H. v. d. Meijdenberg opende
nieuwe garage op „Zanddonk"
wereldkampioen
Oslo in cijfers
Openbare vervoer moet
worden verbeterd
C. Teurlings wint titel
hoofdklasse libre
KAATSHEUVEL
LEEFBARE STEDEN OF AUTO'S
adverteer
in uw
eigen streekblad,
de goedkoopste
manier
m uw
reclameboodschap
onder
de gezinnen
te brengen,
die er
belang in stellen
adverteer in DE ECHO VAN HET ZUIDEN
KNBB DISTRICT WAALWIJK
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 29 JANUARI 1968
Primeur
Eerste jeugdkoor
presenteerde met
succes nieuwe show
Dure autoforensen
Autoroute d'Esterel
WAALWIJK
vrijdagavond van 7-8 uur.
Zondagmorgen .van 12-1 uur
die krant leest toch iedereen
In het afgelopen weekeinde wer
den het clublokaal van BV Nooit-
Volleerd bij de heer L. v. Crom-
voirt, de finalewedstrijden ge
speeld om het persoonlijk kampi
oenschap hoofdklasse libre (250
car.) van het district Waalwijk van
de KNBB. Na spannende, sportieve
wedstrijden wist tenslotte de heer
C. Teurlings van de BV Nooit Vol
leerd, het kampioenschap in deze
klasse op zijn naam te brengen, na
een spannende slotpartij tegen de
heer W. Kuys van BV 't Bruggetje
uit Sprang-Capelle.
Voor de huldiging van de kam
pioen was ditmaal door de districts
voorzitter de heer F. v. d. Gouw
uitgenodigd de ere-voorzitter van
het district de heer Tom Burmanje,
die ze, deze vriendelijke uitnodi
ging gaarne te hebben aanvaard,
omdat hij op de eerste plaats de bil-
jartsport in het algemeen nog een
warm hart toedraagt, doch vooral
omdat het district Waalwijk, waar
van hij jarenlang de voorzitter
mocht zijn, het bewijs heeft gege
ven, hem nog niet te zijn vergeten
en er nog steeds bij te horen.
Hij dankte de districtsvoorzitter
dan ook hartelijk voor de uitnodi
ging. Zich tot de deelnemers wen
dend zei de heer Burmanje ver
heugd te zijn, dat de finalewedstrij
den zo sportief en spannend, doch
vooral zo vriendschappelijk zijn
verlopen. Hij liet de prestaties van
alle deelnemers de revue passeren,
waarbij hij even stilstond bij een
der deelnemers, n.l. de heer C. v.
d. Sanden, die hij een der steunpi
laren van het district Waalwijk
noemde en hiervoor als wedstrijd
leider enorme verdiensten heeft,
doch daarnaast als rasechte biljar
ter nog gelegenheid vindt aan per
soonlijke kampioenschappen deel te
nemen en bovendien als leider van
het jeugdbiljart in Waalwijk met
succes de opleiding van jeugdbil-
jarters op zich neemt. Een hartelijk
applaus voor de heer v. d. Sanden
onderstreepte de woorden van de
ere-voorzitter, die tenslotte de pres
taties van de kampioen, de heer C.
Teurlings van Noooit Volleerd, in
de schijnwerper plaatste, hem feli
citeerde met het behaalde kampi
oenschap en hem de bondsmedaille
en het daarbij behorende diploma
overhandigde, alsmede namens het
district Waalwijk een fraaie lau
wertak.
Vervolgens dankte de heer Bur
manje de heer en mevrouw Van
Cromvoirt voor het beschikbaar
9tellen van hun prima materiaal
en de BV Nooit Volleerd voor de
perfecte organisatie. Namens de or
ganiserende vereniging bood de
heer L. van Cromvoirt aan elk der
deelnemers een rokertje aan en de
kampioen een fraai bloemstuk,
waarbij hij tevens mede namens
zijn echtgenote een fles cognac
voegde.
Ook de spelers lieten zich niet
onbetuigd. Zij boden, bij monde
van de heer Vorselaars van de BV
OOG, de kampioen een aantal si
garetten aan. De heer Vorselaars
noemde de heer C. Teurlings de
ware kampioen die ook op het ter
rein van bandstoten 'n grote hoog
te heeft bereikt, zodat hij mede
daardoor een tegenstander is, die
in deze klasse praktisch niet is te
verslaan. Tenslotte wenste hij de
heer Teurlings van harte geluk met
het behaalde kampioenschap, dat
deze z.i. ten volle heeft verdiend.
De laatste spreker was de dis
trictsvoorzitter, de heer Fr. v. d.
Gouw, die de kampioen gelukwen
sen aanbood en alle deelnemers
dankte voor hun sportieve, vriend
schappelijke houding, gedurende de
wedstrijden betoond. Hij dankte te
vens de ere-voorzitter voor zijn be
reidheid de kampioen te hebben
willen huldigen en hoopte ook in
de toekomst nog vaker een beroep
doen, waardoor de idee levend
blijft, dat deze er nog steeds bij-
hoort. Een spontaan applaus be
wees hoezeer allen het met de
sympathieke woorden van de voor
zitter eens waren.
Tenslotte volgen hier de uitslagen:,
1. C. Teurlings, Nooit Volleerd
1500 130 11.53 54 12
2. W. Kuys, 't Bruggetje
1285 160 8.03 82 8
3. W. Vink, 't Zwaantje
1457 163 8.93 85 7
4. C. v. d. Sanden, Ons Genoegen
1195 191 6.25 55 4
5. A. Vorselaars, OOG
1086 187 5.80 35 4
6. L. v. Cromvoirt, Nooit Volleerd
951 192 4.95 65 4
7. A. Pullens, 't Vosje
1050 175 6.— 40 3
Hoogste serie: W. Vink met 85 car.
Hoogste partijgem.: C. Teurlings
mei gem. 16.66. Tournooigem.7.09.
Gepromoveerd naar de extra libre
klasse: C. Teurlings van N. Volleerd
Gedegradeerd: A. Vorselaar van
OOG.
Rest nog .te vermelden, dat de heer
L. van Cromvoirt van Nooit Vol
leerd, op het laatste ogenblik be
reid bleek in te vallen voor A. van
Munster van BSV, die van deelna
me moest afzien.
Afgelopen weekeinde hield de
heer H. v. d. Meijdenberg een show
in het nieuw gerealiseerde pand
aan de Prof. Van het Hoffweg 14 te
Waalwijk. De heer v. d. Meijden
berg bezit reeds een garage aan de
Burg. v. d. Klokkenlaan. Deze is
echter vanwege de expansie van 't
bedrijf te klein geworden. Daar uit
breidingsmogelijkheden ter plaatse
niet aanwezig waren, zocht hij naar
een ander pand, dat gevonden
werd op het industrieterrein „Zand
donk". Het bestaande gebouw blijft
echter in gebruik en zal als benzine
verkooppunt dienst blijven doen.
Tevens blijft de auto-wasserette er
ondergebracht. In de toekomst wordt
dit pan het verkooppunt voor ge
bruikte auto's.
Wat het nieuwe pand betreft: dit
heeft een oppervlakte van 650 ms.
De cliënt staan de modernste ge
reedschappen en apparatuur ten
dienste. Alle service kan dus gebo
den worden. Ook dit pand bezit een
benzineverkooppunt. Het is centraal
gelegen en is vanaf de hoofdwegen
gemakkelijk te bereiken.
De auto-show, die vrijdag, zater
dag en zondag gehouden werd, be
vatte ook een primeur. De heer v. d.
Meijdenberg is namelijk de eerste
B.M.W.-dealer in Nederland die de
nieuwe B.M.W. 2002 tentoonstelt. De
2002 is vooral een auto voor de za-
STIEN KAISER
De uitslag van het wereldkampioenschap in Helsinki:
500 m
1000 m
1500 m
3000 m
totaal
1.
Kaiser (Ned.)
47,3
1.35,0
2.26,4
5.08,7
195,050
2.
Schut (Ned.)
48,0
1.37,5
2.28,4
5.04,8
197,017
3.
Geyss- (Ned.)
47,7
1.35,1
2.29,8
5.17,0
198,016
4.
Kaoeniste (Rusl.)
47,5
1.35,3
2.30,5
5.20,2
198,684
5.
Mus tonen (Finl.)
47,5
1.36,6
2.31,3
5.14,8
198,700
6.
Titova (Rusl.)
46,2
1.34,5
2.30,5
5.31,1
198,800
7.
Skoblikova (Rusl.)
47,4
1.37,2
2.32,3
5.15,4
199,383
8.
Sundy (Noorw.)
47,3
1.36,2
2.31,2
5.21,5
199,383
9.
Stenina (Rusl.)
47,5
1.36,5
2.30,0
5.23,4
199.700
10.
Van de Brom (Ned.)
46,6
1.35,8
2.32,4
5.29,8
200,267
11.
Burgmeyer (Ned.)
47,8
1.39,0
2.31,5
5.20,8
201,267
12.
Ivangine (Fr.)
48,0
1.37,2
2.32,0
5.24,2
201,300
13.
Pil Hwa Han (N.-Kor.)
48,6
1.38,3
2.30,7
5.21,2
201,516
14.
Keskivitikka (Finl.)
48,5
1.41,0
2.32,6
5.26,2
202,434
15.
Nefedova (Rusl.)
48,2
1.40,6
2.34,0
5.31,7
205,116
16.
Kantola (Finl.)
47,5
1.40,4
2.34,2
5.40,7
205,883
OSLO - De totaaluitslag van de strijd om de Europese titel hard
rijden op de schaats 1968 te Oslo ziet er als volgt uit:
500 m
1500 m
5000 m
10000 m
totaal
1. Maier (Noorw.)
42,9
2.06,7
7.41,7
15.20,3
177,318
2. Matoesevitsj (Rusl.)
41,2
2.04,5
7.59,0
15.43,6
177,780
3. Thomassen (Noorw.)
41,3
2.06,7
7.57,6
15.33,5
177,968
4. Zimmermann (W.-Dld)
41,0
2.05,5
8.08,4
15.52,3
179.288
5. Bols (Ned.)
42,3
2.07,2
8.01,9
15.31,4
179,460
6. Schenk (Ned.)
41,4
2.08,5
8.03,4
15.49,3
180.038
7. Guttormsen (Noorw.)
42,8
2.10,9
8.00,0
15.25,9
180,729
8. Verkerk (Ned.)
42,4
2.08,2
8.03,4
15.48,5
180,898
9. Stiansen (Noorw.)
43,0
2.06,2
8,05,8
15.49,6
181,127
10. Lavroesjkin (Rusl.)
42,6
2.07,9
8.09,5
15.41,6
181,263
11 Koskinen (Finl.)
42,4
2.08,0
8.15,5
15.52,3
182,232
12. G. Traub (W.-Dld)
42,7
2.09,9
8.10,9
16.05,6
183,370
13 Launonen (Finl.)
42,7
2.12,2
8.13,6
15.50,0
183,627
14. Nottet (Ned.)
42,3
2.13,6
8.14,0
15.50,8
183,773
15. Sandler (Zwe.)
44,0
2.09,6
8.08,3
15.58,3
183,945
16. Antson (Rusl.)
41,8
2.10,4
8.16,2
16.21,8
183,977
kenmensen, die zich snel willen
verplaatsen. Het is een 2-deurs wa
gen met een 2 liter motor. De 2002
heeft qua uiterlijk veel weg van de
1600, maar de 2002 is veel meer
comfort toegedacht. Desgewenst kan
men in de. wagen slapen, daar er
slaapbanken in zijn aangebracht. De
wagen is bovendien uitgerust met
stabilisatiemotoren en rembekrach-
tiging. Een nouveauté is verder het
houten stuurwiel, bedoeld om trans,
piratie tegen te gaan. De wagen is
verder uitgerust met radiaalbanden
die een nog vastere wegligging ga
randeren. Wat de verdere hoedanig
heden van de 2002 betreft: deze zijn
gelijkwaardig aan de 1600 en waar
nodig verbeterd. De aanschaffings
prijs bedraagt 10.975,
Daar het merk GLAS in novem
ber 1966 overgegaan is in handen
van B.M.W., is de heer Van de Meij
denberg ook dealer voor dit merk.
Ook kon hij reeds meedelen dat
binnenkort weer een nieuwe wa
gen van B.M.W. uitkomt, namelijk
de 2000 Coupé. Prijs: ƒ20.975,
De heer v. d. Meijdenberg mocht
zich bij de opening in een grote be
langstelling verheugen en vele ge
lukwensen in ontvangst nemen. Ook
de aan de opening verbonden show
trok veel bekijks. Waalwijk is er
met dit goed geoutilleerde bedrijf
op het zich snel uitbreidende indus
trieterrein „Zanddonk" weer op
vooruit gegaan.
Vrijdag en zaterdag heeft het Eer
ste Kaatsheuvelse Jeugdkoor onder
leiding van Joop van der Linden voor
een tot de laatste plaats bezette zaal
van de Gildenbond met veel succes
haar nieuwe show gepresenteerd. Aan
deze uitvoering werd tevens meege
werkt door mej. L. Broeks en de heer
K. Langbroek uit Waalwijk, meer be
kend als „The Daffodils". Leider
Van der Linden zorgde met ham
mondorgel tevens voor de instrumen
tale begeleiding, terwijl de heer C.
Wartenberg de diverse nummers van
heV zeer uitgebreide programma
(liefst 42 stuks) aankondigde.
Het eerste gedeelte hiervan bevatte
zowel populaire liedjes van de laatste
tijd als schlagers uit de dertiger ja
ren, die door het jeugdige gezelschap
op 'n hartveroverde wijze werden ver
tolkt, alsmede declamatie en 'n orgel
solo. Na de pauze werden de aan
wezigen meegenomen naar de hoofd
stad Wenen en het Tirolerland met
z'n vele bekende melodiën, waaronder
'n uitgebreide selectie uit de operette
„lm weissen Rössel". Enkele keurig
uitgevoerde balletten vormden 'n aan
gename afwisseling van de fris uit
gevoerde koorzang en soli van mej.
Broeks, waardoor het de aandachtige
toehoorders met 'n warm applaus
dankten. Niet onvermeld mag blijven
de fraaie en toepasselijke costume-
ring naar ontwerp en uitvoering van
mevr. K. Zijlmans-Schippers, waarin
het geheel was gestoken, de dito be
lichting en de verzorging van het
decor. Het geheel samenvattend kun
nen we zeggen dat er 'n duidelijke
opgaande lijn te bespeuren viel in het
Eerste Kaatsheuvelse Jeugdkoor, dat
ook in de nog te bezoeken plaatsen
buiten Kaatsheuvel met deze show
ongetwijfeld nog menig succes zal
boeken.
Hoe lang zal het nog duren voordat in alle grote Europese steden de auto s
bumper aan bumper staanWie thans in de moderne buitenwijken van ver
scheidene Nederlandse steden na het spitsuur gaat kijken, houdt zijn hart
vast. Zelfs in dié stadsdelen, die na de oorlog zijn verrezen is vaak slechts
eenrichtingsverkeer mogelijk. Hoe het tijdens het spitsuur in het centrum
toegaat, weet iedere lezer wel. Een aardig voorbeeld ter illustratie komt uit
Engeland. Mevrouw Barbara Castle, de Britse Minister voor Verkeer, ging
onlangs per auto van het Lagerhuis naar Daddington; een rit van slechts
twintig minuten. Zij deed er twee uur over. Wat was het geval? Het West-End
zal volkomen verstopt vanwege een Onbetekenende botsing, een defekt ver
keerslicht en een voetbalwedstrijd, die elf kilometer verderop duizenden ge
motoriseerde bezoekers trok.
In Parijs, zo rapporteert Het Beste
van december in een interessant ver
slag, brak niet lang geleden brand uit
in een benzinestation aan de Ouai des
Grands Augustins. De politie legde 't
verkeer om, waardoor er een vier uur
durende opstopping ontstond, waarbij
30.000 bussen, vrachtauto's en per
sonenauto's betrokken waren.
Spanje heeft geen beangstigende
autodichtheid. Toen echter kort gele
den 's morgens om half negen de ver
keerslichten in Madrid haperden, viel
aan bijna 700 politie-agenten de eer
te beurt een gigantische verkeers-
knoop te ontwarren.
In Kopenhagen van hetzelfde laken
een pak. Op zomeravonden, als de
mensen van hun weekendhuisjes te
rugkomen, is één lekke band voldoen
de om in de Deense hoofdstad een
geweldige verkeersopstopping te ont
ketenen. In Duitsland is het al niet
anders en diverse andere Europese
landen staan er eveneens op dit ge
bied slecht voor. Wie nu denkt dat
Europa aan de vooravond van een
verkeerscrisis staat, vergist zich; het
zit er midden in.
De Europese autowegen verslinden
niet alleen veel geld, maar ook grond
en landschappelijk schoon. Tientallen
miljoenen aan gemeentelijke belastin
gen worden gederfd. Maar, zo kan
men vragen, betalen de autoforenzen
dan niet in hoge maten mee aan alle
kosten, die aan de wegenaanleg zijn
verbonden, bijvoorbeeld door de hoge
benzine-accijnzen en de motorrijtui
genbelasting? Het antwoord luidt ont
kennend. In feite betalen zij niet
meer dan anderen, die geen gebruik
maken van de autosnelweg. De auto
forens wordt als het ware door de
rest van de bevolking gesubsidieerd.
West-Duitsland levert daar een fraai
voorbeeld van. De automobilisten
kunnen daar 36 Pfenning per kilo
meter van hun autokosten aftrekken
voor het heen en weer rijden tussen
huis en kantoor. Daar worden de
autoforensen eigenlijk betaald om de
verkeerschaos nog wat te verergeren.
Men heeft uitgerekend, dat het fo
rensenverkeer per trein veertig maal
efficiënter is. Dus verdient het open
baar vervoer verre voorkeur boven de
auto. Het openbaar vervoer loopt
echter behoorlijk achter, want in de
meeste bussen moet men staan en de
treinen zijn tijdens de spitsuren cok
veel te vol. Indien het openbaar ver
voer op moderne leest zou worden
geschoeid, zouden vele autobezitters
hun auto graag thuis laten. Toen bij
voorbeeld de lijn Londen - Liverpool
werd geëlektrificeerd en een snelle,
gemakkelijke verbinding tussen de
beide steden was ontstaan voor de be
woners uit de tussenliggende plaat
sen, vloog de verkoop van traject-
kaarten naar Londen met sprongen
omhoog. Vrijwel alle autoforenzen,
zo heeft men kunnen vaststellen, rij
den nu per trein naar hun werk.
Toch zijn er nog andere mogelijk
heden om auto's uit de binnenstad te
weren. Nice heeft bijvoorbeeld de
dichte verkeersstroom, afkomstig van
de autoroute d'Ester el, kunnen af
remmen, door aan de rand van de
stad een groot parkeerterrein aan te
leggen. Wie daar zijn auto achterlaat,
krijgt gratis treinabonnement, dat 24
uur geldig is. In Stockholm speelt
men met de gedachte om alle ritprij
zen op bussen, trams en lokaalspoor
te laten vervallen.
Amsterdam heeft geprobeerd met
snelle busdiensten de automobilisten
te verleiden hun auto aan de perife
rie van de hoofdstad achter te laten.
De proef is mislukt. Het blijkt, aldus
Het Beste, dat de autoforensen ge
makkelijk, snel, goedkoop maar voor
al ook comfortabel vervoer verlangen.
Zolang niet aan deze eisen is vol
daan, lopen alle steden van enig be
lang een niet te ontlopen kans, bin
nenkort volkomen door inefficiënt
autoverkeer te verstikken.
REGIONALE STICHTING KATII
GEZINSZORG LANGSTRAAT e o.
Maatschappelijk werkster:
R. M. Adriaansens, Hertog Janpark 9
tel. 2963.
STICHTING PROT. CIIR. SOCIAAL
PEDAGOGISCHE ZORG IN N.B.
Soc. Pedagoge: Mej. T. M. Volkers,
Odysseuslaan 27, Eindhoven,
tel. 040-35275.
Spreekuur: le donderdag van de
maand in de Ireneschool, Molen
straat, Waalwijk n.m. van 19.00 tot
20.00 uur.
Boodschappen voor mej. Volkers
worden in de Ireneschool aange
nomen.
STICHTING „ST. ANTONIUSHOF"
Bejaardencentrum St. Clemenshof
Loeffstraat 72. tel. 3445.
Bejaardencentrum St. Antoniushof
Burg. Smeelelaan 116. tel. 3400.
Secretariaat: W. Cox, Weth. Smol-
dersstraat 22, tel. 4238, Waalwijk.
STEDELIJK SOCIAAL
CARITATIEF CENTRUM
Par. St. Clemens en II. Bernadette:
Maatsch. werkster A. C. M. Hoff-
rr.ans. Bureau Loeffstraat 54, tel.
3410.
Spreekuur Bernadette in de kleu
terschool Hummeloord. maandag
6.30 - 7.30 uur, tel. 4538.
Far St. Jan en O. L. Vrouw
Maatsch. werkster M. A. M. Hoff-
mans Bureau Grotestraat 233. tel.
2882.
Spreekuur in Besoyen in de Ber-
nadetteschool: maandag van 4-5 uur
Burg. Verwielstradt 2a.
Par. St. Antonius:
Maatsch. werker E. J. v. d. Stoop.
Bureau Grotestraat 238. tel. 2882.
Dinsdag 2-3 uur Muloschool, Hade-
wychstraat, tel. 3412.
CIIR LEESBIBLIOTHEEK
STICHTING PROTESTANTSE
Gevestigd in gebouw Chr. Belan-
""n. Besoyensestraat 3. geopend or
donderdag van 7.15-8 uur.
GEZINSZORG
Inlichtingen te vragen bij:
Mevr. G. E. van de Veen-Kroon,
Westeinde 5, tel. 2449, b.g.g. 2331.
SINT CLEMENS BIBLIOTHEEK
BAARDWIJK
Geopend:
BIBLIOTHEEK GEREF. KERK
Ambrosiusw., hoek Mgr. Prinsenstr.
Uitleningen: vrijdagavond 8-9 uur
ingang: Mgr. Prinsenstraat
Blijft de winkelier in het nieuws
met waarheidsgetrouwe aanbie
dingen, dan zal hij meer klanten
winnen. Stimuleer uw verkoop
vooral eerst in eigen plaats en
streek; laat uw klanten weten
dat U vlak bij hen bent.
Het streek-nieuwsblad fungeert
als overkoepelend orgaan voor
alle dagbladlezers, heeft aantrek,
kelijke tarieven voor grote en
kleine zaken en kan voor de
winkelier een goedkope vertegen
woordiger zijn. De verspreiding
is dikwijls nagenoeg huis aan
huis en de uitgever kan door zijn
drukmethode de krant overzich
telijker opmaken.
Het streeknieuwsblad blijft nog
dagen na verschijning binnen 't
bereik van de lezers; het is voor
hen gemakkelijk hun eigen krant
bij de hand te hebben om, indien
nodig, deze nog eens na te slaan
endaarom werken de adver
tenties ook veel langer na, en
daarom is adverteren in een
streekblad veel goedkoper.