wAAlwijkse en LanqstRAAtse couraiu Herinneringen aan de Jonkheren De la Court in Nieuwkuyk Zevende festival voor werkende jeugd in mei in Tilburg Kieuw station Den Bosch ontworpen NEDERLAND DE VUILNISBAK VAN WEST-EUROPA Spanje sluit grens met Gibraltar voor alle verkeer Woonhuis in Kaatsheuvel gedeeltelijk uitgebrand KASTEEL „ONSENOORT' keuring CREATIEF ELEMENT KRIJGT BELANGRIJK ACCENT Probleem van de „Duitse Deuken" Verautwoor- ciegiijj Ikheid „Tofca! Boss" Yaak van overheid Grote handel Het jeugdfestival Fa. Schuurmans MAANDAG 6 MEI 1968 89e JAARGANG No. 37 De tcho vaii het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielcn Hoofdredakteur JAN TIELEN' Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p week (0.30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32 p mnd. (1,304-10 ct. inc.k.) 1,40 p kwrt. (3,654-10 ct. inc.k.) 3,75 p kwrt p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Wordt de veiligheid cp de weg wel voldoende gewaarborgd? De zomer- en vakantietijd is weer in aantocht en zoals elk jaar weer het geval is, floreert de autohandel weer geweldig. Dat is natuurlijk een verheugend verschijnsel, want het is bovendien een bewijs hoe goed we het over het algemeen in ons landje hebben, want het aantal autobezitters neemt nog steeds toe. Natuurlijk heeft deze medalje ook zijn keerzijde en daarbij den ken we aan de overbevolking van onze Nederlandse wegen in het goede seizoen. We groeien op die manier gewoon uit ons wegennet, liet gevolg hiervan is dat de kans op ongelukken in die periode extra groot is en dat doet iedere voorstander van veilig verkeer ongetwijfeld de wenkbrauwen fronsen. Veel een De automobilisten die het zich fi nancieel kunnen veroorloven rijden meestal niet met dergelijke wagens. Als hun auto gebreken gaat vertonen, kan kopen ze een nieuwe en de oude wagen wordt tweedehands verkocht. Nu zijn er natuurlijk tweedehands auto's en nog eens tweedehands auto's. De een is betrouwbaarder dan de ander en veel hangt ook af van de verkoper. Wanneer die volkomen bonafide is, en deze bedrijven zijn er in de Langstraat voldoende, behoeft zo'n wagen beslist geen gevaar op de weg te gaan vormen. Bovendien be staat bij normale tweedehands koop voor de koper ook de mogelijkheid om zo'n auto naar waarde te schatten. Men kent zijn leeftijd, het aantal kilo meters dat is afgelegd en men ziet de uiterlijke staat, och, dan kan menig een die zijn verstand gebruikt dikwijls al zien of zo'n auto zijn beste tijd heeft gehad, of dat het er een is die nog echt wel mee kan. Een ander geval wordt het, wan neer de verkoper, hetzij particulier of handelaar, niet bonafide is en pro beert de koper een minderwaardige auto aan te smeren, tegen een veelal veel te hoge prijs. Dan is de koper, die weinig verstand heeft van auto mobielen meestal het slachtoffer en krijgt hij een wagen die niet alleen te duur betaald is, maar waar hij na verloop van enige tijd ook hoge on kosten aan krijgt. Uiteraard is dit alles droevig ge noeg, maar de mogelijkheid is zeker niet uitgesloten, dat in zo'n geval de verborgen gebreken niet geheel zon der gevaar zijn. Er kunnen aan een auto zoveel gebreken zijn, die de leek niet ziet of kan zien, maar die tijdens het gebruik van de auto geweldige risico's opleveren en daarin schuilt 't grote gevaar dat tweedehands auto's op de weg kunnen opleveren. Op zich zou daar niets tegen zijn, wanneer de mensen die zich met dit werk bezighouden zich bewust waren van hun grote verantwoordelijkheid en een betrouwbaar produkt aflever den. Maar de enkele goeden niet te na gesproken, blijkt in de praktijk maar heel dikwijls, dat men het daar mee niet zo nauw neemt en komen er wagens in de handel en op de weg, die in weerwil van hun prachtige ui terlijke staat bepaalde gevaren in zicli bergen, waar vroeg of laat slachtof fers door vallen. Er zijn nu eenmaal handelaren, die geen scrupules heb ben en er alleen maar op uit zijn flin ke sommen geld te verdienen. Of hun auto's later oorzaak zullen zijn van ernstige ongevallen interesseert hen niet. Zolang het zo is, blijft aan het kopen van tweedehands auto's een gevaar kleven. Een beruchte categorie tweede handsauto's die onze wegen bevolken zijn wel de zgn. „Duitse Deuken". Auto's die door handelaren in het buitenland worden opgekocht, omdat ze daar als „total loss" (geheel ver loren, niet meer te gebruiken) ge boekt staan. Natuurlijk zijn dergelijke wagens maar heel weinig waard en kunnen ze voor een prikje worden opgekocht. De handelaren kopen be wust jonge auto's, dus wagens die bijvoorbeeld hoogstens een jaar oud zijn. Koopt men nu van hetzelfde merkt en hetzelfde type enige van de ze „total loss" wagens, dan bestaat de mogelijkheid om er hier één geheel nieuwe en bruikbare wagen van te maken. Want de ene auto is verloren verklaard, omdat bijvoorbeeld de ge hele voorkant geruïneerd is, terwijl de achterkant nog als nieuw is, de an dere heeft echter een in uitstekende staat verkerende voorkant. Men snij brander en lasapparaat kan men dan al een heel eind komen en tenslotte wordt het geheel van een nieuwe lak- laag voorzien en men kan de adspi- rant koper een prachtig fonkelend wagentje tonen tegen een schappelij ke prijs. kan er natuurlijk reeds worden bijgedragen door de wegge bruikers. aan een veilig verkeer, wanneer de auto's die onze wegen bevolken in uitstekende staat verkeren. Om dit te be reiken worden door diverse instanties pogingen ondernomen. Er blijft echter een groot gevaar bestaan en dat is "de gevaar lijke auto op de weg". Wagens waarvan de eigenaar wel of niet weet dat zijn auto technisch niet aan de minimumeisen voldoet. Over het algemeen zijn dat slecht onderhouden wagens, of auto's die al wat bejaard zijn, of wagens die op een óf andere manier ernstige schade hebben opgelopen, die niet op de juiste wijze is hersteld. nieuwe omzetbelasting een feit gaat worden, want dan zal er bij invoer, belasting worden geheven over de particuliere prijs, dus de waarde in rijvaardige toestand. Vermoedelijk zal dan de import van dergelijke wagens zo weinig aantrekkelijk gaan worden, omdat men dan niet meer in staat zal zijn de wagens tegen lage prijzen te verkopen en er nog veel aan te ver dienen. Misschien komt er dan een eind aan de droeve toestand, dat Ne derland kan worden beschouwd als de vuilnisbak van West-Europa, waar de andere landen hun oude auto's voor een zacht prijsje aan kunnen verkopen! In 1967 kwamen er niet minder dan 56.376 tweedehands auto's uit het buitenland, Nederland binnen, voor een totale waarde van niet minder dan 40 miljoen gulden. Een bewijs ivelke vorm deze handel de laatste jaren heeft aangenomen. Wie geen kat in de zak wil kopen, doet er dan ook goed aan een tweede hands auto die hij wenst te kopen, eerst bijvoorbeeld bij een ANWB- Technostation te laten keuren. Dat kost wel enkele tientjes, maar men weet dan wat men koopt, ofwat men niet zal kopen. Dan heeft men in het laatste geval wel de strop van die paar tientjes, maar daar staat te genover, dat men weet er niet inge vlogen te zijn en geen rijdende 'dood kist' te hebben gekocht. Natuurlijk willen wij niet beweren, dat alle tweedehands auto's onbetrouwbaar zijn, maar voor de niet deskundige koper schuilen er nu eenmaal zoveel gevaren in deze vorm van handel, dat het noodzakelijk is, dat hij uiterst voorzichtig handelt, want hij kan heel moeilijk de goede van de kwade on derscheiden. Gezien de elk jaar verder stijgen de import van „kneusauto's" uir het buitenland, hoofdzakelijk W.-Duits- land, heeft reeds geruime tijd geleden de overheid besloten een keuring voor dergelijke nieuwbakkenwagens verplicht te stellen. Dat zou natuur lijk een groot voordeel kunnen zijn. De Rijksdienst voor het wegverkeer voert deze keuringen uit, doch be perkt zich tot een zeer summiere con trole, waardoor de waarde van een dergelijke keuring twijfelachtig wordt. Dat is ook een facet waarte gen bijvoorbeeld de RAI protesteert. Men is van mening, dat de overheid de kwestie van de importwagens en de daaraan verbonden gevaren wel iets te licht ziet. Ook zou men graag willen komen tot verplichte periodie ke keuring van alle tweedehands wa gens, trouwens eigenlijk van alle mo torvoertuigen op de Nederlandse we gen. Maar wat dat betreft heeft men van de overheid onvoldoende mede werking. In de naaste toekomst zal de in voer van Duitse deuken trouwens wel minder lucratief worden, wanneer de Op ivoensdagavond, 22 mei a.s. zal het voor de zevende maal zijn, dat in Tilburg in de Stadsschouwburg het Nationale Festival voor de werkende jeugd van start gaat. Dit Festival, dat bestemd is voor de werkende jeugd in de leeftijd van 16 tot en met 23 jaar, wordt sedert 1962 elk jaar in Tilburg gehouden. In de laatste 10 jaar zijn in Nederland vele jeugdfes- tivals gehouden. In Velp werd onder meer door de akteur-regisseur Hans Tiemeijer, het eerste initiatief geno men tot een jeugdfestival bestemd voor de Middelbare scholieren. Dit initiatief is ondermeer in Tilburg na gevolgd, terwijl verder vele andere steden thans een eigen Festival heb ben, zij het dat deze qua karakter en opzet verschillend zijn. In Tilburg zelf worden telkenjare twee Festivals georganiseerd, waar van er één bestemd is voor de Platte- landsjongeren. Het vorig jaar werd door het Festival in Tilburg het ini tiatief genomen tot een Nationaal Overlegorgaan inzake Jeugdfestivals. Daardoor is een zekere coördinatie van alle Festivals mogelijk, terwijl er uitgebreid van gedachten gewisseld kan worden over de opzet, het doei, de financiën en dergelijke. Sedert 1962, toen voor de eerste maal in Tilburg het Nationaal Festi val voor de werkende jeugd werd ge houden, is aan de opzet van het Fes tival weinig veranderd. Deze opzet was tamelijk eenvoudig, nl. gesprek ken overdag met uitvoerende kunste naars, welke gesprekken uitmondden in avondvoorstellingen, b.v. overdag gesprekken over muziek en 's-avonds 'n concert. Het behoeft geen betoog, dat in de afgelopen 7 jaar er in ons land veel veranderd is en dat het der halve ook noodzakelijk is, dat een ge beuren als een jeugdfestival dezelfde dynamiek moet volgen. Een viertal maanden geleden werd daarom met een 20-tal gespreksleiders op het ge bied van film, toneel, muziek, ballet en beeldende kunst een open gesprek gehouden betreffende een hernieuw de opzet van het jeugdfestival in Til burg. Dit gesprek werd mede geor ganiseerd. omdat algemeen in den lande gekonstateerd moest worden (alhoewel nog niet in Tilburg) dat de belangstelling voor de jeugdfestivals dalende was. Het resultaat van dit gesprek is geweest, dat men eens luidend van mening was, dat het be staande patroon van het Festival moest worden gehandhaafd, maar dat verder in de programmering de ge legenheid moest zijn, dat de deelne mers zich creatief zouden kunnen be zighouden. Deze gedachte is in het zevende Festival voor de werkende jeugd na der uitgewerkt. Zo zullen de deelne mende Festivalgangers, eveneds voor gaande jaren, een aantal voorstellin gen meemaken, die in de schouw burgzaal ivorden gerealiseerd. Daar naast zullen zij overdag gesprekken voeren met uitvoerende kunstenaars. Een belangrijk accent echter wordt dus gelegd op de zelfiverkzaamheid, de creativiteit van de deelnemers zelf, welk aspect doorwerkt in het gehele Festival. De belangstelling voor het Festival is groot. Momenteel zijn reeds 450 aanmeldingen ontvangen. De deelnemers zijn uit het gehele land afkomstig. Ook uit De Lang straat hebben veel jongens en meisjes ingeschreven. Verhuur en verkoop van TENTEN, LUCHTBEDDEN, GASSTELLEN en alle soor ten KAMPEER-ARTIKELEN Thorbeckelaan 23, Waalwijk tel. 04160 - 2929 Eindelijk hebben Amerika en Ha noi overeenstemming bereikt, n.l. de conferentie over vredesonder handelingen te beginnen op 10 mei a.s. te Parijs. Het zal wel een lang proces worden. De melk en melkpoeder worden in ons land vandaag 2 cent per liter duurder, karnemelk 1 cent. Het vetgehalte komt van 3 op 3,2%. Het is 65 jaar geleden dat de jonkheren de la Court het kasteel Onsenoort- thans Cisterciënser klooster „Mariënkroon" - verlieten. Aan alle inwoners van Nieuwkuijk en ook daarbuiten leven er nog aange name herinneringen uit die tijd. Wil lem Jacob de la Court was een jon gere broer van mijnheer Jozef. Hij iverd in Den Bosch op 9 februari 1844 geboren. Wanneer men de ou dere mensen hoort praten was het le ven vroeger heel anders dan nu. Het 'leven had, vergeleken met nu, een vertraagde tred. Men nam de tijd om met elkaar te praten en plezier te ma ken, eikaars vreugde cn verdriet uit te ivisselen en te dragen. De mensen kenden elkaar a|s goede buren met de eigenaardigheden, fou ten en gebreken. Zij vormden een grote familie waar ieder zijn plaats had. In zo'n levensgemeenschap waar Jan en alleman elkaar kende en met elkaar omging zoals Onsenoort en de persoon van Willem de la Court. Hij vond het destijds kasteel 'Onsenoort' een mooi, maar oud ding met holle vertrekken en koude gangen. Hijzelf hield meer van het echte leven, van het lawaaierig voetgestamp van boe- renvoeten, de rauwe praat over ka- potgegane beesten en de gotveidories waar de destijds kapelaan Eras zioh zo kwaad over kon maken. In Onsen oort en Nieuwkuijk klopte een hart waar jhv Willem graag naar luister de. Hij bezocht bij voorkeur de café's waar het in die dagen altijd druk was en waar de ouderen kwamen om een kaartje te leggen en wat na te praten over goede en slechte oogsten. Een voorstel om ieder op zijn beurt een liedje te zingen van grif bijval. Als jonkheer Willem dan ook mede aan tafel zat, werd dit een mooie gelegen heid om te zien wat hij in zijn mu zikale ransel had. Ofschoon jonkheer Willem van de Provinciale Staten Noord-Brabant was, beperkte muzikale kennis zioh slechts de algemeen gebruikelijke volkslied jes. Het destijds café Merks was ook het stamcafé van de harmonie. Daar lag ook een stuk van het muzikale hart van Nieuwkuijk. Jonkheer Wil lem was zeker niet muzikaal. Het wel en wee van de harmonie ging hem daarom ook niet ter harte als musi- wel als goede vriend. Hij wist dan ook de inwoners van Nieuw kuijk geen groter plezier te doen dan zich als beschermheer te laten benoe men. In die tijd stond de harmonie op een dood punt. Het werd tijd om eens uit die muzikale misère te ko men. Jonkheer Willem deed als be schermheer wat hij kon doen. Men werkte in die dagen flink voor een te houden concours in Rotterdam. Een zekere Hornman uit Den Bosch werd ontboden om de laatste hand te leggen aan de afwerking ondanks echter de vaderlijke vermaning van de heer Loge, directeur van de schutte rij in Den Bosch, om toch nog even te wachten, daar de muziek wel hard maar een beetje vals klonk, ging men met blijde ziel op naar Rotterdam. Mijnheer Willem deelde onderweg kwistig fooien uit. Royaal zorgde hij ervoor dat de jongens hun zenuwen er onder hadden door ze een extra borreltje te geven. Doch de jongens waren er zo door opgewarmd, dat de instructeur ze niet meer muzikaal kon inbinden. Er werd gebeukt, getetterd en gebast. Sommige van de juryleden duwden hun duimen in hun oren. Na afloop feliciteerde mijnheer Willem de jon gens. ,,'t Ging best" zei hij. In het jury-rapport werden deze ivoorden vertaald in: ,,ging er erg hard en lawaaierig naar toe". De duiven brachten de blijde tijding over naar Nieuwkuijk: „Goed gelukt". Maar 't ivas mis. De jongens stonden aan de grond genageld. Zo iets hadden ze niet verwacht. De jury kwam er eer lijk cn openlijk voor uit. Het was niet bijzonder muzikaal. Kees de Hoog, bestuurslid, trok het zich zo erg aan, dat hij als een blok ter aarde viel. Na die tijd is het met de harmonie steeds beter gegaan. lid van zijn tot cus, maar In de raadsvergadering in Den Bosch heeft de fractie van de Partij van de Arbeid een ontwerp-plan voor een nieuw station aangeboden. Het ontwerp is van het PvdA-raadslid L. J. van der Kooi, ing. Het plan voorziet in een nieuwe vestigingsplaats van het station, op de splitsing van de spoorlijnen Den Bosch-Utrecht en Den Bosch-Nijme- gen. Dit nieuwe hoofdstation zal van de stadszijde bereikbaar zijn via een riant stationsplein, waarbij het plan- Van der Kooi uitgaat van gescheiden voetgangers- en rijverkeerniveaus. Aan de noordzijde komt volgens het plan een apart busstation, en aan de westzijde is ruimte voor parkeerter reinen en parkeergarage, aanlegac- commodatie voor schepen en een he lihaven. Naar de zuidzijde heeft het station een direkte verbinding met het rangeerterrein (ten behoeve van autoslaaptreinen en posttreinen) en met de Brabanthallen voor congressen en tentoonstellingen. Wat de financiering betreft, wor den de bruto-investeringen van het plan, inclusief een bijdrage van de Nederlandse Spoorwegen in dc bouw van het station, geraamd op 30 mil joen gulden, aldus de heer Van der Kooi. Spanje zal met ingang van vandaag de grens met Gibraltar voor alle ver keer over land sluiten. Slechts in de Britse kolonie werkende Spanjaar den mogen de grens passeren evenals in Gibraltar wonende burgers die 'n Spaans doorlaatbewijs aanvragen. Dit is gisteren door het ministerie van Buitenlandse Zaken in Madrid bekendgemaakt. De maatregel valt samen met het begin van de confe rentie over Gibraltar in Londen en is volgens het ministerie een repressaile voor het naast zich neerleggen door Engeland van een V.N.-resolutie die aandringt op het openen van onder handelingen over de toekomst van de door Spanje opgeëiste kolonie. Zoals bekend weigert Engeland vierkant over de status van Gibraltar te onder handelen. Dank zij enkele bedevaartgangers, die vroeg uit de veren waren voor 'n voettocht naar Elshout, is voorkomen dat een uitslaande brand in het woon huis van de rijwielhandelaar Doeven- dans aan de Antoniusstraat 47 te Kaatsheuvel ernstiger gevolgen kreeg. De omstreeks kwam over 5 ontdekte brand kon door de gealarmeerde brandweer, die het vuur met 6 lage- druk- en twee hogedrukstralen aan greep, worden beperkt tot het woon huis, dat gedeeltelijk uitbrandde. Dank zij deze snelle aanpak konden, ondanks de harde zuid-westelijke wind, werkplaats en winkel, die wel veel waterschade bekwamen, alsmede het aangebouwde café van de heer J. Evers worden behouden. Bij een late re ontdekking hadden de gevolgen ongetwijfeld catastrophaal geweest. Omtrent de oorzaak, waarnaar door de rijkspolitie een onderzoek wordt ingesteld, tast men voorlopig in het duister.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1