waaLwij kse en lAnqstRAAtse couRAnt Stichting „De Werft" te Kaatsheuvel ontvouwde plan nieuw gemeenschapshuis a.d. Hoofdstraat Jud. Timmermans stelde zaterdag afd. autotechniek L.T.S. ingebruik 1ÜT0BANSEN 25% korting met MAANDAG 11 DECEMBER 1967 88e JAARGANG No.99 De tcho vad het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij AntooTi Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit olad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28-|- 2 ct. inc.k.) 0,30 p rnnd 1.2010 ct. ine k.) ƒ1,30 p kwrt, t3.40-f 10 ct. inc.k.f3,50 p. kwrt p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Cnnfradadvortenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Pr van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" In de recreatiezaal van „Huize Bethlehem" heeft het bestuur van de Stichting „De Werft" de plannen bekendgemaakt voor de oprichting van een gemeenschapshuis te Kaatsheuvel. Ter realisering van dit plan heeft men het oog laten vallen op het patronaatsgebouw van de pa rochie St. Jan aan de Hoofdstraat. Voor deze bijeenkomst bestond gro te belangstelling van de zijde der plaatselijke gemeenschap. In zijn welkomstwoord namens het Stichtingsbestuur, betrok de voor zitter, de heer P. van Gils, in het bijzonder burgemeester L. van Erp, de heren geestelijken en de heren Van Oei'le en Van der Voort van het Provinciaal Opbouworgaan te Tilburg. Tevens stelde hij de ande re leden van het bestuur voor, t.w. de heren Andr. v. Riel, vice-voor- zitter, J. van Gennip, secretaris, W. Zoon, penningmeester, kapelaan H. de Groot, A. Pooters, C. Vesters, W. Weijters en F. Willems. De heer Van Gils memoreerde eerst dat kapelaan De Groot eind vorig jaar 'n aantal mensen gepolst had over de situatie van het voormalige patro naatsgebouw, waarbij gesteld werd dat een gebouw met zo'n centrale ligging in de plaats toch wel voor meer activiteiten zou kunnen die nen als b.v. repetitie van het parochieel zangkoor. Nadat op 16 januari van dit jaar een eerste bespreking werd gehou den, volgde op 2 maart de oprich ting van de Stichting en werd het bestuur geformeerd. De heer Van Gils ontvouwde de ontwikkeling van het plan, dat aanvankelijk behelsde het patronaat van binnen en buiten wat op te knappen en hieraan 50.000,te besteden. Dit plan vond echter bij de officiële instan ties geen warm onthaal, die slechts medewerking wilden geven aan een goed en verantwoord plan, hetgeen resulteerde in een gebouw dat aan allerlei activiteiten een verantwoor de en moderne accomodatie biedt. Er werd zelfs geopperd het patro naatsgebouw te laten wat het is en elders in de gemeente een geschik te plaats te vinden en helemaal op nieuw te beginnen. Dit was echter geen eenvoudige zaak; indien zulk een plaats voorhanden zou zijn, zou deze, wat betreft de aankoop van de grond, al handen vol geld kosten. Na rijp beraad met' de diverse in stanties, richtte 't bestuur zich toch op het patronaatsgebouw vanwege een doorslaggevend aspect. De in breng van het gebouw door 't kerk bestuur van de parochie St. Jan gaf het bestuur al een flinke stoot in de goede richting ten aanzien van het particulier initiatief, hetgeen de overheid eist, wil men het ge bouw gesubsidieerd krijgen. Na een oriëntatiebezoek bij een 10-tal gemeenschapshuizen en be spreking van de daarna opgestelde rapporten, toog het bestuurslid Wil lems als deskundige aan het werk om het toekomstige gebouw in gro te lijnen op papier te zetten. Aan gezien het gehele plan ineens ge realiseerd moest worden, werd hier voor architect H. Prins ingescha keld, in nauw overleg met de heer Willems. Inmiddels waren gesprek ken op gang gekomen met het ge meentebestuur, het provinciaal op bouworgaan en het provinciaal con tact-bureau van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk Werk. De heer Van Gils ont hulde dat het plan thans op papier gereed is en dat de kosten hiervan op 500.000,geraamd worden. Voor 1 januari 1969 hoopt men het te realiseren. Vice-voorzitter A. v. Riel ging in op de achtergronden van het initia tief van de functie van het gebouw in de toekomst. Hij wees er op dat het bestuur geen enkele pretentie heeft, maar hard gewerkt heeft tot nu toe, omdat dit project, dit ge bouw, zoveel pretenties heeft. De plaats mag veel pretenties hebben. Hij meende dat het te weinig zin heeft terug te gaan in het verleden en te mijmeren over wat hier vroe ger allemaal kon. We leven nü en zullen van dit moment af verder moeten. Hoewel er veel negatieve zaken ter plaatse te bespeuren wa ren, wilde hij het liever hebben over de positieven! Hij wees in dit verband op de gemeente, die bouwt en saneert, op verenigingen die de moderne mentaliteit aanvoelen en goed draaien (parochie St. Jozef), op de juiste mensen, die kwijnende zaken frisse lucht inpompen (Volks universiteit), op de jeugd die zelf het heft in handen neemt (de so- zen), de kerk, die mee zoekt en denkt waar ze wel moet zijn en waar niet, de groeiende openheid onder de bevolking enz. Met ver wijzing naar het doel van de Stich ting: „oprichting, beheer en exploi tatie van gebouwen, die voorzien in de behoefte aan geschikte lokaal ruimte voor alle plaatselijke vereni gingen en stichtingen op maat schappelijk, levensbeschouwelijk, recreatief en cultureel gebied", kon het bestuur, met inachtnarne van bestaande huisvesting en actie op de in de doelstelling omschreven ter reinen, toch een ontstellende leem te aan accomodatie constateren en daarnaast een zekere verkilling, in sluimering, laksheid en zelfs apa thie. Om in dit laatste meer zeker heid te hebben, werden diverse in stituten en organen geraadpleegd, die stelden dat er in Kaatsheuvel een lacune is aan instituten op so ciaal-cultureel terrein. Daarom durf de het bestuur van „De Werft" ver der te werken aan haar plannen, gesteund in haar overtuiging dat dit gebouw als zodanig bij kan dra gen in de algemene tendenz en be hoefte tot de noodzakelijke verbete ring van het leefklimaat; juist daar in zal „De Werft" haar grootste functie moeten hebben. Het bestuur is de zekerheid toegedaan dat er anders een leegte ontstaat, die steeds echter te vullen zal zijn. Zolang het klimaat niet verandert, zullen onze jonge mensen de plaats uit blijven stromen en er te weinig nieuwe mensen komen wonen. „Welnu, wij zien „De Werft" als een zeer belangrijke stap om Kaats heuvel die aantrekkelijkheid te ge ven die het verdient", aldus de heer Van Riel. „Wij doen een beroep op u om het ook zo te zien. De basis immers van het gebouw is „van de gemeenschap, voor de gemeen schap". Dit zal u hopelijk ook reeds duidelijk zijn aan de openheid van de aanpak en organisatie. Het blijkt trouwens reeds uit de naam „De Werft", die het eigene en het geza menlijke suggereert. Het „dat kan bij ons op de werft" weegt even zwaar als „dat is onze werft". Wat elders met een gemeenschapshuis bereikt kan worden, zal ook hier gehaald kunnen worden". De heer Van Riel wees er op, dat het gebouw dient te beantwoorden aan eisen uit diverse kanten te stel len, een mogelijkheid tot huisves ten. Ook nieuwe behoeften, moder ne vormen, die nog moeten groeien, experimenten, zullen er in mogelijk moeten zijn. Het bestuur ziet da+ zelfs als het belangrijkste, dit mede ter geruststeling voor hen die zich zorgen maken over de toekomst van hün gebouw. Aan het slot van zijn toespraak stelde de vice-voorzitter o.a.: „We hebben een vrij nuchtere aanpak en ^zullen ons niet laten ont moedigen door zwartkijkers; in zo veel kleinere plaatsen hebben we gezien dat het kan, waarom zouden wij dat niet kunnen. Alles eist een professionele, bedrijfseconomisch verantwoorde aanpak, d.w.z. geen moordende concurrentie voor de mensen uit de horeca-sector. In goe de samenwerking met verenigingen, die een gebouw exploiteren, zullen de mogelijkheden en eigen kansen worden afgetast en afgewogen. In andere plaatsen hebben we kunnen beluisteren dat door de groei van het gemeenschapsleven de overige gebouwen in hun exploitatie mee gaan profiteren. Mocht u beweerd willen hebben dat we de gemakke lijkste weg gekozen hebben door ons alleen met de totstandkoming van een gebouw te belasten, dan kunnen wij u zeggen dat ons be stuur zich pas gesplitst heeft in een exploitatie- en een programma commissie. Deze laatste, die nog flink uitgebreid moet worden, zal zich neutraal opstellen, slechts sti muleren. Daarbij zal zij wellicht ge holpen worden door de sociaal-cul tureel opbouwwerker, wiens komst in het verschiet ligt, maar voorna melijk geholpen door u. U zult het gebouw moeten benutten. Startend Vanuit en samenwerkend met de be staande activiteiten, moeten we naar een veelzijdig en bloeiend ge meenschapsleven. Dat moet kunnen. Het hoeft niet groots en volgens 't boekje, maar wel bruisend zoals on ze bevolking kan zijn". Burgemeester L. van Erp gaf de visie van het gemeentebestuur op het plan. Hij getuigde van zijn gro te dankbaarheid voor het genomen initiatief, omdat hij zich realiseer de, welke grote zorgen en verant woordelijkheid het bestuur hier op zich heeft genomen. Hij wees op de grote behoefte aan ruimte ter plaat se, waarin het gemeenschapsleven zich kan afspelen. „Het is dat type initiatief waar het gemeentebestuur steeds weer op hamert", aldus dhr. Van Erp. Het kan mogelijk 'n halt toeroepen aan het vertrek van de mensen van hier naar elders, dat in de hand gewerkt wordt door een eenzijdig werkpatroon en door de onmogelijkheid hier opleidingen te volgen. Een goed gemeenschapsle ven zou volgens hem de binding echter groter maken. De bur gem. prees de geste van het kerkbestuur, dat door het schenken van het ge bouw getoond had op welke wijze de schouders gezet moesten worden onder het initiatief van „De Werft". Nadat de heer Van Gils de hulp had gevraagd bij de organisatie van velerlei zaken rond de realisering van de plannen en voor de toekomst bij de exploitatie van het gebouw en de heer Willems aan de hand van dia's de situatie van het oude en 't nieuwe gebouw had toegelicht, volg de er een geanimeerde gedachten- wisseling, waaruit bleek dat men in het algemeen welwilend stond ten opzichte van het initiatief van het bestuur van „de Werft". Blijkens de toelichting van de heer Willems zal het patronaat, dat in 1923 gebouwd werd, een drasti sche verandering en uitbreiding on dergaan. Op de eerste plaats zal de hiertegen leunende conciërgewoning worden afgebroken. Voor het huidi ge hoge gebouw komt een laagbouw met een niéuwe entree, voorzien van een luifel, waar men per auto voor kan rijden en droog kan bin nen komen. De laagbouw wordt doorgetrokken op de plaats van de huidige conciërgewoning en bestaat uit een zaal van 12.60 bij 6.90 m., een foyer van 220 vierkante meter en twee kleedkamers, allemaal met schuifwanden. Achter de entree komt een grote hal met garderobe en toiletten. Aan de oostzijde van de tegenwoordige grote zaal is een laagbouw geprojecteerd met aparte entree, welke bedoeld is als leeszaal bibliotheek. Het huidige vergader zaaltje en zaaltje voor de biblio theek vóór in het gebouw, alsmede de trap naar de eerste verdieping, worden opgeruimd. Naast bovenge noemde zaal en foyer komt hier ook nog een keuken, waardoor ook par tijen in het gebouw kunnen worden gehouden. Het balkon in de toneel zaal verdwijnt. Er komt een ver laagd plafond, waardoor de kap constructie aan het oog onttrokken wordt. De wanden van de zaal krij gen een houten lambrizering, ter wijl het hele toneel zal worden ver nieuwd en vergroot, zodat grote ge zelschappen kunnen optreden. De foyer zal tevens dienst kunnen doen als kindercrèche, wanneer de ou ders naar de kerk gaan. Op de eer ste verdieping krijgen hét kan toor en de spreekkamer van het Kath. Instituut voor Maatschappe lijk Werk, alsmede het vergader zaaltje een modern aanzien, evenals de nieuwe voorgevel. Het door het bestuur ontworpen bezettingsschema noemt o.a. voor de AUTOBEDRIJF H. v. d. MEIJDENBERG N.V. Burg. v. d. Klokkenlaan 25-27 Waalwijk Tel. 04160 - 2443 - 4541 grote zaal en/of foyer: jeugdsoos, volksuniversiteit, kermis- en carna- valsgebruik, campingavonden in de vacantieperiode, ziekentriduum, Ro de Kruis, ontvangsten Oranje-Comi té, St. Nicolaas, eventueel Culturele Kring, revue- en toneelgezelschap pen, tentoonstellingen, jubilea, af scheidsrecepties enz., sportevene menten, ouderavonden, boerenorga- nisaties, bejaarden, contactavonden, dansschool, jeugdwerk en overige sociaal culturele verenigingen. Klei ne zaal boven voor vergaderingen van verschillende verenigingen en organisaties. Kleinere grote zaal be neden: instructieavonden B.B., re petities, instructie EHBO, muziek school. Wij deden hiermee maar een greep uit de vele mogelijkhe den die het bestuur zich gedacht had. Toen in oktober 1941 de Nijverheidsschool te Waalwijk met 60 leerlingen van start ging, was dat niet zo maar een slag in de lucht. Reeds na het eerste jaar van haar bestaan werd dit bewezen, want in 1942 bedroeg het aantal ingeschreven leerlingen 165, hetgeen dus ruim een verdubbeling betekende. De basis, die in 1942 is gelegd, is een hecht fundament geweest voor de groei tot wat nu de L.T.S. is. De groei, waarvan ik zoëven sprak heeft zich in twee richtingen voltrokken; zowel in de breedte als in de diepte. Tot de groei in de breedte zou ik op de eerste plaats willen rekenen de toename van het aan tal afdelingen, waarin onderwijs wordt gegeven. Bestond de opleiding in 1941 slechts uit twee afdelingen, te weten een afdeling schoenmaken en een afde ling metaalbewerken, thans kan men een keuze maken uit niet minder dan zeven richtingen. Deze groei in het kort geschetst: in 1946 werd de afdeling timmeren in het leerprogramma opgenomen; in 1954 de afdeling metselen en in 1966 de afdeling autotechniek, van welke vandaag de officiële opening plaatsvindt. Het tweede kenmerk voor de groei in de breedte is de voortdurende toe name van het aantal leerlingen. Zoals gezegd bedroeg het aantal leerlingen in 1941 60 en in 1942 165. In het jaar 1946 was dit aantal gegroeid tot 205; in 1954 tot 330 en momenteel bedraagt het aantal ingeschreven leer lingen 1200, of anders gezegd 't twin tigvoudige van dat in 1941. Naast deze ontwikkeling in de breedte staat een ontwikkeling in de diepte. Hier voor zou ik 3 kenmerken willen aan halen. Ten eerste het feit, dat in '59 is geïntroduceerd de voorbereidende klas; een oriëntatie-jaar waarin de leerlingen worden begeleid bij de vor ming van hun keuze; ten tweede het feit dat naast het dagonderwijs het avond- en part-time-onderwijs is op genomen en ten derde de mogelijk heid tot het volgen van de opleiding Bewijs Algemene Ontwikkeling. Mijnheer de voorzitter, dames en heren, ik dacht dat ter gelegenheid van de officiële ingebruikneming van een nieuwe afdëling een feit, waarin een stukje toekomst is geconcretiseerd een terugblik op de voorbije ontwik keling op zijn plaats was", aldus de heer Jud. Timmermans. ,,U hebt een indruk gekregen van de dynamische groei, die deze L.T.S. gekenmerkt heeft. Een van de voor naamste oorzaken hiervan is ongetwij feld de streekfunktie die zij altijd ver vuld heeft. Meer dan 70 pet. der leer lingen is afkomstig uit gemeenten buiten Waalwijk. Het gebied dat de L.T.S. „bestrijkt" strekt zich uit naar het zuiden tot en met Kaatsheuvel, naar het oosten tot en met Vlijmen, naar het noorden tot en met Veen en Drunen en naar het westen tot en met Waspik, Wanneer we onze aandacht verplaatsen van het verleden naar het heden en de toekomst dan wordt onze aandacht op de eerste plaats gericht op de jongste loot aan de L.T.S.-stam: de afdeling auto-techniek. Mijnheer de voorzitter, het lijdt geen twijfel dat er een grote en voortdurende groeien de behoefte bestaat aan geschoolde monteurs. Ter adstructie wil ik gaar ne met U hiervoor 3 argumenten na der bezien: 1. de ontwikkeling in het aantal auto's in Nederland en Noord- Brabant, 2. de groei in de werkgelegenheid met betrekking tot het garagebe drijf, waarbij ik me wil beperken tot de direkte omgeving, en 3. de ontwikkeling in de technische hulpmiddelen. De groei in het Nederlandse auto park is stormachtig geweest. Liet aan tal personenauto's is in het tijdvak 1961 tot 1966 toegenomen met 886.726 stuks, hetgeen betekent dat ten opzichte van 1961 het personen- wagenpark meer dan verdubbeld werd Het aantal vrachtwagens steeg in de zelfde periode met 81.029 stuks en bedroeg in 1966 anderhalf maal het aantal in 1961. Van het totale aantal motorvoer tuigen in Nederland neemt deze pro vincie 12'Vè pet. voor haar rekening, waarmee zij, na Noord- en Zuid-Hol land op de derde plaats van de rang lijst staat. Voegen we aan de genoem de groeicijfers toe het feit, dat het gemiddelde jaar-kilometrage per auto nauwelijks is gedaald, n.l. van 18.700 mk. in 1961 tot 18.000 km. in 1966, dan zou er alleen al op grond hiervan sprake zijn van een sterk groeiende behoefte aan automonteurs. Het tweede argument, de groeiende werkgelegenheid in het garagebedrijf in de omliggende gemeenten geeft 'n meer concreet beeld van de behoefte aan geschoolde arbeidskrachten. In Waalwijk en naaste omgeving zijn thans ruim 40 garages gevestigd naast een 15-tal landbouwmechanisatiebe- drijven en een (beperkt) aantal bedrij ven met een eigen onderhoudsdienst. Een en ander betekent, dat sinds '60 het aantal vestigingen van dit soort bedrijven met 100 pet. is toe genomen. In de genoemde bedrij ven vinden thans ruim 350 man nelijke arbeidskrachten emplooi, een aantal dat, gezien de in het voorgaan de geschetste ontwikkeling in het autobezit, in het jaar 1970 tot 600 kan zijn uitgegroeid. Een zeer belangrijk argument acht ik voorts de ontwikkeling in de tech niek, die zich zowel in de auto als in het instrumentarium van de monteur manifesteert. Teneinde de kwaliteit, de snelheid en efficiency en de graad van perfectie van auto en werkzaam heden van de monteur op te voeren, zijn tal van nieuwe technische vin dingen geïntroduceerd. Een juist en optimaal gebruik hiervan kan echter slechts worden gerealiseerd als de ge bruiker vertrouwd is met de mogelijk heden en, wat vaak nog belangrijker is, met de beperkingen welke aan de ze hulpmiddelen zijn verbonden. In dit gezelschap hoef ik niet nader te expliseren dat hiervoor scholing een strikte eis is. Ik meen dat met dit summier over zicht reeds voldoende is aangegeven dat de uitbreiding van deze L.T.S. met een afdeling autotechniek geen over bodige luxe is. Indien het tot de funk- tie van de L.T.S. behoort: het schep pen van mogelijkheden tot het volgen van dat technisch onderwijs, waaraan een duidelijke behoefte bestaat, dan ligt hier zelfs een noodzaak voor de ze uitbreiding. Tot slot zou ik nog graag een en kel woord willen zeggen over de re latie onderwijs en bedrijfsleven. In 't voorgaande is het accent misschien te zeer gelegd op de funktie van het bedrijfsleven als basis voor het on derwijs. Ik wil met nadruk verklaren dat de relatie evenzeer omgekeerd ligt U weet beter dan ik dat een motor niet kan blijven draaien wanneer niet regelmatig nieuwe en betere smeer middelen en onderdelen worden toe gevoegd. Afgezien van het feit, of deze beeldspraak de relatie juist en volledig weergeeft, zult U begrijpen dat om haar taak goed te vervullen en de noodzakelijke groei, zowel kwantitatief als kwalitatief te kunnen handhaven, het bedrijfsleven behoef te heeft aan personeel, dat na scho ling, met de mogelijkheden van de tijd zijn meegegroeid. Met het oog op deze wisselwerking tussen bedrijfsle ven en onderwijs beschouw ik het dan ook als een eer dat U mij, als verte genwoordiger van het bedrijfsleven, hebt gevraagd deze opening te ver richten. Ik zou deze rede willen besluiten met U en uw bestuur en allen, die bij het onderwijs aan deze L.T.S. betrok ken zijn van harte geluk te wensen met de nieuwe loot aan deze „onder- wijsstam" en met de wens dat U bij de toekomstige ontwikkeling van uw school, niet in het minst voor uw leer lingen, veel succes mag hebben. Ik dank U". OPENING Voordat de heer Timmermans zijn openingsrede hield, was het de voor zitter van het schoolbestuur, de heer J. de Kort, die allen welkom heette. Onder de genodigden merkten wij op naast burgemeester Teijssen (lid van het schoolbestuur) ook de burgemees ters L. van Erp van Loon op Zand en H. Welling van Waspik, Drs. Smits van de Kamer van Koophandel, de meeste leden van het lerarenkorps en het personeel van de Nijverheids school, alsmede Drs. Schouten van 't Willem van Oranje College en velen uit het bedrijfsleven van Waalwijk en omgeving. In z'n welkomswoord wees de heer J. de Kort op het nut van de nieuwe afdeling en vertelde tevens, dat er inmiddels nieuwe plannen in wording zijn om de school, die thans in dag- en avondcursussen 1200 leer lingen telt verder uit te breiden, waar bij gedacht wordt aan een cursus voor minder begaafde leeringen en de in richting van twee gymnastieklokalen. Deze beide aanwinsten van de school zouden in de vroegere lederfabriek van Van Wagenberg-Festen aan de Burg. v. d. Klokkenlaan moeten wor den ondergebracht. De contacten met het bedrijfsleven noemde de heer De Kort uitstekend. Hij kon echter niet nalaten om meer medewerking te vra gen. Een gelukkige bijkomstigheid van de iets minder geworden econo mische situatie noemde de heer De Kort de veranderde opvatting ten op zichte van 't voltooien van de school. Voorheen werd de jeugd van school gehaald, direct na het overschrijden van de leerplichtige leeftijd. Nu kan de cursus tenminste worden voltooid, doordat men is gaan zien dat vakken nis en een goede instelling noodza kelijk zijn geworden. Voor b.v. medezeggingschap; in spraak in de bedrijfsvoering is een gedegen vorming van de jongelui no dig. Naast de normale vakgerichte op leiding biedt de L.T.S. deze ontwik keling. Een belangrijke factor voor 'n goed leiden van de school noemde de heer De Kort, het bedrijf sleven. Voor het organiseren van excursies, het toe kennen van prijzen voor bepaalde prestaties en het houden van 'n sport dag, vroeg de voorzitter van 't school bestuur dan ook om een geringe fi nanciële steun. De Nijverheidsschool, aldus de heer De Kort, is in de loop der jaren meer geworden dan een ver gaarbak van jongelui, die niet zo goed meekunnen. De nieuwste afdeling Autotechniek of officieel autoherstel- len noemde hij belangrijk voor het bedrijfsleven. Door een enorme inbreng van prak tijkleraar Koenders, maar ook door de jongelui zelf, is veel bijgedragen in de totstandkoming van de huidige outillage. De heer De Kort bracht dank aan Architect Oskam uit Eind hoven en aannemer De Bont-v. Hui ten uit Nieuwkuijk, die mede gezorgd hebben dat het gebouw van de afde ling kon worden gerealiseerd. De mo gelijkheid om te komen tot meer ge richte opleidingen noemde de heer De Kort alleszins mogelijk door de mo derne outillage van de school b.v. op leidingen voor meet- en regelappara- tuur. Zaterdagmiddag werden de ga ragehouders door de jongste aanwinst van de Nijverheidsschool rondgeleid, terwijl hedênavónd én woensdagavond tussen 19.00 en 21.00 uur Openbare lessen zullen worden gegeven, om de ouders en eventueel andere belang stellenden in de gelegenheid te stellen van de nieuwe vorm van onderwijs kennis te nemen. Hierna gaf de heer De Kort het woord aan de heer Tud. Timmermans, voorzitter van de Kamer van Koon- handel en Fabrieken voor Noordelijk Noord-Brabant. Hierna werd de nieuwe afdeling bezichtigd, waarbij de praktijkleraar, de heer Koenders de nodige toelich tingen gaf. Na afloop van de offici ële plechtigheid bood een der lerarm namens de collegae der heer Koen ders een geschenk aart, ter verrijking van het praktijklokaal. Mevrouw Koenders ontving bloemen. CuFTr De 65-jarige mevr. Schillings uit Nijmegen is vrijdagavond levend verbrand bij een verkeersongeval op de E 9 tussen Roermond en Maastricht. Haar man was ir. dichte mist even uit de auto gestapt om zich op de weg te oriënteren. Een vrachtauto reed achterop de perso nenauto. die onmiddellijk in brand vloog. Pogingen van de man zijn vrouw uit de brandende auto te krijgen, mislukten.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 5