waalwijkse en LanqstRaatse couaant
WAALWIJK ALS MAASHAVEN VOOR DE STREEK VAN GROTE BETEKENIS
Wk
Jèr"
V
m
/jam
mi 4
WAALWIJK - Als vrijdagmiddag Prins Bernhard de
Maashavens van Waalwijk, Oss en Cuyk opent heelt
Nederland er in één slag drie nieuwe havens bijgekre-
gen. Bij die havens liggen aantrekkelijke industrieter
reinen. „Als de economische situatie ten goede keert
zijn we de nog beschikbare 50 ha. snel kwijt. We bieden
immers een goede outillage en over een paar jaar di-
rektc aansluiting op grote snelwegen", vertelt een op
timistisch gestemde burgemeester J. Teijssen. De Waal-
wijkse haven heeft een tweeledige funktie; in het kader
van de industrialisatie is hij onmisbaar terwijl ook voor
de dienstensector de haven van belang is. Nieuwe in
dustrieën die zich in Waalwijk willen vestigen vinden
er niet alleen bouwgrond, maar kunnen thans beschik
ken over de haven-faciliteiten. De haven is geschikt
voor binnenvaartschepen tot 1000 ton en kustvaarders
üavencompSex en
ïndinsÊraeterreinen
vergden sswestering
van f 18,571.00!,©!
».&*j
LÈggircg van Waal-
wijk aantrekkelijk
ié
tot .300 brt.; als straks de buitenhaven eereed is kunnen
schepen tot 2000 ton in Waalwijk terecht. Een haven
met een dergelijke capaciteit is in Brabant niet te vin
den. Bij de aantrekking van industrieën werken Waal
wijk, Oss en Cuyk nauw samen. Men heeft hiervoor de
Slichting Brabantse Maashavens opgericht, die onder
meer de gezamenlijke havenbelangen gaat behartigen
en marktonderzoeken laat instellen.
3^roon op werk Jf
van burgemeester
teijssen
Sn 10 jaar
Werkgelegenheid
VRIJDAG 14 JUNI 1968
89e JAARGANG No. 48
De tcho VAD het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p week (0.30+ 2 ct. inc.k.) ƒ0.32
p mnd. 1.30 10 ct. inc.k.) 1.40
p kwrt. <3.65-* 10 ct. inc.k.) 3,75
p kwrt p. post 4,25 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus: Grotcstraat 205. Waalwijk Tel 04160-2621-2746 Kaatsheuvel: Dr van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres ..ECIIO'
Goed geoutilleerde haven schept gunstige
vestigingsfactoren voor nieuwe industrieën
(Van onze verslaggever)
,,Elke industrie die zich in Waal
wijk wil vestigen is welkom, als het
maar geen bedrijven zijn die behoefte
hebben aan vrouwelijke arbeids
krachten. De nieuwe haven met in
dustrieterreinen draagt wezenlijk bij
aan een verruiming van de werkgele
genheid. Niet alleen in Waalwijk
maar in de streekMr. J. Kuypers,
gemeentesecretaris, doelt hierbij ook
op de eerste opzet van het haven plan.
Toen het gemeentebestuur in april
1957 om 'n krediet van f. 1.797.750
vroeg voor de eerste fase van de uit
voering van het havencomplex, achtte
het toenmalige college van B. en W
(ivaarvan burgemeester J. Teijssen en
ivethouder J. v. Heeswijk thans nog
deel uitmaken) met 't oog op de toe
komstige behoeften van Waalwijk en
het gebied van de Midden-Langstraat,
het noodzakelijk de haven te betrek
ken in het complex van voorzieningen
welke getroffen moeten worden om
de te verwachten bevolkingsaanwas in
deze gebieden door verdergaande in
dustrialisatie doeltreffende werkgele
genheid te bieden.
„Verbetering en vergroting van on
ze haven zullen naar onze vaste over
tuiging gunstige vestigingsfactoren
scheppen voor andersoortige indus
trieën, waardoor én de problemen met
betrekking tot de sterke bevolkings
aanwas én de moeilijkheden als ge
volg van de eenzijdige georiënteerde
industrie zullen worden opgelost", zo
schrijven B. en W. in ditzelfde pré
advies.
De ligging van de Waalwijkse ha
ven in het Nederlands geheel is be
slist aantrekkelijk. Als straks de nieu
we rijkswegen naar het oosten en het
westen, komende vanuit Tilburg,
Waalwijk kruisen is de schoenenstad
ook van over de weg snel en gemak
kelijk bereikbaar. De schepen die de
Brabantse Maashavens bezoeken kun
nen de Europese hoofdvaarweg
de Rijn en ook de Waal berei
ken. De afstand tussen beide rivie
ren, die hier op een drietal punten
door kanalen, bevaarbaar voor de
grootste binnenschepen, met elkaar
verbonden zijn, bedraagt hooguit 20
km. Waalwijk staat dus via het water
in verbinding met aan de ene kant 't
Duitse Rurhgebied (via de Rijn) en
de Limburgse en Luikse mijn- en in
dustriegebieden (via de Maas) en aan
de andere kant 's-wereld grootste
zeehaven Rotterdam. Hierbij komt
nog dat vanuit de zeehavens Amster
dam en Antwerpen de Maas voor de
Grootste binnenschepen te bereiken
is.
Voor de vestiging van nieuwe indus
trieën in Waalwijk speelt zeer zeker
het woon- en leefklimaat een grote
rol. De moderne woonwijken en
de recreatiemogelijkheden in eigen
plaats en direkte omgeving en de on
derwijsmogelijkheden zijn grote voor
delen. Daarbij komt nog dat Waal
wijk een van de eerste geïndustria-
'■V---jf."
mische ontplooiing aangewezen als
resp. primaire en secundaire ontwik
kelingskernen. Voor Waalwijk geldt
dit niet, wat betekent dat de investe
ring van precies f. 18.571.001,01 ge
heel ten laste van de gemeente komt.
Zoals bekend voert het gemeentebe
stuur onderhandelingen om ook tot
een regeringsbijdrage te komen.
(ZIE VERDER PAG. 5)
liseerde gemeenten van de provincie
was. De bevolking is industrieminded,
wat bij de aanwerving van arbeids
krachten bij tal van bedrijven zal
meespreken.
„De voorzieningen die een totale
investering van ruim 18 miljoen gul
den hebben gevergd zijn niet voor een
paar jaar. Het haven- en industrie
complex moet groeien. Maar er is
niemand die er aan twijfelt of alle
terreinen worden uitgegeven. Dit 10
jaar geleden begonnen projekt zal in
de toekomst zeker resultaten afwer
pen", aldus mr J. Kuypers.
De realisering van de eerste fase
van de haven- en industrieterreinen
in Waalwijk is van 1956 tot 1960
uitgevoerd. Toen is het zuidelijk ge
deelte van de bestaande haven ver
breed en een zwaaikom aangelegd. De
financieringsmoeilijkheden - beste
dingsbeperking - waren er de oor
zaak van dat tot 1963 weinig aktivi-
tciten konden worden ontplooid. Toen
werd de realisering van de tweede
fase ter hand genomen, wat inhield,
verbreding van het resterend gedeelte
van de haven, de aanleg van een
schutsluis en aanleg loswallen. Ook
werd toen een doorbraak naar de
Bergse Maas gemaakt. Het bouwrijp
maken van de industrieterreinen ge
beurde in de jaren 1966 en 1967Op
1 januari van dit jaar was het gehele
werk gereed.
De tijden veranderen. Wie van de personen op de on
derstaande foto, die in 1909 aan de haven werd ge
nomen, had zich toen voor kunnen stellen dat Waalwijk
nog eens de beschikking zou krijgen over een moderne
haven met open verbinding naar de Bergse Maas. Deze
foto uit 1909 toont de drukte bij de toenmalige haven,
achter de Hervormde Kerk aan de Grotestraat. Deze
haven is gedempt. De luchtfoto (FOTO KLM AERO-
CARTO N.V.) geeft een duidelijk beeld van de nieuwe
haven. Aan de zwaaikom van 140 meter breed is een
openbare loswal aangelegd. Op de achtergrond de thans
aan de haven gevestigde bedrijven. De haven wordt om
grensd door industrieterreinen.
De binnenhaven van het complex,
die via een sluis in verbinding met de
Bergse Maas staat, is bevaarbaar voor
schepen tot 1000 ton. De haven is
uitgerust met een open loswal. De
totale breedte van de haven is 60 m.,
zodat 2 schepen elkaar ruimschoots,
kunnen passeren, terwijl aan beide
zijden schepen zijn gemeerd. Met een
eventuele uitbreiding van het haven
industrieterrein is in de totaal-opzet
rekening gehouden. In het toekomst
plan is een tweede haventak aan de
oostzijde van de bestaande haven op
genomen met een lengte van 1.000
meter. Ook kan het complex van een
spoorwegraccordement worden voor
zien door een aftakking van de Lang
straat-spoorlijn.
Waalwijk vervult op het gebied van
de werkgelegenheid een belangrijke
centrumfunktie. Berekeningen wijzen
uit dat in de periode 1968-1980 het
aantal beroepspersonen dat op de
werkgelegenheid in de industrie van
Waalwijk zal zijn aangewezen met
2400 - gemiddeld 200 per jaar -
zal toenemen. De nieuw te vestigen
industrieën kunnen dus rekenen op 'n
relatief grote stroom van nieuwe ar
beidskrachten die in de toekomst
jaarlijks voor hun bedrijven beschik
baar komt.
De gemeenten Oss 'en Cuyk waren
in het kader van de door de rijksover
heid gestimuleerde regionale econo-
(Van onze verslaggever)
Burgemeester J. L. P. M.
Teijssen mag wel als de grote
man achter dit nieuwe haven
en industrieterreinencomplex
worden gezien. Hoewel voor
zijn komst naar Waalwijk in
1952, de plannen voor 'n goed
geoutilleerd havencomplex
reeds waren bestudeerd, was
het burgemeester Teijssen die
in 1955 de raad het voorstel
deed een krediet beschikbaar
te stellen voor de voorberei
dende werkzaamheden. Twee
jaar later legde Waalwijks
eerste burger definitieve voor
stellen op tafel en kon met de
realisering van de eerste fase
worden begonnen.
Het zal burgemeester Teijssen
ongetwijfeld plezier doen, dat
vrijdag de kroon op dit werk
wordt gezet. Als Prins Bern
hard de haven opent, gaat
Waalwijk de geschiedenis in
als Maashaven. Burgemeester
Teijssen verwacht dat dit jaar
1000 schepen de Waalwijkse
haven aandoen. Een aantal
dat in de toekomst ongetwij
feld nog toeneemt. Zeker als
de industrieterreinen uitgege
ven zijn.
In totaal is 70 ha. industrie
terrein aangelegd waarvan
reeds 20 ha. uitgegeven. Over
de resterende 50 ha. is burge
meester Teijssen optimistisch
gestemd: „Als de economische
situatie iets ten goede wijzigt,
zijn we de terreinen kwijt.
Daarbij zal de haven een be
langrijke rol spelen, hoewel
ook bedrijven die niet op het
water aangewezen zijn, er
uitstekende terreinen vinden."