wMlwijkse en UnqstRAAtse couRArrt INDUSTRIE-FINANCIERING BIEDT NOG TE WEINIG KANSEN „Kneuzenimport blijft de autohandel verzieken" 1 1 ORAIFFEISENBANK B0TH van Luxe PERSCHEF RAI Duur waar men altyd voor u klaar staat mmtmm spaarbank en alle bankzaken Grote publiek heeft weg naar aandelen markt nog niet gevonden Kruispunt Zwak punt Grote ramp in België tankauto ontploft Aanmoediging Eerste halfjaar '67 300.000 stuks Relatieve fleren kleding WAALWIJK Onbetrouwbaar De KVP-radicalen Nijma vraagt sur seance van betaling Twee broers bi] bramen zoeken door bliksem getroffen Gruwelijke moord in Amerika VRIJDAG 25 AUGUSTUS 1967 88e JAARGANG No. 68 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Waalwij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit Dlad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,30 p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) 1,30 p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,50 p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Alleen met goede financiering brengt industrie werkgelegenheid die nodig is (Van onze econ. medewerker) Nu de vakantie goed en wel achter de rug is, buigen zich de leiders van het economisch leven al weer over tabellen en plannen. Bij het bedrijfsleven is het niet anders dan bij gemeente en rijk. Ook daar moet men de beoogde doeleinden in kaart brengen, daarbij rekening houdend met de cijfers uit het verleden. De resultaten van het grote bedrijfsleven waren in 1966 over het algemeen genomen niet slecht; uitzonderingen daargelaten. Wij kunnen dit nu schrijven, want de meeste en belangrijkste resultaten liggen ter tafel. Zitten er dus weinig scheuren en zwakke plekken in onze industrie en handel, toch is het rendement van het in aandelen gestoken vermogen nog gering. De koersen zijn laag in verhouding tot de uitgekeerde winst. Nu mag het waar zijn dat een aanzienlijk deel van de winst in het bedrijf blijft, daar zijn slechts weinig aandeelhouders mee gediend. De minderheid van de aandelenbezitters heeft een zodanig inkomen, dat het daaruit vloeiend inkomen niet van belang is. De overigen hebben nu al weer bijna enkele jaren niets anders gezien dan koers verliezen en onvoldoende rendement. Is het een wonder dat er dan in beurskringen gesproken wordt over een lauwe stemming op de beurs De spaarders gaan hun vermogen afstaan voor langdurig rentende le ningen, die nu zo rond 6 Vi inte rest afwerpen. Als dan ook het fi nancieren nog fiscale voordelen af werpt wanneer men geld leent, dan is de verschuiving naar de markt van leningen duidelijk. Daarnaast heeft 't grote publiek van kleine spaarders de weg naar de aandelenmarkt nog niet in voldoende mate gevonden. Het rendementsbeeld lokt daartoe onvol doende, maar ook de wijze waarop de financiële berichtgeving werkt ver dient ten deze de aandacht. Bij be richten over industrie en handel wordt een taal gebruikt en meer dan eens een toon aangeslagen, die alleen spreekt voor de ingewijden in de we reld van Hermes. Dit is een conser vatieve wijze van presentatie die on werkelijk aandoet. Wij zullen er niet aan ontkomen het grote publiek bij de financiering van het bedrijfsleven te betrekken. Niet alleen de duizend jes zijn nodig maar ook de honderd jes en de tientjes. Bij de bestaande kapitaalsschaarste van thans en de daarmee gepaard gaande werkloosheid zijn de twee zij den van de economische medaille dui delijk bloot komen te liggen. Aan de ene kant staan handel en industrie. Zij liggen in Nederland op een kruis punt van wereldhandel met veelal een gunstige vestigingsplaats. Zij zien rondom zich een expanderende we reldhandel met steeds beter georga niseerde grote economische eenheden. Achter het bedrijfsleven staat een le ger van in den brede gezien goed op geleide arbeidskrachten, die hun hoop op het bedrijfsleven hebben ge vestigd. Als dat bedrijfsleven zich niet snel uitbreidt staan de arbeids krachten met lege handen. Alhoewel een goed deel van dat bedrijfsleven een conservatieve financiële politiek heeft gevoerd, komt het nog grote kapitalen tekort om de economische wereldontwikkeling bij te houden. Men mag ook wel eens zien naar ons omringende landen, wat die doen voor aantrekking van industrie. In dit verhand moet men zich de situatie voorstellen waarbij in de ach ter ons liggende jaren de bestedingen in nog sneller tempo waren opge voerd als nu reeds het geval is ge weest. Dan zou ons bedrijfsleven er nu onttakeld bij liggen. Dat is nu niet zo, althans wat betreft de inrichting van de bedrijfshallen en de kwaliteit van de apparatuur. Het zwakke punt ligt echter in de achterstand in onder zoek naar nieuwe produkten en nieu we afzetmogelijkheden. De research is geen sterk punt van de Nederland se industrie, enkele internationale concerns uitgezonderd. Die research is met name een zwak punt voor de midden- en kleinbedrijven. Zij zal voor de kleine bedrijven wel een vro me wens blijven maar de middenbe drijven kunnen hier tot veel betere resultaten komen. Zien wij in dit licht eens naar de gepubliceerde fu sies in enkele grotere industrieën. Die fusies zijn tot stand gekomen om doorslaggevende redenen. En die re denen waren: research en kapitaal voorziening. Wij hopen dat zij vele midden bedrijven tot voorbeeld strekken. Als de grote kolossen dit nodig achten, wat zegt men dan in de leiding van In het Belgische dorp Martelange (1600 inwoners) op de grens met Luxemburg, gelegen aan de ver keersweg Luik-Bastenaken-Aarlen, heeft zich dezer dagen een ramp voltrokken, die aan elf mensen het leven heeft gekost en waarbij meer dan 34 mensen werden ge wond, waarvan een aantal nog in levensgevaar verkeren. Onder de doden bevindt zich een Spaanse fa milie uit Heemstede in Nederland. Een tankauto was oo weg van Beel naar Metz. De bestuurder had bij de chemische bedrijven van de Staatsmijnen 40.000 liter LPG ge tankt. Toen hij de brug over de ri vier de Sauer in het grensplaats je passeerde ontplofte de wagen, waar door de auto in brand vloog en grote hoeveelheden brandend gas de huizen in de directe omgeving overspoelden. Door het vuur werden 16 huizen, ongeveer 50 auto's en een benzine station vernield. De pompbediende en één van zijn kinderen werden zwaar gewond. In één van de in de nabijheid staande hotelletjes ver bleven 80 gasten. Van het hotelletje bleef slechts de benedenverdieping gespaard. De gasten kwamen met de schrik vrij. Van een inwoner uit Martelange, een mevrouw uit Aar len en van de Franse bestuurder en de vier inzittenden van de Ne derlandse auto, zijn de stoffelijke overschotten geïndentificeerd. de familie-vennootschappen en grote eenmanszaken? Ook vele kleine za kenmensen gaan op het punt van sa menwerking 'en juiste financiering niet vrijuit. In deze zomermaanden zien wij ze meer dan eens rondtrek ken in prachtige privé-auto's en luxueuze motorboten. Hebben zij de daarvoor nodige middelen terecht aan hun onderneming onttrokken of sta ren zij over enkele jaren naar de puinhopen van hun onder de druk der Europese concurrentie vernietig de zaken? Laten wij hopen te somber te zijn en keren wij terug naar de aandelenfi- nanciering. Voor vele vennootschap pen is het moment gekomen, waarbij zij dringend behoefte hebben aan nieuwe risico-dragende middelen. Het geld kan er komen als de be stuurders van ons bedrijfsleven er in slagen het volkskapitaal te mobilise ren. Zij kunnen dit bereiken wanneer zij er in slagen de sparende werkne mers op eenvoudige wijze en langs populaire weg voor de toekomst van de industrie te interesseren. Alleen goede voorlichting is echter onvoldoende. Evenmin is 't voldoen de om kleine aandelen-coupures uit te geven in eensgevend geld. De aan delen zullen groeikansen moeten bie den en een goed rendement. Een be hoorlijk dividend moedigt de spaar ders aan in hun vertrouwen in de on derneming. Beleggers in aandelen moeten dui delijker dan tot nu toe zien dat hun deelneming in het industrieel vermo gen wordt gewaardeerd. Winst is geen onwaardige zaak, maar een rechtvaardige beloning voor durf en ondernemingsgeest. Die goede geest stimuleert in ons volk maar wij heb ben haar te slapen gelegd door poli tieke laster en het scheef trekken van economische waarheden om welke re den dan ook. Weten wij de financie ringslast aan te wakkeren dan zal dit ook de spaarzin aanmoedigen. Alleen met goede financiering en gedurfde investering zal onze industrie zich innerlijk versterken 'en de werkgele genheid brengen, die wij zo nodig behoeven, niet alleen voor de grote, maar vooral voor de midden- en kleinbedrijven, die het dikwijls zwaar te verduren hebben, vooral op het terrein van financiering en investe ring. UTRECHT - ,,Het is te wijten aan pure onwil van het Ministerie van Financiën dat nog altijd geen paal en perk is gesteld aan de jaarlijkse invoer van tienduizenden autokneuzen uit het buitenland, met name van onze oosterburen. Deze gang van zaken berokkent de Nederlandse autohandel bijzonder veel schade", aldus de reactie van de heer S. de Jong, perschef van de RAI in Amsterdam, op het feit, dat er in de verkopen van gebruikte automobielen in ons land al geruime tijd ,,de klad" zit. Eén van de oorzaken van deze geringere afzet is volgens de heer De Jong de kneuzenimport, die in de eerste helft van dit jaar in verhouding tot 1966 weer met 2.000 stuks is toegenomen tot 30.000. De verkopen van nieuwe auto's hebben de laatste maanden weer een topniveau bereikt, maar, aldus de heer De Jong, de tweedehands markt ondervindt veel concurrentie van de ingevoerde „kneusjes". Hij heeft sterk de indruk, dat vooral de kneuzenhandel het prijs- bederf van de binnenlandse ge bruikte automobielen» (eerste half jaar 1967 bijna 300.000 stuks) ver oorzaakt. Van de totale jaarlijkse verkopen van tweedehands auto's in Nederland neemt de kneuzen handel zeker 10 pet voor zijn reke ning. De fiscale bevoorrechting speelt echter ook een rol in het prijsbederf. Het is duidelijk, aldus de heer De Jong, dat de overheid veel minder belasting opstrijkt van de veelal waardeloze kneuzen (ge middelde waarde 700,-) dan van de nieuwe automobielen, die 'n ge middelde invoerwaarde vertegen woordigen van 4.000,- deze ,,tak- tiek" getuigt volgens de heer De Jong dan ook van een groot ge brek aan inzicht op het Ministerie van Financiën. Een duidelijke oorzaak van de geringere verkopen van tweede hands auto's kan de heer J. Wen- delkes, hoofd van de afdeling voor- -v; lichting van de Bond van Automo biel-, Garage- en Aanverwante Be drijven. (BOVAG) in Den Haag, niet geven, maar volgens hem is de laatste tijd de stagnatie in de ver kopen van tweedehands wagens in derdaad duidelijk te mérken. Een mogelijke reden hiervoor zou naar het oordeel van de heer Wendelkes kunnen zijn, dat het vorig jaar - een uitgesproken slecht jaar voor de verkopen van nieuwe automobielen als gevolg van de hogere prijzen - velen een tweedehands wagen koch ten. Nu de markt weer wat beter is, blijkt de vraag naar nieuwe auto's weer actueler te zijn geworden, al dus de heer Wendelkes. Overigens weten maar weinig mensen, dat de auto's in ons land de duurste van heel West-Europa zijn. Een nieuwe DAF bijvoorbeeld is in praktisch alle Westeuropese landen - zelfs in Engeland - nog goedkoper dan in eigen land. De hoge belastingen op de nieuwe wa gens zijn hier debet aan. De heer Wendelkes is evenmin te spreken over de ongelimiteerde invoer van kneusjès uit het buiten land. Ons land heeft nu al de naam „vuilnisbelt van Europa voor oude auto's" en mede hierdoor is het be roep autohandelaar nog in 'n slech ter daglicht te komen staan, aldus de Bovag-perschef is het 'n volstrekt raadsel, dat nog zoveel automobi listen bij de aankoop van een ge bruikte auto niet om een garantie bewijs vragen. De heer J. Ames, directeur van 'n autobedrijf in Dordrecht, dat jaar lijks enkele honderden tweedehands auto's afzet, geeft toe, dat de twee- IN HOLIAND STUT 91 RUIS Bij de Raiffeiseribank bent u nimmer een nummer. Persoonlijke behandeling ook voor u Opnieuw hebben enkele Kamer leden van de KVP zich aangeslo ten bij de KVP-radicalen. In totaal el,f volksvertegenwoordigers reke nen zich nu tot deze groepering. Het zijn vier Eerste-Kamerleden en zeven Tweede-Kamerleden. De se natoren zijn pater mag. dr J. G. Stokman en de heren Van de Ma den, Middelhuis en Siegmann. De zeven Tweede-Kamerleden zijn mej. Kessel en de heren Aarden, Van Doorn, P. J. Janssen, Mommersteeg, Van Schaik en Westerterp. Deze groep Tweede-Kamerleden die zich bij de radicalen geschaard heeft, is even groot als de fractie van D'66, de grote triomfator van de laatste verkiezingen. Pater Stokman, ma gister in het kerkelijk recht is een van de samenstellers geweest van het rapport waarmee de KVP zich zelf en zijn voortbestaan ter discus sie stelde. Dr Stokman was ook een van degenen die het rapport aan 't publiek presenteerden. JUWELIER dehands-handel de afgelopen maan den moeilijker is geworden. Het publiek wordt door de vele onbe trouwbare autohandelaars in onze branche - hij schat dat ons land zo'n 5.000 autohandelaren telt, waarvan slechts de helft is georganiseerd en dus als bonafide kan worden be schouwd - maar al te vaak in de boot genomen. Het is vaak ver schrikkelijk wat de mensen voor rommel kopen. De wagens zien er voor het oog vaak mooier uit dan ze in feite zijn. Bovendien wordt er bij de invoer aan de grens flink mee geknoeid. Een veel toegepast trucje is het terugdraaien van de kilometerteller, aldus de heer Ames. Volgens hem neemt het aantal autohandelaren in Nederland bijna dagelijks toe, omdat iedereen, die maar wat geld heeft, zich tot „han delaar in auto's" kan bombarderen zonder dat hiervoor een vestigings vergunning nodig is. Per jaar wor den ca. 600.000 gebruikte wagens in ons land verhandeld en dit aantal neemt nog altijd toe. De heer Ames becijfert, dat er jaarlijks driemaal zoveel gebruikte automobielen wor den verkocht als nieuwe. Men maakt tegenwoordig zoveel ophef over een veilig verkeer, maar laat de overheid dan eerst eens ervoor zorgen dat alles wat op de weg rijdt ook veilig is, aldus de heer Ames. De Kwnstzijdespinnerij „Nijma" in Nijmegen - een bedrijf dat rayon garens voor de textiel- en bandenin dustrie vervaardigt - heeft dinsdag j.l. surseance van betaling aange vraagd, daar het bedrijf de strijd te gen de crisis op dit gebied niet meer kon volhouden. Deze is intussen ver leend. In totaal zijn bij „Nijma" 1066 personeelsleden in dienst, waaronder 129 buitenlanders. Over de positie van de werknemers verschaft de di rectie nog geen inlichtingen, doch de officiële instanties houden er duide lijk rekening mee, dat de spinnerij zal sluiten. Door het ministerie van Sociale Zaken is medegedeeld, dat 't zich al op maatregelen heeft bezon nen om de betrokken personeelsleden in geval van ontslag zo goed mogelijk bij te staan. Ongeveer 900 werkne mers van „Nijma" behoren tot het eigenlijke produktiepersoneel. Een zeer ongelukkige omstandigheid is de hoge gemiddelde leeftijd, vooral van deze 900 werknemers. De mogelijk heid tot plaatsing bij andere bedrijven wordt hierdoor ongunstig 'beïnvloed. De directie meent dat van ontslag vooralsnog geen sprake is. Vrijdagmorgen omstreeks elf uur zijn bij het bramen zoeken in de Noordelijke duinen in Zandvoort de 20-jarige ongehuwde A. Kerk- man en zijn 33-jarige gehuwde broer J. Kerkman beiden uit Zandvoort door de bliksem getroffen. A. Kerk man was op slag dood. Zijn broer, die zwaar gewond werd, was nog in staat een duintop te bereiken en de bewoners van de nabijgelegen Keesomstraat te alarmeren. Hij is naar het Elisabeth gasthuis in Haar lem overgebracht. Zijn toestand is zeer zorgwekkend. Een moeder en twee van haar kin deren zijn doodgeschoten in hun plattelandswoning in Durant (Okla- hama). De echtgenoot en vader H. Ritchie (54), chauffeuf van een schoolbus, is aangehouden. MevroüW Ritchie (37), een serveerster, werd in de borst geschoten, terwijl ze in bed lag. De 12-jarige Billy lag met een borstwond op de grond voor haar bed. Het lichaam van de 5-ja- rige Arthur, die tweemaal in de borst was geschoten, werd bij de achterdeur van de woning gevon den. Het jongste kind heeft vermoe delijk proberen te vluchten. Naar het lichaam voerden bloedige spo ren. Het echtpaar had nog drie an dere kinderen, Suzie (1), Ellen (8) en Charles (3).

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 1