wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRant
RECORDL1JST
u ziet het
in een
oogwenk
SI MCA
Als overheid maatregelen neemt
kan veel voorkomen worden
I
J
OPEN OOG
m-
Mr Th. VAN VEEN OVER VERKEERSONVEILIGHEID
EN VERKEERSWANGEDRAG
NOG STEEDS IS ER GEEN NEDERLANDSE
RENNER IN GESLAAGD RECORD TE VERBETEREN
onze kollektie brillen
is "hip"
Jeugdwerkloosheid
neemt niet toe
Jacques Anquetil
2 km. sneller
Veel reizen
Kf^WÜ-besfuur
5 jaar in Argentinië
Succesvolle carrière
Keurslager
v. d„ Wiel
300 gram 198
\§@r licht ingsakiie
Arfti.W.B. voorname-
lijk in Z.-Nederland
VRIJDAG 6 OKTOBER 1967
88e JAARGANG No. 80
De Echo VAn het
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Aritoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,30
p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,30
p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,50
p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
B .reaus Grotestraat 205 Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Opgericht 1878
Telegram-adres „ECHO"
Frans Slaats bracht 30 jaar geleden
werelduurrecord op zijn naam
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Dertig jaar nadat de Waalwijkse wielrenner Frans Slaats
op de Vigorellibaan in Milaan het meest hegeerde wielerrecord aller tijden,
het wereld-uurrecord op zijn naam bracht, is er nog steeds geen Nederlandse
renner in geslaagd deze prestatie van Slaats scherper te stellen. De Waal-
wijker is met zijn 45 km en 558 m, afgelegd in precies één uur, nog steeds
de enige Nederlander op dit onderdeel. In die 30 jaar is het wereldrecord van
Slaats vele malen gebroken. Anquetil legde vorige week in Milaan 47.494
km in een uur af. In dertig jaar dus 2 kilometer sneller dan Slaats, die echter
onder heel wat moeilijkere omstandigheden dit record vestigde.
toen superieur, Pijnenburg, Pelle-
jM
Frans Slaats, zoals hij 30 jaar gele
den in alle kranten van Nederland
verscheen: de trotse houder van het
werelduurrecord
Frans Slaats vindt de prestatie van
Anquetil geweldig. Anquetil is een
echte tijdrijder. Zo is er momenteel
geen tweede. Of de Fransman het re
cord lang op zijn naam zal hebben?
Toen Roger Rivière in 1958, 47.346
liet afdrukken, was iedereen het er
over eens dat deze afstand nooit ver
beterd zou worden. Records blijven
echter sneuvelen. Flet materiaal, de
baan en niet te vergeten de begelei
ding van een renner wordt steeds be
ter".
Als Slaats dit vertelt zit de Waal-
wijker op zijn stokpaardje. „De ren
ners hebben het nu veel gemakkelij
ker dan wij in de vooroorlogse jaren.
De fabrieken zorgen er wel voor dat
de jongens niets te kort komen. Zelfs
amateurs worden in de watten gelegd.
Toen ik als amateur wegwedstrijden
in Nederland reed, was het een hele
dag fietsen. Het karretje was toen
ook het vervoermiddel. Alles moesten
we zelf aanschaffen. Ook als prof.
Er was wel eens een fabriek die
honderd gulden voor reclame gaf,
maar dan was het ook afgelopen.
Elke fiets en het verdere materiaal
werd zelf gekocht. Kom nu maar eens
aan bij een wereldkampioen die zelf
zijn fiets moet kopen en onderhou
den". Toen de successen van Slaats
stegen kocht hij samen met zijn kop-
pelgenoot Kees Pellenaars een auto
waar half Europa mee werd afgere
den. Van Kopenhagen naar Parijs,
Berlijn Milaan of Amsterdam. Toen
Slaats op het hoogtepunt van zijn
carrière was, en de afstanden te lang
werden, bood het vliegtuig wel eeris
uitkomst. In de jaren dertig was de
Waalwijker waarschijnlijk een van de
weinige sportmensen die van een
vliegtuig gebruik maakten.
Met genoegen denkt Frans Slaats
terug aan deze succesvolle periode
uit zijn leven. Tientallen plakboeken
vol met krantenknipsels spreken
boekdelen van deze successen. Het
koningskoppel Pijnenburg - Slaats
werd door Belgische journalisten
„Staatsvijand nummer 1" genoemd.
De Nederlandse baanrenners waren
naars, Wals, Van Kempen en Frans
Slaats.
Het waren namen die een be
grip waren en die ook nu nog klank
hebben. Dat merkt Frans Slaats
steeds opnieuw als hij - als lid van
de Sportccmmissie van de K.N.W.U.
- weg- en baanwedstrijden bezoekt.
Hem is de taak opgedragen om wed
strijden te controleren. Namens de
KNWU was Slaats ook afgevaardigd
naar de wereldkampioenschappen die
vorige maand in Amsterdam en Heer
len zijn gehouden. Toen heeft hij
heel wat oude bekenden ontmoet. Na
vele jaren sprak hij weer met Schón
Kilian Billiet, Depauw, Deneef en
vele andere grootheden uit de voor
oorlogse wielerjaren. Dit kontakt stelt
Frans Slaats op hoge prijs. Graag is
hij present bij nationale en interna
tionale wedstrijden. Bij de KNWU is
hij een gezien man, die de belangrijke
plaats van Van Vliet heeft ingeno
men. Zijn drukke werkkring, ver
koopleider bij de Ford-garage in
Waalwijk, laat dit echter niet altijd
toe.
„Ik ben te vroeg geboren. In mijn
tijd waren er veel, misschien te veel
toprenners. Nu zijn de bcianspecialis-
ten op één hand te tellen. Die maken
de dienst uit. Dat moest je vroeger
bij de baandirekteuren maar eens pro
beren. Dan kreeg je geen enkel con
tract meer, er waren immers renners
genoeg. Frans Slaats had dag-in dag-
uit contracten. De knipsels tonen het
aan. Met Pijnenburg en Pellenaars
won de Waalwijker honderden baan
wedstrijden en tientallen zesdaagsen
terwijl hij ook op de weg vcrak de
bloemen kreeg. Zonder Slaats ivas
toen geen wedstrijd denkbaar.
De successen van Frans Slaats
hadden waarschijnlijk tot in de jaren
50 geduurd als de oorlogstijd er geen
stokje voor had gestoken. Begin '40
werkte Slaats een contract af in
Buenos Aires. Een contract om in het
Jrie maanden durende seizoen enkele
baanwedstrijden en zes-daagsen te rij
den. Het werd een 5-jarig verblijf in
Argentinië, want de bezetter stond
niet toe dat Slaats naar Nederland
kwam. Dan zou hij onder voorwaar
den moeten gaan rijden en daarvoor
zwichtte de Waalwijker niet. Hij of
ferde liever zijn carrière. Voor dit
standpunt ondervindt hij nu nog
waardering.
In Argentinië kon Slaats te weinig
trainen. Er worden in Zuid-Amerika
slechts enkele maanden per jaar wed
strijden verreden en dat is te weinig
om in conditie te blijven. Toen hij in
1945 op 33-jarige leeftijd terugkeer
de besloot Slaats zijn fiets op te ber
gen. Te iong, als hij in conditie had
kunnen blijven was er voor de Waal
wijker nog een succesperiode van en
kele jaren geweest. Juist in deze na
oorlogs jaren bloeide de wielersport
en wilden baandirekteuren en inrich
ters astronomische bedragen neertel
len. Daarvan heeft Frans Slaats niet
meer kunnen en niet meer willen pro
fiteren. Een moeizame come-back
kon een zo groot kampioen zichzelf
en zijn supporters niet aandoen.
Frans Slaats kan op een pracht tijd
terugzien. Een periode van succes
die een hoogtepunt had op 29 sep
tember 1937 toen Slaats het wereld
uurrecord scherper stelde. In elke
plaats waar de Waalwijkse wielrenner
toen reed, liep men uit om deze gro
te kampioen te zien. Waalwijk hul
digde hem later. Een huldiging die
hij nooit vergeet. „Dan weet ie pas
wat het betekent een wereldkampioen
te zijn'. Dat het een grote prestatie
was staat vast. In dertig jaar heeft
immers nog geen enkele Nederlandse
renner dit record kunnen verbeteren.
Daar is niet alleen klasse maar ook
durf voor nodig. Daaraan ontbrak het
Frans Slaats in heel zijn carrière niet.
(Rectificatie)
In advertentie van maandag
j.l. stond:
500 gram Haché-vlees 1.98
dit moet zijn
Stationsstraat 83 A, Waalwijk
De recordlijst van het werelduurrecord ziet er als volgt uit:
11- 5-1893: Henri Desgrange (Frankrijk) 35.325 km, Parijs
31-10-1894: Jules Dubois (Frankrijk) 38.220 km, Parijs
30- 7-1897: Martin v. d. Eynde (België) 39.240 km, Parijs
9- 7-1898: William Hamilton (Amerika) 40.781 km, Denver
24- 8-1905: Lucien Petitbreton (Frankrijk) 41.110 km, Parijs
20- 6-1907: Marcel Berthet (Frankrijk) 41.520 km, Parijs
22- 8-1912: Oscar Egg (Zwitserland) 42.122 km, Parijs
27- 7-1913: Rochard Weise (Duitsland) 42.142 km, Berlijn
7- 8-1913: Marcel Berthet (Frankrijk) 42.741 km, Parijs
21- 8-1913: Oscar Egg (Zwitserland) 43.525 km, Parijs
20-10-1913: Marcel Berthet (Frankrijk) 43.775 km, Parijs
18- 6-1914: Oscar Egg (Zwitserland) 44.247 km, Parijs
25- 8-1933: Jan van Hout (Nederland) 44.588 km, Roermond
29- 8-1933: Maurice Richard (Frankrijk) 44.777 km, St. Truiden
31-10-1935: Giuseppe Olmo (Italië) 45.090 km, Milaan
14-10-1936: Maurice Richard (Frankrijk) 45.325 km, Milaan
29- 9-1937Frans Slaats (Nederland) 45.588 km, Milaan
3-11-1937: Maurice Richard (Frankrijk) 45.840 km, Milaan
7-11-1942: Fausto Coppi (Italië) 45.871 km, Milaan
29- 6-1956: Jacques Anquetil (Frankrijk) 46.159 km, Milaan
19- 9-1956: Ercole Baldini (Italië) 46.393 km Milaan
19- 9-1957: Roger Rivière (Frankrijk) 46.923 km, Milaan
23- 9-1958: Roger Rivière (Frankrijk) 47.346 km, Milaan
27- 9-1967: Jacques Anquetil (Frankrijk) 47.494 km, Milaan
<C>
Alle prijsklassen, vele kwaliteiten,
kleuren en modellen
STATIONSSTRAAT 88 WAALWIJK
s&mLi
Maak een proefrit bij:
fl. J. M. APPELS
Automobiel- en
Garagebedrijf N.V.-
Laageindsestoep 1
Waalwijk
Tel. 04160 - 2336
na 18.00 uur 4228
Voor het vierde achtereenvolgende
jaar houdt de ANWB een verlich
tingsactie. Het is de bond nl. geble
ken, dat aan de verlichting van per
sonenauto's nog wel het een en ander
mankeert. Met zijn verlichtingsactie
stelt de ANWB zich ten doel bij de
automobilisten meer belangstelling te
kweken.
De verlichtingsactie '67-'68 duurt
van oktober 1967 tot en met maart
1968. Gedurende dat half jaar zulen
automobilisten uit 36 plaatsen, voor
naiïielijk gelegen in de drie zuidelijke
provincies de verlichting van hun
personenauto's gratis kunnen laten
controleren en de koplampen kunnen
laten afstellen. In dit seizoen ver
wacht de ANWB van zeker 50.000
auto's de verlichtingspunten na te kij
ken. Tijdens de eerder door de
ANWB georganiseerde verlichtings
actie bleek dat 94 procent van de
auto's gebreken aan de verlichting
vertoonde. In het afgelopen seizoen
bleek uit de 51.166 onderzochte au
to's, dat er van elke honderd perso
nenwagens 90 met onjuist afgestelde
koplampen rondreden, terwijl 25 au
to's andere lichtgebreken vertoonden
en bij tien personenwagens defecte
lampjes moesten worden vernieuwd.
TENTOONSTELLING OP TWEE WAALWIJKSE BEDRIJVEN
Dezer dagen was er in de kantine bij N.V. Lips te Drunen een ten
toonstelling van religieuze kunst, die heel wat bezoekers heeft ge
trokken; ook heel gewone mensen kwamen kijken, mensen die mis
schien nog nooit in een museum geweest waren. Het was geen
expositie, waar je zomaar langsheen wandelt. Het ging maar over
een klein aantal schilderijen. Er was een toelichting bij op de band.
En daaruit bleek, dat elk doek iets heel menselijks vertolkte. Daarom
zijn er misschien ook zovelen naar toe geweest. Deze tentoonstelling
kwam tot stand op initiatief van de Gereformeerde Kerk te Drunen
in samenwerking met de Ned. Herv. Kerken 'en de Katholieke Ker
ken van Drunen en Waalwijk. Nu komt deze zelfde expositie naar
2 Waahvijkse bedrijven. Vandaag (donderdag) en morgen bij N.V.
Bloch Stibbe en maandag en dinsdag bij Ivo van Haren N.V.
De tentoonstelling laat ons mensen zien, die kapot zijn gegaan aan
zichzelf, omdat ze dachten, dat het leven betekent: pakken wat je
krijgen kunt; mensen die trappen tegen alles en nog wat om hun
eigen hachie te redden; mensen die kankeren op hun baas omdat
ze niet gauw genoeg een auto of een T.V. kunnen overhouden; men
sen, die als in de oorlog elkaar nog steeds naar de strot vliegen en
voor geld en baantje bereid zijn om elkaar te verraden. Net als
Judas, die voor dertig zilverlingen graag zijn Meester wilde uit
leveren. Een van de twee exposerende kunstenaars is tob deze schil
derijen gekomen, omdat hijzelf, door een ernstige ziekte getroffen,
over de bodem van het leven is gegaan; en bij alles was hij rondom
zich heen zag, heeft hij zich de vraag naar het WAAROM gesteld.
Hij heeft zich afgevraagd, of het echte leven toch niet iets anders
was. En om ons een richting te wijzen, laat hij ons dan verderop
een verloren zoon zien, die zich vragend opricht. Een hoopje mens,
dat al brassend en zuipend in de sloot is terecht gekomen en dan
beseft, dat hij heel zijn leven op het verkeerde paard heeft gewed.
Een verloren zoon, die opstaat
Het is de moeite waard, om een half uurtje uit te trekken voor deze
schilderijen. De tentoonstelling wordt op beide bedrijven in de kan
tine gehouden. In de middagpauze is er voor iedereen gelegenheid
om een kijkje te gaan nemen. En ook 's avonds wordt van 7 tot 8
uur telkens op beide bedrijven de kantine opengesteld. Dan zijn ook
mensen van buiten het bedrijf welkom. Graag willen wij u op deze
unieke kans attenderen. U zult er achteraf geen spijt van hebben.
De toegang is vrij.
L. van Berkel, aalmoezenier bedrijfsapostolaat
Van de verkeersongevallen die
zich tegenwoordig voordoen („de
verkeesdood treft dagelijks zijn
slachtoffers") is er een groep aan
te wijzen, die voorkomen hadden
kunnen worden, indien de bevoeg
de overheid de energie en de moed
zou hebben opgebracht om een aan
tal logische en voor de hand liggen
de maatregelen te nemen, die de
strekking hebben om ongevallen te
voorkomen en om de gevolgen min
der ernstig te doen zijn. Aldus staat
in een artikel in het „Nederlands
Juristenblad" van Mr. Th. L. van
der Veen, advocaat en procureur te
Delft, tevens auteur van tal van
artikelen op verkeersgebied, die
naar hij meedeelde o.m. van leden
van de rechterlijke macht reeds
blijken van instemming met ge
noemd artikel heeft ontvangen.
Maatregelen, die de schrijver op
somt zijn:
a. als vaststaat, dat ieder gebruik
van alcohol de vaardigheid van
een bestuurder (in de zin van
het RVV) vermindert, dan dient
het gebruik van alcohol aan die
bestuurders te worden verboden.
b. als vaststaat, dat veiligheidsgor
dels en valhelmen de gevolgen
van ongevallen voor bestuur
ders en passagiers van auto's,
scooters en bromfietsen minder
ernstig doen zijn, dan dient te
worden voorgeschreven, dat el
ke auto daarmee dient te worden
uitgerust en dient aan scooter
rijders en bromfietsers een val
helm te worden voorgeschreven.
c. als vaststaat, dat duizenden of
10-duizenden bromfietsers brom
fietsen berijden zonder de ge
ringste kennis van de meest ele
mentaire verkeersregels, dan
dient terstond een rijbewijs voor
die groep te worden ingevoerd
en dient men niet terug te
schrikken voor massale schrif
telijke examens.
d. als vaststaat, dat tienduizenden
auto's onverzekerd kunnen blij
ven rijden omdat de wetgever
heeft verzuimd om een efficient
en deugdelijk controlesysteem
in te voeren, dient de overheid
zijn verzuim terstond op te hef
fen en dient tevens als mini
mum straf te worden bepaald
bijv. verbeurdverklaring van 't
vehikel en minstens een jaar
ontzegging van de rijbevoegd
heid.
e. als vaststaat, dat vele ongeval
len kunnen ontstaan omdat een
wegbeheerder een gevaarlijke
situatie deed ontstaan en deze
zonder noodzaak ongewijzigd
laat voortbestaan zonder daar
tegen op te treden, dient hij
strafbaar te worden gesteld,
f. als vaststaat dat vele gestolen
auto's hun wég vinden via de
meest hoog dubieuze automark
ten dan is de overheid verplicht
deze markten te sluiten.
Verder meent schrijver dat maat
regelen moeten worden genomen
als lieden na een ongeval doorrij
den, het nummer kon worden op
genomen en gebleken is dat het
kenteken niet op de werkelijke
eigenaar is overgeschreven, als
blijkt bij steekproeven dat een niet
gering deel van alle automobilis
ten onvoldoende gezichtsvermogen
heeft en als blijkt dat wieldoppen
mesvormige uitsteeksels hebben,
die geen enkel redelijk doel heb
ben. Als regeren werkelijk vooruit
zien zou betekenen,, zo zegt Mr.
Van der Veen. dan zou hij toch
zo graag meemaken, dat de be
voegde instanties de consequenties
zouden trekken uit bovenomschre
ven misstanden en eens gingen re
geren met een ver vooruitziende
blik.
Minister Roolvink van Sociale
Zaken en Volksgezondheid ver
wacht niet dat de werkloosheid van
de jeugdigen binnenkort zal toene
men. Zeker verwacht hij dat niet
ten aanzien van schoolverlaters in
de sector bouw. Dit blijkt uit het
antwoord dat de bewindsman heeft
gegeven op schriftelijke vragen van
het tweede kamerlid de heer Van
den Doel.
De minister zegde voorts toe zeer
binnenkort cijfers over de jeugd
werkloosheid aan de kamer te zul
len overleggen. Ondanks deze voor
uitzichten wordt thans toch overwo
gen welke eventuele specifieke
maatregelen dienen te worden ge
nomen ter bestrijding van de jeugd
werkloosheid. Met betrekking tot
de vraag of hij wil bevorderen dat
het college van rijksbemiddelaars
zo spoedig mogelijk zijn goedkeu
ring hecht aan een deel van het
aanhangsel Van de CAO voor het
bouwbedrijf, dat handelt over col
lectieve financiëring van de vak
opleiding, antwoordde de bewinds
man te verwachten dat binnenkort
ter zake een beslissing door het col
lege zal worden genomen.