaanse reis schreef de heer J. Robben uit Kaatsheuvel een serie artikelen voor ons. Vandaag plaatsen wij het vijfde en laatste verhaal. Op weg in de rimboe, waar wij met bandenpech te maken hadden overkwamen een tijdje later de missionarissen twee ongeval len. Bij het tweede werden 2 zusters zwaar gewond. Een ervan had een schouderbreuk, de tweede een gescheurde nekwervel. Twee uren moest men wachten op hulp en nadien moest men nog zes uren behoedzaam rijdenvoor opname in een ziekenhuis kon geschieden. De zwaarstgewonde zuster nekwervel gebro ken) moest voorzien worden van de Sacramenten der Stervenden. Gelukkig zijn beide gewonden er nu weer haast bovenop. Na onze rit met hindernissen waren we goed i uur in Kigoma. Weer die hartelijke ontvangst en het gastvrije verblijf bij de zusters. Onze nicht en zuster Alicia, die in onze trubbel op de eenzame weg zo de handen uit de mouw staken, kochten een nieuwe band ten lieten hun wagen een vakkundige beurt geven en werd de claxon gemaakt, want weken lang had de ggmfluit die, moeten vervan gen. We bezochten Ujiji een oude en grote missiepost. Onder het genot van een frisse dronk maakten we een gezellig babbeltje met de zusters o.a. zuster Kleemans uit Prinsenhage met wie onze Jo een week op „propaganda" was, voor die zuster na een nodige en wel verdiende vakantie weer naar haar missiepost terugkeerde. De heer en mevrouw Robben met dochter en nicht voor het klooster in Kakonko. De bevolking van het stadje be staat grotendeels uit Arabieren. Na bezichtiging van de missiegebou wen, bekeken we ook even het Levingstone monument aan 't Tan- ganiykameer. Op deze plek ont moette de ontdekkingsreiziger arm en uitgebuit door de Arabieren, een andere, die naar hem op zoek was, n.l. Stanley. Kort nadien (1871) is Levingstone gestorven. Men vond hem dood in knielende houding aan het voeteneinde van zijn ledikant. In Kigoma (ook een oude missie post en tevens Bisschopstad) logeer den we enkele dagen. We waren daar ook weer echt thuis. Vanaf de veranda keken we neer op het Tan- ganiykameer, 't langste en een der diepste meren ter wereld. Aan de oever, op een berghelling, bevindt zich „Keizershof", een mooi gebouw uit de eerste wereldoorlog, bedoeld als vacantieverblijf voor de Duitse keizer. Hij heeft er echter nooit gewoond. Bij nieuwe maan wordt op dit meer gevist op dagaa, een klein blank visje, dat alleen daar en in grote getalen voorkomt. Op klein smalle bootjes, bediend door 2 vissers, branden twee lam pen met sterk licht, die de visjes naar boven lokken. Lichte tikjes op het bootje wekken meteen de nieuwsgierigheid van 't kleine grut. Dan een harde slag op de wand, de visjes springen uit het water en vliegensvlug scheert een nylonnet tussen water en vis en de buit is weer binnen, Ze worden vers of ge droogd gegeten. We hebben ze te koop gezien op de markt in Tabora. Kigoma is de drukst bezochte ha venplaats van Tanzania. Vishandel. De handel zou opgevoerd kunnen worden, als men de vis in koelkas ten kon bewaren en als die in ijs vervoerd kon worden, doch zo ver is men nog niet. De bevolking van de stad is ge mengd; er zijn veel rassen en stam men; vandaar de vele godsdiensten, waarvan de Mohamedanen de meer derheid vormen. Verder zijn er ka tholieken, protestanten en anglica nen. Tot nu toe waren de hoofd functies bezet door Indiërs, maaVnu wordt er veel overgenomen door de Afrikanen zelf. De handel en in dustrie is nog in handen van de In diërs. De havenplaats is een Belgi sche onderneming, maar vele Afri kanen bekleden er een plaats. De Missie dateert van 1920 en doet veel goed. Met de Overste en Pater Eco noom maakten we een trip naar de Missiepost Kiganza en ontmoetten daar twee Nederlandse Paters en een Broeder. Deze, 78 jaar oud, ging al sipoedig met vacantie, doch met de toezegging, niet in Hollandse aarde begraven behoeven te wor den. Inmiddels is hij weer naar zijn post teruggekeerd. mmynpn- Onderweg passeerden we prach tige begroeide bergen en zagen in de verte het mooie bergland van Urundi. Uitzonderlijk veel palmbo men flankeerden onze weg. In de snikhete zon en veel wind, die het stof hoog opjoeg, reden we weer huiswaarts. Na het afscheidsmaal met de zusters op de achterveranda was het weer koffers inpakken en te 18.30 uur ging het met de nacht trein op Tabora aan. Daar lag veel post op ons te wachten: het eerste levend teken Ivan de onzen in Ne derland en op vacantie. We maak ten een trip naar de grote missie post Ndala en passeerden uitlopers van het mooie rotsgebergte van „Mwanza". Een rotsengroep, bekend als „de kameel van „Tabora", foto grafeerden we. De rotsblokken ge ven de kameel aan in liggende hou ding. Langs de weg weer hetzelfde dorre trieste beeld, terwijl de zo nodige regen nog wel drie maan den op zich zou laten wachten. Een hartelijke ontvangst door zusters en kwekelingen. We waren nu 60 km. ten noorden van Tabora. De witte paters vestigden zich hier in 1896, de zusters in 1930. Ze begonnen met een lagere school en een kraamkli niek. Tevens een Congregatie van Afrikaanse zusters. Evenals Sumye is ook deze missie heel uitgebreid. Het ziekenhuiswezen is nu in han den van de zusters van Carolus Bo- tromeus (Onder de Bogen). De overste, zuster Nelly v. Wijk, ken de Kaatsheuvel; ze was indertijd dienstbode bij de familie Matheij- sen-v. Beek. De witte zusters heb ben de leiding over de Kweekschool voor Onderwijzeressen. De meisjes komen uit heel Tanzania; er zijn katholieken, protestanten en Moha- medaansen. Verder is er een school voor Katechisten, die hier 2 jaar komen met vrouw en kinderen. Deze vrouwen profiteren dan van de huishoudschool. Het volk is van de stam van de Wanyamwezi. Ze leven meest van de landbouw, doch sommigen hebben al ander werk. De meesten zijn arm. Hun voertaal is Kinyamwezi, doch spreken ook Kiswahili, de voertaal van Tanza nia. Naast •Missieziekenhuizen zijn er ook van de Regering. Onder lei ding van zuster Margaretha Vlak (uit Amsterdam) was die middag gevuld met het bezichtigen van al die gebouwen. Na een lekker „eten tje" met de zusters, ging het weer huiswaarts. Met Jo bezochten we de mdrkt. Deze geeft een properder indruk dan die in Mwanza en Ka konko. We mochten er niet fotogra feren en namen ze stiekum vanaf de straat. Voor de markt de open riolering, die ge ziet in de straten van de stad. In de droge tijd wordt het stof er in geveegd en voorlopig bewaard en in het natte seizoen vindt het regenwater er voorlopig een plaats. Zij is ongeveer een. halve meter breed en diep en heeft de vorm van de „groep" in de moder ne Hollandse koestal. Op de markt lagen veel vruchten en, groenten te koop. Het was een kleurenpracht onder de felle zon. Dit plein heeft op het einde van de vorige eeuw op een andere en wel lugubere ma nier dienst gedaan. Op deze markt werden de negers in de wijde om trek gevangen zijnde, als slaven verkocht. Van hieruit begon de voettocht van drie maanden naar Dar Es Salaam voor de inscheping. Een karavaan van 1000 slachtof fers was geen uitzondering. De tocht was een lijdensweg. De mensen sleepten zich voört. De vrouwen waren met touwen aan elkaar ge bonden en de manhen twee aan 2 geklemd in 'n schouderjuk. Rond de eeuwwisseling had dit hemelter gend bedrijf in Ujiji, Tabora en an dere plaatsen grote vormen aange nomen. Soms werden de stakkerds 's nachts met brandende toortsen voortgedreven en velen bleven to taal uitgeput door pijn, honger, dorst of ziekte stervend achter, ter wijl boven het „slachtveld" de gie ren cirkelden, loerend tot de dood hen weer een prooi gaf. De volgen de karavaan had in de doodsbeen deren een wegwijzer. Was in Zan zibar in 1873 de slavenhandel afge schaft, op het vasteland tierde dat onmenselijk bedrijf nog tientellen jaren voort. Rond 1890 werden jaarlijks een half miljoen negers als beesten ver handeld. Levingstone, Speke, Came ron, Stanley en Punto deden tever geefs een beroep op Europa, dit lu guber werk in te tomen en zo mo gelijk de kop in te drukken. Op verzoek van Paus Leo XIII hield kardinaal Lavigerie bij gelegenheid van de wijding van een missiebis schop in de Saint Sulpice te Parijs een toespraak over de slavenhandel. Hij stelde voor, het vormen van groepen internationale vrijwilligers, om dit kwaad metterdaad te bestrij den. Op zijn voorstel reageerde men toen niet. Ria Kemmeren had ons gevraagd haar groeten over te brengen aan Suzanna, die van kindsbeen af bij haar in Kakonko was grootgebracht. Na wat zoeken vonden we de nede rige woning (geen hut). Na de daar gebruikelijke, aankondiging „Hodie" hoorden we de welkomstroep „Ka- riboe" en gingen we naar binnen. Het meubilair had veel overeen komst met dat in een arbeiderswo ning van hier in de twintiger jaren. De woning werd door drie gezinnen bewoond met een gemeenschappe lijke gang. Suzanna woonde met haar man en baby in het linker woonhuis. Ze was zeer verrast en vereerd met ons bezoek en met de kleine op de rug maakte ze direct aanstalten een „bakske" te zettten: thee, vermengd met poederchocola de. Een buurmeisje stuurde ze om gebak: een half wittebrood. Alleen bij feestelijke gelegenheden komt daar dit brood op tafel. Toen haar man, Charles Daniël, van zijn werk bij de spoorwegen thuis kwam, liet ze haar thee in de steek en trok zich terug in de keuken. Na zich op z'n zondags gekleed te hebben, maakten we van hen een foto. Jam- merlijk heeft deze man zijn vrouw verstoten en Suzanna woont weer in Kakonko, De nog heidense ge bruiken zijn in deze streek funest. Het geval zit zo. Volgens oud ge bruik wacht de vrouw haar eerste bevalling af in haar geboorteplaats. In dit geval bij de zusters in Ka konko, een afstand van 800 km. Drie maanden voor de grote gebeur tenis was ze vertrokken. De man gaat al die tijd inwonen bij zijn fa milie, dicht bij zijn werk en komt alzo in aanraking met anderen van het vrouwelijk geslacht, zet zijn zin nen op een van hen en terwijl de liefde tussen de echtgenoten in Afrika toch niet al te groot is, krijgt men deze mare gevallen. een horloge van internationale allure STATIONSSTBAAT' WAALWIJK Tijdens ons verblijf in Tabora, bezochten we met Jo het enige do- veninstituut van Tanzania. Het staat onder leiding van Pater Bergmans en de Afrikaanse zusters. De over ste met 2 helpers kregen hun op leiding te St. Michiels-Gestel en spraken nog een „mondje" Hol lands. We woonden een taalles bij, gegeven door bovengenoemde pa ter. Hij deed het voortreffelijk; de leerlingen waren een en al aan dacht en genoten van de les. Ge- duldswerk! Daarna gebruikten we de thee met de zusters in de grote danszaal. In tegenwoordigheid van twee pastoors uit Limburg, die op verzoek van hun Bisschop naar Tan zania waren gekomen om het mis siewerk van nabij te leren kennen en daarna rapport uit te brengen, gaf pater Bergmans een dansles met muziekbegeleiding op geluidsver sterker. De xeactie's van de leerlin gen in verband met de sterkte van het geluid waren een maatstaf voor de kwaliteit van hun gehoor. Men was begonnen met 2 leerlingen en na 3 jaar steeg dat aantal tot 30, waaronder 1 Aziaat. Ze kunnen ko men tot 100 leerlingen. Dit zo nodi- ge werk wordt gesteund door het' Gouvernement. Men kan dit aan 't gebouw wel zien. Deze pastoors hadden onderweg wel degelijk ken nis gemaakt met de vergeetachtig heid en het geduld van de Afrika nen. Door een fout in hun reissche ma misten ze het vliegtuig in Mwanza en namen ze de bus naar Tabora. Onderweg benzine gebrek. Chauffeur en passagiers namen plaats onder een Mangoboom. Na 2 uur (het leek wel een eeuw voor de geestelijken) kregen ze een lift van een Afrikaan met zijn vracht wagen. Deze had onderweg gebrek aan water: twee uur wachten. Na aankomst in Tabora infor meerden ze naar die bewuste Afri kaanse bus. Het gedwongen „bab beltje" onder de mangotree had nog 5 uur geduurd. Zonder die „lift" hadden ze dus 7 uur onder die boom moeten doorbrengen zonder boter ham en „biertje". Stel je voor Na de siësta red enwe naar de zeer oude missiepost Kipalapala. We passeerden de gevangenis (voor arrest) meest door vrouwen „be volkt"; dan een mooie hut, waar vroeger een opperhoofd woonde. Bij de hut stonden 2 vervallen hut ten, vroegere verblijfplaats van de geesten. Deze zeer oude man zit nu in het bestuur van het land en woont in Dar Es Salaam. We pas seerden een kudde koeien met lan ge wijduitstaande horens (het gro te rund) en velden met suikerriet. In de natte tijd staat dit lage ge bied onder water. Nu was het een droog veld dat „schreeuwde" om regen. We bezichtigden het mooie nieuwe provincialaats gebouw van de zusters, dat na een week inge zegend zou worden. We ontmoet ten daar daar zuster Philomena (Mej. Treijze uit Oisterwijk). Goed beschut tegen de hete tropische zon wandelden we door een laan met zeer oude bomen naar het Kiswahi li centrum, waar pater van Pelt de leiding had. Onder een koele drank vertelde hij van zijn werk. Paters, Broeders en Zusters van verschillende Orden leren hier de inlandse taal. De cur sus duurt 'n half jaar. Iedere Orde heeft een eigen hostel (verblijf). Tevens is hier gevestigd het Pro vinciaal Pater van Amelsfoort (uit Boxtel) die ons in Tabora meerma len met een bezoek vereerde, was np bedlegerig. Na het hostel van de witte zusters bekeken te hebben, fotografeerden we de mooie Maria kapel voor het Groot-Seminarie. Dit werd in 1923 gebouwd met de steun van de Congregatie voor de voortplanting van het Geloof toe vertrouwt aan de witte paters. De kapel is later gebouwd ter gedach tenis aan de pioniers van deze mis siepost: 2 paters en 1 broeder. In 1878 werden ze door de Arabieren in bescherming genomen, doch later weer aan hun lot overgelaten; ze werden door de heidenen vermoord. Thuis aangekomen brachten we 'n bezoek bij 2 Graalmeisjes (mej. N. Bierings uit Tilburg en mej. A. See- bugts uit Breda), die hier voor de missie en de bevolking nuttig werk verrichtten. Ze hadden hun laatste (4e jaar) onderhanden. Heden zul len ze wel weer in Holland zijn en vervangen door inlandse meisjes. Op een avond hadden we bezoek van een hoofdvernleegster in een ziekenhuis in Dar Es Salaam (een zuster van J.M.J.). Deze vertelde, dat door onwetendheid met de voe ding veel kinderen vroegtijdig ster ven. Ze krijgen vaak te zware voe ding en als ze dan maar op tijd kunnen overgeven halen ze het wel. Tientallen jaren geleden was dit in onze streken ook het geval. Van daar het Brabants spreekwoord in die tijd „Spouwers zijn houers". Naast de melaatsheid maakt de polio in Tanzania veel slachtoffers. We zagen nog al eens een gehandi capte op z'n zitvlak door het stof voortschuifelen of moeizaam krui pend zich voortbewegen. In de nat te tijd zijn deze stakkers, gezien de kleverige blubber op de straat, genoodzaakt binnen te blijven. Er is nog geen Mies Bouwman daar met „haar" Open Dorp. Toch komt er kentering. In 1963 hebben de wit te zusters te Kisubi een centrum geopend voor meisjes, die aan po lio lijden. Het initiatief daartoe ging uit van een dokters-vrouw, mevr. Martin, en kon verwezenlijkt wor den dank zij een gift uit Engeland. Het eigenaardigste van dit polio centrum is, dat het verbonden is aan een meisjesschool. Zo kunnen de polio-patiëntjes het normale on derwijs volgen. Alleen voor de nacht worden zij ondergebracht in een speciale slaapzaal, waaraan 'n apotheekje en een kamer voor 'n verpleegster vebronden zijn. Vlak bij de kloosters van de wit te zusters bevinden zich die, hetzij wat primitiever, van de Afrikaanse Zusters. Deze St. Peter Klaver Con gregatie werd gesticht door Mgr. Lechaptois. Terwijl de witte zus ters (en zeker in de missie) hun Orderegels tegenwoordig wat soe peler in praktijd brengen, wijken de Afrikaanse, gezien hun eerbied voor traditie, daarvan nog geen duimbreed af. De laatste dag voor ons vertrek naar huis werden we 's morgens ge confronteerd met de witte mieren, 's Nachts hadden ze een boekenkast met kostbare inhoud grotendeels opgevreten. Met duizenden werden ze naar buiten geveegd en bloot gesteld aan het daglicht wat hen binnen het uur de dood bezorgde, 'n Half opgevreten boek heb ik in mijn bezit. De witte mier is iets groter dan onze zwarte mier. De soldaten (beschermers van de mie ren) zijn zo groot als onze bosmier. De witte mier heeft een rode kop, rood achterlijk en wit borststuk. De koningin heeft de grootte van on ze duim. Zolang die niet is gevon den, kan .men rustig rekenen op 'n volgende uitbreken met de daar bij behorende verwoesting. Inder- daar had de volgende vernieling plaats in de Sacristie. Van zuster Antonius in Kakonko kreeg ik een uitzonderlijk groot exemplaar (op sterk water) van ruim 1 dm lengte. Het is nog in mijn bezit. Tanzania staat onder sublieme leiding van President Nyerere (prak tiserend katholiek). Vaak gaat hij op reis om alzo in contact te ko men met de bevolking. Het spoort de mensen aan door onderlinge sa menwerking alles te doen om de welvaart van het land te bevorde ren, De Regering stelde in 1965 'n 15-jaren-plan op (3 etappes van 5 jaar) om globaal genomen het vol gende te bereiken: 1. het inkomen per hoofd van de bevolking te brengen van 19 op £45 (van f 200 op 450) per jaar 2. komen tot getrainde arbeids krachten. 3. De gemiddelde leeftijd brengen van 37 jaar tot 50 jaar. Moge Tanzania mede door het werk van missie en zending onder Gods onmisbare Zegen een goede toe komst tegemoet gaan. Op 20 augustus namen wij op het vliegveld van Tabora afscheid van onze dochter en vlogen via Mwan za, Nairobi, Frankfurt, Brussel huis waarts. In Nairobi verwisselden we de East African (vliegtuig met ±40 zitplaatsen) voor de Boac (±>200 zitplaatsen) en in Frankfurt, na Parijs de grootste luchthaven van Europa, namen we de Sabena (±40 zitplaatsen) tot Brussel. Vandaar per auto huiswaarts, waar de taart „Welkom thuis" ons wachtte. Onze vermoeiende, doch mooae en interessante en door de ont moeting van onze dochter op de eerste plaats en ook van onze nicht en enkele bekenden zo doelmatige reis was ten einde. Hartelijk dank aan de redactie van „De Echo van het Zuiden" voor het plaatsen en aan de lezers voor het „volgen" van ons reisverhaal. Wie met het missiewerk op de hoogte wil blijven, kan zich abon neren op het tijdschrift van de wit te paters en witte zusters. Men kan zich opgeven: Gestelseweg 8 Esch of bij de heer Robben, Dr. v. Beur denstraat 26, Kaatsheuvel (abonne ment kost naar believen 3,50, 5,— of 10—,. Een interessant boekje over Tan zania en zijn bevolking is: Atiman de Negerdokter bij het Tanganiyka- meer, door Walter Breedveld. De gegevens werden verzameld door W Smulders, witte pater (Uitgege ven door B. Gottmer uitgeversbe drijf Nijmegen of u koopt het in de boekhandel). Evenals Albert Schweitzer wer den Aliman vele malen hoge on derscheidingen verleend. Hij is zon der twijfel een der grootste man nen geweest, die Afrika heeft voort gebracht. in bouwplan GROENEWOUD te WAALWIJK te bouwen Eigen geld vanaf 2800,— incl. alle kosten. Tengevolge van de tijdelijk gewijzigde subsi die-regeling thans keuze uit de volgende twee mogelijkheden: bijdrage ineens dan bij hypotheek op 30-jarige annuiteits- basis rente en aflossing ca. 36,per week of ca. 157,per maand. Jaarlijkse bijdrage dan bij normale hypotheek rente en aflossing verminderd met jaarlijkse bijdrage gedurende het eerste jaar ca. 30,— per week of ca 132,per maand. Inlichtingen verstrekken: Waalwijk, Noorder-Parallelweg 49 tel. 04160 - 2129 (b.g.g. 04160 - 3450). De woningen zijn dagelijks te bezichtigen aan de Klaproosstraat (Groenewoud). DE MIDDELBARE VAKSCHOOL VOOR DE LEDER- EN SCHOENINDUSTRIE geeft een opleiding voor in de lederindustrie en schoenindustrie Duur van de opleiding: voor iedere afdeling 2 jaar. Aanvang van de cursussen: 2de helft augustus 1967. Toelatingseisen: 1. bewijs van overgang naar de vierde klasse 5-jarige H.B.S. of naar vijfde klasse Gymnasium; of 2. diploma Mulo B; of 3. met goed gevolg afgelegd toelatings examen. Toekomstmogelijkheden en vraag: De vraag van de zijde van de industrie naar gediplomeerden is zodanig, dat de bezitters van het eindgetuigschrift een goede toekomst tegemoet gaan. Opgaven te richten aan en inlichtingen te verkrij gen bij de Directeur van de M.V.L.S., Mr. v. Cooth- straat 55 te Waalwijk, telefoon 04160 - 3255.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 3