Ouden van Dagen maakten
woensdag jaarlijks uitstapje
Londense taxi vaak geprezen als meest
rationeel gebouwde wagen ter wereld
Elektrische auto remedie
tegen luchtverontreiniging
Veilig uitveilig thuis
ABONNEERT U OP DIT BLAD
DE KACHELPIJPTAXI
DENKBEELD ELEKTROMOB1EL IS NIEUW
NU DE VAKANTIE NADERT
Cfdhoottd-aankofiii^Ln^dn <l2.
WAALWIJKSGHE STOOMDRUKKERIJ
ANTOON TIELEN
14
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 23 JUNI 1967
14
Dank
Cabaret
S0.000 kilometer
Luchtverontreini
ging neemt van dag
tot dag toe
Vooruitzichten
Rij kwaliteiten
Sn de oorlog
Miljoenen-order
voor Lips
Daf Combi
©kt. 1964
Te koop:
Aanbieding
PRISMAKIJKERS
Opticien STASSAR
Woensdagmiddag maakten de Ouden van Dagen hun jaarlijkse
uitstapje, dat ook ditmaal weer een groot succes is geworden, mede
dank zij de uitstekende organisatie van het comité Ouden van Dagen
van Waalwijk. Deze jonge mensen zetten zich ieder jaar voor de
volle 100% in, om de ouderen een prettige dag te bezorgen en ook
nu zijn zij daarin tenvolle ingeslaagd. 's Middags werden de oudjes
in verschillende punten van de stad opgehaald en vanaf het Vredes
plein vertrok de grote stoet autobussen onder grote belangstelling
van de Waalwijkse bevolking voor hun reis, waarvan 'De Kentering'
in Rosmalen het eindpunt was. De tocht ging over Waspik, Raams-
donksveer, Keizersveer, Eethen, Heusden, Drunen, Vlijmen en Den
Bosch naar Rosmalen, waar het gezelschap om ca. half 3 arriveerde,
waar de heer Schip, directeur van 'De Kentering' met zijn staf van
medewerkersfsters) gereed stond om de Waalwijkse oudjes te ont
vangen.
Toen allen waren gezeten, hetgeen
in deze zaak helemaal geen probleem
was, was het de voorzitter van het
comité die het woord verzocht 'en de
oudjes als volgt toesprak: Geachte
aanwezigen; elk jaar weer is het voor
mij persoonlijk en met mij voor alle
leden van ons bestuur 'n voorrecht en
een vreugdevol gebeuren U allen op
ons jaarlijkse uitstapje welkom te
mogen heten. Een voorrecht, omdat
de Waalwijkse bevolking wederom
haar vertrouwen heeft uitgesproken
om deze jaarlijkse reis zó te organi
seren.
Een vreugdevol gebeuren, omdat
wij namens U bejaarden van Waal
wijk, andere mensen mogen bedanken
voor de hulp en steun die wij in zo
grote mate mochten ondervinden te
kunnen uitspreken. Ik dank zo graag
allereerst de gehele Waalwijkse be
volking die, ondanks de ontegenzeg
gelijk minder gunstige tijdsomstan
digheden toch haar plicht verstaan
heeft door op royale manier onze col
lecte te steunen".
Op de vraag: wat betekent deze
reis voor U in deze tijd? zou de heer
Verwiel willen antwoorden: „Zij be
tekent, dat praktisch geheel Waalwijk
't zich tot een goede plicht rekende,
dat dit voor U, ouderen, mogelijk
bleef, óók in tijden die moeilijker zijn
geworden en waarvan niemand beter
dan gij weet, wat 't betekent juist dan
te kunnen offreren voor dit doel. Het
betekent, en deze overtuiging kan ik
U uit persoonlijke ervaring geven,
dat ook juist de jongere gezinnen van
Waalwijk zo spontaan en royaal ge
geven hebben. Ik zou met overtuiging
durven stellen, dat in deze waarde
ring van de jongeren voor de oude
ren beslist van geen probleem sprake
is, doch veeleer een zéér positieve
bijdrage betekent. Waalwijks burgerij,
met deze achtergrond, dank ik U na
mens alle bejaarden, omdat gij de
dank hebt blijven verstaan die jonger
Waalwijk in zo grote mate aan de
ouderen - aan ieder van U - is
verschuldigd".
„Gaarne wil ik", aldus de voorzit
ter, „ook danken allen die elk jaar
weer zo vanzelfsprekend aanwezig
zijn. Het Rode Kruis is altijd ge
ruisloos maar paraat; de pers, de
chauffeurs van de N.V. Musa, die
ons weer veilig hierheen brachten
en naar ik vertrouw ons vanavond
weer veilig thuis zullen brengen.
'Ik d'ank de N.V. André van Hilst
en de Coöperatie voor de als steeds
beschikbaar gestelde versnaperin
gen Ik dank de Waalwijkse Stoom
drukkerij Antoon Tielen, waar véél
kosteloos werk werd verzet.
Ik dank ook al degenen onder U
naast ons bestuur, die de organisa
tie van de collecte mogelijk maak
ten en de naamlozen die, op welke
wijze dan ook, hun medewerking
gaven".
„Bij voorbaat een woord van
dank aan de heer Schip, direkteur
van „De Kentering" en zijn mede
werkers, voor de ontvangst en de
koffietafel, waar wij straks van zul
len gaan genieten. En geachte da
mes en heren, als ik zo alle van
zelfsprekende medewerkers een
woord van dank heb gegeven, dan
is het met moedwil dat ik iemand
vergat, omdat ik voor de heren van
de Waalwijkse politie een speciaal
woord van welkom én van dank
wilde uitspreken. Voor hun van
zelfsprekende aanwezigheid altijd
en onder elke omstandigheid, bij
gezellige gebeurtenissen, maar ze
ker ook bij alle zo trieste en vaak
misdadige gebeurtenissen (en deze
zijn helaas in de meerderheid) past
een openlijk woord van dank aan
de politieman in het algemeen en
aan de Waalwijkse politie in het
bijzonder. Zo gaarne wil ik tegen
over de m.i. onverantwoorde gena
deloze kritiek de laatste maanden
aan de politie een krachtig woord
van dank plaatsen, voor datgene
wat „onze politie" voor de Waal
wijkse burgerij en onze vereniging
steeds gedaan heeft en nog steeds
doet. Ik moge hopen nog tal van
jaren. Alvorens ik het woord van
welkom ga beëindigen, alvorens wij
zullen gaan genieten van het ons
zo bekende en gewaardeerde caba
retgezelschap van de Waalwijkse
Ton en Joop van Engelen en wij
daarna zullen aanzitten aan een
Brabantse koffietafel in het gast
vrije Rosmalen, zou ik u allen wil
len toewensen, een middag met een
goede eet- en lachlust, een middag
vol plezier, vriendschap, gezellig
heid en genoegen. Geheel in de
geest zoals het warm kloppende
Waalwijkse hart voor haar bejaar
den dit bedoeld heeft. Moge dit dan
tevens weer de basis vormen van
onze twintigste na-oorlogse tocht
volgend jaar welke wij met groot
enthousiasme zullen gaan voorbe
reiden. Ik moge u tot slot toewen
sen het zo nodige vertrouwen van
u bejaarden in Waalwijks jeugd en
jongeren".
Hierna sprak de Ere-voorzitter
van het bestuur, de heer A. Meijs,
nog enkele uit het hart gegrepen
woorden tot de Ouden van Dagen,
die het duidelijk bewijs waren hoe
zeer de heer Meijs, nog steeds met
het wel en wee van de Waalwijkse
bejaarden medeleeft.
Het optreden van het Waalwijkse
cabaret-ensemble Ton en Joop van
Engelen, werd een uitgesproken
succes. De oudjes genoten zichtbaar
van hetgeen ten tonele werd ge
bracht van de echte humor, zoals
de gebroeders van Engelen op on
navolgbare wijze brengen, hierin
bijgestaan door mevr van Engelen
(Corry Mariné) en muzikaal prima
ondersteund door 'n eigen orkestje.
Na elk optreden werden de ar
tiesten beloond met een daverend
en verdiend applaus en na afloop
van het cabaret dankte de heer Ver-
wiel het gezelschap dan ook harte
lijk voor het gebodene en bood de
heer de Pauw namens alle bejaar
den mevr. van Engelen fraaie bloe
men aan als hulde voor hetgeen 't
gehele gezelschap deze middag aan
de Waalwijkse oudjes had geboden.
Nadat de Brabantse koffietafel alle
eer was aangedaan, werd het zoet
jesaan tijd om weer naar Waalwijk
te vertrekken. Nog een afzakkertje
en toen zochten allen hun bus weer
op en zette de karavaan zich weer
in beweging richting Waalwijk,
waar het gezelschap in opgewekte
stemming om ca. half negen arri
veerde en waar een geluidswagen
gereed stond om van de thuiskomst
van de oudjes konde te doen. Het
grote gezelschap maakte tot slot
nog een rijtoer door een groot ge
deelte van de gemeente waar de
inwoners langs de route hun Ouden
van Dagen uitbundig begroetten.
Op het Raadhuisplein werd de
stoet ontbonden en vertrokken de
autobussen, wederom naar verschil
lende punten van de stad om de
vermoeide, maar dankbare, oudjes
wederom huiswaarts te brengen.
Een zeer geslaagde reis, waarvoor
het comité Ouden van Dagen van
Waalwijk hulde en dank toekomt.
Op 23 maart 1907 kwam in de
vroege ochtenduren een stoet van
zeventien huurauto's voorzien van
taximeters, uit de garage van Ge
neral Motor Cab Company te voor
schijn en reed onder veel geknal en
gerammel de Brixton Road in Zuid-
Londen af. Deze eerste taxi's uit de
historie hebben een praktische ma
nier van stadsvervoer in het leven
geroepen, die in de gehele wereld
ongeëvenaard is. De Parijse taxi's
hebben geholpen Frankrijk de slag
aan de Marne te doen winnen; de
taxi's van Tokio behoren tot de
snelste ter wereld, maar de Londen
se „cab" blijft een instelling die al
zestig jaar lang elke verandering
tart.
Van binnen is 'hij zo geconstru
eerd, dat een heer met een „kachel
pijp", ofwel een hoge zijden, er
rechtop in kan zitten. Deze wagens
voldoen aan zeer speciale eisen en
regels. De deuren zijn extra breed,
terwijl de interieurs smetteloos zijn.
Alhoewel de chauffeur buitenspie
gels mag hebben, is het hem ver
boden de gebruikelijke achteruit
kijkspiegel boven de voorruit aan
te brengen opdat hij niet in de ver
leiding komt zijn passagiers te be
spieden. De vrijheid van deze laat-
sten wordt nog vergroot door een
splintervrije glaswand achter de
rug van de chauffeur van gekleurd
glas, waardoor wel naar buiten,
doch vrijwel niet naar binnen kan
worden gekeken. De Londense taxi
is vaak geprezen als de meest ra
tioneel gebouwde wagen ter we
reld. Hij is tamelijk kort, zodat hij
gemakkelijk is te parkeren. Boven
dien kan hij keren tussen muren
die acht meter van elkaar staan,
hetgeen in de nauwe straten, van de
Britse hoofdstad hoogst belangrijk
is. Hij rijdt gemiddeld 12 km op 1
liter benzine en wat hij aan snel
heid mist (max. 96 km. per uur)
maakt hij goed door zijn betrouw
baarheid.
Londen heeft momenteel onge
veer 7250 taxi's, die elk gemiddeld
80-000 km per jaar afleggen. Een
maal per jaar gaat elke „cab" in de
revisie, hetgeen rond de 200 pond
kost. Deze revisie vindt plaats door
het Bureau Openbaar Vervoer, 'n
afdeling die onder Scotland Yard
ressorteert.
Vrijwel ieder land heeft zijn jaar
lijkse autotentoonstelling, waar kij
kers en eventuele kopers econo
misch rijdende auto's, snelle sport
wagens of solide voertuigen bewon
deren. Velen, vooral niet automobi
listen, wanen zich reeds op de weg
naar verre landen in een van die
lage sportwagens, die zich brom
mend door de dalen spoeden, grote
wolken stof en uitlaatgassen ach
ter zich latend. In de grote steden
tot grote wolken van giftige dam
pen en korrelig roet. Dit even om
vangrijke als smerige aureool is
niet alleen hinderlijk. Volgens vele
deskundigen is deze vorm van
luchtverontreiniging althans ten
Gaat u dit jaar met de auto op va
kantie Ligt uw vakantie-adres hon
derden kilometers van huis Maak er
dan een plezierige, rustige tocht van.
Neem er de tijd voor en rust zo nu
en dan wat uit. U bent een verstan
dige automobilist als u om de twee
uur rijden een half uurtje rust
maar dan ook rustEen vermoeide
bestuurder vormt een gevaar op de
weg. Zorg onderweg voor voldoende
ventilatie, zuurstofgebrek maakt sla
perig.
Heeft u voor uw vakantie een auto
gehuurd, maak dan vóór de grote
tocht een proefrit met de huurauto.
Overtuig u, dat in de huurauto een
gevarendriehoek aanwezig is, en of
de crick goed functioneert. Laat uw
auto in ieder geval vóór uw vakantie
in een garage nakijken. Het gaat om
uw eigen veiligheid en die van ande
ren.
Neemt u veel bagage mee, prop dan
niet alles achterin waardoor uw auto
moeilijk bestuurbaar wordt. Zorg dat
er voldoende druk op de voorwielen
blijft. Controleer tijdens de rustpe
riodes of uw imperial nog wel stevig
vastzit. Bent u zwaar beladen, dan
verdient het aanbeveling de banden
spanning te verhogen. Raadpleeg
hiervoor altijd uw garage (of uw in
structieboekje).
Bij uw bagage hoort op de eerste
plaats een sleepkabel, een pechpak-
ket, een reserveset lampjes, bougies,
een ventilatorriem, een verbanddoos
en een gevarendriehoek. Zorg ervoor
dat deze zaken voor het grijpen lig
gen.
Verwacht tijdens uw vakantie het on
verwachte van vele, onervaren auto
mobilisten, die u onderweg ongetwij
feld zult ontmoeten, maak daarom
tijdig en duidelijk uw bedoelingen
aan het overige verkeer kenbaar
U kunt ervan verzekerd zijn onder
weg in een file te komen. Blijf kalm
en windt u niet op als er geen eind
komt aan zo'n file. Het verstandigste
wat u in zo'n geval kunt doen is: vol
doende afstand houden tot uw voor
ganger (minimaal de helft van uw
snelheid in meters)
U iveet toch dat het verboden is de
normale gang van het verkeer te be
lemmeren door onnodig uitzonderlijk
langzaam te rijden? Pas u dus steeds
aan de verkeerssitatie aan.
Hoewel we het u niet aanraden, is
het wettelijk toegestaan dat de passa
gier naast de bestuurder een kind op
schoot heeft. U bent echter strafbaar
als dit kind ouder dan vier jaar is.
Zorg onderweg voor voldoende uit
zicht naar alle kanten. Raadpleeg
voortdurend uw spiegels daar zijn
ze voor!
Blijf, als u een lange autotocht gaat
maken, niet met een lege maag rijden,
want dat maakt u moe en nerveus.
Eet ook niet op willekeurige tijden
om het hongergevoel te onderdruk
ken. Ons advies: neem een goed ont
bijt, een lichte lunch en een warme
maaltijd aan het einde van de dag.
U kent de parkeerborden langs onze
wegen wel. Een witte P op een blauw
bord. Sommigen van deze borden
echter voorzien van een onderbord
waarop bijv. staat vermeld: 1,5 kilo
meter. Een dergelijk bord duidt aan
dat pas na anderhalve kilometer op
een daarvoor bestemde plaats gepar
keerd mag worden^
Met nadruk wijst het Verbond voor
Veilig Verkeer op het belang van de
kennis der verkeersregels van het
land dat bezocht wordt.
dele verantwoordelijk voor het om-
hoogschieten van de sterfte aan
ziekten van longen en luchtwegen:
longkanker, emfyseem en chroni
sche bronchitis.
Het is in hoge mate verontrus
tend, dat ongeveer de helft van de
viezigheid in de lucht van benzine
motoren afkomstig is. Bovendien
neemt deze luchtverontreiniging
van dag tot dag toe. Amerikaanse
deskundigen hebben al berekend,
dat, indien hier niets tegen wordt
gedaan, de auto's in 1980 tweemaal
zoveel vuil in de lucht zullen bren
gen als in 1960.
Natuurlijk, indien men appara
ten op de wagens aanbrengt, die de
schadelijke gassen reduceren, zal
men het euvel kunnen verminde
ren. Indien men echter tot de pro-
duktie zou kruinen komen van
auto's, die helemaal geen uitlaat
gassen produceren, is een oplossing
voor het probleem bereikt.
De schone, rustige en eenvoudige
elektromobiel is de voornaamste
kandidaat.
Het denkbeeld van een elektro
mobiel is niet nieuw; een halve
eeuw geleden waren zij zelfs vrij
populair. Hun gebrek was echter,
dat hun aktieradius vrij beperkt
was.
Wat zijn momenteel de vooruit
zichten op dit gebied?
Ford's nieuwe natrium-zwavel-
batterij herbergt 15 maal zo
veel energie als de vertrouwde
lood-zwavelzuur batterij, die el
ke ochtend uw auto op gang
brengt.
Gulton Industries te Metuchen
in New Persey heeft een lithi-
umcel ontwikkeld waarvan de
capaciteit 10 maal zo groot is
als die van een lood-zwavel-
zuur-batterij en in de toekomst
misschien zelfs 60 maal zo groot
De Leesona Moos Laboratoria
te Great Neck in New York en
de General Atomatic Division
van General Dynamics verrich
ten beide research werk op het
terrein van zink-luchtbatterij en
met grote capaciteit.
Chrysler werkt met brandstof
cellen, de krachtbron van het
ruimtevaarttij dperk die de elek
triciteit voor de Gemini-ruim-
teschepen leverde en die dat
ook zal doen in de Apollo-
maanschepen. Deze cellen za
melen geen electriciteit op,
maar nemen brandstof op en
zetten deze naar behoefte in
electriciteit om. Evenals ben-
zinenemotoren maken zij ener
gie zolang er brandstof aanwe
zig is en zij behoeven nooit te
worden opgeladen.
General Motors is al een tijd
met verscheidene soorten bat
terijen en brandcelstoffen be
zig en heeft thans reeds een
experimentele vrachtwagen lo
pen, die worden aangedreven
door 32 brandstofcel-eenheden
met dunne elektroden, welke
Union Carbide voor General
Motors heeft ontwikkeld. De
oellen, die op batterijen lijken
en nog geen halve centimeter
dik zijn, nemen waterstof en
zuurstof op en geven elektrici
teit en water af. De vrachtwa
gen ontwikkelt 125 pk, kan zo'n
110 kilometer per uur rijden en
heeft een aktieradius van tegen
de 250 kilometer.
Er zal dus een geheel nieuwe be
nadering van de automobielcon
structie nodig zijn. Zo zouden de
batterijen tot een plat pakket kun
nen worden samengevoegd en on
der de bodem kunnen worden ge
monteerd. Hierdoor zou bovendien
het zwaartepunt worden verlaagd,
hetgeen de rijkwaliteiten als de be
sturing van een dergelijke wagen
ten goede zou komen.
Zover is het helaas op dit mo
ment nog niet, want geen enkele
elektromobiel heeft het tot dusver,
wat aktieradius en snelheid betreft,
kunnen brengen tot de prestaties
van de hedendaagse benzinemotor.
Pas wanneer die aktieradius ruim
driehonderd kilometer bedraagt en
een voor onze tijd aanvaardbare
snelheid kan worden ontwikkeld,
de elektromobielen een belangrijke
rol spelen om de lucht boven onze
steden schoon te houden.
Ook worden taxi's voor een kwar
taalinspectie opgeroepen, terwijl in
specteurs onverwachte steekproeven
langs de weg nemen. Voor de klein
ste onregelmatigheid kan een rij
verbod worden opgelegd. Na tien
jaar moet een taxi, die dan onge
veer 800.000 kilometer heeft gelo
pen, een volledige revisie onder
gaan. Dit is meestal niet meer lo
nend, ondanks het feit, dat de taxi's
doorgaans nog in goede staat ver
keren. De wettelijke regelingen
voor het taxibedrijf stammen goed
deels uit 1831 toen de London Hack
ney Carriage Act werd ingesteld.
Deze bepalen o.a. dat de chauffeur
niet verplicht is te stoppen wan
neer hij wordt geroepen. Als hij
stopt, of als er iemand op hem af
komt, terwijl hij op een standplaats
staat met zijn bordje „For Hire",
dan moet hij hem meenemen, ten
zij hij een rit moet maken van meer
dan 9 kilometer of een die langer
dan een uur in beslag neemt. In
dat geval mag hij weigeren of een
huurprijs bedingen, die waarschijn
lijk veel hoger zal liggeh dan de
taximeter zou aangeven.
In 1940 werden 400 taxi's gevor
derd en uitgerust met machinege
weren voor de strijd tegen de Duit
se parachutisten. Ongeveer 2000
andere werden verenigd tot een
brandweerkorps. Er werden opleg
gers aangekoppeld, die werden be
iaden met ladders, bijlen en brand
slangen. Deze taxibrandweer kwam
met zijn handige wendbare wagens
en grondige kennis van de stad snel
ler ter platase dan de logge brand
weerauto's met chauffeurs, die voor
namelijk hun eigen wijk goed ken
den.
Geen stad ter wereld kan bogen
op een particulier transportbedrijf,
dat met de kaohelpijptaxi's van
Londen is te vergelijken, met hun
vindingrijke „cabbies", die dage
lijks de onmogelijkste paketten,
spoedbrieven, boeketten en onge
veer 400.000 mensen afleveren in
het hart van de drukke Britse stad.
De minister van Defensie, Den
Toom, heeft gisteren meegedeeld
dat de N.V. Lips te Drunen een Ca
nadese order heeft ontvangen van
2 miljoen dollar.
Geef U eens de moeite onze modelboeken van
^■eboottekaaltfes
te komen Inzien. Wij hebben een sortering van
ruim 70 stuks In de fraaiste en modernste ontwer
pen en uitvoeringen.
~OeiLooin<fs-kaattjes, (Dniettto uw haatten en Itieoen,
(Doetüijdens-aankondiplnpen, T3tèplentjes e.d.
kunnen wij U tonen In keuze van 120 modellen
van prima uitvoering en In alle kwaliteiten en prijzen.
Grotestraat 205 - WAALWIJK
TE KOOP
z.g.a.n.; slechts 26000 km. ge
lopen; 3 maanden garantie.
MUSA AUTOBEDRIJF
Stationsstraat 95, Waalwijk
BABY-UITZET,
LEDIKANTJE, MATRASJE,
DEKENTJES en BOX.
Alb. Rodenbachstraat 12
Waalwijk
Na 6 uur.
Wegens import van een grote partij Japanse
Prismakijkers met gecoate optiek in pracht
varkenslederen tas, bieden wij U voor sport
en vakantie de volgende kijkers aan:
8 x 30 59.50 per stuk
8 x 40 64.50 per stuk
en vele andere.
Stationsstraat 88, Waalwijk