w^aLwijkse en UnqstRaatse coulant
Verbond voor Veilig Verkeer organiseert
komende maanden veiligheidsaktie
Centrum marktplan in
Kaatsheuvel groots opgezet
BRAAKLIGGEND TERREIN VOOR OUDE ZIEKENHUIS
IN WAALWIJK GAAT VERDWIJNEN
van ^Tïllerlo
OPEN OOG
Flats
Bouwbedrijf Pepping
hoopt nog dit jaar
met de bouw te
starten
Plannen gereed
4 Bouwlagen
^xcluóieve
ïlerenkledinc)
WAALWIJK
Centrumplan
De vrachtwagen in het verkeer"
Ook woningen
Belangrijke gebouwen
Aanrijdingen
Verkeersgedrag
VRIJDAG 5 APRIL 1968
89e JAARGANG No. 28
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,30+ 2 ct. inc.k.) 0,32
p. mnd. (1,30+10 ct. inc.k.) 1,40
p. kwrt (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75
p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
Winkelflat in «Centrumplan
St. Jansplein» aan Grotestraat
'Zo gaat het nieuwe winkelflatgebouw aan de
Aan de Grotestraat komt de entree
voor de flats, 'n Liftinstallatie brengt
bewoners en bezoekers op de gewens
te etage. De eerste verdieping krijgt
een galerij aan de zijde van de Gro
testraat. De vier flatwoningen die
hieraan liggen hebben hun woonka
mer aan de achterzijde, doch kijken
uit op een eigen daktuin. De tweede
en derde etage wordt in beslag geno
men door zgn. maisonettes, die de
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - De inwoners van Waalwijk vragen zich al geruime tijd
af, wat er nu toch wel op de grote open vlakte voor het voormalige
ziekenhuis aan de Grotestraat gaat komen. Dit braakliggend terrein,
waarvan een gedeelte naast het warenhuis Kombi al enige jaren de binnen
stad ontsiert, zou een bestemming krijgen. Dat was iedereen duidelijk.
Maar wat? Er zijn de laatste jaren veel veronderstellingen gedaan. Men
suggereerde de vestiging van V&D, maar enige weken geleden kwam er
licht in deze zaak door de mededeling van burgemeester Teijssen dat dit
Als dit machtige bouwwerk gereed
is, is definitief een brok oud-Waal-
tvijk uit de binnenstad verdwenen.
De stadssanering voltrok zich al in
1949 toen op de hoek Grotestraat -
Wilhelminastr. kledingmagazijn Jos
van de Ven werd afgebroken en in
1961 't nieuwe warenhuis van Kom
bi ingebruik werd genomen. De hier
aangrenzende scholen verdwenen en
na de verhuizing van het oude St.
Nicolaasziekenhuis werd een begin
gemaakt met de sloop van de kanto
ren van het Bureau voor Maatschap
pelijk werk, en de oude patriciërs
huizen.
Grenzend aan het St. Jansplein
staat nu nog het (demontabele) VVV-
kantoor, waarin ook het Reisbureau
Ruys Co. is gevestigd; bakkerij H.
van Mil en slagerij A. van Roessel.
Als met deze betrokken bewoners
overeenstemming is bereikt kunnen
deze panden worden gesloopt en een
aanvang worden gemaakt met dit
bouwwerk dat 'Centrumplan St. Jans
plein wordt genoemd. Architekt Me-
kel vertelde ons, dat hij er op rekent
nog dit jaar te kunnen starten. Als
alle grond op 1 maart beschikbaar
was geweest was op die datum het
plan van start gegaan. De belegger
had toen namelijk het benodigde geld
vrij om te kunnen investeren.
Het Centrumplan St. Jansplein is
vaak in studie geweest. Ook de
Waalwijkse middenstandsvereniging
heeft zich enige malen over dit plan
gebogen om de mogelijkheden voor
de plaatselijke middenstanders te
bekijken. Het gemeentebestuur heeft
uiteindelijk het bouwbedrijf Pepping
in Kaatsheuvel toezegging gedaan, de
grond te reserveren. De architekten
Mekel, Van Huiten en Ir Schiks
ontwierpen een fraai gebouw, dat aan
de hoge eisen, die het gemeentebe
stuur uiteraard voor centrumbebou
wing stelt, moet voldoen.
Het gebouw is strak van lijn, tot
vier lagen oplopend. Voor winkel
ruimte, langs de Grotestraat en het
St. Jansplein is 2000 m2 beschik
baar. Dit betekent dat 15 behoorlijke
winkels er zich kunnen vestigen. Ar
chitekt Mekel noemde ons een huur
prijs van f. 7, - tot f. 10, - per m2
per maand. Een prijs die het volgens
de belegger „wel zal doen", en het
gebouw zowel voor de middenstander
als de belegger rendabel maakt. Dat
de bouwsom in de miljoenen loopt
laat zich wel begrijpen als men weet
dat alleen de grond al 6 ton kost. De
winkel is naar gelang behoefte, in
units te verdelen. Men kan dus alle
kanten uit en de gegadigden kunnen
voor elke „maat" terecht.
ivarenhuis een Vendet in het nieuwe City-plan vestigt. De gedachten
gingen uit naar parkeerterreinen, maar ook over deze „praat van de man
op de straat", liet het gemeentebestuur weinig los. De direktie van het
Kaatsheuvelse bouwbedrijf Pepping en architekt K. Mekel uit Waalwijk
onthulden ons de plannen die er bij hen bestaan. Het bouwbedrijf Pep
ping gaat hier samen met een belegger een winkel flat met een totale in
houd van 18.000 kub. zetten. Dit bouwwerk, waarin plaats is voor zeker
15 grote winkels en een 25-tal flatwoningen, hoopt men in het voorjaar
van 1970 gereed te hebben. Nog dit jaar zal een begin worden gemaakt
met het Centrum-plan St. Jansplein.
Grotestraat - St.
St. Janskerk
Jansplein eruit zien. Op de achtergrond de
woonkamer aan de straatzijde heb
ben. Aan de achterzijde beschikken
deze maisinettes over een terrasje.
Aan de zijde van het St. Jansplein
komen dan nog vier flatwoningen.
Een bouwlaag verrijst aan de achter
zijde, met uitkijk op het voormalige
ziekenhuis, dat mettertijd gaat ver
dwijnen. Hier zijn 5 woningen gepro-
jekteerd, doch de mogelijkheid is niet
uitgesloten dat deze flats omgezet
worden in z.g. „alleenstaande wonin
gen".
De realisering van dit plan bete
kent ook de eerste aanzet van het
centrumplan St. Jansplein. De opzet
van de gemeente is namelijk een
nieuwe wijk rond de St. Janskerk te
creëren. Dit houdt ondermeer afbraak
van het oude ziekenhuis en het nabij
gelegen klooster in. Op dit terrein
komen dan winkels of kantoren. Om
de kerk aan de Marktzijde vrij te
krijgen zouden hier wat panden -
waaronder de Hema moeten verdwij
nen. Voor het zo ver is, zullen er wel
wat jaartjes verstreken zijn.
Wat belangrijker is, nog dit jaar
wordt begonnen het braakliggende
terrein aan de Grotestraat op te vul
len. De winkelflat die hier is gepro-
jekteerd zal een belangrijke verfraai
ing van het stadsbeeld betekenen en
voor de Waalwijkse middenstand de
kans om zich een aantrekkelijk win
kelpand te verwerven.
„ZIJN DE MENSEN WERKELIJK ARM?"
Een ervaring van Afrika-weken is te beperkt om een afdoend ant
woord te geven op deze vraag. Maar het zou niet moeilijk zijn om
een aantal hartverscheurende feiten te signaleren uit het door ons
bezochte gebied. Toch lijkt me dat eenzijdig. O ja, wij zijn ge
troffen door de primiteve hutten, de vodden van kleren, het gebrek
aan hygiëne, de eenzijdigheid van het voedsel, etc. Maar je kunt
hier niet zomaar onze westerse begrippen toepassen. Men moet de
situatie beoordelen binnen zijn eigen verband. Een veel klemmender
vraagstuk vormt echter de gééstelijke armoe van deze mensen. Ik
denk aan hun angst voor elkaar, aan hun oog-om-oog en tand-om-
tand-vergelding. Ik denk ook aan de stervende oude man, waarvan
mijn zus vertelde, dat hij een eerzame burger was geweest met
enorm veel verdiensten voor de gemeenschap 'en daarom juist ter-
wille van zijn aanzien 7 vrouwen had gehad. Ik denk aan de mis
sionarissen, die telkens opnieuw tevergeefs proberen om het volk
tot creativiteit en ondernemingslust aan te porren bij belangrijke
beslissingen of bij aanpassing aan cultuur en gewoonten. Ik denk
aan dat bekrompen wereldje van vele mannen, waarin het alleen
gaat om geld, bier en vrouwen. Ik denk aan het gemis aan schoon-
heidsfeeling, aan het gemak waarmee men steelt en liegt. Ik denk
aan al die huwelijken waarin van liefde nooit sprake is geweest;
aan al die vrouwen die regelmatig worden afgeranseld; aan die
meisjes die niet vlug genoeg aan een man kunnen komen; aan de
vele heidense praktijken; aan de corruptie en chantage van vele
evolues. Met dit alles valt er heel wat weg van de Afrikaanse
romantiek; en de animo om te helpen wordt er niet door aange
wakkerd. Het is niet voor niets, dat men ons verzekerde, dat ma
teriële moeilijkheden van vroeger plaats hebben gemaakt voor ge
weldige geestelijke problemen. Het lijkt er vaak op, dat de bevol
king nog leeft in het oudtestamentisch tijdvak, verstrikt in allerlei
primitieve praktijken, waaruit wij ons door de eeuwen heen hebben
ontworsteld. Deze verlossingsnood wordt met de dag urgenter, naar
mate de invloed van een rijke beschaafde wereld langzaam maar
zeker doorsijpelt. Met het ene been staat men nog in de tijd van de
patriarchen, en het andere been waagt al de sprong naar onze tijd
van maanraketten. Een reuzensprong, waarbij rijk aan arm de hand
zal moeten bieden.
L. VAN BERKEL
99
Met het doel het onderling samenspel te verbeteren tussen de vracht
autochauffeur en het overige verkeer, organiseert het Verbond voor Vei
lig Verkeer gedurende de maanden april, mei en juni een landelijke ver-
keersveiligheidsactie. Daarbij zullen de volgende punten onder de aan
dacht worden gebracht: automobilisten kruipen regelmatig te dicht achter
vrachtauto's, waardoor zij ongezien blijven voor de vrachtautochauffeur;
een gevaarlijke situatie ontstaat als de personenauto plotseling achter de
vrachtauto tevoorschijn komt om in te halen en de vrachtwagenchauffeur
op hetzelfde moment naar links uitwijkt om een voorligger voorbij te gaan.
Vrachtautochauffeurs houden veel
al onderling onvoldoende afstand,
waardoor het invoegen van inhalende
automobilisten in gevaar wordt ge
bracht. Omgekeerd worden vracht
wagens gesneden door inhalende
automobilisten, die zich onvoldoende
realiseren dat het bruusk remmen
problemen kan opleveren voor de
vrachtautochauffeur in verband met
de lading. Automobilisten trachten
bij het invoegen op de autosnelwegen
herhaaldelijk vóór een op de snelweg
rijdende vrachtauto te komen.
(Van onze verslaggever)
KAATSHEUVEL - Het centrum van Kaatsheuvel krijgt een ander aan
zien. Het gemeentebestuur werkt al geruime tijd aan de plannen om in de
omgeving van de markt een aardig winkelcentrum tè creëren. Het hart in
dit marktplan is het nieuwe gemeentehuis, dat nog dit jaar gereed komt.
Rond dit waardige gebouw wit men rustige bebouwing. Het gemeentebe
stuur houdt de touwtjes rond de nieuwbouwplannen aan de markt dan ook
strak.
Het architektenbureau Geenen en Oskam uit Eindhoven is de super
visor over dit centrum-marktplan. Ir Geenen ontwierp ook het gemeente
huis, dat het middelpunt van het rondom gelegen plein wordt. In carré-
vorm komen hier winkels en flats bij. Het plan leeft om het grote plein
„verkeerloos" te maken, zodat men rustig kan wandelen en winkelen,
terwijl zo ook gemakkelijk aubades en dergelijke voor het gemeentehuis
gehouden kunnen worden. Van het marktplan is inmiddels ook een ma
quette gemaakt.
Het bouwbedrijf Pepping uit Kaatsheuvel heeft optie op de bouwter
reinen van dit marktplan. Samen met enkele beleggingsmaatschappijen
wil het bouwbedrijf hier een grote winkelgalerij met bovengelegen flats
en maisonettes bouwen. Het architektenbureau Hub. Prins uit Kaatsheu
vel ontwierp hiervoor de plannen.
Plannen die in 1963, toen burgemeester L. van Erp in de gemeente
Loon op Zand werd benoemd, reeds werden ontwikkeld. De direktie van
bouwbedrijf Pepping had gehoopt vorig jaar aan de gang te kunnenzodat
de nieuwbouw tegelijk met het nieuwe gemeentehuis gereed zou zijn. Zo
eenvoudig is het allemaal niet gegaan. Van alle kanten - zowel van ge
meentewege als door particulieren - is hard gewerkt. Miljoenen-plannen
komen echter zo maar niet van de grond.
Bouwbedrijf Pepping wil een grote winkel bouwen, die naar behoefte
in units is te verdelen. Op deze winkelblok komen drie lagen woningen,
waaronder flats, maisonettes en woningen voor alleenstaanden. Alles
wordt bijzonder leuk van opzet. Aansluitend aan de galerij komt een
vestiging van Smits Ijzerhandel, die bij de zaak ook flatwoningen bouwt.
Het Marktplan wordt dan begrensd door nieuw te bouwen bankgebouwen,
postkantoor en het gebouw gemeentewerken - waaraan, als het eenmaal
zo ver is, ook nog wel iets verbouwd zal worden. Wanneer dit aantrek
kelijk plan gerealiseerd wordt is niet te zeggen. Er wordt binnenskamers
hard gewerkt om de plannen voor de gemeente, belegger en huurder zo
gunstig mogelijk te maken. Kaatsheuvel krijgt straks hiermee de beschik
king over een fraai centrum, dat kan wedijveren met andere gemeenten.
Vrachtautochauffeurs zijn bij het
achteruitrijden in steden en dorpen
vaak onvoldoende attent op het ge
vaar van spelende kinderen achter
hun wagens; fietsers en bromfietsers
komen bij naar rechts afbuigende
vrachtwagencombinaties in het stads
verkeer regelmatig in een levensge
vaarlijke fuik terecht, aldus de heer
F. Sj. van Paasschen, hoofd van de
sectie voorlichting van het Verbond
tijdens een persbijeenkomst.
Volgens cijfers van het CBS waren
in 1966 377.979 personenauto's en
79.615 vrachtwagens bij aanrijdingen
betrokken. Op een wagenpark van
ongeveer 250.000 vrachtauto's bete
kent dit dat jaarlijks één op de drie
vrachtwagens een aanrijding heeft;
voor personenauto's waarvan er ca.
1 3A miljoen op de weg zijn bedraagt
dit cijfer één op 4,6 (bij vergelijking
van deze cijfers dient men wel te be
denken dat vrachtauto's gemiddeld
90.000 km. per jaar afleggen, perso
nenauto's 18.000 km).
Uit een in 1967 door het verbond
ingesteld onderzoek kon worden op
gemaakt dat de beroepschauffeur
zich als een beter rijder beschouwt
dan de doorsnee Nederlandse auto
mobilist. Hij honoreert zijn eigen ver
keersgedrag met het cijfer 7,8 dat
van de particuliere automobilist met
5,8. Door een,in maart van dit jaar
gehouden steekproef kwam aan het
licht, dat 13 van de 100 ondervraag
de automobilisten het niet noodzake
lijk vinden tijdig naar de linker weg
helft te gaan alvorens een vrachtauto
in te halen op een provinciale weg
met tegenliggers, aldus de heer Van
Paasschen, die opmerkte, dat er voor
beide soorten verkeer plaats op de
weg moet zijn.