*3s}*>- wAAlwijkse en LanqstRAAtse couRant BESTELLERS LOPEN GEMIDDELD TIEN KILOMETER PER DAG OPEN OOG van C~fT[ierio LIJFRENTEPREMIE W. Timmermans en Zonen 15 bestellingen r ffwlikiche Stoomdrukkerij «tl Z'Id. (l^+loSIS) /li» De tijd, dat de PTT de aan haar zorgen toevertrouw de poststukken voorzag van 't nu wat uitdagend klin kende opschrift ,,'s avonds gepost - 's morgens be steld" ligt al weer vele jaren achter ons. Misschien zal deze slagzin bij een aantal lezers reminiscenties wekken aan goede, oude •- maar lang vervlogen tij den. Als dat inderdaad zo is, blijkt eens te meer, dat de mens geneigd is het verleden te idealiseren, want - al wordt het bewuste stempel niet meer gebruikt - ook nu is het gelukkig nog regel, dat brieven die de aan sluiting od de nachtnost halen, in vrijwel het ge hele land de volaende morsen worden besteld, In WaaSwijk arriveert post om half zes Snelle en langzame post -^3xcluóieve cïlerenkleclincj WAALWIJK Verbetering van werkmethoden Bestelfouten Volledig adres Nu...: minder belasting Straks: meer inkomen Cijfers postbestelling Waalwijk HOOFDPIJN POEDERS KIESPIJN poeders HOEST poeders werken GRIEP poeders verrassend Schoenfabriek „Moka" in Kaats heuvel gaat sluiten VRIJDAG 15 DECEMBER 1967 88e JAARGANG No. 100 De tcho van het Zuióen Abonnement Hoofdredacteur JAN TIELEN <%C\L W I I ^>1 I LCAI IVJD IK«W \jVVHV4AI I I; p. kwrt. p. post 4, -by girobetaling Gironummer 1069687 (bij incasso p. postkwit. 7B ct. extra) Dit blad verschijnt 2x per week Advertentieprijs: 14 cent per mm. Losse nummers 20 cent Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 B'treausGrotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002Telegram-adres „ECHO" Kerst- en nieuwjaarsdrukte brengt hoogspanning bij PTT in Waalwijk (Van onze verslaggever) Die postbestelling is wel het meest arbeidsintensieve deel van het ge hele postbedrijf, dagelijks worden hiervoor circa 15.000 mensen inge zet. Waar de bestelling bovendien de meeste raakpunten met het pu bliek heeft, ligt het voor de hand, dat juist over dit dienstonderdeel nogal eens klachten worden geuit. Het spreekt vanzelf, dat vrijwel iedereen er prijs op stelt de post 's morgens in huis te hebben, maar ook de meest veeleisende gebrui ker van PTT-diensten zal er begrip voor hebben, dat het onmogelijk is de post overal vóór acht uur te be stellen. En zelfs al zou dat wel luk ken, ook dan zou het voor een aan tal bedrijven niet ideaal zijn, denkt j u maar eens aan de vele winkels, die pas om 9 uur opengaan en waar de besteller voor dat tijdstip alleen de gewone brieven kwijt kan. Pak jes, aangetekende stukken, port- stukken en noemt u maar op, alle zendingen dus, die niet simpelweg in de brievenbus kunnen worden gedeponeerd, kunnen pas worden afgegeven op het moment, dat de winkel „bemand" is. Bij de opzet van de besteldiensten wordt natuurlijk rekening gehou den met dergelijke omstandighe den, maar het gevolg daarvan is weer, dat een enkel kantoorgebouw, dat toevallig in zo'n winkelstraat is gevestigd, de post ook pas na 9 uur ontvangt. De Fransen zeggen het zo mooi: „Het is moeilijk om het de hele we reld en je schoonmoeder naar de zin te makenWij ondervinden - dat dagelijks. Ook in Waalwijk wordt er veel aandacht besteed aan dit onderdeel van de PTT-dienst. In de loop van de nacht, of in de vroege ochtend rond half 6 komt de post met een 6 tons aanhangwagen uit Den Bosch in Waalwijk aan. Dan staat men voor het enorme karwei van de sor tering. „Dat is logisch, zult u zeg gen, maar realiseert u zich wel wat dat sorteren betekent", vertelde ons de heer Bockstael, direkteur van het kantoor Waalwijk. De totale voorbereiding van de bestelling vergt heel wat vroege ochtenduren. Allereerst moeten de tientallen zakken worden gestort, waarna de poststukken worden gesplitst. Als de stukken in wijken zijn gesor teerd gaat men ze op adres zetten waarna de vervoermiddelen wor den beladen. Maar ook als de be steller alles netjes op huisnummer heeft staan, kan hij nog niet direct de straat op. In elke bestelwijk zit ten nl. de nodige verhuizingen en aangezien de PTT de post op ver zoek gedurende drie maanden gra tis naar het nieuwe adres doorzendt moeten de na te zenden stukken vóór de bestelling worden uitge licht. Bovendien zijn er vrijwel elke dag wel de nodige puzzels op te lossen, moet de besteller de portstukken gereed maken en dienen de te be stellen aangetekende stukken te Worden overgenomen. Er wordt in Waalwijk dan ook onder hoogspan ning gewerkt om op de vastgestelde tijd tussen 8 en 8.30 uur met de be stelling te kunnen beginnen. De kans dat de besteller zijn eerste klant dan nog uit bed moet bellen is lang niet denkbeeldig. Waalwijk is ingedeeld in 15 be- stellopen voor de briefpost en 4 wij ken voor de pakketpcst en grotere briefpakjes. De meeste zaken en ook wel particulieren hebben een van de 132 postbussen in gebruik. Een postbus kan, als men er prijs op stelt de post 's morgens vroeg naast zijn ontbijtbordje, of bij de aanvang van het kantoorwerk wil hebben, vaak de oplossing brengen. Zoals de PTT voorlichtingsdienst 't „PTT-Nieuws" schrijft is het voor de PTT altijd 'n wat hachelijke zaak iemand aan te raden een postbus te nemen. De te genpartij is immers maar al te gauw geneigd om te zeggen: „een mooie zaak, ik moet de post zelf afhalen en nog geld toegeven ook". De PTT is er zich terdege van bewust, dat het afhalen van de post vooral als het bedrijf ver van het postkantoor ligt of de bewoner in een van de buitenwijken woont soms veel problemen met zich mee brengt. Er zijn daarom wel eens stemmen opgegaan om „rijdende postbussen" op vastgestelde tijden standplaatsen te doen innemen in wijken zodat iedereen daar zijn post zou kunnen afhalen. Naast een besteller voorman be schikt het kantoor Waalwijk over 21 bestellers. De stad is in 4 bestel- groepen gesplitst, binnen welke De straatindeling, wijk voor wijk groepen de uit te voeren besteHo- pen en pakketpostwijken in een rouleersysteem zijn opgenomen. Dit houdt in dat de bestellers met een steeds terugkerende regelmaat in verschillende stadsgedeelten de post bezorgen. Voor het vervoeren van de te bestellen stukken pakket ten wordt in hoofdzaak gebruik ge maakt van het rijwiel. Het bestel lerswagentje gebruiken de „voet bestellers". Een elektromobiel is beschikbaar voor de uitvoering van de pakketpost en brief-pakjesbestel- ling in de buitenrand van de stad, terwijl voor de bezorging van deze 4» Via de grote sorteerband komen de duizenden stuks post in de ver zamelbak waar gesorteerd wordt poststukken in de binnenstad drie carriers worden gebruikt. De bestel lers leggen heel wat kilometers af. De af te leggen kilometers variëren afhankelijk van de grootte van de loop, in de kom van circa 2 km tot ca. 10 km. In 't geval dat aan een kombestelling een gedeeltelijke bui tenwijk is vastgekoppeld kan het aantal af te leggen kilometers tot circa 18 oplopen. Aan voortuinen wordt in bepaalde wijken boven dien nog ongeveer 3 km belopen. Zoals reeds in het begin van dit artikel werd gezegd, gaat de stel regel 's avonds gepost - 's morgens besteld gelukkig ook nu voor het belangrijkste deel van de post, na melijk de brieven en briefkaarten, meestal nog wel op. Bij massa drukwerken en pakketten is dat he laas niet altijd het geval, hoewel PTT voor spoedeisende drukwerken, die als zodanig herkenbaar zijn b.v. rouwberichten en voor kranten en tijdschriften het oude devies nog steeds tracht te handhaven. Omdat er met de nieuwe kortingsregeling ook veel brieven worden verzonden met het opschrift ,,frankering bij abonnement" of „port betaald" ad viseren wij grootgebruikers, die van deze regeling gebruik maken, deze 'brieven en de bundelstroken te voorzien van het duidelijke op schrift „BRIEF", dit om te voorko men, dat deze stukken anders mis schien per ongeluk als massadruk werk zouden worden beschouwd. Helemaal bevredigend is deze gang van zaken ook in postale ogen echter niet. Het is immers wel duidelijk, dat er brieven zijn, Waar van het de afzender onverschillig laat of ze een dag eerder of later worden besteld maar toch moet die afzender voor deze stukken het briefport betalen en als gevolg daar van worden de stukken door PTT automatisch „snel" verwerkt. De min of meer historisch ge groeide situatie, dat de snelheid van overkomst van een stuk vrijwel uit sluitend wordt bepaald door de vraag of het betreffende stuk ge drukt of geschreven is, waarbij dan voor drukwerken nog onderscheid wordt gemaakt tussen „actuele" en „reclamedrukwerken", is misschien toch niet zo gewoon en vanzelfspre kend als wij soms geneigd zijn te denken. Een systeem, waarbij de snelheid, waarmee een stuk wordt verwerkt in de eerste plaats afhankelijk is van de vraag, wat de afzender er voor heeft betaald, lijkt logischer en heeft ongetwijfeld aantrekkelij ke kanten. Of een dergelijk systeem ooit kans heeft te worden ingevoerd, valt overigens buiten het kader van dit artikel. Het zal duidehjk zijn, dat waar de bestelling een zó groot deel van het beschikbare personeel opeist, ernaar gestreefd wordt juist dit dienstonderdeel zo effectief moge lijk te laten werken. Maar ook een buitenstaander zal begrijpen, dat het moeilijk zo niet onmogelijk is. de eigenlijke bestelling te mechaniseren. Het voorbereidende werk, met na me de voorsortering, kan in zekere mate worden gemechaniseerd, maar ook daar zijn nog zeer veel proble men op te lossen o.a. standaar disatie van de afmetingen van post stukken. Momenteel wordt druk gewerkt aan de motorisering van de bestel ling ten plattelande, terwijl in de steden de bekende driewielertjes tot vergemakkelijking van de be steldienst hebben geleid. Brieven bussen aan de straat of aan het tuin hek zouden, vooral op het platte land, veel kunnen bijdragen tot 'n meer rationele bestelling. Overigens is het onderwerp brie venbussen aan woningen ook in de steden en met name in flatgebou wen, een hoofdstuk apart Een belangrijke kostenbesparing op de besteldienst kan alleen worden be reikt door vermindering van dienst betoon. 3S*) Wij hebben al verteld, dat er da gelijks ongeveer 15.000 mensen bij de bestelling zijn betrokken. Het behoeft geen betoog, dat waar zoveel mensen werken fouten niet zullen uitblijven. Soms worden die fouten in de hand gewerkt door onvolledige of onduidelijke adres sering, maar vaak (en hoe zou het ook anders kunnen) is de verkeer de bestelling domweg het gevolg van een menselijke fout. Nu komt het heel vaak voor, dat het publiek deze fouten zelf even herstelt: soms bezorgt men de brief zelf even op het juiste adres, maar het komt ook vaak voor, dat men het stuk al of niet met een aantekening erop weer in een PTT-brievenbus werpt. Op zichzelf is dit heel prijzenswaar dig. Het vervelende is echter, dat iemand, die regelmatig de post voor een ander in zijn brievenbus vindt, gaat klagen, dat het „om de haver klap" verkeerd is, zonder dat PTT daar ooit iets van heeft geweten. Daarom raadt de PTT aan, als men klachten heeft, deze dan door te geven op het moment dat men ze constateert. Vroeger had elk dom niet alleen zijn eigen vaste besteller vaak een vraagbaak voor velen maar WIJ TELLEN TOCH NIET MEE „Wij zijn maar werknemers. Ze beslissen over je zonder dat je het zelf weet. Als je ontslag wil hebben en de baas wil het niet geven, dan belt hij gewoon even naar het Arbeidsbureau en dan gebeurt er wat de baas en het Arbeids bureau wil en kom jij er niet meer aan te pas". Zie hier één van de vele vooroordelen 'en misverstanden, die er leven onder de werknemers. ,,Wij voe len ons genomen, er wordt met ons gesold, we tellen niet mee, de baas trekt toch aan het langste eind. We voelen ons machteloos"Hoe komt dat nou: Zijn we doodgepraat Hebben we zelf nooit onze mond open durven doen Zijn we ons wellicht te weinig bewust geweest van onze eigen menselijke waar digheid Er is zo'n grote afstand gekomen tussen werkgever en werknemer, dat we gewoon niet met elkaar in gesprek kunnen korrien. En als er dan toch eens gepraat moet worden, dan uiten we al te vaak onze onmacht tot com municatie in schelden, vooroordelen, oneerlijke critiek enz. En toch zouden we wel eens graag echt willen praten over ons werk, over ons aandeel in de produktie, over ons aandeel in de winst en nog veel meer. Die gelegenheid is er gelukkig. Op vrijdag 15 december om 8 uur is het Be drijf sapostolaat Uw gastheer in de zaal van Euphonia te Kaatsheuvel. Het onderwerp is: Bestaans-(ON)-Zekerheid. De heer F. v. Gorp, personeelschef bij Besouw N.V. Stoomweverijen, zal die avond een inleiding houden, waarna er alle gelegenheid is om in een open gesprek daarover verder te praten, eerst in kleine groepjes daarna in het volle publiek. Komt U nou echt en zeg dan ook wat U op Uw lever hebt. Slik de woorden niet voor de zoveelste keer weer in, maar praat. Met kritiek achteraf is nie mand gebaat. STOKMAN, directeur Levensschool Kaatsheuvel Makelaars in Assurantiën Grotestraat 341, Waalwijk tel. 04160-4131 ook één of twee hulpbestellers, die bij vakantie en ziekte maar al te graag wilden invallen in de hoop éénmaal de fel begeerde vaste baan met pensioen te bemachtigen. Ook in dit opzicht zijn de tijden veranderd, hulpbestellers zijn vrij wel nergens meer te krijgen. Daar om heeft de PTT nu in veel grote plaatsen reservebestellers, die de collega's in omliggende dorpen bij ziekte en in de vakantie vervangen. Deze noodgedwongen veran dering is niet altijd een verbete ring. Als er vroeger in zo'n dorp post kwam voor smederij Jansen dan kon ook de hulpbesteller die brief bij wijze van spreken met z'n ogen dicht, bestellen. Maar de re servebesteller, die ter plaatse min der bekend is, kan niets beginnen als straat en huisnummer niet in het adres voorkomen. Vandaar, dat PTT ook voor de kleinere plaatsen volledige adressering moet vragen. En op dit punt is PTT geneigd de lezers, die wel eens terugverlangen naar die goede, oude tijd, gelijk te geven. Wat niet wegneemt, dat zij ervan overtuigd is en hoopt iets van die Enkele cijfers betrekking hebbende op de bestelling te Waalwijk: Aantal per dag te behandelen brieven - briefkaarten - druk werken: plm. 13.000 stuks, grote stukken en pakjes: plm. 900 stuks, postpakketten: plm. 200 stuks. Aantal afgifte punten: 6100; hiervan worden er gemid deld 3700 p. dag bezocht. Tijdens Kerst- en Nieuwjaars- drukte kan het aantal te be handelen stuks corresponden tie op circa 250 procent wor den gesteld. Vooral gezien laatstgenoemd cijfer wordt van PTT-zijde het belang van tijdige ter post bezorging be nadrukt, teneinde een zo re gelmatig mogelijk verloop van de extra verkeersdrukte te verkrijgen, waardoor een spoedige overkomst van de aan te bieden post wordt be vorderd. overtuiging aan u te hebben kun nen overdragen) dat ook in 1968 al het mogelijke wordt gedaan de post snel en met zo weinig mogelijk ver traging te bestellen. Want ook nu nog geldt, speciaal met de kerst- en nieuwjaarsdrukte, dat brieven, mits goed en volledig geadresseerd en tijdig 's avonds gepost, als regel des morgens besteld worden. Daar er voor de toekomst onvoldoen de orders zijn afgesloten, heeft de di rectie van de Schoenfabriek „Moka" te Kaatsheuvel besloten de nog lopen de orders af te werken 'en daarna het bedrijf te sluiten. In deze schoenfa briek worden vooral kinderschoenen vervaardigd. In samenwerking met de Vakbon den en het Gewestelijk Arbeidsbureau in Waalwijk is de sluiting en het af vloeien van het 23 man tellende per soneel voorbereid. Ten opzichte van het personeel zullen alle financiële verplichtingen worden nagekomen. Inmiddels heeft een gedeelte van de arbeiders in andere schoenfabrieken werk gevonden. De overige werkne mers is toegezegd dat zij na de slui ting van de fabriek bij andere be drijven te werk zullen kunnen wor den gesteld. De juiste datum van de sluiting is nog niet bekend. Zonder bezwaar heeft bet GAB te Waalwijk vergunning voor de ontslagen ver leend.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 1