waalwijkse en UnqstRAAtse counant Drie nieuwe havens samen op pad voor industrie Havsn schept gunstige vestigingsfactoren -J Haven vooral van betekenis voor dienstensector» De Waalwijkse haven in het verleden ampe ampe STICHTING BRABANTSE MAASHAVENS D.E. STIBBE, VOORZITTER INDUSTRIËLE CLUB WAALWIJK Opmerkelijk initiatief Veel gemeen Historische achtergronden Voor Oss eiieuw Waalwijk ®p nieuwe leest Waf Waalwijk te bieden heeft Cuyk, snelle groei Nieuwe toekomst Bestaande industrie zal er weinig gebruik van maken Woningbouw Samenwerking Tilburg De VRIJDAG 14 JUNI 1968 Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent 89e JAARGANG No. 48 het Abonnement p. week (0,30+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,32 p. mnd. (1,30 10 ct. inc.k.) 1,40 p. kwrt (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75 p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO' (Van onze verslaggever) OSS - ,,We kunnen het ongetwijfeld als een uniek gebeuren beschouwen dat drie gemeenten, die dezelfde projekien in uitvoering hebben, elkaar in gemeenschappelijk overleg vinden en gedrieën de problemen die hierop betrekking hebben trachten op te lossen. Uit dit overleg is de Stichting Bra bantse Maashavens gegroeid". Burgemeester L. Jansen van de gemeente Oss vertelde maandagmiddag tijdens een persbijeenkomst op het gemeente huis over de toekomst van deze havenstichting. De persconferentie die door Waalwijk, Cuyk en Oss ivas opgezet kan als het eerste werk van de stichting gezien worden; het gezamenlijk optreden naar buiten ter be hartiging van de gemeenschappelijke havenbelangen. De Stichting - waarin het dage lijks bestuur naast burgemeester Jan sen ook wordt gevormd door burge meester J. Teijssen van Waalwijk en burgemeester mr B. van Zwieten van Cuyk - tracht een groot aantal nieu we arbeidsplaatsen te scheppen voor een krachtig groeiende bevolking. Basis van de samenwerking is het zakelijke inzicht van de gemeentebe sturen dat men gedrieën sterker is dan alleen en dat men effectiever op de internaiionale markt kan werken voor de aantrekking van industrieën. Men kan een rijker geschakeerde of ferte doen en marktonderzoek en an dere activiteiten, die voor elke stad afzonderlijk te kostbaar zouden zijn, kunnen nu wel worden gedaan. De intensieve samenwerking werd vergemakkelijkt doordat de drie ste den veel met elkaar gemeen hebben. Zij vervullen niet alleen voor de eigen bevolking, maar ook voor het omrin gende gebied een belangrijke werkge legenheids- en verzorgende functie. Het gevolg daarvan is dat de drie ge meenschappen voorzieningen hebben die men niet in steden van deze groot te zou venvachten. Dat geldt dan met name voor het onderwijs, de winkel bedrijven en de recreatie: belangrijke factoren bij industrie-acquisitie. De bevolkingsaanwas lag na de oorlog op een veel hoger niveau dan die in Nederland of zelfs Brabant. Cuyk groeide tussen 1950 en 1968 uit van 5.600 tot bijna 12.000 inwoners; Oss van 22.600 tot bijna 40.000 en Waal wijk van 13.800 tot 22.000 inwoners. De snelle groei van de bevolking, de centrumfunktie van de drie ge meenten en de vaak sterk eenzijdige oriëntering van de industrie plaat sten de besturen voor grote proble men op het gebied van de werkgele genheid. Dit was de oorsprong van deze tour de force: de ontwikkeling van industrieterreinen aan water, die nieuwe perspectieven zouden bieden. In volkomen overeenstemming met 't bedrijfsleven is deze nieuwe activiteit voor industrie-aan-water geboren, die wezenlijk nieuwe groeikansen ver schaft. Voor Oss is de haven nieuw. Dc idee verre van origineel. Al in de ja ren negentig van de vorige eeuw kwam Arnold van den Bergh met de gedachte aan een verbinding over wa ter, omdat hij die nodig had voor de aan- en afvoer van margarineproduk- ten. Deze oude gedachte is nu wer kelijkheid geworden. In 1959 kreeg Oss het etiket kerngebied in 't pro bleemgebied de Maaskant" opge plakt; een twijfelachtige eer, maar de rijksbijdrage, die er het gevolg van was, maakte de aanpak van het ha- venprojekt gemakkelijker. Het ziet er nu naar uit, dat Oss ermee in de roos heeft geschoten. De eerste be drijven zijn al neergestreken bij de eerste van de drie geplande haventak ken. Meer bedrijven zijn echter brood nodig: in 1990 moet er voldoende industrie zijn voor het dubbele aantal werkkrachten van nu. Waalwijk: centrum van leer- en VERVOLG VAN VOORPAGINA De industrieterreinen van Waal wijk - en ook Oss en Cuyk - bie den niet alleen plaats aan industrieën van groot en of zwaar kaliber. Ook het kleine en lichte bedrijfstype, dat veelal meer prijs stelt op een intieme ligging dan op de mogelijkheid om zware transporten over water of de weg te kunnen realiseren, vindt in Waalwijk een rijk geschakeerd pa troon van mogelijkheden. Wat zeker niet onvermeld gelaten mag worden, is de draagkracht van de bodem van deze industrieterreinen. Op alle be schikbare terreinen kan een gebouw, dat niet van een uitzonderlijke zwaar te of constructie is, zonder een door heipalen gedragen fundering worden geplaatst. We schreven reeds dat de indus trieën bij een vestiging in Waalwijk ook het woon- en leefklimaat laten meespreken. De omstandigheden hier voor zijn bepaald gunstig. In Waal wijk zijn 3 ULO-scholen, waaronder schoenindustrie. De tang waarin men daar zit is de eenzijdigheid in de in dustrie (drie-kwart van de bevolking werkt in de leer- en schoenenbranche) en de snelgroeiende bevolking. Bo vendien neemt het aantal arbeids plaatsen in de traditionele takken van bedrijvigheid af. De nieuwe haven kan het begin zijn van een grotere veelzijdigheid. Waalwijk heeft nu een directe verbinding met de Bergse Maas gekregen. Zijn ligging voor weg- en spoortransport is evenzeer gunstig; daarom rekent men er op, dat de haven niet alleen zal fungeren als magneet voor nieuwe industrieën maar dat zij evenzeer zal gaan dienen als overslag- en doorvoerhaven voor een groot deel van Midden-Brabant. Cuyk was na de oorlog in hoofd zaak nog een plattelandsgemeenschap aan de tweesprong van Maas en Maas-Waalkanaal, waarin echter reeds de eerste sporen van industriële bedrijvigheid in de vorm van een bier brouwerij, leer- en sigarenindustrie aanwezig waren. De laatste twintig jaren is het echter een plaats gewor den waar een aantal industrieën werk geeft aan 3.000 mensen. Ook hier zal de haven nog meer mogelijkheden ge ven. Het begin is al gemaakt: op de nieuwe terreinen zijn al meerdere be langrijke bedrijven verrezen en andere volgen zonder twijfel want aan de gang zijnde onderhandelingen geven goede verwachtingen. Het zal dan ook niet lang duren of de tweede fase van het havenproject zal moeten wor den aangepakt om de nodige ruimte te scheppen. Dat geeft moed. De Stichting Brabantse Maashavens heeft alle kenmerken van een jonge instelling die weet waar ze heen wil. Dat laatste is bijzonder nuttighet besluit tot oprichting werd genomen met het scherp van de berekeningen van het E.T.I. voor Noord-Brabant voor ogen. Tot 1980 komen er elk jaar in de drie gemeenten samen bijna 750 werkkrachten bij. Met andere woorden: tot 1980 moeten er op zijn minst 9.000 arbeidsplaatsen bijko men. Voor de eerste maal opent de sluiswachter de poorten, om het eerste schip in de nieuwe haven van Waalwijk te laten varen. Hoewel de haven vrijdag officieel wordt geopend, is er vorig jaar door de schippers al een druk gebruik van gemaakt (Van onze verslaggever) WAALWIJK - „Van oudsher is Waalwijk een industrie-gemeente en als zodanig een centrum in Midden- Brabant. De mensen werken graag in de bedrijven. Voor de vestiging van nieuive industrieën kan Waalwijk aantrekkelijk zijn. Hieraan zal ook de haven bijdragen. Indirekt kan dit een verruiming van de arbeidsmarkt voor vrouwelijke werknemers betekenen. De komst van nieuwe gezinnen - met nieuwe bedrijven - kan deze werk neemsters, waaraan in Waalwijk gro- De werkzaamheden aan de haven, enkele jaren geleden te behoefte bestaat, leveren", aldus de heer D. E. Stibbe, voorzitter van de Industriële Club Waalwijk. De heer Stibbe die de nieuwe goed ge outilleerde haven toejuicht, oordeelt het complex niet van belang voor de bestaande plaatselijke industrie. ,,Het grootste deel van de thans in Waalwijk gevestigde bedrijven zal weinig of geen behoefte aan deze haven hebben. Dat is ook niet de op zet van het gemeentebestuur. De transporten voor de schoen- en leder industrie vinden over de weg plaats en dat zal ook in de toekomst het ge val zijn. De haven kan echter wel een wezenlijke bijdrage leveren aan de verandering van het industrieële pa troon". De heer Stibbe "acht de haven voor al van grote betekenis voor de dien stensector; meer dan als industrieha ven. 'Wij zouden 't toejuichen als aan de verwachtingen wordt beantwoord en er nieuwe industrieën naar Waal wijk komen. In dit kader bezien moet je Waalwijk in West-Europees ver band zien. Dan laten met name de verbindingswegen nogal wat te wen sen over. Over enkele jaren als de Noord-Zuid-route gereed is, ligt het gunstiger". Een groot voordeel vindt de voorzitter van de Waalwijkse in dustriële Kring dat de haven vrij dicht bij Rotterdam ligt. Vooral in de ver voerssector liggen er in Waalwijk grote mogelijkheden. „Nieuwe industrieën aantrekken een nieuwe NUTS-school. Verder is er een lagere technische school en een industrie- en huishoudschool voor meisjes. De Middelbare Vakschool voor de Leder- en Schoenindustrie is een van de specialiteiten van de „schoenenstad". Voorbereidend ho ger en middelbaar onderwijs kan wor den genoten op het Dr Mollercollege - een R.K. lyceum met gymnasium A-B, HBS A-B en MMS - en het Willem van Oranjecollege (Prot. Chr. HBS A-B en MMS). Verder heeft Waalwijk dan nog een muziekschool, Levensscholen en Mater Amabilis- school. Voor hoger technisch- en weten schappelijk onderwijs kan men op korte afstand terecht in Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Ook aan cultuur en recreatie besteedt Waalwijk veel aandacht. Een cultureel centrum is in voorbereiding, er zijn goed ge outilleerde sportvelden, zwembad, sporthal, jachthaven, terwijl het ook niet aan wandelparken ontbreekt. In de direkte omgeving liggen de Loonse en Drunense Duinen, die internatio nale bekendheid genieten. Waalwijk heeft dus heel wat te bieden. In de geschiedenis van het scheepvaartverkeer in de Waalwijkse haven vallen drie tijdperken te onderschei den, te iveten: 1. het tijdperk van vóór einde 1892, toen het oude Maasje de schakel vormde in de verbinding van de Waalwijkse haven met het buitenwater 2. het tijdperk tussen november 1892 en thans, toen deze schakel gevormd werd door het Zuiderkanaal, zijnde een onderdeel van de Maasmondwerken, en 3. het nieuw-ingetreden tijdperk van rechtstreekse ver binding met het buitenwater via de schutsluis. In beide tijdvakken 1 en 2 was de haven aan eb en vloed onderhevig, hetgeen zich door de eeuwen heen heeft gedemonstreerd door een sterke slibafzetting. Deze slibafzetting was niet alleen een bron van ellende voor de scheepvaart, maar tegelijk een nooit aflatende zware financiële last voor de gemeente. Stille, doch sprekende getuigen hiervan vormen de gemeentereke ningen van na de raadhuisbrand in 1824 (toen het ge meente-archief verloren ging) en de series aanbestedin gen van bagger- en ander onderhoudswerk. Desondanks kan men zeggen, dat de scheepvaartver binding Waahvijk-Holland in vroeger tijden van groot belang is geweest. Tal van akten uit het Waalwijkse rechterlijk archief (niet verbrand in 1824) hebben be trekking op de scheepvaart in de haven in het algemeen betekent ook woningbouw. Huizen kunnen er maar niet genoeg worden gebouwd. Waalwijk heeft een inko mende pendel van 4000 personen, wat meer dan het dubbele van de uit gaande pendel is. Er is dus volop werkgelegenheid, meer dan er mensen wonen. Het woonklimaat is goed, er zijn tal van voorzieningen die het wonen in Waalwijk aantrekkelijk ma ken. Behalve industrieën moeten we echter ook mensen naar ons toe ha len. Waarom moeten de bedrijven naar de mensen komen, zoals wel eens wordt gesuggereerd. De werk en de beurtvaart Waalwijk - Rotterdam en Waalwijk - Amsterdam in 't bijzonder. Dat ook oudtijds de scheep vaart er niet steeds rooskleurig voorstond blijkt uit een akte van 1785, toen Waalwijkse kooplieden zich tegen over drossaert en schepenen kwamen beklagen over de erbarmelijke toestand, waarin de haven verkeerde en de teruggang van de scheepvaartdie er het gevolg van was. In die akte wordt verwezen naar het tijdperk van vóór 1750, toen de scheepvaart er beter voorstond en toen aan de havenkom zelfs een kraan stond voor het in- en uitladen der goederen, aldus gemeente-archivaris G. F. Couwenbergh. De grootste bloei van de scheepvaart in de Waalwijkse haven is echter zonder twijfel geweest de tijd van circa 1884 (toen de tramweg naar Tilburg tot stand ivas ge komen)'en 1923 (toen het Wilhelminakanaal te Tilburg werd opengesteld). De Waalwijkse haven fungeerde in die tijd ook als haven voor Tilburg. Stoomboten van de N.V. Hollandsche Buurtspoorwegen onderhielden 'n geregelde vaart op Rotterdam, Amsterdam en de Zaan streek. Na 1923 is een geleidelijke teruggang ingetre den en na de opheffing van de tramlijn in 1939 kan men van een dieptepunt spreken. De voorwaarden voor een nieuwe opleving zijn met de openstelling van de nieuwe schut sluit geschapen. D. E. STIBBE nemers kunnen zich gemakkelijker verplaatsen". Hierbij denkt de heer Stibbe aan de mijnwerkersgezinnen die Limburg voor Brabant kunnen verwisselen. De heer Stibbe - direkteur van de N.V. Nederlandse Schoenenunie Bloch en Stibbe-Hollandia in Waal wijk - verwacht dat de haven een gunstige bijdrage levert aande ver dere industriële ontwikkeling van Waalwijk. Bijzonder prettig vindt hij de nauwere samenwerking die er de laatste tijd tussen het gemeentebe stuur en de Kamer van Koophandel en Industriële Club is ontstaan. „In nauw overleg kunnen we gezamenlijk aan de groei van Waalwijk bijdragen. Daarmee is iedereen gediend". Cc< HEEFT ALTIJD veel nieuws, veel moois, veel chics en veel „hips" KOM KIJKEN: pantalons, jersey pakjes en japonnen, vesten, jumpers, nylons, shawls, zakdoeken, enz. enz. 'n REUZE-COLLECTIE in Heuvelstraat 14 f

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 5