wAAlwijkse en LanqstRAAtse couraiu
Herinneringen aan de Jonkheren
De la Court in Nieuwkuyk
Zevende festival voor werkende
jeugd in mei in Tilburg
Kieuw station
Den Bosch ontworpen
NEDERLAND DE VUILNISBAK VAN WEST-EUROPA
Spanje sluit grens met
Gibraltar voor alle verkeer
Woonhuis in Kaatsheuvel
gedeeltelijk uitgebrand
KASTEEL „ONSENOORT'
keuring
CREATIEF ELEMENT KRIJGT
BELANGRIJK ACCENT
Probleem van de
„Duitse Deuken"
Verautwoor-
ciegiijj Ikheid
„Tofca! Boss"
Yaak van overheid
Grote handel
Het jeugdfestival
Fa. Schuurmans
MAANDAG 6 MEI 1968
89e JAARGANG No. 37
De tcho vaii het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielcn
Hoofdredakteur JAN TIELEN'
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p week (0.30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32
p mnd. (1,304-10 ct. inc.k.) 1,40
p kwrt. (3,654-10 ct. inc.k.) 3,75
p kwrt p. post 4,25 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
Wordt de veiligheid cp de weg
wel voldoende gewaarborgd?
De zomer- en vakantietijd is weer in aantocht en zoals elk jaar
weer het geval is, floreert de autohandel weer geweldig. Dat is
natuurlijk een verheugend verschijnsel, want het is bovendien
een bewijs hoe goed we het over het algemeen in ons landje
hebben, want het aantal autobezitters neemt nog steeds toe.
Natuurlijk heeft deze medalje ook zijn keerzijde en daarbij den
ken we aan de overbevolking van onze Nederlandse wegen in
het goede seizoen. We groeien op die manier gewoon uit ons
wegennet, liet gevolg hiervan is dat de kans op ongelukken in
die periode extra groot is en dat doet iedere voorstander van
veilig verkeer ongetwijfeld de wenkbrauwen fronsen. Veel
een
De automobilisten die het zich fi
nancieel kunnen veroorloven rijden
meestal niet met dergelijke wagens.
Als hun auto gebreken gaat vertonen,
kan kopen ze een nieuwe en de oude
wagen wordt tweedehands verkocht.
Nu zijn er natuurlijk tweedehands
auto's en nog eens tweedehands
auto's. De een is betrouwbaarder dan
de ander en veel hangt ook af van
de verkoper. Wanneer die volkomen
bonafide is, en deze bedrijven zijn er
in de Langstraat voldoende, behoeft
zo'n wagen beslist geen gevaar op de
weg te gaan vormen. Bovendien be
staat bij normale tweedehands koop
voor de koper ook de mogelijkheid
om zo'n auto naar waarde te schatten.
Men kent zijn leeftijd, het aantal kilo
meters dat is afgelegd en men ziet de
uiterlijke staat, och, dan kan menig
een die zijn verstand gebruikt dikwijls
al zien of zo'n auto zijn beste tijd
heeft gehad, of dat het er een is die
nog echt wel mee kan.
Een ander geval wordt het, wan
neer de verkoper, hetzij particulier of
handelaar, niet bonafide is en pro
beert de koper een minderwaardige
auto aan te smeren, tegen een veelal
veel te hoge prijs. Dan is de koper,
die weinig verstand heeft van auto
mobielen meestal het slachtoffer en
krijgt hij een wagen die niet alleen
te duur betaald is, maar waar hij na
verloop van enige tijd ook hoge on
kosten aan krijgt.
Uiteraard is dit alles droevig ge
noeg, maar de mogelijkheid is zeker
niet uitgesloten, dat in zo'n geval de
verborgen gebreken niet geheel zon
der gevaar zijn. Er kunnen aan een
auto zoveel gebreken zijn, die de leek
niet ziet of kan zien, maar die tijdens
het gebruik van de auto geweldige
risico's opleveren en daarin schuilt 't
grote gevaar dat tweedehands auto's
op de weg kunnen opleveren.
Op zich zou daar niets tegen zijn,
wanneer de mensen die zich met dit
werk bezighouden zich bewust waren
van hun grote verantwoordelijkheid
en een betrouwbaar produkt aflever
den. Maar de enkele goeden niet te
na gesproken, blijkt in de praktijk
maar heel dikwijls, dat men het daar
mee niet zo nauw neemt en komen er
wagens in de handel en op de weg,
die in weerwil van hun prachtige ui
terlijke staat bepaalde gevaren in zicli
bergen, waar vroeg of laat slachtof
fers door vallen. Er zijn nu eenmaal
handelaren, die geen scrupules heb
ben en er alleen maar op uit zijn flin
ke sommen geld te verdienen. Of hun
auto's later oorzaak zullen zijn van
ernstige ongevallen interesseert hen
niet. Zolang het zo is, blijft aan het
kopen van tweedehands auto's een
gevaar kleven.
Een beruchte categorie tweede
handsauto's die onze wegen bevolken
zijn wel de zgn. „Duitse Deuken".
Auto's die door handelaren in het
buitenland worden opgekocht, omdat
ze daar als „total loss" (geheel ver
loren, niet meer te gebruiken) ge
boekt staan. Natuurlijk zijn dergelijke
wagens maar heel weinig waard en
kunnen ze voor een prikje worden
opgekocht. De handelaren kopen be
wust jonge auto's, dus wagens die
bijvoorbeeld hoogstens een jaar oud
zijn. Koopt men nu van hetzelfde
merkt en hetzelfde type enige van de
ze „total loss" wagens, dan bestaat
de mogelijkheid om er hier één geheel
nieuwe en bruikbare wagen van te
maken. Want de ene auto is verloren
verklaard, omdat bijvoorbeeld de ge
hele voorkant geruïneerd is, terwijl
de achterkant nog als nieuw is, de an
dere heeft echter een in uitstekende
staat verkerende voorkant. Men snij
brander en lasapparaat kan men dan
al een heel eind komen en tenslotte
wordt het geheel van een nieuwe lak-
laag voorzien en men kan de adspi-
rant koper een prachtig fonkelend
wagentje tonen tegen een schappelij
ke prijs.
kan er natuurlijk reeds worden bijgedragen door de wegge
bruikers. aan een veilig verkeer, wanneer de auto's die onze
wegen bevolken in uitstekende staat verkeren. Om dit te be
reiken worden door diverse instanties pogingen ondernomen.
Er blijft echter een groot gevaar bestaan en dat is "de gevaar
lijke auto op de weg". Wagens waarvan de eigenaar wel of niet
weet dat zijn auto technisch niet aan de minimumeisen voldoet.
Over het algemeen zijn dat slecht onderhouden wagens, of auto's
die al wat bejaard zijn, of wagens die op een óf andere manier
ernstige schade hebben opgelopen, die niet op de juiste wijze is
hersteld.
nieuwe omzetbelasting een feit gaat
worden, want dan zal er bij invoer,
belasting worden geheven over de
particuliere prijs, dus de waarde in
rijvaardige toestand. Vermoedelijk zal
dan de import van dergelijke wagens
zo weinig aantrekkelijk gaan worden,
omdat men dan niet meer in staat zal
zijn de wagens tegen lage prijzen te
verkopen en er nog veel aan te ver
dienen. Misschien komt er dan een
eind aan de droeve toestand, dat Ne
derland kan worden beschouwd als
de vuilnisbak van West-Europa, waar
de andere landen hun oude auto's
voor een zacht prijsje aan kunnen
verkopen! In 1967 kwamen er niet
minder dan 56.376 tweedehands
auto's uit het buitenland, Nederland
binnen, voor een totale waarde van
niet minder dan 40 miljoen gulden.
Een bewijs ivelke vorm deze handel
de laatste jaren heeft aangenomen.
Wie geen kat in de zak wil kopen,
doet er dan ook goed aan een tweede
hands auto die hij wenst te kopen,
eerst bijvoorbeeld bij een ANWB-
Technostation te laten keuren. Dat
kost wel enkele tientjes, maar men
weet dan wat men koopt, ofwat
men niet zal kopen. Dan heeft men
in het laatste geval wel de strop van
die paar tientjes, maar daar staat te
genover, dat men weet er niet inge
vlogen te zijn en geen rijdende 'dood
kist' te hebben gekocht. Natuurlijk
willen wij niet beweren, dat alle
tweedehands auto's onbetrouwbaar
zijn, maar voor de niet deskundige
koper schuilen er nu eenmaal zoveel
gevaren in deze vorm van handel, dat
het noodzakelijk is, dat hij uiterst
voorzichtig handelt, want hij kan heel
moeilijk de goede van de kwade on
derscheiden.
Gezien de elk jaar verder stijgen
de import van „kneusauto's" uir het
buitenland, hoofdzakelijk W.-Duits-
land, heeft reeds geruime tijd geleden
de overheid besloten een keuring
voor dergelijke nieuwbakkenwagens
verplicht te stellen. Dat zou natuur
lijk een groot voordeel kunnen zijn.
De Rijksdienst voor het wegverkeer
voert deze keuringen uit, doch be
perkt zich tot een zeer summiere con
trole, waardoor de waarde van
een dergelijke keuring twijfelachtig
wordt. Dat is ook een facet waarte
gen bijvoorbeeld de RAI protesteert.
Men is van mening, dat de overheid
de kwestie van de importwagens en
de daaraan verbonden gevaren wel
iets te licht ziet. Ook zou men graag
willen komen tot verplichte periodie
ke keuring van alle tweedehands wa
gens, trouwens eigenlijk van alle mo
torvoertuigen op de Nederlandse we
gen. Maar wat dat betreft heeft men
van de overheid onvoldoende mede
werking.
In de naaste toekomst zal de in
voer van Duitse deuken trouwens wel
minder lucratief worden, wanneer de
Op ivoensdagavond, 22 mei a.s. zal
het voor de zevende maal zijn, dat in
Tilburg in de Stadsschouwburg het
Nationale Festival voor de werkende
jeugd van start gaat. Dit Festival, dat
bestemd is voor de werkende jeugd
in de leeftijd van 16 tot en met 23
jaar, wordt sedert 1962 elk jaar in
Tilburg gehouden. In de laatste 10
jaar zijn in Nederland vele jeugdfes-
tivals gehouden. In Velp werd onder
meer door de akteur-regisseur Hans
Tiemeijer, het eerste initiatief geno
men tot een jeugdfestival bestemd
voor de Middelbare scholieren. Dit
initiatief is ondermeer in Tilburg na
gevolgd, terwijl verder vele andere
steden thans een eigen Festival heb
ben, zij het dat deze qua karakter en
opzet verschillend zijn.
In Tilburg zelf worden telkenjare
twee Festivals georganiseerd, waar
van er één bestemd is voor de Platte-
landsjongeren. Het vorig jaar werd
door het Festival in Tilburg het ini
tiatief genomen tot een Nationaal
Overlegorgaan inzake Jeugdfestivals.
Daardoor is een zekere coördinatie
van alle Festivals mogelijk, terwijl er
uitgebreid van gedachten gewisseld
kan worden over de opzet, het doei,
de financiën en dergelijke.
Sedert 1962, toen voor de eerste
maal in Tilburg het Nationaal Festi
val voor de werkende jeugd werd ge
houden, is aan de opzet van het Fes
tival weinig veranderd. Deze opzet
was tamelijk eenvoudig, nl. gesprek
ken overdag met uitvoerende kunste
naars, welke gesprekken uitmondden
in avondvoorstellingen, b.v. overdag
gesprekken over muziek en 's-avonds
'n concert. Het behoeft geen betoog,
dat in de afgelopen 7 jaar er in ons
land veel veranderd is en dat het der
halve ook noodzakelijk is, dat een ge
beuren als een jeugdfestival dezelfde
dynamiek moet volgen. Een viertal
maanden geleden werd daarom met
een 20-tal gespreksleiders op het ge
bied van film, toneel, muziek, ballet
en beeldende kunst een open gesprek
gehouden betreffende een hernieuw
de opzet van het jeugdfestival in Til
burg. Dit gesprek werd mede geor
ganiseerd. omdat algemeen in den
lande gekonstateerd moest worden
(alhoewel nog niet in Tilburg) dat de
belangstelling voor de jeugdfestivals
dalende was. Het resultaat van dit
gesprek is geweest, dat men eens
luidend van mening was, dat het be
staande patroon van het Festival
moest worden gehandhaafd, maar dat
verder in de programmering de ge
legenheid moest zijn, dat de deelne
mers zich creatief zouden kunnen be
zighouden.
Deze gedachte is in het zevende
Festival voor de werkende jeugd na
der uitgewerkt. Zo zullen de deelne
mende Festivalgangers, eveneds voor
gaande jaren, een aantal voorstellin
gen meemaken, die in de schouw
burgzaal ivorden gerealiseerd. Daar
naast zullen zij overdag gesprekken
voeren met uitvoerende kunstenaars.
Een belangrijk accent echter wordt
dus gelegd op de zelfiverkzaamheid,
de creativiteit van de deelnemers zelf,
welk aspect doorwerkt in het gehele
Festival. De belangstelling voor het
Festival is groot. Momenteel zijn
reeds 450 aanmeldingen ontvangen.
De deelnemers zijn uit het gehele
land afkomstig. Ook uit De Lang
straat hebben veel jongens en meisjes
ingeschreven.
Verhuur en verkoop van
TENTEN, LUCHTBEDDEN,
GASSTELLEN en alle soor
ten KAMPEER-ARTIKELEN
Thorbeckelaan 23, Waalwijk
tel. 04160 - 2929
Eindelijk hebben Amerika en Ha
noi overeenstemming bereikt, n.l.
de conferentie over vredesonder
handelingen te beginnen op 10
mei a.s. te Parijs. Het zal wel een
lang proces worden.
De melk en melkpoeder worden in
ons land vandaag 2 cent per liter
duurder, karnemelk 1 cent. Het
vetgehalte komt van 3 op 3,2%.
Het is 65 jaar geleden dat de
jonkheren de la Court het kasteel
Onsenoort- thans Cisterciënser
klooster „Mariënkroon" - verlieten.
Aan alle inwoners van Nieuwkuijk en
ook daarbuiten leven er nog aange
name herinneringen uit die tijd. Wil
lem Jacob de la Court was een jon
gere broer van mijnheer Jozef. Hij
iverd in Den Bosch op 9 februari
1844 geboren. Wanneer men de ou
dere mensen hoort praten was het le
ven vroeger heel anders dan nu. Het
'leven had, vergeleken met nu, een
vertraagde tred. Men nam de tijd om
met elkaar te praten en plezier te ma
ken, eikaars vreugde cn verdriet uit
te ivisselen en te dragen.
De mensen kenden elkaar a|s goede
buren met de eigenaardigheden, fou
ten en gebreken. Zij vormden een
grote familie waar ieder zijn plaats
had. In zo'n levensgemeenschap waar
Jan en alleman elkaar kende en met
elkaar omging zoals Onsenoort en de
persoon van Willem de la Court. Hij
vond het destijds kasteel 'Onsenoort'
een mooi, maar oud ding met holle
vertrekken en koude gangen. Hijzelf
hield meer van het echte leven, van
het lawaaierig voetgestamp van boe-
renvoeten, de rauwe praat over ka-
potgegane beesten en de gotveidories
waar de destijds kapelaan Eras zioh
zo kwaad over kon maken. In Onsen
oort en Nieuwkuijk klopte een hart
waar jhv Willem graag naar luister
de.
Hij bezocht bij voorkeur de café's
waar het in die dagen altijd druk was
en waar de ouderen kwamen om een
kaartje te leggen en wat na te praten
over goede en slechte oogsten. Een
voorstel om ieder op zijn beurt een
liedje te zingen van grif bijval. Als
jonkheer Willem dan ook mede aan
tafel zat, werd dit een mooie gelegen
heid om te zien wat hij in zijn mu
zikale ransel had.
Ofschoon jonkheer Willem
van de Provinciale Staten
Noord-Brabant was, beperkte
muzikale kennis zioh slechts
de algemeen gebruikelijke volkslied
jes. Het destijds café Merks was ook
het stamcafé van de harmonie. Daar
lag ook een stuk van het muzikale
hart van Nieuwkuijk. Jonkheer Wil
lem was zeker niet muzikaal. Het wel
en wee van de harmonie ging hem
daarom ook niet ter harte als musi-
wel als goede vriend. Hij
wist dan ook de inwoners van Nieuw
kuijk geen groter plezier te doen dan
zich als beschermheer te laten benoe
men. In die tijd stond de harmonie op
een dood punt. Het werd tijd om
eens uit die muzikale misère te ko
men.
Jonkheer Willem deed als be
schermheer wat hij kon doen. Men
werkte in die dagen flink voor een
te houden concours in Rotterdam.
Een zekere Hornman uit Den Bosch
werd ontboden om de laatste hand te
leggen aan de afwerking ondanks
echter de vaderlijke vermaning van de
heer Loge, directeur van de schutte
rij in Den Bosch, om toch nog even
te wachten, daar de muziek wel hard
maar een beetje vals klonk, ging men
met blijde ziel op naar Rotterdam.
Mijnheer Willem deelde onderweg
kwistig fooien uit. Royaal zorgde hij
ervoor dat de jongens hun zenuwen
er onder hadden door ze een extra
borreltje te geven. Doch de jongens
waren er zo door opgewarmd, dat de
instructeur ze niet meer muzikaal kon
inbinden. Er werd gebeukt, getetterd
en gebast.
Sommige van de juryleden duwden
hun duimen in hun oren. Na afloop
feliciteerde mijnheer Willem de jon
gens. ,,'t Ging best" zei hij. In het
jury-rapport werden deze ivoorden
vertaald in: ,,ging er erg hard en
lawaaierig naar toe". De duiven
brachten de blijde tijding over naar
Nieuwkuijk: „Goed gelukt". Maar 't
ivas mis. De jongens stonden aan de
grond genageld. Zo iets hadden ze
niet verwacht. De jury kwam er eer
lijk cn openlijk voor uit. Het was niet
bijzonder muzikaal. Kees de Hoog,
bestuurslid, trok het zich zo erg aan,
dat hij als een blok ter aarde viel. Na
die tijd is het met de harmonie steeds
beter gegaan.
lid
van
zijn
tot
cus, maar
In de raadsvergadering in Den
Bosch heeft de fractie van de Partij
van de Arbeid een ontwerp-plan voor
een nieuw station aangeboden. Het
ontwerp is van het PvdA-raadslid L.
J. van der Kooi, ing.
Het plan voorziet in een nieuwe
vestigingsplaats van het station, op
de splitsing van de spoorlijnen Den
Bosch-Utrecht en Den Bosch-Nijme-
gen. Dit nieuwe hoofdstation zal van
de stadszijde bereikbaar zijn via een
riant stationsplein, waarbij het plan-
Van der Kooi uitgaat van gescheiden
voetgangers- en rijverkeerniveaus.
Aan de noordzijde komt volgens het
plan een apart busstation, en aan de
westzijde is ruimte voor parkeerter
reinen en parkeergarage, aanlegac-
commodatie voor schepen en een he
lihaven. Naar de zuidzijde heeft het
station een direkte verbinding met
het rangeerterrein (ten behoeve van
autoslaaptreinen en posttreinen) en
met de Brabanthallen voor congressen
en tentoonstellingen.
Wat de financiering betreft, wor
den de bruto-investeringen van het
plan, inclusief een bijdrage van de
Nederlandse Spoorwegen in dc bouw
van het station, geraamd op 30 mil
joen gulden, aldus de heer Van der
Kooi.
Spanje zal met ingang van vandaag
de grens met Gibraltar voor alle ver
keer over land sluiten. Slechts in de
Britse kolonie werkende Spanjaar
den mogen de grens passeren evenals
in Gibraltar wonende burgers die 'n
Spaans doorlaatbewijs aanvragen.
Dit is gisteren door het ministerie
van Buitenlandse Zaken in Madrid
bekendgemaakt. De maatregel valt
samen met het begin van de confe
rentie over Gibraltar in Londen en is
volgens het ministerie een repressaile
voor het naast zich neerleggen door
Engeland van een V.N.-resolutie die
aandringt op het openen van onder
handelingen over de toekomst van de
door Spanje opgeëiste kolonie. Zoals
bekend weigert Engeland vierkant
over de status van Gibraltar te onder
handelen.
Dank zij enkele bedevaartgangers,
die vroeg uit de veren waren voor 'n
voettocht naar Elshout, is voorkomen
dat een uitslaande brand in het woon
huis van de rijwielhandelaar Doeven-
dans aan de Antoniusstraat 47 te
Kaatsheuvel ernstiger gevolgen kreeg.
De omstreeks kwam over 5 ontdekte
brand kon door de gealarmeerde
brandweer, die het vuur met 6 lage-
druk- en twee hogedrukstralen aan
greep, worden beperkt tot het woon
huis, dat gedeeltelijk uitbrandde.
Dank zij deze snelle aanpak konden,
ondanks de harde zuid-westelijke
wind, werkplaats en winkel, die wel
veel waterschade bekwamen, alsmede
het aangebouwde café van de heer J.
Evers worden behouden. Bij een late
re ontdekking hadden de gevolgen
ongetwijfeld catastrophaal geweest.
Omtrent de oorzaak, waarnaar door
de rijkspolitie een onderzoek wordt
ingesteld, tast men voorlopig in het
duister.