PRINS BERNHARD OPENDE VRIJDAG DE BRABANTSE MAASHAVENS
Dr. C. Kortmann «Havens van groot
belang voor de Brabantse economie»
HoofdredakteurJAN TIELEN WAAL W I J RS6 611 LAnGStRAAtSG COURAïYt J
Hartelijke ontvangst
voor de Prins in
Waalwijk
Genodigden
WAALWIJK CUYK OSS Onder het geknal
van vuurwerk ging Waalwijk vrijdagmiddag de his
torie in als Maashaven. Prins Bernhard stelde toen de
sluisdeuren in werking, waarna de feestelijk versierde
"Zilvermeeuw" met zijn koninklijke gast en andere
genodigden de haven van Waalwijk verliet op weg
naar de Bergse Maas. Vanaf dat moment had Waal
wijk officieel een open verbinding met de Maas en
de andere Europese waterwegen. Een coaster in de
haven was het duidelijkste bewijs van de nieuwe ver
binding die Waalwijk met de open zee heeft gekregen.
Na de korte stijlvolle plechtigheid in de Waalwijkse
haven opende Prins Bernhard o.m. vergezeld door
de Commissaris van de Koningin dr. C. Kortmann en
burgemeester J. Teijssen de nieuwe Maashavens
van Oss en Cuyk. Tijdens een bijeenkomst in Cuyk
noemde dr. C. Kortmann het een gelukkige beslissing
van de gemeentebesturen van Waalwijk, Oss en Cuyk
om havens aan de Maas te maken en hierbij grote in
dustrieterreinen aan te leggen. Een beslissing waar
van een gunstig effect op de Brabantse economie mag
worden verwacht. Namens de Centrale Kamer van
Handelsbevordering in Nederland sprak de heer Syd
ney J. van den Bergh woorden van gelukwensen. Een
verrassing tijdens deze bijeenkomst werd Prins Bern
hard door burgemeester J. Teijssen aangeboden. Deze
stelde de Prins spontaan, namens de drie Maashavens,
een geldbedrag beschikbaar, voor een door de Prins
aan te wijzen doel. Het werd het Anjerfonds. Het af
gelopen weekeinde werd in de drie nieuwe havenste
den volop feest gevierd. Waalwijk deed dat met goed
kope rondvaarten en een groots vuurwerk, zaterdag
avond.
Maas heeft in leven
van provincie grote
rol gespeeld
Industrialisatie
Gunstig effect
ZIE VERDER PAGINA 3
MAANDAG 17 JUNI 1968 89e JAARGANG No. 49
De ïcho van het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij Abonnement
Antoon Tielen - - p week (0,30+ 2ct.inc.k.) ƒ0,32
Gironummer 1069687 p. kwrt. p. post f 4,25 by girobetaling
Dit blad verschijnt 2x per week (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Losse nummers 20 cent Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 - KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres ..ECHO'
Het is in Waalwijk een stijl
volle plechtigheid gewordende
opening van de nieuwe haven.
Nabij de openbare loswal, waai
de versierde Zilvermeeuw met
genodigden op de komst van
Prins Bernard lag te wachten
hadden zich honderden mensen
verzameld. De harmonie St. Cris-
pijn en het Jachthoorncorps Cor-
nu Copiae zorgden voor een
muzikaal onthaal. Precies vol
gens het draaiboek landde om 2
uur de militaire helicopter met
Prins Bernhard. Op 't landings
terrein werd hij verwelkomd
door burgemeester J. Teijssen en
de Commissaris van de Konin
gin in onze provincie, dr. C.
Kortmann.
Toegezwaaid door schoolkinderen,
wandelde de prins naar de boot,
waar de Griffier van Provinciale
Staten, mr. E. Bogaerts, mevr. Teijs-
sen-v. d. Putten, gemeentesecreta
ris mr. J. Kuypers en de wethou
ders J. v. Heeswijk, C. van den Ho
ven en M. v. Eijl aan de Prins wer
den voorgesteld. Ter begroting wa
ren hier ook aanwezig drs. F. Dir-
ker, Hoofd Direktie Regionale Za
ken van het Ministerie van Econo
mische Zaken, die Minister Dr. de
Block vertegenwoordigde en Ir. W.
de Jong, namens het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat. Tot het ge
volg van Prins Bernhard behoorden
zijn particulier secretaris, de heer
E. Vernède en zijn adjudant, luite
nant-kolonel H. Holthuys.
De boot vertrok toen naar de met
vlaggen versierde sluis, waar vuur
werk werd ontstoken. Door vanaf
de boot op een knop te drukken,
opende Prins Bernhard de sluisdeu
ren, waarna de Zilvermeeuw de
Bergse Maas opvoer om vervolgens
weer via de sluis naar de loswal te
rug te keren. Tijdens deze tocht
brachten de talloze aanwezigen
waaronder de burgemeesters van 't
Stadsgewest en alle raadsleden van
de gemeente Waalwijk een toast
uit op de toekomst van de haven.
Samen met burgemeester Teijssen
en dr. Kortmann vertrok de Prins
per helicopter naar Oss en vervol
gens naar Cuyk. In beide steden
opende hij de nieuwe Maashavens.
In de fraaie meubeltoonzalen van
Sprij Hout- en Meubelindustrie in
Cuyk volgde een bijeenkomst, waar
de Commissaris van de Koningin
en de heer Van den Bergh spraken.
Hierbij waren ook alle genodigden
uit Waalwijk aanwezig. Mr. B. van
Zwieten, burgemeester van Cuyk,
noemde het een vreugdevolle dag.
„Na jaren van voorbereiding zijn nu
Bijzondere dank zijn wij ver
schuldigd aan de gemeente
politie van Waalwijk, die ons
bereidwillig de foto's van de
opening van de haven, die op
deze pagina staan afgedrukt,
beschikbaar stelde.
(Van onze verslaggever)
Jing van de rivier, welke nog steeds
.toeneemt, te kunnen tegengaan. De
regelingen, welke terzake in Duits
land zijn of worden gesteld aan het
bedrijfsleven en welke beogen de
afvoer van schadelijke afvalstoffen
op de Rijn te verminderen en zelfs
geheel tegen te gaan, mogen hierbij
ten voorbeeld worden gesteld.
De Maas heeft via Amer, Hol
lands Diep en Haringvliet een open
verbinding met de zee gehad. Het
blijft verwonderlijk dat deze ope
ning op de zee geen grotere rol
heeft gespeeld in het economisch
leven van de provincie. Mogelijk
moet de historisch-politieke ontwik
keling van Brabant hiervan als de
oorzaak worden gezien.
De zo welkome Moerdijkbrug, die
een belangrijke schakel is in het
verkeer met het westen, is ander
zijds een vernauwing van de ope
ning naar zee door de doorvaart-
hoogte voor schepen. Dit bezwaar
wordt nu nog steeds sterk gevoeld
door Verolme's Scheepswerf te
Heusden. De afsluiting van Haring
vliet en Volkerakdam zullen even-
zovele blinden zijn, die dit „venster
gen ook in de schoen- en lederin
dustrie. Van 1950 tot 1960 kwam
deze gang van zaken niet tot uiting
in het totale beeld van de ontwik
keling van de industriële werkge
legenheid in de provincie door de
bijzonder sterke groei van de per
soneelsbezetting in andere bedrijfs
takken, met name de metaalindus
trie. In de groei van de werkgele
genheid in de tot op heden expan
sive sectoren, is echter een vertra
ging opgetreden. Er zijn tekenen
die er op wijzen dat rond 1962/1963
het bedrijfsleven is overgegaan tot
arbeidsbesparende diepte-investerin
gen, waardoor de voortzetting van
de economische groei niet langer
meer gepaard ging met een zo ster
ke inschakeling van de factor ar
beid als vroeger.
De bouwnijverheid neemt 'n mid
denpositie in tussen de twee eer
der genoemde bedrijfstakken. Mo
menteel is er een zekere overcapa
citeit in deze bedrijfstak, maar
daarnaast is er een groeiende be
hoefte aan produkten van deze be
drijfstak.
De beroepsbevolking groeit nog
Met een druk op de knop opent Prins Bernhard de sluisdeuren van de haven van Waalwijk. Naast hem bur
gemeester J. Teijssen en de Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant, dr. C. Kortmann. Op de achter
grond de heer Jud. Timmermans, voorzitter van de Kamer van Koophandel.
drie kostbare projekten gereedge
komen. Objekten die van belang
kunnen zijn voor de ontwikkeling
van de gemeenten, de streek, de
provincie en zelfs de nationale eco
nomie".
Mr. van Zwieten was Prins Bern
hard dankbaar dat hij de havens
wilde openen. „U ijvert voor de be
langen voor handel en nijverheid in
ons land. Hierdoor levert u een be
langrijke bijdrage aan de toeneming
van de welvaart in ons land. Uw
komst stellen wij dan ook op hoge
prijs'.', aldus burgemeester v. Zwie
ten.
„De Maas de „groene ri
vier" heeft in het leven van de
provincie altijd een bijzonder
grote rol gespeeld. In de loop dei-
eeuwen is de Maas van erfvijand
tot bondgenoot van Brabant ge
worden", zosprak de Commissa
ris van de Koningin in Noord-
Brabant, dr. C. Kortmann.
„De Maas is van oudsher een
staatkundige grens geweest tus
sen de noordelijke en zuidelijke
Nederlanden. Ook militair is
deze rivier belangrijk geweest.
In dit verband valt te wijzen op
de vestigingstadjes Grave, Heus
den, Willemstad, terwijl ook
Woudrichem moet worden ge
noemd, dat gelegen is op 't punt
waar vroeger de Maas en de
Waal tezamen kwamen. Ook in
de wereldoorlog 19A0-'4.5 vorm
de de Maas een belangrijke
scheiding tussen het in het zui
den bevrijde gebied en het noor
delijke nog bezette gebied.
De Maas, welke in Frankrijk haar
oorsprong vindt, heeft een parallel
le loop met de slagader van het
West-Europese economische leven,
de Rijn. Met deze rivier heeft de
Maas, waarschijnlijk op het einde
van de 13e eeuw een noodlottige
verbinding gekregen, waardoor ho
ge waterstanden van lange duur
ontstonden, omdat al 't water langs
Dordrecht naar zee moest stromen.
Ter bescherming tegen de water
overlast werd de bedijking uitge
voerd. In deze tijd moet ook de
Beerse Overlaat zijn ontstaan, wel
ke eeuwenlang een ernstig nadeel
is geweest voor de landbouw in
Maasland. Bovendien zijn er vele
dijkdoorbraken geweest. Vermel
denswaard zijn die van 1920 en die
van 1926, welke ramp van 1920 in
omvang en schade nog overtrof. Uit
eindelijk heeft dit ertoe geleid dat
de Maas werd verbeterd om hoge
waterstanden te voorkomen en
werd de Beerse Overlaat gedicht
(1942), waardoor aan meer dan 4%
eeuw durende wateroverlast in dit
gedeelte van Brabant een einde
kwam. Het monument nabij Cuyk
herinnert hieraan. De vele plassen
en wielen in het landschap van de
Maas en de kronkelende dijken zijn
voorts evenzovele herinneringen aan
de ellende van dijkdoorbraken. Nu
zijn deze fraaie gebieden van groot
belang voor recreatie en toerisme.
De normalisatie van de Maas,
waarmede in de 20er jaren werd
begonnen, heeft de bevaarbaarheid
in de rivier sterk vergroot. In de
binnenscheepvaart is de rivier een
grote rol gaan spelen, o.a. als trans-
portweg voor de kolen uit Limburg.
De aanleg van 't Maas-Waalkanaal,
dat een directe verbinding met de
Rijn gaf (en dat nabij het industri
eel goed ontwikkeld Nijmegen),
heeft de betekenis van de Maas als
transportweg vergroot.
De Maas is de voornaamste leve
rancier van de drinkwaterspaarbek
kens in de Biesbosch. Het is te ho
pen dat er regels van internationaal
recht zullen komen om de vervui-
Begroeting bij de helicopter. Prins Bernhard in gesprek met dr. C.
Kortmann en burgemeester J. Teijssen. Achter de Prins zijn adjudant,
Itn.-kolonel H. Holthuys en zijn privé-secretaris de heer E. Vernède.
Daarnaast de beide piloten van de helicopters.
Burgemeester Teijssen nodigt de Prins uit aan boord van de Zilver
meeuw. Op de achtergrond de talloze schoolkinderen die de Prins
met vlaggetjes toewuifden.
op de zee" afsluiten. Nu zijn er, te
rekenen van het westen af, ontwik
kelingen gaande, die verwachtingen
wekken, dat de Maas in het econo
misch leven van de provincie een
grotere rol gaat vervullen. Gedoeld
wordt hier op de activiteiten aan
Dintelmond, de Roode Vaart en de
Dongemond. Bij deze ontwikkelin
gen zijn dan nu de drie havens ge
komen, welke Z.K.H. Prins Bern
hard heden heeft geopend.
Na 1944 ontstond in Noord-Bra
bant, evenals elders in Nederland
de noodzaak tot industrialisatie we
gens de groeiende bevolking en het
afnemen van het aantal arbeids
plaatsen in de landbouw. Noord-
Brabant is hierin aanvankelijk goed
geslaagd. Tussen 1950 en 1960 werd
1/3 deel van de totale in Nederland
gecrëerde industriële arbeidsplaat
sen in Brabant gerealiseerd. Nu zijn
er ernstige tekenen van stagnatie
en teruggang. De moeilijkheden in
de textielnijverheid zijn overbe
kend. Dezelfde moeilijkheden drei-
voortdurend. De dalende cijfers van
de beroepsbevolking hebben nog
jjeen effect op de zich op de ar
beidsmarkt meldende beroepsbevol
king. Deze groei is voor de eerst
komende jaren op rond 10.000 ar
beidsplaatsen per jaar voor mannen
te stellen. Neemt men hierbij in
aanmerking dat in de groei van het
aantal industriële arbeidsplaatsen in
de laatste jaren een vertraging is
opgetreden, zelfs een negatieve
groei is geconstateerd, dan heeft
men het probleem vein de Brabant
se werkgelegenheid in volle om
vang voor zich.
Het goederenvervoer is nog steeds
van grote betekenis. Wel nam het
wegtransport sneller toe dan het
watertransport, maar dit laatste is
eveneens in absolute zin nog toege
nomen. Het binnenschip speelt nog
steeds een belangrijke rol in het
transport over grote afstanden en
bij het massavervoer.