waaLwij kse en lAnqstRAAtse couRAnt
OPENHOUDEN OUDE MAASJE VAN LEVENSBELANG
DE GAULLE
HEEFT NATUURLIJK GELIJK!
Belangstelling voor jachthaven
tanende
Opgericht 1878 B jeaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002Telegram-adres „ECHO"
88e JAARGANG No. 62
VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1967
Abonnement
p. week (0,28-f 2 ct. inc.k.)
p. mnd. (1,20+10 ct. inc.£)
p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.)
p. kwrt. p. post 4,bij
(bij incasso p. postkwit.
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Uitgever
Waalwij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
gezien het onregelmatig tijdstrip hier
van zijn de watersportliefhebbers
nogal eens gedwongen te blijven lig
gen. Ook dit facet speelt mee in het
streven van de gemeente de toegang
van het Oude Maasje ten eerste open
te houden met een sluis en zich ten
tweede te verzekeren van een vaste
waterstand in het Oude Maasje en
de haven.
Het gemeentebestuur van Sprang-
Capelle ziet voor de gemeente -
eigenlijk voor het hele gebied tussen
de industrieterreinen en havens van
Waalwijk en van Waspik - een gro
te en goede toekomst. Naar de me
ning van burgemeester M. v. Prooijen
van Sprang-Capelle liggen hier grote
kansen voor noordelijk Noord-Bra
bant. In dit verband noemt hij steeds
haven werd gehaald. Tegen een aan
merkelijk lager bedrag dan normaal
kon dit werk worden gedaan. De fir
ma Boltje had namelijk het materiaal
voor dit werk in de buurt, omdat men
er bezig was met de aanleg van het
stuk Langstraatweg tussen Waalwijk
en Waspik. De gemeente Sprang-Ca
pelle stelde als tegenprestatie een
stuk grond ter beschikking van de
firma Boltje voor het winnen van
zand.
Schepen van 400
ton
Het werk aan de provinciale weg,
het uitdiepen van de haven en het op
sluiten van het industrieterrein zijn
een aantal factoren geweest, die bij
zonder gunstig samenvielen. Het uit
diepen heeft namelijk tot gevolg ge
had, dat nu schepen tot 400 ton bij
laag water de haven kunnen binnen
varen. Dit is er weer oorzaak van dat
grotere aantallen schippers de Capel
se haven aan zullen doen om er de
goederen te lossen voor bedrijven aan
de haven of in de nabijheid hiervan.
Het gemeentebestuur is er dan ook
van overtuigd, dat de aantallen en de
tonnage hiervan weer spoedig 't peil
zal bereiken van 1960.
Labbegatsehaven
De Labbegatsehaven is afgesloten.
Drie factoren hebben hierin meege
speeld: a. het leggen van de provin
ciale weg zonder kunstwerk voor het
gemeentebestuur twee havens in ge
bruik te houden; c. het voordeel voor
waterschap Het Zuider Afwaterings
kanaal, dat met het afsluiten een kade
aan de monding kon worden gelegd.
Hierdoor vervalt het kostbare onder
houd van een grote lengte aan land
inwaarts gelegen kaden.
Waterbeheersing
Door het dichten van de monding
van de Labbegatsehaven wordt ook
de mogelijkheid geschapen de haven
arm geheel te dichten. Hiertoe zullen
de kaden in het water worden ge
schoven. De CTD is bezig met het
ontwerpen van een plan voor wegen
en waterlopen om dit gebied ineens
goed te kunnen verkavelen. Hiermee
wordt spoedig een begin gemaakt om
het komende nieuwe waterregime -
na afsluiting van het Haringvliet -
goed op te kunnen vangen. Met het
uitvoeren van het plan voor wegen en
waterlopen zal echter haast moeten
worden gemaakt, omdat men nog
maar net drie jaar heeft voordat de
nieuwe constante waterstand zich zal
voordoen.
Droog
industrieterrein
De gemeente Sprang-Capelle zit
zeker niet om industrieterrein verle
gen. Vandaar dat men het zich ver
oorloven kan het opgespoten stuk
grond aan de haven zonder meer te
laten rusten. Aan de Dick Flemming-
straat in Vrijhoeve-Capelle heeft men
voldoende grond in voorraad. Grond,
die ook goed van de hand gaat. De
uitgave hiervan verloopt namelijk
vlot. Voorlopig kan men hier de aan
vragen om uitbreiding of nieuwbouw
opvangen. De gemeente bouwt er zelf
in eerste fase ook twee hallen, die in
huurkoop zullen worden uitgegeven.
SPRANG-CAPELLE - Het gebruik van de Capelse Haven is na
een stijging gedurende enkele jaren in 1966 toch weer iets terug
gelopen. Nadat het waterverkeer hier in '62 en '63 als gevolg var
de werkzaamheden aan de nieuwe Langstraatweg - de provinciale
route kruist, tussen 't Oude Maasje en de bebouwde kom, de haven
arm - zo goed als stil had gestaan, kwam er een herleving. Jn 1964
bezochten 76 schepen, met een gezamenlijke tonnage van 9097 ton,
de haven. In 1965 waren het er al 91 met een gezamenlijke inhoud
van 10.527 ton. De verwachting, dat deze stijging zich in 1966 zou
doorzetten, is niet beantwoord. Verleden jaar waren het er nl. maar
75. De gezamenlijke inhoud lag echter met 10.216 ton maar weinig
lager.
Op 5 augustus as. hoopt H.K.H. Prinses Irene tezamen met haar
ouders in het koninklijk zomerverblijf te Porto Ercole haar 28e ver
jaardag te vieren. Haar zusters zullen daarbij niet aanwezig zijn,
daar zij in Nederland zijn gebleven. Prinses Irene behoudt het hart
van het Nederlandse volk - Proficiat.
Toch is de toename van het aantal
bezoekende schepen hoopgevend.
Hiermee herleeft nl. weer iets van de
oude glorie van de Capelse haven. In
vroeger jaren namelijk lagen er aan
deze watergang diverse kleine
scheepswerfjes. Het spreekt voor
zich, dat de aanwezigheid hiervan 't
nodige leven met zich bracht. Vooral
de Capelse haven werd vrij frequent
bezocht.
De Gaulle heeft in 't kabinet een
verklaring afgelegd voor z'n uitlatin
gen in Canada. Frankrijk kan zijn be
langstelling niet verliezen voor een
volk dat uit Frankrijk zelf is voortge
komen en dat na eeuwen van onder
drukking trouw is gebleven aan het
oude vaderland. Frankrijk kan Cana
da niet beschouwen als een vreemd
land. De Gaulle was zo vriendelijk
daaraan nog toe te voegen, dat hij op
Canada of op een deel ervan geen
souvereine rechten zal doen gelden.
„De reis naar Quebec", aldus De
Gaulle, „was allang in de pen. Ik zou
ook doorgaan naar Ottawa, maar toen
ik in Quebec de onbeschrijfelijke
geestdrift had gezien voor onafhan
kelijkheid, heb ik ondubbelzinnig ge
zegd waar het op stond, namelijk dat
Frankrijk, volk en regering van
Franssprekend Canada zou helpen in
hun bevrijdingsstrijd, in het doel dat
zij zichzelf hebben gesteld, toen de
federale regering had laten weten,
dat mijn woorden voor haar onaan
vaardbaar waren. Toen moest ik wel
naar Parijs terugkeren".
De Gaulle accepteert dus geen en
kele verantwoordelijkheid voor het
conflict en gooit alle schuld op de
federale regering van Ottawa. Hij
wijst de beschuldigingen van de hand
dat hij zich zou hebben gemengd in
de binnenlandse politiek van een
vreemde mogendheid, want Canada
is volgens zijn begrippen geen vreem
de mogendheid.
Reacties
Ex-premier John Diefenbaker, de
leider van de conservatieve oppositie
van Canada, wil dat de Canadese re
gering een krachtig protest laat ho
ren bij wijze van reactie op De Gaul
le's jongste verklaring. Er is nog
steeds geen officieel commentaar van
de Canadese regering op deze verkla-,
ring. In regeringskringen in Ottawa
gaf men echter te verstaan dat de re
gering geen bezwaren zal opperen
als de Franse regering een speciale
belangstelling toont voor de culturele
en technische ontwikkeling van Frans
Canada, maar dat de politiek hier
toch buiten moet blijven.
Ook in de Franse pers is kritiek
geleverd op De Gaulle's optreden in
Canada en de Franse regeringsver
klaring hierover. Zo schrijft 't rechts
georiënteerde blad „l'Aurore" dat De
Gaulle niet wil toegeven dat hij in
Canada een flater heeft begaan. In
tegendeel, aldus het blad, hij is nog
een stap verder gegaan. Het linkse
blad „Combat" schrijft dat het nu
wel heel duidelijk is dat De Gaulle
van tevoren precies geweten heeft wat
hij in Canada ging zeggen en dat hij
bewust op een schandaal heeft aan
gestuurd, een schandaal dat hemzelf
in diskrediet brengt en Frankrijk be
lachelijk maakt.
Kortere werktijd
veer gehandicapten
DEN HAAG - De laatste tijd is
de arbeidsduur van de handarbeiders
bij de Sociale Werkvoorziening - 45
uur - verscheidene keren onderwerp
van gesprek geweest. In diverse ge
vallen werd deze tijd te lang gevon
den. Gebleken is, dat een aantal ge
handicapte werknemers vermoeid ra
ken door een te lange reisduur naar
en van het werk.
Om dit tegen te gaan heeft de mi
nister van Sociale Zaken en Volks
gezondheid, de heer B. Roolvink, -
overeenkomstig hetgeen hij stelde bij
de behandeling van het wetsontwerp
op de sociale werkvoorziening in de
Tweede Kamer de in de G.S.W.-
regeling genoemde norm van tien en
een kwart uur (de maximum toelaat
bare tijd voor werk en reizen) zo te
hanteren, dat hierin voortaan ook 'n
half uur van de middagpauze is be
grepen. Overschrijden de werktijd, 'n
half uur middag-pauze en de reistijd
de tien en een kwart uur, dan moet
voor de handarbeiders worden over
gegaan tot een verkorting van de ar
beidstijd. Deze maatregel, die dus
geen algemene arbeidsverkorting voor
de gehandicapte werknemers inhoudt,
zal met ingang van 2 oktober van
kracht worden. De minister heeft een
en ander in een circulaire aan de ge
meentebesturen meegedeeld.
De Capelse Haven doet bijna dagelijks dienst. Steeds liggen hier
schepen voor het laden of lossen van goederen. Juist op het ogen
blik, dat onze fotograaf z'n plaatje schoot, bleek het water echter
leeg te zijn
weer het aanwezig zijn van goed
vaarwater (Oude Maasje en Bergsche
Maas) goede wegen (Langstraatweg
en in de nabije toekomst de rijksweg
tussen Tilburg en Gorinchem), spoor
wegverbinding met oostelijk en wes
telijk Nederland. Hij meent, dat er
ook voldoende arbeidskrachten te
vinden zijn voor eventuele nieuwe in
dustrie.
Industrie
In de polder ten zuiden van het
Oude Maasje is voldoende ruimte
voor bedrijven, die behoefte mochten
hebben aan een industrieterrein van
100 hectare of meer. De grondslag
is er bijzonder geschikt. Met heipalen
van 4 meter lengte zou men al kun
nen volstaan, omdat er zich op die
diepte over het hele gebied een ste
vige zand- en grintlaag bevindt. Even
tuele aanwijzing van dit gebied als
industrievestigingsplaats is echter af
hankelijk van het structuurplan voor
de streek, een plan dat in de nabije
toekomst gepresenteerd zal worden.
Voor 1969
De gemeente Sprang-Capelle heeft
- gebruik makend van een aantal
gunstige omstandigheden - langs de
Capelse haven een stuk grond van 5
hectare groot op laten spuiten cn
daarmee bouwrijp gemaakt voor in
dustrieterrein, 'n eigen terrein, waar
in de toekomst aan de haven indus
trie kan komen. Op dit „in de toe
komst" moet echter wel de nadruk
worden gelegd. De taak van de pol
ders in het waterschap Het Zuider
Afwateringskanaal als boezemgebied
weerhouden het gemeentebestuur er
namelijk van nu al grond uit te geven
voor industrievestiging. Het terrein
is in december van het vorige jaar
nog tweemaal onder water gelopen.
Het gemeentebestuur van Sprang-
Capelle heeft geduld. Pas in 1969,
na afsluiting van het Haringvliet in
het kader van de Deltawerken, zal 't
terrein in gebruik worden genomen.
In de komende jaren heeft de grond
dan de tijd om zich te zetten. De fir
ma Boltje spoot dit terrein op met
zand, dat onder de sliblaag uit de
Slechts weinigen zullen vermoeden, dat deze dichtgegroeide water
gang de oude haven van Sprang is. Alleen dit deel bestaat echter
nog. Verder noordwaarts werd de watergang in ruilverkavelingsver-
band geheel gedempt
De gemeente Sprang-Capelle, eige
naresse van voornoemde haven, heeft
zich in het verleden in de aanwezig
heid van zelfs twee havens kunnen
koesteren. Deze tweede de zgn.
Labbegatshaven - is echter een
vreedzame dood gestorven. Als water
weg werd dit vaarwater opgeheven.
Overbodigheid van een tweede op zo
korte afstand van de beter bezochte
Capelse haven en de kostbare inves
teringen, die men moest maken als
hierover ook kunstwerken voor de
Langstraatweg had moeten worden
gelegd, waren oorzaak van het be
sluit. Met een gelijkvloerse kruising
werd deze waterweg naar Hout
en Bouwmaterialenhandel Oerlemans
dan ook zonder meer afgesneden.
Het herleven van de Capelse haven
door een toenemend scheepvaartver
keer naar een aantal aan de laad- en
loskade liggende bedrijven - Coöp.
Landbouw Aankoop Vereniging en
meelfabriek Buizen - is voor het
gemeentebestuur van Sprang-Capelle
alleszins aanleiding geweest steeds
krachtig te protesteren tegen het plan
van Rijkswaterstaat het Oude Maasje
bij de monding in Keizersveer zonder
meer met een dam af te sluiten. Voor
deze gemeente gelden dezelfde mo
tieven als voor Waspik, dat haar ha
ven en het daar gelegen (kostbaar)
industrieterrein dan ook ten dode ziet
opgeschreven. In haar streven onder
vinden de beide gemeenten veel steun
van de Stadsgewestelijke Commissie
Waalwijk.
Een direct gevolg van het uitblij
ven van de beslissing wat er met het
Oude Maasje in de toekomst zal
moeten gebeuren, is dat de in de Ca
pelse haven aangelegde jachthaven 't
niet zo best doet. Aanvankelijk zag
het er naar uit, dat men weinig moei
te zou hebben met het verhuren van
de 25 ligplaatsen hier. Er was vol
doende aanvraag. Op dit ogenblik
loopt die belangstelling wat terug.
Zo is er vaak de toch wel onoverko
melijke handicap, dat de monding van
de haven bij laag water droog valt en
Scheepvaart verkeer in Capelse haven
herleeft na enkele ongunstige jaren