wAAlwijkse en LAnqstRAAtse couRAnt
Wij bouwen nog maar steeds
huizenzondertoekomstwaarde
„We kunnen toekomst van onze pro
vincie met optimisme tegemoet zien"
DE FISCUS EN DE AFKOOPSOMMEN
VOORZITTER NEDERLANDSE
INSTITUUT RUIMTELIJKE ORDENING
COMMISSARIS DR. C. KORTMANN
TIJDENS STATEN-VERGADERING
Komt U te vallen
1967
Hoeveel
Rotterdam krijgt
enorm
overslagbedrijf
Ruw
Vragen in de Kamer
Ontsnapping
Rem op
afbetalingskrediet
Kassier velt
overvaller
Jonge daadkrachtige
provincie
Werkgroep
Bouwmarkt
Op inter
gemeentelijk gebied
Staatscommissie
Nieuwe Grondwet
en Kieswet
Operatie Paus in
november
MAANDAG 18 SEPTEMBER 1967
88e JAARGANG No. 75
De tcho van het
uióen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) /O.SO
p.mnd. (1,20+10 ct.inc.Ê) ƒ1,30
p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,80
P- kwrt. p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 78 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
B jeaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
De mogelijkheid bestaat dat men door
Telegram-adres „ECHO"
afkoopsom in inkomstenbelastingva It
Per 1 juli 1967 zijn o.a. de Ongevallenwet 1921, de Land- en
Tuinbouwongevallenwet 1922 en de Zeeongevallenwet 1919 ver
vallen in verband met de invoering van de Wet op de Arbeids
ongeschiktheidsverzekering (de W.A.OJ. Deze overgang bracht
mede, dat uit de oude wetten voortvloeiende renten, toekomende
aan personen, die jonger dan 65 jaar waren en die voor 25 pet.
of minder arbeidsongeschikt zijn, werden afgekocht. Deze af
koopsommen zijn als regel uitgekeerd in de maand juli 1967.
Zoals de oude uitkeringen reeds tot het belastbaar loon behoor
den omdat zij uit een (eventueel vroegere) dienstbetrekking
voortvloeiden, zo behoort ook de afkoopsom tot het loon. Door
dat op de afkoopsom echter het zg. bijzonder tarief voor bijzon
dere beloningen van toepassing is en het hier om de lagere uit
keringen gaat, zal de loonbelasting in praktisch alle gevallen ni
hil bedragen. Wel is altijd A.O.W. en A.W.W. premie ingehouden
Onafhankelijk van de vraag of er
loonbelasting is ingehouden blijft
de mogelijkheid bestaan dat men
door de afkoopsom in de inkomsten
belasting „komt te vallen". Dit
geldt niet in de weinige gevallen
waarin vroeger de uitkering via de
werkgever werd ontvangen en
waarin thans die werkgever de af
koopsom ontvangt en daartegen
over in de toekomst het normaal
loon blijft uitkeren. In dat geval is
de afkoopsom bij de werknemer
niet belast, doch blijven op de oude
Wet de loonuitkeringen belastbaar.
Daar het hier de geringere geval
len van arbeidsongeschiktheid be
trof, bestond het inkomen van de
genen die nu een afkoopsom ont
vingen van eventuele andere bron
nen bijne altijd uit een arbeidsloon
plus de oude rente. Een deel van
hen viel om die reden reeds altijd
in de inkomstenbelasting, een an
der deel niet omdat de rente daar
om te laag was of omdat deze te
zamen met ander loon via de werk
gever liep.
Voor 1967 zal men echter veelal
wèl in de inkomstenbelasting val
len n.l. in het algemeen:
a. Wanneer naast het normaal ar
beidsloon meer dan f 400,ne
veninkomsten zijn genoten aan
afkoopsom, rente over het eer
ste halfjaar 1967 plus eventuele
andere inkomsten (bijv. spaar
bankrente tezamen.
Of:
b. Wanneer de brutolonen, inclu
sief de afkoopsom tezamen in
totaal 12.00C-,- te boven gaan.
De inkomstenbelasting wordt dan
berekend over het totaal inkomen;
de reeds ingehouden loonbelasting
van het gewone arbeidsloon en in
enkele gevallen ook van de afkoop
som, geldt dan als vooruitbetaling.
Ook kan en zal de fiscus als regel
een voorlopig aanslag opleggen, die
dan uiteraard bij de vaststelling
van de uiteindelijke z.g. definitieve
aanslag weer in mindering wordt
gebracht.
Wie in de inkomstenbelasting valt
kan toepassing van het bijzonder
tarief van art. 57 van de Wet I. B.
vragen voor het geval dat dat voor
hem voordeliger is (of minder na-
Een combinatie van vier grote
Duitse staalbedrijven: August-Hüt-
te, Flriedrich Krupp-Hüitten Werke,
Hütteniwerk Oberhausen en Man-
nesmarun heeft het college van bur
gemeesters en wethouders van Rot
tendam gevraagd een terrein in de
Europoort te mogen huren om daar
een -groot erts-overslagbedrijf te
vesitilgen. Het terrein ligt tussen de
Dintelhaven en het Calandkanaal,
waar de combinatie tien tot elf mil
joen -ton erts wil verwerken van de
in totaal zestien tot zeventien mil
joen ton, die de Duitse staalbedrij
ven vit Rotterdam willen importe
ren. Wat de kosten zijn en wan
neer het bedrijf zou moeten starten
is nog niet bekend. De mogelijkheid
van -twee erts-overslagbedrijven
een Rotterdamse en een Duitse com
binatie die op technisch gebied
zouden samenwerken, is van de
baan.
delig, zo men wil). Door de pro
gressie van de inkomstenbelasting
zou anders een onevenredig hoog
bedrag betaald moeten worden
wanneer het inkomen in enig jaar
abnormaal hoog is doordat zoals
door afkoopsommen in dat jaar
inkomsten worden genoten die an
ders verdeeld over meerdere jaren
zouden vloeien. Het komt er globaal
gezien op neer dat over die bij
zondere inkomsten een percentage
wordt geheven gelijk aan dat wat
verschuldigd zou zijn over de laat
ste 600,van een inkomen ter
hoogte Ivan het gemiddelde nor
maal inkomen van de voorafgaande
drie jaar. Voor de in 1967 genoten
afkoopsom |is dus het gemiddeld
normaal inkomen over 1964, 1965 en
1966 beslissend. Dat percentage
werdt echter minimaal op 20 ge
steld en maximaal op 40. Voor wie
aan de top van zijn overig inkomen
in 1967 ongeveer 20 pet. betaalt,
maakt het niet veel uit. en voor
wie aanzienlij-k minder betaalt aan
de top zou het zelfs nadelig kun
nen worden. Dan kan dus het nor
maal tarief ook op de afkoopsom
worden4toegepast.
Het zal duidelijk zijn dat deze re
geling van het bijzonder tarief ta
melijk globaal en ruw is (het kan
moeilijk anders) en dat van het
toevallig samenspel van vele overi
ge factoren (zoals overige inkom
sten, kinderaftrek, ziektekosten etc.)
ook van voorgaande jaren, afhangt
of men over de afkoopsom een ho
ger, een gelijk, of een lager percen
tage gaat betalen dan men anders
in de (ook al onzekere) toekomst
gemiddeld over de uitkeringen zou
hebben betaald. De grote lijn is dat
degenen met de hoogste inkomens
er wat beter afkomen en degenen
met de laagste inkomens al gauw
wat meer gaan betalen dan ze an
ders zouden doen. Daar staan binnen
het kader van de gehele belasting
heffing echter weer andere punten
tegenover zodat uiteindelijk niet
meer valt te zeggen wie, in het gro
te geheel gezien, in de verkeerde
hoek zit. En wellicht is dat ook het
biliijkste resultaat dat mensen
kunnen bereiken.
Een lid van de Tweede Kamer
heeft de minister vragen gesteld
over jde fbeilastjipghellfing 'van de
afkoopsommen. In de eerste plaats
of het de minister wel bekend was
dat daarvan de inkomstenbelasting
en premie A.O.W. enz. werd ge
heven. Nu, dat wist de minister wel.
Voorts of de minister niet vond dat
het bijzonder tarief in deze gevallen
te weinig soelaas bood en of de mi
nister niet vond dat de uitkeringen,
wanneer niet werd afgekocht, in fei
te onbelast zouden zijn. gezien de
kleine inkomens. En tenslotte of de
minister de afkoopsommen maar
niet vrij zou stellen.
Vraag 2 betrof natuurlijk een
moeilijke kwestie. Uit het boven
staande volgt dat het bijzonder ta
rief inderdaad nogal ruw werkt en
dat het juist bij de kleinere inko
mens wel eens geen of weinig ver
lichting zou kunen brengen. Maar
dat geldt ook in de vele andere ge
vallen dat dit bijzonder tarief van
toepassing is en er staan in het ge
hele systeem andere punten tegen
over, die juist voor die kleinere in
komens weer gunstig werken. Daar
om kon de minister dus met de
vraagsteller niet meevoelen en bo
vendien vond hij en dat volgt
ook uit de uiteenzetting hierboven
dat men in het algemeen niet
kan stellen dat over de normale uit
keringen geen of haast geen belas
ting zou worden betaald. Velen die
in betrekkelijk geringe mate inva
lide zijn genieten immers toch vaak
uit normale arbeid aanzienlijke in
komsten, op de top waarvan de on
gevallenrente dan nog eens werd
belast. Het gevolg is dan verder dat
de minister niet bereid was de af
koopsom zo maar vrij te stellen.
Er zouden er overigens dan in den
lande nog wel meer belastingplich
tigen zijn die nog iets wisten dat
met evenveel recht kon worden
vrijgesteld
Niettemin heeft de minister een
reden gezien goed te keuren, dat
wanneer de afkoopsom wordt ge
bruikt voor de aankoop van een lijf
rente, dit zal worden gezien als
aankoop van een periodieke uitke
ring terzake van ongeval.
Dat betekent dat die aankoop
som aftrekbaar is, waartegenover
de uitkeringen weer belast worden.
Wie de afkoopsom op deze wijze
besteedt heeft door de afkoop dus
in 1967 geen extra inkomen (en
heeft de som ook uitgegeven) doch
moet de uitkeringen die hij in late
re jaren ontvangt als lijfrente na
tuurlijk aangeven, zoals hij wanneer
er niets gebeurd was, zijn ongevals
rente zou hebben genoten en zou
hebben moeten aangeven. Wie dus
erg in het nauw zit kan ontsnappen,
zonder dat de overigens voor hem
geldende vrijstelling van lijfrente
premie wordt aangetast. Ook de
verzekeringsmaatschappijen zullen
dit antwoord van de minister toe
juichen.
Waarschijnlijk reeds deze week
zal de rem op het afbetalingskre
diet en persoonlijke leningen door
de regering worden losgelaten. Cu
rieus is, dat de ministerraad nu
reeds meedeelt, dat voor alle arti
kelen, met uitzondering van auto's,
de eerste verplichte kasstorting
weer op 20 percent wordt gebracht.
Voor auto's zal dit 35 percent wor
den. De banken mogen straks weer
vrij persoonlijke leningen verstrek
ken. Het loslaten van de kredietrem
is nodig om de vraag te stimuleren.
Door een snelle reactie van kas
sier W. Sas, is een roofoverval op
het benkantoor van het Sociaal
Fonds voor de. Bouwnijverheid in
Uitrecht mislukt. De kassier sloeg
een overvaller, die hem mat 'n pis-
Een goede ruimtelijke ordening
gaat voor alles uit van een goede
woning. Daaraan heeft het na de
oorlog helaas nogal ontbroken. Nog
steeds zitten we in een ontstellende
woningnood en wij bouwen nog
maar steeds woningen zonder veel
toekomstwaarde. Dit zei mr G. G.
van Willigen, voorzitter van 't Ne-
dearlands Instituut voor Ruimtelij
ke Ordening en Volkshuisvesting.
Als men zweert bij meer gezins
woningen, dus in het algemeen bij
hoogbouw, zoals we die in de site
den kennen, dan moet men volgens
de heer v. Willigen zijn oor maar
eens te luisteren leggen bij kinder
artsen, kinderpsychologen en peda
gogen, kortom, bij allen die 'n oor
deel kunnen' geven over opgroeien
de kinderen. Technisch zijn we
langzamerhand tot heel veel in
staat, maar politiek en sociaal zijn
we, volgens de heer v. Willigen, met
Onze woningbouw achter gebleven.
De heer v. Willigen wees verder op
het gevaar van grond- en andere
speculaties bij het lang voortijdig
bekendmaken van wat er in het
kader van de ruimtelijke ordenings
maatregelen staat te gebeuren.
Vooral de gemeenten zullen volgens
tooi bedreigde, tegen de grond en
raakte vervolgens in gevecht met
een twteede man. Tom de heer Sas
om hulp schreeuwde; namen de
twee overvallers en twee helpers,
die op de achtergrond waren ge
bleven, de vlucht.
Hoewel er zorgen zijn, kunnen wij de toekomst van onze provincie
toch met optimisme tegemoet zien. Wij zijn een jonge daadkrachtige
provincie, die door haar ligging in het groeiende Europa een gun
stige plaats inneemt. De onderwijspositie voor onze jeugd wordt
steeds beter en er is een gezonde financiële kracht. De commissaris
der koningin, dr C. Kortmann, poogde met deze woorden de vele
sombere woorden, die over de werkgelegenheid in de Staten werden
gezegd, wat te verlichten. Daarmee zijn de zorgen van de Staten
echter niet verdwenen. Het college van Gedeputeerde Staten wist de
Staten er niet van te overtuigen dat het inzake de industrialisatie
een grote slagvaardigheid bezit.
De enige die een beetje licht in de
duisternis kon werpen was Gedepu
teerde P. Coppes, die zei, dat in het
gebied Helmond een departementaal
onderzoek zal worden ingesteld en
dat G.S. in contact zijn getreden met
de Minister van Sociale Zaken over
het werkloosheidvraagstuk.
Van het werkgelegenheidsdebat kon
men echter geen grote verwachtingen
verwachten, daar de dienst goeddeels
in Den Haag wordt uitgemaakt hoe
wel er ook aspecten aan dit vraagstuk
zijn die provinciaal wel kunnen wor
den geregeld, minstens alvast kunnen
worden aangepakt. We moeten on
derhand eens ophouden met studeren
en aan het werk gaan, zei de burge
meester van Oss, de heer L. Jansen.
De kasten puilen uit van de rappor
ten. Leg onderhand de superregionale
industrieterreinen aan, als U ze wilt,
aldus burgemeester Jansen, en praat
er niet meer over als U ze niet wilt.
Bij de debatten bleek echter ook dui
delijk het besef van de Staten, dat 't
beleid in Den Haag inzake de werk
gelegenheid in onze provincie zal
moeten worden omgebogen.
De heer H. Broeders (KVP) be
toogde, dat G.S. wel hebben gesteld,
dat de contacten met de Minister van
Economische Zaken, hij hem 'n in
zicht hebben opgeleverd in de struc
turele problemen, waarmede Noord-
Brabant kampt, maar, aldus de heer
Broeders, dat inzicht is geen resultaat
zoals G.S. dat noemen. Misschien wel
een gunstige voorwaarde.
Gedeputeerde Staten zullen een
werkgroep in het leven roepen, die
G.S. over de werkgelegenheid in een
samengaan met provincie en gemeen
ten, bij de besprekingen van dit pro
bleem, zullen adviseren. Daarna kan
het college van G.S. met een gefun
deerd advies (prea) in de Staten ko
men (vermoedelijk komend voorjaar).
Dat die werkgroep in de beleidsstoel
wil gaan zitten ligt beslist niet in de
bedoeling. Zowel de commissaris der
koningin, Dr Kortmann, als gedepu
teerde P. Coppes spraken over deze
werkgroep die het collega had voor
gesteld, maar waarvan de Staten
blijkbaar bevreesd waren, dat het een
praatcollege zou worden ofwel dat zij
beleidslijnen zou gaan aangeven. De
heer Coppes verduidelijkte dat het 'n
formatie is van deskundigen rond de
beleidsinstantie's (provincie en ge
meenten). Deze formatie zal de Sta
ten van Advies kunnen dienen.
De situatie o.a. in Midden-Brabant
is herhaaldelijk onder de aandacht
van de Minister van Economische
Zaken gebracht. Voor deze situatie
kan de landsregering toch niet blind
blijven, aldus de heer Coppes, die
zich over de contacten met de Minis
ter niet verder kon uitlaten, omdat
de besprekingen een vertrouwelijk
karakter hadden.
In 1968 komt er weer voor vier
jaren een kernbeleid en dan zal Bra
bant de kaarten moeten steken. G.S.
werken daar nu al aan toe, zei de
heer Coppes, waarop de heer J. Teijs-
sen interrumpeerde: „België geeft
voor 1968 420-miljoen gulden rente
subsidie. Voor wat de jeugdwerke
loosheid betreft, zei de heer Coppes,
de regering is de eerst verantwoorde
lijke, maar de provincie zal hier in
springen als en waar zij dat kan.
Door gedeputeerde F. v. d. Eeren-
beemt werd verklaard, dat inzake de
wegen G.S. bij de regering het ijzer
in het vuur houden en door gedepu
teerde ir H. Steenbergen werd ge
steld dat er met de betrokken instan-
tie's in Brabant overleg is over het
Economisch en Administratief On-/
derwijs. Een man zal speciaal de hele
onderwijs situatie gaan volgen hij het
opbouworgaan.
Met zakelijke gegevens onderstreep
te Gedeputeerde C. van Lienden de
benarde situatie op de bouwmarkt.
Hij was daarbij allerminst optimis
tisch. Volgens deze Gedeputeerde zul
len er in 1968 wellicht minder wo
ningwetwoningen gebouwd worden
ten gunste van de premiebouw. Door
mechanisatie, fabriekmatige bouw
e.d. zullen er wellicht meer huizen
met minder mensen gebouwd worden.
De heer Van Lienden vroeg zich af,
of de arbeidsvoorziening in de bouw
onderhand niet het verzadigingspunt
heeft bereikt.
Uit het extra potje van honderd
miljoen gulden kreeg Brabant met de
meeste bouwwerklozen het geringst
aantal woningen. Thans wachten nog
12.138 aanvragen voor premiewonin
gen op een goedkeuring waarvan 5-
duizend voor eigen bewoning. De
heer v. Lienden vond dat voor deze
laatsten toch onderhand de vergun
ningen toch wel dienden te worden
afgegeven. Volgens hem doen de ge
meenten er goed aan nu reeds sane
ringsplannen klaar te maken, ten
einde straks snel met bouwcontingen-
ten geholpen te kunnen worden en
de woningbouwverenigingen moeten
gemakkelijker voorwaarden geboden
krijgen om aan de premiebouw te
kunnen deelnemen. Uit de woorden
van de heer Van Lienden bleek dui
delijk de afhankelijkheid van het
provinciaal bestuur van Den Haag.
hern een duidelijk vrije hand moe
ten hebben in een zo vooruitstre
vend en verziend mogelijke grond-
politiek. Met de huidige centrale
kapitaal-financiering ziet het er,
volgens hem, voor de gemeenten op
dit terrein benard uit.
Ruimtelijke Ordening houdt, naar
de mening van mr v. "Willigen, ove
rigens niet op bij gemeentegrenzen.
Er moet op inter-g'emeentelijk ge
bied ook het nodige gebeuren. In
dit verband achtte mr v. Willigen
het jammer dat de tweede nota
over de Ruimtelij ke Ordening in
in zijn bestuurlijke paragraaf be
paald niet zijn sterkste zijde laat
zien. Persoonlijk zag mr. v. Willi
gen in het intergemeentelijke vlak
weinig heil in praatverbanden. In
tergemeentelijke samenwerkingsver
banden, zoals het gooischap en an
dere, zullen, volgens hem, meer
daadkracht (krijgen wanneer ge
meentelijke bevoegdheden en be
paalde gemeentelijke taken binnen
die agglomeraten worden gebun
deld.
INSTALLATIE
Hoewel men op grondwettelijk
gebied zou Wallen doorgaan [met
studeren en documenteren, aldus
premier De Jong, zal men toch eens
aan de vormgeving moeten begin
nen. Van de Staatscommissie zei hij
Uw oogst kan in ieder geval mo
dernisering van de kieswet en de
grondwet zijn en uitbanning van
een stuk perfectionisme.
Dit spreekt mij bijzonder aan, zei
Mr. Cals die hier later op inging.
Vijftien jaar ervaring op ministe
ries hebben mij geleerd, dat onze
wetgeving op menig punt inder
daad te perfectionistisch is. Hoe
zeer het perfectionisme ook streeft
naar het volmaakte, aldus Mr. Cals,
in werkelijkheid wordt het niet
zelden een vernauwd realisme met
alle bekrompenheid van dien. Vol
gens premier De Jong moet de
Staatscommissie voorrang geven
aan herziening van de kieswet. In
haar eerste vergadering heeft de
ze commissie zich hier al mee bezig
gehouden. De heer De Jong vroeg
zich in dit verband af, of gebruik
zou mogen worden gemaakt van de
grondwettelijke mogelijkheden om
het stelsel van evenredige vertegen
woordiging te verzachten. Moet het
stelsel wellicht worden gecombi
neerd met iets van het districten
stelsel, aldus de bewindsman.
Verder noemde hij een punt van
overweging de vraag of niet de mo
gelijkheid moest worden gescha
pen om kort na een tussentijdse
kabinetscrisis verkiezingen te hou
den. Thans is dat op zijn vroegst
na maanden mogelijk. Het zal vol
gens Mr. Cals wel niet in de bedoe
ling liggen, dat het uitgelokte ge
sprek over mogelijke vernieuwin
gen, ingezet met de publikatie van
de „Proeve voor de nieuwe grond
wet" buten de openbaarheid blijft.
Openbaarheid, aldus deze bewinds
man, bevordert de ontwikkeling van
denkbeelden en de vaststelling van
voorstellen in tegenwoordigheid
van de Nederlandse Staatsburger.
Hij is degene die er het meeste be
lang bij heeft.
Het staat zo goed als vast dat de
paus in november aan de prostaat zal
worden geopereerd. De operatie zal
waarschijnlijk niet in de operatieka
mer van het Vaticaan geschieden,
maar in de universiteitskliniek ,Agos-
tini Gemelli'. Deze kliniek beschikt
over een zeer moderne uitrusting en
is veel beter geschikt voor het uit
voeren van iets omvangrijker opera
ties, dan de behandelkamer van het
Vaticaan.
De operatie zal waarschijnlijk wor
den verricht door prof. Valdoni, di
recteur van de chirurgische kliniek
en door Dr Mario Arduini, chef-uro
loog van de verenigde ziekenhuizen
van Rome. Overigens vordert de ge
zondheidstoestand van de paus en
geeft, naar het oordeel van de artsen,
geen aanleiding tot bijzondere onge
rustheid.