Werknemersfractie overweegt zittingsavonden
om klachten te kunnen onderzoeken
Opnieuw alle aandacht gevraagd
voor het woningprobleem
BIJ DE BEVOLKING HEERST OVER TAL VAN ZAKEN ONGERUSTHEID
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 11 MAART 1968
2
De heer Van Seters, sprekend namens de Werknemers fractie, had zich voor
genomen dit jaar de Algemene Deschouuringen eens te moeten aanvangen
op een andere dan de gebruikelijke wijze en een aantal zaken aan de orde
te moeten stellen, waarover de fractie niet tevreden is, dan wel waarover
zij zich ongerust maakt. Zaken overigens die lang niet allemaal nieuw zijn
en waarover ook bij andere fracties gediscussieerd werd.
,,Wij hebben op diverse manieren en door diverse functies een veelvuldig
contact met de bevolking, uiteraard veel uit werknemerskringen, doch ook
Fractievoorzitter
Van Seters vraagt
toezicht op bewonen
gemeentewoningen
Gebreken
Woningnood
Verwarming
Woningbouw
Algemeen
uit alle overige bevolkingsgroepen en wij kunnen ons niet aan de indruk
onttrekken, dat er in de bevolking over tal van zaken ongerustheid heerst,
soms ook ontevreden, maar meestal een gevoel van onzekerheid en een
soort onbehagen"aldus de heer Van Seters. ,,Wij wijten dit voor een deel
aan een gebrek aan voldoende voorlichting en aan onvoldoende informatie,
wanneer men daarom ter bevoegder plaatse vraagt en een „van het kastje
naar de muur sturen", wat maar al te dikwijls voorkomt. Dit geeft een ge
voel van onbehagen en ontevredenheid, hetgeen zich weer manifesteert in
klachten op de overheid of overheidsinstanties, door derden maar al te graag
Huurliberalisatie
Doorstromingsfonds
aangedikt enz. Onze fractie overweegt ten deze op korte termijn iets te doen,
desnoods een avond per week zitting te houden om gerechtvaardigde klachten
in ontvangst te nemen en te onderzoeken, maar ook 'en vooral om door goede
informaties en juiste voorlichting veel klachten te ontzenuwen en de be
trokkenen het gevoel te geven, dat het moeilijk anders of beter kan en waar
om zulks niet kan. Mijnheer de Voorzitter, ik wil enkele grieven met name
aanhalen en ik hoop van harte dat Uw College zal trachten hieraan zoveel
mogelijk tegemoet te komen, want ons geduld raakt uitgeput.
Gezagscrisis
Bestemmingsplan
Slachthuis
Stadsgewest
Nota speelterreinen
Industriebeleid
O
Een oude klacht, die waarlijk niet voor
de eerste keer door ons wordt geuit. De
gemeente bezit een groot aantal woningen
waarin regelmatig verhuizingen voorkomen.
Wij zijn niet tevreden over het toezicht bij
het vrijkomen van woningen. Hoe kan het
voorkomen, dat bij de laatst gebouwde wo
ningen in het plan Laageinde de klepraa ni
pjes met een spijker zijn dichtgeslagen. Hoe
is het mogelijk dat sloten zijn vernield; dat
er een gat in de deur is; dat het behang
totaal beschadigd is? Dit zijn maar enkele
feiten uit de vele. Dc betrokken ambtenaar
die hierop toezicht moet uitoefenen heeft
dit verzuimd of hij heeft het met zijn ogen
dicht gedaan. Het is ondoenlijk alle klach
ten te vermelden die bij ons binnen komen.
Wij eisen dat de controle op de te ver
laten woning degelijk en grondig geschiedt
en dat de betreffende ambtenaar daarover
een uitvoerig rapport opmaakt, vaststelt
welke schade voor rekening van de huurder
komt en dat vereffening terstond met de
waarborgsom plaats heeft. Maar dit is al
leen maar mogelijk als er een juiste con-
trolestaat is van de toestand waarin dc
woning zich bevond toen de betrokkene zelf
in de woning kwam. Wij achten een dossier
met staten voor iedere woning noodzakelijk.
.Goed toezicht is een stimulans voor hen die
de woning netjes bewonen. Slecht toezicht
voert tot verslapping bij hen die van goede
wil zijn. Er zijn bewoners die uitgaan van
de gedachte „wij wonen toch maar in een
gemeentewoning
Het is ons bekend dat bewoners met re
delijke klachten zich bij herhaling hadden
gericht tot de bevoegde instantie en uit
eindelijk het wachten beu zijnde zich schrif
telijk bij B. en W. beklaagden. Toen is er
wel een oplossing gekomen. Wij vragen ons
af of de betreffende ambtenaren de klacht
naast zich hebben neergelegd, dan wel of
hier een ander spel wordt gespeeld. Een
keurige bewoonster had de betrokken
ambtenaar al een paar maal er op gewezen
dat naast de deurstijl een stuk cement was
los gekomen. Het antwoord luidde: „stop
daar maar een stuk papier in". Als wij
werknemers zo- iets op de fabriek zouden
zeggen, volgde onmiddelijk ontslag. Dit zijn
enige voorbeelden om onze beweringen te
staven. Wij willen graag dc verzekering ho
ren, dat zulke klachten worden gerappor
teerd en dat er iets aan wordt gedaan. De
leden van onze fraktie worden herhaaldelijk
met dit soort klachten geconfronteerd. Er
schijnt ergens kortsluiting te zijn, waardoor
een vlot verloop onmogelijk is. Wij hebben
er begrip voor dat het een wethouder niet
mogelijk is al deze zaken op de voet te vol
gen, maar dat neemt niet weg dat onze
fractie over deze aangelegenheid niet tevre
den is.
Wie haalt het in zijn hoofd om te ver
kondigen dat de woningnood spoedig zal
zijn opgelost. Men spreekt over doorstro
ming. Stroom maar door als men ziet aan
komen dat men gaat verdrinken. Wie zal
de huur kunnen betalen van de woningen
van de Baardwijkse Woningbouwvereniging?
De huurverhoging die gaat komen bevor
dert echt geen doorstroming. Men kan to
renflats bouwen om de woningnood op te
lossen, maar niet iedereen is happig op een
flat. Waar moeten de trouwlustige paartjes
blijven die een huwelijk willen aangaan
Wie heeft het recht om te spreken over de
ondeugden van de tegenwoordige jeugd
Er zijn veel verkeringen gebaseerd op ware
liefde en trouw. Jonge mensen die zo gaar
ne hun huwelijk willen beleven in oprechte
en trouwe liefde, doch zij vinden geen wo
ning. Wij spreken over jeugd van 18 tot 30
jaar, die het natuurlijk recht onthouden
wordt om tot een gezond huwelijk te ge
raken. Het is een schande voor de maat
schappij. Het is immoreel en we dienen
bewondering en respect te hebben voor deze
jeugd. Wie durft nog te spreken over een
gedwongen huwelijk, van zulke verschop
pelingen in krotten en met inwoningen die
spotten met ieder huwelijksgeluk.
Nu kunt U zeggen mijnheer de voorzitter
dat dc landspolitiek hiervan de oorzaak is,
maar wij zouden toch graag van U verne
men of U mijnheer de voorzitter en het
College het met deze landspolitiek eens zijn.
U kunt ook zeggen dat wij hier in de ge
meente niet aan landspolitiek moeten doen,
doch dan willen wij als fractie in de ge
meenteraad toch blijven protesteren tegen
hetgeen de landspolitiek ons op het gebied
van woningbouw brengt.
Hoewel het streven bestaat om wijkver-
warming om te zetten in individuele cen
trale verwarming blijven wij voorstanders
van centrale verwarming, hoe dan ook uit
gevoerd. Wij zijn tevreden over de nieuw
bouw voorzien van centrale verwarming.
Wij hebben er behoefte aan tot uitdrukking
te brengen, dat er maar weinig moeilijk
heden met de centrale verwarming zijn ge
weest en dat de bewoners over het algemeen
zeer tevreden zijn. Er zijn nog altijd gezin
nen die opzien tegen het betrekken van 'n
centraal verwarmde woning, maar komt dit
hoofdzakelijk niet omdat zij opzien tegen
dc hoge huur? Hebben ze eenmaal een der
gelijke woning, dan zijn ze er gelukkig mee.
De voordelen van het niet meer aanschaffen
en onderhouden van kachels, geen stofboel,
geen gesjouw met kolen, verwarmde slaap
kamers, minder dekens, tezamen een groot
pluspunt. Aansluitend hierop willen wij
gaarne vernemen hoe het staat met de plan
nen tot verwarming van de bestaande flats
en laagbouw daarom heen, waar nog geen
verwarming is Is hier op korte ter
mijn nog iets van te verwachten? Vele be
woners weten niet wat ze moeten doen bij
vervanging van kachels.
Wij kennen centrale verwarming voor
scholen en gebouwen, blokverwarming in
flats en wijkverwarming in het plan Laag
einde. Het zal het college niet ontgaan zijn,
dat wijkverwarming, zoals wij die kennen,
om tal van redenen niet meer wordt aan
bevolen en dat men vooral sedert de komst
van het aardgas steeds meer overgaat tot
individuele centrale verwarming. Waar in
het tweede ketelhuis in plan Laageinde
reeds vanaf het begin met aardgas wordt
gestookt, rijst bij ons de vraag hoe hier
over gedacht wordt bij het eerste ketelhuis
voor wat betreft de brandstof, en welke
kosten met de ombouw der branders en
verdere voorzieningen zijn gemoeid, als be
doeld op pag. 3 in dc toelichting van 31
maart 1966 van de Directeur Gemeente
werken verstrekt tijdens de excursie van de
Raad op 2 april 1966. Wij zouden ook
gaarne iets vernemen over het al of niet
overschrijven der ramingen van het brand
stofverbruik.
Een terugblik werpen op de jaren die
achter ons liggen kan nuttig en ook leer
zaam zijn. Het kan voldoening geven te
zien wat in die jaren is tot stand gebracht
en men kan dankbaar zijn dat wij dat alles
tesamen hebben verricht. Onder tesamen
bedoel ik het college met adviseurs en dien
sten, dc raad en de gehele Waalwijkse ge
meenschap, waarvan ieder zijn bijdrage
heeft geleverd. Maar een terugblik kan ook
leerzaam zijn om te kunnen zien dat het
ook anders en beter kan. Een terugblik in
het verleden kan soms een spel zijn van
„mens erger je niet". Men kan teruggaan
naar de jaren rond 1930 en nog vérder
naar dc jaren die de heer J. van Heesbeen
zo voortreffelijk en zo eerlijk heeft ver
haald in zijn „Rooien Bart". De tijd van
de paupers, de krotten, de onmenselijke
lage lonen en lange werktijden. Laat ons
daar maar niet meer aan denken want dan
komen wij nog in opstand tegen dc toen
malige conservatieve en liberale regeringen.
Jaren geleden heb ik als raadslid reeds ge
steld, dat de katholieken meer om wille van
hun geloof geleden hebben dan nodig was.
Maar goed bidden jongens en dan afgebeuld
en met lege maag naar de strozak die rust
en verwarming moest brengen. Wij mogen
ons wel verheugen dat deze tijd achter de
rug is. Het is echter wel goed dat er nog
ouderen zijn die dit alles hebben meege
maakt en nu de plicht hebben om te waken
dat dit de jeugd, de kinderen van nu, niet
zal overkomen.
Onze tijd is een nieuwe tijd. De maat
staven van het verleden zijn mummies, die
hier en daar nog wel te zien zijn, ook in
Waalwijk in de vorm van krotten, die nog
woningen genoemd worden. Er staan ook
nog verouderde herenhuizen, sommige nog
wel solide maar niet modem genoeg meer
voor deze tijd. De gemeente en zakenlieden
kunnen er nog wel iets van maken. Wat
een tegenstelling als men in het verleden
kijkt, wat een ongelijkheid en discriminatie
toen.
Wij leven nu in een heel andere tijd,
een nieuwe tijd, die na 1945 is begonnen.
De maatstaven van voor de oorlog zijn to
taal gewijzigd. Ook de denkwijzen in 1968
zijn geheel anders en zo is het van belang
te bedenken dat de toekomst ook weer an
ders zal zijn. Het grote belang dat het nog
anders moet worden, begrijpt en verstaat
men nog te weinig en zo willen wij met deze
aanloop nog eens terecht komen bij het
aambeeld „Woningbouw", waarop wij weer
eens willen hameren. In ons betoog spraken
wij over krotwoningen, die zijn er maar
genoeg in Waalwijk en reken er de nood
woningen maar bij. Wij spraken over kleine
huisjes en herenhuizen. Zie naar de zolder
kamertjes waarin nog gezinnen met 2 3
kinderen huizen, waar ook gebrekkigen en
zieken wonen. Zie als tegenstelling de
E.M.S en Cordamwoningcn, waar nog
steeds een aantal reeds jaren leeg staat.
Zie naar de dure woningen in de vrije sec
tor en de premiewoningen die uit een werk-
mansbeurs niet te betalen zijn, maar door
de nood gedwongen moeten worden aan
vaard. De woningwetwoningen in het plan
Laageinde I zijn uitstekende woningen met
Maar om geen misverstand te wekken,
hebben wij een aanloop genomen is ons
voorafgaande betoog. Het gaat hier om het
politiekorps, de gezagsdragers, de orde
bewaarders. Wij zijn altijd nog van mening
dat de burgemeester als zodanig het hoofd
van de politie is. Wij zijn wel van mening
dat de criminaliteit hier in Waalwijk geen
ernstige vormen heeft aangenomen, maar
wij menen ook dat er gebrek aan contact
is. De agent is niet waar hij zijn moet, de
burgerij is niet vertrouwd met de politie,
kortom er is kortsluiting. In het drukke
verkeer op de spitsuren, in het winkelcen
trum op de spitsdagen missen wij de ge
zagdrager, dan is er geen orde en rust en
komt er vernieling van eigendom voor, zijn
dc meisjes niet meer veilig, enz. enz.
De burger beklaagt zich bij ons over al deze
dingen. De politieman moet een begeleider
en raadsman zijn met moderne opvattingen.
Processen-verbaal zijn niet nodig indien met
een waarschuwing kan worden volstaan en
zolang geen uitdagende houding wordt aan
genomen. Er heerst vaak een gevoel van
onbehagen en dan spreekt men over de
slechte korpsgeest, al jaren lang, waarop het
juiste antwoord blijkbaar niet te vinden is.
Naar onze mening is het hoog tijd dat hier
een andere geest gaat waaien en dat wij
niet langer onwetend worden gelaten. Wij
stellen dit met de beste bedoelingen.
De woningnood is in Waalwijk nog niet
opgelost, het aantal woningzoekenden draait
nog steeds om het getal 1000 en er zijn
nog vele sociale woningnoodgcvallen. Onze
fractie is sterk gekant tegen vrije huren op
dit ogenblik en wij zouden gaame vernemen
hoe het college van B. en W. hier tegenover
staat. Toen de regering deze zaak aan de
orde stelde hebben wij reeds uitdrukking
gegeven aan onze minder goede verwachtin
gen. Wij stelden toen dat de regering van
de woningwet-woningen af wilde. U be
streed dit toen wel, mijnheer de voorzitter,
maar het is toch wel zo uitgekomen. De
woningwetwoningen zijn al veel te duur
geworden en de premiewoningen zijn na
tuurlijk nog duurder. Vrije huren zijn naar
onze mening nog niet op hun plaats. Het
betreft hier een sociale aangelegenheid en
hier heeft de overheid de plicht bescher
mend op te treden. Wij zouden graag willen
weten welke woningen onder de huurverho
ging vallen. Als alle woningen hieronder
vallen b.v. ook die van plan Laageinde, dan
schiet de huurverhoging haar doel voorbij.
Wij stellen met voldoening vast dat de
nieuwe doorstromingsregeling soepeler
wordt toegepast dan de vorige. Toen de
J. van Seters
een nog aanvaardbare huur, en de gezinnen
die er wonen zijn er gelukkig mee. De wo
ningen in plan Laageinde II zijn het neusje
van de zalm, doch zij zijn veelal niet be
trokken door gezinnen die er behoefte aan
hebben wegens de grootte dier gezinnen,
wegens te kleine behuizing, of die de huur
niet kunnen betalen, doch door anderen die
het financieel aankunnen.
Ik durf niet met zekerheid te stellen of
dit het juiste woord is voor de allerwege
en ook in Nederland steeds toenemende
minder gunstige geestelijke ontwikkeling of
beter ontreddering. Als men spreekt over
een politie-agent dan zou hij zijn uniform
met een burgerpak moeten verwisselen, be
houdens enig kenteken, dat hij degene is
die als gezagsdrager de helpende hand moet
bieden. Spreekt men over provo-figuren,
dan zijn het niet de jongeren doch ook
ouderen die aan de zelfkant van het leven
staan en die dringend behoefte hebben aan
geestelijke en maatschappelijke benadering
en bijstand.
Als men op kerkelijk terrein bij de hoog
ste gezagsdragers het er over eens is dat de
mens van nu in heel zijn wezen anders be
naderd moet worden, zal ook het burgerlijk
gezag een andere inslag dienen te verkrij
gen. Als de dienaren der kerk de mens in
zijn moeilijkheden anders gaan benaderen,
zal ook de dienaar der wet de uitoefening
van het burgerlijk gezag moeten aanpassen
aan de tijd, de nieuwe tijd, waarin de mens
van nu leeft. De excessen die voorkomen,
van het college. Wel interesseert het ons
te weten hoe het momenteel staat in het
bestemmingsplan Waalwijk-Noord. In dit
stadsdeel zijn een drietal klcuterspeelterrei-
nen gesitueerd, die nog nader uitgewerkt
moesten worden. Mogen wij vernemen hoe
't nu met die uitwerking is gesteld. In het
bestemmingsplan Besoyen zou oostelijk van
Loondonk een kleutérspeelterrein komen,
terwijl voor het Hertog Janpark een door
het Bureau Kuiper uitgewerkt p'an bestaat
hetwelk nog bij Uw college in studie is.
Gaarne zouden wij van Uw college willen
horen in welk stadium zich die studie be
vindt en of de afbouw van het Hertog Jan
park eindelijk verwezenlijkt kan worden.
Tenslotte nog het bestemmingsplan Bloe-
menoord, waar de speelterreinen eerst ge
stalte kunnen krijgen zodra de daar gepro
jecteerde hoogbouw zal zijn gerealiseerd.
Ook ten aanzien van de woningbouwplannen
in Bloemenoord willen wij gaarne een dui
delijk antwoord, vooral of daar nu die
hoogbouw komt of niet. Wij werknemers
zagen daar liever laagbouw en geen flats.
Hier ligt al lang een groot terrein braak
voor woningbouw, precies als aan het Her
tog Janpark, en het ware planologisch en
economisch aan te bevelen hier verder ren
teverlies te voorkomen. Ook spcelgclegen-
heden dienen hier met bekwame spoed te
komen en het liefst zagen wij die in de
plannen opgenomen.
Is de goedkeuring voor de ontworpen
speeigelegenheden aan de eerste en tweede
Zeine nog spoedig te verwachten Ons
dunkt dat dit toch lang genoeg geduurd
heeft. De nieuwbouw nabij de Vondcllaan
kan geschieden zodra de noodwoningen af
gebroken zijn en er zal dan ook wel enige
speelgelegenheid geschapen kunnen worden.
Met klem vragen wij U spoedige bouw van
woningen en spoedige afbraak van de nood
woningen. Wij vragen het college om hun
zienswijze daaromtrent en hun zorg dat
deze toestand daar spoedig verbeterd wordt.
Graag willen wij als werknemers een dui
delijke uitspraak alsook de zekerheid dat dc
daar nog woonachtige gezinnen ook passen
de woonruimte gegeven kan worden. Op dit
punt wensen wij een duidelijk antwoord,
omdat wij als raadsleden hiervoor de ver
antwoording niet langer willen dragen. Wij
zouden graag zien dat er woningbouw ge
pleegd werd in bedoeld plan, waarvan de
huur de laagst mogelijke zal zijn in het
kader van woningwetbouw.
Dit is een belangrijke zaak en onze frac
tie zou graag willen weten hoe de situatie
is en hoe de mogelijkheden zich in deze
ten'ook bij de vorig jaar gehouden Alge-
mene Beschouwingen reeds uitvoerig de
problemen stellen en 't is interessant dit al
les nog eens na te lezen. Wij stelden bij de
behandeling vast dat de nota als eerste fase
te beschouwen was. Wij waren toen van
mening dat na de gevoerde discussie een
tweede nota zou moeten volgen van indus
trie en wat niet. Wij hebben ook de op
merking gemaakt dat 't probleem industrie
vestigingen werkgelegenheid evenzeer tot de
taken van de streekraad behoren. Het is
van groot belang nog een tweede overzicht
te krijgen in de vorm van een nota, nu de
werkgelegenheid in een dringend te bestu
deren fase is gekomen.
Het is ook van belang nu het havenplan
zo ongeveer gereed is tot zaken doen te
komen, want het braak liggende industrie
terrein verslindt veel geld aan rente. Wij
zouden ook graag horen of de overheid op
de een of andere wijze een stimulans geeft
in geld dan wel steun geeft bij het aan
trekken van industrie. De nota, de discus
sie daarop en het antwoord van B. en W.
heeft op diverse punten niet verhelderend ge
werkt. Door diverse fracties werden tijdens
de discussies opmerkingen gemaakt ten
aanzien van het beleid in de nota genoemd,
de investeringen in de industrie-terreinen
en omtrent een slagvaardiger beleid van de
Rijksoverheid ten deze.
Er is gesproken over het wekken van te
hoge verwachtingen bij de nieuwkomers,
over meer contact met de plaatselijke in
dustrie, met de Kamer van Koophandel en
over een overkoepelend industrieel orgaan.
Uw antwoord toen, mijnheer de voorzitter
was, dat deze nota geen andere pretentie
had, dan om een beeld te geven van dc
afgesloten periode en als een schets voor
de toekomst. Er zou contact worden opge
nomen met de Waalwijkse industrie om
daar ook belangstelling te wekken voor
nieuwe vestiging. Wij waren toen feitelijk
helemaal niet bevredigd en dat wij er toen
niet verder op in zijn kunnen gaan, was te
wijten aan het feit dat U, mijnheer de voor
zitter geen gelegenheid gaf tot verdere dis
cussie. Wat wij thans verlangen is ten
tweede nota of wel tenminste een duidelijk
beeld van de toestand op heden.
De raad heeft bij schrijven van 9 juni
1966 het ontwerp gemeenschappelijke rege
ling 'Stadsgewest Waalwijk' met toelichting
ontvangen, waarbij gevoegd was een inte
ressant schema voor de totstandkoming van
een intergemeentelijk structuurplan voor het
Stadsgewest. Gaarne willen wij ingelicht
worden of er reeds voortgang gemaakt is
bij het samenstellen van een ontwerp-struc-
tuurplan, wat blijkens bedoeld schema de
de vernielingen en uitspattingen worden
letterlijk uitdagingen van de jeugd genoemd.
De ouderen zien lijdelijk toe en spreken er
met afkeer en walging van en zij veroorde
len de nalatigheid van de overheid en ge
zagsdragers in deze. Zij begrijpen niet dat
hier de wrange vruchten geplukt worden
van de bestaande tegenstellingen, de onge
lijkheid, het niet opgewassen zijn tegen deze
tijd, de uiterlijke weelde, de ongelijke ver
deling. het probleem van de werkgelegen
heid. De jongeren zijn op zoek naar echt
geluk, naar plezier in het leven, doch zij
kunnen dit in de maatschappij niet vinden.
Zij ontberen de juiste benadering en be
grip voor hun moeilijkheden. Maar ook de
ouderen missen de steun en het juiste be
grip om tot een goede benadering te ko
men. Er is een onverschilligheid, een infil
tratie die gericht is op de vernietiging van
de Westerse beschaving, die helaas te con
servatief onrijp is en faalt in het leiding
geven. Het wereldlijk en kerkelijk gezag
hebben dit gezag te lang aan zichzelf ge
houden waardoor een geestelijke evolutie in
gang is gezet met culturele en politieke
stromingen waarmee wij worden geconfron
teerd en die doorslaat in actie en reactie.
Wij hebben sterke karakters nodig die voor
voldoende tegenwicht kunnen zorgdragen.
In dit korte betoog wilden wij de achter
gronden duidelijk maken, de oorzaken en
motieven noemen van deze zogenaamde ge
zagscrisis om dan nu op de plaats van be
stemming te komen in onze stad Waalwijk,
waar wij als werknemers het vertrouwen
van vele kiezers hebben gekregen om als
raadslid onze dienende taak in de gemeen
schap te verrichten naar eer en geweten.
Wij hebben dc plicht geen blad voor de
mond te nemen, wij mogen niet kortzichtig
zijn en wij zijn niet van plan vele woorden
te spreken en nog niets gezegd te hebben.
Wij willen de taal spreken die de gewone
burger verstaat.
doorstromingsregeling de eerste keer in dc
raad aan de orde kwam werd van de zijde
van de Katholieke Unie bij monde van de
heer Van Engelen betoogd, dat hij van dat
doorstromingsfonds een heilzame uitwerking
verwachtte en dat er toen wel goedkope
woningen zouden vrijkomen. Onze fractie
heeft toen gesteld dat het een sociale aan
gelegenheden betrof en dat onze verwach
tingen helemaal niet hoog gespannen waren
en wel om de eenvoudige reden dat men
niet zo gemakkelijk mensen vindt met zo'n
heilig sociaal gevoel, dat zij een goedkope
woning gaan verlaten om een aanmerkelijk
duurdere te betrekken, louter en alleen om
nu eens echt een minder draagkrachtig ge
zin te helpen. Zo iets kan men menselijker
wijze niet verwachten. De huidige regeling
loopt soepeler, maar het sociale wat er in
moet zitten komt er niet uit.
Er zijn aan deze regeling nog pijnlijke
kanten, want zij die in een duplex wonen,
niet met doch tegen hun zin, vallen er niet
onder. In feite zijn er geen doorstromings
woningen die betaalbaar zijn voor de ge
zinnen waar het over gaat. De woningen
in het plan Laageinde zijn grotendeels niet
bezet kunnen worden door gezinnen die er
eigenlijk in thuis behoren. Wij bedoelen
grotere gezinnen met kleine beurzen. De
voordelen van het doorstromingsfonds ko
men in vele gevallen niet op de juiste plaats.
Wij werknemers zijn het met deze nota
volledig eens. Gelegenheden voor sport en
spel zijn voor de jeugd dringend noodza
kelijk. Dit behoeft onderzijds geen nadere
toelichting, behalve de verklaring dat het
werk van het college van B. en W. en de
betrokken wethouder te dezer zake onze
algehele goedkeuring en instemming heeft.
Dat de goedkeuring van dc credieten lang
op zich laat wachten, zodat 'realisering nog
niet kan geschieden is zeker niet de schuld
zgn. proefperiode hebben ontwikkeld.
Blijft het slachthuis behouden, is er uitbrei
ding van de accomodatie mogelijk en komen
er voorstellen dienaangaande? Dc nieuwe
directeur is nu al enige tijd aan het werk.
Kunt U iets over het verloop, met name
over diens beleid, vertellen, ook ten aan
zien van de dienstverlening? Heerst er te
vredenheid bij de slagers en grossiers? Is
het beleid aangepast kunnen worden aan de
veranderde omstandigheden en zijn er con
tacten gelegd met de slagers, grossiers en
veehandel? Onze fractie heeft steeds be
langstelling gehad voor het slachthuis, doch
meermalen hebben wij gesteld dat dit
slachthuis voor ons een gesloten boek was,
waarover de klachten maar moeilijk naar
de juistheid waren te achterhalen.
Wij hebben meermalen betoogd dat bet
beleid in het slachthuis al jaren was achter
gebleven en dat niet met de nieuwe tijd is
meegegaan. Wij hebben ook betoogd dat 't
slachthuis niet meer is zoals vroeger, waar
de slager een koe of varken komt slachten,
doch dat 't slachthuis een dienstverlenend
bedrijf moest zijn waar slagers en grossiers
niet alleen samen komen, doch een tref
punt moeten hebben om zaken te doen.
Dienstverlening ook in die zin dat er ge
slacht kan worden als het beslist nodig is.
Ook een dierenarts kan zijn dienstverlening
niet binnen vast te stellen uren beperken,
Wij kunnen wel met tevredenheid vaststel
len dat er in het slachthuis veranderingen
ten goede aan het groeien zijn; meer rede
lijkheid en soepelheid kan men horen ver
luiden. Er schijnt 'n nieuwe wind te waaien.
Wij zien het antwoord op onze vragen met
belangstelling tegemoet.
Mijnheer de voorzitter. Als werknemers
fractie hebben wij grote behoefte om aan
deze zaken in de Algemene Beschouwingen
nog eens aandacht te besteden. Wij moch-
eerste fase zou uitmaken.
Het crediet voor aankopen en plaatsen
van verkeerslicht-installaties ad. 'f. 75.700,-
zoals opgenomen in de Algemene Dienst
nr. 46a en bij de Dienst Gemeentewerken
onder nr. 50 is goedkeuring onthouden
door ged. Staten bij besluit van 5 april '67,
als supplement op de begroting van dc
1965 en wel op grond van het feit dat de
financiering van deze kapitaalsuitgave niet
is verzekerd op de wijze als bedoeld in art.
2 van de „Wet kapitaalsuitgaven publiek
rechtelijke lichamen". Daar deze zaak nog
wachtte op een nader advies van dc ver-
keersdeskundige waren toen nog geen finan
cieringsmiddelen aangevraagd, althans in
dien mijn inlichtingen juist zijn. Mijnheer
de voorzitter, onze fractie heeft bij voor
komende gelegenheden reeds herhaaldelijk
geïnformeerd naar de uitvoering van deze
hoogst urgente voorzieningen. Bijzonder bij
de spoorwegovergangen Stationsstraat en
Putstraat, doch ook elders in de gemeente.
De vraag is nu: Hoe staat het precies met
deze aangelegenheid en is er intussen reeds
een advies van de verkeersdeskundige ont
vangen en zijn er reeds pogingen aange
wend de nodige vaste financieringsmiddelen
te verkrijgen.
Het bevreemdt onze fractie dat de totale
verkeersvoorziening in Waalwijk maar
steeds bij beloften blijft. Er gebeurt niets.
Er gebeurt niets. Dit is nu toch werkelijk
een punt waarbij uitstel niet langer geduld
kan worden. Er zijn nog een aantal vragen
mijnheer de voorzitter die wij alleen maar
willen stellen, zonder hierop verder in te
gaan. Hoe staat het b.v. met
1. Het instructiebad.
2. De Ziekenvervoerdienst.
3. Verbetering Putstraat.
4. Algemene Begraafplaats.
5. Plan De Hoef.
6. Voorlichting aan burgers.
(Vervolg op pag- 3)