Ouden van Dagen maakten woensdag jaarlijks uitstapje Londense taxi vaak geprezen als meest rationeel gebouwde wagen ter wereld Elektrische auto remedie tegen luchtverontreiniging Veilig uitveilig thuis ABONNEERT U OP DIT BLAD DE KACHELPIJPTAXI DENKBEELD ELEKTROMOB1EL IS NIEUW NU DE VAKANTIE NADERT Cfdhoottd-aankofiii^Ln^dn <l2. WAALWIJKSGHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN 14 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 23 JUNI 1967 14 Dank Cabaret S0.000 kilometer Luchtverontreini ging neemt van dag tot dag toe Vooruitzichten Rij kwaliteiten Sn de oorlog Miljoenen-order voor Lips Daf Combi ©kt. 1964 Te koop: Aanbieding PRISMAKIJKERS Opticien STASSAR Woensdagmiddag maakten de Ouden van Dagen hun jaarlijkse uitstapje, dat ook ditmaal weer een groot succes is geworden, mede dank zij de uitstekende organisatie van het comité Ouden van Dagen van Waalwijk. Deze jonge mensen zetten zich ieder jaar voor de volle 100% in, om de ouderen een prettige dag te bezorgen en ook nu zijn zij daarin tenvolle ingeslaagd. 's Middags werden de oudjes in verschillende punten van de stad opgehaald en vanaf het Vredes plein vertrok de grote stoet autobussen onder grote belangstelling van de Waalwijkse bevolking voor hun reis, waarvan 'De Kentering' in Rosmalen het eindpunt was. De tocht ging over Waspik, Raams- donksveer, Keizersveer, Eethen, Heusden, Drunen, Vlijmen en Den Bosch naar Rosmalen, waar het gezelschap om ca. half 3 arriveerde, waar de heer Schip, directeur van 'De Kentering' met zijn staf van medewerkersfsters) gereed stond om de Waalwijkse oudjes te ont vangen. Toen allen waren gezeten, hetgeen in deze zaak helemaal geen probleem was, was het de voorzitter van het comité die het woord verzocht 'en de oudjes als volgt toesprak: Geachte aanwezigen; elk jaar weer is het voor mij persoonlijk en met mij voor alle leden van ons bestuur 'n voorrecht en een vreugdevol gebeuren U allen op ons jaarlijkse uitstapje welkom te mogen heten. Een voorrecht, omdat de Waalwijkse bevolking wederom haar vertrouwen heeft uitgesproken om deze jaarlijkse reis zó te organi seren. Een vreugdevol gebeuren, omdat wij namens U bejaarden van Waal wijk, andere mensen mogen bedanken voor de hulp en steun die wij in zo grote mate mochten ondervinden te kunnen uitspreken. Ik dank zo graag allereerst de gehele Waalwijkse be volking die, ondanks de ontegenzeg gelijk minder gunstige tijdsomstan digheden toch haar plicht verstaan heeft door op royale manier onze col lecte te steunen". Op de vraag: wat betekent deze reis voor U in deze tijd? zou de heer Verwiel willen antwoorden: „Zij be tekent, dat praktisch geheel Waalwijk 't zich tot een goede plicht rekende, dat dit voor U, ouderen, mogelijk bleef, óók in tijden die moeilijker zijn geworden en waarvan niemand beter dan gij weet, wat 't betekent juist dan te kunnen offreren voor dit doel. Het betekent, en deze overtuiging kan ik U uit persoonlijke ervaring geven, dat ook juist de jongere gezinnen van Waalwijk zo spontaan en royaal ge geven hebben. Ik zou met overtuiging durven stellen, dat in deze waarde ring van de jongeren voor de oude ren beslist van geen probleem sprake is, doch veeleer een zéér positieve bijdrage betekent. Waalwijks burgerij, met deze achtergrond, dank ik U na mens alle bejaarden, omdat gij de dank hebt blijven verstaan die jonger Waalwijk in zo grote mate aan de ouderen - aan ieder van U - is verschuldigd". „Gaarne wil ik", aldus de voorzit ter, „ook danken allen die elk jaar weer zo vanzelfsprekend aanwezig zijn. Het Rode Kruis is altijd ge ruisloos maar paraat; de pers, de chauffeurs van de N.V. Musa, die ons weer veilig hierheen brachten en naar ik vertrouw ons vanavond weer veilig thuis zullen brengen. 'Ik d'ank de N.V. André van Hilst en de Coöperatie voor de als steeds beschikbaar gestelde versnaperin gen Ik dank de Waalwijkse Stoom drukkerij Antoon Tielen, waar véél kosteloos werk werd verzet. Ik dank ook al degenen onder U naast ons bestuur, die de organisa tie van de collecte mogelijk maak ten en de naamlozen die, op welke wijze dan ook, hun medewerking gaven". „Bij voorbaat een woord van dank aan de heer Schip, direkteur van „De Kentering" en zijn mede werkers, voor de ontvangst en de koffietafel, waar wij straks van zul len gaan genieten. En geachte da mes en heren, als ik zo alle van zelfsprekende medewerkers een woord van dank heb gegeven, dan is het met moedwil dat ik iemand vergat, omdat ik voor de heren van de Waalwijkse politie een speciaal woord van welkom én van dank wilde uitspreken. Voor hun van zelfsprekende aanwezigheid altijd en onder elke omstandigheid, bij gezellige gebeurtenissen, maar ze ker ook bij alle zo trieste en vaak misdadige gebeurtenissen (en deze zijn helaas in de meerderheid) past een openlijk woord van dank aan de politieman in het algemeen en aan de Waalwijkse politie in het bijzonder. Zo gaarne wil ik tegen over de m.i. onverantwoorde gena deloze kritiek de laatste maanden aan de politie een krachtig woord van dank plaatsen, voor datgene wat „onze politie" voor de Waal wijkse burgerij en onze vereniging steeds gedaan heeft en nog steeds doet. Ik moge hopen nog tal van jaren. Alvorens ik het woord van welkom ga beëindigen, alvorens wij zullen gaan genieten van het ons zo bekende en gewaardeerde caba retgezelschap van de Waalwijkse Ton en Joop van Engelen en wij daarna zullen aanzitten aan een Brabantse koffietafel in het gast vrije Rosmalen, zou ik u allen wil len toewensen, een middag met een goede eet- en lachlust, een middag vol plezier, vriendschap, gezellig heid en genoegen. Geheel in de geest zoals het warm kloppende Waalwijkse hart voor haar bejaar den dit bedoeld heeft. Moge dit dan tevens weer de basis vormen van onze twintigste na-oorlogse tocht volgend jaar welke wij met groot enthousiasme zullen gaan voorbe reiden. Ik moge u tot slot toewen sen het zo nodige vertrouwen van u bejaarden in Waalwijks jeugd en jongeren". Hierna sprak de Ere-voorzitter van het bestuur, de heer A. Meijs, nog enkele uit het hart gegrepen woorden tot de Ouden van Dagen, die het duidelijk bewijs waren hoe zeer de heer Meijs, nog steeds met het wel en wee van de Waalwijkse bejaarden medeleeft. Het optreden van het Waalwijkse cabaret-ensemble Ton en Joop van Engelen, werd een uitgesproken succes. De oudjes genoten zichtbaar van hetgeen ten tonele werd ge bracht van de echte humor, zoals de gebroeders van Engelen op on navolgbare wijze brengen, hierin bijgestaan door mevr van Engelen (Corry Mariné) en muzikaal prima ondersteund door 'n eigen orkestje. Na elk optreden werden de ar tiesten beloond met een daverend en verdiend applaus en na afloop van het cabaret dankte de heer Ver- wiel het gezelschap dan ook harte lijk voor het gebodene en bood de heer de Pauw namens alle bejaar den mevr. van Engelen fraaie bloe men aan als hulde voor hetgeen 't gehele gezelschap deze middag aan de Waalwijkse oudjes had geboden. Nadat de Brabantse koffietafel alle eer was aangedaan, werd het zoet jesaan tijd om weer naar Waalwijk te vertrekken. Nog een afzakkertje en toen zochten allen hun bus weer op en zette de karavaan zich weer in beweging richting Waalwijk, waar het gezelschap in opgewekte stemming om ca. half negen arri veerde en waar een geluidswagen gereed stond om van de thuiskomst van de oudjes konde te doen. Het grote gezelschap maakte tot slot nog een rijtoer door een groot ge deelte van de gemeente waar de inwoners langs de route hun Ouden van Dagen uitbundig begroetten. Op het Raadhuisplein werd de stoet ontbonden en vertrokken de autobussen, wederom naar verschil lende punten van de stad om de vermoeide, maar dankbare, oudjes wederom huiswaarts te brengen. Een zeer geslaagde reis, waarvoor het comité Ouden van Dagen van Waalwijk hulde en dank toekomt. Op 23 maart 1907 kwam in de vroege ochtenduren een stoet van zeventien huurauto's voorzien van taximeters, uit de garage van Ge neral Motor Cab Company te voor schijn en reed onder veel geknal en gerammel de Brixton Road in Zuid- Londen af. Deze eerste taxi's uit de historie hebben een praktische ma nier van stadsvervoer in het leven geroepen, die in de gehele wereld ongeëvenaard is. De Parijse taxi's hebben geholpen Frankrijk de slag aan de Marne te doen winnen; de taxi's van Tokio behoren tot de snelste ter wereld, maar de Londen se „cab" blijft een instelling die al zestig jaar lang elke verandering tart. Van binnen is 'hij zo geconstru eerd, dat een heer met een „kachel pijp", ofwel een hoge zijden, er rechtop in kan zitten. Deze wagens voldoen aan zeer speciale eisen en regels. De deuren zijn extra breed, terwijl de interieurs smetteloos zijn. Alhoewel de chauffeur buitenspie gels mag hebben, is het hem ver boden de gebruikelijke achteruit kijkspiegel boven de voorruit aan te brengen opdat hij niet in de ver leiding komt zijn passagiers te be spieden. De vrijheid van deze laat- sten wordt nog vergroot door een splintervrije glaswand achter de rug van de chauffeur van gekleurd glas, waardoor wel naar buiten, doch vrijwel niet naar binnen kan worden gekeken. De Londense taxi is vaak geprezen als de meest ra tioneel gebouwde wagen ter we reld. Hij is tamelijk kort, zodat hij gemakkelijk is te parkeren. Boven dien kan hij keren tussen muren die acht meter van elkaar staan, hetgeen in de nauwe straten, van de Britse hoofdstad hoogst belangrijk is. Hij rijdt gemiddeld 12 km op 1 liter benzine en wat hij aan snel heid mist (max. 96 km. per uur) maakt hij goed door zijn betrouw baarheid. Londen heeft momenteel onge veer 7250 taxi's, die elk gemiddeld 80-000 km per jaar afleggen. Een maal per jaar gaat elke „cab" in de revisie, hetgeen rond de 200 pond kost. Deze revisie vindt plaats door het Bureau Openbaar Vervoer, 'n afdeling die onder Scotland Yard ressorteert. Vrijwel ieder land heeft zijn jaar lijkse autotentoonstelling, waar kij kers en eventuele kopers econo misch rijdende auto's, snelle sport wagens of solide voertuigen bewon deren. Velen, vooral niet automobi listen, wanen zich reeds op de weg naar verre landen in een van die lage sportwagens, die zich brom mend door de dalen spoeden, grote wolken stof en uitlaatgassen ach ter zich latend. In de grote steden tot grote wolken van giftige dam pen en korrelig roet. Dit even om vangrijke als smerige aureool is niet alleen hinderlijk. Volgens vele deskundigen is deze vorm van luchtverontreiniging althans ten Gaat u dit jaar met de auto op va kantie Ligt uw vakantie-adres hon derden kilometers van huis Maak er dan een plezierige, rustige tocht van. Neem er de tijd voor en rust zo nu en dan wat uit. U bent een verstan dige automobilist als u om de twee uur rijden een half uurtje rust maar dan ook rustEen vermoeide bestuurder vormt een gevaar op de weg. Zorg onderweg voor voldoende ventilatie, zuurstofgebrek maakt sla perig. Heeft u voor uw vakantie een auto gehuurd, maak dan vóór de grote tocht een proefrit met de huurauto. Overtuig u, dat in de huurauto een gevarendriehoek aanwezig is, en of de crick goed functioneert. Laat uw auto in ieder geval vóór uw vakantie in een garage nakijken. Het gaat om uw eigen veiligheid en die van ande ren. Neemt u veel bagage mee, prop dan niet alles achterin waardoor uw auto moeilijk bestuurbaar wordt. Zorg dat er voldoende druk op de voorwielen blijft. Controleer tijdens de rustpe riodes of uw imperial nog wel stevig vastzit. Bent u zwaar beladen, dan verdient het aanbeveling de banden spanning te verhogen. Raadpleeg hiervoor altijd uw garage (of uw in structieboekje). Bij uw bagage hoort op de eerste plaats een sleepkabel, een pechpak- ket, een reserveset lampjes, bougies, een ventilatorriem, een verbanddoos en een gevarendriehoek. Zorg ervoor dat deze zaken voor het grijpen lig gen. Verwacht tijdens uw vakantie het on verwachte van vele, onervaren auto mobilisten, die u onderweg ongetwij feld zult ontmoeten, maak daarom tijdig en duidelijk uw bedoelingen aan het overige verkeer kenbaar U kunt ervan verzekerd zijn onder weg in een file te komen. Blijf kalm en windt u niet op als er geen eind komt aan zo'n file. Het verstandigste wat u in zo'n geval kunt doen is: vol doende afstand houden tot uw voor ganger (minimaal de helft van uw snelheid in meters) U iveet toch dat het verboden is de normale gang van het verkeer te be lemmeren door onnodig uitzonderlijk langzaam te rijden? Pas u dus steeds aan de verkeerssitatie aan. Hoewel we het u niet aanraden, is het wettelijk toegestaan dat de passa gier naast de bestuurder een kind op schoot heeft. U bent echter strafbaar als dit kind ouder dan vier jaar is. Zorg onderweg voor voldoende uit zicht naar alle kanten. Raadpleeg voortdurend uw spiegels daar zijn ze voor! Blijf, als u een lange autotocht gaat maken, niet met een lege maag rijden, want dat maakt u moe en nerveus. Eet ook niet op willekeurige tijden om het hongergevoel te onderdruk ken. Ons advies: neem een goed ont bijt, een lichte lunch en een warme maaltijd aan het einde van de dag. U kent de parkeerborden langs onze wegen wel. Een witte P op een blauw bord. Sommigen van deze borden echter voorzien van een onderbord waarop bijv. staat vermeld: 1,5 kilo meter. Een dergelijk bord duidt aan dat pas na anderhalve kilometer op een daarvoor bestemde plaats gepar keerd mag worden^ Met nadruk wijst het Verbond voor Veilig Verkeer op het belang van de kennis der verkeersregels van het land dat bezocht wordt. dele verantwoordelijk voor het om- hoogschieten van de sterfte aan ziekten van longen en luchtwegen: longkanker, emfyseem en chroni sche bronchitis. Het is in hoge mate verontrus tend, dat ongeveer de helft van de viezigheid in de lucht van benzine motoren afkomstig is. Bovendien neemt deze luchtverontreiniging van dag tot dag toe. Amerikaanse deskundigen hebben al berekend, dat, indien hier niets tegen wordt gedaan, de auto's in 1980 tweemaal zoveel vuil in de lucht zullen bren gen als in 1960. Natuurlijk, indien men appara ten op de wagens aanbrengt, die de schadelijke gassen reduceren, zal men het euvel kunnen verminde ren. Indien men echter tot de pro- duktie zou kruinen komen van auto's, die helemaal geen uitlaat gassen produceren, is een oplossing voor het probleem bereikt. De schone, rustige en eenvoudige elektromobiel is de voornaamste kandidaat. Het denkbeeld van een elektro mobiel is niet nieuw; een halve eeuw geleden waren zij zelfs vrij populair. Hun gebrek was echter, dat hun aktieradius vrij beperkt was. Wat zijn momenteel de vooruit zichten op dit gebied? Ford's nieuwe natrium-zwavel- batterij herbergt 15 maal zo veel energie als de vertrouwde lood-zwavelzuur batterij, die el ke ochtend uw auto op gang brengt. Gulton Industries te Metuchen in New Persey heeft een lithi- umcel ontwikkeld waarvan de capaciteit 10 maal zo groot is als die van een lood-zwavel- zuur-batterij en in de toekomst misschien zelfs 60 maal zo groot De Leesona Moos Laboratoria te Great Neck in New York en de General Atomatic Division van General Dynamics verrich ten beide research werk op het terrein van zink-luchtbatterij en met grote capaciteit. Chrysler werkt met brandstof cellen, de krachtbron van het ruimtevaarttij dperk die de elek triciteit voor de Gemini-ruim- teschepen leverde en die dat ook zal doen in de Apollo- maanschepen. Deze cellen za melen geen electriciteit op, maar nemen brandstof op en zetten deze naar behoefte in electriciteit om. Evenals ben- zinenemotoren maken zij ener gie zolang er brandstof aanwe zig is en zij behoeven nooit te worden opgeladen. General Motors is al een tijd met verscheidene soorten bat terijen en brandcelstoffen be zig en heeft thans reeds een experimentele vrachtwagen lo pen, die worden aangedreven door 32 brandstofcel-eenheden met dunne elektroden, welke Union Carbide voor General Motors heeft ontwikkeld. De oellen, die op batterijen lijken en nog geen halve centimeter dik zijn, nemen waterstof en zuurstof op en geven elektrici teit en water af. De vrachtwa gen ontwikkelt 125 pk, kan zo'n 110 kilometer per uur rijden en heeft een aktieradius van tegen de 250 kilometer. Er zal dus een geheel nieuwe be nadering van de automobielcon structie nodig zijn. Zo zouden de batterijen tot een plat pakket kun nen worden samengevoegd en on der de bodem kunnen worden ge monteerd. Hierdoor zou bovendien het zwaartepunt worden verlaagd, hetgeen de rijkwaliteiten als de be sturing van een dergelijke wagen ten goede zou komen. Zover is het helaas op dit mo ment nog niet, want geen enkele elektromobiel heeft het tot dusver, wat aktieradius en snelheid betreft, kunnen brengen tot de prestaties van de hedendaagse benzinemotor. Pas wanneer die aktieradius ruim driehonderd kilometer bedraagt en een voor onze tijd aanvaardbare snelheid kan worden ontwikkeld, de elektromobielen een belangrijke rol spelen om de lucht boven onze steden schoon te houden. Ook worden taxi's voor een kwar taalinspectie opgeroepen, terwijl in specteurs onverwachte steekproeven langs de weg nemen. Voor de klein ste onregelmatigheid kan een rij verbod worden opgelegd. Na tien jaar moet een taxi, die dan onge veer 800.000 kilometer heeft gelo pen, een volledige revisie onder gaan. Dit is meestal niet meer lo nend, ondanks het feit, dat de taxi's doorgaans nog in goede staat ver keren. De wettelijke regelingen voor het taxibedrijf stammen goed deels uit 1831 toen de London Hack ney Carriage Act werd ingesteld. Deze bepalen o.a. dat de chauffeur niet verplicht is te stoppen wan neer hij wordt geroepen. Als hij stopt, of als er iemand op hem af komt, terwijl hij op een standplaats staat met zijn bordje „For Hire", dan moet hij hem meenemen, ten zij hij een rit moet maken van meer dan 9 kilometer of een die langer dan een uur in beslag neemt. In dat geval mag hij weigeren of een huurprijs bedingen, die waarschijn lijk veel hoger zal liggeh dan de taximeter zou aangeven. In 1940 werden 400 taxi's gevor derd en uitgerust met machinege weren voor de strijd tegen de Duit se parachutisten. Ongeveer 2000 andere werden verenigd tot een brandweerkorps. Er werden opleg gers aangekoppeld, die werden be iaden met ladders, bijlen en brand slangen. Deze taxibrandweer kwam met zijn handige wendbare wagens en grondige kennis van de stad snel ler ter platase dan de logge brand weerauto's met chauffeurs, die voor namelijk hun eigen wijk goed ken den. Geen stad ter wereld kan bogen op een particulier transportbedrijf, dat met de kaohelpijptaxi's van Londen is te vergelijken, met hun vindingrijke „cabbies", die dage lijks de onmogelijkste paketten, spoedbrieven, boeketten en onge veer 400.000 mensen afleveren in het hart van de drukke Britse stad. De minister van Defensie, Den Toom, heeft gisteren meegedeeld dat de N.V. Lips te Drunen een Ca nadese order heeft ontvangen van 2 miljoen dollar. Geef U eens de moeite onze modelboeken van ^■eboottekaaltfes te komen Inzien. Wij hebben een sortering van ruim 70 stuks In de fraaiste en modernste ontwer pen en uitvoeringen. ~OeiLooin<fs-kaattjes, (Dniettto uw haatten en Itieoen, (Doetüijdens-aankondiplnpen, T3tèplentjes e.d. kunnen wij U tonen In keuze van 120 modellen van prima uitvoering en In alle kwaliteiten en prijzen. Grotestraat 205 - WAALWIJK TE KOOP z.g.a.n.; slechts 26000 km. ge lopen; 3 maanden garantie. MUSA AUTOBEDRIJF Stationsstraat 95, Waalwijk BABY-UITZET, LEDIKANTJE, MATRASJE, DEKENTJES en BOX. Alb. Rodenbachstraat 12 Waalwijk Na 6 uur. Wegens import van een grote partij Japanse Prismakijkers met gecoate optiek in pracht varkenslederen tas, bieden wij U voor sport en vakantie de volgende kijkers aan: 8 x 30 59.50 per stuk 8 x 40 64.50 per stuk en vele andere. Stationsstraat 88, Waalwijk

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 14