H. v. d. Meijdenberg opende nieuwe garage op „Zanddonk" wereldkampioen Oslo in cijfers Openbare vervoer moet worden verbeterd C. Teurlings wint titel hoofdklasse libre KAATSHEUVEL LEEFBARE STEDEN OF AUTO'S adverteer in uw eigen streekblad, de goedkoopste manier m uw reclameboodschap onder de gezinnen te brengen, die er belang in stellen adverteer in DE ECHO VAN HET ZUIDEN KNBB DISTRICT WAALWIJK DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 29 JANUARI 1968 Primeur Eerste jeugdkoor presenteerde met succes nieuwe show Dure autoforensen Autoroute d'Esterel WAALWIJK vrijdagavond van 7-8 uur. Zondagmorgen .van 12-1 uur die krant leest toch iedereen In het afgelopen weekeinde wer den het clublokaal van BV Nooit- Volleerd bij de heer L. v. Crom- voirt, de finalewedstrijden ge speeld om het persoonlijk kampi oenschap hoofdklasse libre (250 car.) van het district Waalwijk van de KNBB. Na spannende, sportieve wedstrijden wist tenslotte de heer C. Teurlings van de BV Nooit Vol leerd, het kampioenschap in deze klasse op zijn naam te brengen, na een spannende slotpartij tegen de heer W. Kuys van BV 't Bruggetje uit Sprang-Capelle. Voor de huldiging van de kam pioen was ditmaal door de districts voorzitter de heer F. v. d. Gouw uitgenodigd de ere-voorzitter van het district de heer Tom Burmanje, die ze, deze vriendelijke uitnodi ging gaarne te hebben aanvaard, omdat hij op de eerste plaats de bil- jartsport in het algemeen nog een warm hart toedraagt, doch vooral omdat het district Waalwijk, waar van hij jarenlang de voorzitter mocht zijn, het bewijs heeft gege ven, hem nog niet te zijn vergeten en er nog steeds bij te horen. Hij dankte de districtsvoorzitter dan ook hartelijk voor de uitnodi ging. Zich tot de deelnemers wen dend zei de heer Burmanje ver heugd te zijn, dat de finalewedstrij den zo sportief en spannend, doch vooral zo vriendschappelijk zijn verlopen. Hij liet de prestaties van alle deelnemers de revue passeren, waarbij hij even stilstond bij een der deelnemers, n.l. de heer C. v. d. Sanden, die hij een der steunpi laren van het district Waalwijk noemde en hiervoor als wedstrijd leider enorme verdiensten heeft, doch daarnaast als rasechte biljar ter nog gelegenheid vindt aan per soonlijke kampioenschappen deel te nemen en bovendien als leider van het jeugdbiljart in Waalwijk met succes de opleiding van jeugdbil- jarters op zich neemt. Een hartelijk applaus voor de heer v. d. Sanden onderstreepte de woorden van de ere-voorzitter, die tenslotte de pres taties van de kampioen, de heer C. Teurlings van Noooit Volleerd, in de schijnwerper plaatste, hem feli citeerde met het behaalde kampi oenschap en hem de bondsmedaille en het daarbij behorende diploma overhandigde, alsmede namens het district Waalwijk een fraaie lau wertak. Vervolgens dankte de heer Bur manje de heer en mevrouw Van Cromvoirt voor het beschikbaar 9tellen van hun prima materiaal en de BV Nooit Volleerd voor de perfecte organisatie. Namens de or ganiserende vereniging bood de heer L. van Cromvoirt aan elk der deelnemers een rokertje aan en de kampioen een fraai bloemstuk, waarbij hij tevens mede namens zijn echtgenote een fles cognac voegde. Ook de spelers lieten zich niet onbetuigd. Zij boden, bij monde van de heer Vorselaars van de BV OOG, de kampioen een aantal si garetten aan. De heer Vorselaars noemde de heer C. Teurlings de ware kampioen die ook op het ter rein van bandstoten 'n grote hoog te heeft bereikt, zodat hij mede daardoor een tegenstander is, die in deze klasse praktisch niet is te verslaan. Tenslotte wenste hij de heer Teurlings van harte geluk met het behaalde kampioenschap, dat deze z.i. ten volle heeft verdiend. De laatste spreker was de dis trictsvoorzitter, de heer Fr. v. d. Gouw, die de kampioen gelukwen sen aanbood en alle deelnemers dankte voor hun sportieve, vriend schappelijke houding, gedurende de wedstrijden betoond. Hij dankte te vens de ere-voorzitter voor zijn be reidheid de kampioen te hebben willen huldigen en hoopte ook in de toekomst nog vaker een beroep doen, waardoor de idee levend blijft, dat deze er nog steeds bij- hoort. Een spontaan applaus be wees hoezeer allen het met de sympathieke woorden van de voor zitter eens waren. Tenslotte volgen hier de uitslagen:, 1. C. Teurlings, Nooit Volleerd 1500 130 11.53 54 12 2. W. Kuys, 't Bruggetje 1285 160 8.03 82 8 3. W. Vink, 't Zwaantje 1457 163 8.93 85 7 4. C. v. d. Sanden, Ons Genoegen 1195 191 6.25 55 4 5. A. Vorselaars, OOG 1086 187 5.80 35 4 6. L. v. Cromvoirt, Nooit Volleerd 951 192 4.95 65 4 7. A. Pullens, 't Vosje 1050 175 6.— 40 3 Hoogste serie: W. Vink met 85 car. Hoogste partijgem.: C. Teurlings mei gem. 16.66. Tournooigem.7.09. Gepromoveerd naar de extra libre klasse: C. Teurlings van N. Volleerd Gedegradeerd: A. Vorselaar van OOG. Rest nog .te vermelden, dat de heer L. van Cromvoirt van Nooit Vol leerd, op het laatste ogenblik be reid bleek in te vallen voor A. van Munster van BSV, die van deelna me moest afzien. Afgelopen weekeinde hield de heer H. v. d. Meijdenberg een show in het nieuw gerealiseerde pand aan de Prof. Van het Hoffweg 14 te Waalwijk. De heer v. d. Meijden berg bezit reeds een garage aan de Burg. v. d. Klokkenlaan. Deze is echter vanwege de expansie van 't bedrijf te klein geworden. Daar uit breidingsmogelijkheden ter plaatse niet aanwezig waren, zocht hij naar een ander pand, dat gevonden werd op het industrieterrein „Zand donk". Het bestaande gebouw blijft echter in gebruik en zal als benzine verkooppunt dienst blijven doen. Tevens blijft de auto-wasserette er ondergebracht. In de toekomst wordt dit pan het verkooppunt voor ge bruikte auto's. Wat het nieuwe pand betreft: dit heeft een oppervlakte van 650 ms. De cliënt staan de modernste ge reedschappen en apparatuur ten dienste. Alle service kan dus gebo den worden. Ook dit pand bezit een benzineverkooppunt. Het is centraal gelegen en is vanaf de hoofdwegen gemakkelijk te bereiken. De auto-show, die vrijdag, zater dag en zondag gehouden werd, be vatte ook een primeur. De heer v. d. Meijdenberg is namelijk de eerste B.M.W.-dealer in Nederland die de nieuwe B.M.W. 2002 tentoonstelt. De 2002 is vooral een auto voor de za- STIEN KAISER De uitslag van het wereldkampioenschap in Helsinki: 500 m 1000 m 1500 m 3000 m totaal 1. Kaiser (Ned.) 47,3 1.35,0 2.26,4 5.08,7 195,050 2. Schut (Ned.) 48,0 1.37,5 2.28,4 5.04,8 197,017 3. Geyss- (Ned.) 47,7 1.35,1 2.29,8 5.17,0 198,016 4. Kaoeniste (Rusl.) 47,5 1.35,3 2.30,5 5.20,2 198,684 5. Mus tonen (Finl.) 47,5 1.36,6 2.31,3 5.14,8 198,700 6. Titova (Rusl.) 46,2 1.34,5 2.30,5 5.31,1 198,800 7. Skoblikova (Rusl.) 47,4 1.37,2 2.32,3 5.15,4 199,383 8. Sundy (Noorw.) 47,3 1.36,2 2.31,2 5.21,5 199,383 9. Stenina (Rusl.) 47,5 1.36,5 2.30,0 5.23,4 199.700 10. Van de Brom (Ned.) 46,6 1.35,8 2.32,4 5.29,8 200,267 11. Burgmeyer (Ned.) 47,8 1.39,0 2.31,5 5.20,8 201,267 12. Ivangine (Fr.) 48,0 1.37,2 2.32,0 5.24,2 201,300 13. Pil Hwa Han (N.-Kor.) 48,6 1.38,3 2.30,7 5.21,2 201,516 14. Keskivitikka (Finl.) 48,5 1.41,0 2.32,6 5.26,2 202,434 15. Nefedova (Rusl.) 48,2 1.40,6 2.34,0 5.31,7 205,116 16. Kantola (Finl.) 47,5 1.40,4 2.34,2 5.40,7 205,883 OSLO - De totaaluitslag van de strijd om de Europese titel hard rijden op de schaats 1968 te Oslo ziet er als volgt uit: 500 m 1500 m 5000 m 10000 m totaal 1. Maier (Noorw.) 42,9 2.06,7 7.41,7 15.20,3 177,318 2. Matoesevitsj (Rusl.) 41,2 2.04,5 7.59,0 15.43,6 177,780 3. Thomassen (Noorw.) 41,3 2.06,7 7.57,6 15.33,5 177,968 4. Zimmermann (W.-Dld) 41,0 2.05,5 8.08,4 15.52,3 179.288 5. Bols (Ned.) 42,3 2.07,2 8.01,9 15.31,4 179,460 6. Schenk (Ned.) 41,4 2.08,5 8.03,4 15.49,3 180.038 7. Guttormsen (Noorw.) 42,8 2.10,9 8.00,0 15.25,9 180,729 8. Verkerk (Ned.) 42,4 2.08,2 8.03,4 15.48,5 180,898 9. Stiansen (Noorw.) 43,0 2.06,2 8,05,8 15.49,6 181,127 10. Lavroesjkin (Rusl.) 42,6 2.07,9 8.09,5 15.41,6 181,263 11 Koskinen (Finl.) 42,4 2.08,0 8.15,5 15.52,3 182,232 12. G. Traub (W.-Dld) 42,7 2.09,9 8.10,9 16.05,6 183,370 13 Launonen (Finl.) 42,7 2.12,2 8.13,6 15.50,0 183,627 14. Nottet (Ned.) 42,3 2.13,6 8.14,0 15.50,8 183,773 15. Sandler (Zwe.) 44,0 2.09,6 8.08,3 15.58,3 183,945 16. Antson (Rusl.) 41,8 2.10,4 8.16,2 16.21,8 183,977 kenmensen, die zich snel willen verplaatsen. Het is een 2-deurs wa gen met een 2 liter motor. De 2002 heeft qua uiterlijk veel weg van de 1600, maar de 2002 is veel meer comfort toegedacht. Desgewenst kan men in de. wagen slapen, daar er slaapbanken in zijn aangebracht. De wagen is bovendien uitgerust met stabilisatiemotoren en rembekrach- tiging. Een nouveauté is verder het houten stuurwiel, bedoeld om trans, piratie tegen te gaan. De wagen is verder uitgerust met radiaalbanden die een nog vastere wegligging ga randeren. Wat de verdere hoedanig heden van de 2002 betreft: deze zijn gelijkwaardig aan de 1600 en waar nodig verbeterd. De aanschaffings prijs bedraagt 10.975, Daar het merk GLAS in novem ber 1966 overgegaan is in handen van B.M.W., is de heer Van de Meij denberg ook dealer voor dit merk. Ook kon hij reeds meedelen dat binnenkort weer een nieuwe wa gen van B.M.W. uitkomt, namelijk de 2000 Coupé. Prijs: ƒ20.975, De heer v. d. Meijdenberg mocht zich bij de opening in een grote be langstelling verheugen en vele ge lukwensen in ontvangst nemen. Ook de aan de opening verbonden show trok veel bekijks. Waalwijk is er met dit goed geoutilleerde bedrijf op het zich snel uitbreidende indus trieterrein „Zanddonk" weer op vooruit gegaan. Vrijdag en zaterdag heeft het Eer ste Kaatsheuvelse Jeugdkoor onder leiding van Joop van der Linden voor een tot de laatste plaats bezette zaal van de Gildenbond met veel succes haar nieuwe show gepresenteerd. Aan deze uitvoering werd tevens meege werkt door mej. L. Broeks en de heer K. Langbroek uit Waalwijk, meer be kend als „The Daffodils". Leider Van der Linden zorgde met ham mondorgel tevens voor de instrumen tale begeleiding, terwijl de heer C. Wartenberg de diverse nummers van heV zeer uitgebreide programma (liefst 42 stuks) aankondigde. Het eerste gedeelte hiervan bevatte zowel populaire liedjes van de laatste tijd als schlagers uit de dertiger ja ren, die door het jeugdige gezelschap op 'n hartveroverde wijze werden ver tolkt, alsmede declamatie en 'n orgel solo. Na de pauze werden de aan wezigen meegenomen naar de hoofd stad Wenen en het Tirolerland met z'n vele bekende melodiën, waaronder 'n uitgebreide selectie uit de operette „lm weissen Rössel". Enkele keurig uitgevoerde balletten vormden 'n aan gename afwisseling van de fris uit gevoerde koorzang en soli van mej. Broeks, waardoor het de aandachtige toehoorders met 'n warm applaus dankten. Niet onvermeld mag blijven de fraaie en toepasselijke costume- ring naar ontwerp en uitvoering van mevr. K. Zijlmans-Schippers, waarin het geheel was gestoken, de dito be lichting en de verzorging van het decor. Het geheel samenvattend kun nen we zeggen dat er 'n duidelijke opgaande lijn te bespeuren viel in het Eerste Kaatsheuvelse Jeugdkoor, dat ook in de nog te bezoeken plaatsen buiten Kaatsheuvel met deze show ongetwijfeld nog menig succes zal boeken. Hoe lang zal het nog duren voordat in alle grote Europese steden de auto s bumper aan bumper staanWie thans in de moderne buitenwijken van ver scheidene Nederlandse steden na het spitsuur gaat kijken, houdt zijn hart vast. Zelfs in dié stadsdelen, die na de oorlog zijn verrezen is vaak slechts eenrichtingsverkeer mogelijk. Hoe het tijdens het spitsuur in het centrum toegaat, weet iedere lezer wel. Een aardig voorbeeld ter illustratie komt uit Engeland. Mevrouw Barbara Castle, de Britse Minister voor Verkeer, ging onlangs per auto van het Lagerhuis naar Daddington; een rit van slechts twintig minuten. Zij deed er twee uur over. Wat was het geval? Het West-End zal volkomen verstopt vanwege een Onbetekenende botsing, een defekt ver keerslicht en een voetbalwedstrijd, die elf kilometer verderop duizenden ge motoriseerde bezoekers trok. In Parijs, zo rapporteert Het Beste van december in een interessant ver slag, brak niet lang geleden brand uit in een benzinestation aan de Ouai des Grands Augustins. De politie legde 't verkeer om, waardoor er een vier uur durende opstopping ontstond, waarbij 30.000 bussen, vrachtauto's en per sonenauto's betrokken waren. Spanje heeft geen beangstigende autodichtheid. Toen echter kort gele den 's morgens om half negen de ver keerslichten in Madrid haperden, viel aan bijna 700 politie-agenten de eer te beurt een gigantische verkeers- knoop te ontwarren. In Kopenhagen van hetzelfde laken een pak. Op zomeravonden, als de mensen van hun weekendhuisjes te rugkomen, is één lekke band voldoen de om in de Deense hoofdstad een geweldige verkeersopstopping te ont ketenen. In Duitsland is het al niet anders en diverse andere Europese landen staan er eveneens op dit ge bied slecht voor. Wie nu denkt dat Europa aan de vooravond van een verkeerscrisis staat, vergist zich; het zit er midden in. De Europese autowegen verslinden niet alleen veel geld, maar ook grond en landschappelijk schoon. Tientallen miljoenen aan gemeentelijke belastin gen worden gederfd. Maar, zo kan men vragen, betalen de autoforenzen dan niet in hoge maten mee aan alle kosten, die aan de wegenaanleg zijn verbonden, bijvoorbeeld door de hoge benzine-accijnzen en de motorrijtui genbelasting? Het antwoord luidt ont kennend. In feite betalen zij niet meer dan anderen, die geen gebruik maken van de autosnelweg. De auto forens wordt als het ware door de rest van de bevolking gesubsidieerd. West-Duitsland levert daar een fraai voorbeeld van. De automobilisten kunnen daar 36 Pfenning per kilo meter van hun autokosten aftrekken voor het heen en weer rijden tussen huis en kantoor. Daar worden de autoforensen eigenlijk betaald om de verkeerschaos nog wat te verergeren. Men heeft uitgerekend, dat het fo rensenverkeer per trein veertig maal efficiënter is. Dus verdient het open baar vervoer verre voorkeur boven de auto. Het openbaar vervoer loopt echter behoorlijk achter, want in de meeste bussen moet men staan en de treinen zijn tijdens de spitsuren cok veel te vol. Indien het openbaar ver voer op moderne leest zou worden geschoeid, zouden vele autobezitters hun auto graag thuis laten. Toen bij voorbeeld de lijn Londen - Liverpool werd geëlektrificeerd en een snelle, gemakkelijke verbinding tussen de beide steden was ontstaan voor de be woners uit de tussenliggende plaat sen, vloog de verkoop van traject- kaarten naar Londen met sprongen omhoog. Vrijwel alle autoforenzen, zo heeft men kunnen vaststellen, rij den nu per trein naar hun werk. Toch zijn er nog andere mogelijk heden om auto's uit de binnenstad te weren. Nice heeft bijvoorbeeld de dichte verkeersstroom, afkomstig van de autoroute d'Ester el, kunnen af remmen, door aan de rand van de stad een groot parkeerterrein aan te leggen. Wie daar zijn auto achterlaat, krijgt gratis treinabonnement, dat 24 uur geldig is. In Stockholm speelt men met de gedachte om alle ritprij zen op bussen, trams en lokaalspoor te laten vervallen. Amsterdam heeft geprobeerd met snelle busdiensten de automobilisten te verleiden hun auto aan de perife rie van de hoofdstad achter te laten. De proef is mislukt. Het blijkt, aldus Het Beste, dat de autoforensen ge makkelijk, snel, goedkoop maar voor al ook comfortabel vervoer verlangen. Zolang niet aan deze eisen is vol daan, lopen alle steden van enig be lang een niet te ontlopen kans, bin nenkort volkomen door inefficiënt autoverkeer te verstikken. REGIONALE STICHTING KATII GEZINSZORG LANGSTRAAT e o. Maatschappelijk werkster: R. M. Adriaansens, Hertog Janpark 9 tel. 2963. STICHTING PROT. CIIR. SOCIAAL PEDAGOGISCHE ZORG IN N.B. Soc. Pedagoge: Mej. T. M. Volkers, Odysseuslaan 27, Eindhoven, tel. 040-35275. Spreekuur: le donderdag van de maand in de Ireneschool, Molen straat, Waalwijk n.m. van 19.00 tot 20.00 uur. Boodschappen voor mej. Volkers worden in de Ireneschool aange nomen. STICHTING „ST. ANTONIUSHOF" Bejaardencentrum St. Clemenshof Loeffstraat 72. tel. 3445. Bejaardencentrum St. Antoniushof Burg. Smeelelaan 116. tel. 3400. Secretariaat: W. Cox, Weth. Smol- dersstraat 22, tel. 4238, Waalwijk. STEDELIJK SOCIAAL CARITATIEF CENTRUM Par. St. Clemens en II. Bernadette: Maatsch. werkster A. C. M. Hoff- rr.ans. Bureau Loeffstraat 54, tel. 3410. Spreekuur Bernadette in de kleu terschool Hummeloord. maandag 6.30 - 7.30 uur, tel. 4538. Far St. Jan en O. L. Vrouw Maatsch. werkster M. A. M. Hoff- mans Bureau Grotestraat 233. tel. 2882. Spreekuur in Besoyen in de Ber- nadetteschool: maandag van 4-5 uur Burg. Verwielstradt 2a. Par. St. Antonius: Maatsch. werker E. J. v. d. Stoop. Bureau Grotestraat 238. tel. 2882. Dinsdag 2-3 uur Muloschool, Hade- wychstraat, tel. 3412. CIIR LEESBIBLIOTHEEK STICHTING PROTESTANTSE Gevestigd in gebouw Chr. Belan- ""n. Besoyensestraat 3. geopend or donderdag van 7.15-8 uur. GEZINSZORG Inlichtingen te vragen bij: Mevr. G. E. van de Veen-Kroon, Westeinde 5, tel. 2449, b.g.g. 2331. SINT CLEMENS BIBLIOTHEEK BAARDWIJK Geopend: BIBLIOTHEEK GEREF. KERK Ambrosiusw., hoek Mgr. Prinsenstr. Uitleningen: vrijdagavond 8-9 uur ingang: Mgr. Prinsenstraat Blijft de winkelier in het nieuws met waarheidsgetrouwe aanbie dingen, dan zal hij meer klanten winnen. Stimuleer uw verkoop vooral eerst in eigen plaats en streek; laat uw klanten weten dat U vlak bij hen bent. Het streek-nieuwsblad fungeert als overkoepelend orgaan voor alle dagbladlezers, heeft aantrek, kelijke tarieven voor grote en kleine zaken en kan voor de winkelier een goedkope vertegen woordiger zijn. De verspreiding is dikwijls nagenoeg huis aan huis en de uitgever kan door zijn drukmethode de krant overzich telijker opmaken. Het streeknieuwsblad blijft nog dagen na verschijning binnen 't bereik van de lezers; het is voor hen gemakkelijk hun eigen krant bij de hand te hebben om, indien nodig, deze nog eens na te slaan endaarom werken de adver tenties ook veel langer na, en daarom is adverteren in een streekblad veel goedkoper.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 2