wAAlwijkse en LanqstRMtse couRarrt Gevaarlijke bestuurders veroorzaken ieder jaar meer dan 3000 doden De Efteling krijgt een plantentuin van 20 ha. 1 aktieve leden van Waspiks raad stellen college vragen RIJSCHOLEN GAAN NIET VRIJUIT TAFEL /M\., BILJARTS a 4jtÉ\ *.a. f.45,-tot f,360,- HUIL& BOUWVERENIGING HEEFT GROOTSE PLANNEN Woningbouw Schijndood kind na verdrinking gered Drie doden bij treinongeluk in Heythuysen PULLE-HEESBEFN Vergiftigd kind blijvend invalide „Meer dan 3.000 doden per jaar kost ons het verkeer afgezien nog van de gewonden en de menselijke ellende die de ongelukken met zich meebrengen", zegt de heer K. Norven, een ervaren instructeur van een der grootste rijscholen in ons land. „We leven in een tijd waarin we gen voorzien worden van duizenden verkeersborden die door een autobestuurder allemaal juist geïnterpreteerd moeten worden, waarin wegen zoveel mogelijk beveiligd verbeterd en voorzien worden van stoplichten, waarin de laatste tijd meer en meer aandacht wordt besteed aan de veiligheid van de auto zelf en verkeersdeskundigen zich het hoofd breken over plaatselijke en landelijke si tuaties die zo goed en zo kwaad mogelijk opgelost dienen te worden. Dag en nacht wordt er op de wegen gecon troleerd en toch is er weinig of geen verbetering te be speuren in die zin dat er in plaats van drieduizend nu eens vijftig of twintig doden vallen in een jaar. Probeert u maar eens een andere vorm van verkeer te bedenken waarin dat toegelaten wordt. Bij de spoorwegen bijvoor beeld of bij het luchtverkeer. Dat is toch onvoorstelbaar, niet waar Er zouden dan onmiddellijk zéér vergaande maatregelen worden genomen Rijden leren door ervaring Instructeurs Vrachtwagens Afzet kwekerij - produkt stimuleren in 7 veRSCHiuENoe nmemcsN Q €N pzvzeN...- Stationsstraat 51a tel. 04160-3350en 28 I 7 WAALWIJK Bn beroep Oplossing Woningverbetering Plannen Treinramp in Italië Proef met maart se hip groot succes Voor drooggoed Marsepein Aardappeltjes MAANDAG 13 NOVEMBER 1967 88e JAARGANG No.91 De tcho vad het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit Dlad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,30 p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,30 p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,50 p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Waarom gebeurt dat dan niet bij het verkeer op onze wegen willen wij we ten? ,,Nu komen we waar ik wezen wil. De maatregelen die genomen worden om het verkeer te verbeteren zijn op zichzelf niet onjuist, maar ze raken de kern van de zaak waar het om draait niet!" Hoe bedoelt u dat? ,,Met die kern bedoel ik de bestuur der van een auto. Daar begint het". Maar iemand die wil autorijden, krijgt toch een gedegen opleiding? ,,Dat is nu juist de zwakke plek. De opleiding is absoluut onvoldoen de. De man die zijn diploma haalt en op het verkeer wordt losgelaten moet nog leren rijden door wat we noemen ervaring. Vraagt u maar aan mensen die al jaren rijden. Stel dat iemand wil gaan rijden. Hij of zij gaat dan naar een autorijschool. Nu zijn er goede in den lande, maar veel meer slechte. Ik zou niet bij benadering durven zeggen hoeveel. Want het is nog altijd zo dat iemand die drie jaar zijn rijbewijs heeft en ingeschreven is les kan gaan geven. Vaak heeft zo'n rijschoolhou der overdag zijn baantje en geeft dan 's avonds les aan iedereen die het wil. Of zo iemand daartoe in staat is, wordt door niemand uitgemaakt. De 1 leerling die zijn goede geld betaalt, wordt zo goed en zo kwaad als het gaat klaargestoomd en doet examen. In veel gevallen slaagt hij en wordt een gevaar op de weg. Men kan nog zo goed kunnen autorijden, men is al tijd in gevaar omdat van letterlijk alle kanten mensen met onvoldoende rij vaardigheid aan kunnen komen die uw leven bedreigen!" Hoe staat het met de goede rij scholen? „Eigenlijk gaan ook die niet vrijuit. Zij nemen vaak instructeurs waarvan niet vast staat of zij hun taak, en dat is iemand klaar maken voor het deel nemen aan het verkeer naar behoren kunnen uitvoeren. Zelfs de goede in structeurs maken iemand klaar voor het examen wat hij of zij moet onder gaan en waarvan hij weet wat er ge- eist wordt. Wanneer de instructeur denkt dat iemand zover is kan hij examen gaan doen. Vaak zal de exa minator nog worden medegedeeld of hij er rekening mee wil houden dat zijn man nogal nerveus is of zo. Zou zo'n examinator hem in een bepaald moeilijke verkeerssituatie brengen door hem naar een verkeersplein als Een van de vele aanrijdingen die dagelijks op de Nederlandse wegen voor komen waarbij geregeld doden te betreuren vallen. Ouderijn of een grote rotonde te la ten rijden, dan slaagt zijn man zelden of nooit! De leerling wordt dus klaar gemaakt voor het examen, niet voor het rijden. Bovendien zijn ze bij een grote rijschool heel wat uren in touw en is hun verdienste zover ik kan be oordelen niet navenant". „Er zijn nog andere punten. Iemand die op een miniem vrachtautootje zijn rijbewijs haalt, heeft zonder meer de bevoegdheid op de grote tankauto die nu zo in de belangstelling staan, te gaan rijden. Moet ik u dan nog vra gen of het verwonderlijk is dat daar van brokken komen? Het bewijs van deze belachelijke toestand kunt u in de kranten lezen, wanneer er weer zo'n gevaarte is omgeslagen en de uiterst gevaarlijke lading explodeert De Stichting Onpersoonlijke Re- klame Boomkwekerij en de Boom- kwekersbond van de NCB hebben opgericht de Stichting Plantentuin De Efteling. Het doel van deze stichting is: het oprichten en in stand houden van een plantentuin op de terreinen van de stichting natuurpark De Efteling te Kaats heuvel, ten einde daardoor de be langstelling voor in Nederland ge teelde boomkwekerij-produkten te bevorderen en de afzet van die pro- dukten te stimuleren. Deze stichting heeft een overeen komst aangegaan met het natuur park De Efteling. Binnen dit na tuurpark zullen gratis de nodige gronden (tenminste een terrein van 20 ha.) voor beplanting beschikbaar worden gesteld. Tevens zorgt het natuurpark voor alle uitvoerende werkzaamheden, zoals aanleg en onderhoud van de tuin. De stichting plantentuin zorgt voor de beplantingsplannen en de levering van de gewassen. Het is niet de bedoeling dat de planten tuin een soort arboretum wordt. Het is veeleer de bedoeling dat de in Nederland gekweekte en normaal in de handel zijnde produkten in deze tuin getoond worden aan ieder die hiervoor belangstelling heeft. Alle gewassen zullen van een dui delijke naamsaanduiding worden voorzien, zodat de instructieve wer king zo groot mogelijk is. Het bestuur van de Stichting On persoonlijke Reklame Boomkwekerij heeft met instemming van het pro- duktschap voor siergewassen, op zijn begroting een bedrag van 100.000,uitgetrokken om dit plan in de eerstkomende jaren te kunnen verwezenlijken. Ook de boomkwekersbond van de NCB die het initiatief tot het inrichten van deze plantentuin heeft genomen, zal een financiële bijdrage geven. Met het verwezenlijken van deze plannen zal eindelijk een reeds lang bij de Nederlandse boomkwekerij bestaande wens in vervulling gaan. Reeds een aantal jaren immers be stond het plan om op een geschik te, voor het publiek aantrekkelijke plaats in Nederland een permanen te demonstratietuin in te richten om aan het Nederlandse en ook het buitenlandse publiek te tonen, wat de Nederlandse boomkwekerij te bieden heeft. Inmiddels heeft het bestuur van de stichting voor de eerste maal ver gaderd, waarbij tot voorzitter werd benoemd de heer J. v. d. Broek te Boekei, tevens voorzitter van de boomkwekersbond van de NCB en tot secretaris drs M. J. A. Camps, tevens secretaris van de Stichting Onpersoonlijke Reklame Boomkwe kerij. Indien mogelijk zal reeds in het komende voorjaar met de uit voering van een eerste deel van de beplanting worden begonnen, of uiterst brandbare en giftige che mische ladingen wegstromen. Men schiet er niets mee op om op de auto te schrijven dat ze. gevaarlijke lading vervoert. Verkeersveiligheid begint al lereerst bij de mensen die achter het stuur zitten. Wist u, dat er een mogelijkheid be staat om in hoger beroep te gaan wanneer u meent niet juist te zijn op geleid bij een rijschool? U kunt dat doen als u veertig lessen hebt gehad, maar evengoed als u één les hebt ge had en examen doet. Wanneer u in beide gevallen niet slaagt, kunt u in hoger beroep weer examen doen, waarbij u een theoretisch examen wordt afgenomen wat vaak alleen op kennis van verkeersborden afgaat en een praktisch dat door dezelfde exa minator wordt afgenomen. Hebt u ge luk dan slaagt u. Bij het normaal- theoretisch examen heeft men mo menteel de mogelijkheid te kiezen uit de drie mogelijkheden om een situatie op te lossen, waarvan één de juiste is. Dat betekent dat het theoretisch mo gelijk is om als leek alles juist te ra den, zonder dat men ook maar een beetje op de hoogte is. Nog een punt; het is sinds enige tijd mogelijk dat een buitenlander die zijn rijbewijs van eigen land heeft het Nederlandse kan krijgen, zonder dat daar speciale voorwaarden aan verbonden zijn. Dat is op zijn minst onvoorzichtig, omdat een buitenlander meestal aan geheel andere verkeerssituaties en -mentali teit gewend is". Hebt u naast uw bezwaren ook een oplossing? „Ligt die niet voor de hand? Van regeringswege moet een eind worden gemaakt aan het gedoe van vele rij schoolhouders, het examen moet an ders en strenger, objectiever. Mis schien zou de prijs van het lesnemen omhoog moeten, in ieder geval maat regelen waardoor mensen die hun rij bewijs op zak krijgen werkelijk in staat zijn aan het verkeer deel te ne men zonder hun medeweggebruikers en hun passagiers in gevaar te bren gen. Pas dan zal dat loodzware ge tal van drieduizend doden gaan af nemen". WASPIK Vier leden uit de raad van Waspik hebben het college van B. en W. van deze gemeente een zestal vragen voorgelegd, idie door bur gemeester H. Welling in de raadsvergadering van afgelopen donderdag werden beantwoord. Als eerste wijzen de heren H. de Bont, A. Kools, P. Kanters en A. v. d. Wassenberg er op dat voor een openbare hearing veel belangstelling be staat. De schrijvers zijn benieuwd of door de inwerkingtreding van de Algemene Wet bijzondere ziektekosten de uitkeringen ingevolge de Al gemene Bijstandswet zullen afnemen en de gemeentebegroting 1968 hier door beïnvloed zal worden. Geïnformeerd wordt er verder naar de stand van zaken van een gemeenschappelijke regeling Dis trictsgezondheidsdienst Oosterhout en een gemeenschapelijke regeling tot exploitatie van de sociale werk plaats Waalwijk. De vier raadsleden wilden verder de zienswijze van het college weten op het besluit van 't gemeentebestuur van Waalwijk, om buitenstedelijke verenigingen het laatst in aanmerking te laten ko men voor gebruik van de sporthal. „Wat denkt uw college voor ini tiatieven te nemen om de woning bouw op hetzelfde peil te continue ren? G.S. zal aan de hand van re cente en zo uitvoerig mogelijke ge documenteerde cijfers van onze be hoefte aan woningwetwoningen overtuigd moeten worden" lezen we in de brief. Men stelt voor een enquête onder de inwoners van Waspik te houden. Ook vraagt men of de woningbouwvereniging nog wel bestaansrecht heeft: „In prak tijk komen beheer en administratie toch bij de gemeente terecht. Het door de regering voorgenomen in te voeren uniform subsidiestelsel voor woningwet- en particuliere woningen en de gelijktrekking van de rente voor woningwet- en parti culiere bouw, nl. hantering van de marktrente, zal de positie van de woningbouwvereniging nog meer wankelbaar maken. Meent uw col lege van onze woningbouwvereni ging nog enig soulaas voor de wo ningbouw te kunnen verwachten?" aldus de vier raadsleden. Het laatste onderdeel waarop men toelichting wenst, betreft de wo ningverbetering. De minister heeft de financiële faciliteiten voor de verbetering van het particuliere woningbezit tijdelijk verruimd, door het bepalen van de premie, het maximum van de aanvaardbare kosten met 50% te verhogen. Ook het bedrijfsgedeelte van boerderijen valt onder deze regeling. De minis ter wil hiermee een bijdrage leve ren tot bestrijding van de werk loosheid en tot verbetering van de bestaande woningvoorraad. De he ren De Bont, Kanters, Kools en Van de Wassenberg vinden het van het grootste belang dat zoveel mo gelijk particulieren en de woning bouwvereniging door deze regeling tot verbetering van het woongerief komen. Men vraagt welke stappen de gemeente op dit terrein onder nomen heeft. Op deze schriftelijk gestelde vra gen, antwoordde de voorzitter als volgt: 1. Er blijkt bij de bevolking inderdaad grote belangstelling te bestaan voor openbare behandeling van een aantal zaken. 2. Bij aan neming van de nieuwe wet Alge mene Wet Bijzondere Ziektekosten, staat het nog niet vast dat alle in richtingen waarin ingezetenen van Waspik verblijven, erkend zullen worden. Gezien de garantieverkla ring blijft de gemeente aansprake lijk voor de financiële verplichtin gen. In de begroting van 1968 kan een en ander beslist nog niet door werken. Bovendien is nog niet dui delijk wat de wetgever bedoelt in zaken als zak- en kleedgeld. Voor 1967 verwachten we voor in deze een uitgave van 185.000,Onder het nodig voorbehoud zouden we wel kunnen stellen dat de gemeen terekening een gunstiger aanzien zou kunnen krijgen. 3. De relatie Oosterhout gaat niet verder dan de schoolartsendienst. Op stadsgewes telijk niveau is gesproken over am bulancedienst e.d. Met betrekking tot de sociale werkplaats in Waal wijk, zijn nadere besprekingen in 't verschiet. 4. De onderhavige kwes tie staat in geen enkel verband met gemeenschappelijke regelingen of wat dan ook. Deze sporthal is er louter voor en door Waalwijk ge bouwd. Om niet het ongenoegen van de eigen plaatselijke verenigingen op de hals te halen, is het toch van zelfsprekend dat wij in een derge lijke situatie hetzelfde zouden han delen. De uitdrukking „niet sympa thiek" acht ik hier dan ook niet op haar plaats. 5. We zouden het betreuren als onze gemeente, waar nog zoveel gesaneerd moet worden, niet meer voor woningwetwoningen in aan merking zou komen. Overigens zijn er na de oorlog meer particuliere- dan woningwetwoningen gebouwd. Laten we hopen dat deze lijn zich /door zal trekken. Eind augustus, de 29ste, had ik een bespreking met 'n lid van het provinciaal bestuur. Op 22 september kon een panklaar plan van 16 woningen, compleet met in schrijving aan volkshuisvesting worden aangeboden. Met betrek king tot de activiteiten van de bouwvereniging, kan ik gerust stel len: men is druk doende de naam „bouw"-vereniging waar te maken. Er zijn opdrachten gegeven voor 't ontwerpen van plannen voor de bouw van bejaarden- en premiewo ningen. 6. Het ontwerp voor een rondschrijven aan de bevolking om trent deze materie, ligt klaar. Sinds 1 juli zijn slechts drie aanvragen binnengekomen. Niet vreemd overi gens, omdat het grootste deel van de woningen die verbetering behoe ven, voor krotopruiming in aanmer king komen. Ook woningsplitsing is slechts sporadisch mogelijk. Veertien mensen zijn gedood en 89 gewond bij de treinramp, die donderdagochtend om half vijf vlak bij het station van San Nicola Var- co in Zuid-Italië is veroorzaakt door een kudde ossen, die door 't nood weer op hol was geslagen. Zij sta ken de spoorlijn over op het mo ment dat de sneltrein Palermo Rome en de exprestrein Milaan Palermo elkaar moesten passeren. Beide treinen ontspoorden. Vijftien rijtuigen werden vrijwel geheel vernield. Hoewel dokter P. Zwaan uit Stads kanaal dacht dat de kleuter, die kort tevoren uit het water was ge haald al overleden was, paste hij toch mond-op-mond-beademing toe. Na ongeveer tien minuten had hij succes. De levensgeesten keerden weer in het schijndode kind, waar bij hart- noch polsslag te voelen was geweest. Het 2-.jarig jongetje H. M. uit een gezin met twee jonge kinderen in Stadskanaal was tijdens het spelen in een vaart terecht gekomen. Het werd er uit gehaald en twee leden van de EHBO pasten eerste hulp toe. Ze leken met hun pogingen weinig succes te hebben. Toen de dokter kwam, leek het kind dood. Het jongetje werd later overge bracht naar het Acadamisch Zieken huis in Groningen. Zijn toestand is thans redelijk. Apollo 4, het eerste Amerikaanse maanschip dat met een 110 meter hoge Saturnus-raket van 3000 ton in de ruimte werd gebracht, is na een enerverende proefvlucht van 8 uur en 7 minuten onbeschadigd op aarde teruggekeerd. Het Apollo-vaartuig, dat in plaats van drie astronauten, drie compu ters aan boord had, kwam neer in de Stille Oceaan, 1000 kilometer ten noordwesten van Hawaii. De be manningsleden van het vliegdek schep Bennington, juichten toen zij de vijf ton wegende cabine op 10 kilometer afstand aan drie reusach tige parachutes statig uit de hemel zagen dalen. Donderdagmorgen om 5 minuten voor tien is de stoptrein Maastricht- Eindhoven bij Heythuysen tegen 'n dieseltrekker met aanhangwagen, beladen met 20 ton kolen, gebotst. De machinist van de trein, de 35- jarige J. Bruinsma uit Eindhoven en de hoofdconducteur B. Niessink (38) uit Maastricht, die bij hem in de cabine stond, werden op slag ge dood. De chauffeur van de trekker, de 34-jarige W. de Groot uit Wy- chen, werd zeer zwaar gewond naar het Laurentiusziekenhuis in Roer mond gebracht, waar hij 's middags rond vijf uur overleed. Zes trein reizigers raakten door de hevige botsing gewond. Twee moesten in het ziekenhuis blijven. De anderen konden later naar huis worden ge bracht. (alles eigen fabrikaat) De 7-jarige Koos de Vries, die evenals zijn vader en grootvader door zijn moeder met thallium is vergiftigd, is nu buiten levensge vaar. Het kind zal evenwel nooit een volwaardig mens kunnen wor den. Uit de sectie op het lichaam van de heer J. de Vries (43) is on omstotelijk komen vast te staan dat hij door thalliumvergiftiging over leden is.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 1