Werknemersfractie overweegt zittingsavonden om klachten te kunnen onderzoeken Opnieuw alle aandacht gevraagd voor het woningprobleem BIJ DE BEVOLKING HEERST OVER TAL VAN ZAKEN ONGERUSTHEID DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 11 MAART 1968 2 De heer Van Seters, sprekend namens de Werknemers fractie, had zich voor genomen dit jaar de Algemene Deschouuringen eens te moeten aanvangen op een andere dan de gebruikelijke wijze en een aantal zaken aan de orde te moeten stellen, waarover de fractie niet tevreden is, dan wel waarover zij zich ongerust maakt. Zaken overigens die lang niet allemaal nieuw zijn en waarover ook bij andere fracties gediscussieerd werd. ,,Wij hebben op diverse manieren en door diverse functies een veelvuldig contact met de bevolking, uiteraard veel uit werknemerskringen, doch ook Fractievoorzitter Van Seters vraagt toezicht op bewonen gemeentewoningen Gebreken Woningnood Verwarming Woningbouw Algemeen uit alle overige bevolkingsgroepen en wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken, dat er in de bevolking over tal van zaken ongerustheid heerst, soms ook ontevreden, maar meestal een gevoel van onzekerheid en een soort onbehagen"aldus de heer Van Seters. ,,Wij wijten dit voor een deel aan een gebrek aan voldoende voorlichting en aan onvoldoende informatie, wanneer men daarom ter bevoegder plaatse vraagt en een „van het kastje naar de muur sturen", wat maar al te dikwijls voorkomt. Dit geeft een ge voel van onbehagen en ontevredenheid, hetgeen zich weer manifesteert in klachten op de overheid of overheidsinstanties, door derden maar al te graag Huurliberalisatie Doorstromingsfonds aangedikt enz. Onze fractie overweegt ten deze op korte termijn iets te doen, desnoods een avond per week zitting te houden om gerechtvaardigde klachten in ontvangst te nemen en te onderzoeken, maar ook 'en vooral om door goede informaties en juiste voorlichting veel klachten te ontzenuwen en de be trokkenen het gevoel te geven, dat het moeilijk anders of beter kan en waar om zulks niet kan. Mijnheer de Voorzitter, ik wil enkele grieven met name aanhalen en ik hoop van harte dat Uw College zal trachten hieraan zoveel mogelijk tegemoet te komen, want ons geduld raakt uitgeput. Gezagscrisis Bestemmingsplan Slachthuis Stadsgewest Nota speelterreinen Industriebeleid O Een oude klacht, die waarlijk niet voor de eerste keer door ons wordt geuit. De gemeente bezit een groot aantal woningen waarin regelmatig verhuizingen voorkomen. Wij zijn niet tevreden over het toezicht bij het vrijkomen van woningen. Hoe kan het voorkomen, dat bij de laatst gebouwde wo ningen in het plan Laageinde de klepraa ni pjes met een spijker zijn dichtgeslagen. Hoe is het mogelijk dat sloten zijn vernield; dat er een gat in de deur is; dat het behang totaal beschadigd is? Dit zijn maar enkele feiten uit de vele. Dc betrokken ambtenaar die hierop toezicht moet uitoefenen heeft dit verzuimd of hij heeft het met zijn ogen dicht gedaan. Het is ondoenlijk alle klach ten te vermelden die bij ons binnen komen. Wij eisen dat de controle op de te ver laten woning degelijk en grondig geschiedt en dat de betreffende ambtenaar daarover een uitvoerig rapport opmaakt, vaststelt welke schade voor rekening van de huurder komt en dat vereffening terstond met de waarborgsom plaats heeft. Maar dit is al leen maar mogelijk als er een juiste con- trolestaat is van de toestand waarin dc woning zich bevond toen de betrokkene zelf in de woning kwam. Wij achten een dossier met staten voor iedere woning noodzakelijk. .Goed toezicht is een stimulans voor hen die de woning netjes bewonen. Slecht toezicht voert tot verslapping bij hen die van goede wil zijn. Er zijn bewoners die uitgaan van de gedachte „wij wonen toch maar in een gemeentewoning Het is ons bekend dat bewoners met re delijke klachten zich bij herhaling hadden gericht tot de bevoegde instantie en uit eindelijk het wachten beu zijnde zich schrif telijk bij B. en W. beklaagden. Toen is er wel een oplossing gekomen. Wij vragen ons af of de betreffende ambtenaren de klacht naast zich hebben neergelegd, dan wel of hier een ander spel wordt gespeeld. Een keurige bewoonster had de betrokken ambtenaar al een paar maal er op gewezen dat naast de deurstijl een stuk cement was los gekomen. Het antwoord luidde: „stop daar maar een stuk papier in". Als wij werknemers zo- iets op de fabriek zouden zeggen, volgde onmiddelijk ontslag. Dit zijn enige voorbeelden om onze beweringen te staven. Wij willen graag dc verzekering ho ren, dat zulke klachten worden gerappor teerd en dat er iets aan wordt gedaan. De leden van onze fraktie worden herhaaldelijk met dit soort klachten geconfronteerd. Er schijnt ergens kortsluiting te zijn, waardoor een vlot verloop onmogelijk is. Wij hebben er begrip voor dat het een wethouder niet mogelijk is al deze zaken op de voet te vol gen, maar dat neemt niet weg dat onze fractie over deze aangelegenheid niet tevre den is. Wie haalt het in zijn hoofd om te ver kondigen dat de woningnood spoedig zal zijn opgelost. Men spreekt over doorstro ming. Stroom maar door als men ziet aan komen dat men gaat verdrinken. Wie zal de huur kunnen betalen van de woningen van de Baardwijkse Woningbouwvereniging? De huurverhoging die gaat komen bevor dert echt geen doorstroming. Men kan to renflats bouwen om de woningnood op te lossen, maar niet iedereen is happig op een flat. Waar moeten de trouwlustige paartjes blijven die een huwelijk willen aangaan Wie heeft het recht om te spreken over de ondeugden van de tegenwoordige jeugd Er zijn veel verkeringen gebaseerd op ware liefde en trouw. Jonge mensen die zo gaar ne hun huwelijk willen beleven in oprechte en trouwe liefde, doch zij vinden geen wo ning. Wij spreken over jeugd van 18 tot 30 jaar, die het natuurlijk recht onthouden wordt om tot een gezond huwelijk te ge raken. Het is een schande voor de maat schappij. Het is immoreel en we dienen bewondering en respect te hebben voor deze jeugd. Wie durft nog te spreken over een gedwongen huwelijk, van zulke verschop pelingen in krotten en met inwoningen die spotten met ieder huwelijksgeluk. Nu kunt U zeggen mijnheer de voorzitter dat dc landspolitiek hiervan de oorzaak is, maar wij zouden toch graag van U verne men of U mijnheer de voorzitter en het College het met deze landspolitiek eens zijn. U kunt ook zeggen dat wij hier in de ge meente niet aan landspolitiek moeten doen, doch dan willen wij als fractie in de ge meenteraad toch blijven protesteren tegen hetgeen de landspolitiek ons op het gebied van woningbouw brengt. Hoewel het streven bestaat om wijkver- warming om te zetten in individuele cen trale verwarming blijven wij voorstanders van centrale verwarming, hoe dan ook uit gevoerd. Wij zijn tevreden over de nieuw bouw voorzien van centrale verwarming. Wij hebben er behoefte aan tot uitdrukking te brengen, dat er maar weinig moeilijk heden met de centrale verwarming zijn ge weest en dat de bewoners over het algemeen zeer tevreden zijn. Er zijn nog altijd gezin nen die opzien tegen het betrekken van 'n centraal verwarmde woning, maar komt dit hoofdzakelijk niet omdat zij opzien tegen dc hoge huur? Hebben ze eenmaal een der gelijke woning, dan zijn ze er gelukkig mee. De voordelen van het niet meer aanschaffen en onderhouden van kachels, geen stofboel, geen gesjouw met kolen, verwarmde slaap kamers, minder dekens, tezamen een groot pluspunt. Aansluitend hierop willen wij gaarne vernemen hoe het staat met de plan nen tot verwarming van de bestaande flats en laagbouw daarom heen, waar nog geen verwarming is Is hier op korte ter mijn nog iets van te verwachten? Vele be woners weten niet wat ze moeten doen bij vervanging van kachels. Wij kennen centrale verwarming voor scholen en gebouwen, blokverwarming in flats en wijkverwarming in het plan Laag einde. Het zal het college niet ontgaan zijn, dat wijkverwarming, zoals wij die kennen, om tal van redenen niet meer wordt aan bevolen en dat men vooral sedert de komst van het aardgas steeds meer overgaat tot individuele centrale verwarming. Waar in het tweede ketelhuis in plan Laageinde reeds vanaf het begin met aardgas wordt gestookt, rijst bij ons de vraag hoe hier over gedacht wordt bij het eerste ketelhuis voor wat betreft de brandstof, en welke kosten met de ombouw der branders en verdere voorzieningen zijn gemoeid, als be doeld op pag. 3 in dc toelichting van 31 maart 1966 van de Directeur Gemeente werken verstrekt tijdens de excursie van de Raad op 2 april 1966. Wij zouden ook gaarne iets vernemen over het al of niet overschrijven der ramingen van het brand stofverbruik. Een terugblik werpen op de jaren die achter ons liggen kan nuttig en ook leer zaam zijn. Het kan voldoening geven te zien wat in die jaren is tot stand gebracht en men kan dankbaar zijn dat wij dat alles tesamen hebben verricht. Onder tesamen bedoel ik het college met adviseurs en dien sten, dc raad en de gehele Waalwijkse ge meenschap, waarvan ieder zijn bijdrage heeft geleverd. Maar een terugblik kan ook leerzaam zijn om te kunnen zien dat het ook anders en beter kan. Een terugblik in het verleden kan soms een spel zijn van „mens erger je niet". Men kan teruggaan naar de jaren rond 1930 en nog vérder naar dc jaren die de heer J. van Heesbeen zo voortreffelijk en zo eerlijk heeft ver haald in zijn „Rooien Bart". De tijd van de paupers, de krotten, de onmenselijke lage lonen en lange werktijden. Laat ons daar maar niet meer aan denken want dan komen wij nog in opstand tegen dc toen malige conservatieve en liberale regeringen. Jaren geleden heb ik als raadslid reeds ge steld, dat de katholieken meer om wille van hun geloof geleden hebben dan nodig was. Maar goed bidden jongens en dan afgebeuld en met lege maag naar de strozak die rust en verwarming moest brengen. Wij mogen ons wel verheugen dat deze tijd achter de rug is. Het is echter wel goed dat er nog ouderen zijn die dit alles hebben meege maakt en nu de plicht hebben om te waken dat dit de jeugd, de kinderen van nu, niet zal overkomen. Onze tijd is een nieuwe tijd. De maat staven van het verleden zijn mummies, die hier en daar nog wel te zien zijn, ook in Waalwijk in de vorm van krotten, die nog woningen genoemd worden. Er staan ook nog verouderde herenhuizen, sommige nog wel solide maar niet modem genoeg meer voor deze tijd. De gemeente en zakenlieden kunnen er nog wel iets van maken. Wat een tegenstelling als men in het verleden kijkt, wat een ongelijkheid en discriminatie toen. Wij leven nu in een heel andere tijd, een nieuwe tijd, die na 1945 is begonnen. De maatstaven van voor de oorlog zijn to taal gewijzigd. Ook de denkwijzen in 1968 zijn geheel anders en zo is het van belang te bedenken dat de toekomst ook weer an ders zal zijn. Het grote belang dat het nog anders moet worden, begrijpt en verstaat men nog te weinig en zo willen wij met deze aanloop nog eens terecht komen bij het aambeeld „Woningbouw", waarop wij weer eens willen hameren. In ons betoog spraken wij over krotwoningen, die zijn er maar genoeg in Waalwijk en reken er de nood woningen maar bij. Wij spraken over kleine huisjes en herenhuizen. Zie naar de zolder kamertjes waarin nog gezinnen met 2 3 kinderen huizen, waar ook gebrekkigen en zieken wonen. Zie als tegenstelling de E.M.S en Cordamwoningcn, waar nog steeds een aantal reeds jaren leeg staat. Zie naar de dure woningen in de vrije sec tor en de premiewoningen die uit een werk- mansbeurs niet te betalen zijn, maar door de nood gedwongen moeten worden aan vaard. De woningwetwoningen in het plan Laageinde I zijn uitstekende woningen met Maar om geen misverstand te wekken, hebben wij een aanloop genomen is ons voorafgaande betoog. Het gaat hier om het politiekorps, de gezagsdragers, de orde bewaarders. Wij zijn altijd nog van mening dat de burgemeester als zodanig het hoofd van de politie is. Wij zijn wel van mening dat de criminaliteit hier in Waalwijk geen ernstige vormen heeft aangenomen, maar wij menen ook dat er gebrek aan contact is. De agent is niet waar hij zijn moet, de burgerij is niet vertrouwd met de politie, kortom er is kortsluiting. In het drukke verkeer op de spitsuren, in het winkelcen trum op de spitsdagen missen wij de ge zagdrager, dan is er geen orde en rust en komt er vernieling van eigendom voor, zijn dc meisjes niet meer veilig, enz. enz. De burger beklaagt zich bij ons over al deze dingen. De politieman moet een begeleider en raadsman zijn met moderne opvattingen. Processen-verbaal zijn niet nodig indien met een waarschuwing kan worden volstaan en zolang geen uitdagende houding wordt aan genomen. Er heerst vaak een gevoel van onbehagen en dan spreekt men over de slechte korpsgeest, al jaren lang, waarop het juiste antwoord blijkbaar niet te vinden is. Naar onze mening is het hoog tijd dat hier een andere geest gaat waaien en dat wij niet langer onwetend worden gelaten. Wij stellen dit met de beste bedoelingen. De woningnood is in Waalwijk nog niet opgelost, het aantal woningzoekenden draait nog steeds om het getal 1000 en er zijn nog vele sociale woningnoodgcvallen. Onze fractie is sterk gekant tegen vrije huren op dit ogenblik en wij zouden gaame vernemen hoe het college van B. en W. hier tegenover staat. Toen de regering deze zaak aan de orde stelde hebben wij reeds uitdrukking gegeven aan onze minder goede verwachtin gen. Wij stelden toen dat de regering van de woningwet-woningen af wilde. U be streed dit toen wel, mijnheer de voorzitter, maar het is toch wel zo uitgekomen. De woningwetwoningen zijn al veel te duur geworden en de premiewoningen zijn na tuurlijk nog duurder. Vrije huren zijn naar onze mening nog niet op hun plaats. Het betreft hier een sociale aangelegenheid en hier heeft de overheid de plicht bescher mend op te treden. Wij zouden graag willen weten welke woningen onder de huurverho ging vallen. Als alle woningen hieronder vallen b.v. ook die van plan Laageinde, dan schiet de huurverhoging haar doel voorbij. Wij stellen met voldoening vast dat de nieuwe doorstromingsregeling soepeler wordt toegepast dan de vorige. Toen de J. van Seters een nog aanvaardbare huur, en de gezinnen die er wonen zijn er gelukkig mee. De wo ningen in plan Laageinde II zijn het neusje van de zalm, doch zij zijn veelal niet be trokken door gezinnen die er behoefte aan hebben wegens de grootte dier gezinnen, wegens te kleine behuizing, of die de huur niet kunnen betalen, doch door anderen die het financieel aankunnen. Ik durf niet met zekerheid te stellen of dit het juiste woord is voor de allerwege en ook in Nederland steeds toenemende minder gunstige geestelijke ontwikkeling of beter ontreddering. Als men spreekt over een politie-agent dan zou hij zijn uniform met een burgerpak moeten verwisselen, be houdens enig kenteken, dat hij degene is die als gezagsdrager de helpende hand moet bieden. Spreekt men over provo-figuren, dan zijn het niet de jongeren doch ook ouderen die aan de zelfkant van het leven staan en die dringend behoefte hebben aan geestelijke en maatschappelijke benadering en bijstand. Als men op kerkelijk terrein bij de hoog ste gezagsdragers het er over eens is dat de mens van nu in heel zijn wezen anders be naderd moet worden, zal ook het burgerlijk gezag een andere inslag dienen te verkrij gen. Als de dienaren der kerk de mens in zijn moeilijkheden anders gaan benaderen, zal ook de dienaar der wet de uitoefening van het burgerlijk gezag moeten aanpassen aan de tijd, de nieuwe tijd, waarin de mens van nu leeft. De excessen die voorkomen, van het college. Wel interesseert het ons te weten hoe het momenteel staat in het bestemmingsplan Waalwijk-Noord. In dit stadsdeel zijn een drietal klcuterspeelterrei- nen gesitueerd, die nog nader uitgewerkt moesten worden. Mogen wij vernemen hoe 't nu met die uitwerking is gesteld. In het bestemmingsplan Besoyen zou oostelijk van Loondonk een kleutérspeelterrein komen, terwijl voor het Hertog Janpark een door het Bureau Kuiper uitgewerkt p'an bestaat hetwelk nog bij Uw college in studie is. Gaarne zouden wij van Uw college willen horen in welk stadium zich die studie be vindt en of de afbouw van het Hertog Jan park eindelijk verwezenlijkt kan worden. Tenslotte nog het bestemmingsplan Bloe- menoord, waar de speelterreinen eerst ge stalte kunnen krijgen zodra de daar gepro jecteerde hoogbouw zal zijn gerealiseerd. Ook ten aanzien van de woningbouwplannen in Bloemenoord willen wij gaarne een dui delijk antwoord, vooral of daar nu die hoogbouw komt of niet. Wij werknemers zagen daar liever laagbouw en geen flats. Hier ligt al lang een groot terrein braak voor woningbouw, precies als aan het Her tog Janpark, en het ware planologisch en economisch aan te bevelen hier verder ren teverlies te voorkomen. Ook spcelgclegen- heden dienen hier met bekwame spoed te komen en het liefst zagen wij die in de plannen opgenomen. Is de goedkeuring voor de ontworpen speeigelegenheden aan de eerste en tweede Zeine nog spoedig te verwachten Ons dunkt dat dit toch lang genoeg geduurd heeft. De nieuwbouw nabij de Vondcllaan kan geschieden zodra de noodwoningen af gebroken zijn en er zal dan ook wel enige speelgelegenheid geschapen kunnen worden. Met klem vragen wij U spoedige bouw van woningen en spoedige afbraak van de nood woningen. Wij vragen het college om hun zienswijze daaromtrent en hun zorg dat deze toestand daar spoedig verbeterd wordt. Graag willen wij als werknemers een dui delijke uitspraak alsook de zekerheid dat dc daar nog woonachtige gezinnen ook passen de woonruimte gegeven kan worden. Op dit punt wensen wij een duidelijk antwoord, omdat wij als raadsleden hiervoor de ver antwoording niet langer willen dragen. Wij zouden graag zien dat er woningbouw ge pleegd werd in bedoeld plan, waarvan de huur de laagst mogelijke zal zijn in het kader van woningwetbouw. Dit is een belangrijke zaak en onze frac tie zou graag willen weten hoe de situatie is en hoe de mogelijkheden zich in deze ten'ook bij de vorig jaar gehouden Alge- mene Beschouwingen reeds uitvoerig de problemen stellen en 't is interessant dit al les nog eens na te lezen. Wij stelden bij de behandeling vast dat de nota als eerste fase te beschouwen was. Wij waren toen van mening dat na de gevoerde discussie een tweede nota zou moeten volgen van indus trie en wat niet. Wij hebben ook de op merking gemaakt dat 't probleem industrie vestigingen werkgelegenheid evenzeer tot de taken van de streekraad behoren. Het is van groot belang nog een tweede overzicht te krijgen in de vorm van een nota, nu de werkgelegenheid in een dringend te bestu deren fase is gekomen. Het is ook van belang nu het havenplan zo ongeveer gereed is tot zaken doen te komen, want het braak liggende industrie terrein verslindt veel geld aan rente. Wij zouden ook graag horen of de overheid op de een of andere wijze een stimulans geeft in geld dan wel steun geeft bij het aan trekken van industrie. De nota, de discus sie daarop en het antwoord van B. en W. heeft op diverse punten niet verhelderend ge werkt. Door diverse fracties werden tijdens de discussies opmerkingen gemaakt ten aanzien van het beleid in de nota genoemd, de investeringen in de industrie-terreinen en omtrent een slagvaardiger beleid van de Rijksoverheid ten deze. Er is gesproken over het wekken van te hoge verwachtingen bij de nieuwkomers, over meer contact met de plaatselijke in dustrie, met de Kamer van Koophandel en over een overkoepelend industrieel orgaan. Uw antwoord toen, mijnheer de voorzitter was, dat deze nota geen andere pretentie had, dan om een beeld te geven van dc afgesloten periode en als een schets voor de toekomst. Er zou contact worden opge nomen met de Waalwijkse industrie om daar ook belangstelling te wekken voor nieuwe vestiging. Wij waren toen feitelijk helemaal niet bevredigd en dat wij er toen niet verder op in zijn kunnen gaan, was te wijten aan het feit dat U, mijnheer de voor zitter geen gelegenheid gaf tot verdere dis cussie. Wat wij thans verlangen is ten tweede nota of wel tenminste een duidelijk beeld van de toestand op heden. De raad heeft bij schrijven van 9 juni 1966 het ontwerp gemeenschappelijke rege ling 'Stadsgewest Waalwijk' met toelichting ontvangen, waarbij gevoegd was een inte ressant schema voor de totstandkoming van een intergemeentelijk structuurplan voor het Stadsgewest. Gaarne willen wij ingelicht worden of er reeds voortgang gemaakt is bij het samenstellen van een ontwerp-struc- tuurplan, wat blijkens bedoeld schema de de vernielingen en uitspattingen worden letterlijk uitdagingen van de jeugd genoemd. De ouderen zien lijdelijk toe en spreken er met afkeer en walging van en zij veroorde len de nalatigheid van de overheid en ge zagsdragers in deze. Zij begrijpen niet dat hier de wrange vruchten geplukt worden van de bestaande tegenstellingen, de onge lijkheid, het niet opgewassen zijn tegen deze tijd, de uiterlijke weelde, de ongelijke ver deling. het probleem van de werkgelegen heid. De jongeren zijn op zoek naar echt geluk, naar plezier in het leven, doch zij kunnen dit in de maatschappij niet vinden. Zij ontberen de juiste benadering en be grip voor hun moeilijkheden. Maar ook de ouderen missen de steun en het juiste be grip om tot een goede benadering te ko men. Er is een onverschilligheid, een infil tratie die gericht is op de vernietiging van de Westerse beschaving, die helaas te con servatief onrijp is en faalt in het leiding geven. Het wereldlijk en kerkelijk gezag hebben dit gezag te lang aan zichzelf ge houden waardoor een geestelijke evolutie in gang is gezet met culturele en politieke stromingen waarmee wij worden geconfron teerd en die doorslaat in actie en reactie. Wij hebben sterke karakters nodig die voor voldoende tegenwicht kunnen zorgdragen. In dit korte betoog wilden wij de achter gronden duidelijk maken, de oorzaken en motieven noemen van deze zogenaamde ge zagscrisis om dan nu op de plaats van be stemming te komen in onze stad Waalwijk, waar wij als werknemers het vertrouwen van vele kiezers hebben gekregen om als raadslid onze dienende taak in de gemeen schap te verrichten naar eer en geweten. Wij hebben dc plicht geen blad voor de mond te nemen, wij mogen niet kortzichtig zijn en wij zijn niet van plan vele woorden te spreken en nog niets gezegd te hebben. Wij willen de taal spreken die de gewone burger verstaat. doorstromingsregeling de eerste keer in dc raad aan de orde kwam werd van de zijde van de Katholieke Unie bij monde van de heer Van Engelen betoogd, dat hij van dat doorstromingsfonds een heilzame uitwerking verwachtte en dat er toen wel goedkope woningen zouden vrijkomen. Onze fractie heeft toen gesteld dat het een sociale aan gelegenheden betrof en dat onze verwach tingen helemaal niet hoog gespannen waren en wel om de eenvoudige reden dat men niet zo gemakkelijk mensen vindt met zo'n heilig sociaal gevoel, dat zij een goedkope woning gaan verlaten om een aanmerkelijk duurdere te betrekken, louter en alleen om nu eens echt een minder draagkrachtig ge zin te helpen. Zo iets kan men menselijker wijze niet verwachten. De huidige regeling loopt soepeler, maar het sociale wat er in moet zitten komt er niet uit. Er zijn aan deze regeling nog pijnlijke kanten, want zij die in een duplex wonen, niet met doch tegen hun zin, vallen er niet onder. In feite zijn er geen doorstromings woningen die betaalbaar zijn voor de ge zinnen waar het over gaat. De woningen in het plan Laageinde zijn grotendeels niet bezet kunnen worden door gezinnen die er eigenlijk in thuis behoren. Wij bedoelen grotere gezinnen met kleine beurzen. De voordelen van het doorstromingsfonds ko men in vele gevallen niet op de juiste plaats. Wij werknemers zijn het met deze nota volledig eens. Gelegenheden voor sport en spel zijn voor de jeugd dringend noodza kelijk. Dit behoeft onderzijds geen nadere toelichting, behalve de verklaring dat het werk van het college van B. en W. en de betrokken wethouder te dezer zake onze algehele goedkeuring en instemming heeft. Dat de goedkeuring van dc credieten lang op zich laat wachten, zodat 'realisering nog niet kan geschieden is zeker niet de schuld zgn. proefperiode hebben ontwikkeld. Blijft het slachthuis behouden, is er uitbrei ding van de accomodatie mogelijk en komen er voorstellen dienaangaande? Dc nieuwe directeur is nu al enige tijd aan het werk. Kunt U iets over het verloop, met name over diens beleid, vertellen, ook ten aan zien van de dienstverlening? Heerst er te vredenheid bij de slagers en grossiers? Is het beleid aangepast kunnen worden aan de veranderde omstandigheden en zijn er con tacten gelegd met de slagers, grossiers en veehandel? Onze fractie heeft steeds be langstelling gehad voor het slachthuis, doch meermalen hebben wij gesteld dat dit slachthuis voor ons een gesloten boek was, waarover de klachten maar moeilijk naar de juistheid waren te achterhalen. Wij hebben meermalen betoogd dat bet beleid in het slachthuis al jaren was achter gebleven en dat niet met de nieuwe tijd is meegegaan. Wij hebben ook betoogd dat 't slachthuis niet meer is zoals vroeger, waar de slager een koe of varken komt slachten, doch dat 't slachthuis een dienstverlenend bedrijf moest zijn waar slagers en grossiers niet alleen samen komen, doch een tref punt moeten hebben om zaken te doen. Dienstverlening ook in die zin dat er ge slacht kan worden als het beslist nodig is. Ook een dierenarts kan zijn dienstverlening niet binnen vast te stellen uren beperken, Wij kunnen wel met tevredenheid vaststel len dat er in het slachthuis veranderingen ten goede aan het groeien zijn; meer rede lijkheid en soepelheid kan men horen ver luiden. Er schijnt 'n nieuwe wind te waaien. Wij zien het antwoord op onze vragen met belangstelling tegemoet. Mijnheer de voorzitter. Als werknemers fractie hebben wij grote behoefte om aan deze zaken in de Algemene Beschouwingen nog eens aandacht te besteden. Wij moch- eerste fase zou uitmaken. Het crediet voor aankopen en plaatsen van verkeerslicht-installaties ad. 'f. 75.700,- zoals opgenomen in de Algemene Dienst nr. 46a en bij de Dienst Gemeentewerken onder nr. 50 is goedkeuring onthouden door ged. Staten bij besluit van 5 april '67, als supplement op de begroting van dc 1965 en wel op grond van het feit dat de financiering van deze kapitaalsuitgave niet is verzekerd op de wijze als bedoeld in art. 2 van de „Wet kapitaalsuitgaven publiek rechtelijke lichamen". Daar deze zaak nog wachtte op een nader advies van dc ver- keersdeskundige waren toen nog geen finan cieringsmiddelen aangevraagd, althans in dien mijn inlichtingen juist zijn. Mijnheer de voorzitter, onze fractie heeft bij voor komende gelegenheden reeds herhaaldelijk geïnformeerd naar de uitvoering van deze hoogst urgente voorzieningen. Bijzonder bij de spoorwegovergangen Stationsstraat en Putstraat, doch ook elders in de gemeente. De vraag is nu: Hoe staat het precies met deze aangelegenheid en is er intussen reeds een advies van de verkeersdeskundige ont vangen en zijn er reeds pogingen aange wend de nodige vaste financieringsmiddelen te verkrijgen. Het bevreemdt onze fractie dat de totale verkeersvoorziening in Waalwijk maar steeds bij beloften blijft. Er gebeurt niets. Er gebeurt niets. Dit is nu toch werkelijk een punt waarbij uitstel niet langer geduld kan worden. Er zijn nog een aantal vragen mijnheer de voorzitter die wij alleen maar willen stellen, zonder hierop verder in te gaan. Hoe staat het b.v. met 1. Het instructiebad. 2. De Ziekenvervoerdienst. 3. Verbetering Putstraat. 4. Algemene Begraafplaats. 5. Plan De Hoef. 6. Voorlichting aan burgers. (Vervolg op pag- 3)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 2