wAAlwrjkse en UnqstRaatse couaant Appels N.V. groeide in 10 jaar tot een van Nederlands grootste transportbedrijven Zaterdag dodenherdenking in Waalwijk NIEUWBOUW VAN 6000 M2 AAN DE HAVEN IN WAALWIJK IS NU GEREED Na de bevrijding van Yïlierlo „Consumentenbond, een belangrijke pressiegroep" mm Voordelen 78 wagens met een totaal laadvermogen van 760 ton Luchtvracht Douane-behandeling Haven- en veembedrijf In 10 jaar Veel onderzoek op kwaliteit Invloed ^Z-Xcluóie ve cJ-lerenkledincf WAALWIJK Staatssecretaris Keijzer over het belang van vervoer VRIJDAG 3 MEI 1968 89e JAARGANG No. 36 De tcho v^n het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32 p. mnd. (1,30+10 ct. inc.k.) 1,40 p. kwrt. (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75 p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO' (Van onze verslaggever) WAALWIJK - Het plan van de Duitse minister Leber om het wegtrans port aan banden te leggen mag dan voor veel transport- en expeditie ondernemingen grote problemen opleveren, Appels Waalwijk N.V. is er als een van de weinige Nederlandse bedrijven goed afgekomen. Dit Waal- wijkse concern heeft een dermate groot aantal vergunningen toegewezen gekregen dat mien normaal kan doordraaien. Dit tekent de belangrijkheid van het bedrijf als wegvervoerder in Europa. Maar liefst 78 wagens met een totaal laadvermogen van 760 ton leggen jaarlijks in het buitenland 2.750.000 en in Nederland ruim 1 miljoen km af. Het centrum van dit vervoersbedrijf Appels ligt in Waalwijk, waar deze maand een complex van 22.000 m2 - waarvan 6000 m2 bebouwd - in gebruik is genomen. Dit betekent een mijlpaal in de nog korte historie van het bedrijf. Na Het internationale transportbedrijf verzorgt het vervoer op de weg, door de lucht en over zee door geheel Eu ropa. Het wagenpark dat onlangs is uitgebreid met 14 nieuwe wagens ver tegenwoordigt een totale waarde van ruim 3 miljoen gulden. De wagens rollen verschillende malen over alle Europese wegen: Duitsland, Finland, Denemarken, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Griekenland. Italië, België, Zwitserland en Zweden. Onderhan delingen zijn gaande over vervoer door Joegoslavië, terwijl tweemaal per week via Wenen transporten naar landen achter het IJzeren Gordijn geschieden. Enorm in opkomst is het vervoer met Engeland. Hier heeft Appels - Waalwijk contracten met grote vervoerderscombinaties. In Duitsland heeft men, ondanks de maatregelen door het plan Leber, verschillende malen in de week vaste diensten op Noord-Duitsland, het Roergebied en Zuid-Centraal Duits land. Door het vaste lijnen-net en de samenwerking met enkele buitenland se ondernemingen heeft men een te grote kwetsbaarheid, onder andere door politieke maatregelen weten te voorkomen. Het vrachtvervoer vanuit Engeland naar alle landen van Euro pa gaat de firma Appels vanuit Waal wijk opzetten. „Dit idee heb ik Amerika opge daan. Waalwijk ligt achter een groot havengebied van Amsterdam, Rotter dam en Antwerpen. Als distributie- stad zitten we hier uitstekend. Het is begrijpelijk dat de kosten van een ter rein zoals we in Waalwijk hebben heel wat minder zijn dan in bijvoor beeld het direkte havengebied van Rotterdam. Met onze eigen wagens halen we momenteel een omzet van 150.000 ton goed per jaar"! De fir ma Appels kan gezien worden als een dag- en nachtbedrijf. Er wordt altijd gewerkt en op ieder uur van de dag zijn de staffunctionarissen bereik baar. Ook de luchtvaart neemt Appels N.V. voor haar rekening. Met vier lokaal vervoer per paard en wagen slaagde men er in 1950 een dumpauto te kopen. In 18 jaar tijds groeide het bedrijf tot een van Nederlands groot ste transportondernemingen, dat naast Appels transport en expeditie N.V. ook Appels in- en uitklaring N.V. en Appels Haven- en Veembedrijf N.V. omvat. Terecht merkt de heer Chr. Appels, commercieel direkteur, op, dat een dergelijk bedrijf eigenlijk niemand in Waalwijk verwacht. Met eigen wa gens en de medewerking van correspondenten heeft men een lijndienst- net door heel Europa op weten te bouwen, dat wonderwel past in de ont wikkeling die het vervoerswezen momenteel doormaakt. Dankzij het in- en uitklaring- en haveny en veembedrijf kunnen alle werkzaamheden die met het nationale of internationale transport of opslag te maken hebben wor den afgewerkt. Dit biedt voor de opdrachtgevers grote voordelen. Het complex van Appel N.V. - Waalwijk met het gehele wagenpark vaiuit de lucht gefotografeerd. Links boven het havencomplex met o.a. het bedrijf Gemeentewerken De beide direkteuren, de heren Chris en Wim Appels. andere Nederlandse bedrijven heeft men 2 jaar geleden Road Air Trans port Centre Schiphol opgericht. Van hieruit wordt voor een direkte aan sluiting van luchtvervoer op wegver voer en omgekeerd gezorgd. Appels beschikt over met mobilofoon uitge ruste bestelwagens, voor zo snel mo gelijk vervoer van luchtvrachtgoede ren. Road Air verzorgt het transport naar alle werelddelen, waar in ieder land ook weer voor transport over de weg wordt gezorgd. De immense ontwikkeling van het grensoverschrijdend vervoer is begon nen op het einde van 1957 toen de eerste vergunning los kivam. Het vele vervoer, dat de firma Appels verricht te van en naar tal van Europese lan den en vooral van en naar het haven gebied van Rotterdam, nodigde op de duur als het ware uit tot het bezien van de mogelijkheden van douanebe handeling in Waalwijk. Daarbij werd Appels N.V. niet in belangrijke mate gesteund door de haven plannen van de gemeente Waalwijk. Het gemeentebestuur en de Kamer van Koophandel hebben het hunne er toe bijgedragen dat Waalwijk „los plaats" werd. Op 1 december 1964 kon Appels In- en Uitklaring N.V. beginnen met de werkzaamheden. Er werd een loods van 750 m2 gebouwd. Nu staat er 1500 m2 ter beschikking, waar de goederen een betere en vlot tere behandeling krijgen dan aan de grens, in de Rotterdamse en Ant werpse haven. Dankzij een groot aan tal T.I.R.-wagens kunnen de goede ren niet-ingeklaard naar Waalwijk worden vervoerd. In de douane-loods kan men goederen opslaan. Voor verschillende vaste relaties zijn er aparte, afgesloten boxen, waar de goederen behandeld kunnen wor den zonder dat de bedrijven de vaak hoge invoerrechten behoeven te beta len. Dat gebeurt pas als de goederen de loods verlaten. In geval van tran sito-goederen is deze douane-hal dus voordelig. Dit onderdeel van het be drijf werd een zelfstandige N.V.: Ap pels In- en Uitklaring, waar 14 des kundigen zich met in- en uitklarings- zaken bezighouden. In de loods is ook een douanekan toor met 5 ambtenaren. Het zijn for meel gezien de „tegenspelers" van de mensen van Appels N.V. Tussen de douaniers en de firma Appels is een prettige samenwerking. Van de mogelijkheden die Appels in- en uitklaring biedt maken ook veel andere bedrijven gebruik. Deze vol ledige outillage voor de douane-han delingen is een krachtige impuls voor de dienstensector in Midden-Brabant, die in verhouding met andere delen van Nederland nog wel een achter stand heeft weg te werken. Vier jaar geleden werd door de he ren Appels het Haven- en Veembe drijf opgericht dat thans een veem in exploitatie heeft van 4400 m2, waar in momenteel 4000 ton goederen zijn ondergebracht. De inslag van goede ren geschiedt geheel mechanisch. Men is in staat goederen van alle de len van de wereld te ontvangen, op te slaan en weer naar alle delen van de wereld te vervoeren.. Schepen kunnen in de haven van Waalwijk op enkele meters van het veem lossen. Er is een 240 meter lange loswal. Ook kan de douane-behandeling van per schip aangevoerde goederen hier gebeuren. Ook is er een verschepingsafdeling die de regelingen treft dat vanuit Waalwijk vele duizenden tonnen goe deren worden bevracht en verscheept. Vooral nu de vervoerskosten steeds meer in de inkoopsprijzen worden ge calculeerd is het van het grootste be lang zo efficiënt mogelijk te kunnen vervoeren. Appels Waalwijk N.V. - een holding company waaronder het transport - veembedrijf en in- en uitklaring ressorteren - biedt de mo gelijkheid van „alles-in-een". Men kan dan ook de opdrachtgevers één percentage offreren waarvoor alle werkzaamheden worden verricht en wat voor de industrie nog belangrij ker is, men heeft maar met één be drijf te maken. Doordat Appels N.V. een volko men onafhankelijk bedrijf is, kan men de cliënten ook de voordeligste ma nier van vervoer adviseren. In ruim 10 jaar hebben de heren Appels een gigantisch bedrijf opgebouwd, waarin meer dan 100 personeelsleden wer ken. Alle afdelingen worden door vakbekwame krachten geleid. Nu het gehele complex gereed is, is de kroon op deze bliksem-expansie gezet. Van een officiële opening heeft men af gezien. Deze maand worden alle bin nen- en buitenlandse relaties uitge nodigd een bezoek te brengen. Schoon en stralend is, gelijk toen, het voorjaar, koud des morgens, maar als de dagen verder opengaan, is de eeuwige lucht een wonder voor de geredden. In 't doorzichtig waas over al de brake landen ploegen weder de trage paarden als altijd, wijl nog de nabije verten dreunen van oorlog. Dit beleefd te hebben, dit heellijfs uit te mogen spreken, ieder ontwaken weer te weten: heen is, en nu voorgoed, de welhaast duldlooze knechtschap. Waard is het, vijf jaren gesmacht te hebben, nu opstandig, dan weer gelaten, en niet één van de ongeborenen zal de vrijheid ooit zoo beseffen. J. C. BLOEM De jaarlijkse dodenherdenking te Waalwijk zal ook dit jaar worden gehouden bij het oorlogsmonument aan de Burg. Moonenlaan en wel op zaterdag 4 mei a.s. In verband met de televisie-uitzending van de herdenking van de fusillade te Waalwijk in september 1944, welke uit zending onder de titel "Incident na Dolle Dinsdag" om 20.30 uur zal worden uitgezonden, zal de herdeningsbijeenkomst niet zoals gebrui kelijk om 19.30 uur aanvangen met een stille tocht door Waalwijk, doch rechtstreeks plaatsvinden bij het oorlogsmonument (19.30 uur). De stille tocht komt dus geheel te vervallen, terwijl de herdenkings bijeenkomst een half uur zal worden vervroegd. Tijdens de bijeenkomst zullen enkele liederen worden gebracht door het koor van de Liedertafel "Oefening en Vermaak", terwijl de heer P. v. d. Griendt de namen der gevallenen zal voorlezen en een gedicht zal voordragen. Door enkele leden van de harmonie "St. Crispajn" zal de Last Post worden geblazen. In het kader van de dodenherdenking zullen van 19.45 - 20.00 uur de klokken van alle Waalwijkse kerken worden geluid. Alle Waalwijkers die getuigenis willen geven van hun respect voor degenen, die met hun leven de vrijheid voor ons hebben verworven worden verzocht de herdenking op zaterdag a.s. bij te wonen. Tijd: 19.30 uur. Plaats: Oorlogsmonument, Burg. Moonenlaan. De consument wordt in de wel vaartsstaat geconfronteerd met een agressief massaal aanbod van goe deren en dienst, waarvan hij slechts een deel kan kopen. Hij is niet meer in staat tot een zelfstandig oordeel en wordt in tegenstelling tot vroeger niet meer objectief voorgelicht door de aanbieders van goederen en diensten. Dit beeld van de consument schet ste de socioloog prof. dr. Sj. Groen man in een lezing ter gelegenheid van het vijf tien-jarig bestaan van de Nederlandse Consumentenbond. Prof. Groenman zei o.m. dat de snel le groei van de consumentenbond in deze situatie geen raadsel meer is. Hij noemde de bond een belangrijke pressiegroep. De voorzitter van de Consumen tenbond, jhr. mr. L. H. N, F. M. Bosch, ridder van Rosenthal, zei dat in de loop der jaren het bedrijfsle ven een andere houding heeft aan genomen ten opzichte van de ver- gelij kende k waliteits-onderzoeken, die de bond regelmatig verricht. „Een groot deel van de industrie heeft het verschijnsel van de geor ganiseerde consument en zijn even tuele kritiek de facto geaccepteerd". Hoewel nog vele weerstanden te overwinnen zijn, kan toch worden gesproken van een verblijdende in vloed van de publikaties door de Consumentenbond, aldus mr. Bosch. Hij noemde met name de verbete ring van de reddingsvesten en de tariefverlagingen bij sommige elek triciteitsbedrijven, naar aanleiding van de publikaties van de bond. In de loop van 15 jaar werden on geveer 2500 merkartikelen bij een vergelijkend kwaliteitsonderzoek be trokken, terwijl nog eens 2500 an dere goederen of diensten aan een prijs- of tariefsvergelijking werden onderworpen. Mr. Bosch verwacht dat het ledental van zijn bond dit jaar de 200.000 zal passeren. Hoe belangrijk de nationale en in ternationale vervoersdienstéh, die Nederland aan derden levert, voor ons land zijn, heeft de staatssecre taris van Verkeer en Waterstaat, de heer M. J. Keijzer op een inter nationale bijeenkomst van lucht vaartdeskundigen nog eens in een redevoering onderstreept. Het vervoer te water, door de lucht, per spoor en over de weg, draagt in Nederland rond 6 pet bij tot het nationale inkomen. De ontvangsten bedragen tezamen ruim 4 miljard gulden per jaar. De totale export van Nederland beloopt ongeveer 30 miljard. Daarvan neemt het vervoer derhalve ongeveer 13 pet voor zijn rekening. „Ik spreek dan ook met opzet over ons vervoer als een exportindustrie" zo zei hij. „Het maakt in wezen geen verschil of men goederen produceert of diensten verleent. Het produce ren van diensten is essentieel voor de Nederlandse economie. Wij voe ren n.l. meer goederen in dan uit. Het vervoer moet daarom zorgen voor het evenwicht op onze handels- en betalingsbalans". De staatssecretaris noemde de Ne derlandse deskundigen op vervoers gebied. „Ze bezitten op dit gebied een hoog ontwikkeld vakmanschap in alle sectoren van het vervoer, ge baseerd op ervaring, koopmanschap en "feeling". Ik heb al eens eerder gezegd: het is vergelijkbaar met het specialisme van b.v. de Zwitsers op het gebied van horloges".

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1