Werknemersfractie aan het woord A DERCKSEN, VOORZITTER VAN PROTESTANT CHRISTELIJKE FRACTIE 9 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 11 MAART 1968 3 De heer A. Dercksen, die sprak namens de Prot. Chr. Raadsfractie herinnerde aan de voorzieningen die het afgelopen jaar zijn klaargekomen in Waalwijk. Hij begon deze algemene beschouwingen dan ook met een woord van dank, aan het college, en ook aan de hoofden van dienst en het gemeentepersoneel voor de betoonde plichtbetrachting en toewijding. Tegen de lichte achter grond van wat in voorafgaande jaren is bereikt tekent zich de gemeente begroting voor het jaar 1968 wel erg somber af. Ook de aanbiedingsbrief windt er geen doekjes om. Er wordt gesproken van ,,geen illusies koesteren" en van een voorzieningenpeil dat in de huidige situatie nagenoeg niet vatbaar is voor uitbreidingen. „De tering naar de j Industrialisatie nering zetten" Organisatie verbetering „Sociale zorg" Plantsoenendienst Gemeentewerken Geïsoleerde stad Salarissen Diversen Structurele aard Samenspel Waspik Haven wordt blok aan het been als economische toestand niet verandert Wanneer een particulier bedrijf in deze situatie geraakt, dan moet men naar een goed Hollands spreekwoord „de tering naar de nering zetten". Het liSt voor de hand dat dan eerst de niet-noodzakelijke uitgaven ge schrapt worden, waaronder kosten van feestelijkheden, allerlei giften en fooien, terwijl andere posten zo als contributie, donaties, abonnemen ten en vervoerkosten zoveel moge lijk beperkt worden. Verder wordt er dan terecht een beroep gedaan op een streven naar versobering, ook in de persoonlijke sfeer, door salarisverhogingen achterwege te la ten zolang de crisis voortduurt. N'u dragen enkele begrotingen, speciaal die van diverse gemeente bedrijven, wel duidelijk sporen van beperkingen in de geraamte uitga ven, maar niet wat betreft de uit gaven die zojuist bij wijze van voor beelden genoemd zijn. De salaris stijgingen variëren van 13 tot 31%, hoewel de wettelijke verhoging in 1967 in totaal 8.8% bedroeg. Een be langrijk deel van deze stijging moet dus ontstaan zijn door bevordering, overwerk, bijzondere toelagen en toename personeel. Juist in deze kostensector zou er naar bezuinigin gen gestreefd moeten zijn, niet het minst omdat landelijk gezien de looneisen in het vrije bedrijfs leven zoal niet afgestemd worden óp dan toch verband houden mèt de loonontwikkeling- bij de over heidsdiensten. Onze fractie zou graag zien, dat er een objectief centraal personeels beleid komt, dat tevens aandacht moet schenken aan de wenselijkheid om binnen de verschillende diensten de normen gelijk te stellen. Er dreigt n.l. het gevaar, dat er in 'n bepaalde dienst een veroudering van het personeelsbestand en daarmee een mogelijke verstarring van pres tatie ontstaat, omdat men het einde van de promotiekansen heeft be reikt. Opmerkelijk is ook. dat bij de centrale administratie de salaris schaal van het personeel heel ge leidelijk verloopt van 1 tot 17, ter wijl die b.v. bij de dienst gemeente werken loopt van 5 tot 17, waarbij verreweg de grootste groep ligt in de salarisschalen van 11 tot 17. In enkele gevallen is het duidelijk dat een bezuiniging bereikt zou kunnen worden door verbetering van de organisatie, zoals b.v. bij de inning van markt- en havengelden. Een sprekend voorbeeld vindt u in de begroting van de gem. zwem inrichting het Hoefsven, waar een garderobebediende die feitelijk geen ander werk behoeft te doen dan aan wezig te zijn (en ook dat lang niet altijd is), een salaris verdient van f 635,- per maand plus vakantietoe slag, vergoeding overuren en sociale lasten, wat méér is dan een secreta resse verdient die in 4 moderne ta len kan corresponderen. Dan is het toch wel de moeite waard, zich af te vragen of het niet verstandig zou zijn, het betrekkelijk geringe risico van diefstal bij een doe-het-zelf sys teem van garderobebewaring te ne men, liever dan f 635,- per maand plus f 200,- sociale lasten plus over uren en toelagen te betalen voor de preventieve werking van een juf frouw die op stille dagen vergaat van verveling en op drukke uren toch niet kan zien wat ze zou moe ten zien. Het genoemde risico is zelfs nog door een verzekering te dekken. De ramingen van Uitgaven voor Volksfeesten zijn van f 18.000,- in 1966 gestegen naar f 36.000,- in 1968. Mogelijk is dit ten dele te verklaren uit een andere groepering van de cijfers? Aan Subsidies en bijdragen aan verenigingen en instellingen, wordt dit jaar ca. f 45.0G-0,- meer ge raamd dan vorig jaar. Onze fractie stelt zich op het stand punt, dat het subsidiebeleid ten aan zien van de beide genoemde begro tingsposten (want bij uitgaven voor volksfeesten gaat het in feite ook om een vorm van subsidiëring), on dergeschikt gemaakt moet worden aan het algemene beleid bij een niet- sluitende begroting, n.l. geen verde re stijgingen meer toelaten en waar mogelijk overgaan tot getempori seerde verlaging of intrekking van subsidies. Wanneer men de begrotingen '67 en 1968 oppervlakkig beziet, heeft men de neiging om de verzuching te slaken: „hadden wij maar geen ha ven". Wat opgezet werd als een sti mulans voor grotere groei en bloei dreigt een blok aan het been te wor den, als de algemene economische toestand niet spoedig een keer ten goede neemt. Toch hebben destijds Rijk en Provincie het gemeentebe stuur aangemoedigd om de haven plannen te verwezenlijken. Enorme bedragen zijn besieed aan het cre- eren van industrieterreinen in het havengebied. De boekwaarde daar van zal door bijberekening van ren te en onderhoud binnen de 10 jaar verdubbeld zijn en daardoor een lo nende exploitatie niet meer moge lijk maken. Al jaren achtereen is er van onze zijde op aangedrongen, om de verkoop van industrieterreinen desnoods ten koste hoge offers aan reclame en moderne verkoopmetho den te forceren. Het is wel een schrille tegenstel ling daarmee, dat er op een uitga- venbegroting van ruim 20 miljoen gulden een postje prijkt van f. 1.500 voor „Bevordering industrialisatie". De zuinigheid die de wijsheid be driegt! In de exploitatie-opzet van 't havengebied is een bedrag van 100- duizend gulden opgenomen voor re clame- en propagandakosten, maar volgens gegevens verstrekt door de afdeling financiën is hiervan slechts f. 6.000,besteed, n.l. voor 't plaat sen van reclameborden binnen de grenzen der gemeente. Opnieuw moet het ons van het hart, dat onze fractie ernstig be zorgd is over de gang van zaken met betrekking tot de verkoop van 'aroge' én 'natte' industriegronden. In naburige gemeenten worden prijzen genoemd en faciliteiten ge boden, waarbij de Waalwijkse prij zen en voorwaarden nu al niet gun stig afsteken. Het lijkt wel of de functionarissen die met deze taak belast zijn, de belangrijkheid en de urgentie er van nauwelijks beseffen. We zullen straks met lede ogen moe ten aanzien, dat bepaalde onderne mingen die zelfs in deze tijd van re cessie nog groeien en floreren en derhalve mede tot de behoefte aan werkgelegenheid in Waalwijk bij dragen, voor hun expansie elders gunstiger terecht kunnen en derhal ve uit Waalwijk wegtrekken. De middelpuntvliedende kracht wordt straks nog sterker als de laatste be lemmeringen in het Benelux-verkeer zijn weggenomen en men op 50 km van Waalwijk industriegronden kan kopen tegen een prijs die alleen maar als „symbolisch" te karakte riseren is. Omdat we hier spreken over een kernpunt van het werkgelegenheids beleid, waar het gehele welzijn van de gemeente Waalwijk mee ge moeid is, zou onze fractie er voor zijn, dat de begroting van post 534 (Hfst. X, gewone dienst) wordt ver hoogd van f 1.500,- op f 15.G00,-, A. Dercksen waarbij de Raad dan tevens zou moeten uitspreken dat besteding van dit bedrag aan doelgerichte pro paganda zeer urgent is. Verder zou onze fractie willen voorstellen, het College van Gedeputeerde Staten uit te nodigen om de exploitatieopzet van het havengebied nu onverwijld goed te keuren, o.a. om daardoor de besteding van het daarin opgenomen reclame-budget mogelijk te maken. Tenslotte zou onze fractie Burge meester en Wethouders willen uit nodigen om zich opnieuw te willen bezinnen op de gedragslijnen die bij onderhandelingen omtrent verkoop van industriegronden dienen te wor den gevolgd. Een budget, dat onze fractie even eens met grote zorg vervult, is de begroting van „Sociale Zorg. Deze opmerking vindt U letterlijk terug in de algemene beschouwingen van talrijke fracties in het gehele land. Alleen al deze simpele constatering wijst er op, dat hier sprake is van een verschijnsel,- dat op bovenge- meentelijk niveau bestudeerd dient te worden. Het lijkt wel of de op geroepen geesten niet meer bezwo ren kunnen worden. (l'Apprentice au Sourcier). De begrotingscommis sie heeft al geattendeerd op de Huisvestingskosten van deze dienst. Naar aanleiding daarvan zou onze fractie de vraag willen stellen of ten aanzien van de huisvesting van de verschillende diensten nog wel de meest elementaire normen van efficiency worden aangehouden. Ook bij enkele andere diensten, b.v. de centrale administratie, laat de huisvesting zóveel te wensen over, dat er gerust van een remmen de werking gesproken kan worden. Wat er naar onze mening eerst en vooral nodig is, is een Huis vestingsplan voor het gehele ge meentelijke apparaat. Een dergelijk plan zou gevoegelijk door een kleine commissie ontworpen kunnen wor den. Het heeft geen zin, de Raad telkens weer te plaatsen voor par tiële plannen, die vaak a-h.w. uit de nood geboren worden, als er geen planning op lange termijn is, waarbij de huisvesting van de ver schillende diensten gecoördineerd wordt en geleidelijk aan gestreefd kan worden naar het bereiken van een optimale situatie die op dit mo ment zeker nog niet te realiseren valt. In dit huisvestingsplan zouden wellicht ook betrokken kunnen worden, de woningen voor hogere ambtenaren van Rijk en Gemeente. De vraag is n.l. of er bij de wo ningtypes die nu ontworpen of reeds in aanbouw zijn, wel geschikte pro jecten zijn voor dit speciale doel, waarbij immers ook de representa tie-eisen een rol spelen. I Eén van de diensten die ressorte ren onder de directie van gemeente werken is de Plantsoenendienst, 'n dienst die letterlijk en figuurlijk „uit de kluiten gewassen" is. Hoe wel wij er begrip voor hebben, dat een plantsoenendienst altijd sterk arbeidsintensief is en wij alle lof hebben voor datgene wat door deze dienst gepresteerd is en wordt, me nen wij toch, dat het nodig is deze afdeling van het gemeentelijk werk kritisch te blijven bezien. Ook hier geldt, dat het in tijden van begro tingstekorten nodig kan zijn andere normen te stellen voor het verzor gingsniveau van de gemeente, waar bij we gelukkig mogen verwachten, dat er na déze tijden weer gunstiger omstandigheden zullen aanbreken. Het geeft toch wel te denken, om j maar één symptoom te noemen, dat er in Waalwijk per elke 1.000 inwo ners er twee employé's van de ge meentelijke plantsoenendienst zijn. Vergelijkt U dit eens met b.v. een stad als Tilburg. Of vergelijkt U de bewerkingskosten per m2 eens met die van een stad als Oss. Zou het niet voordeliger zijn, de gehele plantsoenendienst uit te besteden als diensten van derden? Een woord van bijzondere lof komt toe, aan de directie van het Gem. Gasbedrijf en met name aan de heer Pelt, voor de gedegen voorbereiding en de perfecte organisatie van een zo omvangrijk en ingrijpend werk als de omschakeling op aardgas. Ik spreek daarbij niet namens de frac tie zoals U zult begrijpen, maar geef een persoonlijke mening weer. Het doet mij ook veel genoegen uit de begroting van het Gem. Slachthuis en van de Vleeskeuringsdienst te kunnen contateren, dat hier een nuchter en zakelijk beleid gevoerd wordt, dat op den duur zeker goede resultaten zal opleveren. Bij het beoordelen van de ver schillende begrotingsonderdelen en van het beleid dat daaruit spreekt, mogen we zeker niet vergeten, dat een jaar eigenlijk maar een korte tijd is, bijna een momentopname van wat het Gemeentebestuur over een reeks van jaren tracht te reali seren en in stand te houden. Hoewel het de taak van de raad is om ieder jaar het gemeentelijk bestuursbe leid kritisch te bezien en zo nodig te attenderen op punten die onvol doende aandacht schijnen te heb ben, zo mag bij alle kritiek 'n zeke re mildheid van blik niet ontbreken en een zekere mate van geduld is nodig om afstand te kunnen nemen van allerlei netelige detailkwesties en de grote lijnen te leren onder scheiden. (Vervolg van pag. 2) 7. Verwezenlijking City-plan. 8. Verdwijning van de vuilnisbelt. 9. TV-klachten en aanvulling TV in Baard wijk en Waalwijk-Noord. 10. Waarom is het zwembad op topdagen slechts aan een kant open en waarom verdwijnt de middenberm niet. Er zijn weer persberichten geweest dat Lips N.V. een beter bedrijf zou stichten. Is het juist dat besprekingen hieromtrent gevoerd worden, doch dat de grondprijs in Waalwijk te hoog is en dat de haven en kele maanden per jaar niet te bereiken zou zijn wegens te hoge waterstand. De sluis zou dan niet kunnen werken. Daar de geplitste huisvesting van Ge meentewerken verre van ideaal te noemen was, is toen de oplossing middels aankoop van de Chroomlederfabriek „Holland" ge vonden. Er waren nog al enige bezwaren betreffende de financiële zijde bij aankoop in 1971. Wij leven nu in 1968. Kunnen B. en W. iets mededelen omtrent het oplossen te zijner tijd van dit financieel probleem Er werden ook bezwaren geuit over afge legen ligging, moeilijk berijdbare wegen er heen. Is er al enig licht in deze problemen en wat zijn de ervaringen op dit terrein? Wij zouden gaarne uitvoerige inlichtingen hebben of alles is ingedeeld kunnen worden zoals werd gesteld, of alles voldoet en of er reeds aantoonbare voordelen zijn vastge steld aan effiency, besparingen enz. De minister heeft medegedeeld een rui mere subsidie te geven voor eigen-woning- bouw. Het is wel wonderlijk dat de minister nu komt met die ruime subsidie. Hij komt als het kalf verdronken is. Om ons tot Waalwijk te beperken. Er is geen meter bouwgrond voor de gewone man te verkrij gen en zo er nog al een plaats mocht zijn is de prijs veel te hoog. Wij vertrouwen er niet veel meer op of er op dit gebied nog iets gedaan kan worden voor de gewone man, die ook recht heeft op eigen bezit. Men wil het sparen van overheidswege be vorderen, maar heeft sparen voor een wo ning, de meest aantrekkelijke vorm van eigen bezitvorming wel zin als de gelegen heid daartoe ontbreekt? Wij zouden het college willen adviseren dit probleem eens' ernstig te bezien en stukken grond die nog braak liggen beschikbaar te stellen voor de gewone werknemers, desnoods door grond prijsdifferentiatie en door wijziging van uit breidingsplannen. Wij zien hierop gaarne het antwoord van B. en W. tegemoet. In dit licht zien wij ook gaarne mededelingen tegemoet over de grote speelweide in Bloe- menoord en de nog steeds open ruimte in de St. Antoniusparochie tegenover de win kelgalerij. De wegenaanleg in Noord-Brabant vor dert totaal niet. De minister schermt met personeelstekort bij Rijkswaterstaat. Men draait om de feiten en om Noord-Brabant heen. Brabant is altijd geïsoleerd geweest en Waalwijk en de gehele Langstraat heb ben in het verleden hiervan steeds de na delen ondervonden en ondervinden dit nog steeds. Handel en industrie blijven daar van de dupe en ook de havenwerken en het natte industrieterrein komen daardoor niet tot de juiste ontplooing. Het laatste plan van de Minister voor 15 jaar bevat knel punten die de minister zal bekijken. Het zou interessant zijn te weten of Waalwijk in Noord-Brabant ook tot een knelpunt ge rekend wordt. Wij zijn van mening dat het noodzakelijk is als gemeenteraad niet stil te blijven zitten. Wij willen gaarne met B. en W. overwegen hoe de Rijksoverheid te benaderen. In aansluiting op hetgeen wij hiervoor reeds stelden, moet onze fractie nog een zaak van het hart en wel de brief die alle raadsleden destijds hebben ontvangen van de Industriële Club. Hierin werd zo onge veer gesteld dat B. en W. en ook de ge meenteraad te kort schoten in hun taak voor wat betreft de industrie en alles wat daar toe behoort o.a. ook en vooral de woning bouw en woningtoewijzing. Onze fractie is van oordeel dat de industriebelangen zo veel mogelijk worden behartigd voor zover dit in overeenstemming is met het alge meen belang. Wij hopen dan ook van der gelijke brieven in de toekomst verschoond te blijven. Mijnheer de voorzitter ,dit is een aange legenheid waarbij men, als men deze be nadert, gemakkelijk misverstanden wekt. Hier is ook weer zo'n geval dat te zeer in de ruimte zweeft. Wij zijn als raadsleden niet voldoende ingelicht om het geheel te overzien. Wel menen wij dat de salarissen bij de top van alle diensten zeer hoog lij ken en dat de afstand tot die van de ge wone werkers toch wel opvallend groot is. Wij zijn niet tegen loonsverhoging, mijn heer de voorzitter, wij willen echt de klok niet terugzetten en zeker niet aan verwor ven rechten tornen. Wel zouden wij nu eens echt precies ingelicht willen worden over de diverse salarisverhogingen, hoger dan de normaal gebruikelijke. Ook de diverse ex tra beloningen waarover men hoort spreken, doch waarvan wij het fijne niet weten, en die, naar onze mening, steeds voornamelijk in de hogere regionen vallen. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken, dat ver houdingsgewijs - wij zeggen maar weer „de gewone werker" - bij de hoger gesa- Iarieerden achterlijk blijft. Het ware voor interessant indien U ons aan de hand van feiten van het tegendeel zoudt kunnen over tuigen. De begroting spreekt ook nu nog over maandsalarissen en maandlonen. Wij zien hiervan de noodzaak niet meer in, ze ker niet nu alle personeelsleden voortaan per maand krijgen uitbetaald. Toen de nota voor de bouw van een in- structiebad aan de orde kwam werd er een commissie ad hoe benoemd. Wij zouden Uw college willen vragen of er bij deze com missie reeds suggesties zijn gedaan om tot de bouw van dit instructiebad te komen. Onze fractie heeft bij de behandeling van bovengenoemde nota medegedeeld dat zij met belangstelling het advies van de com missie tegemoet ziet. De schaatssport, mijnheer de voorzitter, neemt in ons land een geweldige vlucht. Ook in onze gemeente is er een groot aan tal liefhebbers dat genoodzaakt is naar Til burg of 's-Hertogenbosch gaan om deze mooie en gezonde sport te beoefenen. Het is ons inziens te overwegen om ook hier een ijsbaan tot stand te brengen, ook met het oog op de vrijetijdsbesteding. Is het mogelijk om in de wintermaan den het huurbedrijf van f. 10, - per uur te verlagen, daar dit bedrag voor vele ver enigingen aan de hoge kant is. Kunt U iets meedelen mijnheer de voorzitter hoe groot het aantal verenigingen is dat van de sport hal gebruik maakt en of alle verenigingen aan bod kunnen komen. Is er in het afgelopen jaar vanwege de gemeente contact geweest met de sportraad. Kunnen B. en W. meedelen of er werkelijk activiteit uitgaat van deze sportraad. Deze raad is mede ingesteld om B. en W. te ad viseren en te informeren, om mede daar door alle klassen en groeperingen te kun nen activeren en stimuleren. Gaarne zouden wij worden geïnformeerd of, nu de overschakeling van mijngas op aardgas een feit is, er nog klachten zijn bij verbruikers, b.v. moeilijkheden door de om bouw van toestellen, moeilijkheden bij het gebruik van het aardgas. Indien er moei lijkheden ontstaan, wordt dan vanwege het bedrijf nog voorlichting gegeven? Is bij be nadering te zeggen of veel inwoners zijn overgegaan van kolen- of olieverwarming op gasverwarming? Wat is het resultaat van de opnemingen van de meterstanden per kwartaal bij de gemeentebedrijven en de betalingen per giro? Is hierdoor een noemenswaardige achterstand bij de betalingen en zijn door deze maatregelen bezuinigingen waar te nemen? Wij zouden graag vernemen hoe het staat met de reconstructie van de spoorwegover gang Putstraat - Smeelelaan, die voor het verkeer dringend nodig is, alsmede de ver betering Stationsstraat - St. Antoniusstraat en het knelpunt St. Antoniusstraat - Eerste Zeine of o.i. stoplichten niet overbodig zijn. De doorgang naar de achterliggende wo ningen van de winkelgalerij Weth. Smol- derstraat is een geweldige rommel. De be woners hebben het college reeds hierover benaderd, echter zonder succes. Hieraan dient o.i. aandacht te worden besteed. Door de Kroon is aan het city-plan de goedkeuring onthouden. B. en W. zouden met een nieuw voorstel komen. Wanneer kunnen wij dit voorstel verwachten? In september 1967 is de omlegging van een hoogspanningskabel aan de orde ge weest. Dit zou besproken worden in de commissie van advies. Kunnen hieromtrent mededelingen worden verstrekt? Bij de vorige algemene beschouwingen hebben wij de suggestie gedaan om bij de raadsvergaderingen de fractieléden bij el kaar te zetten voor een beter politiek be raad. U heeft daarover Uw mening niet ge zegd. Wij zouden deze nog gaame van U vernemen. Mijnheer de voorzitter, wij zijn onze al gemene beschouwingen begonnen met een aantal zaken aan de orde te stellen. Wij willen nu even ingaan op de begroting in het algemeen. Wij leven in een bewogen tijd aan spanningen in het wereldgebeuren, er zijn vernieuwingen en vele stromingen zowel op kerkelijk als op politiek terrein. Deze tijd vraagt van iedere mens inspan ning, geestelijk en lichamelijk. Men zou zich kunnen afvragen heeft het nog wel zin zo diep in te gaan op de begroting. Wij hebben als we'rknemersfractie begrip voor open oog voor al deze moeilijkheden, maar hier mag zeker niet mee gezegd zijn dat wij het hoofd in de schoot moeten leggen. Wij willen ingaan op het begrotingstekort van f. 6.736.247,-, de oorzaken van dit te kort en de uitkering van 't Gemeentefonds. In Uw nieuwjaarsrede, mijnheer de voorzitter vernemen wij, over verwor venheden, de investering en de in vesteringsbepalingen die vele problemen oproepen. Dan wijst U op bestaande voorzieningen die nu in deze ongunstige tijd grote waarde hebben. Over verworven be zit en de verdere voorzieningen die nog in breedte en diepte moeten doorgaan. In dit licht bezien is een aanvullende uitkering uit het gemeentefonds billijk en noodzake lijk, daar de algemene middelen van onze gemeente aanmerkelijk tekort schieten in de voorziening in de noodzakelijke behoeften ondanks dat verschillende tarieven werden verhoogd, waaraan wij gedwongen waren onze medewerking te verlenen. Tot nu toe heeft de minister nog geen beslissing geno men voor zover wij weten. Het is ons wel duidelijk dat er sprake moet zijn van een tekort van structurele aard, hetgeen voor mij betekent dat men zolang in de kou moet staan tot men ge vaar loopt te bevriezen. Wij begrijpen en kunnen er mee akkoord gaan, dat er geen nieuwe uitgaven worden gedaan die het evenwicht in de begroting nog verder zou den verstoren. Maar de noodzakelijke uit gaven en de oorzaken van het tekort, die U in de nieuwjaarsrede en de aanbiedings brief naar voren brengt zullen moeten door gaan, met name het havenplan, loonstijging, politie, onderwijs, sociale zorg e.a. Als wij dan verder Uw nieuwjaarsrede volgen dan zegt U met klem, dat U investeringen kunt aanwijzen die dringend zouden moeten ge schieden, maar dat steeds de zekerheid tot realisering ontbreekt. In ben van mening dat allerwege gesproken wordt over begrotingstekorten, het is een stopwoord geworden, men jaagt de burgers in een downstemming. Wij willen deze te korten niet wegcijferen, maar wij willen toch ook geen crisis-stemming wekken. Men moet zeer zeker ook denken aan het grote goed dat wij in vele jaren verworven heb ben, dat in de toekomst zijn waarde zal heb ben en waarvan de komende generatie me de de vruchten zal kunnen plukken. Wij willen als werknemersfractie deze algemene beschouwingen gaarne besluiten met het volgende tot uitdrukking te brengen. Onze erkentelijkheid aan allen die in het afgelo pen jaar de belangen van onze gemeente hebben gediend. Een speciaal woord van lof en dank aan hen die tengevolge van de omschakeling op aardgas bergen werk heb ben moeten verzetten, met name dus het gasbedrijf en de centrale administratie. Ook Uw college zijn wij erkentelijk voor Uw wijs beleid en Uw grote werkzaamreid in het afgelopen jaar. Uw taken worden steeds zwaarder en moeilijker. Gaarne getuigen wij ook nog van de goede verstandhouding tussen de raadsleden onderling. Moge deze verstandhouding steeds behouden blijven. Deze tijd vraagt van het dagelijks bestuur van onze ge meente en van de gemeenteraadsleden veel inspanning en zorg om hun taak en plicht te vervullen. Moge God ons bij ons werk begeleiden, en wij als werknemers zullen ons ten volle inzetten voor de belangen van onze gemeente", aldus de heer Van Seters. Om de raad in deze zin effectvol te doen functioneren zou een zekere mate van samenwerking en gevoel voor samenspel tussen de verschil lende fracties zo nuttig zijn. Er be staat al een zekere ongeformuleerde verstandhouding die zeer goed te noemen is en wij achten het zinvol deze verstandhouding op plaatselijk vlak nog verder te verdienen. We zouden bij deze gelegenheid willen uitspreken dat voorzover wij dat kunnen beoordelen met name de gedceldheid van de KVP-fractie in deze Raad eigenlijk niet nodig en daarom betreurenswaardig is, zo als wij ook onze bezorgdheid willen uitspreken over de gevolgen van de scheuring, die op hoger niveau in deze partij is ontstaan. Onzerzijds willen wij gaarne onze bereidheid uitspreken om te komen tot meer overleg tussen de fracties, al was het alleen maar, omdat wij zo de veelheid der problemen beter en gemakkelijker kunnen overzien, dan ieder alleen dat zou kunnen. De gedachten gaan in dit verband uit naar een periodieke bespreking tus sen de fractieleiders, zoals die ook in andere bestuursorganen wel voor komt. Een moeilijk jaar zijn we ingegaan. Moeilijk ook in deze zin, dat het gemeentebestuur zichzelf beperkin gen moet opleggen. Wij hebben alle vertrouwen, dat uw meesterschap zich ook in deze beperkingen zal tonen. Wij wensen U daarin van harte veel wijsheid en inzicht toe", aldus de heer Dercksen CROSSKAMPIOENSCHAP In de afgelopen maanden organiseerde de kring Breda van de K.P.J een crosskam pioenschap, in het kader waarvan crossen werden gelopen in Rijsbcrgen, Terheyden, Rijen, Baarle Nassau, Oosteind en Lies bosch. Van deze wedstrijden werd een eind klassement samengesteld. Van de kring sportleider, de heer Henk Flipsen uit Ter heyden mocht de Waspikse senioor Jan Wagemakers de 5e prijs in ontvangst ne men. Louis Biemans werd in dit kampioen schap bij de junioren 10e in het eindklas sement. EHBO-COMBINATIEWEDSTRIJD De afdeling Waspik van de EHBO-ver- eniging organiseerde in de zaal van café- rest. C. Montens op 't Vaartje een wed strijdavond voor de combinatie waarin Dru- nen-Elshout, Waalwijk en Raamsdonksveer zijn opgenomen. De jury werd geformeerd door de artsen Wijffels, Gerlach en Van Tilborgh. Raamsdonksveer won de wed strijd met 25 punten. Op de tweede plaats klasseerde zich Waalwijk met 245 punten. Derde werd de afdeling Drunen met 210 punten. Met deze instructieve avond van de combinatie waarvoor veel belangstelling be stond, werd het nieuwe seizoen van de EHBO ingeluid.De districtswedstrijden te Tilburg leverde voor Waspikse deelnemers een 5c plaats op. Waspik had slechts 3 pun ten tekort om door te stoten naar de finale wedstrijden. De ploeg stond onder .leiding van mej. R. van Hoof, die als leidster een 4e prijs in de wacht sleepte. JAARVERGADERING FOK- EN CONTROLEVERENIGING Tijdens de jaarvergadering van de fok- en controlevereniging werd na de gebruike lijke jaarverslagen bekendgemaakt dat de afdeling Waspik in het provinciaal jaarver slag van het Brabantse zwartbontvee de 13e plaats werd toegewezen. In totaal zijn 42 afdelingen hierbij aangesloten. Vervolgens werd de heer W. Zijlmans, periodiek af tredend, als voorzitter van de vereniging herkozen. Broeder Jacobs hield daarna een inleiding over het fokstieren-diepvriesplan. AUTO UIT GARAGE GESTOLEN De heer M. van Dongen uit de Kerk straat te Waspik deed zaterdagmorgen de onplezierige ontdekking dat zijn personen auto uit zijn garage was gestolen. De eige naar van de acht maanden oude Ford-Cor- tina zag 's morgens de deuren van de ga rage open staan. De garage staat tegenover zijn woning en is aan de straat tussen twee andere huizen in gebouwd. Om half twee 's nachts hebben buurtbewoners de deuren van de garage gesloten gezien. Tot nu toe ontbreekt nog elk spoor.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 3