waaLwrjkse en LanqstRaatse couRant
fBeigen verontrust over hun
export naar Nederland
„Een totaal nieuwe aanpak
voor Benelux is noodzakelijk"
3
JDogaertó
MET DE WELVAART STIJGT DE BELASTINGDRUK
van tT[ierlo
i
heb ik van sparen willen weten,
maar nu...
Laat Uw bril
van tijd tot tijd eens bijsteilen
HET KOST U NIETS
Met uiterste
MINISTER DE WINTER: „MEER VÜ6VERT00N"
PREMIE SPAARPLAN
MR V. MARIJNEN, VOORZITTER
COMITÉ BENELUX:
Concurrentie zal
toenemen tot het
uiterste
Aftrek
Hoge prijzen
Geen vervanging
J-terenkledina
WAALWIJK
SchoeBiprocSukfie "m
Zwitserland
opnieuw gedaald
Spionage-c@inp!®t
in West-Duitslarid
Basis voor persoonlijk bezit
Brillenspecialist
Optica
Houdt Bogaerts voor ogen
VRIJDAG 20 OKTOBER 1967
88e JAARGANG No. 84
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,815
p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,80
p.kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) 3,50
P- kwrt. p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
De nieuwe omzetbelasting brengt
consumptieverschuiving mee
Van onze economische medewerker)
Bij de invoering van een systeem van omzetbelasting naar toegevoegde waarde
heeft de regering het voordeel dat er zoveel onbekenden zijn in het reken
sommetje rond de gevolgen daarvan, dat hiermee een deel van de kritiek
wordt gesmoord. Want er komt felle kritiek op deze maatregel, met name
van de detailhandel die hiermee opnieuw tot onbezoldigd ontvanger van
indirecte belastingen wordt gebombardeerd. Er moet een duidelijke en goed
controleerbare administratie worden gevoerd voor dit systeem en de kosten
daarvan drukken op de winst van de ondernemer. In hoeverre deze kosten
zulten kunnen worden doorberekend, dient te worden afgewacht.
Verkeerde financiëring is een van
de basisfouten, die in vele midden-
en kleinbedrijven worden gemaakt.
De rechtstreekse heffing van de
omzetbelasting van de detaillist zal
de likwiditeitsproblemen op be
paalde momenten bij veel hande
laren doen toenemen. Dit staat nog
los van de financiëringsvraagstuk-
ken voor voorraad en investeringen
van produktiemiddelen, die toch al
opgeroepen worden door het duur
der worden van een reeks van pro-
dukten.
Belasting naar toegevoegde waar
de is van grote betekenis in een
wereld waar steeds meer waarde
aan produkten wordt toegevoegd.
Naarmate de welvaart stijgt zal het
publiek meer waardevolle goede
ren vragen. Dit is toe te juichen,
maar het is duidelijk dat dan ook
de fiscale druk stijgt. Het is even
duidelijk dat naarmate de dienst
verlening in ons land van groter
betekenis wordt, er meer onderne
mers zich met die dienstverlening
zullen bezig houden. De concurren
tie zal toenemen tot het uiterste.
Dit zal kunnen betekenen dat 'n
deel van de afgedragen omzetbe
lasting niet door de verbruiker,
maai door de ondernemer wordt
gedragen. Zo wordt die ondernemer
gedwongen het onderste uit de om
zetbelasting te halen. Dit eist dus
van hem een perfecte kennis van
de administratieve verwerking. On
voldoende kennis leidt dus tot fis
caal nadeel en ook op dit front valt
te verwachten dat de kleine zaken
mensen in de zwakste positie zul
len zitten. Een en ander leidt er
toe dat de kleine zakenmensen in
de zwakste positie zullen pitten.
Een en ander leidt er toe dat de
kleine ondernemers weer een duw
krijgen en dat dit systeem er toe
meewerkt om de schaalvergroting
in het bedrijfsleven te bevorderen.
De vrees daarvoor wordt niet weg
genomen door het invoeren van een
vrijstelling voor diegenen voor wie
de verschuldigde omzetbelasting
minus het te verrekenen bedrag
minder dan f 1200,zal bedragen.
Deze maatregel betekent wel een
verzachting van druk voor kleine
zaken en een vereenvoudiging voor
de fiscus maar die uitzondering is
tevens een bevestiging van het ver
oorzaakte kwaad. Men hoeft name
lijk geen uitzondering te maken
wanneer een maatregel voor ieder
voordeel betekent.
Een kwade kant van de uitzon
deringsbepalingen is nog, dat ook
grote ondernemers daar nog wel
van kunnen profiteren wanneer zij
door hun investeringen zoveel af
trek krijgen op het te betalen be
drag dat zij beneden de minimum
afdracht komen.
Vanzelfsprekend zijn er niet al
leen nadelen aan verbonden wan
neer alle schakels in het economi
sche proces bij de heffing worden
betrokken .Iedereen, die als onder
nemer na invoering van de O. B.
bij de detailhandel in het winkel
bedrijf aankopen doet, zal nu ook
voor aftrek van deze belasting in
aanmerking komen. Een ander voor
deel vinden wij bij die bedrijven
waarin de kleinhandel is gemengd
met andere bedrijvigheid. Men is
nu ontheven van het maken van al
lerlei splitsingen, die veelal slechts
met hulp van verdeelsleutels zijn
door te voeren.
Voorts achten wij het een groot
voordeel dat betaalde omzetbelas
ting op gedane investeringen zal
kunnen worden afgetrokken. Dit
zal de investeringslust bevorderen.
Daar ontbreekt het nogal eens aan
en juist laksheid in het doen van
tijdige investeringen heeft velen in
het heden en verleden economisch
de das omgedaan omdat zij achter
op raakten.
De nieuwe omzetbelasting zal niet
alleen de detailhandel beroeren. Ge
heel ons volk zal er de gevolgen
van ondervinden. Veel artikelen,
naar onze mening vooral de eerste
levensbehoeften, zullen duurder
worden. Dok in andere sectoren
zullen de prijzen nogal sterke ver
anderingen ondergaan.
Dit zal het gehele bestedingspa
troon van ons volk beïnvloeden, 't
Zakenleven zal op bepaalde terrei
nen omzetverlies boeken en zich
elders grotere verkopen zien toe
geworpen. Dit eist een aanpassings
vermogen dat de tot nu toe gevon
den marktprognoses omver zal wer
pen. Het betekent voor ons een
nieuw offer aan de EEG-gedachte,
die ons zoveel welvaart zou bren
gen maar toch ook wel een zware
tol vraagt.
Tenslotte brengt de nieuwe om
zetbelasting het gehele bestaande
fiscale patroon weer in discussie.
Het is immers bekend dat met de
komst van de B. T. W. (belasting
naar toegevoegde waarde) de totaal
opbrengst van de omzetbelasting
veel groter zal zijn dan tot nu toe.
Dan zou als gevolg daarvan andere
belasting kunnen worden vermin
derd, bijvoorbeeld loon- en inkom
stenbelasting.
Maar het is bekend hoeveel mil
joenen onze regering tekort komt
om allerlei plannen te verwezenlij
ken. Het is evenzeer bekend dat
velen in de volksvertegenwoordi
ging de belastingdruk niet willen
verminderen .Anderzijds zal de aan
passing van de omzetbelasting aan
Europees niveau naar boven even
zeer aanpassing eisen van andere
De Belgische minister van Bui
tenlandse Handelsbetrekkingen, Dr
A. de Winter, heeft in Den Haag
zijn bezorgdheid uitgesproken over
de daling van het marktquotum van
de Belgische export naar ons land.
Die daling vertoont sinds 1962 een
weliswaar lichte, maar nagenoeg
ononderbroken tendens. Dat Neder
land vorig jaar zijn import uit Bel
gië slechts met 4 procent opvoerde,
terwijl onze totale import met 7,5%
steeg en onze import uit de Duitse
Bondsrepubliek en Italië met resp.
13 en 12% toenam, noemde de Bel
gische bewindsman, vanuit Belgisch
standpunt bekeken, zelfs „onrust
wekkend".
E. vanuit gaande dat thans op de
NecHrlandse markt gewijzigde con
currentieverhoudingen tot stand ko
men, schetste Minister De Winter
enkele wegen die de Belgische in
dustrie moet volgen om haar posi
tie in ons land te behouden. De Bel
gen moeten zich een juister beeld
vormen van de Nederlandse markt
en van haar sterk groeiende be
hoeften. De Belgen moeten zich rea
liseren dat Nederland niet meer het
land is van de knappe handelaars,
efficiente landbouwers en koene
zeelieden, maar dat het zich sedert
de jongste oorlog tot een van de
modernste industrienaties ter wereld
heeft ontwikkeld. De Belgen moe
ten er ook voor zorgen dat de Ne
derlanders een juistere kennis ver
krijgen van de Belgische leverantie
mogelijkheden. Over het algemeen
denkt de Nederlander over België
nog te veel als een land met een
verouderde industrie. Hij weet te
weinig dat de Belgische nijverheid
veel verfijnde produkten vervaar
digt. De Belgische bewindsman brak
voorts 'n lans voor een groter vlag
vertoon door zijn landgenoten in
Nederland, d.w.z. een intensiever
deelnemen aan Nederlandse beur
zen. Ook wilde hij dat de Belgische
industrie een ruimer gebruik gaat
maken van de Nederlandse publici
teitsmedia, pers en televisie.
Dr. de Winter, die sprak in de
jaarvergadering van de Belgische—
Luxemburgse Kamer van Koophan
del voor Nederland, illustreerde het
belang van de handel tussen België
en Luxemburg enerzijds en Neder
land anderzijds met de volgende
cijfers: vorig jaar exporteerde de
Belgisch-Luxemburgse Economische
Unie voor 76 miljard export, een
percentage dat nog groter is dan
dat van de totale export naar N.-
en Zuid-Amerika, Azië, Afrika en
Oost-Europa samen. De belangrijk
ste Belgische industrieën die op de
Nederlandse markt opereren zijn de
tabaks, en cementindustrie, die in
1965 resp. 81 en 65% van hun ex
port in Nederland afzetten. Andere
bedrijfstakken zijn de steengroeven,
de keramiek, de steenbakkerijen,
lederfabrieken en textiel- en kle
dingbedrijven. Al deze industrieën
plaatsen meer dan 30 procent van
hun export in Nederland.
belastingen naar beneden.
Het is te wensen dat de uitkomst
van het plus en minsommetje uit
eindelijk zo wordt geconstrueerd
dat ons volk er voordeel van heeft.
Voordeel in die zin dat degenen die
willen sparen en bouwen aan de
produktieve kracht van ons volk
er voordeel van zullen ondervinden.
De rem zal gevoeld moeten worden
door degenen die alleen maar willen
consumeren maar de lasten aan an
deren willen laten zonder daarzelf
in mee te delen.
drs. A. van Mierlo
De produktie van Zwitserse schoe
nen is wederom gedaald en wel met
5% in 1966; met 14,8 miljoen paar
is zij teruggevallen op het niveau van
1962. Daartegenover is de import met
800.000 paar gestegen tot 8,7 mil
joen paar. In de detailverkoop in
Zwitserland worden 40% import
schoenen verkocht. Het verlies op de
binnenlandse markt kon niet worden
gecompenseerd door de export van
Zwitserse schoenen, hoewel deze met
236.000 paar toenam.
Door de procureur-generaal bij 't
hoogste Duitse gerechtshof in Karls
ruhe, Ludwijg Martin, is scherpe
kritiek uitgeoefend op het minis
terie van Binnnenlandse Zaken in
Bonn. Naar zijn mening is door dit
ministerie het oprollen van een spio-
nagecomplot te vroeg bekend ge
maakt.
Officiële kringen in Bonn zijn
verbijsterd door de omvang en ernst
van deze zaak. Sinds het bestaan
van de bondsrepubliek is dit het
ernstigste geval van spionage. Er
werden in Bonn vijf mensen gear
resteerd waaronder een secretaresse
van het ministerie van buitenlandse
zaken en de concierge, tevens bode
van de Franse Ambassade in Bad
Godesberg.
Vast staat dat zeer belangrijke
geheimen de Russische inlichtingen
dienst in handen zijn gespeeld. De
geheime code van Buitenlandse Za
ken moet door deze affaire waar
schijnlijk geheel worden .veranderd.
Nadat een Russisch officier van de
Sovjet Staatsveiligheidsdienst (de
KGB) bij Amerikaans militaire
autoriteiten in Bonn assiel had ge
vraagd en het bestaan van het spio-
nagecomplot had onthuld, kon dit
reeds na enkele uren worden op
gerold. De officier was luitenant
kolonel Jevgeni Rvenge. Deze zit
inmiddels in de Verenigde Staten.
Nu moest ik gewoon wel, want het sparen werd te aantrekkelijk.
Mijn vrouw en ik sparen nu elk jaar 500,- en naast de normale
rente krijgen we vanaf 1972 ieder jaar ook nog eens honderd
gulden van het Rijk! Belastingvrij! En dat telt dubbel aan.
Waarom informeert u ook niet eens naar de spaarbewijzen van
het Premie Spaarplan? Alle Spaarbanken, Postkantoren, Banken,
Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken en Bouwfondsen zullen u
graag inlichten.
Na het kennismakingsbezoek van premier De Jong en Minister Luns van Bui
tenlandse Zaken, eind augustus, aan hun Belgische collega's, verklaarde Mi
nister Luns dat voor een mogelijk in december te houden intergouvernementele
Benelux ministerconferentie de gedachten uitgaan naar een mogelijke uitbrei
ding van de economische unie en een andere institutionele opzet voor de Be
nelux. Dit nader preciserend noemde Minister Luns: een mogelijke grotere
supernationale samenwerking de rol van de interparlementaire Beneluxraad
en eventuele vergroting van zijn bevoegdheden en tenslotte een mogelijke Be
nelux executieve.
In hef blad „Benelux nieuws" or
gaan van 't comité Benelux, schrijft
oud-premier V. G. M. Marijnen, die
het voorzitterschap van het comité
Benelux in Nederland heeft aan
vaard, dat „een totaal nieuw aan
pak voor de Benelux noodzakelijk
is. De beslissingen moeten uit han
den van de ambtenaren-technici
worden genomen en weer tot poli
tieke beslissingen worden gemaakt".
Naar de mening van Mr. Marijnen
zou het, „gezien de ervaringen van
de afgelopen jaren alle aanbeveling
verdienen als de uitvoering van de
door de regeringen te nemen be
slissingen niet zou worden opgedra
gen aan de nationale ambtelijke ap
paraten, zoals tot nu toe gebruike
lijk was, maar aan de door de con
ferentie in te stellen executie, die
uiteraard over voldoende bevoegd
heden zou dienen te beschikken.
Grotestraat 220, Waalwijk
Telefoon 3560
Maandag de gehele dag geopend, dinsdag de gehele dag gesloten
„De regeringen zouden met dit
laatste besluit op overduidelijke
wijze hebben aangetoond, dat bij
hen de politieke wil tot samengaan
aanwezig is en daardoor ongetwij
feld het particuliere leven in onze
landen tot .soortgelijke daden inspi
reren", aldus Mr. Marijnen. Mr. Ma
rijnen zegt te hopen, dat de Bene
lux regeringsconferentie dit najaar
inderdaad zal plaats vinden, omdat
naar zijn overtuiging „alleen de be
slissingen kunnen worden genomen
die van de Benelux een werkelijk
economische unie zullen maken".
In het hoofdartikel van „Benelux
nieuws" wordt gezegd, dat „het er
naar uitziet, dat de te houden Be
nelux ministerconferentie, die al 'n
lijdensweg van uitstellen'achter de
rug heeft, voor de Beneluxgedachte
en voor de realiteit van de Bene
lux verdragsorganisatie een nieu
we start betekent". Het secretari
aat-generaal van de economische
unie, dat slechts een uitvoerende
taak beeft, kan worden opgeno^
men in een Benelux: executieve
commissie, die zou werken naar in
de' geest en naar het model der
Europese commissie", aldus het
hoofdartikel. „De Benelux execu
tieve zou naar buiten een groot
prestige kunnen hebben, wanneer
zij wordt samengesteld uit voor
aanstaande mannen die in de poli
tiek of de economie of or> andere
gebieden in een van de drie lan
den een vooraanstaande rol hebben
vervuld".
In het hoofdartikel wordt gepleit
vóór een uitbreiding van de cultu
rele samenwerking. „Er gebeurt
privé vooral in het middenge
bied gelukkig veel meer dan
men denkt. Soms wordt een initi
atief zoals dat van de Groot Kem-
pische Cultuurdagen in Hilvaren-
beek, gedragen door de gehele klei
ne plaatselijke gemeenschap, wat
wel bewijst, dat wij op een volkse
stroom drijven. Het Duits-Franse
vriendschapsverdrag, dat op veler
lei terrein een mislukking is, schijnt
nochtans te slagen op het andere
gebied", aldus het hoofdartikel.