waalwijkse en UnqstRAAtse couRant
Montreal mag zich met recht noemen
de hoofdstad van de wereld in 1967
\jCa,
mpe
jOc
a mpe
1
WAALWIJK
Kaatsheuvel
Apollo
REISVERZEKERINGEN
W. Timmermans en Zonen
NAAR DE EXPO-'67 IN MONTREAL (II)
ik los nog steeds evenveel af,
maar toch gaat het me
f 100,- minder kosten...
PREMIE SPAARPLAN
Verlichting vanaf
wegafrastering
Schouwburg
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
in Tilburg
Heuvelstraat 14
Expo 1967 grootste
expositie in de
wereldgeschiedenis
Prijzig
West side story
Vliegende duivels
Basis voor persoonlijk bezit
De Kaaischijters
spelen vrijdag tegen
De Vriendenkring
Leden KNMTP
op excursie
P. van Assen
A.C. Waalwijk
heeft nu ook een
clubblad
- BAGAGE I
ONGEVALLEN
ZIEKTE
EXTRA KOSTEN
tel. 3098
tel. 3626
tel. 3292
VRIJDAG 7 JULI 1967
88e JAARGANG No. 54
VIV1JU/VU l JULI 1JU J ""C BB
De rcho vau het Zuióen
Uitgever
Waal wij ksehe Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit Dlad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,30
p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,30
p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) 3,50
p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beuxdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
Toen wij precies 3 jaar geleden Montreal bezochten, had het reeds al-
Ie allures van een wereldstad. Maar we staan verstomd als we nu
zien wat Montreal in deze drie jaar heeft gepresteerd om zich met
recht „Capitale du Monde en 1967", dus „Hoofdstad van de Wereld in
1967" te mogen noemen.
Een nieuw ondergronds spoorwegnet met 26 stations werd onder het
centrum van de stad aangelegd. Met 4000 man werd hieraan non-stop
gewerkt. De kosten beliepen ruim 700 miljoen gulden, plus nog eens
150 miljoen voor het rollend materieel. De wielen van de 369 wagons
zijn van luchtbanden voorzien. Daardoor loopt de trein, die een enor
me snelheid heeft, bijna geruisloos en op geen enkel station behoeft
men langer dan 114 minuut te wachten. Bij de stations bevinden zich
uitgestrekte ondergrondse winkelcentra, waar het, vooral op de vele
warme zomerdagen die Montreal heeft, heerlijk koel is en een gezel
lige koopdrukte heerst.
Een ander opvallend groots pro
ject is het nieuwe net van snelwe
gen, die meestal via machtige via
ducten over- en onder elkaar door
slingeren. Bijna al deze wegen heb
ben éénrichtingverkeer en niette
min 4 rijbanen, waarop men elkaar
links en rechts passeert (van rich
ting aangeven zagen we niet veel).
Deze nieuwe snelwegen worden niet
meer door hoge lichtmasten geflan
keerd, maar de verlichting geschiedt
vanuit de wegafrastering. Een on
afgebroken lint van neonbuizen
werpt een, helder licht over 't weg
dek. Een paar meter daarboven lijkt
het donker, hetgeen ons aanmerke
lijk erg vreemd aandeed, doch het
blijkt in de praktijk uitstekend te
voldoen.
Deze kilometerslange licht-linten
langs de snelwegen bieden bij avond
een fantastische aanblik in' het ge
zicht vanaf de viaducten op de mil
joenen lichtjes van het wolkenkrab
berscentrum vim Montreal en is
niet minder fascinerend.
Wat de inwoners van Montreal
met trots „het wonder van de Ex
po" noemen, is de aanleg van een
nieuw eiland „Notre Dame" en de
uitbreiding tot de dubbele opper
vlakte van het eiland „St. Hélène"
in de Laurens River, die ter plaatse
enorm breed is. Voor deze eilanden,
waarop de Expo werd gebouwd,
moesten 15 miljoen ton zand en
steen worden bijeengebracht en
verwerkt. Voorts moesten deze ei
landen ten behoeve van de Expo
door een nieuwe brug, de Concor
dia Bridge, met elkaar en met Mon
treal worden verbonden. Deze brug
is van een bijzonder lichte construc
tie en met zijn 690 m. lengte de
grootste ter wereld in zijn soort. Zij
werd in 1V2 jaar gebouwd en kostte
35 miljoen gulden.
Als laatste opvallènd vernieu-
wings-object willen we nog noemen
het nieuwe culturele centrum op de
Place des Arts. In dit nieuwe
schouwburgcomplex bevinden zich
3 zalen, waarvan de grootste 3000
bezoekers kan bevatten en de on
dergrondse garages bieden plaats
aan 850 auto's. We spreken nog
maar niet van het fraaie nieuwe
stadion, de vele nieuwe hotels, amu
sementsgelegenheden en de woon-
en kantoorflats die hier zijn ver
rezen. Ja, Montreal, de grootste stad
van Canada, die in 100 jaar van
100.000 inwoners tot 2.600.000 inwo
ners uitgroeide, mag zich met recht
matige trots „de hoofdstad van de
wereld in 1967" noemen.
Onze fantastische vliegtocht over
de oceaan en onze hernieuwde ken-
VOOR
VOOR
ajouren,
stoppen,
plisseren
repareren,
inkorten,
borduren
VOOR stofknopen,
gespen,
ceintuurs
(en voor nog véél, héél
veel méér)
naar
nismaking met Montreal, hebben
zo'n geweldige indruk op ons ge
maakt, dat we ongemerkt veel
plaatsruimte hebben gevraagd voor
onze eerste reisindrukken. Maar nu
willen wij u meenemen naar de
„Expo 1967", die wij vandaag reeds
voor de vijfde maal bezochten, maar
waarvan wij nog wel tientallen ma
len doodmoe vandaan zullen moeten
komen, eer wij enigszins verzadigd
zijn Van het ongelooflijk vele en
wonderbaarlijke dat Expo 1967 ons
te zien en te genieten geeft.
Op deze grootste wereldtentoon
stelling aller tijden, maakt men als
het ware een onvergetelijke wereld
reis door 70 landen. Hier toont men
u, zoals het thema van Expo 1967
het zo kernachtig uitdrukt „Man
and his World": de Mens en zijn
Wereld. De wereld in de voorbije
eeuwen, de wereld van vandaag, de
wereld van de toekomst.
De Expo 1967 is van een zodanig
grootse allure, heeft zulk een om
vang en biedt zulk een enorme ver
scheidenheid dat het geen gemak
kelijke taak is daarvan ook maar
enigszins een indruk te geven.
Zeventig landen wedijveren hier
met elkaar en hebben tezamen mil
jarden besteed om de bezoekers het
beste, mooiste en belangrijkste te
tonen wat hun land bezit, kan
voortbrengen of op toeristisch ge
bied presenteren kan. De fraaiste
en zeldzaamste antieke- en moder
ne, Oosterse- en Westerse kunst
schatten hebben zij hier bijeenge
bracht, naast de opzienbarendste
staaltjes van hun technisch kunnen.
En dit alles in ruim 100 pavil
joens, het ene al grootser, moderner
of meer typisch dan het andere,
meestal in de landseigen bouwstijl.
Het is dan ook niet te verwonderen
dat reeds binnen 2 maanden vijftien
miljoen bezoekers uit de hele we
reld de Expo '67 kwamen bezichti
gen en met de vakantiemaanden in
zicht, mag men aannemen dat er
vóór de sluiting op 27 oktober 1967
minstens 60 miljoen bezoekers zijn
geweest, terwijl de organisatoren op
30 miljoen gerekend hadden.
Deze overweldigende belangstel
ling brengt ook z'n problemen mee.
Vóór tal van paviljoens staan file's
van soms honderden meters gedul
dig twee-aan-twee te wachten tot
er binnen weer wat ruimte vrij
komt. Maar in deze file's, evenals
in die voor de restaurants, voor de
bussen, voor de treintjes enz. heerst
steeds een correcte orde. Niemand
probeert zich in een voordeliger po
sitie te dringen. Een voorbeeld voor
ons Hollanders, die zich in dit op
zicht vaak meer egoïstisch gedra
gen. Nog erger demonstreert zich
de overstelpende drukte tegen
lunch- en etenstijd, als lange rijen
voor de restaurants staan te wach
ten tot ze daar een plaatsje en wat
te eten kunnen krijgen. Gelukkig
bieden de vele snackbars de gele
genheid om met wat minder com
fort toch wat in de maag te krij
gen. Maar duizenden zijn op deze
drukte bedacht geweest en veror
beren rustig op de vele banken van
de Expo hun meegebrachte sand
wiches, koffie, thee, melk, „long
drinks", en ijs is er in de honder
den automaten allicht te bemach
tigen.
vele vermakelijkheden op 't enorme
vermakelijkheidscentrum „La Ron
de" in aanmerking neemt.
Deze Expo '67 is van een zodani
ge uitgestrektheid en belangrijkheid
dat men er verscheidene dagen I
moet vertoeven om althans de be-
langrijkste paviljoens, de zeldzaam- i
ste kunstschatten, de ontwikkeling
van de ruimtevaart of de meest ex
clusieve attracties te hebben gezien.
Van de speciale Expo-trein, die
alle sectoren van de tentoonstelling
bereikt, kan men gratis gebruik
maken. Maar de vele „mini-rails",
dat zijn treintjes die op hoogspoor
boven en langs de paviljoens rijden,
de helicopters, de gondels, plezier
boten en de „Hoover Aircraft"-boot,
zijn behoorlijk prijzig. Maar men
heeft van daaruit wel een fantas
tisch mooi uitzicht op de vele be
zienswaardigheden, de schitterende
fonteinen, de feeërieke verlichting
en vormt op de bonte duizendkop
pige menigte die zich tussen de pa
viljoens voortbeweegt.
Ik zou oioig in vele superlatieven
over deze gigantische en overweldi
gend mooie Expo '67 kunnen schrij
ven, maar het zal mij toch nooit ge
lukken de lezers bij benadering een
indruk van de schone werkelijkheid
te geven. En hoe gaarne ik ook iets
meer zou willen vertellen over het
geen in de meer dan 100 paviljoens
is te zien en te beleven, ik zal mij
helaas slechts tot enige zeer sum
miere bijzonderhedenover de meest
opvallende inzendingen moeten be
perken. Natuurlijk ga ik daarbij
iets meer aandacht besteden aan 't
Hollandse paviljoen, dat in onze va
derlandse pers algemeen aan veel
kritiek is blootgesteld.
J. v. Mierlo
Opvallend groot is het aantal be
zoekers dat voorzien blijkt van een
Expo-paspoort (prijs pl.m. 115.—)
waarmee ze zo vaak ze willen de
tentoonstelling kunnen bezoeken. De
gewone toegangsprijs is (in Hol
lands geld) plm. 8,35. Geen peule-
schilletje dus als men met zijn fa
milie eens een dagje naar de Expo
gaat of er een weekje van zijn va
kantie wil zoekbrengen, vooral als
men daarbij de gepeperde prijzen
van spijzen en dranken en van de
Bijna een week lang zal de West
Side Story in het Apollo-theater
draaien. Voor al degenen die hem
willen of nog eens willen zien een
mooie gelegenheid. Voor velen was
deze film een bases voor een ver
zekerde filmtoekomst. O.a. Nathalie
Wood, George Chakiris, Richard
Beymer en Rita Moreno werden
na de West Side Story overstelpt
met grote filmaanbiedingen. Toch
had niemand het grote sukses ver
wacht. Vele filmproducers wilden
het niet aan maar konden hun ha
ren wel uittrekken toen- de Story
eenmaal zijn première had beleefd
en over de gehele wereld insloeg
als een bom. Men heeft er dan ook
wel acht jaar over gedaan voordat
de oorspronkelijke musical van Le
onard Bernstein en Jerome Robins
was verfilmd. De moderne Remeo
en Julia zijn deze tijd echter wel
waard geweest.
Donderdag tot en met zondag en
dinsdag en woensdag.
Ook in deze film heeft George
Chakiris een grote rol te vertol
ken. Als lid van de vliegende dui
vels moet hij zichzelf volkomen
wegcijferen om andere mensen te
redden. Dat het redden in deze
film van mensenlevens een supra
nationaal beginsel is toont de ge
schiedenis aan. Het idee van een
luchtreddings-brigade werd name
lijk voor het eerst in Duitsland ge
realiseerd, waarna ook andere lan
den het idee overnamen.
Mike (Yul Brynner), Glenn (Ri
chard Widmark) en John (George
Chakiris) worden opgeroepen om 'n
vrachtboot te helpen, die voor de
Japanse kust in een typhoon is ge
raakt. De Japanse zeelieden voeren
een hopeloze strijd met de huizen
hoge golven. Tenslotte is helaas
slechts een armzalig overschot van
hen er getuige van hoe het schip
in de diepte verdwijnt. Terwijl het
vliegtuig van de redders zich naar
de plaats des onheils spoedt zien
wij in korte flash-backs de per
soonlijke levensgeschiedenissen van
de drie mannen. Wanneer zij bij de
plaats van het ongeluk zijn aange
komen blijkt hoe moeilijk de man
nen het vaak hebben voordat zij
hun eigen leven in de waagschaal
kunnen stellen „opdat anderen mo
gen leven".
Zondag 3 uur.
Wanneer u en uw vrouw nu deelnemen aan het Premie Spaarplan
en elk jaar 500,- aflossen op uw hypotheek, dan krijgt u vanaf
1972 ieder jaar honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij!
Dit geld kunt u dan weer gebruiken voor de aflossing. (Nou ja, of u
moet uw collectie grammofoonplaten eens behoorlijk willen
aanvullenGeïnteresseerd? Vraag dan morgen eens nadere
inlichtingen. Alle Hypotheekbanken, Bouwfondsen, Banken,
Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Levensverzekerings
maatschappijen en Spaarbanken zullen u graag helpen.
GESLAAGD
Een dezer dagen slaagde René
Schilders uit Waalwijk voor de 4-
jarige cursus technische opleiding
aan de BNS te Voorhout.
Aan de UTS in Den Bosch slaag
den voor het eindexamen:
Afdeling werktuigbouwkunde:
H. Kuijpers, Drunen; L. Muskens,
Elshout; C. van Helvoirt, Vlijmen;
J. Blom, R. Franken, G. van He-
mert, F. van Roosmalen, H. van
Wees en W. Wilhelm uit Waalwijk.
Afdeling elektrotechniek:
J. Beekmans en J. v. d. Griendt uit
Vlijmen. B. Suoss uit Waalwijk.
Afdeling bouwkunde:
Th. Hage, Vlijmen. M. van Huiten,
Waalwijk, M. Savelkous, Waspik.
Afdeling weg- en waterbouwkunde:
A. van Liempt, Waalwijk.
Vervolgopleiding bouwkundig op
zichter:
J. de Laat. Vlijmen.
Vervolgopleiding elektronica:
A. van Kessel, Vlijmen.
Afdeling werktuigbouwkunde
H. Verhoeven, Drunen. C. Klijn,
Elshout. W. Verhulst, Waalwijk.
Afdeling elektrotechniek:
J. de Bontlï, J. van Dal, G. Veen-
boer, C. v. d. Ven uit Vlijmen.
Afdeling bouwkunde:
J. Kiviets, Vlijmen, E. Freier, Chr.
Hoevenaars, uit Waalwijk.
BEVORDERD
Osze stadgenoot Adriaan v. Zeist
is bevorderd naar klas 3 van het
St. Adulphuslyceum te Tilburg.
Vrijdag 7 juli zal de Carnavals
vereniging De Kaaischijters in een
gecostumeerde voetbalwedstrijd uit
komen tegen de Spaarvereniging
De Vriendenkring (beide gevestigd
bij de heer Ad van Cromvoirt, café
De Molenvliet).
De wedstrijd, die om 19.30 uur
aanvangt, zal worden gespeeld op
het terrein van de v.v. Baardwijk.
Wethouder J. van Heeswijk heeft
zich bereid verklaard de aftrap te
verrichten. In een j.l. vrijdag ge
houden vergadering hebben De
Kaaischijters hun elftal samenge
steld. dat ervoor zal zorgen dat er
op 7 juli a.s. op het Baardwijkter
rein volop spanning en sfeer zal zijn.
De Kaaischijters hebben een ster
ke formatie bijeen kunnen bren
gen, die de spelers van Vrienden
kring zeker niet moet onderschat
ten. De midhalf is zelfs van inter
nationaal formaat, terwijl de links
back reeds 3 jaar als prof voor de
v.v NAC uit Breda uitkwam. Doch
ook de Vriendenkring zal een elftal
op de been brengen dat het De
Kaaischijters danig lastig kan ma
ken.
Prins Jul I zal met zijn Raad van
Elf op het terrein aanwezig zijn,
doch voordat hij hier arriveert zal
de Prins in een open landauwer 'n
rondrit maken door het Kaaischij-
tersrijk, omgeven door twee zijner
hofdames.
Het oudste lid van de Vrienden
kring, de heer Tom Burmanje zal
een beker aan het winnende elftal
uitreiken op het terrein, direct na
de wedstrijd, terwijl Prins Jul I
's avonds om ±22.39 uur in een
feestelijke bijeenkomst de wissel
beker zal uitreiken, waarna de ker
mis met veel lol zal worden inge
zet. Voor de wedstrijd en voor deze-
avond verwachten de bestuuren van
beide verenigingen grote belangstel
ling.
Zaterdagmorgen verzamelden zich
vele leden van de afd. Waalwijk
van de Kon. Ned. Mij. voor Tuin
bouw en Plantkunde bij „Musa Ex
press" voor een excursie. Het weer
was schitterend, zodat het een reu
zedag beloofde te worden. Als eer
ste doel was gekozen de zaadhan-
del van de Gebr. van Engelen te
Vlijmen. Het gezelschap werd hier
verwelkomd door Ir. Camps. Na
een verfrissende drank gaf deze 'n
korte inleiding van deze excursie.
De getoonde proefvelden maakte
menigeen jaloers. „Echt vakwerk
Proefondervindelijk werd hier
aangetoond, welke grasmengsels de
beste resultaten opleverden. De per
soonlijke aanwezigheid van de heer
van Engelen hierbij werd zeer op
prijs gesteld. Na de sorteerhallen
en het laboratorium te hebben be
zocht was het tijd voor de lunch. Na
hiervan gebruik te hebben gemaakt
Voor al Uw
BINNENSCHILDERWERK
EN BEHANGWERK
Boekelaerstr. 60, Waalwijk
Tel. 04160 - 3945
Bedrijfsleider
Verweij Schildersbedrijf
Leerdam, Gorinchem,
Waalwijk 1
werd de tocht voortgezet. Bij hotel
„De Witte" te Vught werd halt ge
houden om de inwendige mens te
versterken.
De prachtige omgeving noopten
velen om nog een wandelingetje te
maken. Inmiddels had de heer Otter
van de Bossche Plantsoenendienst
zich bij het gezelschap gevoegd die
de leiding op zich nam en de mooie
plekjes van de stadsparken liet
zien. Langs het recreatieoord ging
hét naar de Heemtuin. Vanwege
het mooie weer, was het hier erg
druk en had het rustige gezelschap
met enige moeilijkheden te kam
pen. In de Heemtuin aangekomen
konden de plantenliefhebbers hun
hart ophalen. Vele inheemse plan
ten waren hier in groepen bij elkaar
gezet. Heel gewone, maar ook zeld
zame planten zoals Zonnedauw,
Slangenkruid en Lepeltjesbloem.
Velen moesten dan ook erkennen,
nog nooit zoiets te hebben gezien.
Voor de ouderen uit het gezelschap
was het een vermoeiende dag ge
worden, daarom werd bij Eldorado
even halt gehouden om te rusten en
hun dorst te lessen, want het was
warm. De excursie kon voor de
volle 100 pet. geslaagd worden ge
noemd en enkele genodigden be
sloten ook om lid te worden van
zo'n bloemenclub.
De AC Waalwijk '66, opgericht
21 oktober 1966 is overgegaan tot
de uitgave van een clubblad, het
geen er zeer verzorgd uitziet. Uit
het voorwoord van de voorzitter,
de heer C. Demmers, ontlenen we
enkele gegevens:
„Iedereen weet", aldus de heer
Demmers, „dat atletiekverenigingen
niet groot kunnen gaan op hun
financieel budget. Zij maken geen
winsten en daar zijn ze ook niet
voor. Daarom ben ik blij, dat wij
met onze zeer beperkte financiële
middelen toch een behoorlijk club
blad hebben kunnen verwezenlij
ken. De voorzitter brengt dank aan
de redaktie en de plaatselijke mid
denstand die door het plaatsen van
advertenties de uitgave mogelijk
maakten en hij spreekt de hoop uit
dat het bestuur de nog jonge ver
eniging tot grote bloej kan bren
gen en hierdoor de jeugd van
Waalwijk iets mee kunnen geven
voor hun toekomst. Hetzij sportivi
teit, hetzij een goede lichamelijke
conditie. Tot op heden mocht de ver
eniging veel medewerking onder
vinden van 'het [Waalwijkse Gev
meentebestuur en het bestuur hoopt
dat dit in de toekomst zo zal blij
ven.
Het clubblad bevat verder nog
enkele belangrijke bijdragen van
o.a. B. Ketelaar, J. Jongbloed en
J. Klerks, over resp. Lange afstand
lopen; De Olympische Spelen in de
oudheid en Het middelpunt van de
belangstelling. Verder wordt spe
ciale aandacht gewijd aan sport-
kleding en alle wetenswaardige on
derwerpen, zodat dit blad vooral
voor atletiekbeoefenaars veel waar
devols bevat. We twijfelen er niet
aan of dit nieuwe clubblad zal zijn
weg wel vinden.
via
Makelaars in Assurantiën
Grotestraat 341, Waalwijk
tel. 04160 - 4131
Vertegenwoordigers
J. Groothuis, Prof. Nolenslaan 9
W. Remmers, v. Vessemstraat 21
G. Dingemans, Victoriestraat 21
W. de Louw, v. Berckenrodelaan 110 tel. 2147