wMlwijkse en UnqstRAAtse couRArrt
INDUSTRIE-FINANCIERING BIEDT NOG TE WEINIG KANSEN
„Kneuzenimport blijft de
autohandel verzieken"
1 1
ORAIFFEISENBANK
B0TH
van
Luxe
PERSCHEF RAI
Duur
waar men
altyd
voor u
klaar staat
mmtmm
spaarbank en alle bankzaken
Grote publiek heeft
weg naar aandelen
markt nog niet
gevonden
Kruispunt
Zwak punt
Grote ramp in België
tankauto ontploft
Aanmoediging
Eerste halfjaar '67
300.000 stuks
Relatieve
fleren kleding
WAALWIJK
Onbetrouwbaar
De KVP-radicalen
Nijma vraagt sur
seance van betaling
Twee broers bi]
bramen zoeken door
bliksem getroffen
Gruwelijke moord
in Amerika
VRIJDAG 25 AUGUSTUS 1967
88e JAARGANG No. 68
De tcho vAn het Zuióen
Uitgever
Waalwij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit Dlad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,30
p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) 1,30
p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,50
p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk
Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
Alleen met goede financiering brengt
industrie werkgelegenheid die nodig is
(Van onze econ. medewerker)
Nu de vakantie goed en wel achter de rug is, buigen zich de leiders
van het economisch leven al weer over tabellen en plannen. Bij het
bedrijfsleven is het niet anders dan bij gemeente en rijk. Ook daar
moet men de beoogde doeleinden in kaart brengen, daarbij rekening
houdend met de cijfers uit het verleden. De resultaten van het grote
bedrijfsleven waren in 1966 over het algemeen genomen niet slecht;
uitzonderingen daargelaten. Wij kunnen dit nu schrijven, want de
meeste en belangrijkste resultaten liggen ter tafel. Zitten er dus
weinig scheuren en zwakke plekken in onze industrie en handel,
toch is het rendement van het in aandelen gestoken vermogen nog
gering. De koersen zijn laag in verhouding tot de uitgekeerde winst.
Nu mag het waar zijn dat een aanzienlijk deel van de winst in het
bedrijf blijft, daar zijn slechts weinig aandeelhouders mee gediend.
De minderheid van de aandelenbezitters heeft een zodanig inkomen,
dat het daaruit vloeiend inkomen niet van belang is. De overigen
hebben nu al weer bijna enkele jaren niets anders gezien dan koers
verliezen en onvoldoende rendement. Is het een wonder dat er dan
in beurskringen gesproken wordt over een lauwe stemming op de
beurs
De spaarders gaan hun vermogen
afstaan voor langdurig rentende le
ningen, die nu zo rond 6 Vi inte
rest afwerpen. Als dan ook het fi
nancieren nog fiscale voordelen af
werpt wanneer men geld leent, dan
is de verschuiving naar de markt van
leningen duidelijk. Daarnaast heeft 't
grote publiek van kleine spaarders de
weg naar de aandelenmarkt nog niet
in voldoende mate gevonden. Het
rendementsbeeld lokt daartoe onvol
doende, maar ook de wijze waarop de
financiële berichtgeving werkt ver
dient ten deze de aandacht. Bij be
richten over industrie en handel
wordt een taal gebruikt en meer dan
eens een toon aangeslagen, die alleen
spreekt voor de ingewijden in de we
reld van Hermes. Dit is een conser
vatieve wijze van presentatie die on
werkelijk aandoet. Wij zullen er niet
aan ontkomen het grote publiek bij
de financiering van het bedrijfsleven
te betrekken. Niet alleen de duizend
jes zijn nodig maar ook de honderd
jes en de tientjes.
Bij de bestaande kapitaalsschaarste
van thans en de daarmee gepaard
gaande werkloosheid zijn de twee zij
den van de economische medaille dui
delijk bloot komen te liggen. Aan de
ene kant staan handel en industrie.
Zij liggen in Nederland op een kruis
punt van wereldhandel met veelal een
gunstige vestigingsplaats. Zij zien
rondom zich een expanderende we
reldhandel met steeds beter georga
niseerde grote economische eenheden.
Achter het bedrijfsleven staat een le
ger van in den brede gezien goed op
geleide arbeidskrachten, die hun
hoop op het bedrijfsleven hebben ge
vestigd. Als dat bedrijfsleven zich
niet snel uitbreidt staan de arbeids
krachten met lege handen. Alhoewel
een goed deel van dat bedrijfsleven
een conservatieve financiële politiek
heeft gevoerd, komt het nog grote
kapitalen tekort om de economische
wereldontwikkeling bij te houden.
Men mag ook wel eens zien naar ons
omringende landen, wat die doen
voor aantrekking van industrie.
In dit verhand moet men zich de
situatie voorstellen waarbij in de ach
ter ons liggende jaren de bestedingen
in nog sneller tempo waren opge
voerd als nu reeds het geval is ge
weest. Dan zou ons bedrijfsleven er
nu onttakeld bij liggen. Dat is nu niet
zo, althans wat betreft de inrichting
van de bedrijfshallen en de kwaliteit
van de apparatuur. Het zwakke punt
ligt echter in de achterstand in onder
zoek naar nieuwe produkten en nieu
we afzetmogelijkheden. De research
is geen sterk punt van de Nederland
se industrie, enkele internationale
concerns uitgezonderd. Die research
is met name een zwak punt voor de
midden- en kleinbedrijven. Zij zal
voor de kleine bedrijven wel een vro
me wens blijven maar de middenbe
drijven kunnen hier tot veel betere
resultaten komen. Zien wij in dit
licht eens naar de gepubliceerde fu
sies in enkele grotere industrieën.
Die fusies zijn tot stand gekomen om
doorslaggevende redenen. En die re
denen waren: research en kapitaal
voorziening.
Wij hopen dat zij vele midden
bedrijven tot voorbeeld strekken. Als
de grote kolossen dit nodig achten,
wat zegt men dan in de leiding van
In het Belgische dorp Martelange
(1600 inwoners) op de grens met
Luxemburg, gelegen aan de ver
keersweg Luik-Bastenaken-Aarlen,
heeft zich dezer dagen een ramp
voltrokken, die aan elf mensen
het leven heeft gekost en waarbij
meer dan 34 mensen werden ge
wond, waarvan een aantal nog in
levensgevaar verkeren. Onder de
doden bevindt zich een Spaanse fa
milie uit Heemstede in Nederland.
Een tankauto was oo weg van
Beel naar Metz. De bestuurder had
bij de chemische bedrijven van de
Staatsmijnen 40.000 liter LPG ge
tankt. Toen hij de brug over de ri
vier de Sauer in het grensplaats je
passeerde ontplofte de wagen, waar
door de auto in brand vloog en
grote hoeveelheden brandend gas
de huizen in de directe omgeving
overspoelden.
Door het vuur werden 16 huizen,
ongeveer 50 auto's en een benzine
station vernield. De pompbediende
en één van zijn kinderen werden
zwaar gewond. In één van de in de
nabijheid staande hotelletjes ver
bleven 80 gasten. Van het hotelletje
bleef slechts de benedenverdieping
gespaard. De gasten kwamen met
de schrik vrij. Van een inwoner uit
Martelange, een mevrouw uit Aar
len en van de Franse bestuurder
en de vier inzittenden van de Ne
derlandse auto, zijn de stoffelijke
overschotten geïndentificeerd.
de familie-vennootschappen en grote
eenmanszaken? Ook vele kleine za
kenmensen gaan op het punt van sa
menwerking 'en juiste financiering
niet vrijuit. In deze zomermaanden
zien wij ze meer dan eens rondtrek
ken in prachtige privé-auto's en
luxueuze motorboten. Hebben zij de
daarvoor nodige middelen terecht aan
hun onderneming onttrokken of sta
ren zij over enkele jaren naar de
puinhopen van hun onder de druk
der Europese concurrentie vernietig
de zaken?
Laten wij hopen te somber te zijn en
keren wij terug naar de aandelenfi-
nanciering. Voor vele vennootschap
pen is het moment gekomen, waarbij
zij dringend behoefte hebben aan
nieuwe risico-dragende middelen.
Het geld kan er komen als de be
stuurders van ons bedrijfsleven er in
slagen het volkskapitaal te mobilise
ren. Zij kunnen dit bereiken wanneer
zij er in slagen de sparende werkne
mers op eenvoudige wijze en langs
populaire weg voor de toekomst van
de industrie te interesseren.
Alleen goede voorlichting is echter
onvoldoende. Evenmin is 't voldoen
de om kleine aandelen-coupures uit
te geven in eensgevend geld. De aan
delen zullen groeikansen moeten bie
den en een goed rendement. Een be
hoorlijk dividend moedigt de spaar
ders aan in hun vertrouwen in de on
derneming.
Beleggers in aandelen moeten dui
delijker dan tot nu toe zien dat hun
deelneming in het industrieel vermo
gen wordt gewaardeerd. Winst is
geen onwaardige zaak, maar een
rechtvaardige beloning voor durf en
ondernemingsgeest. Die goede geest
stimuleert in ons volk maar wij heb
ben haar te slapen gelegd door poli
tieke laster en het scheef trekken van
economische waarheden om welke re
den dan ook. Weten wij de financie
ringslast aan te wakkeren dan zal dit
ook de spaarzin aanmoedigen. Alleen
met goede financiering en gedurfde
investering zal onze industrie zich
innerlijk versterken 'en de werkgele
genheid brengen, die wij zo nodig
behoeven, niet alleen voor de grote,
maar vooral voor de midden- en
kleinbedrijven, die het dikwijls zwaar
te verduren hebben, vooral op het
terrein van financiering en investe
ring.
UTRECHT - ,,Het is te wijten aan pure onwil van het Ministerie
van Financiën dat nog altijd geen paal en perk is gesteld aan de
jaarlijkse invoer van tienduizenden autokneuzen uit het buitenland,
met name van onze oosterburen. Deze gang van zaken berokkent de
Nederlandse autohandel bijzonder veel schade", aldus de reactie van
de heer S. de Jong, perschef van de RAI in Amsterdam, op het feit,
dat er in de verkopen van gebruikte automobielen in ons land al
geruime tijd ,,de klad" zit. Eén van de oorzaken van deze geringere
afzet is volgens de heer De Jong de kneuzenimport, die in de eerste
helft van dit jaar in verhouding tot 1966 weer met 2.000 stuks is
toegenomen tot 30.000. De verkopen van nieuwe auto's hebben de
laatste maanden weer een topniveau bereikt, maar, aldus de heer
De Jong, de tweedehands markt ondervindt veel concurrentie van
de ingevoerde „kneusjes".
Hij heeft sterk de indruk, dat
vooral de kneuzenhandel het prijs-
bederf van de binnenlandse ge
bruikte automobielen» (eerste half
jaar 1967 bijna 300.000 stuks) ver
oorzaakt. Van de totale jaarlijkse
verkopen van tweedehands auto's
in Nederland neemt de kneuzen
handel zeker 10 pet voor zijn reke
ning. De fiscale bevoorrechting
speelt echter ook een rol in het
prijsbederf. Het is duidelijk, aldus
de heer De Jong, dat de overheid
veel minder belasting opstrijkt van
de veelal waardeloze kneuzen (ge
middelde waarde 700,-) dan van
de nieuwe automobielen, die 'n ge
middelde invoerwaarde vertegen
woordigen van 4.000,- deze ,,tak-
tiek" getuigt volgens de heer De
Jong dan ook van een groot ge
brek aan inzicht op het Ministerie
van Financiën.
Een duidelijke oorzaak van de
geringere verkopen van tweede
hands auto's kan de heer J. Wen-
delkes, hoofd van de afdeling voor-
-v;
lichting van de Bond van Automo
biel-, Garage- en Aanverwante Be
drijven. (BOVAG) in Den Haag,
niet geven, maar volgens hem is de
laatste tijd de stagnatie in de ver
kopen van tweedehands wagens in
derdaad duidelijk te mérken. Een
mogelijke reden hiervoor zou naar
het oordeel van de heer Wendelkes
kunnen zijn, dat het vorig jaar - een
uitgesproken slecht jaar voor de
verkopen van nieuwe automobielen
als gevolg van de hogere prijzen -
velen een tweedehands wagen koch
ten. Nu de markt weer wat beter is,
blijkt de vraag naar nieuwe auto's
weer actueler te zijn geworden, al
dus de heer Wendelkes.
Overigens weten maar weinig
mensen, dat de auto's in ons land
de duurste van heel West-Europa
zijn. Een nieuwe DAF bijvoorbeeld
is in praktisch alle Westeuropese
landen - zelfs in Engeland - nog
goedkoper dan in eigen land. De
hoge belastingen op de nieuwe wa
gens zijn hier debet aan.
De heer Wendelkes is evenmin
te spreken over de ongelimiteerde
invoer van kneusjès uit het buiten
land. Ons land heeft nu al de naam
„vuilnisbelt van Europa voor oude
auto's" en mede hierdoor is het be
roep autohandelaar nog in 'n slech
ter daglicht te komen staan, aldus
de Bovag-perschef is het 'n volstrekt
raadsel, dat nog zoveel automobi
listen bij de aankoop van een ge
bruikte auto niet om een garantie
bewijs vragen.
De heer J. Ames, directeur van 'n
autobedrijf in Dordrecht, dat jaar
lijks enkele honderden tweedehands
auto's afzet, geeft toe, dat de twee-
IN HOLIAND
STUT 91 RUIS
Bij de Raiffeiseribank
bent u nimmer een
nummer. Persoonlijke
behandeling
ook voor u
Opnieuw hebben enkele Kamer
leden van de KVP zich aangeslo
ten bij de KVP-radicalen. In totaal
el,f volksvertegenwoordigers reke
nen zich nu tot deze groepering.
Het zijn vier Eerste-Kamerleden en
zeven Tweede-Kamerleden. De se
natoren zijn pater mag. dr J. G.
Stokman en de heren Van de Ma
den, Middelhuis en Siegmann. De
zeven Tweede-Kamerleden zijn mej.
Kessel en de heren Aarden, Van
Doorn, P. J. Janssen, Mommersteeg,
Van Schaik en Westerterp. Deze
groep Tweede-Kamerleden die zich
bij de radicalen geschaard heeft, is
even groot als de fractie van D'66,
de grote triomfator van de laatste
verkiezingen. Pater Stokman, ma
gister in het kerkelijk recht is een
van de samenstellers geweest van
het rapport waarmee de KVP zich
zelf en zijn voortbestaan ter discus
sie stelde. Dr Stokman was ook een
van degenen die het rapport aan 't
publiek presenteerden.
JUWELIER
dehands-handel de afgelopen maan
den moeilijker is geworden. Het
publiek wordt door de vele onbe
trouwbare autohandelaars in onze
branche - hij schat dat ons land zo'n
5.000 autohandelaren telt, waarvan
slechts de helft is georganiseerd en
dus als bonafide kan worden be
schouwd - maar al te vaak in de
boot genomen. Het is vaak ver
schrikkelijk wat de mensen voor
rommel kopen. De wagens zien er
voor het oog vaak mooier uit dan
ze in feite zijn. Bovendien wordt er
bij de invoer aan de grens flink
mee geknoeid. Een veel toegepast
trucje is het terugdraaien van de
kilometerteller, aldus de heer Ames.
Volgens hem neemt het aantal
autohandelaren in Nederland bijna
dagelijks toe, omdat iedereen, die
maar wat geld heeft, zich tot „han
delaar in auto's" kan bombarderen
zonder dat hiervoor een vestigings
vergunning nodig is. Per jaar wor
den ca. 600.000 gebruikte wagens in
ons land verhandeld en dit aantal
neemt nog altijd toe. De heer Ames
becijfert, dat er jaarlijks driemaal
zoveel gebruikte automobielen wor
den verkocht als nieuwe. Men
maakt tegenwoordig zoveel ophef
over een veilig verkeer, maar laat
de overheid dan eerst eens ervoor
zorgen dat alles wat op de weg
rijdt ook veilig is, aldus de heer
Ames.
De Kwnstzijdespinnerij „Nijma" in
Nijmegen - een bedrijf dat rayon
garens voor de textiel- en bandenin
dustrie vervaardigt - heeft dinsdag
j.l. surseance van betaling aange
vraagd, daar het bedrijf de strijd te
gen de crisis op dit gebied niet meer
kon volhouden. Deze is intussen ver
leend.
In totaal zijn bij „Nijma" 1066
personeelsleden in dienst, waaronder
129 buitenlanders. Over de positie
van de werknemers verschaft de di
rectie nog geen inlichtingen, doch de
officiële instanties houden er duide
lijk rekening mee, dat de spinnerij
zal sluiten. Door het ministerie van
Sociale Zaken is medegedeeld, dat 't
zich al op maatregelen heeft bezon
nen om de betrokken personeelsleden
in geval van ontslag zo goed mogelijk
bij te staan. Ongeveer 900 werkne
mers van „Nijma" behoren tot het
eigenlijke produktiepersoneel. Een
zeer ongelukkige omstandigheid is de
hoge gemiddelde leeftijd, vooral van
deze 900 werknemers. De mogelijk
heid tot plaatsing bij andere bedrijven
wordt hierdoor ongunstig 'beïnvloed.
De directie meent dat van ontslag
vooralsnog geen sprake is.
Vrijdagmorgen omstreeks elf
uur zijn bij het bramen zoeken in
de Noordelijke duinen in Zandvoort
de 20-jarige ongehuwde A. Kerk-
man en zijn 33-jarige gehuwde broer
J. Kerkman beiden uit Zandvoort
door de bliksem getroffen. A. Kerk
man was op slag dood. Zijn broer,
die zwaar gewond werd, was nog
in staat een duintop te bereiken en
de bewoners van de nabijgelegen
Keesomstraat te alarmeren. Hij is
naar het Elisabeth gasthuis in Haar
lem overgebracht. Zijn toestand is
zeer zorgwekkend.
Een moeder en twee van haar kin
deren zijn doodgeschoten in hun
plattelandswoning in Durant (Okla-
hama). De echtgenoot en vader H.
Ritchie (54), chauffeuf van een
schoolbus, is aangehouden. MevroüW
Ritchie (37), een serveerster, werd
in de borst geschoten, terwijl ze in
bed lag. De 12-jarige Billy lag met
een borstwond op de grond voor
haar bed. Het lichaam van de 5-ja-
rige Arthur, die tweemaal in de
borst was geschoten, werd bij de
achterdeur van de woning gevon
den. Het jongste kind heeft vermoe
delijk proberen te vluchten. Naar
het lichaam voerden bloedige spo
ren. Het echtpaar had nog drie an
dere kinderen, Suzie (1), Ellen (8)
en Charles (3).