Waalwijks korps wordt zater
dag en zondag gehuldigd
Brabants Orkest oogstte veel succes
met concert in Ned. Herv. kerk
VROOM DiEESHAii
MARS EN SHOW VAN GORNU GOPIAE
3
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 25 SEPTEMBER 1967
6
mm
Loterij
Molen in Sprang
wordt gerestaureerd
Bach's „Vierde
Brandenburgs
concert"
„Linzer"
Ovatie
Vergadering Bedrijf
schap Schoenindus
trie
DEN BOSCH - EINDHOVEN - TILBURG - HELMOND
Op 29 en 30 september en op 1
oktober zal in het kader van de hul
diging voor Cornu Copiae op het
plein voor het Gemeenschapshuis
een show worden gegeven door het
Jachthoornkorps Cornu Copiae. Op
zaterdag 30 september zal deze show
worden voorafgegaan door 'n mars
van 't Jachthoornkorps gezamenlijk
met een Majorettenkorps uit Ber
gen op Zoom, dat het Europees
Kampioenschap heeft behaald.
De route van deze mars is als
volgt: Vertrek vanaf het Gemeen
schapshuis te Baardwijk. Verder
door Loeffstraat, Laageinde, Hoek-
einde. Grotestraat, Markt, Stations
straat, Irenestraat, Vredesplein,
Victoriestraat, Oranjeplein, Nolens-
laan, Merwedelaan, Baardwijkse-
straat, Loeffstraat, Gemeenschaps
huis. N'a een korte pauze zal om
7.45 uur 's avonds een gezamenlijke
show worden gegeven en zal de
heer J. van Heeswijk zich tot het
korps richten, waarna het door de
Waalwijkse gemeenschap bijeen
gebrachte bedrag aan het korps wor
den overhandigd. Op de tonen van
het Jachthoornkorps zal het Ma
jorettenkorps uit Bergen op Zoom
hierna nog een show ten beste ge
ven, waarna de feestelijkheden van
zaterdag worden besloten met een
bal, waarbij de muziek zal worden
verzorgd door het Ober Bayern or
kest De Alpenjagers. De muziek van
het bal van vrijdagavond zal wor
den verzorgd' door de Boerenkapel
uit Drunen en op zondagavond door
een beatband. Voor alle leeftijds
groepen is derhalve een bal geor
ganiseerd, zodat het comité hoopt
dat iedereen acte de présence zal
geven. Tevens hoopt het comité dat
de huldigingsdagen niet alleen on
vergetelijke dagen zullen zijn voor
het Jachthoornkorps Cornu Copiae,
doch voor het gehele Waalwijkse
publiek en dat hieruit een traditie
zal groeien, zo mogelijk ieder jaar
grootser en royaler.
De loterij welke ten d'oel heeft
het Jachthoornkorps Cornu Copiae
een flink bedrag ter hand stellen,
wordt op bevredigende wijze bij
Industrie en Middenstand ontvan
gen, doch ook bij particulieren.
Speciaal de industrie en de mid
denstand geven gehoor aan het ver
zoek meerdere loten te kopen, doch
nog niet allen hebben een schrij
ven ontvangen. Ook van hen hoopt
het comité, dat zij hun royale steun
zullen geven.
De molenmaker H. Beijk uit Af-
ferden zal de Sprangse molen van
het type „Standert" restaureren,
't Ministerie van Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk Werk; de pro
vincie Noord Brabant en de ge
meente Sprang-Capelle hebben de
restauratiekosten 55.000,-) onder
ling verdeeld. Het leeuwenaandeel
is door monumentenzorg voor haar
rekening genomen. Het aandeel van
de gemeente Sprang-Capelle be
draagt 19250, Hoewel de offerte
van molenmaker Beijk is aanvaard,
staat het nog niet precies vast, wan
neer de werkzaamheden zullen be
ginnen. Vast staat echter dat de
Sprangse molen behouden blijft.
Donderdag gaf Het Brabants Orkest", onder leiding van Hein
Jordans een concert in de Ned. Herv. Kerk te Waalwijk. Dit mooie
kerkgebouw met zijn uitstekende akoestiek (kon Het Brabants Or
kest maar overal in dergelijke gunstige en stijlvolle ruimten concer
teren) leent zich prachtig voor een programma van klassieken dat
nu geboden werd. Begonnen werd met Bach's „Vierde Brandenburgs
Concert", een van de serie van 6 concerten, die de meester in de
lente van 1721 opdroeg aan de Markgraaf van Brandenburg, die
hij had ontmoet tijdens een verblijf in Karlsbad.
De 6 concerten zijn geschreven
voor de voortreffelijke orkestbezet
ting van Bach's orkest aan het hof
te Cöthen. Uitgaande van de Itali
aanse concerto grosso vorm schreef
Bach met deze meesterlijke serie 'n
qua vorm en verwerking uitgebreid
exposé van wat er in zijn tijd aan
instrumentale kleuren en variëtei
ten orkestraal mogelijk was.
Het 4e concert wijkt het minst
af van de Italiaanse traditie. Een
tutti-strijkorkest wisselt af, bege
leid en ondersteunt het concertino,
besaande uit een solo-viool en twee
fluiten. De solisten van het concer-
tinb waren, Anton Koene, naast
Pierre Jetteur de eerste concert
meester van het orkest, Dick Mooy
en Jan van Rooy, de beide solo
fluitisten. Aan de techniek van de
violist worden hier bijzondere ho
ge eisen gesteld. De beide fluiten
(oorspronkelijk voor blokfluiten be
doeld') roepen vooral in het midden
deel een pastorale stemming op de
gecompliceerde slotfuga, opgewekt
en energiek van sfeer de pendant
van het eerste deel wordt in de ont
wikkeling meermalen onderbroken
door prachtige solistische tussen
spelen.
Mozart's „Linzer-symfonie" in C.
gr. t. KV 405 d'e 36e genoemd maar
met alle in de loop der jaren ge
vonden werken meegeteld, eigen
lijk z'n 49e werd geschreven in 1783.
Het is merkwaardig, dat zijn eer
ste, die, zoals bij Haydn regel was,
begint met een langzame inleiding,
ook in de „Praagse" en de „Es-dur"
uit 1787 en 1788, volgt hij hierin
zijn door hem bewonderde vriend,
die helaas in Mozart's zwaarste en
ziekste periode, zijn triomfen vier
de als wereldberoemd gastdirigent
in Lond'en (onwillekeurig ziet men
Haydn als voorganger van Mozart,
hoewel hij hem 18 jaar heeft over
leefd. Dit is zeker, zij waren vrien
den, kenden en bewonderden el
kanders meesterwerken zeer).
In de „Linzer" openbaren zich in
Mozart's symfonische kunst duide
lijk tragische en dramatische ele
menten. De donkere inleiding met
de mineur ciaccorre-bas roept 'n on
heilspellende sfeer op. Ook in het
langzame deel, aanvankelijk een
melodieuse rococo-siciliano treden
plotseling daarmee ernstige con
trasterende episoden op. De tegen
stelling tussen de galante Salzburg-
se, vol humo'r en fijnzinnigheid,
en de miskende, geboycotte indivi
dualist, die zijn laatste jaren in
Wenen een zorgelijk en ziekelijk
leven heeft geleden, geeft dit werk
aangrijpende momenten.
Na het Menuet is het slotdeel ook
weer een treffend voorbeeld van
deze innerlijke tegenstrijdigheid.
Vrolijke dansthema's, herinnerend
aan de legance der Salzburgse vi
oolconcerten, worden abrubt afge
wisseld met contrapuntische strenge
verwerkingen. Aan het slot treedt
in een voor Mozart's stijl heftige ge
stalte, nog eenmaal het hoofdthema
uit het eerste deel op, het begin
van het zgn. „Cyclische en César
Franck van de aanvankelijk onaf
hankelijke delen der symfonische
vorm een sterk bindend element
zal worden.
De eerste concertmeester van 't
orkest, de Belgische viool-virtuoos
Pierre Jetteur, vertolkte na de pau
ze Beethovens enige vioolconcert.
Het concert in D. gr. t. op 61 schreef
Beethoven voor Frans Clement, de
concertmeester van 'het „Theateal
an der Wien". die het in 1806 voor
het eerst heeft uitgevoerd. Het
meesterwerk, wel „de koningin der
vioolconcerten" genoemd, is van ge
heel andere aard dan de 5 piano
concerten; tevergeefs heeft de mees
ter gepoogd het voor piano en or
kest te herschrijven; het mislukte,
de vioolklank komt lyrisch verhe
ven of virtuoos voort uit de stu
wende symfonische kracht van het
orkest, dat is het prachtige er van.
In de pianoconcerten treedt de in
strumentale contrastwerking op.
Bij alle technische moeilijkheden
van het werk heeft Beethoven ner
gens gedacht aan glansrijke bra-
vour-effecten. Het melodieuse ern
stige eerste deel, het elegische Lar
ghetto en de finale, een vrolijk ron
do met een pastoraal dansmelodie-
tje werden samen tot een edele
eenheid op het hoogste klassieke
niveau van evenwicht en schoon
heid'. Het talrijke publiek beloonde
Hein Jordans en zijn orkest met 'n
hartelijk applaus dat aan het slot
aangroeide tot een ware ovatie.
Het bestuur van het Bedrijfschap
voor de Schoenindustrie houdt op
maandag 3C' oktober 1967 ten kan
tore Willem Il-straat 47-49 te Til
burg een openbare vergadering. De
agenda vermeldt o.m.:
Voorziening in de sedert het aftre
den van de heer N. van Loon be
staande vacature in de commissie
Produktiviteitsbevordering.
Hiervoor is voorgedragen d'e heer
J. van Wijck te Nijmegen. Voor
ziening in de vacature die is ont
staan in het bestuur van de Stich-
ing Vakopleiding Schoenindustrie
door het bedanken van de heer J.
van Wijck.
Hiervoor is voorgedragen de heer
R. Wilke te Nijmegen. Vaststelling
van d'e Rekening en Verantwoor
ding over 1966. Vaststelling voor
het jaarverslag over 1966. Herzie
ning van de begroting 1967. Vast
stelling van een herziene Heffings
verordening 1967. Wijziging van de
algemene Heffingsverordening.
Vlotte carcoat van mooie kwa
liteit velours. Warme i wattine-/
plaidvoering. In beige en grijs.
Maten 1 34/1 64. Maat 1 64 69.75
Maat 134 59.75
Modieus meisjesmanteltje in
de nieuwe Dandy Look. Let op
het lange rugsplit. De stof is
wollen tweed met een modern
visgraatdessin.
Maten 1 52/167. 75.-
Vlot meisjesmanteltje van zeer
goed wasbaar en ademend Vis-
tram. Met warme plaidvoeringen
leuke stikselgarneringen. In o.m.
marine en rood.
Maten: 92/128. Maat 128 39.-
Maat 92 29.-
Lief meisjesmanteltje van be
haaglijk warme, wollen velours.
Modieus 2-rij-modelletje. In di
verse frisse kleuren, o.a. aqua en
cerise.
Maten 116/146. Maat 146 55.-
Maat 116 45.-
Stoere double-face coat met
een 5 wattine- i plaidvoering.
Zowel hoog als laag gesloten te
dragen. IJzersterke kwaliteit. Di
verse mooie herfsttinten.
Maten: 110/152. Maat 152 39.75
Maat 110 29.75
Mohair kleutercoat met dub
bele capuchon en warme capi-
tonvoering. Let op het grappige
rugceintuurtje. In bruin, beige en
grijs.
Maten: 92/116. Maat 116 42.75
Maat 92 36.75