waalwijkse en LanqstRaatse couaant WAALWIJK ALS MAASHAVEN VOOR DE STREEK VAN GROTE BETEKENIS Wk Jèr" V m /jam mi 4 WAALWIJK - Als vrijdagmiddag Prins Bernhard de Maashavens van Waalwijk, Oss en Cuyk opent heelt Nederland er in één slag drie nieuwe havens bijgekre- gen. Bij die havens liggen aantrekkelijke industrieter reinen. „Als de economische situatie ten goede keert zijn we de nog beschikbare 50 ha. snel kwijt. We bieden immers een goede outillage en over een paar jaar di- rektc aansluiting op grote snelwegen", vertelt een op timistisch gestemde burgemeester J. Teijssen. De Waal- wijkse haven heeft een tweeledige funktie; in het kader van de industrialisatie is hij onmisbaar terwijl ook voor de dienstensector de haven van belang is. Nieuwe in dustrieën die zich in Waalwijk willen vestigen vinden er niet alleen bouwgrond, maar kunnen thans beschik ken over de haven-faciliteiten. De haven is geschikt voor binnenvaartschepen tot 1000 ton en kustvaarders üavencompSex en ïndinsÊraeterreinen vergden sswestering van f 18,571.00!,©! ».&*j LÈggircg van Waal- wijk aantrekkelijk ié tot .300 brt.; als straks de buitenhaven eereed is kunnen schepen tot 2000 ton in Waalwijk terecht. Een haven met een dergelijke capaciteit is in Brabant niet te vin den. Bij de aantrekking van industrieën werken Waal wijk, Oss en Cuyk nauw samen. Men heeft hiervoor de Slichting Brabantse Maashavens opgericht, die onder meer de gezamenlijke havenbelangen gaat behartigen en marktonderzoeken laat instellen. 3^roon op werk Jf van burgemeester teijssen Sn 10 jaar Werkgelegenheid VRIJDAG 14 JUNI 1968 89e JAARGANG No. 48 De tcho VAD het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p week (0.30+ 2 ct. inc.k.) ƒ0.32 p mnd. 1.30 10 ct. inc.k.) 1.40 p kwrt. <3.65-* 10 ct. inc.k.) 3,75 p kwrt p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus: Grotcstraat 205. Waalwijk Tel 04160-2621-2746 Kaatsheuvel: Dr van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres ..ECIIO' Goed geoutilleerde haven schept gunstige vestigingsfactoren voor nieuwe industrieën (Van onze verslaggever) ,,Elke industrie die zich in Waal wijk wil vestigen is welkom, als het maar geen bedrijven zijn die behoefte hebben aan vrouwelijke arbeids krachten. De nieuwe haven met in dustrieterreinen draagt wezenlijk bij aan een verruiming van de werkgele genheid. Niet alleen in Waalwijk maar in de streekMr. J. Kuypers, gemeentesecretaris, doelt hierbij ook op de eerste opzet van het haven plan. Toen het gemeentebestuur in april 1957 om 'n krediet van f. 1.797.750 vroeg voor de eerste fase van de uit voering van het havencomplex, achtte het toenmalige college van B. en W (ivaarvan burgemeester J. Teijssen en ivethouder J. v. Heeswijk thans nog deel uitmaken) met 't oog op de toe komstige behoeften van Waalwijk en het gebied van de Midden-Langstraat, het noodzakelijk de haven te betrek ken in het complex van voorzieningen welke getroffen moeten worden om de te verwachten bevolkingsaanwas in deze gebieden door verdergaande in dustrialisatie doeltreffende werkgele genheid te bieden. „Verbetering en vergroting van on ze haven zullen naar onze vaste over tuiging gunstige vestigingsfactoren scheppen voor andersoortige indus trieën, waardoor én de problemen met betrekking tot de sterke bevolkings aanwas én de moeilijkheden als ge volg van de eenzijdige georiënteerde industrie zullen worden opgelost", zo schrijven B. en W. in ditzelfde pré advies. De ligging van de Waalwijkse ha ven in het Nederlands geheel is be slist aantrekkelijk. Als straks de nieu we rijkswegen naar het oosten en het westen, komende vanuit Tilburg, Waalwijk kruisen is de schoenenstad ook van over de weg snel en gemak kelijk bereikbaar. De schepen die de Brabantse Maashavens bezoeken kun nen de Europese hoofdvaarweg de Rijn en ook de Waal berei ken. De afstand tussen beide rivie ren, die hier op een drietal punten door kanalen, bevaarbaar voor de grootste binnenschepen, met elkaar verbonden zijn, bedraagt hooguit 20 km. Waalwijk staat dus via het water in verbinding met aan de ene kant 't Duitse Rurhgebied (via de Rijn) en de Limburgse en Luikse mijn- en in dustriegebieden (via de Maas) en aan de andere kant 's-wereld grootste zeehaven Rotterdam. Hierbij komt nog dat vanuit de zeehavens Amster dam en Antwerpen de Maas voor de Grootste binnenschepen te bereiken is. Voor de vestiging van nieuwe indus trieën in Waalwijk speelt zeer zeker het woon- en leefklimaat een grote rol. De moderne woonwijken en de recreatiemogelijkheden in eigen plaats en direkte omgeving en de on derwijsmogelijkheden zijn grote voor delen. Daarbij komt nog dat Waal wijk een van de eerste geïndustria- '■V---jf." mische ontplooiing aangewezen als resp. primaire en secundaire ontwik kelingskernen. Voor Waalwijk geldt dit niet, wat betekent dat de investe ring van precies f. 18.571.001,01 ge heel ten laste van de gemeente komt. Zoals bekend voert het gemeentebe stuur onderhandelingen om ook tot een regeringsbijdrage te komen. (ZIE VERDER PAG. 5) liseerde gemeenten van de provincie was. De bevolking is industrieminded, wat bij de aanwerving van arbeids krachten bij tal van bedrijven zal meespreken. „De voorzieningen die een totale investering van ruim 18 miljoen gul den hebben gevergd zijn niet voor een paar jaar. Het haven- en industrie complex moet groeien. Maar er is niemand die er aan twijfelt of alle terreinen worden uitgegeven. Dit 10 jaar geleden begonnen projekt zal in de toekomst zeker resultaten afwer pen", aldus mr J. Kuypers. De realisering van de eerste fase van de haven- en industrieterreinen in Waalwijk is van 1956 tot 1960 uitgevoerd. Toen is het zuidelijk ge deelte van de bestaande haven ver breed en een zwaaikom aangelegd. De financieringsmoeilijkheden - beste dingsbeperking - waren er de oor zaak van dat tot 1963 weinig aktivi- tciten konden worden ontplooid. Toen werd de realisering van de tweede fase ter hand genomen, wat inhield, verbreding van het resterend gedeelte van de haven, de aanleg van een schutsluis en aanleg loswallen. Ook werd toen een doorbraak naar de Bergse Maas gemaakt. Het bouwrijp maken van de industrieterreinen ge beurde in de jaren 1966 en 1967Op 1 januari van dit jaar was het gehele werk gereed. De tijden veranderen. Wie van de personen op de on derstaande foto, die in 1909 aan de haven werd ge nomen, had zich toen voor kunnen stellen dat Waalwijk nog eens de beschikking zou krijgen over een moderne haven met open verbinding naar de Bergse Maas. Deze foto uit 1909 toont de drukte bij de toenmalige haven, achter de Hervormde Kerk aan de Grotestraat. Deze haven is gedempt. De luchtfoto (FOTO KLM AERO- CARTO N.V.) geeft een duidelijk beeld van de nieuwe haven. Aan de zwaaikom van 140 meter breed is een openbare loswal aangelegd. Op de achtergrond de thans aan de haven gevestigde bedrijven. De haven wordt om grensd door industrieterreinen. De binnenhaven van het complex, die via een sluis in verbinding met de Bergse Maas staat, is bevaarbaar voor schepen tot 1000 ton. De haven is uitgerust met een open loswal. De totale breedte van de haven is 60 m., zodat 2 schepen elkaar ruimschoots, kunnen passeren, terwijl aan beide zijden schepen zijn gemeerd. Met een eventuele uitbreiding van het haven industrieterrein is in de totaal-opzet rekening gehouden. In het toekomst plan is een tweede haventak aan de oostzijde van de bestaande haven op genomen met een lengte van 1.000 meter. Ook kan het complex van een spoorwegraccordement worden voor zien door een aftakking van de Lang straat-spoorlijn. Waalwijk vervult op het gebied van de werkgelegenheid een belangrijke centrumfunktie. Berekeningen wijzen uit dat in de periode 1968-1980 het aantal beroepspersonen dat op de werkgelegenheid in de industrie van Waalwijk zal zijn aangewezen met 2400 - gemiddeld 200 per jaar - zal toenemen. De nieuw te vestigen industrieën kunnen dus rekenen op 'n relatief grote stroom van nieuwe ar beidskrachten die in de toekomst jaarlijks voor hun bedrijven beschik baar komt. De gemeenten Oss 'en Cuyk waren in het kader van de door de rijksover heid gestimuleerde regionale econo- (Van onze verslaggever) Burgemeester J. L. P. M. Teijssen mag wel als de grote man achter dit nieuwe haven en industrieterreinencomplex worden gezien. Hoewel voor zijn komst naar Waalwijk in 1952, de plannen voor 'n goed geoutilleerd havencomplex reeds waren bestudeerd, was het burgemeester Teijssen die in 1955 de raad het voorstel deed een krediet beschikbaar te stellen voor de voorberei dende werkzaamheden. Twee jaar later legde Waalwijks eerste burger definitieve voor stellen op tafel en kon met de realisering van de eerste fase worden begonnen. Het zal burgemeester Teijssen ongetwijfeld plezier doen, dat vrijdag de kroon op dit werk wordt gezet. Als Prins Bern hard de haven opent, gaat Waalwijk de geschiedenis in als Maashaven. Burgemeester Teijssen verwacht dat dit jaar 1000 schepen de Waalwijkse haven aandoen. Een aantal dat in de toekomst ongetwij feld nog toeneemt. Zeker als de industrieterreinen uitgege ven zijn. In totaal is 70 ha. industrie terrein aangelegd waarvan reeds 20 ha. uitgegeven. Over de resterende 50 ha. is burge meester Teijssen optimistisch gestemd: „Als de economische situatie iets ten goede wijzigt, zijn we de terreinen kwijt. Daarbij zal de haven een be langrijke rol spelen, hoewel ook bedrijven die niet op het water aangewezen zijn, er uitstekende terreinen vinden."

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1