wAAlwrjkse en UnqstRaatse couaant
Appels N.V. groeide in 10 jaar tot een
van Nederlands grootste transportbedrijven
Zaterdag dodenherdenking in Waalwijk
NIEUWBOUW VAN 6000 M2 AAN DE
HAVEN IN WAALWIJK IS NU GEREED
Na de bevrijding
van Yïlierlo
„Consumentenbond, een
belangrijke pressiegroep"
mm
Voordelen
78 wagens met een
totaal laadvermogen
van 760 ton
Luchtvracht
Douane-behandeling
Haven- en
veembedrijf
In 10 jaar
Veel onderzoek op
kwaliteit
Invloed
^Z-Xcluóie ve
cJ-lerenkledincf
WAALWIJK
Staatssecretaris
Keijzer over het
belang van vervoer
VRIJDAG 3 MEI 1968
89e JAARGANG No. 36
De tcho v^n het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32
p. mnd. (1,30+10 ct. inc.k.) 1,40
p. kwrt. (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75
p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO'
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Het plan van de Duitse minister Leber om het wegtrans
port aan banden te leggen mag dan voor veel transport- en expeditie
ondernemingen grote problemen opleveren, Appels Waalwijk N.V. is er
als een van de weinige Nederlandse bedrijven goed afgekomen. Dit Waal-
wijkse concern heeft een dermate groot aantal vergunningen toegewezen
gekregen dat mien normaal kan doordraaien. Dit tekent de belangrijkheid
van het bedrijf als wegvervoerder in Europa. Maar liefst 78 wagens met
een totaal laadvermogen van 760 ton leggen jaarlijks in het buitenland
2.750.000 en in Nederland ruim 1 miljoen km af. Het centrum van dit
vervoersbedrijf Appels ligt in Waalwijk, waar deze maand een complex
van 22.000 m2 - waarvan 6000 m2 bebouwd - in gebruik is genomen.
Dit betekent een mijlpaal in de nog korte historie van het bedrijf. Na
Het internationale transportbedrijf
verzorgt het vervoer op de weg, door
de lucht en over zee door geheel Eu
ropa. Het wagenpark dat onlangs is
uitgebreid met 14 nieuwe wagens ver
tegenwoordigt een totale waarde van
ruim 3 miljoen gulden. De wagens
rollen verschillende malen over alle
Europese wegen: Duitsland, Finland,
Denemarken, Oostenrijk, Frankrijk,
Spanje, Griekenland. Italië, België,
Zwitserland en Zweden. Onderhan
delingen zijn gaande over vervoer
door Joegoslavië, terwijl tweemaal
per week via Wenen transporten naar
landen achter het IJzeren Gordijn
geschieden. Enorm in opkomst is het
vervoer met Engeland. Hier heeft
Appels - Waalwijk contracten met
grote vervoerderscombinaties.
In Duitsland heeft men, ondanks
de maatregelen door het plan Leber,
verschillende malen in de week vaste
diensten op Noord-Duitsland, het
Roergebied en Zuid-Centraal Duits
land. Door het vaste lijnen-net en de
samenwerking met enkele buitenland
se ondernemingen heeft men een te
grote kwetsbaarheid, onder andere
door politieke maatregelen weten te
voorkomen. Het vrachtvervoer vanuit
Engeland naar alle landen van Euro
pa gaat de firma Appels vanuit Waal
wijk opzetten.
„Dit idee heb ik Amerika opge
daan. Waalwijk ligt achter een groot
havengebied van Amsterdam, Rotter
dam en Antwerpen. Als distributie-
stad zitten we hier uitstekend. Het is
begrijpelijk dat de kosten van een ter
rein zoals we in Waalwijk hebben
heel wat minder zijn dan in bijvoor
beeld het direkte havengebied van
Rotterdam. Met onze eigen wagens
halen we momenteel een omzet van
150.000 ton goed per jaar"! De fir
ma Appels kan gezien worden als een
dag- en nachtbedrijf. Er wordt altijd
gewerkt en op ieder uur van de dag
zijn de staffunctionarissen bereik
baar.
Ook de luchtvaart neemt Appels
N.V. voor haar rekening. Met vier
lokaal vervoer per paard en wagen slaagde men er in 1950 een dumpauto
te kopen. In 18 jaar tijds groeide het bedrijf tot een van Nederlands groot
ste transportondernemingen, dat naast Appels transport en expeditie N.V.
ook Appels in- en uitklaring N.V. en Appels Haven- en Veembedrijf N.V.
omvat.
Terecht merkt de heer Chr. Appels, commercieel direkteur, op, dat een
dergelijk bedrijf eigenlijk niemand in Waalwijk verwacht. Met eigen wa
gens en de medewerking van correspondenten heeft men een lijndienst-
net door heel Europa op weten te bouwen, dat wonderwel past in de ont
wikkeling die het vervoerswezen momenteel doormaakt. Dankzij het in- en
uitklaring- en haveny en veembedrijf kunnen alle werkzaamheden die met
het nationale of internationale transport of opslag te maken hebben wor
den afgewerkt. Dit biedt voor de opdrachtgevers grote voordelen.
Het complex van Appel N.V. - Waalwijk met het gehele wagenpark vaiuit de lucht gefotografeerd. Links
boven het havencomplex met o.a. het bedrijf Gemeentewerken
De beide direkteuren, de heren
Chris en Wim Appels.
andere Nederlandse bedrijven heeft
men 2 jaar geleden Road Air Trans
port Centre Schiphol opgericht. Van
hieruit wordt voor een direkte aan
sluiting van luchtvervoer op wegver
voer en omgekeerd gezorgd. Appels
beschikt over met mobilofoon uitge
ruste bestelwagens, voor zo snel mo
gelijk vervoer van luchtvrachtgoede
ren. Road Air verzorgt het transport
naar alle werelddelen, waar in ieder
land ook weer voor transport over de
weg wordt gezorgd.
De immense ontwikkeling van het
grensoverschrijdend vervoer is begon
nen op het einde van 1957 toen de
eerste vergunning los kivam. Het vele
vervoer, dat de firma Appels verricht
te van en naar tal van Europese lan
den en vooral van en naar het haven
gebied van Rotterdam, nodigde op de
duur als het ware uit tot het bezien
van de mogelijkheden van douanebe
handeling in Waalwijk. Daarbij werd
Appels N.V. niet in belangrijke mate
gesteund door de haven plannen van
de gemeente Waalwijk.
Het gemeentebestuur en de Kamer
van Koophandel hebben het hunne er
toe bijgedragen dat Waalwijk „los
plaats" werd. Op 1 december 1964
kon Appels In- en Uitklaring N.V.
beginnen met de werkzaamheden. Er
werd een loods van 750 m2 gebouwd.
Nu staat er 1500 m2 ter beschikking,
waar de goederen een betere en vlot
tere behandeling krijgen dan aan de
grens, in de Rotterdamse en Ant
werpse haven. Dankzij een groot aan
tal T.I.R.-wagens kunnen de goede
ren niet-ingeklaard naar Waalwijk
worden vervoerd. In de douane-loods
kan men goederen opslaan.
Voor verschillende vaste relaties
zijn er aparte, afgesloten boxen, waar
de goederen behandeld kunnen wor
den zonder dat de bedrijven de vaak
hoge invoerrechten behoeven te beta
len. Dat gebeurt pas als de goederen
de loods verlaten. In geval van tran
sito-goederen is deze douane-hal dus
voordelig. Dit onderdeel van het be
drijf werd een zelfstandige N.V.: Ap
pels In- en Uitklaring, waar 14 des
kundigen zich met in- en uitklarings-
zaken bezighouden.
In de loods is ook een douanekan
toor met 5 ambtenaren. Het zijn for
meel gezien de „tegenspelers" van de
mensen van Appels N.V. Tussen de
douaniers en de firma Appels is een
prettige samenwerking.
Van de mogelijkheden die Appels in-
en uitklaring biedt maken ook veel
andere bedrijven gebruik. Deze vol
ledige outillage voor de douane-han
delingen is een krachtige impuls voor
de dienstensector in Midden-Brabant,
die in verhouding met andere delen
van Nederland nog wel een achter
stand heeft weg te werken.
Vier jaar geleden werd door de he
ren Appels het Haven- en Veembe
drijf opgericht dat thans een veem in
exploitatie heeft van 4400 m2, waar
in momenteel 4000 ton goederen zijn
ondergebracht. De inslag van goede
ren geschiedt geheel mechanisch.
Men is in staat goederen van alle de
len van de wereld te ontvangen, op te
slaan en weer naar alle delen van de
wereld te vervoeren.. Schepen kunnen
in de haven van Waalwijk op enkele
meters van het veem lossen. Er is een
240 meter lange loswal. Ook kan de
douane-behandeling van per schip
aangevoerde goederen hier gebeuren.
Ook is er een verschepingsafdeling
die de regelingen treft dat vanuit
Waalwijk vele duizenden tonnen goe
deren worden bevracht en verscheept.
Vooral nu de vervoerskosten steeds
meer in de inkoopsprijzen worden ge
calculeerd is het van het grootste be
lang zo efficiënt mogelijk te kunnen
vervoeren. Appels Waalwijk N.V. -
een holding company waaronder het
transport - veembedrijf en in- en
uitklaring ressorteren - biedt de mo
gelijkheid van „alles-in-een". Men
kan dan ook de opdrachtgevers één
percentage offreren waarvoor alle
werkzaamheden worden verricht en
wat voor de industrie nog belangrij
ker is, men heeft maar met één be
drijf te maken.
Doordat Appels N.V. een volko
men onafhankelijk bedrijf is, kan men
de cliënten ook de voordeligste ma
nier van vervoer adviseren. In ruim
10 jaar hebben de heren Appels een
gigantisch bedrijf opgebouwd, waarin
meer dan 100 personeelsleden wer
ken. Alle afdelingen worden door
vakbekwame krachten geleid. Nu het
gehele complex gereed is, is de kroon
op deze bliksem-expansie gezet. Van
een officiële opening heeft men af
gezien. Deze maand worden alle bin
nen- en buitenlandse relaties uitge
nodigd een bezoek te brengen.
Schoon en stralend is, gelijk toen, het voorjaar,
koud des morgens, maar als de dagen verder
opengaan, is de eeuwige lucht een wonder
voor de geredden.
In 't doorzichtig waas over al de brake
landen ploegen weder de trage paarden
als altijd, wijl nog de nabije verten
dreunen van oorlog.
Dit beleefd te hebben, dit heellijfs uit te
mogen spreken, ieder ontwaken weer te
weten: heen is, en nu voorgoed, de welhaast
duldlooze knechtschap.
Waard is het, vijf jaren gesmacht te hebben,
nu opstandig, dan weer gelaten, en niet
één van de ongeborenen zal de vrijheid
ooit zoo beseffen.
J. C. BLOEM
De jaarlijkse dodenherdenking te Waalwijk zal ook dit jaar worden
gehouden bij het oorlogsmonument aan de Burg. Moonenlaan en wel
op zaterdag 4 mei a.s. In verband met de televisie-uitzending van de
herdenking van de fusillade te Waalwijk in september 1944, welke uit
zending onder de titel "Incident na Dolle Dinsdag" om 20.30 uur zal
worden uitgezonden, zal de herdeningsbijeenkomst niet zoals gebrui
kelijk om 19.30 uur aanvangen met een stille tocht door Waalwijk,
doch rechtstreeks plaatsvinden bij het oorlogsmonument (19.30 uur).
De stille tocht komt dus geheel te vervallen, terwijl de herdenkings
bijeenkomst een half uur zal worden vervroegd.
Tijdens de bijeenkomst zullen enkele liederen worden gebracht door
het koor van de Liedertafel "Oefening en Vermaak", terwijl de heer
P. v. d. Griendt de namen der gevallenen zal voorlezen en een gedicht
zal voordragen. Door enkele leden van de harmonie "St. Crispajn" zal
de Last Post worden geblazen.
In het kader van de dodenherdenking zullen van 19.45 - 20.00 uur de
klokken van alle Waalwijkse kerken worden geluid.
Alle Waalwijkers die getuigenis willen geven van hun respect voor
degenen, die met hun leven de vrijheid voor ons hebben verworven
worden verzocht de herdenking op zaterdag a.s. bij te wonen.
Tijd: 19.30 uur. Plaats: Oorlogsmonument, Burg. Moonenlaan.
De consument wordt in de wel
vaartsstaat geconfronteerd met een
agressief massaal aanbod van goe
deren en dienst, waarvan hij slechts
een deel kan kopen. Hij is niet meer
in staat tot een zelfstandig oordeel
en wordt in tegenstelling tot vroeger
niet meer objectief voorgelicht door
de aanbieders van goederen en
diensten.
Dit beeld van de consument schet
ste de socioloog prof. dr. Sj. Groen
man in een lezing ter gelegenheid
van het vijf tien-jarig bestaan van
de Nederlandse Consumentenbond.
Prof. Groenman zei o.m. dat de snel
le groei van de consumentenbond in
deze situatie geen raadsel meer is.
Hij noemde de bond een belangrijke
pressiegroep.
De voorzitter van de Consumen
tenbond, jhr. mr. L. H. N, F. M.
Bosch, ridder van Rosenthal, zei dat
in de loop der jaren het bedrijfsle
ven een andere houding heeft aan
genomen ten opzichte van de ver-
gelij kende k waliteits-onderzoeken,
die de bond regelmatig verricht.
„Een groot deel van de industrie
heeft het verschijnsel van de geor
ganiseerde consument en zijn even
tuele kritiek de facto geaccepteerd".
Hoewel nog vele weerstanden te
overwinnen zijn, kan toch worden
gesproken van een verblijdende in
vloed van de publikaties door de
Consumentenbond, aldus mr. Bosch.
Hij noemde met name de verbete
ring van de reddingsvesten en de
tariefverlagingen bij sommige elek
triciteitsbedrijven, naar aanleiding
van de publikaties van de bond.
In de loop van 15 jaar werden on
geveer 2500 merkartikelen bij een
vergelijkend kwaliteitsonderzoek be
trokken, terwijl nog eens 2500 an
dere goederen of diensten aan een
prijs- of tariefsvergelijking werden
onderworpen. Mr. Bosch verwacht
dat het ledental van zijn bond dit
jaar de 200.000 zal passeren.
Hoe belangrijk de nationale en in
ternationale vervoersdienstéh, die
Nederland aan derden levert, voor
ons land zijn, heeft de staatssecre
taris van Verkeer en Waterstaat,
de heer M. J. Keijzer op een inter
nationale bijeenkomst van lucht
vaartdeskundigen nog eens in een
redevoering onderstreept.
Het vervoer te water, door de lucht,
per spoor en over de weg, draagt in
Nederland rond 6 pet bij tot het
nationale inkomen. De ontvangsten
bedragen tezamen ruim 4 miljard
gulden per jaar. De totale export
van Nederland beloopt ongeveer 30
miljard. Daarvan neemt het vervoer
derhalve ongeveer 13 pet voor zijn
rekening.
„Ik spreek dan ook met opzet over
ons vervoer als een exportindustrie"
zo zei hij. „Het maakt in wezen geen
verschil of men goederen produceert
of diensten verleent. Het produce
ren van diensten is essentieel voor
de Nederlandse economie. Wij voe
ren n.l. meer goederen in dan uit.
Het vervoer moet daarom zorgen
voor het evenwicht op onze handels-
en betalingsbalans".
De staatssecretaris noemde de Ne
derlandse deskundigen op vervoers
gebied. „Ze bezitten op dit gebied
een hoog ontwikkeld vakmanschap
in alle sectoren van het vervoer, ge
baseerd op ervaring, koopmanschap
en "feeling". Ik heb al eens eerder
gezegd: het is vergelijkbaar met het
specialisme van b.v. de Zwitsers op
het gebied van horloges".