Waalwijks korps wordt zater dag en zondag gehuldigd Brabants Orkest oogstte veel succes met concert in Ned. Herv. kerk VROOM DiEESHAii MARS EN SHOW VAN GORNU GOPIAE 3 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 25 SEPTEMBER 1967 6 mm Loterij Molen in Sprang wordt gerestaureerd Bach's „Vierde Brandenburgs concert" „Linzer" Ovatie Vergadering Bedrijf schap Schoenindus trie DEN BOSCH - EINDHOVEN - TILBURG - HELMOND Op 29 en 30 september en op 1 oktober zal in het kader van de hul diging voor Cornu Copiae op het plein voor het Gemeenschapshuis een show worden gegeven door het Jachthoornkorps Cornu Copiae. Op zaterdag 30 september zal deze show worden voorafgegaan door 'n mars van 't Jachthoornkorps gezamenlijk met een Majorettenkorps uit Ber gen op Zoom, dat het Europees Kampioenschap heeft behaald. De route van deze mars is als volgt: Vertrek vanaf het Gemeen schapshuis te Baardwijk. Verder door Loeffstraat, Laageinde, Hoek- einde. Grotestraat, Markt, Stations straat, Irenestraat, Vredesplein, Victoriestraat, Oranjeplein, Nolens- laan, Merwedelaan, Baardwijkse- straat, Loeffstraat, Gemeenschaps huis. N'a een korte pauze zal om 7.45 uur 's avonds een gezamenlijke show worden gegeven en zal de heer J. van Heeswijk zich tot het korps richten, waarna het door de Waalwijkse gemeenschap bijeen gebrachte bedrag aan het korps wor den overhandigd. Op de tonen van het Jachthoornkorps zal het Ma jorettenkorps uit Bergen op Zoom hierna nog een show ten beste ge ven, waarna de feestelijkheden van zaterdag worden besloten met een bal, waarbij de muziek zal worden verzorgd door het Ober Bayern or kest De Alpenjagers. De muziek van het bal van vrijdagavond zal wor den verzorgd' door de Boerenkapel uit Drunen en op zondagavond door een beatband. Voor alle leeftijds groepen is derhalve een bal geor ganiseerd, zodat het comité hoopt dat iedereen acte de présence zal geven. Tevens hoopt het comité dat de huldigingsdagen niet alleen on vergetelijke dagen zullen zijn voor het Jachthoornkorps Cornu Copiae, doch voor het gehele Waalwijkse publiek en dat hieruit een traditie zal groeien, zo mogelijk ieder jaar grootser en royaler. De loterij welke ten d'oel heeft het Jachthoornkorps Cornu Copiae een flink bedrag ter hand stellen, wordt op bevredigende wijze bij Industrie en Middenstand ontvan gen, doch ook bij particulieren. Speciaal de industrie en de mid denstand geven gehoor aan het ver zoek meerdere loten te kopen, doch nog niet allen hebben een schrij ven ontvangen. Ook van hen hoopt het comité, dat zij hun royale steun zullen geven. De molenmaker H. Beijk uit Af- ferden zal de Sprangse molen van het type „Standert" restaureren, 't Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk; de pro vincie Noord Brabant en de ge meente Sprang-Capelle hebben de restauratiekosten 55.000,-) onder ling verdeeld. Het leeuwenaandeel is door monumentenzorg voor haar rekening genomen. Het aandeel van de gemeente Sprang-Capelle be draagt 19250, Hoewel de offerte van molenmaker Beijk is aanvaard, staat het nog niet precies vast, wan neer de werkzaamheden zullen be ginnen. Vast staat echter dat de Sprangse molen behouden blijft. Donderdag gaf Het Brabants Orkest", onder leiding van Hein Jordans een concert in de Ned. Herv. Kerk te Waalwijk. Dit mooie kerkgebouw met zijn uitstekende akoestiek (kon Het Brabants Or kest maar overal in dergelijke gunstige en stijlvolle ruimten concer teren) leent zich prachtig voor een programma van klassieken dat nu geboden werd. Begonnen werd met Bach's „Vierde Brandenburgs Concert", een van de serie van 6 concerten, die de meester in de lente van 1721 opdroeg aan de Markgraaf van Brandenburg, die hij had ontmoet tijdens een verblijf in Karlsbad. De 6 concerten zijn geschreven voor de voortreffelijke orkestbezet ting van Bach's orkest aan het hof te Cöthen. Uitgaande van de Itali aanse concerto grosso vorm schreef Bach met deze meesterlijke serie 'n qua vorm en verwerking uitgebreid exposé van wat er in zijn tijd aan instrumentale kleuren en variëtei ten orkestraal mogelijk was. Het 4e concert wijkt het minst af van de Italiaanse traditie. Een tutti-strijkorkest wisselt af, bege leid en ondersteunt het concertino, besaande uit een solo-viool en twee fluiten. De solisten van het concer- tinb waren, Anton Koene, naast Pierre Jetteur de eerste concert meester van het orkest, Dick Mooy en Jan van Rooy, de beide solo fluitisten. Aan de techniek van de violist worden hier bijzondere ho ge eisen gesteld. De beide fluiten (oorspronkelijk voor blokfluiten be doeld') roepen vooral in het midden deel een pastorale stemming op de gecompliceerde slotfuga, opgewekt en energiek van sfeer de pendant van het eerste deel wordt in de ont wikkeling meermalen onderbroken door prachtige solistische tussen spelen. Mozart's „Linzer-symfonie" in C. gr. t. KV 405 d'e 36e genoemd maar met alle in de loop der jaren ge vonden werken meegeteld, eigen lijk z'n 49e werd geschreven in 1783. Het is merkwaardig, dat zijn eer ste, die, zoals bij Haydn regel was, begint met een langzame inleiding, ook in de „Praagse" en de „Es-dur" uit 1787 en 1788, volgt hij hierin zijn door hem bewonderde vriend, die helaas in Mozart's zwaarste en ziekste periode, zijn triomfen vier de als wereldberoemd gastdirigent in Lond'en (onwillekeurig ziet men Haydn als voorganger van Mozart, hoewel hij hem 18 jaar heeft over leefd. Dit is zeker, zij waren vrien den, kenden en bewonderden el kanders meesterwerken zeer). In de „Linzer" openbaren zich in Mozart's symfonische kunst duide lijk tragische en dramatische ele menten. De donkere inleiding met de mineur ciaccorre-bas roept 'n on heilspellende sfeer op. Ook in het langzame deel, aanvankelijk een melodieuse rococo-siciliano treden plotseling daarmee ernstige con trasterende episoden op. De tegen stelling tussen de galante Salzburg- se, vol humo'r en fijnzinnigheid, en de miskende, geboycotte indivi dualist, die zijn laatste jaren in Wenen een zorgelijk en ziekelijk leven heeft geleden, geeft dit werk aangrijpende momenten. Na het Menuet is het slotdeel ook weer een treffend voorbeeld van deze innerlijke tegenstrijdigheid. Vrolijke dansthema's, herinnerend aan de legance der Salzburgse vi oolconcerten, worden abrubt afge wisseld met contrapuntische strenge verwerkingen. Aan het slot treedt in een voor Mozart's stijl heftige ge stalte, nog eenmaal het hoofdthema uit het eerste deel op, het begin van het zgn. „Cyclische en César Franck van de aanvankelijk onaf hankelijke delen der symfonische vorm een sterk bindend element zal worden. De eerste concertmeester van 't orkest, de Belgische viool-virtuoos Pierre Jetteur, vertolkte na de pau ze Beethovens enige vioolconcert. Het concert in D. gr. t. op 61 schreef Beethoven voor Frans Clement, de concertmeester van 'het „Theateal an der Wien". die het in 1806 voor het eerst heeft uitgevoerd. Het meesterwerk, wel „de koningin der vioolconcerten" genoemd, is van ge heel andere aard dan de 5 piano concerten; tevergeefs heeft de mees ter gepoogd het voor piano en or kest te herschrijven; het mislukte, de vioolklank komt lyrisch verhe ven of virtuoos voort uit de stu wende symfonische kracht van het orkest, dat is het prachtige er van. In de pianoconcerten treedt de in strumentale contrastwerking op. Bij alle technische moeilijkheden van het werk heeft Beethoven ner gens gedacht aan glansrijke bra- vour-effecten. Het melodieuse ern stige eerste deel, het elegische Lar ghetto en de finale, een vrolijk ron do met een pastoraal dansmelodie- tje werden samen tot een edele eenheid op het hoogste klassieke niveau van evenwicht en schoon heid'. Het talrijke publiek beloonde Hein Jordans en zijn orkest met 'n hartelijk applaus dat aan het slot aangroeide tot een ware ovatie. Het bestuur van het Bedrijfschap voor de Schoenindustrie houdt op maandag 3C' oktober 1967 ten kan tore Willem Il-straat 47-49 te Til burg een openbare vergadering. De agenda vermeldt o.m.: Voorziening in de sedert het aftre den van de heer N. van Loon be staande vacature in de commissie Produktiviteitsbevordering. Hiervoor is voorgedragen d'e heer J. van Wijck te Nijmegen. Voor ziening in de vacature die is ont staan in het bestuur van de Stich- ing Vakopleiding Schoenindustrie door het bedanken van de heer J. van Wijck. Hiervoor is voorgedragen de heer R. Wilke te Nijmegen. Vaststelling van d'e Rekening en Verantwoor ding over 1966. Vaststelling voor het jaarverslag over 1966. Herzie ning van de begroting 1967. Vast stelling van een herziene Heffings verordening 1967. Wijziging van de algemene Heffingsverordening. Vlotte carcoat van mooie kwa liteit velours. Warme i wattine-/ plaidvoering. In beige en grijs. Maten 1 34/1 64. Maat 1 64 69.75 Maat 134 59.75 Modieus meisjesmanteltje in de nieuwe Dandy Look. Let op het lange rugsplit. De stof is wollen tweed met een modern visgraatdessin. Maten 1 52/167. 75.- Vlot meisjesmanteltje van zeer goed wasbaar en ademend Vis- tram. Met warme plaidvoeringen leuke stikselgarneringen. In o.m. marine en rood. Maten: 92/128. Maat 128 39.- Maat 92 29.- Lief meisjesmanteltje van be haaglijk warme, wollen velours. Modieus 2-rij-modelletje. In di verse frisse kleuren, o.a. aqua en cerise. Maten 116/146. Maat 146 55.- Maat 116 45.- Stoere double-face coat met een 5 wattine- i plaidvoering. Zowel hoog als laag gesloten te dragen. IJzersterke kwaliteit. Di verse mooie herfsttinten. Maten: 110/152. Maat 152 39.75 Maat 110 29.75 Mohair kleutercoat met dub bele capuchon en warme capi- tonvoering. Let op het grappige rugceintuurtje. In bruin, beige en grijs. Maten: 92/116. Maat 116 42.75 Maat 92 36.75

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 3