wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRant RECORDL1JST u ziet het in een oogwenk SI MCA Als overheid maatregelen neemt kan veel voorkomen worden I J OPEN OOG m- Mr Th. VAN VEEN OVER VERKEERSONVEILIGHEID EN VERKEERSWANGEDRAG NOG STEEDS IS ER GEEN NEDERLANDSE RENNER IN GESLAAGD RECORD TE VERBETEREN onze kollektie brillen is "hip" Jeugdwerkloosheid neemt niet toe Jacques Anquetil 2 km. sneller Veel reizen Kf^WÜ-besfuur 5 jaar in Argentinië Succesvolle carrière Keurslager v. d„ Wiel 300 gram 198 \§@r licht ingsakiie Arfti.W.B. voorname- lijk in Z.-Nederland VRIJDAG 6 OKTOBER 1967 88e JAARGANG No. 80 De Echo VAn het Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Aritoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,30 p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,30 p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,50 p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief B .reaus Grotestraat 205 Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Opgericht 1878 Telegram-adres „ECHO" Frans Slaats bracht 30 jaar geleden werelduurrecord op zijn naam (Van onze verslaggever) WAALWIJK - Dertig jaar nadat de Waalwijkse wielrenner Frans Slaats op de Vigorellibaan in Milaan het meest hegeerde wielerrecord aller tijden, het wereld-uurrecord op zijn naam bracht, is er nog steeds geen Nederlandse renner in geslaagd deze prestatie van Slaats scherper te stellen. De Waal- wijker is met zijn 45 km en 558 m, afgelegd in precies één uur, nog steeds de enige Nederlander op dit onderdeel. In die 30 jaar is het wereldrecord van Slaats vele malen gebroken. Anquetil legde vorige week in Milaan 47.494 km in een uur af. In dertig jaar dus 2 kilometer sneller dan Slaats, die echter onder heel wat moeilijkere omstandigheden dit record vestigde. toen superieur, Pijnenburg, Pelle- jM Frans Slaats, zoals hij 30 jaar gele den in alle kranten van Nederland verscheen: de trotse houder van het werelduurrecord Frans Slaats vindt de prestatie van Anquetil geweldig. Anquetil is een echte tijdrijder. Zo is er momenteel geen tweede. Of de Fransman het re cord lang op zijn naam zal hebben? Toen Roger Rivière in 1958, 47.346 liet afdrukken, was iedereen het er over eens dat deze afstand nooit ver beterd zou worden. Records blijven echter sneuvelen. Flet materiaal, de baan en niet te vergeten de begelei ding van een renner wordt steeds be ter". Als Slaats dit vertelt zit de Waal- wijker op zijn stokpaardje. „De ren ners hebben het nu veel gemakkelij ker dan wij in de vooroorlogse jaren. De fabrieken zorgen er wel voor dat de jongens niets te kort komen. Zelfs amateurs worden in de watten gelegd. Toen ik als amateur wegwedstrijden in Nederland reed, was het een hele dag fietsen. Het karretje was toen ook het vervoermiddel. Alles moesten we zelf aanschaffen. Ook als prof. Er was wel eens een fabriek die honderd gulden voor reclame gaf, maar dan was het ook afgelopen. Elke fiets en het verdere materiaal werd zelf gekocht. Kom nu maar eens aan bij een wereldkampioen die zelf zijn fiets moet kopen en onderhou den". Toen de successen van Slaats stegen kocht hij samen met zijn kop- pelgenoot Kees Pellenaars een auto waar half Europa mee werd afgere den. Van Kopenhagen naar Parijs, Berlijn Milaan of Amsterdam. Toen Slaats op het hoogtepunt van zijn carrière was, en de afstanden te lang werden, bood het vliegtuig wel eeris uitkomst. In de jaren dertig was de Waalwijker waarschijnlijk een van de weinige sportmensen die van een vliegtuig gebruik maakten. Met genoegen denkt Frans Slaats terug aan deze succesvolle periode uit zijn leven. Tientallen plakboeken vol met krantenknipsels spreken boekdelen van deze successen. Het koningskoppel Pijnenburg - Slaats werd door Belgische journalisten „Staatsvijand nummer 1" genoemd. De Nederlandse baanrenners waren naars, Wals, Van Kempen en Frans Slaats. Het waren namen die een be grip waren en die ook nu nog klank hebben. Dat merkt Frans Slaats steeds opnieuw als hij - als lid van de Sportccmmissie van de K.N.W.U. - weg- en baanwedstrijden bezoekt. Hem is de taak opgedragen om wed strijden te controleren. Namens de KNWU was Slaats ook afgevaardigd naar de wereldkampioenschappen die vorige maand in Amsterdam en Heer len zijn gehouden. Toen heeft hij heel wat oude bekenden ontmoet. Na vele jaren sprak hij weer met Schón Kilian Billiet, Depauw, Deneef en vele andere grootheden uit de voor oorlogse wielerjaren. Dit kontakt stelt Frans Slaats op hoge prijs. Graag is hij present bij nationale en interna tionale wedstrijden. Bij de KNWU is hij een gezien man, die de belangrijke plaats van Van Vliet heeft ingeno men. Zijn drukke werkkring, ver koopleider bij de Ford-garage in Waalwijk, laat dit echter niet altijd toe. „Ik ben te vroeg geboren. In mijn tijd waren er veel, misschien te veel toprenners. Nu zijn de bcianspecialis- ten op één hand te tellen. Die maken de dienst uit. Dat moest je vroeger bij de baandirekteuren maar eens pro beren. Dan kreeg je geen enkel con tract meer, er waren immers renners genoeg. Frans Slaats had dag-in dag- uit contracten. De knipsels tonen het aan. Met Pijnenburg en Pellenaars won de Waalwijker honderden baan wedstrijden en tientallen zesdaagsen terwijl hij ook op de weg vcrak de bloemen kreeg. Zonder Slaats ivas toen geen wedstrijd denkbaar. De successen van Frans Slaats hadden waarschijnlijk tot in de jaren 50 geduurd als de oorlogstijd er geen stokje voor had gestoken. Begin '40 werkte Slaats een contract af in Buenos Aires. Een contract om in het Jrie maanden durende seizoen enkele baanwedstrijden en zes-daagsen te rij den. Het werd een 5-jarig verblijf in Argentinië, want de bezetter stond niet toe dat Slaats naar Nederland kwam. Dan zou hij onder voorwaar den moeten gaan rijden en daarvoor zwichtte de Waalwijker niet. Hij of ferde liever zijn carrière. Voor dit standpunt ondervindt hij nu nog waardering. In Argentinië kon Slaats te weinig trainen. Er worden in Zuid-Amerika slechts enkele maanden per jaar wed strijden verreden en dat is te weinig om in conditie te blijven. Toen hij in 1945 op 33-jarige leeftijd terugkeer de besloot Slaats zijn fiets op te ber gen. Te iong, als hij in conditie had kunnen blijven was er voor de Waal wijker nog een succesperiode van en kele jaren geweest. Juist in deze na oorlogs jaren bloeide de wielersport en wilden baandirekteuren en inrich ters astronomische bedragen neertel len. Daarvan heeft Frans Slaats niet meer kunnen en niet meer willen pro fiteren. Een moeizame come-back kon een zo groot kampioen zichzelf en zijn supporters niet aandoen. Frans Slaats kan op een pracht tijd terugzien. Een periode van succes die een hoogtepunt had op 29 sep tember 1937 toen Slaats het wereld uurrecord scherper stelde. In elke plaats waar de Waalwijkse wielrenner toen reed, liep men uit om deze gro te kampioen te zien. Waalwijk hul digde hem later. Een huldiging die hij nooit vergeet. „Dan weet ie pas wat het betekent een wereldkampioen te zijn'. Dat het een grote prestatie was staat vast. In dertig jaar heeft immers nog geen enkele Nederlandse renner dit record kunnen verbeteren. Daar is niet alleen klasse maar ook durf voor nodig. Daaraan ontbrak het Frans Slaats in heel zijn carrière niet. (Rectificatie) In advertentie van maandag j.l. stond: 500 gram Haché-vlees 1.98 dit moet zijn Stationsstraat 83 A, Waalwijk De recordlijst van het werelduurrecord ziet er als volgt uit: 11- 5-1893: Henri Desgrange (Frankrijk) 35.325 km, Parijs 31-10-1894: Jules Dubois (Frankrijk) 38.220 km, Parijs 30- 7-1897: Martin v. d. Eynde (België) 39.240 km, Parijs 9- 7-1898: William Hamilton (Amerika) 40.781 km, Denver 24- 8-1905: Lucien Petitbreton (Frankrijk) 41.110 km, Parijs 20- 6-1907: Marcel Berthet (Frankrijk) 41.520 km, Parijs 22- 8-1912: Oscar Egg (Zwitserland) 42.122 km, Parijs 27- 7-1913: Rochard Weise (Duitsland) 42.142 km, Berlijn 7- 8-1913: Marcel Berthet (Frankrijk) 42.741 km, Parijs 21- 8-1913: Oscar Egg (Zwitserland) 43.525 km, Parijs 20-10-1913: Marcel Berthet (Frankrijk) 43.775 km, Parijs 18- 6-1914: Oscar Egg (Zwitserland) 44.247 km, Parijs 25- 8-1933: Jan van Hout (Nederland) 44.588 km, Roermond 29- 8-1933: Maurice Richard (Frankrijk) 44.777 km, St. Truiden 31-10-1935: Giuseppe Olmo (Italië) 45.090 km, Milaan 14-10-1936: Maurice Richard (Frankrijk) 45.325 km, Milaan 29- 9-1937Frans Slaats (Nederland) 45.588 km, Milaan 3-11-1937: Maurice Richard (Frankrijk) 45.840 km, Milaan 7-11-1942: Fausto Coppi (Italië) 45.871 km, Milaan 29- 6-1956: Jacques Anquetil (Frankrijk) 46.159 km, Milaan 19- 9-1956: Ercole Baldini (Italië) 46.393 km Milaan 19- 9-1957: Roger Rivière (Frankrijk) 46.923 km, Milaan 23- 9-1958: Roger Rivière (Frankrijk) 47.346 km, Milaan 27- 9-1967: Jacques Anquetil (Frankrijk) 47.494 km, Milaan <C> Alle prijsklassen, vele kwaliteiten, kleuren en modellen STATIONSSTRAAT 88 WAALWIJK s&mLi Maak een proefrit bij: fl. J. M. APPELS Automobiel- en Garagebedrijf N.V.- Laageindsestoep 1 Waalwijk Tel. 04160 - 2336 na 18.00 uur 4228 Voor het vierde achtereenvolgende jaar houdt de ANWB een verlich tingsactie. Het is de bond nl. geble ken, dat aan de verlichting van per sonenauto's nog wel het een en ander mankeert. Met zijn verlichtingsactie stelt de ANWB zich ten doel bij de automobilisten meer belangstelling te kweken. De verlichtingsactie '67-'68 duurt van oktober 1967 tot en met maart 1968. Gedurende dat half jaar zulen automobilisten uit 36 plaatsen, voor naiïielijk gelegen in de drie zuidelijke provincies de verlichting van hun personenauto's gratis kunnen laten controleren en de koplampen kunnen laten afstellen. In dit seizoen ver wacht de ANWB van zeker 50.000 auto's de verlichtingspunten na te kij ken. Tijdens de eerder door de ANWB georganiseerde verlichtings actie bleek dat 94 procent van de auto's gebreken aan de verlichting vertoonde. In het afgelopen seizoen bleek uit de 51.166 onderzochte au to's, dat er van elke honderd perso nenwagens 90 met onjuist afgestelde koplampen rondreden, terwijl 25 au to's andere lichtgebreken vertoonden en bij tien personenwagens defecte lampjes moesten worden vernieuwd. TENTOONSTELLING OP TWEE WAALWIJKSE BEDRIJVEN Dezer dagen was er in de kantine bij N.V. Lips te Drunen een ten toonstelling van religieuze kunst, die heel wat bezoekers heeft ge trokken; ook heel gewone mensen kwamen kijken, mensen die mis schien nog nooit in een museum geweest waren. Het was geen expositie, waar je zomaar langsheen wandelt. Het ging maar over een klein aantal schilderijen. Er was een toelichting bij op de band. En daaruit bleek, dat elk doek iets heel menselijks vertolkte. Daarom zijn er misschien ook zovelen naar toe geweest. Deze tentoonstelling kwam tot stand op initiatief van de Gereformeerde Kerk te Drunen in samenwerking met de Ned. Herv. Kerken 'en de Katholieke Ker ken van Drunen en Waalwijk. Nu komt deze zelfde expositie naar 2 Waahvijkse bedrijven. Vandaag (donderdag) en morgen bij N.V. Bloch Stibbe en maandag en dinsdag bij Ivo van Haren N.V. De tentoonstelling laat ons mensen zien, die kapot zijn gegaan aan zichzelf, omdat ze dachten, dat het leven betekent: pakken wat je krijgen kunt; mensen die trappen tegen alles en nog wat om hun eigen hachie te redden; mensen die kankeren op hun baas omdat ze niet gauw genoeg een auto of een T.V. kunnen overhouden; men sen, die als in de oorlog elkaar nog steeds naar de strot vliegen en voor geld en baantje bereid zijn om elkaar te verraden. Net als Judas, die voor dertig zilverlingen graag zijn Meester wilde uit leveren. Een van de twee exposerende kunstenaars is tob deze schil derijen gekomen, omdat hijzelf, door een ernstige ziekte getroffen, over de bodem van het leven is gegaan; en bij alles was hij rondom zich heen zag, heeft hij zich de vraag naar het WAAROM gesteld. Hij heeft zich afgevraagd, of het echte leven toch niet iets anders was. En om ons een richting te wijzen, laat hij ons dan verderop een verloren zoon zien, die zich vragend opricht. Een hoopje mens, dat al brassend en zuipend in de sloot is terecht gekomen en dan beseft, dat hij heel zijn leven op het verkeerde paard heeft gewed. Een verloren zoon, die opstaat Het is de moeite waard, om een half uurtje uit te trekken voor deze schilderijen. De tentoonstelling wordt op beide bedrijven in de kan tine gehouden. In de middagpauze is er voor iedereen gelegenheid om een kijkje te gaan nemen. En ook 's avonds wordt van 7 tot 8 uur telkens op beide bedrijven de kantine opengesteld. Dan zijn ook mensen van buiten het bedrijf welkom. Graag willen wij u op deze unieke kans attenderen. U zult er achteraf geen spijt van hebben. De toegang is vrij. L. van Berkel, aalmoezenier bedrijfsapostolaat Van de verkeersongevallen die zich tegenwoordig voordoen („de verkeesdood treft dagelijks zijn slachtoffers") is er een groep aan te wijzen, die voorkomen hadden kunnen worden, indien de bevoeg de overheid de energie en de moed zou hebben opgebracht om een aan tal logische en voor de hand liggen de maatregelen te nemen, die de strekking hebben om ongevallen te voorkomen en om de gevolgen min der ernstig te doen zijn. Aldus staat in een artikel in het „Nederlands Juristenblad" van Mr. Th. L. van der Veen, advocaat en procureur te Delft, tevens auteur van tal van artikelen op verkeersgebied, die naar hij meedeelde o.m. van leden van de rechterlijke macht reeds blijken van instemming met ge noemd artikel heeft ontvangen. Maatregelen, die de schrijver op somt zijn: a. als vaststaat, dat ieder gebruik van alcohol de vaardigheid van een bestuurder (in de zin van het RVV) vermindert, dan dient het gebruik van alcohol aan die bestuurders te worden verboden. b. als vaststaat, dat veiligheidsgor dels en valhelmen de gevolgen van ongevallen voor bestuur ders en passagiers van auto's, scooters en bromfietsen minder ernstig doen zijn, dan dient te worden voorgeschreven, dat el ke auto daarmee dient te worden uitgerust en dient aan scooter rijders en bromfietsers een val helm te worden voorgeschreven. c. als vaststaat, dat duizenden of 10-duizenden bromfietsers brom fietsen berijden zonder de ge ringste kennis van de meest ele mentaire verkeersregels, dan dient terstond een rijbewijs voor die groep te worden ingevoerd en dient men niet terug te schrikken voor massale schrif telijke examens. d. als vaststaat, dat tienduizenden auto's onverzekerd kunnen blij ven rijden omdat de wetgever heeft verzuimd om een efficient en deugdelijk controlesysteem in te voeren, dient de overheid zijn verzuim terstond op te hef fen en dient tevens als mini mum straf te worden bepaald bijv. verbeurdverklaring van 't vehikel en minstens een jaar ontzegging van de rijbevoegd heid. e. als vaststaat, dat vele ongeval len kunnen ontstaan omdat een wegbeheerder een gevaarlijke situatie deed ontstaan en deze zonder noodzaak ongewijzigd laat voortbestaan zonder daar tegen op te treden, dient hij strafbaar te worden gesteld, f. als vaststaat dat vele gestolen auto's hun wég vinden via de meest hoog dubieuze automark ten dan is de overheid verplicht deze markten te sluiten. Verder meent schrijver dat maat regelen moeten worden genomen als lieden na een ongeval doorrij den, het nummer kon worden op genomen en gebleken is dat het kenteken niet op de werkelijke eigenaar is overgeschreven, als blijkt bij steekproeven dat een niet gering deel van alle automobilis ten onvoldoende gezichtsvermogen heeft en als blijkt dat wieldoppen mesvormige uitsteeksels hebben, die geen enkel redelijk doel heb ben. Als regeren werkelijk vooruit zien zou betekenen,, zo zegt Mr. Van der Veen. dan zou hij toch zo graag meemaken, dat de be voegde instanties de consequenties zouden trekken uit bovenomschre ven misstanden en eens gingen re geren met een ver vooruitziende blik. Minister Roolvink van Sociale Zaken en Volksgezondheid ver wacht niet dat de werkloosheid van de jeugdigen binnenkort zal toene men. Zeker verwacht hij dat niet ten aanzien van schoolverlaters in de sector bouw. Dit blijkt uit het antwoord dat de bewindsman heeft gegeven op schriftelijke vragen van het tweede kamerlid de heer Van den Doel. De minister zegde voorts toe zeer binnenkort cijfers over de jeugd werkloosheid aan de kamer te zul len overleggen. Ondanks deze voor uitzichten wordt thans toch overwo gen welke eventuele specifieke maatregelen dienen te worden ge nomen ter bestrijding van de jeugd werkloosheid. Met betrekking tot de vraag of hij wil bevorderen dat het college van rijksbemiddelaars zo spoedig mogelijk zijn goedkeu ring hecht aan een deel van het aanhangsel Van de CAO voor het bouwbedrijf, dat handelt over col lectieve financiëring van de vak opleiding, antwoordde de bewinds man te verwachten dat binnenkort ter zake een beslissing door het col lege zal worden genomen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 13