PRINS BERNHARD OPENDE VRIJDAG DE BRABANTSE MAASHAVENS Dr. C. Kortmann «Havens van groot belang voor de Brabantse economie» HoofdredakteurJAN TIELEN WAAL W I J RS6 611 LAnGStRAAtSG COURAïYt J Hartelijke ontvangst voor de Prins in Waalwijk Genodigden WAALWIJK CUYK OSS Onder het geknal van vuurwerk ging Waalwijk vrijdagmiddag de his torie in als Maashaven. Prins Bernhard stelde toen de sluisdeuren in werking, waarna de feestelijk versierde "Zilvermeeuw" met zijn koninklijke gast en andere genodigden de haven van Waalwijk verliet op weg naar de Bergse Maas. Vanaf dat moment had Waal wijk officieel een open verbinding met de Maas en de andere Europese waterwegen. Een coaster in de haven was het duidelijkste bewijs van de nieuwe ver binding die Waalwijk met de open zee heeft gekregen. Na de korte stijlvolle plechtigheid in de Waalwijkse haven opende Prins Bernhard o.m. vergezeld door de Commissaris van de Koningin dr. C. Kortmann en burgemeester J. Teijssen de nieuwe Maashavens van Oss en Cuyk. Tijdens een bijeenkomst in Cuyk noemde dr. C. Kortmann het een gelukkige beslissing van de gemeentebesturen van Waalwijk, Oss en Cuyk om havens aan de Maas te maken en hierbij grote in dustrieterreinen aan te leggen. Een beslissing waar van een gunstig effect op de Brabantse economie mag worden verwacht. Namens de Centrale Kamer van Handelsbevordering in Nederland sprak de heer Syd ney J. van den Bergh woorden van gelukwensen. Een verrassing tijdens deze bijeenkomst werd Prins Bern hard door burgemeester J. Teijssen aangeboden. Deze stelde de Prins spontaan, namens de drie Maashavens, een geldbedrag beschikbaar, voor een door de Prins aan te wijzen doel. Het werd het Anjerfonds. Het af gelopen weekeinde werd in de drie nieuwe havenste den volop feest gevierd. Waalwijk deed dat met goed kope rondvaarten en een groots vuurwerk, zaterdag avond. Maas heeft in leven van provincie grote rol gespeeld Industrialisatie Gunstig effect ZIE VERDER PAGINA 3 MAANDAG 17 JUNI 1968 89e JAARGANG No. 49 De ïcho van het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Abonnement Antoon Tielen - - p week (0,30+ 2ct.inc.k.) ƒ0,32 Gironummer 1069687 p. kwrt. p. post f 4,25 by girobetaling Dit blad verschijnt 2x per week (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Losse nummers 20 cent Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 - KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres ..ECHO' Het is in Waalwijk een stijl volle plechtigheid gewordende opening van de nieuwe haven. Nabij de openbare loswal, waai de versierde Zilvermeeuw met genodigden op de komst van Prins Bernard lag te wachten hadden zich honderden mensen verzameld. De harmonie St. Cris- pijn en het Jachthoorncorps Cor- nu Copiae zorgden voor een muzikaal onthaal. Precies vol gens het draaiboek landde om 2 uur de militaire helicopter met Prins Bernhard. Op 't landings terrein werd hij verwelkomd door burgemeester J. Teijssen en de Commissaris van de Konin gin in onze provincie, dr. C. Kortmann. Toegezwaaid door schoolkinderen, wandelde de prins naar de boot, waar de Griffier van Provinciale Staten, mr. E. Bogaerts, mevr. Teijs- sen-v. d. Putten, gemeentesecreta ris mr. J. Kuypers en de wethou ders J. v. Heeswijk, C. van den Ho ven en M. v. Eijl aan de Prins wer den voorgesteld. Ter begroting wa ren hier ook aanwezig drs. F. Dir- ker, Hoofd Direktie Regionale Za ken van het Ministerie van Econo mische Zaken, die Minister Dr. de Block vertegenwoordigde en Ir. W. de Jong, namens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Tot het ge volg van Prins Bernhard behoorden zijn particulier secretaris, de heer E. Vernède en zijn adjudant, luite nant-kolonel H. Holthuys. De boot vertrok toen naar de met vlaggen versierde sluis, waar vuur werk werd ontstoken. Door vanaf de boot op een knop te drukken, opende Prins Bernhard de sluisdeu ren, waarna de Zilvermeeuw de Bergse Maas opvoer om vervolgens weer via de sluis naar de loswal te rug te keren. Tijdens deze tocht brachten de talloze aanwezigen waaronder de burgemeesters van 't Stadsgewest en alle raadsleden van de gemeente Waalwijk een toast uit op de toekomst van de haven. Samen met burgemeester Teijssen en dr. Kortmann vertrok de Prins per helicopter naar Oss en vervol gens naar Cuyk. In beide steden opende hij de nieuwe Maashavens. In de fraaie meubeltoonzalen van Sprij Hout- en Meubelindustrie in Cuyk volgde een bijeenkomst, waar de Commissaris van de Koningin en de heer Van den Bergh spraken. Hierbij waren ook alle genodigden uit Waalwijk aanwezig. Mr. B. van Zwieten, burgemeester van Cuyk, noemde het een vreugdevolle dag. „Na jaren van voorbereiding zijn nu Bijzondere dank zijn wij ver schuldigd aan de gemeente politie van Waalwijk, die ons bereidwillig de foto's van de opening van de haven, die op deze pagina staan afgedrukt, beschikbaar stelde. (Van onze verslaggever) Jing van de rivier, welke nog steeds .toeneemt, te kunnen tegengaan. De regelingen, welke terzake in Duits land zijn of worden gesteld aan het bedrijfsleven en welke beogen de afvoer van schadelijke afvalstoffen op de Rijn te verminderen en zelfs geheel tegen te gaan, mogen hierbij ten voorbeeld worden gesteld. De Maas heeft via Amer, Hol lands Diep en Haringvliet een open verbinding met de zee gehad. Het blijft verwonderlijk dat deze ope ning op de zee geen grotere rol heeft gespeeld in het economisch leven van de provincie. Mogelijk moet de historisch-politieke ontwik keling van Brabant hiervan als de oorzaak worden gezien. De zo welkome Moerdijkbrug, die een belangrijke schakel is in het verkeer met het westen, is ander zijds een vernauwing van de ope ning naar zee door de doorvaart- hoogte voor schepen. Dit bezwaar wordt nu nog steeds sterk gevoeld door Verolme's Scheepswerf te Heusden. De afsluiting van Haring vliet en Volkerakdam zullen even- zovele blinden zijn, die dit „venster gen ook in de schoen- en lederin dustrie. Van 1950 tot 1960 kwam deze gang van zaken niet tot uiting in het totale beeld van de ontwik keling van de industriële werkge legenheid in de provincie door de bijzonder sterke groei van de per soneelsbezetting in andere bedrijfs takken, met name de metaalindus trie. In de groei van de werkgele genheid in de tot op heden expan sive sectoren, is echter een vertra ging opgetreden. Er zijn tekenen die er op wijzen dat rond 1962/1963 het bedrijfsleven is overgegaan tot arbeidsbesparende diepte-investerin gen, waardoor de voortzetting van de economische groei niet langer meer gepaard ging met een zo ster ke inschakeling van de factor ar beid als vroeger. De bouwnijverheid neemt 'n mid denpositie in tussen de twee eer der genoemde bedrijfstakken. Mo menteel is er een zekere overcapa citeit in deze bedrijfstak, maar daarnaast is er een groeiende be hoefte aan produkten van deze be drijfstak. De beroepsbevolking groeit nog Met een druk op de knop opent Prins Bernhard de sluisdeuren van de haven van Waalwijk. Naast hem bur gemeester J. Teijssen en de Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant, dr. C. Kortmann. Op de achter grond de heer Jud. Timmermans, voorzitter van de Kamer van Koophandel. drie kostbare projekten gereedge komen. Objekten die van belang kunnen zijn voor de ontwikkeling van de gemeenten, de streek, de provincie en zelfs de nationale eco nomie". Mr. van Zwieten was Prins Bern hard dankbaar dat hij de havens wilde openen. „U ijvert voor de be langen voor handel en nijverheid in ons land. Hierdoor levert u een be langrijke bijdrage aan de toeneming van de welvaart in ons land. Uw komst stellen wij dan ook op hoge prijs'.', aldus burgemeester v. Zwie ten. „De Maas de „groene ri vier" heeft in het leven van de provincie altijd een bijzonder grote rol gespeeld. In de loop dei- eeuwen is de Maas van erfvijand tot bondgenoot van Brabant ge worden", zosprak de Commissa ris van de Koningin in Noord- Brabant, dr. C. Kortmann. „De Maas is van oudsher een staatkundige grens geweest tus sen de noordelijke en zuidelijke Nederlanden. Ook militair is deze rivier belangrijk geweest. In dit verband valt te wijzen op de vestigingstadjes Grave, Heus den, Willemstad, terwijl ook Woudrichem moet worden ge noemd, dat gelegen is op 't punt waar vroeger de Maas en de Waal tezamen kwamen. Ook in de wereldoorlog 19A0-'4.5 vorm de de Maas een belangrijke scheiding tussen het in het zui den bevrijde gebied en het noor delijke nog bezette gebied. De Maas, welke in Frankrijk haar oorsprong vindt, heeft een parallel le loop met de slagader van het West-Europese economische leven, de Rijn. Met deze rivier heeft de Maas, waarschijnlijk op het einde van de 13e eeuw een noodlottige verbinding gekregen, waardoor ho ge waterstanden van lange duur ontstonden, omdat al 't water langs Dordrecht naar zee moest stromen. Ter bescherming tegen de water overlast werd de bedijking uitge voerd. In deze tijd moet ook de Beerse Overlaat zijn ontstaan, wel ke eeuwenlang een ernstig nadeel is geweest voor de landbouw in Maasland. Bovendien zijn er vele dijkdoorbraken geweest. Vermel denswaard zijn die van 1920 en die van 1926, welke ramp van 1920 in omvang en schade nog overtrof. Uit eindelijk heeft dit ertoe geleid dat de Maas werd verbeterd om hoge waterstanden te voorkomen en werd de Beerse Overlaat gedicht (1942), waardoor aan meer dan 4% eeuw durende wateroverlast in dit gedeelte van Brabant een einde kwam. Het monument nabij Cuyk herinnert hieraan. De vele plassen en wielen in het landschap van de Maas en de kronkelende dijken zijn voorts evenzovele herinneringen aan de ellende van dijkdoorbraken. Nu zijn deze fraaie gebieden van groot belang voor recreatie en toerisme. De normalisatie van de Maas, waarmede in de 20er jaren werd begonnen, heeft de bevaarbaarheid in de rivier sterk vergroot. In de binnenscheepvaart is de rivier een grote rol gaan spelen, o.a. als trans- portweg voor de kolen uit Limburg. De aanleg van 't Maas-Waalkanaal, dat een directe verbinding met de Rijn gaf (en dat nabij het industri eel goed ontwikkeld Nijmegen), heeft de betekenis van de Maas als transportweg vergroot. De Maas is de voornaamste leve rancier van de drinkwaterspaarbek kens in de Biesbosch. Het is te ho pen dat er regels van internationaal recht zullen komen om de vervui- Begroeting bij de helicopter. Prins Bernhard in gesprek met dr. C. Kortmann en burgemeester J. Teijssen. Achter de Prins zijn adjudant, Itn.-kolonel H. Holthuys en zijn privé-secretaris de heer E. Vernède. Daarnaast de beide piloten van de helicopters. Burgemeester Teijssen nodigt de Prins uit aan boord van de Zilver meeuw. Op de achtergrond de talloze schoolkinderen die de Prins met vlaggetjes toewuifden. op de zee" afsluiten. Nu zijn er, te rekenen van het westen af, ontwik kelingen gaande, die verwachtingen wekken, dat de Maas in het econo misch leven van de provincie een grotere rol gaat vervullen. Gedoeld wordt hier op de activiteiten aan Dintelmond, de Roode Vaart en de Dongemond. Bij deze ontwikkelin gen zijn dan nu de drie havens ge komen, welke Z.K.H. Prins Bern hard heden heeft geopend. Na 1944 ontstond in Noord-Bra bant, evenals elders in Nederland de noodzaak tot industrialisatie we gens de groeiende bevolking en het afnemen van het aantal arbeids plaatsen in de landbouw. Noord- Brabant is hierin aanvankelijk goed geslaagd. Tussen 1950 en 1960 werd 1/3 deel van de totale in Nederland gecrëerde industriële arbeidsplaat sen in Brabant gerealiseerd. Nu zijn er ernstige tekenen van stagnatie en teruggang. De moeilijkheden in de textielnijverheid zijn overbe kend. Dezelfde moeilijkheden drei- voortdurend. De dalende cijfers van de beroepsbevolking hebben nog jjeen effect op de zich op de ar beidsmarkt meldende beroepsbevol king. Deze groei is voor de eerst komende jaren op rond 10.000 ar beidsplaatsen per jaar voor mannen te stellen. Neemt men hierbij in aanmerking dat in de groei van het aantal industriële arbeidsplaatsen in de laatste jaren een vertraging is opgetreden, zelfs een negatieve groei is geconstateerd, dan heeft men het probleem vein de Brabant se werkgelegenheid in volle om vang voor zich. Het goederenvervoer is nog steeds van grote betekenis. Wel nam het wegtransport sneller toe dan het watertransport, maar dit laatste is eveneens in absolute zin nog toege nomen. Het binnenschip speelt nog steeds een belangrijke rol in het transport over grote afstanden en bij het massavervoer.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1