waaLwrjkse en LanqstRaatse couRant fBeigen verontrust over hun export naar Nederland „Een totaal nieuwe aanpak voor Benelux is noodzakelijk" 3 JDogaertó MET DE WELVAART STIJGT DE BELASTINGDRUK van tT[ierlo i heb ik van sparen willen weten, maar nu... Laat Uw bril van tijd tot tijd eens bijsteilen HET KOST U NIETS Met uiterste MINISTER DE WINTER: „MEER VÜ6VERT00N" PREMIE SPAARPLAN MR V. MARIJNEN, VOORZITTER COMITÉ BENELUX: Concurrentie zal toenemen tot het uiterste Aftrek Hoge prijzen Geen vervanging J-terenkledina WAALWIJK SchoeBiprocSukfie "m Zwitserland opnieuw gedaald Spionage-c@inp!®t in West-Duitslarid Basis voor persoonlijk bezit Brillenspecialist Optica Houdt Bogaerts voor ogen VRIJDAG 20 OKTOBER 1967 88e JAARGANG No. 84 De tcho van het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,815 p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,80 p.kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) 3,50 P- kwrt. p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" De nieuwe omzetbelasting brengt consumptieverschuiving mee Van onze economische medewerker) Bij de invoering van een systeem van omzetbelasting naar toegevoegde waarde heeft de regering het voordeel dat er zoveel onbekenden zijn in het reken sommetje rond de gevolgen daarvan, dat hiermee een deel van de kritiek wordt gesmoord. Want er komt felle kritiek op deze maatregel, met name van de detailhandel die hiermee opnieuw tot onbezoldigd ontvanger van indirecte belastingen wordt gebombardeerd. Er moet een duidelijke en goed controleerbare administratie worden gevoerd voor dit systeem en de kosten daarvan drukken op de winst van de ondernemer. In hoeverre deze kosten zulten kunnen worden doorberekend, dient te worden afgewacht. Verkeerde financiëring is een van de basisfouten, die in vele midden- en kleinbedrijven worden gemaakt. De rechtstreekse heffing van de omzetbelasting van de detaillist zal de likwiditeitsproblemen op be paalde momenten bij veel hande laren doen toenemen. Dit staat nog los van de financiëringsvraagstuk- ken voor voorraad en investeringen van produktiemiddelen, die toch al opgeroepen worden door het duur der worden van een reeks van pro- dukten. Belasting naar toegevoegde waar de is van grote betekenis in een wereld waar steeds meer waarde aan produkten wordt toegevoegd. Naarmate de welvaart stijgt zal het publiek meer waardevolle goede ren vragen. Dit is toe te juichen, maar het is duidelijk dat dan ook de fiscale druk stijgt. Het is even duidelijk dat naarmate de dienst verlening in ons land van groter betekenis wordt, er meer onderne mers zich met die dienstverlening zullen bezig houden. De concurren tie zal toenemen tot het uiterste. Dit zal kunnen betekenen dat 'n deel van de afgedragen omzetbe lasting niet door de verbruiker, maai door de ondernemer wordt gedragen. Zo wordt die ondernemer gedwongen het onderste uit de om zetbelasting te halen. Dit eist dus van hem een perfecte kennis van de administratieve verwerking. On voldoende kennis leidt dus tot fis caal nadeel en ook op dit front valt te verwachten dat de kleine zaken mensen in de zwakste positie zul len zitten. Een en ander leidt er toe dat de kleine zakenmensen in de zwakste positie zullen pitten. Een en ander leidt er toe dat de kleine ondernemers weer een duw krijgen en dat dit systeem er toe meewerkt om de schaalvergroting in het bedrijfsleven te bevorderen. De vrees daarvoor wordt niet weg genomen door het invoeren van een vrijstelling voor diegenen voor wie de verschuldigde omzetbelasting minus het te verrekenen bedrag minder dan f 1200,zal bedragen. Deze maatregel betekent wel een verzachting van druk voor kleine zaken en een vereenvoudiging voor de fiscus maar die uitzondering is tevens een bevestiging van het ver oorzaakte kwaad. Men hoeft name lijk geen uitzondering te maken wanneer een maatregel voor ieder voordeel betekent. Een kwade kant van de uitzon deringsbepalingen is nog, dat ook grote ondernemers daar nog wel van kunnen profiteren wanneer zij door hun investeringen zoveel af trek krijgen op het te betalen be drag dat zij beneden de minimum afdracht komen. Vanzelfsprekend zijn er niet al leen nadelen aan verbonden wan neer alle schakels in het economi sche proces bij de heffing worden betrokken .Iedereen, die als onder nemer na invoering van de O. B. bij de detailhandel in het winkel bedrijf aankopen doet, zal nu ook voor aftrek van deze belasting in aanmerking komen. Een ander voor deel vinden wij bij die bedrijven waarin de kleinhandel is gemengd met andere bedrijvigheid. Men is nu ontheven van het maken van al lerlei splitsingen, die veelal slechts met hulp van verdeelsleutels zijn door te voeren. Voorts achten wij het een groot voordeel dat betaalde omzetbelas ting op gedane investeringen zal kunnen worden afgetrokken. Dit zal de investeringslust bevorderen. Daar ontbreekt het nogal eens aan en juist laksheid in het doen van tijdige investeringen heeft velen in het heden en verleden economisch de das omgedaan omdat zij achter op raakten. De nieuwe omzetbelasting zal niet alleen de detailhandel beroeren. Ge heel ons volk zal er de gevolgen van ondervinden. Veel artikelen, naar onze mening vooral de eerste levensbehoeften, zullen duurder worden. Dok in andere sectoren zullen de prijzen nogal sterke ver anderingen ondergaan. Dit zal het gehele bestedingspa troon van ons volk beïnvloeden, 't Zakenleven zal op bepaalde terrei nen omzetverlies boeken en zich elders grotere verkopen zien toe geworpen. Dit eist een aanpassings vermogen dat de tot nu toe gevon den marktprognoses omver zal wer pen. Het betekent voor ons een nieuw offer aan de EEG-gedachte, die ons zoveel welvaart zou bren gen maar toch ook wel een zware tol vraagt. Tenslotte brengt de nieuwe om zetbelasting het gehele bestaande fiscale patroon weer in discussie. Het is immers bekend dat met de komst van de B. T. W. (belasting naar toegevoegde waarde) de totaal opbrengst van de omzetbelasting veel groter zal zijn dan tot nu toe. Dan zou als gevolg daarvan andere belasting kunnen worden vermin derd, bijvoorbeeld loon- en inkom stenbelasting. Maar het is bekend hoeveel mil joenen onze regering tekort komt om allerlei plannen te verwezenlij ken. Het is evenzeer bekend dat velen in de volksvertegenwoordi ging de belastingdruk niet willen verminderen .Anderzijds zal de aan passing van de omzetbelasting aan Europees niveau naar boven even zeer aanpassing eisen van andere De Belgische minister van Bui tenlandse Handelsbetrekkingen, Dr A. de Winter, heeft in Den Haag zijn bezorgdheid uitgesproken over de daling van het marktquotum van de Belgische export naar ons land. Die daling vertoont sinds 1962 een weliswaar lichte, maar nagenoeg ononderbroken tendens. Dat Neder land vorig jaar zijn import uit Bel gië slechts met 4 procent opvoerde, terwijl onze totale import met 7,5% steeg en onze import uit de Duitse Bondsrepubliek en Italië met resp. 13 en 12% toenam, noemde de Bel gische bewindsman, vanuit Belgisch standpunt bekeken, zelfs „onrust wekkend". E. vanuit gaande dat thans op de NecHrlandse markt gewijzigde con currentieverhoudingen tot stand ko men, schetste Minister De Winter enkele wegen die de Belgische in dustrie moet volgen om haar posi tie in ons land te behouden. De Bel gen moeten zich een juister beeld vormen van de Nederlandse markt en van haar sterk groeiende be hoeften. De Belgen moeten zich rea liseren dat Nederland niet meer het land is van de knappe handelaars, efficiente landbouwers en koene zeelieden, maar dat het zich sedert de jongste oorlog tot een van de modernste industrienaties ter wereld heeft ontwikkeld. De Belgen moe ten er ook voor zorgen dat de Ne derlanders een juistere kennis ver krijgen van de Belgische leverantie mogelijkheden. Over het algemeen denkt de Nederlander over België nog te veel als een land met een verouderde industrie. Hij weet te weinig dat de Belgische nijverheid veel verfijnde produkten vervaar digt. De Belgische bewindsman brak voorts 'n lans voor een groter vlag vertoon door zijn landgenoten in Nederland, d.w.z. een intensiever deelnemen aan Nederlandse beur zen. Ook wilde hij dat de Belgische industrie een ruimer gebruik gaat maken van de Nederlandse publici teitsmedia, pers en televisie. Dr. de Winter, die sprak in de jaarvergadering van de Belgische— Luxemburgse Kamer van Koophan del voor Nederland, illustreerde het belang van de handel tussen België en Luxemburg enerzijds en Neder land anderzijds met de volgende cijfers: vorig jaar exporteerde de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie voor 76 miljard export, een percentage dat nog groter is dan dat van de totale export naar N.- en Zuid-Amerika, Azië, Afrika en Oost-Europa samen. De belangrijk ste Belgische industrieën die op de Nederlandse markt opereren zijn de tabaks, en cementindustrie, die in 1965 resp. 81 en 65% van hun ex port in Nederland afzetten. Andere bedrijfstakken zijn de steengroeven, de keramiek, de steenbakkerijen, lederfabrieken en textiel- en kle dingbedrijven. Al deze industrieën plaatsen meer dan 30 procent van hun export in Nederland. belastingen naar beneden. Het is te wensen dat de uitkomst van het plus en minsommetje uit eindelijk zo wordt geconstrueerd dat ons volk er voordeel van heeft. Voordeel in die zin dat degenen die willen sparen en bouwen aan de produktieve kracht van ons volk er voordeel van zullen ondervinden. De rem zal gevoeld moeten worden door degenen die alleen maar willen consumeren maar de lasten aan an deren willen laten zonder daarzelf in mee te delen. drs. A. van Mierlo De produktie van Zwitserse schoe nen is wederom gedaald en wel met 5% in 1966; met 14,8 miljoen paar is zij teruggevallen op het niveau van 1962. Daartegenover is de import met 800.000 paar gestegen tot 8,7 mil joen paar. In de detailverkoop in Zwitserland worden 40% import schoenen verkocht. Het verlies op de binnenlandse markt kon niet worden gecompenseerd door de export van Zwitserse schoenen, hoewel deze met 236.000 paar toenam. Door de procureur-generaal bij 't hoogste Duitse gerechtshof in Karls ruhe, Ludwijg Martin, is scherpe kritiek uitgeoefend op het minis terie van Binnnenlandse Zaken in Bonn. Naar zijn mening is door dit ministerie het oprollen van een spio- nagecomplot te vroeg bekend ge maakt. Officiële kringen in Bonn zijn verbijsterd door de omvang en ernst van deze zaak. Sinds het bestaan van de bondsrepubliek is dit het ernstigste geval van spionage. Er werden in Bonn vijf mensen gear resteerd waaronder een secretaresse van het ministerie van buitenlandse zaken en de concierge, tevens bode van de Franse Ambassade in Bad Godesberg. Vast staat dat zeer belangrijke geheimen de Russische inlichtingen dienst in handen zijn gespeeld. De geheime code van Buitenlandse Za ken moet door deze affaire waar schijnlijk geheel worden .veranderd. Nadat een Russisch officier van de Sovjet Staatsveiligheidsdienst (de KGB) bij Amerikaans militaire autoriteiten in Bonn assiel had ge vraagd en het bestaan van het spio- nagecomplot had onthuld, kon dit reeds na enkele uren worden op gerold. De officier was luitenant kolonel Jevgeni Rvenge. Deze zit inmiddels in de Verenigde Staten. Nu moest ik gewoon wel, want het sparen werd te aantrekkelijk. Mijn vrouw en ik sparen nu elk jaar 500,- en naast de normale rente krijgen we vanaf 1972 ieder jaar ook nog eens honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij! En dat telt dubbel aan. Waarom informeert u ook niet eens naar de spaarbewijzen van het Premie Spaarplan? Alle Spaarbanken, Postkantoren, Banken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken en Bouwfondsen zullen u graag inlichten. Na het kennismakingsbezoek van premier De Jong en Minister Luns van Bui tenlandse Zaken, eind augustus, aan hun Belgische collega's, verklaarde Mi nister Luns dat voor een mogelijk in december te houden intergouvernementele Benelux ministerconferentie de gedachten uitgaan naar een mogelijke uitbrei ding van de economische unie en een andere institutionele opzet voor de Be nelux. Dit nader preciserend noemde Minister Luns: een mogelijke grotere supernationale samenwerking de rol van de interparlementaire Beneluxraad en eventuele vergroting van zijn bevoegdheden en tenslotte een mogelijke Be nelux executieve. In hef blad „Benelux nieuws" or gaan van 't comité Benelux, schrijft oud-premier V. G. M. Marijnen, die het voorzitterschap van het comité Benelux in Nederland heeft aan vaard, dat „een totaal nieuw aan pak voor de Benelux noodzakelijk is. De beslissingen moeten uit han den van de ambtenaren-technici worden genomen en weer tot poli tieke beslissingen worden gemaakt". Naar de mening van Mr. Marijnen zou het, „gezien de ervaringen van de afgelopen jaren alle aanbeveling verdienen als de uitvoering van de door de regeringen te nemen be slissingen niet zou worden opgedra gen aan de nationale ambtelijke ap paraten, zoals tot nu toe gebruike lijk was, maar aan de door de con ferentie in te stellen executie, die uiteraard over voldoende bevoegd heden zou dienen te beschikken. Grotestraat 220, Waalwijk Telefoon 3560 Maandag de gehele dag geopend, dinsdag de gehele dag gesloten „De regeringen zouden met dit laatste besluit op overduidelijke wijze hebben aangetoond, dat bij hen de politieke wil tot samengaan aanwezig is en daardoor ongetwij feld het particuliere leven in onze landen tot .soortgelijke daden inspi reren", aldus Mr. Marijnen. Mr. Ma rijnen zegt te hopen, dat de Bene lux regeringsconferentie dit najaar inderdaad zal plaats vinden, omdat naar zijn overtuiging „alleen de be slissingen kunnen worden genomen die van de Benelux een werkelijk economische unie zullen maken". In het hoofdartikel van „Benelux nieuws" wordt gezegd, dat „het er naar uitziet, dat de te houden Be nelux ministerconferentie, die al 'n lijdensweg van uitstellen'achter de rug heeft, voor de Beneluxgedachte en voor de realiteit van de Bene lux verdragsorganisatie een nieu we start betekent". Het secretari aat-generaal van de economische unie, dat slechts een uitvoerende taak beeft, kan worden opgeno^ men in een Benelux: executieve commissie, die zou werken naar in de' geest en naar het model der Europese commissie", aldus het hoofdartikel. „De Benelux execu tieve zou naar buiten een groot prestige kunnen hebben, wanneer zij wordt samengesteld uit voor aanstaande mannen die in de poli tiek of de economie of or> andere gebieden in een van de drie lan den een vooraanstaande rol hebben vervuld". In het hoofdartikel wordt gepleit vóór een uitbreiding van de cultu rele samenwerking. „Er gebeurt privé vooral in het middenge bied gelukkig veel meer dan men denkt. Soms wordt een initi atief zoals dat van de Groot Kem- pische Cultuurdagen in Hilvaren- beek, gedragen door de gehele klei ne plaatselijke gemeenschap, wat wel bewijst, dat wij op een volkse stroom drijven. Het Duits-Franse vriendschapsverdrag, dat op veler lei terrein een mislukking is, schijnt nochtans te slagen op het andere gebied", aldus het hoofdartikel.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 1