waaLwrjkse en LangstRaatse couRant Als woongemeente is Drunen bijzonder aantrekkelijk l Nieuwe Spnrttoto biedt deelnemers meer kans op aantrekkelijke prijs Verkeersmiddel voor goedkoop transport op korte afstanden Langstraatweg bijna gereed 390 WONINGEN IN AANBOUW MAXIMUM EERSTE PRIJS NU HALF MILJOEN OE EUROPESE LUCHT8US A-3D0 Stichting woning bouw Drunen ontwikkelt veel aktiviteiten Luxe woningen Doorstroming Plannen Bijna volgebouwd Voor modern mas saal luchtverkeer Toeristen en vracht 6000 passagiers per dag Nederland NATO en de Sporttotalisator voert reclame-aktie Grammofoonplaten Voortaan 4 prijzen Voor de clubs Volkskrant en Parool samen Inkomen standers 70% midden- steeg met MAANDAG 24 JUNI 1968 89e JAARGANG No. 51 Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p week (0,30+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,32 p. mnd. 1,30 10 ct. inc.k.) 1,40 p. kwrt. (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75 p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN (Van onze verslaggever) DRUNEN - Als woongemeente is Drunen bijzonder aantrekkelijk. Dat blijkt overduidelijk uit de aanvragen voor vestigingsvergunningen. Veel mensen die niet aan Drunen gebonden zijn, kiezen juist deze gemeente als woonplaats. Wat daar de reden van is, Drunen heeft moderne woon wijken met aantrekkelijke woningen, zowel voor de verkoop als de ver huur. De nieuwe uitbreidingsplannen zijn ruim van opzet met veel groen- Momenteel zijn er in de gemeente 390 woningen in aanbouw. Hieron der vallen woningwetwoningen, pre miewoningen en koop-premiewonin gen. Er is dus een ruime keus in een bepaald woningtype", zo verteld ons de heer P. J. Elshout, gemeentesecre taris en tevens secretaris van de Stichting Woningbouw Drunen. Deze stichting is vorig jaar onder leiding van burgemeester mr H. Stieger op gericht. Sindsdien zijn er al enkele belangrijke objecten ontwikkeld ter wijl andere in voorbereiding zijn. Het was in 1955 toen de laatste woningwetwoningen in Drunen wer den gebouwd. In de daaropvolgende jaren was er geen ruimte voor, omdat Drunen samen met de gemeente Loon op Zand en Heusden de woningwet woningen bouwt, en deze twee laat ste gemeenten in die jaren aan bod kwamen. Vorig jaar vlotte het weer beter. Het tweede complex van de bouwstroom was voor Drunen en dit resulteerde in de bouw van 116 wo ningwetwoningen in het plan Ven nen-Oost. Nog dit jaar komt een ge deelte (ongeveer 60) van dit complex, dat bouwbedrijf Pepping uit Kaats heuvel bouwt gereed. Woningwetwoningen zijn in Dru nen harde noodzaak. Op de lijst van woningzoekenden komen 400 per sonen voor. Hoewel een gedeelte hiervan geen accute nood is en velen zich als voorzorgsmaatregel laten inschrijven, heeft verreweg 't groot ste gedeelte van de woningzoeken den belangstelling voor een woning wetwoning. De huurprijzen hiervan zijn uiteraard aanmerkelijk lager dan die van de premiewoningen. Als dit projekt is uitgevoerd, is het eerste gedeelte van Vennen- Oost gereed. De gemeente is dan ook al bezig met het bouwrijp ma ken van het meer noordelijk gele gen gedeelte van dit uitbreidings plan. Vennen-Oost (een historische naam) is gelegen tussen Torenstraat en Grotestraat. Het gedeelte dat het dichtst tegen de Duinen en Heidijk grenst, is zo goed als volgebouwd. De eerste aktiviteit van de Stich ting Woningbouw Drunen was de bouw van 132 luxe premiewoningen in het plan Braken-West, het ge deelte dat begrensd wordt door Gro- testraat-Kastanjelaan-Stationsstraat en de nieuwe Langstraatweg en Spoorlijn. Deze woningen zijn van het zgn. „Z-kamertype", waar door kijk onmogelijk is, terwijl in de ka mer al een soort separatie tussen eten en wonen aanwezig is. Hier door zijn ook leuke inrichtingsmo gelijkheden ontstaan. Alle wonin gen zijn voorzien van individuele gasverwarming en centraal antenne systeem. Twee blokjes van ieder 6 woningen zijn reeeds bewoond. Tot november levert Bouwbedrijf Pep ping iedere week een blok van 6 woningen op. Hoewel men in eerste instantie nogal wat huiverig was voor deze woning en nog vóór de bouw de vraag rees: krijgen we de woningen wel verhuurd, blijkt dit achteraf enorm mee te vallen. Praktisch alle woningen zijn al verhuurd. De be drijven speelden hierbij ook een rol De nieuwe woningen van de Stichting Woningbouw Drunen. Een ge deelte hiervan is, zoals de bovenste foto toont, al bewoond. door enkele groepen woningen af te nemen. Behalve van de zijde van de Drunense bevolking, bestaat er ook van buitenaf veel belangstel ling voor deze 132 woningen. In het plan Braken-West wor den door particuliere onderne mingen nog 39 premiewoningen gebouwd, die voor de verkoop bestemd zijn. Bij B. en W. en het Stedebouwkundig Adviesbureau is momenteel de afsluiting van (van onze verslaggever) WAALWIJK - Als de nieuwe voetbalcompetitie in austus a.s. weer gaat draaien, maakt Nederland ook kennis met een in een nieuw jasje ge stoken sporttoto, die zowel voor de deelnemers als de clubs voordelen biedt. Zo is de eerste prijs niet meer aan een maximum van één ton, maar van een half miljoen gulden geboden. Om de mogelijkheden van de Sporttoto meer onder de aandacht van „poolend" Nederland te brengen, voert de Stichting Nederlandse Sporttotalisator een grote reclame-cam pagne. voorzieningen. Wat voor velen het aantrekkelijkste is. Drunen is ideaal gelegen in de dichte nabijheid van bos, duin en water. Verder is er een snelle verbinding - als in augustus de nieuwe Langstraatweg klaar is - met Waalwijk en Den Bosch. Het gemeentebestuur begrijpt haar taak. Drunen moet aantrekkelijk blijven, wat betekent dat men steeds alle voor zieningen zal moeten treffen die nodig zijn. Hiertoe behoort ook de wo ningbouw, die het laatste jaar in Drunen een enorme vlucht heeft genomen. nog 56 premiewoningen bouwen. Verder wordt hier op korte termijn nog met de bouw van 47 koopwo ningen begonnen. Dan zijn de mo gelijkheden in dit gedeelte van het plan bijna uitgeput en moet aan de noord-zijde worden begonnen. Voor het bouwrijp maken hiervan heeft de raad onlangs een krediet be schikbaar gesteld. Met het gereedkomen van 390 woningen in het vooruitzicht, staat Drunen er beslist niet ongunstig voor. „We zijn er nog niet. Vooral aan woningwetwoningen blijft een grote behoefte bestaan. Ook wil de doorstroming nog niet zo goed luk ken. Toch stelt de gemeente een eenmalige vergoeding van 600, beschikbaar voor de gezinnen die «en woningwetwoning willen ver laten en hun intrek in een premie woning willen nemen. Als er volop keuze-mogelijkheden blijven, zullen wel meer huurders een riantere wo ning willen", is de gedachte van de heer Elshout. Het woningpatroon moet breed geschakeerd zijn. Het is dan ook niet onmogelijk dat de Stichting Woningbouw Drunen in de toe komst nog riantere woningen gaat bouwen. De vraag hiernaar zal altijd blijven bestaan. Ook loopt men met de gedachte US bejaardenwoningen te bouwen in de direkte omgeving van het huidige complex. Omdat in de toekomst het contingent woning wetwoningen voor Drunen waar schijnlijk gering is, zou ook hier wel eens een taak voor de Stich ting kunnen liggen. Mede door al deze bouw aktiviteit en blijft Dru nen een aantrekkelijke woonge meente. Er wordt momenteel gewerkt aan de ontwikkeling van een Europese luchtbus, die aangeduid wordt als de A-300. Het propect wordt door drie landen, te weten, Engeland, Frankrijk en West-Duitsland tot ontwikkeling gebracht. Fransen en Engelsen nemen er in deel, elk voor 3TA% en de Duitsers voor 25%. In de betiteling „Bus" vinden we de karakteristieke punten van dit lucht- vervoermiddel, namelijk dat het bedoeld is om een groot aantal mensen tegen een voordelige vervoersprijs over niet te grote afstanden te ver voeren, met de mogelijkheid dat men tussentijds uitstapt, precies zoals dat gebeurt met de autobussen; alleen zal de luchtbus van vliegveld naar vliegveld moeten gaan om zijn haltes aan te doen. deze nieuwbouwwijk in studie. De gedachten zijn hier in een vroeger stadium wel eens naar hoogbouw uitgegaan. Secretaris Elshout gelooft niet, dat dit een haalbare kaart is. De bouwaktiviteiten spelen zich dus in hoofdzaak in Braken-West en Vennen-Oost af. In dit laatste uit breidingsplan gaat ook de Stichting Het gaat hier om een vliegtuig met een capaciteit van 267 tot 298 passagiers, dat met een snelheid van ongeveer 1000 km. per uur vliegt en dat in staat is maximale afstan den van bijna 3000 kilometer in één ruk te overbruggen. Het toestel heeft een lengte van ongeveer 48 meter, een spanwijdte van 45 meter en een rompdoorsnede van onge veer 6 meter. Het toestel wordt zo gebouwd, dat het in staat is op be trekkelijk korte landingsbanen te starten en te landen, zodat het even tueel gebruik kan maken van 90% van de voor burgervliegverkeer opengestelde vliegvelden in Europa. Het vliegtuig wordt uitgerust met twee motoren en wel turbo-motoren RB 207-03 van Rolls Royce. Bij de gehele ontwikkeling van deze Europese luchtbus heeft men voortdurend rekening gehouden met een aantal zaken die zeer specifiek zijn voor dit type vliegtuig, te we ten lage transportkosten, slechts korte verblijven op de grond en dan dadelijk weer de lucht in, een lange levensduur, grote vliegveilig heid in verband met de hoge eisen die er aan het toestel zullen wor den gesteld en het grote aantal pas sagiers die het regelmatig zal moe ten vervoeren en voorts diende het geschikt te zijn om op zoveel mo gelijk vliegvelden in Europa te kun nen landen en opstijgen, opdat de bus op alle mogelijke lijnen zal kunnen worden gebruikt en daarbij denkt men natuurlijk zeer speciaal aan diverse toeristische routes. Bo vendien moet het toestel ook ge schikt zijn om als vrachtvliegtuig dienst te doen, om dit soort vlieg tuig goed economisch exploitabel te maken. De gedachte om een dergelijk vliegtuig in de vorm van een lucht bus te ontwikkelen, een vliegtuig met die speciale eigenschappen, vond zijn oorsprong in 't probleem dat men in de naaste toekomst gaat verwachten, namelijk dat van een sterk toegenomen massaal personen- en vrachtvervoer en wel speciaal op de korte, en middenafstanden. Toekomstberekeningen hebben aangetoond, dat men er rekening mee moet houden dat men reeds in 1978 op bepaalde trajecten een transportvolume van niet minder dan 6000 en meer passagiers per dag kan verwachten. Een dergelijke passagiersmassa is met de vliegtui gen zoals we die nu gebruiken be slist niet te vervoeren. Voor een dergelijk massaal vervoer heeft men vliegtuigen nodig die de merkwaar dige autobuseigenschappen bezitten, dus „luchtbussen", want een vlieg tuig levert slechts geld op, wanneer het in de lucht is, dus is het idee „bus" zo gek nog niet. Het vervoert passagiers in massa en staat slechts zo kort mogelijk op de grond om mensen in- en uit te laten stappen en dan gaat het weer verder. Een en ander vereist echter ook verandering op de grond en wel op de vliegvelden, opdat de luchtbus sen een minimum aan oponthoud krijgen. De toto nieuwe stijl was hard no dig, want als men het afgelopen toto-jaar overziet, dan springt dui delijk in het oog de dalende omzet ten opzichte van het seizoen 1966- 1967. Ondanks 2 speeldagen meer, haalde de Sporttoto vorig jaar een omzet van 38,8 miljoen tegen 39,3 het jaar daarvoor. De nieuwe toto moet de belangstelling weer aan wakkeren. Vandaar de grote recla me-campagne die het Sporttoto- b ure au voert. Alle sportverenigingen in Neder land hebben affiches ontvangen, vergezeld van een grammofoon plaat. waarop Frits van Turenhout (bekend van z'n uitslagen-program ma iedere zondagmiddag om half 5 op radio en tv) een duidelijke uit leg geeft. Bovendien wordt een ak- tie in de radio- en tv-bladen gehou den. Na het verschijnen van deze bladen moeten de toto-leiders van de Nederlandse sportverenigingen de abonnees gaan bezoeken. Waarom is de nieuwe Sporttoto voor het publiek veel interessanter geworden? Van de totale inleg is voortaan 45% aan prijzen beschik baar. Voorheen was dit 33%. De eerste prijs is niet meer aan het maximum van 100.000,gebon den. Er kunnen nu een half mil joen harde Nederlandse guldens worden uitbetaald. Ook het aantal prijen is verhoogd, van 3 naar 4. Dit betekent dat 1 kolom met 13, 12 of 11 goede uitslagen een prijs ople vert. Bovendien als men de eerste 8 uitslagen goed heeft ingevuld. Hierdoor kan het aantal prijswin naars zeker vier maal zo groot wor den, terwijl men individueel meer ontvangt. Ook kunnen meer kolom men worden ingevuld, namelijk 12 in plaats van 8. Tegenover dit alles staat een verhoging van het inleg- geld van 30 cent op 45 cent per ko lom. De toto-gelden zijn ook altijd voor de clubs van groot belang geweest. De inkomsten kunnen nu worden vergroot. De club toucheert per ko lom 7,5 cent, omdat de inleggelden van 30 cent op 45 ct. zijn gebracht. Verder ontvangt de club voor ieder formuler 15 cent (vroeger 10 cent) en voor iedere registratiekaart 25 cent. Tot op heden was hier voor de clubs niets aan te verdienen. (van onze verslaggever) DRUNEN De Langstraatweg nadert zijn voltooiing. Volgens mededelingen van de Provincia le Waterstaat gaat de weg in au gustus of september open. Dat betekent een uitstekende verbin ding van Waalwijk naar 's-Bosch en in de verre toekomst ook met Breda. De nieuwe Langstraatweg gaat langs Drunen en Vlijmen. Voor het grootste gedeelte loopt de weg vanaf Drunen parallel met de spoorlijn. De foto toont de aansluiting van het nieuwe weg gedeelte met de bestaande weg nabij de Baardwijkse brug. Op de achtergrond bij de Molen komt een afrit voor Drunen. Komende vanuit Drunen, bereikt men de provinciale weg via een oprit, die onder de brug door vanuit de Grotestraat te bereiken is. In de Stationsstraat in Drunen is een brug over de Langstraat weg gemaakt. Van hieruit kan men Elshout en Heusden berei ken. Een tweede af- en oprit is gemaakt nabij de Lips-fabrieken. Ook in Vlijmen zijn een tweetal op- en afritten. De nieuwe Langstraatweg zal een belangrijke verbetering be tekenen voor het verkeer vanuit Waalwijk naar Den Bosch. Als over enkele jaren ook het gedeel te van Waalwijk naar de Rijks weg BredaGorinchem goed be- reidbaar is gemaakt, beschikt de Langstraat over een goede ver bindingsweg tussen Den Bosch en Breda. De Nederlandse regering ziet geen kans de verzwaarde taak en verant woordelijkheid van de Nederlandse strijdkrachten in de NATO te ver lichten door meer geld beschikbaar te stellen. Integendeel, de verwach te financieel-economische ontwikke lingen in de eerstkomende jaren noodzaken tot verdere bezuinigin gen. Daarom zal voor de volgende periode nog sterker dan voorheen de energie en de financiële midde len op de hoofdtaken van de krijgs macht gericht moeten worden. Dit is de kern van de nota, waarin de regering haar defensiebeleid tot 1972 uiteenzet. De aandeelhouders van de N.V. de Volkskrant en de N.V. Het Pa rool hebben besloten tot een fusie van beide bedrijven. De twee onder nemingen worden samengebracht in een nieuwe vennootschap: Perscom binatie N.V. Uitgangspunt bij de fusie is. dat de dagbladen die erbij betrokken zijn, redactioneel volko men onafhankelijk blijven voortbe staan. Daartoe zijn waarborgen ge schapen in de opzet van de Pers combinatie. De Perscombinatie N.V. wordt 'n houdstermaatschappij, die alle aan delen in de Volkskrant en Het Pa rool bezit. Het geplaatste aandelen kapitaal van de nieuwe vennoot schap beloopt 10 miljoen gulden. In de jaren 1960 t/m 1964 is het gemiddelde netto-inkomen van de zelfstandige ondernemers in am bacht en detailhandel met rond 70 percent toegenomen van 8920 tot 15.160 gulden per jaar. Voor de bin nenvaart en het wegvervoer steeg het gemiddelde jaarinkomen met 87 percent van 8708 tot 16.24 gulden en in de horeca-sector verdubbelde het zelfs ruimschoots van 7083 tot 14.235 gulden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1