Werknemersfractie aan het woord
A DERCKSEN, VOORZITTER VAN
PROTESTANT CHRISTELIJKE FRACTIE
9
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 11 MAART 1968 3
De heer A. Dercksen, die sprak namens de Prot. Chr. Raadsfractie herinnerde
aan de voorzieningen die het afgelopen jaar zijn klaargekomen in Waalwijk.
Hij begon deze algemene beschouwingen dan ook met een woord van dank,
aan het college, en ook aan de hoofden van dienst en het gemeentepersoneel
voor de betoonde plichtbetrachting en toewijding. Tegen de lichte achter
grond van wat in voorafgaande jaren is bereikt tekent zich de gemeente
begroting voor het jaar 1968 wel erg somber af. Ook de aanbiedingsbrief
windt er geen doekjes om. Er wordt gesproken van ,,geen illusies koesteren"
en van een voorzieningenpeil dat in de huidige situatie nagenoeg niet vatbaar
is voor uitbreidingen.
„De tering naar de j Industrialisatie
nering zetten"
Organisatie
verbetering
„Sociale zorg"
Plantsoenendienst
Gemeentewerken
Geïsoleerde stad
Salarissen
Diversen
Structurele aard
Samenspel
Waspik
Haven wordt blok aan het been als
economische toestand niet verandert
Wanneer een particulier bedrijf in
deze situatie geraakt, dan moet men
naar een goed Hollands spreekwoord
„de tering naar de nering zetten".
Het liSt voor de hand dat dan eerst
de niet-noodzakelijke uitgaven ge
schrapt worden, waaronder kosten
van feestelijkheden, allerlei giften
en fooien, terwijl andere posten zo
als contributie, donaties, abonnemen
ten en vervoerkosten zoveel moge
lijk beperkt worden. Verder wordt
er dan terecht een beroep gedaan
op een streven naar versobering,
ook in de persoonlijke sfeer, door
salarisverhogingen achterwege te la
ten zolang de crisis voortduurt.
N'u dragen enkele begrotingen,
speciaal die van diverse gemeente
bedrijven, wel duidelijk sporen van
beperkingen in de geraamte uitga
ven, maar niet wat betreft de uit
gaven die zojuist bij wijze van voor
beelden genoemd zijn. De salaris
stijgingen variëren van 13 tot 31%,
hoewel de wettelijke verhoging in
1967 in totaal 8.8% bedroeg. Een be
langrijk deel van deze stijging moet
dus ontstaan zijn door bevordering,
overwerk, bijzondere toelagen en
toename personeel. Juist in deze
kostensector zou er naar bezuinigin
gen gestreefd moeten zijn, niet het
minst omdat landelijk gezien
de looneisen in het vrije bedrijfs
leven zoal niet afgestemd worden
óp dan toch verband houden mèt
de loonontwikkeling- bij de over
heidsdiensten.
Onze fractie zou graag zien, dat
er een objectief centraal personeels
beleid komt, dat tevens aandacht
moet schenken aan de wenselijkheid
om binnen de verschillende diensten
de normen gelijk te stellen. Er
dreigt n.l. het gevaar, dat er in 'n
bepaalde dienst een veroudering van
het personeelsbestand en daarmee
een mogelijke verstarring van pres
tatie ontstaat, omdat men het einde
van de promotiekansen heeft be
reikt. Opmerkelijk is ook. dat bij de
centrale administratie de salaris
schaal van het personeel heel ge
leidelijk verloopt van 1 tot 17, ter
wijl die b.v. bij de dienst gemeente
werken loopt van 5 tot 17, waarbij
verreweg de grootste groep ligt in
de salarisschalen van 11 tot 17.
In enkele gevallen is het duidelijk
dat een bezuiniging bereikt zou
kunnen worden door verbetering
van de organisatie, zoals b.v. bij de
inning van markt- en havengelden.
Een sprekend voorbeeld vindt u in
de begroting van de gem. zwem
inrichting het Hoefsven, waar een
garderobebediende die feitelijk geen
ander werk behoeft te doen dan aan
wezig te zijn (en ook dat lang niet
altijd is), een salaris verdient van
f 635,- per maand plus vakantietoe
slag, vergoeding overuren en sociale
lasten, wat méér is dan een secreta
resse verdient die in 4 moderne ta
len kan corresponderen. Dan is het
toch wel de moeite waard, zich af
te vragen of het niet verstandig zou
zijn, het betrekkelijk geringe risico
van diefstal bij een doe-het-zelf sys
teem van garderobebewaring te ne
men, liever dan f 635,- per maand
plus f 200,- sociale lasten plus over
uren en toelagen te betalen voor de
preventieve werking van een juf
frouw die op stille dagen vergaat
van verveling en op drukke uren
toch niet kan zien wat ze zou moe
ten zien. Het genoemde risico is zelfs
nog door een verzekering te dekken.
De ramingen van Uitgaven voor
Volksfeesten zijn van f 18.000,- in
1966 gestegen naar f 36.000,- in 1968.
Mogelijk is dit ten dele te verklaren
uit een andere groepering van de
cijfers? Aan Subsidies en bijdragen
aan verenigingen en instellingen,
wordt dit jaar ca. f 45.0G-0,- meer ge
raamd dan vorig jaar.
Onze fractie stelt zich op het stand
punt, dat het subsidiebeleid ten aan
zien van de beide genoemde begro
tingsposten (want bij uitgaven voor
volksfeesten gaat het in feite ook
om een vorm van subsidiëring), on
dergeschikt gemaakt moet worden
aan het algemene beleid bij een niet-
sluitende begroting, n.l. geen verde
re stijgingen meer toelaten en waar
mogelijk overgaan tot getempori
seerde verlaging of intrekking van
subsidies.
Wanneer men de begrotingen '67
en 1968 oppervlakkig beziet, heeft
men de neiging om de verzuching te
slaken: „hadden wij maar geen ha
ven". Wat opgezet werd als een sti
mulans voor grotere groei en bloei
dreigt een blok aan het been te wor
den, als de algemene economische
toestand niet spoedig een keer ten
goede neemt. Toch hebben destijds
Rijk en Provincie het gemeentebe
stuur aangemoedigd om de haven
plannen te verwezenlijken. Enorme
bedragen zijn besieed aan het cre-
eren van industrieterreinen in het
havengebied. De boekwaarde daar
van zal door bijberekening van ren
te en onderhoud binnen de 10 jaar
verdubbeld zijn en daardoor een lo
nende exploitatie niet meer moge
lijk maken. Al jaren achtereen is er
van onze zijde op aangedrongen, om
de verkoop van industrieterreinen
desnoods ten koste hoge offers aan
reclame en moderne verkoopmetho
den te forceren.
Het is wel een schrille tegenstel
ling daarmee, dat er op een uitga-
venbegroting van ruim 20 miljoen
gulden een postje prijkt van f. 1.500
voor „Bevordering industrialisatie".
De zuinigheid die de wijsheid be
driegt! In de exploitatie-opzet van 't
havengebied is een bedrag van 100-
duizend gulden opgenomen voor re
clame- en propagandakosten, maar
volgens gegevens verstrekt door de
afdeling financiën is hiervan slechts
f. 6.000,besteed, n.l. voor 't plaat
sen van reclameborden binnen de
grenzen der gemeente.
Opnieuw moet het ons van het
hart, dat onze fractie ernstig be
zorgd is over de gang van zaken
met betrekking tot de verkoop van
'aroge' én 'natte' industriegronden.
In naburige gemeenten worden
prijzen genoemd en faciliteiten ge
boden, waarbij de Waalwijkse prij
zen en voorwaarden nu al niet gun
stig afsteken. Het lijkt wel of de
functionarissen die met deze taak
belast zijn, de belangrijkheid en de
urgentie er van nauwelijks beseffen.
We zullen straks met lede ogen moe
ten aanzien, dat bepaalde onderne
mingen die zelfs in deze tijd van re
cessie nog groeien en floreren en
derhalve mede tot de behoefte aan
werkgelegenheid in Waalwijk bij
dragen, voor hun expansie elders
gunstiger terecht kunnen en derhal
ve uit Waalwijk wegtrekken. De
middelpuntvliedende kracht wordt
straks nog sterker als de laatste be
lemmeringen in het Benelux-verkeer
zijn weggenomen en men op 50 km
van Waalwijk industriegronden kan
kopen tegen een prijs die alleen
maar als „symbolisch" te karakte
riseren is.
Omdat we hier spreken over een
kernpunt van het werkgelegenheids
beleid, waar het gehele welzijn van
de gemeente Waalwijk mee ge
moeid is, zou onze fractie er voor
zijn, dat de begroting van post 534
(Hfst. X, gewone dienst) wordt ver
hoogd van f 1.500,- op f 15.G00,-,
A. Dercksen
waarbij de Raad dan tevens zou
moeten uitspreken dat besteding
van dit bedrag aan doelgerichte pro
paganda zeer urgent is. Verder zou
onze fractie willen voorstellen, het
College van Gedeputeerde Staten uit
te nodigen om de exploitatieopzet
van het havengebied nu onverwijld
goed te keuren, o.a. om daardoor de
besteding van het daarin opgenomen
reclame-budget mogelijk te maken.
Tenslotte zou onze fractie Burge
meester en Wethouders willen uit
nodigen om zich opnieuw te willen
bezinnen op de gedragslijnen die bij
onderhandelingen omtrent verkoop
van industriegronden dienen te wor
den gevolgd.
Een budget, dat onze fractie even
eens met grote zorg vervult, is de
begroting van „Sociale Zorg. Deze
opmerking vindt U letterlijk terug
in de algemene beschouwingen van
talrijke fracties in het gehele land.
Alleen al deze simpele constatering
wijst er op, dat hier sprake is van
een verschijnsel,- dat op bovenge-
meentelijk niveau bestudeerd dient
te worden. Het lijkt wel of de op
geroepen geesten niet meer bezwo
ren kunnen worden. (l'Apprentice
au Sourcier). De begrotingscommis
sie heeft al geattendeerd op de
Huisvestingskosten van deze dienst.
Naar aanleiding daarvan zou onze
fractie de vraag willen stellen of
ten aanzien van de huisvesting van
de verschillende diensten nog wel
de meest elementaire normen van
efficiency worden aangehouden.
Ook bij enkele andere diensten,
b.v. de centrale administratie, laat
de huisvesting zóveel te wensen
over, dat er gerust van een remmen
de werking gesproken kan worden.
Wat er naar onze mening
eerst en vooral nodig is, is een Huis
vestingsplan voor het gehele ge
meentelijke apparaat. Een dergelijk
plan zou gevoegelijk door een kleine
commissie ontworpen kunnen wor
den. Het heeft geen zin, de Raad
telkens weer te plaatsen voor par
tiële plannen, die vaak a-h.w. uit
de nood geboren worden, als er
geen planning op lange termijn is,
waarbij de huisvesting van de ver
schillende diensten gecoördineerd
wordt en geleidelijk aan gestreefd
kan worden naar het bereiken van
een optimale situatie die op dit mo
ment zeker nog niet te realiseren
valt. In dit huisvestingsplan zouden
wellicht ook betrokken kunnen
worden, de woningen voor hogere
ambtenaren van Rijk en Gemeente.
De vraag is n.l. of er bij de wo
ningtypes die nu ontworpen of reeds
in aanbouw zijn, wel geschikte pro
jecten zijn voor dit speciale doel,
waarbij immers ook de representa
tie-eisen een rol spelen.
I
Eén van de diensten die ressorte
ren onder de directie van gemeente
werken is de Plantsoenendienst, 'n
dienst die letterlijk en figuurlijk
„uit de kluiten gewassen" is. Hoe
wel wij er begrip voor hebben, dat
een plantsoenendienst altijd sterk
arbeidsintensief is en wij alle lof
hebben voor datgene wat door deze
dienst gepresteerd is en wordt, me
nen wij toch, dat het nodig is deze
afdeling van het gemeentelijk werk
kritisch te blijven bezien. Ook hier
geldt, dat het in tijden van begro
tingstekorten nodig kan zijn andere
normen te stellen voor het verzor
gingsniveau van de gemeente, waar
bij we gelukkig mogen verwachten,
dat er na déze tijden weer gunstiger
omstandigheden zullen aanbreken.
Het geeft toch wel te denken, om
j maar één symptoom te noemen, dat
er in Waalwijk per elke 1.000 inwo
ners er twee employé's van de ge
meentelijke plantsoenendienst zijn.
Vergelijkt U dit eens met b.v. een
stad als Tilburg. Of vergelijkt U de
bewerkingskosten per m2 eens met
die van een stad als Oss. Zou het
niet voordeliger zijn, de gehele
plantsoenendienst uit te besteden
als diensten van derden?
Een woord van bijzondere lof komt
toe, aan de directie van het Gem.
Gasbedrijf en met name aan de heer
Pelt, voor de gedegen voorbereiding
en de perfecte organisatie van een
zo omvangrijk en ingrijpend werk
als de omschakeling op aardgas. Ik
spreek daarbij niet namens de frac
tie zoals U zult begrijpen, maar geef
een persoonlijke mening weer. Het
doet mij ook veel genoegen uit de
begroting van het Gem. Slachthuis
en van de Vleeskeuringsdienst te
kunnen contateren, dat hier een
nuchter en zakelijk beleid gevoerd
wordt, dat op den duur zeker goede
resultaten zal opleveren.
Bij het beoordelen van de ver
schillende begrotingsonderdelen en
van het beleid dat daaruit spreekt,
mogen we zeker niet vergeten, dat
een jaar eigenlijk maar een korte
tijd is, bijna een momentopname
van wat het Gemeentebestuur over
een reeks van jaren tracht te reali
seren en in stand te houden. Hoewel
het de taak van de raad is om ieder
jaar het gemeentelijk bestuursbe
leid kritisch te bezien en zo nodig
te attenderen op punten die onvol
doende aandacht schijnen te heb
ben, zo mag bij alle kritiek 'n zeke
re mildheid van blik niet ontbreken
en een zekere mate van geduld is
nodig om afstand te kunnen nemen
van allerlei netelige detailkwesties
en de grote lijnen te leren onder
scheiden.
(Vervolg van pag. 2)
7. Verwezenlijking City-plan.
8. Verdwijning van de vuilnisbelt.
9. TV-klachten en aanvulling TV in Baard
wijk en Waalwijk-Noord.
10. Waarom is het zwembad op topdagen
slechts aan een kant open en waarom
verdwijnt de middenberm niet.
Er zijn weer persberichten geweest dat
Lips N.V. een beter bedrijf zou stichten.
Is het juist dat besprekingen hieromtrent
gevoerd worden, doch dat de grondprijs in
Waalwijk te hoog is en dat de haven en
kele maanden per jaar niet te bereiken zou
zijn wegens te hoge waterstand. De sluis
zou dan niet kunnen werken.
Daar de geplitste huisvesting van Ge
meentewerken verre van ideaal te noemen
was, is toen de oplossing middels aankoop
van de Chroomlederfabriek „Holland" ge
vonden. Er waren nog al enige bezwaren
betreffende de financiële zijde bij aankoop
in 1971. Wij leven nu in 1968. Kunnen B.
en W. iets mededelen omtrent het oplossen
te zijner tijd van dit financieel probleem
Er werden ook bezwaren geuit over afge
legen ligging, moeilijk berijdbare wegen er
heen. Is er al enig licht in deze problemen
en wat zijn de ervaringen op dit terrein?
Wij zouden gaarne uitvoerige inlichtingen
hebben of alles is ingedeeld kunnen worden
zoals werd gesteld, of alles voldoet en of
er reeds aantoonbare voordelen zijn vastge
steld aan effiency, besparingen enz.
De minister heeft medegedeeld een rui
mere subsidie te geven voor eigen-woning-
bouw. Het is wel wonderlijk dat de minister
nu komt met die ruime subsidie. Hij komt
als het kalf verdronken is. Om ons tot
Waalwijk te beperken. Er is geen meter
bouwgrond voor de gewone man te verkrij
gen en zo er nog al een plaats mocht zijn
is de prijs veel te hoog. Wij vertrouwen
er niet veel meer op of er op dit gebied
nog iets gedaan kan worden voor de gewone
man, die ook recht heeft op eigen bezit.
Men wil het sparen van overheidswege be
vorderen, maar heeft sparen voor een wo
ning, de meest aantrekkelijke vorm van
eigen bezitvorming wel zin als de gelegen
heid daartoe ontbreekt? Wij zouden het
college willen adviseren dit probleem eens'
ernstig te bezien en stukken grond die nog
braak liggen beschikbaar te stellen voor de
gewone werknemers, desnoods door grond
prijsdifferentiatie en door wijziging van uit
breidingsplannen. Wij zien hierop gaarne
het antwoord van B. en W. tegemoet. In
dit licht zien wij ook gaarne mededelingen
tegemoet over de grote speelweide in Bloe-
menoord en de nog steeds open ruimte in
de St. Antoniusparochie tegenover de win
kelgalerij.
De wegenaanleg in Noord-Brabant vor
dert totaal niet. De minister schermt met
personeelstekort bij Rijkswaterstaat. Men
draait om de feiten en om Noord-Brabant
heen. Brabant is altijd geïsoleerd geweest
en Waalwijk en de gehele Langstraat heb
ben in het verleden hiervan steeds de na
delen ondervonden en ondervinden dit nog
steeds. Handel en industrie blijven daar
van de dupe en ook de havenwerken en
het natte industrieterrein komen daardoor
niet tot de juiste ontplooing. Het laatste plan
van de Minister voor 15 jaar bevat knel
punten die de minister zal bekijken. Het
zou interessant zijn te weten of Waalwijk
in Noord-Brabant ook tot een knelpunt ge
rekend wordt. Wij zijn van mening dat het
noodzakelijk is als gemeenteraad niet stil
te blijven zitten. Wij willen gaarne met B.
en W. overwegen hoe de Rijksoverheid te
benaderen.
In aansluiting op hetgeen wij hiervoor
reeds stelden, moet onze fractie nog een
zaak van het hart en wel de brief die alle
raadsleden destijds hebben ontvangen van
de Industriële Club. Hierin werd zo onge
veer gesteld dat B. en W. en ook de ge
meenteraad te kort schoten in hun taak voor
wat betreft de industrie en alles wat daar
toe behoort o.a. ook en vooral de woning
bouw en woningtoewijzing. Onze fractie is
van oordeel dat de industriebelangen zo
veel mogelijk worden behartigd voor zover
dit in overeenstemming is met het alge
meen belang. Wij hopen dan ook van der
gelijke brieven in de toekomst verschoond
te blijven.
Mijnheer de voorzitter ,dit is een aange
legenheid waarbij men, als men deze be
nadert, gemakkelijk misverstanden wekt.
Hier is ook weer zo'n geval dat te zeer in
de ruimte zweeft. Wij zijn als raadsleden
niet voldoende ingelicht om het geheel te
overzien. Wel menen wij dat de salarissen
bij de top van alle diensten zeer hoog lij
ken en dat de afstand tot die van de ge
wone werkers toch wel opvallend groot is.
Wij zijn niet tegen loonsverhoging, mijn
heer de voorzitter, wij willen echt de klok
niet terugzetten en zeker niet aan verwor
ven rechten tornen. Wel zouden wij nu eens
echt precies ingelicht willen worden over
de diverse salarisverhogingen, hoger dan de
normaal gebruikelijke. Ook de diverse ex
tra beloningen waarover men hoort spreken,
doch waarvan wij het fijne niet weten, en
die, naar onze mening, steeds voornamelijk
in de hogere regionen vallen. Wij kunnen
ons niet aan de indruk onttrekken, dat ver
houdingsgewijs - wij zeggen maar weer
„de gewone werker" - bij de hoger gesa-
Iarieerden achterlijk blijft. Het ware voor
interessant indien U ons aan de hand van
feiten van het tegendeel zoudt kunnen over
tuigen. De begroting spreekt ook nu nog
over maandsalarissen en maandlonen. Wij
zien hiervan de noodzaak niet meer in, ze
ker niet nu alle personeelsleden voortaan
per maand krijgen uitbetaald.
Toen de nota voor de bouw van een in-
structiebad aan de orde kwam werd er een
commissie ad hoe benoemd. Wij zouden Uw
college willen vragen of er bij deze com
missie reeds suggesties zijn gedaan om tot
de bouw van dit instructiebad te komen.
Onze fractie heeft bij de behandeling van
bovengenoemde nota medegedeeld dat zij
met belangstelling het advies van de com
missie tegemoet ziet.
De schaatssport, mijnheer de voorzitter,
neemt in ons land een geweldige vlucht.
Ook in onze gemeente is er een groot aan
tal liefhebbers dat genoodzaakt is naar Til
burg of 's-Hertogenbosch gaan om deze
mooie en gezonde sport te beoefenen. Het
is ons inziens te overwegen om ook hier
een ijsbaan tot stand te brengen, ook met
het oog op de vrijetijdsbesteding.
Is het mogelijk om in de wintermaan
den het huurbedrijf van f. 10, - per uur
te verlagen, daar dit bedrag voor vele ver
enigingen aan de hoge kant is. Kunt U iets
meedelen mijnheer de voorzitter hoe groot
het aantal verenigingen is dat van de sport
hal gebruik maakt en of alle verenigingen
aan bod kunnen komen.
Is er in het afgelopen jaar vanwege de
gemeente contact geweest met de sportraad.
Kunnen B. en W. meedelen of er werkelijk
activiteit uitgaat van deze sportraad. Deze
raad is mede ingesteld om B. en W. te ad
viseren en te informeren, om mede daar
door alle klassen en groeperingen te kun
nen activeren en stimuleren.
Gaarne zouden wij worden geïnformeerd
of, nu de overschakeling van mijngas op
aardgas een feit is, er nog klachten zijn bij
verbruikers, b.v. moeilijkheden door de om
bouw van toestellen, moeilijkheden bij het
gebruik van het aardgas. Indien er moei
lijkheden ontstaan, wordt dan vanwege het
bedrijf nog voorlichting gegeven? Is bij be
nadering te zeggen of veel inwoners zijn
overgegaan van kolen- of olieverwarming op
gasverwarming?
Wat is het resultaat van de opnemingen
van de meterstanden per kwartaal bij de
gemeentebedrijven en de betalingen per
giro? Is hierdoor een noemenswaardige
achterstand bij de betalingen en zijn door
deze maatregelen bezuinigingen waar te
nemen?
Wij zouden graag vernemen hoe het staat
met de reconstructie van de spoorwegover
gang Putstraat - Smeelelaan, die voor het
verkeer dringend nodig is, alsmede de ver
betering Stationsstraat - St. Antoniusstraat
en het knelpunt St. Antoniusstraat - Eerste
Zeine of o.i. stoplichten niet overbodig zijn.
De doorgang naar de achterliggende wo
ningen van de winkelgalerij Weth. Smol-
derstraat is een geweldige rommel. De be
woners hebben het college reeds hierover
benaderd, echter zonder succes. Hieraan
dient o.i. aandacht te worden besteed.
Door de Kroon is aan het city-plan de
goedkeuring onthouden. B. en W. zouden
met een nieuw voorstel komen. Wanneer
kunnen wij dit voorstel verwachten?
In september 1967 is de omlegging van
een hoogspanningskabel aan de orde ge
weest. Dit zou besproken worden in de
commissie van advies. Kunnen hieromtrent
mededelingen worden verstrekt?
Bij de vorige algemene beschouwingen
hebben wij de suggestie gedaan om bij de
raadsvergaderingen de fractieléden bij el
kaar te zetten voor een beter politiek be
raad. U heeft daarover Uw mening niet ge
zegd. Wij zouden deze nog gaame van U
vernemen.
Mijnheer de voorzitter, wij zijn onze al
gemene beschouwingen begonnen met een
aantal zaken aan de orde te stellen. Wij
willen nu even ingaan op de begroting in
het algemeen. Wij leven in een bewogen
tijd aan spanningen in het wereldgebeuren,
er zijn vernieuwingen en vele stromingen
zowel op kerkelijk als op politiek terrein.
Deze tijd vraagt van iedere mens inspan
ning, geestelijk en lichamelijk. Men zou
zich kunnen afvragen heeft het nog wel zin
zo diep in te gaan op de begroting. Wij
hebben als we'rknemersfractie begrip voor
open oog voor al deze moeilijkheden, maar
hier mag zeker niet mee gezegd zijn dat
wij het hoofd in de schoot moeten leggen.
Wij willen ingaan op het begrotingstekort
van f. 6.736.247,-, de oorzaken van dit te
kort en de uitkering van 't Gemeentefonds.
In Uw nieuwjaarsrede, mijnheer de
voorzitter vernemen wij, over verwor
venheden, de investering en de in
vesteringsbepalingen die vele problemen
oproepen. Dan wijst U op bestaande
voorzieningen die nu in deze ongunstige tijd
grote waarde hebben. Over verworven be
zit en de verdere voorzieningen die nog in
breedte en diepte moeten doorgaan. In dit
licht bezien is een aanvullende uitkering
uit het gemeentefonds billijk en noodzake
lijk, daar de algemene middelen van onze
gemeente aanmerkelijk tekort schieten in de
voorziening in de noodzakelijke behoeften
ondanks dat verschillende tarieven werden
verhoogd, waaraan wij gedwongen waren
onze medewerking te verlenen. Tot nu toe
heeft de minister nog geen beslissing geno
men voor zover wij weten.
Het is ons wel duidelijk dat er sprake
moet zijn van een tekort van structurele
aard, hetgeen voor mij betekent dat men
zolang in de kou moet staan tot men ge
vaar loopt te bevriezen. Wij begrijpen en
kunnen er mee akkoord gaan, dat er geen
nieuwe uitgaven worden gedaan die het
evenwicht in de begroting nog verder zou
den verstoren. Maar de noodzakelijke uit
gaven en de oorzaken van het tekort, die
U in de nieuwjaarsrede en de aanbiedings
brief naar voren brengt zullen moeten door
gaan, met name het havenplan, loonstijging,
politie, onderwijs, sociale zorg e.a. Als wij
dan verder Uw nieuwjaarsrede volgen dan
zegt U met klem, dat U investeringen kunt
aanwijzen die dringend zouden moeten ge
schieden, maar dat steeds de zekerheid tot
realisering ontbreekt.
In ben van mening dat allerwege gesproken
wordt over begrotingstekorten, het is een
stopwoord geworden, men jaagt de burgers
in een downstemming. Wij willen deze te
korten niet wegcijferen, maar wij willen
toch ook geen crisis-stemming wekken. Men
moet zeer zeker ook denken aan het grote
goed dat wij in vele jaren verworven heb
ben, dat in de toekomst zijn waarde zal heb
ben en waarvan de komende generatie me
de de vruchten zal kunnen plukken. Wij
willen als werknemersfractie deze algemene
beschouwingen gaarne besluiten met het
volgende tot uitdrukking te brengen. Onze
erkentelijkheid aan allen die in het afgelo
pen jaar de belangen van onze gemeente
hebben gediend. Een speciaal woord van lof
en dank aan hen die tengevolge van de
omschakeling op aardgas bergen werk heb
ben moeten verzetten, met name dus het
gasbedrijf en de centrale administratie.
Ook Uw college zijn wij erkentelijk voor
Uw wijs beleid en Uw grote werkzaamreid
in het afgelopen jaar. Uw taken worden
steeds zwaarder en moeilijker.
Gaarne getuigen wij ook nog van de
goede verstandhouding tussen de raadsleden
onderling. Moge deze verstandhouding
steeds behouden blijven. Deze tijd vraagt
van het dagelijks bestuur van onze ge
meente en van de gemeenteraadsleden veel
inspanning en zorg om hun taak en plicht
te vervullen. Moge God ons bij ons werk
begeleiden, en wij als werknemers zullen
ons ten volle inzetten voor de belangen van
onze gemeente", aldus de heer Van Seters.
Om de raad in deze zin effectvol
te doen functioneren zou een zekere
mate van samenwerking en gevoel
voor samenspel tussen de verschil
lende fracties zo nuttig zijn. Er be
staat al een zekere ongeformuleerde
verstandhouding die zeer goed te
noemen is en wij achten het zinvol
deze verstandhouding op plaatselijk
vlak nog verder te verdienen. We
zouden bij deze gelegenheid willen
uitspreken dat voorzover wij dat
kunnen beoordelen met name de
gedceldheid van de KVP-fractie in
deze Raad eigenlijk niet nodig en
daarom betreurenswaardig is, zo
als wij ook onze bezorgdheid willen
uitspreken over de gevolgen van de
scheuring, die op hoger niveau in
deze partij is ontstaan.
Onzerzijds willen wij gaarne onze
bereidheid uitspreken om te komen
tot meer overleg tussen de fracties,
al was het alleen maar, omdat wij
zo de veelheid der problemen beter
en gemakkelijker kunnen overzien,
dan ieder alleen dat zou kunnen. De
gedachten gaan in dit verband uit
naar een periodieke bespreking tus
sen de fractieleiders, zoals die ook
in andere bestuursorganen wel voor
komt.
Een moeilijk jaar zijn we ingegaan.
Moeilijk ook in deze zin, dat het
gemeentebestuur zichzelf beperkin
gen moet opleggen. Wij hebben alle
vertrouwen, dat uw meesterschap
zich ook in deze beperkingen zal
tonen. Wij wensen U daarin van
harte veel wijsheid en inzicht toe",
aldus de heer Dercksen
CROSSKAMPIOENSCHAP
In de afgelopen maanden organiseerde de
kring Breda van de K.P.J een crosskam
pioenschap, in het kader waarvan crossen
werden gelopen in Rijsbcrgen, Terheyden,
Rijen, Baarle Nassau, Oosteind en Lies
bosch. Van deze wedstrijden werd een eind
klassement samengesteld. Van de kring
sportleider, de heer Henk Flipsen uit Ter
heyden mocht de Waspikse senioor Jan
Wagemakers de 5e prijs in ontvangst ne
men. Louis Biemans werd in dit kampioen
schap bij de junioren 10e in het eindklas
sement.
EHBO-COMBINATIEWEDSTRIJD
De afdeling Waspik van de EHBO-ver-
eniging organiseerde in de zaal van café-
rest. C. Montens op 't Vaartje een wed
strijdavond voor de combinatie waarin Dru-
nen-Elshout, Waalwijk en Raamsdonksveer
zijn opgenomen. De jury werd geformeerd
door de artsen Wijffels, Gerlach en Van
Tilborgh. Raamsdonksveer won de wed
strijd met 25 punten. Op de tweede plaats
klasseerde zich Waalwijk met 245 punten.
Derde werd de afdeling Drunen met 210
punten. Met deze instructieve avond van de
combinatie waarvoor veel belangstelling be
stond, werd het nieuwe seizoen van de
EHBO ingeluid.De districtswedstrijden te
Tilburg leverde voor Waspikse deelnemers
een 5c plaats op. Waspik had slechts 3 pun
ten tekort om door te stoten naar de finale
wedstrijden. De ploeg stond onder .leiding
van mej. R. van Hoof, die als leidster een
4e prijs in de wacht sleepte.
JAARVERGADERING
FOK- EN CONTROLEVERENIGING
Tijdens de jaarvergadering van de fok-
en controlevereniging werd na de gebruike
lijke jaarverslagen bekendgemaakt dat de
afdeling Waspik in het provinciaal jaarver
slag van het Brabantse zwartbontvee de 13e
plaats werd toegewezen. In totaal zijn 42
afdelingen hierbij aangesloten. Vervolgens
werd de heer W. Zijlmans, periodiek af
tredend, als voorzitter van de vereniging
herkozen. Broeder Jacobs hield daarna een
inleiding over het fokstieren-diepvriesplan.
AUTO UIT GARAGE GESTOLEN
De heer M. van Dongen uit de Kerk
straat te Waspik deed zaterdagmorgen de
onplezierige ontdekking dat zijn personen
auto uit zijn garage was gestolen. De eige
naar van de acht maanden oude Ford-Cor-
tina zag 's morgens de deuren van de ga
rage open staan. De garage staat tegenover
zijn woning en is aan de straat tussen twee
andere huizen in gebouwd. Om half twee
's nachts hebben buurtbewoners de deuren
van de garage gesloten gezien. Tot nu toe
ontbreekt nog elk spoor.