waalwijkse en UnqstRAAtse couRant Montreal mag zich met recht noemen de hoofdstad van de wereld in 1967 \jCa, mpe jOc a mpe 1 WAALWIJK Kaatsheuvel Apollo REISVERZEKERINGEN W. Timmermans en Zonen NAAR DE EXPO-'67 IN MONTREAL (II) ik los nog steeds evenveel af, maar toch gaat het me f 100,- minder kosten... PREMIE SPAARPLAN Verlichting vanaf wegafrastering Schouwburg I I I I I I I I I I I I I in Tilburg Heuvelstraat 14 Expo 1967 grootste expositie in de wereldgeschiedenis Prijzig West side story Vliegende duivels Basis voor persoonlijk bezit De Kaaischijters spelen vrijdag tegen De Vriendenkring Leden KNMTP op excursie P. van Assen A.C. Waalwijk heeft nu ook een clubblad - BAGAGE I ONGEVALLEN ZIEKTE EXTRA KOSTEN tel. 3098 tel. 3626 tel. 3292 VRIJDAG 7 JULI 1967 88e JAARGANG No. 54 VIV1JU/VU l JULI 1JU J ""C BB De rcho vau het Zuióen Uitgever Waal wij ksehe Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit Dlad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,30 p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,30 p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) 3,50 p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beuxdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Toen wij precies 3 jaar geleden Montreal bezochten, had het reeds al- Ie allures van een wereldstad. Maar we staan verstomd als we nu zien wat Montreal in deze drie jaar heeft gepresteerd om zich met recht „Capitale du Monde en 1967", dus „Hoofdstad van de Wereld in 1967" te mogen noemen. Een nieuw ondergronds spoorwegnet met 26 stations werd onder het centrum van de stad aangelegd. Met 4000 man werd hieraan non-stop gewerkt. De kosten beliepen ruim 700 miljoen gulden, plus nog eens 150 miljoen voor het rollend materieel. De wielen van de 369 wagons zijn van luchtbanden voorzien. Daardoor loopt de trein, die een enor me snelheid heeft, bijna geruisloos en op geen enkel station behoeft men langer dan 114 minuut te wachten. Bij de stations bevinden zich uitgestrekte ondergrondse winkelcentra, waar het, vooral op de vele warme zomerdagen die Montreal heeft, heerlijk koel is en een gezel lige koopdrukte heerst. Een ander opvallend groots pro ject is het nieuwe net van snelwe gen, die meestal via machtige via ducten over- en onder elkaar door slingeren. Bijna al deze wegen heb ben éénrichtingverkeer en niette min 4 rijbanen, waarop men elkaar links en rechts passeert (van rich ting aangeven zagen we niet veel). Deze nieuwe snelwegen worden niet meer door hoge lichtmasten geflan keerd, maar de verlichting geschiedt vanuit de wegafrastering. Een on afgebroken lint van neonbuizen werpt een, helder licht over 't weg dek. Een paar meter daarboven lijkt het donker, hetgeen ons aanmerke lijk erg vreemd aandeed, doch het blijkt in de praktijk uitstekend te voldoen. Deze kilometerslange licht-linten langs de snelwegen bieden bij avond een fantastische aanblik in' het ge zicht vanaf de viaducten op de mil joenen lichtjes van het wolkenkrab berscentrum vim Montreal en is niet minder fascinerend. Wat de inwoners van Montreal met trots „het wonder van de Ex po" noemen, is de aanleg van een nieuw eiland „Notre Dame" en de uitbreiding tot de dubbele opper vlakte van het eiland „St. Hélène" in de Laurens River, die ter plaatse enorm breed is. Voor deze eilanden, waarop de Expo werd gebouwd, moesten 15 miljoen ton zand en steen worden bijeengebracht en verwerkt. Voorts moesten deze ei landen ten behoeve van de Expo door een nieuwe brug, de Concor dia Bridge, met elkaar en met Mon treal worden verbonden. Deze brug is van een bijzonder lichte construc tie en met zijn 690 m. lengte de grootste ter wereld in zijn soort. Zij werd in 1V2 jaar gebouwd en kostte 35 miljoen gulden. Als laatste opvallènd vernieu- wings-object willen we nog noemen het nieuwe culturele centrum op de Place des Arts. In dit nieuwe schouwburgcomplex bevinden zich 3 zalen, waarvan de grootste 3000 bezoekers kan bevatten en de on dergrondse garages bieden plaats aan 850 auto's. We spreken nog maar niet van het fraaie nieuwe stadion, de vele nieuwe hotels, amu sementsgelegenheden en de woon- en kantoorflats die hier zijn ver rezen. Ja, Montreal, de grootste stad van Canada, die in 100 jaar van 100.000 inwoners tot 2.600.000 inwo ners uitgroeide, mag zich met recht matige trots „de hoofdstad van de wereld in 1967" noemen. Onze fantastische vliegtocht over de oceaan en onze hernieuwde ken- VOOR VOOR ajouren, stoppen, plisseren repareren, inkorten, borduren VOOR stofknopen, gespen, ceintuurs (en voor nog véél, héél veel méér) naar nismaking met Montreal, hebben zo'n geweldige indruk op ons ge maakt, dat we ongemerkt veel plaatsruimte hebben gevraagd voor onze eerste reisindrukken. Maar nu willen wij u meenemen naar de „Expo 1967", die wij vandaag reeds voor de vijfde maal bezochten, maar waarvan wij nog wel tientallen ma len doodmoe vandaan zullen moeten komen, eer wij enigszins verzadigd zijn Van het ongelooflijk vele en wonderbaarlijke dat Expo 1967 ons te zien en te genieten geeft. Op deze grootste wereldtentoon stelling aller tijden, maakt men als het ware een onvergetelijke wereld reis door 70 landen. Hier toont men u, zoals het thema van Expo 1967 het zo kernachtig uitdrukt „Man and his World": de Mens en zijn Wereld. De wereld in de voorbije eeuwen, de wereld van vandaag, de wereld van de toekomst. De Expo 1967 is van een zodanig grootse allure, heeft zulk een om vang en biedt zulk een enorme ver scheidenheid dat het geen gemak kelijke taak is daarvan ook maar enigszins een indruk te geven. Zeventig landen wedijveren hier met elkaar en hebben tezamen mil jarden besteed om de bezoekers het beste, mooiste en belangrijkste te tonen wat hun land bezit, kan voortbrengen of op toeristisch ge bied presenteren kan. De fraaiste en zeldzaamste antieke- en moder ne, Oosterse- en Westerse kunst schatten hebben zij hier bijeenge bracht, naast de opzienbarendste staaltjes van hun technisch kunnen. En dit alles in ruim 100 pavil joens, het ene al grootser, moderner of meer typisch dan het andere, meestal in de landseigen bouwstijl. Het is dan ook niet te verwonderen dat reeds binnen 2 maanden vijftien miljoen bezoekers uit de hele we reld de Expo '67 kwamen bezichti gen en met de vakantiemaanden in zicht, mag men aannemen dat er vóór de sluiting op 27 oktober 1967 minstens 60 miljoen bezoekers zijn geweest, terwijl de organisatoren op 30 miljoen gerekend hadden. Deze overweldigende belangstel ling brengt ook z'n problemen mee. Vóór tal van paviljoens staan file's van soms honderden meters gedul dig twee-aan-twee te wachten tot er binnen weer wat ruimte vrij komt. Maar in deze file's, evenals in die voor de restaurants, voor de bussen, voor de treintjes enz. heerst steeds een correcte orde. Niemand probeert zich in een voordeliger po sitie te dringen. Een voorbeeld voor ons Hollanders, die zich in dit op zicht vaak meer egoïstisch gedra gen. Nog erger demonstreert zich de overstelpende drukte tegen lunch- en etenstijd, als lange rijen voor de restaurants staan te wach ten tot ze daar een plaatsje en wat te eten kunnen krijgen. Gelukkig bieden de vele snackbars de gele genheid om met wat minder com fort toch wat in de maag te krij gen. Maar duizenden zijn op deze drukte bedacht geweest en veror beren rustig op de vele banken van de Expo hun meegebrachte sand wiches, koffie, thee, melk, „long drinks", en ijs is er in de honder den automaten allicht te bemach tigen. vele vermakelijkheden op 't enorme vermakelijkheidscentrum „La Ron de" in aanmerking neemt. Deze Expo '67 is van een zodani ge uitgestrektheid en belangrijkheid dat men er verscheidene dagen I moet vertoeven om althans de be- langrijkste paviljoens, de zeldzaam- i ste kunstschatten, de ontwikkeling van de ruimtevaart of de meest ex clusieve attracties te hebben gezien. Van de speciale Expo-trein, die alle sectoren van de tentoonstelling bereikt, kan men gratis gebruik maken. Maar de vele „mini-rails", dat zijn treintjes die op hoogspoor boven en langs de paviljoens rijden, de helicopters, de gondels, plezier boten en de „Hoover Aircraft"-boot, zijn behoorlijk prijzig. Maar men heeft van daaruit wel een fantas tisch mooi uitzicht op de vele be zienswaardigheden, de schitterende fonteinen, de feeërieke verlichting en vormt op de bonte duizendkop pige menigte die zich tussen de pa viljoens voortbeweegt. Ik zou oioig in vele superlatieven over deze gigantische en overweldi gend mooie Expo '67 kunnen schrij ven, maar het zal mij toch nooit ge lukken de lezers bij benadering een indruk van de schone werkelijkheid te geven. En hoe gaarne ik ook iets meer zou willen vertellen over het geen in de meer dan 100 paviljoens is te zien en te beleven, ik zal mij helaas slechts tot enige zeer sum miere bijzonderhedenover de meest opvallende inzendingen moeten be perken. Natuurlijk ga ik daarbij iets meer aandacht besteden aan 't Hollandse paviljoen, dat in onze va derlandse pers algemeen aan veel kritiek is blootgesteld. J. v. Mierlo Opvallend groot is het aantal be zoekers dat voorzien blijkt van een Expo-paspoort (prijs pl.m. 115.—) waarmee ze zo vaak ze willen de tentoonstelling kunnen bezoeken. De gewone toegangsprijs is (in Hol lands geld) plm. 8,35. Geen peule- schilletje dus als men met zijn fa milie eens een dagje naar de Expo gaat of er een weekje van zijn va kantie wil zoekbrengen, vooral als men daarbij de gepeperde prijzen van spijzen en dranken en van de Bijna een week lang zal de West Side Story in het Apollo-theater draaien. Voor al degenen die hem willen of nog eens willen zien een mooie gelegenheid. Voor velen was deze film een bases voor een ver zekerde filmtoekomst. O.a. Nathalie Wood, George Chakiris, Richard Beymer en Rita Moreno werden na de West Side Story overstelpt met grote filmaanbiedingen. Toch had niemand het grote sukses ver wacht. Vele filmproducers wilden het niet aan maar konden hun ha ren wel uittrekken toen- de Story eenmaal zijn première had beleefd en over de gehele wereld insloeg als een bom. Men heeft er dan ook wel acht jaar over gedaan voordat de oorspronkelijke musical van Le onard Bernstein en Jerome Robins was verfilmd. De moderne Remeo en Julia zijn deze tijd echter wel waard geweest. Donderdag tot en met zondag en dinsdag en woensdag. Ook in deze film heeft George Chakiris een grote rol te vertol ken. Als lid van de vliegende dui vels moet hij zichzelf volkomen wegcijferen om andere mensen te redden. Dat het redden in deze film van mensenlevens een supra nationaal beginsel is toont de ge schiedenis aan. Het idee van een luchtreddings-brigade werd name lijk voor het eerst in Duitsland ge realiseerd, waarna ook andere lan den het idee overnamen. Mike (Yul Brynner), Glenn (Ri chard Widmark) en John (George Chakiris) worden opgeroepen om 'n vrachtboot te helpen, die voor de Japanse kust in een typhoon is ge raakt. De Japanse zeelieden voeren een hopeloze strijd met de huizen hoge golven. Tenslotte is helaas slechts een armzalig overschot van hen er getuige van hoe het schip in de diepte verdwijnt. Terwijl het vliegtuig van de redders zich naar de plaats des onheils spoedt zien wij in korte flash-backs de per soonlijke levensgeschiedenissen van de drie mannen. Wanneer zij bij de plaats van het ongeluk zijn aange komen blijkt hoe moeilijk de man nen het vaak hebben voordat zij hun eigen leven in de waagschaal kunnen stellen „opdat anderen mo gen leven". Zondag 3 uur. Wanneer u en uw vrouw nu deelnemen aan het Premie Spaarplan en elk jaar 500,- aflossen op uw hypotheek, dan krijgt u vanaf 1972 ieder jaar honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij! Dit geld kunt u dan weer gebruiken voor de aflossing. (Nou ja, of u moet uw collectie grammofoonplaten eens behoorlijk willen aanvullenGeïnteresseerd? Vraag dan morgen eens nadere inlichtingen. Alle Hypotheekbanken, Bouwfondsen, Banken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Levensverzekerings maatschappijen en Spaarbanken zullen u graag helpen. GESLAAGD Een dezer dagen slaagde René Schilders uit Waalwijk voor de 4- jarige cursus technische opleiding aan de BNS te Voorhout. Aan de UTS in Den Bosch slaag den voor het eindexamen: Afdeling werktuigbouwkunde: H. Kuijpers, Drunen; L. Muskens, Elshout; C. van Helvoirt, Vlijmen; J. Blom, R. Franken, G. van He- mert, F. van Roosmalen, H. van Wees en W. Wilhelm uit Waalwijk. Afdeling elektrotechniek: J. Beekmans en J. v. d. Griendt uit Vlijmen. B. Suoss uit Waalwijk. Afdeling bouwkunde: Th. Hage, Vlijmen. M. van Huiten, Waalwijk, M. Savelkous, Waspik. Afdeling weg- en waterbouwkunde: A. van Liempt, Waalwijk. Vervolgopleiding bouwkundig op zichter: J. de Laat. Vlijmen. Vervolgopleiding elektronica: A. van Kessel, Vlijmen. Afdeling werktuigbouwkunde H. Verhoeven, Drunen. C. Klijn, Elshout. W. Verhulst, Waalwijk. Afdeling elektrotechniek: J. de Bontlï, J. van Dal, G. Veen- boer, C. v. d. Ven uit Vlijmen. Afdeling bouwkunde: J. Kiviets, Vlijmen, E. Freier, Chr. Hoevenaars, uit Waalwijk. BEVORDERD Osze stadgenoot Adriaan v. Zeist is bevorderd naar klas 3 van het St. Adulphuslyceum te Tilburg. Vrijdag 7 juli zal de Carnavals vereniging De Kaaischijters in een gecostumeerde voetbalwedstrijd uit komen tegen de Spaarvereniging De Vriendenkring (beide gevestigd bij de heer Ad van Cromvoirt, café De Molenvliet). De wedstrijd, die om 19.30 uur aanvangt, zal worden gespeeld op het terrein van de v.v. Baardwijk. Wethouder J. van Heeswijk heeft zich bereid verklaard de aftrap te verrichten. In een j.l. vrijdag ge houden vergadering hebben De Kaaischijters hun elftal samenge steld. dat ervoor zal zorgen dat er op 7 juli a.s. op het Baardwijkter rein volop spanning en sfeer zal zijn. De Kaaischijters hebben een ster ke formatie bijeen kunnen bren gen, die de spelers van Vrienden kring zeker niet moet onderschat ten. De midhalf is zelfs van inter nationaal formaat, terwijl de links back reeds 3 jaar als prof voor de v.v NAC uit Breda uitkwam. Doch ook de Vriendenkring zal een elftal op de been brengen dat het De Kaaischijters danig lastig kan ma ken. Prins Jul I zal met zijn Raad van Elf op het terrein aanwezig zijn, doch voordat hij hier arriveert zal de Prins in een open landauwer 'n rondrit maken door het Kaaischij- tersrijk, omgeven door twee zijner hofdames. Het oudste lid van de Vrienden kring, de heer Tom Burmanje zal een beker aan het winnende elftal uitreiken op het terrein, direct na de wedstrijd, terwijl Prins Jul I 's avonds om ±22.39 uur in een feestelijke bijeenkomst de wissel beker zal uitreiken, waarna de ker mis met veel lol zal worden inge zet. Voor de wedstrijd en voor deze- avond verwachten de bestuuren van beide verenigingen grote belangstel ling. Zaterdagmorgen verzamelden zich vele leden van de afd. Waalwijk van de Kon. Ned. Mij. voor Tuin bouw en Plantkunde bij „Musa Ex press" voor een excursie. Het weer was schitterend, zodat het een reu zedag beloofde te worden. Als eer ste doel was gekozen de zaadhan- del van de Gebr. van Engelen te Vlijmen. Het gezelschap werd hier verwelkomd door Ir. Camps. Na een verfrissende drank gaf deze 'n korte inleiding van deze excursie. De getoonde proefvelden maakte menigeen jaloers. „Echt vakwerk Proefondervindelijk werd hier aangetoond, welke grasmengsels de beste resultaten opleverden. De per soonlijke aanwezigheid van de heer van Engelen hierbij werd zeer op prijs gesteld. Na de sorteerhallen en het laboratorium te hebben be zocht was het tijd voor de lunch. Na hiervan gebruik te hebben gemaakt Voor al Uw BINNENSCHILDERWERK EN BEHANGWERK Boekelaerstr. 60, Waalwijk Tel. 04160 - 3945 Bedrijfsleider Verweij Schildersbedrijf Leerdam, Gorinchem, Waalwijk 1 werd de tocht voortgezet. Bij hotel „De Witte" te Vught werd halt ge houden om de inwendige mens te versterken. De prachtige omgeving noopten velen om nog een wandelingetje te maken. Inmiddels had de heer Otter van de Bossche Plantsoenendienst zich bij het gezelschap gevoegd die de leiding op zich nam en de mooie plekjes van de stadsparken liet zien. Langs het recreatieoord ging hét naar de Heemtuin. Vanwege het mooie weer, was het hier erg druk en had het rustige gezelschap met enige moeilijkheden te kam pen. In de Heemtuin aangekomen konden de plantenliefhebbers hun hart ophalen. Vele inheemse plan ten waren hier in groepen bij elkaar gezet. Heel gewone, maar ook zeld zame planten zoals Zonnedauw, Slangenkruid en Lepeltjesbloem. Velen moesten dan ook erkennen, nog nooit zoiets te hebben gezien. Voor de ouderen uit het gezelschap was het een vermoeiende dag ge worden, daarom werd bij Eldorado even halt gehouden om te rusten en hun dorst te lessen, want het was warm. De excursie kon voor de volle 100 pet. geslaagd worden ge noemd en enkele genodigden be sloten ook om lid te worden van zo'n bloemenclub. De AC Waalwijk '66, opgericht 21 oktober 1966 is overgegaan tot de uitgave van een clubblad, het geen er zeer verzorgd uitziet. Uit het voorwoord van de voorzitter, de heer C. Demmers, ontlenen we enkele gegevens: „Iedereen weet", aldus de heer Demmers, „dat atletiekverenigingen niet groot kunnen gaan op hun financieel budget. Zij maken geen winsten en daar zijn ze ook niet voor. Daarom ben ik blij, dat wij met onze zeer beperkte financiële middelen toch een behoorlijk club blad hebben kunnen verwezenlij ken. De voorzitter brengt dank aan de redaktie en de plaatselijke mid denstand die door het plaatsen van advertenties de uitgave mogelijk maakten en hij spreekt de hoop uit dat het bestuur de nog jonge ver eniging tot grote bloej kan bren gen en hierdoor de jeugd van Waalwijk iets mee kunnen geven voor hun toekomst. Hetzij sportivi teit, hetzij een goede lichamelijke conditie. Tot op heden mocht de ver eniging veel medewerking onder vinden van 'het [Waalwijkse Gev meentebestuur en het bestuur hoopt dat dit in de toekomst zo zal blij ven. Het clubblad bevat verder nog enkele belangrijke bijdragen van o.a. B. Ketelaar, J. Jongbloed en J. Klerks, over resp. Lange afstand lopen; De Olympische Spelen in de oudheid en Het middelpunt van de belangstelling. Verder wordt spe ciale aandacht gewijd aan sport- kleding en alle wetenswaardige on derwerpen, zodat dit blad vooral voor atletiekbeoefenaars veel waar devols bevat. We twijfelen er niet aan of dit nieuwe clubblad zal zijn weg wel vinden. via Makelaars in Assurantiën Grotestraat 341, Waalwijk tel. 04160 - 4131 Vertegenwoordigers J. Groothuis, Prof. Nolenslaan 9 W. Remmers, v. Vessemstraat 21 G. Dingemans, Victoriestraat 21 W. de Louw, v. Berckenrodelaan 110 tel. 2147

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 5