wAAlwijkse en LAnqstRAAtse couRAnt Wij bouwen nog maar steeds huizenzondertoekomstwaarde „We kunnen toekomst van onze pro vincie met optimisme tegemoet zien" DE FISCUS EN DE AFKOOPSOMMEN VOORZITTER NEDERLANDSE INSTITUUT RUIMTELIJKE ORDENING COMMISSARIS DR. C. KORTMANN TIJDENS STATEN-VERGADERING Komt U te vallen 1967 Hoeveel Rotterdam krijgt enorm overslagbedrijf Ruw Vragen in de Kamer Ontsnapping Rem op afbetalingskrediet Kassier velt overvaller Jonge daadkrachtige provincie Werkgroep Bouwmarkt Op inter gemeentelijk gebied Staatscommissie Nieuwe Grondwet en Kieswet Operatie Paus in november MAANDAG 18 SEPTEMBER 1967 88e JAARGANG No. 75 De tcho van het uióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) /O.SO p.mnd. (1,20+10 ct.inc.Ê) ƒ1,30 p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,80 P- kwrt. p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 78 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 B jeaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 De mogelijkheid bestaat dat men door Telegram-adres „ECHO" afkoopsom in inkomstenbelastingva It Per 1 juli 1967 zijn o.a. de Ongevallenwet 1921, de Land- en Tuinbouwongevallenwet 1922 en de Zeeongevallenwet 1919 ver vallen in verband met de invoering van de Wet op de Arbeids ongeschiktheidsverzekering (de W.A.OJ. Deze overgang bracht mede, dat uit de oude wetten voortvloeiende renten, toekomende aan personen, die jonger dan 65 jaar waren en die voor 25 pet. of minder arbeidsongeschikt zijn, werden afgekocht. Deze af koopsommen zijn als regel uitgekeerd in de maand juli 1967. Zoals de oude uitkeringen reeds tot het belastbaar loon behoor den omdat zij uit een (eventueel vroegere) dienstbetrekking voortvloeiden, zo behoort ook de afkoopsom tot het loon. Door dat op de afkoopsom echter het zg. bijzonder tarief voor bijzon dere beloningen van toepassing is en het hier om de lagere uit keringen gaat, zal de loonbelasting in praktisch alle gevallen ni hil bedragen. Wel is altijd A.O.W. en A.W.W. premie ingehouden Onafhankelijk van de vraag of er loonbelasting is ingehouden blijft de mogelijkheid bestaan dat men door de afkoopsom in de inkomsten belasting „komt te vallen". Dit geldt niet in de weinige gevallen waarin vroeger de uitkering via de werkgever werd ontvangen en waarin thans die werkgever de af koopsom ontvangt en daartegen over in de toekomst het normaal loon blijft uitkeren. In dat geval is de afkoopsom bij de werknemer niet belast, doch blijven op de oude Wet de loonuitkeringen belastbaar. Daar het hier de geringere geval len van arbeidsongeschiktheid be trof, bestond het inkomen van de genen die nu een afkoopsom ont vingen van eventuele andere bron nen bijne altijd uit een arbeidsloon plus de oude rente. Een deel van hen viel om die reden reeds altijd in de inkomstenbelasting, een an der deel niet omdat de rente daar om te laag was of omdat deze te zamen met ander loon via de werk gever liep. Voor 1967 zal men echter veelal wèl in de inkomstenbelasting val len n.l. in het algemeen: a. Wanneer naast het normaal ar beidsloon meer dan f 400,ne veninkomsten zijn genoten aan afkoopsom, rente over het eer ste halfjaar 1967 plus eventuele andere inkomsten (bijv. spaar bankrente tezamen. Of: b. Wanneer de brutolonen, inclu sief de afkoopsom tezamen in totaal 12.00C-,- te boven gaan. De inkomstenbelasting wordt dan berekend over het totaal inkomen; de reeds ingehouden loonbelasting van het gewone arbeidsloon en in enkele gevallen ook van de afkoop som, geldt dan als vooruitbetaling. Ook kan en zal de fiscus als regel een voorlopig aanslag opleggen, die dan uiteraard bij de vaststelling van de uiteindelijke z.g. definitieve aanslag weer in mindering wordt gebracht. Wie in de inkomstenbelasting valt kan toepassing van het bijzonder tarief van art. 57 van de Wet I. B. vragen voor het geval dat dat voor hem voordeliger is (of minder na- Een combinatie van vier grote Duitse staalbedrijven: August-Hüt- te, Flriedrich Krupp-Hüitten Werke, Hütteniwerk Oberhausen en Man- nesmarun heeft het college van bur gemeesters en wethouders van Rot tendam gevraagd een terrein in de Europoort te mogen huren om daar een -groot erts-overslagbedrijf te vesitilgen. Het terrein ligt tussen de Dintelhaven en het Calandkanaal, waar de combinatie tien tot elf mil joen -ton erts wil verwerken van de in totaal zestien tot zeventien mil joen ton, die de Duitse staalbedrij ven vit Rotterdam willen importe ren. Wat de kosten zijn en wan neer het bedrijf zou moeten starten is nog niet bekend. De mogelijkheid van -twee erts-overslagbedrijven een Rotterdamse en een Duitse com binatie die op technisch gebied zouden samenwerken, is van de baan. delig, zo men wil). Door de pro gressie van de inkomstenbelasting zou anders een onevenredig hoog bedrag betaald moeten worden wanneer het inkomen in enig jaar abnormaal hoog is doordat zoals door afkoopsommen in dat jaar inkomsten worden genoten die an ders verdeeld over meerdere jaren zouden vloeien. Het komt er globaal gezien op neer dat over die bij zondere inkomsten een percentage wordt geheven gelijk aan dat wat verschuldigd zou zijn over de laat ste 600,van een inkomen ter hoogte Ivan het gemiddelde nor maal inkomen van de voorafgaande drie jaar. Voor de in 1967 genoten afkoopsom |is dus het gemiddeld normaal inkomen over 1964, 1965 en 1966 beslissend. Dat percentage werdt echter minimaal op 20 ge steld en maximaal op 40. Voor wie aan de top van zijn overig inkomen in 1967 ongeveer 20 pet. betaalt, maakt het niet veel uit. en voor wie aanzienlij-k minder betaalt aan de top zou het zelfs nadelig kun nen worden. Dan kan dus het nor maal tarief ook op de afkoopsom worden4toegepast. Het zal duidelijk zijn dat deze re geling van het bijzonder tarief ta melijk globaal en ruw is (het kan moeilijk anders) en dat van het toevallig samenspel van vele overi ge factoren (zoals overige inkom sten, kinderaftrek, ziektekosten etc.) ook van voorgaande jaren, afhangt of men over de afkoopsom een ho ger, een gelijk, of een lager percen tage gaat betalen dan men anders in de (ook al onzekere) toekomst gemiddeld over de uitkeringen zou hebben betaald. De grote lijn is dat degenen met de hoogste inkomens er wat beter afkomen en degenen met de laagste inkomens al gauw wat meer gaan betalen dan ze an ders zouden doen. Daar staan binnen het kader van de gehele belasting heffing echter weer andere punten tegenover zodat uiteindelijk niet meer valt te zeggen wie, in het gro te geheel gezien, in de verkeerde hoek zit. En wellicht is dat ook het biliijkste resultaat dat mensen kunnen bereiken. Een lid van de Tweede Kamer heeft de minister vragen gesteld over jde fbeilastjipghellfing 'van de afkoopsommen. In de eerste plaats of het de minister wel bekend was dat daarvan de inkomstenbelasting en premie A.O.W. enz. werd ge heven. Nu, dat wist de minister wel. Voorts of de minister niet vond dat het bijzonder tarief in deze gevallen te weinig soelaas bood en of de mi nister niet vond dat de uitkeringen, wanneer niet werd afgekocht, in fei te onbelast zouden zijn. gezien de kleine inkomens. En tenslotte of de minister de afkoopsommen maar niet vrij zou stellen. Vraag 2 betrof natuurlijk een moeilijke kwestie. Uit het boven staande volgt dat het bijzonder ta rief inderdaad nogal ruw werkt en dat het juist bij de kleinere inko mens wel eens geen of weinig ver lichting zou kunen brengen. Maar dat geldt ook in de vele andere ge vallen dat dit bijzonder tarief van toepassing is en er staan in het ge hele systeem andere punten tegen over, die juist voor die kleinere in komens weer gunstig werken. Daar om kon de minister dus met de vraagsteller niet meevoelen en bo vendien vond hij en dat volgt ook uit de uiteenzetting hierboven dat men in het algemeen niet kan stellen dat over de normale uit keringen geen of haast geen belas ting zou worden betaald. Velen die in betrekkelijk geringe mate inva lide zijn genieten immers toch vaak uit normale arbeid aanzienlijke in komsten, op de top waarvan de on gevallenrente dan nog eens werd belast. Het gevolg is dan verder dat de minister niet bereid was de af koopsom zo maar vrij te stellen. Er zouden er overigens dan in den lande nog wel meer belastingplich tigen zijn die nog iets wisten dat met evenveel recht kon worden vrijgesteld Niettemin heeft de minister een reden gezien goed te keuren, dat wanneer de afkoopsom wordt ge bruikt voor de aankoop van een lijf rente, dit zal worden gezien als aankoop van een periodieke uitke ring terzake van ongeval. Dat betekent dat die aankoop som aftrekbaar is, waartegenover de uitkeringen weer belast worden. Wie de afkoopsom op deze wijze besteedt heeft door de afkoop dus in 1967 geen extra inkomen (en heeft de som ook uitgegeven) doch moet de uitkeringen die hij in late re jaren ontvangt als lijfrente na tuurlijk aangeven, zoals hij wanneer er niets gebeurd was, zijn ongevals rente zou hebben genoten en zou hebben moeten aangeven. Wie dus erg in het nauw zit kan ontsnappen, zonder dat de overigens voor hem geldende vrijstelling van lijfrente premie wordt aangetast. Ook de verzekeringsmaatschappijen zullen dit antwoord van de minister toe juichen. Waarschijnlijk reeds deze week zal de rem op het afbetalingskre diet en persoonlijke leningen door de regering worden losgelaten. Cu rieus is, dat de ministerraad nu reeds meedeelt, dat voor alle arti kelen, met uitzondering van auto's, de eerste verplichte kasstorting weer op 20 percent wordt gebracht. Voor auto's zal dit 35 percent wor den. De banken mogen straks weer vrij persoonlijke leningen verstrek ken. Het loslaten van de kredietrem is nodig om de vraag te stimuleren. Door een snelle reactie van kas sier W. Sas, is een roofoverval op het benkantoor van het Sociaal Fonds voor de. Bouwnijverheid in Uitrecht mislukt. De kassier sloeg een overvaller, die hem mat 'n pis- Een goede ruimtelijke ordening gaat voor alles uit van een goede woning. Daaraan heeft het na de oorlog helaas nogal ontbroken. Nog steeds zitten we in een ontstellende woningnood en wij bouwen nog maar steeds woningen zonder veel toekomstwaarde. Dit zei mr G. G. van Willigen, voorzitter van 't Ne- dearlands Instituut voor Ruimtelij ke Ordening en Volkshuisvesting. Als men zweert bij meer gezins woningen, dus in het algemeen bij hoogbouw, zoals we die in de site den kennen, dan moet men volgens de heer v. Willigen zijn oor maar eens te luisteren leggen bij kinder artsen, kinderpsychologen en peda gogen, kortom, bij allen die 'n oor deel kunnen' geven over opgroeien de kinderen. Technisch zijn we langzamerhand tot heel veel in staat, maar politiek en sociaal zijn we, volgens de heer v. Willigen, met Onze woningbouw achter gebleven. De heer v. Willigen wees verder op het gevaar van grond- en andere speculaties bij het lang voortijdig bekendmaken van wat er in het kader van de ruimtelijke ordenings maatregelen staat te gebeuren. Vooral de gemeenten zullen volgens tooi bedreigde, tegen de grond en raakte vervolgens in gevecht met een twteede man. Tom de heer Sas om hulp schreeuwde; namen de twee overvallers en twee helpers, die op de achtergrond waren ge bleven, de vlucht. Hoewel er zorgen zijn, kunnen wij de toekomst van onze provincie toch met optimisme tegemoet zien. Wij zijn een jonge daadkrachtige provincie, die door haar ligging in het groeiende Europa een gun stige plaats inneemt. De onderwijspositie voor onze jeugd wordt steeds beter en er is een gezonde financiële kracht. De commissaris der koningin, dr C. Kortmann, poogde met deze woorden de vele sombere woorden, die over de werkgelegenheid in de Staten werden gezegd, wat te verlichten. Daarmee zijn de zorgen van de Staten echter niet verdwenen. Het college van Gedeputeerde Staten wist de Staten er niet van te overtuigen dat het inzake de industrialisatie een grote slagvaardigheid bezit. De enige die een beetje licht in de duisternis kon werpen was Gedepu teerde P. Coppes, die zei, dat in het gebied Helmond een departementaal onderzoek zal worden ingesteld en dat G.S. in contact zijn getreden met de Minister van Sociale Zaken over het werkloosheidvraagstuk. Van het werkgelegenheidsdebat kon men echter geen grote verwachtingen verwachten, daar de dienst goeddeels in Den Haag wordt uitgemaakt hoe wel er ook aspecten aan dit vraagstuk zijn die provinciaal wel kunnen wor den geregeld, minstens alvast kunnen worden aangepakt. We moeten on derhand eens ophouden met studeren en aan het werk gaan, zei de burge meester van Oss, de heer L. Jansen. De kasten puilen uit van de rappor ten. Leg onderhand de superregionale industrieterreinen aan, als U ze wilt, aldus burgemeester Jansen, en praat er niet meer over als U ze niet wilt. Bij de debatten bleek echter ook dui delijk het besef van de Staten, dat 't beleid in Den Haag inzake de werk gelegenheid in onze provincie zal moeten worden omgebogen. De heer H. Broeders (KVP) be toogde, dat G.S. wel hebben gesteld, dat de contacten met de Minister van Economische Zaken, hij hem 'n in zicht hebben opgeleverd in de struc turele problemen, waarmede Noord- Brabant kampt, maar, aldus de heer Broeders, dat inzicht is geen resultaat zoals G.S. dat noemen. Misschien wel een gunstige voorwaarde. Gedeputeerde Staten zullen een werkgroep in het leven roepen, die G.S. over de werkgelegenheid in een samengaan met provincie en gemeen ten, bij de besprekingen van dit pro bleem, zullen adviseren. Daarna kan het college van G.S. met een gefun deerd advies (prea) in de Staten ko men (vermoedelijk komend voorjaar). Dat die werkgroep in de beleidsstoel wil gaan zitten ligt beslist niet in de bedoeling. Zowel de commissaris der koningin, Dr Kortmann, als gedepu teerde P. Coppes spraken over deze werkgroep die het collega had voor gesteld, maar waarvan de Staten blijkbaar bevreesd waren, dat het een praatcollege zou worden ofwel dat zij beleidslijnen zou gaan aangeven. De heer Coppes verduidelijkte dat het 'n formatie is van deskundigen rond de beleidsinstantie's (provincie en ge meenten). Deze formatie zal de Sta ten van Advies kunnen dienen. De situatie o.a. in Midden-Brabant is herhaaldelijk onder de aandacht van de Minister van Economische Zaken gebracht. Voor deze situatie kan de landsregering toch niet blind blijven, aldus de heer Coppes, die zich over de contacten met de Minis ter niet verder kon uitlaten, omdat de besprekingen een vertrouwelijk karakter hadden. In 1968 komt er weer voor vier jaren een kernbeleid en dan zal Bra bant de kaarten moeten steken. G.S. werken daar nu al aan toe, zei de heer Coppes, waarop de heer J. Teijs- sen interrumpeerde: „België geeft voor 1968 420-miljoen gulden rente subsidie. Voor wat de jeugdwerke loosheid betreft, zei de heer Coppes, de regering is de eerst verantwoorde lijke, maar de provincie zal hier in springen als en waar zij dat kan. Door gedeputeerde F. v. d. Eeren- beemt werd verklaard, dat inzake de wegen G.S. bij de regering het ijzer in het vuur houden en door gedepu teerde ir H. Steenbergen werd ge steld dat er met de betrokken instan- tie's in Brabant overleg is over het Economisch en Administratief On-/ derwijs. Een man zal speciaal de hele onderwijs situatie gaan volgen hij het opbouworgaan. Met zakelijke gegevens onderstreep te Gedeputeerde C. van Lienden de benarde situatie op de bouwmarkt. Hij was daarbij allerminst optimis tisch. Volgens deze Gedeputeerde zul len er in 1968 wellicht minder wo ningwetwoningen gebouwd worden ten gunste van de premiebouw. Door mechanisatie, fabriekmatige bouw e.d. zullen er wellicht meer huizen met minder mensen gebouwd worden. De heer Van Lienden vroeg zich af, of de arbeidsvoorziening in de bouw onderhand niet het verzadigingspunt heeft bereikt. Uit het extra potje van honderd miljoen gulden kreeg Brabant met de meeste bouwwerklozen het geringst aantal woningen. Thans wachten nog 12.138 aanvragen voor premiewonin gen op een goedkeuring waarvan 5- duizend voor eigen bewoning. De heer v. Lienden vond dat voor deze laatsten toch onderhand de vergun ningen toch wel dienden te worden afgegeven. Volgens hem doen de ge meenten er goed aan nu reeds sane ringsplannen klaar te maken, ten einde straks snel met bouwcontingen- ten geholpen te kunnen worden en de woningbouwverenigingen moeten gemakkelijker voorwaarden geboden krijgen om aan de premiebouw te kunnen deelnemen. Uit de woorden van de heer Van Lienden bleek dui delijk de afhankelijkheid van het provinciaal bestuur van Den Haag. hern een duidelijk vrije hand moe ten hebben in een zo vooruitstre vend en verziend mogelijke grond- politiek. Met de huidige centrale kapitaal-financiering ziet het er, volgens hem, voor de gemeenten op dit terrein benard uit. Ruimtelijke Ordening houdt, naar de mening van mr v. "Willigen, ove rigens niet op bij gemeentegrenzen. Er moet op inter-g'emeentelijk ge bied ook het nodige gebeuren. In dit verband achtte mr v. Willigen het jammer dat de tweede nota over de Ruimtelij ke Ordening in in zijn bestuurlijke paragraaf be paald niet zijn sterkste zijde laat zien. Persoonlijk zag mr. v. Willi gen in het intergemeentelijke vlak weinig heil in praatverbanden. In tergemeentelijke samenwerkingsver banden, zoals het gooischap en an dere, zullen, volgens hem, meer daadkracht (krijgen wanneer ge meentelijke bevoegdheden en be paalde gemeentelijke taken binnen die agglomeraten worden gebun deld. INSTALLATIE Hoewel men op grondwettelijk gebied zou Wallen doorgaan [met studeren en documenteren, aldus premier De Jong, zal men toch eens aan de vormgeving moeten begin nen. Van de Staatscommissie zei hij Uw oogst kan in ieder geval mo dernisering van de kieswet en de grondwet zijn en uitbanning van een stuk perfectionisme. Dit spreekt mij bijzonder aan, zei Mr. Cals die hier later op inging. Vijftien jaar ervaring op ministe ries hebben mij geleerd, dat onze wetgeving op menig punt inder daad te perfectionistisch is. Hoe zeer het perfectionisme ook streeft naar het volmaakte, aldus Mr. Cals, in werkelijkheid wordt het niet zelden een vernauwd realisme met alle bekrompenheid van dien. Vol gens premier De Jong moet de Staatscommissie voorrang geven aan herziening van de kieswet. In haar eerste vergadering heeft de ze commissie zich hier al mee bezig gehouden. De heer De Jong vroeg zich in dit verband af, of gebruik zou mogen worden gemaakt van de grondwettelijke mogelijkheden om het stelsel van evenredige vertegen woordiging te verzachten. Moet het stelsel wellicht worden gecombi neerd met iets van het districten stelsel, aldus de bewindsman. Verder noemde hij een punt van overweging de vraag of niet de mo gelijkheid moest worden gescha pen om kort na een tussentijdse kabinetscrisis verkiezingen te hou den. Thans is dat op zijn vroegst na maanden mogelijk. Het zal vol gens Mr. Cals wel niet in de bedoe ling liggen, dat het uitgelokte ge sprek over mogelijke vernieuwin gen, ingezet met de publikatie van de „Proeve voor de nieuwe grond wet" buten de openbaarheid blijft. Openbaarheid, aldus deze bewinds man, bevordert de ontwikkeling van denkbeelden en de vaststelling van voorstellen in tegenwoordigheid van de Nederlandse Staatsburger. Hij is degene die er het meeste be lang bij heeft. Het staat zo goed als vast dat de paus in november aan de prostaat zal worden geopereerd. De operatie zal waarschijnlijk niet in de operatieka mer van het Vaticaan geschieden, maar in de universiteitskliniek ,Agos- tini Gemelli'. Deze kliniek beschikt over een zeer moderne uitrusting en is veel beter geschikt voor het uit voeren van iets omvangrijker opera ties, dan de behandelkamer van het Vaticaan. De operatie zal waarschijnlijk wor den verricht door prof. Valdoni, di recteur van de chirurgische kliniek en door Dr Mario Arduini, chef-uro loog van de verenigde ziekenhuizen van Rome. Overigens vordert de ge zondheidstoestand van de paus en geeft, naar het oordeel van de artsen, geen aanleiding tot bijzondere onge rustheid.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 1