Dynamische groei van Canadian
Pacific Airlines in 25 jaar
Loonstikkerij
C. Leijtens
Stikkers(sters)
Omtrekker
adverteer
in uw
eigen streekblad,
de goedkoopste
manier
om uw
reclameboodschap
onder
de gezinnen
te brengen,
die er
belang in stellen
adverteer in DE ECHO VAN HET ZUIDEN
Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen
NU LIJNEN OVER DE HELE WERELD
't Mooiste fbruin
betere drukwerk
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN maandag 31 juli 196?
Grootste vervoers
onderneming
Oorlogsinspanning
Binnenlandse
lijndiensten
Intern, lijnen
Spacemaster
Muziekleraar randt
meisje aan
Uitbreidings
program
Banden met
Nederland
„EXPO-'67
IN MONTREAL
Nederlands paviljoen
Kinderwagen
beschermt
tegen IljjMjL
Zonnebrand HMH
WAALWIJK
Alle soorten
Johan Wervers
die krant leest toch iedereen
Voor het
naar
De groei van Canadian Pacipic Airlines in 25 jaar tot een van de
belangrijkste luchtvaartmaatschappijen ter wereld is een van de
meest opzienbarende feiten in de geschiedenis van het moderne
transportwezen. De kern voor deze particuliere Canadese luchtvaart
maatschappij werd in feite reeds in de dertiger jaren gelegd, toen
de 'bush pilots' van kleine door Canada verspreide vliegonderne
mingen de geïsoleerde gebieden van Canada openbraken, waarvan
vooral de mijnbouw profiteerde. De meeste van deze maatschap
pijen kwamen echter in financiële moeilijkheden en zochten nadere
samenwerking. Tijdens de oorlogsjaren, in 1942, kreeg deze defini
tief gestalte met de oprichting van Canadian Pacific Airlines, een
maatschappij die sindsdien fors is gegroeid en momenteel een lucht
net van 91.754 km onderhoudt, zich als een reusachtige X uitstrek
kend over de gehele wereld.
De internationale lijnen lopen van
Hongkong via Tokio, Vancouver,
Calgary, Mexico City, Santiago en
Chili naar Buenos Aires en van Aus
tralië en Nieuw Zeeland via Fiji,
Honolulu en Vancouver over de
Noordpool naar Amsterdam. Tevens
wordt een dienst onderhouden van
Toronto en Montreal naar Amster
dam en Rome en van Mexico City
via Toronto en Montreal naar de
Azoren, Lissabon, Madrid en Rome.
Tenslotte werd op 31 januari 1967
een lijn tussen Vancouver en San
Francisco geopend, waardoor men
voor het eerst uit ons land (via de
poolroute naar Vancouver) het be
langrijke industriegebied van San
Francisco met een en dezelfde maat
schappij kan bereiken.
In de 25 jaar van zijn bestaan is
CPA uitgegroeid tot een maatschap
pij die zowel op het gebied van
vracht- als passagiersvervoer in het
internationale luchtverkeer een be
langrijke plaats inneemt. De ontwik
keling én de uitbreiding van de bin
nenlandse en internationale lijnen is
snel verlopen. Daarbij kon CPA steu
nen op de. ervaring van de machtige
moedermaatschappij Canadian Paci
fic, 's werelds grootste vervoerson
derneming, met transport en vervoer
over de weg, per spoor, per schip en
door de lucht.
Canadian Pacific werd in 1880 -
ondermeer met steun van Nederland
se bankierskringen - opgericht en
kreeg al in 1919 belangen in de
luchtvaart. De onderneming kreeg
daarop een speciale vergunning van
de Canadese regering tot commer
ciële exploitatie van de luchtvaart.
In 1933 kocht de maatschappij zich
in bij Canadian Airways Ltd. Later
werd een tiental kleine luchtvaarton
dernemingen opgekocht, waaruit op
16 mei 1942 Canadian Pacific Air
lines werd geboren. In de eerste ja
ren van zijn bestaan leverde de nieu
we luchtvaartmaatschappij al een be
langrijke bijdrage aan de gezamenlij
ke oorlogsinspanning.
Dit gebeurde ondermeer door de
belangeloze exploitatie van zes Ob
server Schools voor de opleiding yan
vliegend personeel. In 1944 legden
personeel en leerlingen van deze
school ruim 89.000 km door de lucht
af. Een andere bijdrage was het in
richten en exploiteren van vijf vlieg
tuig- en motoronderhoudsplaatsen.
Hiermee verwierf C.P.A. zich een
reputatie bij de Canadese luchtmacht,
die er toe leidde dat aan de maat
schappij in 1951 opdracht werd ge
geven tot exploitatie van een onder-
houdsbasis in Calgary voor de Royal
Canadian Air Force. Tot op heden
wordt hier ook het onderhoud ver
richt voor alle typen militaire vlieg
tuigen. Ook in de Koreaanse oorlog
speelde CPA een rol. Op de 77.000
km lange route Vancouver - Tokio
werden 700 retourvluchten gemaakt,
onder meer voor het transport van
39.000 manschappen.
Onmiddellijk na de oorlog werd de
ontwikkeling van de binnenlandse
lijndiensten groots aangepakt. In de
nieuwe luchtlijnen werden plaatsen
en streken opgenomen die voorheen
slechts bereikbaar waren per rivier
boot of hondenslee, waardoor dus
ook de ontwikkeling van het land
sterk werd bevorderd. De binnen
landse lijndiensten strekten zich uit
van de Canadees-Amerikaanse grens
tot in het hart van de noordelijkste
streken, van het Canadese merenge
bied tot de westkust van Alaska.
De eerste internationale lijn werd
in 1949 geopend en voerde ma Ha
waii, de Fiji-eilanden en Nieuw-Zee-
land naar Australië, een afstand van
ruim 14.000 km. Eveneens in 1949
werd een dienst op het Verre Oosten
geopend. In oktober 1953 werd het
internationale net uitgebreid met een
lijn Vancouver - Mexico - Lima. Een
half jaar later werd deze doorgetrok
ken tot Buenos Aires. Deze lijn sluit
aan op de North Pacific route, zo
dat een passagier vanuit Hongkong
kan doorvliegen naar Argentinië.
In 1955 vond nog een interessante
ruil op luchtvaartgebied plaats, toen
Canadian Airlines de binnenlandse
lijn van Quebec en Dontario afstond
aan Trans Canadian Airlaines, in ruil
voor de internationale lijn Toronto-
Mexico van de TCA. Toch werd dit
belangrijke feit nog overschaduwd
door 't openen van de poolroute in
datzelfde jaar. De belangstelling voor
de non-stop verbinding Amsterdam-
Canada via de pool is nog steeds
groeiende. In november '65 werd op
nieuw een nieuwe, voor ons land be
langrijke dienst geopend, namelijk
tussen Toronto/Montreal en Amster
dam/Rome. Bovendien startte men
met een luchtverbinding tussen Mon
treal en Lissabon via Santa Maria.
In mei 1965 bestelde CPA zijn ze
vende Douglas DC-8 straalvliegtuig.
In 1966 werd 'n order geplaats voor
vier extra grote viermotorige straal-
verkeersvliegtuigen, namelijk van het
type DC-8 Super 63, Spacemaster.
De eerste hiervan zal eind 1967 in
gebruik worden genomen. Voor het
luchtverkeer in Canada zelf werd ter
vervanging van de DC-6B een bestel
ling gedaan voor zes tweemotorige
straalverkeersvliegtuigen van het ty
pe Boeing 737-200. Dit vliegtuig zal
wellicht ook op de onlangs begonnen
dienst tussen Vancouver en San
Francisco worden ingezet. Afleve
ring van het eerste vliegtuig wordt in
september 1968 verwacht.
De rijkspolitie te Valkenburg heeft
de 30-jarige ongehuwde musicus van
S. gearresteerd. De man had in Val
kenburg een 17-jarige toeriste onder
bedreiging van 'n pistool aangerand.
Vrijdagnacht omstreeks een uur had
de musicus op de Cauberg een ver
loofd paartje aangeproken, waarbij
hij zich uitgaf voor politieman in
burger. Hij deelde het tweetal mee
dat zij nog veel te laat op stap waren
en sommeerde de jongen hotelwaarts
te gaan. Het meisje beval hij in zijn
auto te stappen. Hij zou er zelf voor
zorgen dat zij 'veilig' thuiskwam. Hij
reed haar echter naar een bos in het
kerkdorp Sibbe, waar hij het meisje,
terwijl hij haar met zijn pistool (dat
later een alarmpistool bleek te zijn)
bedreigde, heeft aangerand. Daarna
reed hij terug naar Valkenburg. Zij
heeft direct aangifte gedaan bij de
politie, die de musicus via het ken
teken van de auto snel kon achterha
len. Tijdens het verhoor bekende S.,
leraar aan een Zuid-Limburgse mu
ziekschool, dat hij een week eerder
eenzelfde aanrandingspoging in de
kom van Valkenburg had onderno
men. Het stel dat hij toen had aan
gesproken, had zich niet door hem
laten intimideren.
Ook met de wat verder gelegen
toekomst houdt CPA rekening. Een
optie voor drie zgn. SST luchtreuzen
is hiervan een bewijs. In verband
hiermee nam CPA nu reeds het be
sluit op Vancouver International Air-
port een inspectie- en onderhoudsba-
sis voor de supersonische vliegtuigen
en andere straalvliegtuigen van de
toekomst te bouwen. Met dit project
is een bedrag van 80-miljoen gulden
gemoeid. Dit uitbreidingsprogramma
zal tevens ten gevolge hebben dat de
huidige personeelssterkte van 3200
personen in de komende vijf tot zes
jaar zal verdubbelen.
De banden tussen Canadian Paci
fic en Nederland zijn bijzonder hecht,
hetgeen al blijkt uit de oprichting, die
gedeeltelijk met Nederlands kapitaal
werd gefinancierd. Sinds maart 1964
maakt een Nederlander deel uit van
de Raad van Commissarissen van de
moedermaatschappij, namelijk de heer
A. Jiskoot, firmant van het bankiers
huis Pier son, Heldring Pier son te
Amsterdam. De heer Jiskoot werd in
1966 tevens tot Commissaris van de
dochtermaatschappij CPA benoemd.
Vele Nederlanders, zowel behorend
tot het vliegend als het grondperso
neel vonden een hun passende baan
bij CPA en vrijwel altijd zal men rei
zend van Canada naar Nederland en
omgekeerd een Nederlands beman
ningslid aantreffen.
De huidige president-direkteur van
CPA is de heer J. C. Gilmer. Hij
volgde als zodanig 'bush-pilot' Grant
McConachie op, die in juni 1965
overleed.
Vervolg van pag. 3
spuiten uit 1000 fonteinen hoge wa
terstralen op in tientallen kleur
schakeringen, vormen en wendin
gen. En intussen wordt achter dit
droomtafereel een vuurwerk afge
stoken zoals men zelden schoner ge
nieten kan. Stil van bewondering
kijken de tienduizenden toe. Geen
langgerekt: „hoooooh!" klinkt er als
de vuurpijlen, sterrenregens of veel
kleurige vuurbloemen in de lucht
uiteenspatten. Maar aan het slot, als
het water vóór ons en de lucht bo
ven ons plots weer donker is, barst
een daverend applaus los als bewijs
hoezeer men van dit wondermooi
schouwspel genoten heeft.
Op La Ronde gaat de pret voor
velen nog door tot diep in de nacht.
Maar wij, en de meeste andere be
zoekers, haasten ons naar de spe
ciale Expo-trein, die ons via de an
dere tentoonstellingsterreinen naar
de Metro voert. We werpen voor 't
laatst nog een blik op de schitte
rend verlichte paviljoens en merken
met voldoening dat vele medereizi
gers elkaar opmerkzaam maken op
het Nederlandse paviljoen, dat door
zijn bijzondere constructie en ver
lichting bij avond zo fantastisch
mooi uitkomt en ieders bewonde
ring wekt.
In een vorig artikel heb ik reeds
uitvoerig over onze inzending op de
Expo geschreven, speciaal naar aan
leiding van de tegenstrijdige kritie
ken in een onzer dagbladen. Dat ik
met mijn lof voor de Nederlandse
prestatie in goed gezelschap ben,
bewijzen wel de gunstige beoorde
lingen die ik nadien hier las in bla
den met een wereldreputatie.
Time-magazine van 11 juli drukt
o.a. een kleurenkaart af van de Ex-
po-terreinen, waarop met vlaggetjes
8 landenpaviljoens staan aangege
ven die volgens dat blad tot de beste
van de Expo behoren. Daaronder
valt ook: Nederland en voorts: Ver.
Staten, Rusland, Engeland, Tsjecho-
Slowakije, Iran, Tunesië en Mexico.
De New-York-Times noemt 6 lan
denpaviljoens, die volgens dat blad
speciale aandacht verdienen en on
der die 6 is ook weer: Nederland.
En als de mening van deze en an
dere vooraanstaande bladen nog
van geen belang is, dan blijkt uit
de steeds toenemende belangstel
ling van het publiek wel dat ons pa
viljoen alom een grote reputatie
geniet. Ondanks de gemakkelijke
„doorstroming" door het Nederlands
paviljoen staan daar regelmatig
lange rijen wachtenden. Het per
centage van het aantal Expo-bezoe.
kers dat ook het Nederlands pavil
joen aandoet is reeds tot 9% geste
gen en vóór half juli telde ons pa
viljoen reeds IV2 miljoen bezoeken.
Bravo, Nederland!
J. van Mierlo
Bovenste foto: Burgemeester J. Teijssen neemt afscheid van Dr. Bos.
Onderaan: De heer van Pelt biedt Dr. Bos een boekenbon aan.
TE KOOP:
met wandelwagentje
Potgieterstraat 6
Waalwijk na 7 uur
JUWELIER
AANRIJDING
Op de kruising Wilhelminastraat-
Irenestraat-Vredesplein vond van
morgen een aanrijding plaats tus
sen bromfietser A. v. G. uit Den
Bosch en automobilist J. P. uit deze
gemeente. De heer v. G. verleende
op de kruising geen voorrang aan
P., waardoor een botsing onvermij
delijk was. Van G. liep enkele lich
te verwondingen op. Zijn brommer
werd vernield,
GEVONDEN EN VERLOREN
Verloren: div. zwemkaarten, regen
broek, verz. bewijs, hond, koffer,
twee luchtbedden, medaljon, trom
melvel, horloge, b.b. 10,-, fietstas,
damespolshorloge, step, 2 linker
sportschoenen.
Gevonden: zwarte poedel, tas met
inh., zwembenodigdheden, 3 sleu
tels, driewieler, herenhorloge, ko
nijn, houten step, legitimatiebewijs
van Marine, step, zilveren kettin
kje, poedel.
AGENDA
Musis Sacrum: maandag en dinsdag
8 uur „Brandt Parijs".
Dinsdag om 2 en 4 uur ,,'t Is Yogi
de Beer".
Op 't Amerikaanse vliegdekschip
'Forestor', een der grootste ter
wereld dat pas voor Vietnam was
aangekomen, is brand uitgebroken
doordat een brandstofbomkap op
't dek viel en tarijke bommen deed
ontploffen, die een geweldige
brand veroorzaakte. Er waren 15-
honderd mannen aan boord. Tot
nu toe worden 190 mannen ver
mist.
vraagt voor direct enige prima
en een
Wij bieden hoge lonen en regelmatig overwerk.
Sollicitaties dagelijks aan het atelier,
van Berckenrodelaan 100a of telefonisch 4576.
stoppelknollen, bruine en groen carbolineum, regen
kleding en rubberlaarzen
vindt U ini voorraad bij:
Hoge Zandschel 30, Kaatsheuvel, tel. 3150.
Blijft de winkelier in het nieuws
met waarheidsgetrouwe aanbie
dingen, dan zal hij meer klanten
winnen. Stimuleer uw verkoop
vooral eerst in eigen plaats en
streek; laat uw klanten weten
dat U vlak bij hen bent.
Het streek-nieuwsblad fungeert
als overkoepelend orgaan voor
alle dagbladlezers, heeft aantrek
kelijke tarieven voor grote en
kleine zaken en kan voor de
winkelier een goedkope vertegen
woordiger zijn. De verspreiding
is dikwijls nagenoeg huis aan
huis en de uitgever kan door zijn
drukmethode de krant overzich
telijker opmaken.
Het streeknieuwsblad blijft nog
dagen na verschijning binnen 't
bereik van de lezers; het is voor
hen gemakkelijk him eigen krant
bij de hand te hebben om, indien
nodig, deze nog eens na te slaan
endaarom werken de adver
tenties ook veel langer na, en
daarom is adverteren in een
streekblad veel goedkoper.