waaLwrjkse en LangstRaatse couRant
Als woongemeente is Drunen
bijzonder aantrekkelijk
l
Nieuwe Spnrttoto biedt deelnemers
meer kans op aantrekkelijke prijs
Verkeersmiddel voor goedkoop
transport op korte afstanden
Langstraatweg bijna gereed
390 WONINGEN IN AANBOUW
MAXIMUM EERSTE PRIJS NU HALF MILJOEN
OE EUROPESE LUCHT8US A-3D0
Stichting woning
bouw Drunen
ontwikkelt veel
aktiviteiten
Luxe woningen
Doorstroming
Plannen
Bijna volgebouwd
Voor modern mas
saal luchtverkeer
Toeristen en vracht
6000 passagiers
per dag
Nederland
NATO
en de
Sporttotalisator
voert reclame-aktie
Grammofoonplaten
Voortaan 4 prijzen
Voor de clubs
Volkskrant en
Parool samen
Inkomen
standers
70%
midden-
steeg met
MAANDAG 24 JUNI 1968 89e JAARGANG No. 51
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p week (0,30+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,32
p. mnd. 1,30 10 ct. inc.k.) 1,40
p. kwrt. (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75
p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
(Van onze verslaggever)
DRUNEN - Als woongemeente is Drunen bijzonder aantrekkelijk. Dat
blijkt overduidelijk uit de aanvragen voor vestigingsvergunningen. Veel
mensen die niet aan Drunen gebonden zijn, kiezen juist deze gemeente
als woonplaats. Wat daar de reden van is, Drunen heeft moderne woon
wijken met aantrekkelijke woningen, zowel voor de verkoop als de ver
huur. De nieuwe uitbreidingsplannen zijn ruim van opzet met veel groen-
Momenteel zijn er in de gemeente
390 woningen in aanbouw. Hieron
der vallen woningwetwoningen, pre
miewoningen en koop-premiewonin
gen. Er is dus een ruime keus in een
bepaald woningtype", zo verteld ons
de heer P. J. Elshout, gemeentesecre
taris en tevens secretaris van de
Stichting Woningbouw Drunen. Deze
stichting is vorig jaar onder leiding
van burgemeester mr H. Stieger op
gericht. Sindsdien zijn er al enkele
belangrijke objecten ontwikkeld ter
wijl andere in voorbereiding zijn.
Het was in 1955 toen de laatste
woningwetwoningen in Drunen wer
den gebouwd. In de daaropvolgende
jaren was er geen ruimte voor, omdat
Drunen samen met de gemeente Loon
op Zand en Heusden de woningwet
woningen bouwt, en deze twee laat
ste gemeenten in die jaren aan bod
kwamen. Vorig jaar vlotte het weer
beter. Het tweede complex van de
bouwstroom was voor Drunen en dit
resulteerde in de bouw van 116 wo
ningwetwoningen in het plan Ven
nen-Oost. Nog dit jaar komt een ge
deelte (ongeveer 60) van dit complex,
dat bouwbedrijf Pepping uit Kaats
heuvel bouwt gereed.
Woningwetwoningen zijn in Dru
nen harde noodzaak. Op de lijst van
woningzoekenden komen 400 per
sonen voor. Hoewel een gedeelte
hiervan geen accute nood is en velen
zich als voorzorgsmaatregel laten
inschrijven, heeft verreweg 't groot
ste gedeelte van de woningzoeken
den belangstelling voor een woning
wetwoning. De huurprijzen hiervan
zijn uiteraard aanmerkelijk lager
dan die van de premiewoningen.
Als dit projekt is uitgevoerd, is
het eerste gedeelte van Vennen-
Oost gereed. De gemeente is dan
ook al bezig met het bouwrijp ma
ken van het meer noordelijk gele
gen gedeelte van dit uitbreidings
plan. Vennen-Oost (een historische
naam) is gelegen tussen Torenstraat
en Grotestraat. Het gedeelte dat het
dichtst tegen de Duinen en Heidijk
grenst, is zo goed als volgebouwd.
De eerste aktiviteit van de Stich
ting Woningbouw Drunen was de
bouw van 132 luxe premiewoningen
in het plan Braken-West, het ge
deelte dat begrensd wordt door Gro-
testraat-Kastanjelaan-Stationsstraat
en de nieuwe Langstraatweg en
Spoorlijn. Deze woningen zijn van
het zgn. „Z-kamertype", waar door
kijk onmogelijk is, terwijl in de ka
mer al een soort separatie tussen
eten en wonen aanwezig is. Hier
door zijn ook leuke inrichtingsmo
gelijkheden ontstaan. Alle wonin
gen zijn voorzien van individuele
gasverwarming en centraal antenne
systeem. Twee blokjes van ieder 6
woningen zijn reeeds bewoond. Tot
november levert Bouwbedrijf Pep
ping iedere week een blok van 6
woningen op.
Hoewel men in eerste instantie
nogal wat huiverig was voor deze
woning en nog vóór de bouw de
vraag rees: krijgen we de woningen
wel verhuurd, blijkt dit achteraf
enorm mee te vallen. Praktisch alle
woningen zijn al verhuurd. De be
drijven speelden hierbij ook een rol
De nieuwe woningen van de Stichting Woningbouw Drunen. Een ge
deelte hiervan is, zoals de bovenste foto toont, al bewoond.
door enkele groepen woningen af
te nemen. Behalve van de zijde van
de Drunense bevolking, bestaat er
ook van buitenaf veel belangstel
ling voor deze 132 woningen.
In het plan Braken-West wor
den door particuliere onderne
mingen nog 39 premiewoningen
gebouwd, die voor de verkoop
bestemd zijn. Bij B. en W. en het
Stedebouwkundig Adviesbureau
is momenteel de afsluiting van
(van onze verslaggever)
WAALWIJK - Als de nieuwe voetbalcompetitie in austus a.s. weer gaat
draaien, maakt Nederland ook kennis met een in een nieuw jasje ge
stoken sporttoto, die zowel voor de deelnemers als de clubs voordelen
biedt. Zo is de eerste prijs niet meer aan een maximum van één ton,
maar van een half miljoen gulden geboden. Om de mogelijkheden van de
Sporttoto meer onder de aandacht van „poolend" Nederland te brengen,
voert de Stichting Nederlandse Sporttotalisator een grote reclame-cam
pagne.
voorzieningen. Wat voor velen het aantrekkelijkste is. Drunen is ideaal
gelegen in de dichte nabijheid van bos, duin en water. Verder is er een
snelle verbinding - als in augustus de nieuwe Langstraatweg klaar is -
met Waalwijk en Den Bosch. Het gemeentebestuur begrijpt haar taak.
Drunen moet aantrekkelijk blijven, wat betekent dat men steeds alle voor
zieningen zal moeten treffen die nodig zijn. Hiertoe behoort ook de wo
ningbouw, die het laatste jaar in Drunen een enorme vlucht heeft genomen.
nog 56 premiewoningen bouwen.
Verder wordt hier op korte termijn
nog met de bouw van 47 koopwo
ningen begonnen. Dan zijn de mo
gelijkheden in dit gedeelte van het
plan bijna uitgeput en moet aan de
noord-zijde worden begonnen. Voor
het bouwrijp maken hiervan heeft
de raad onlangs een krediet be
schikbaar gesteld.
Met het gereedkomen van 390
woningen in het vooruitzicht, staat
Drunen er beslist niet ongunstig
voor. „We zijn er nog niet. Vooral
aan woningwetwoningen blijft een
grote behoefte bestaan. Ook wil de
doorstroming nog niet zo goed luk
ken. Toch stelt de gemeente een
eenmalige vergoeding van 600,
beschikbaar voor de gezinnen die
«en woningwetwoning willen ver
laten en hun intrek in een premie
woning willen nemen. Als er volop
keuze-mogelijkheden blijven, zullen
wel meer huurders een riantere wo
ning willen", is de gedachte van de
heer Elshout.
Het woningpatroon moet breed
geschakeerd zijn. Het is dan ook
niet onmogelijk dat de Stichting
Woningbouw Drunen in de toe
komst nog riantere woningen
gaat bouwen. De vraag hiernaar
zal altijd blijven bestaan. Ook
loopt men met de gedachte US
bejaardenwoningen te bouwen
in de direkte omgeving van het
huidige complex. Omdat in de
toekomst het contingent woning
wetwoningen voor Drunen waar
schijnlijk gering is, zou ook hier
wel eens een taak voor de Stich
ting kunnen liggen. Mede door al
deze bouw aktiviteit en blijft Dru
nen een aantrekkelijke woonge
meente.
Er wordt momenteel gewerkt aan de ontwikkeling van een Europese
luchtbus, die aangeduid wordt als de A-300. Het propect wordt door drie
landen, te weten, Engeland, Frankrijk en West-Duitsland tot ontwikkeling
gebracht. Fransen en Engelsen nemen er in deel, elk voor 3TA% en de
Duitsers voor 25%.
In de betiteling „Bus" vinden we de karakteristieke punten van dit lucht-
vervoermiddel, namelijk dat het bedoeld is om een groot aantal mensen
tegen een voordelige vervoersprijs over niet te grote afstanden te ver
voeren, met de mogelijkheid dat men tussentijds uitstapt, precies zoals dat
gebeurt met de autobussen; alleen zal de luchtbus van vliegveld naar
vliegveld moeten gaan om zijn haltes aan te doen.
deze nieuwbouwwijk in studie.
De gedachten zijn hier in een
vroeger stadium wel eens naar
hoogbouw uitgegaan. Secretaris
Elshout gelooft niet, dat dit een
haalbare kaart is.
De bouwaktiviteiten spelen zich
dus in hoofdzaak in Braken-West en
Vennen-Oost af. In dit laatste uit
breidingsplan gaat ook de Stichting
Het gaat hier om een vliegtuig
met een capaciteit van 267 tot 298
passagiers, dat met een snelheid van
ongeveer 1000 km. per uur vliegt
en dat in staat is maximale afstan
den van bijna 3000 kilometer in één
ruk te overbruggen. Het toestel
heeft een lengte van ongeveer 48
meter, een spanwijdte van 45 meter
en een rompdoorsnede van onge
veer 6 meter. Het toestel wordt zo
gebouwd, dat het in staat is op be
trekkelijk korte landingsbanen te
starten en te landen, zodat het even
tueel gebruik kan maken van 90%
van de voor burgervliegverkeer
opengestelde vliegvelden in Europa.
Het vliegtuig wordt uitgerust met
twee motoren en wel turbo-motoren
RB 207-03 van Rolls Royce.
Bij de gehele ontwikkeling van
deze Europese luchtbus heeft men
voortdurend rekening gehouden met
een aantal zaken die zeer specifiek
zijn voor dit type vliegtuig, te we
ten lage transportkosten, slechts
korte verblijven op de grond en
dan dadelijk weer de lucht in, een
lange levensduur, grote vliegveilig
heid in verband met de hoge eisen
die er aan het toestel zullen wor
den gesteld en het grote aantal pas
sagiers die het regelmatig zal moe
ten vervoeren en voorts diende het
geschikt te zijn om op zoveel mo
gelijk vliegvelden in Europa te kun
nen landen en opstijgen, opdat de
bus op alle mogelijke lijnen zal
kunnen worden gebruikt en daarbij
denkt men natuurlijk zeer speciaal
aan diverse toeristische routes. Bo
vendien moet het toestel ook ge
schikt zijn om als vrachtvliegtuig
dienst te doen, om dit soort vlieg
tuig goed economisch exploitabel te
maken.
De gedachte om een dergelijk
vliegtuig in de vorm van een lucht
bus te ontwikkelen, een vliegtuig
met die speciale eigenschappen,
vond zijn oorsprong in 't probleem
dat men in de naaste toekomst gaat
verwachten, namelijk dat van een
sterk toegenomen massaal personen-
en vrachtvervoer en wel speciaal op
de korte, en middenafstanden.
Toekomstberekeningen hebben
aangetoond, dat men er rekening
mee moet houden dat men reeds in
1978 op bepaalde trajecten een
transportvolume van niet minder
dan 6000 en meer passagiers per dag
kan verwachten. Een dergelijke
passagiersmassa is met de vliegtui
gen zoals we die nu gebruiken be
slist niet te vervoeren. Voor een
dergelijk massaal vervoer heeft men
vliegtuigen nodig die de merkwaar
dige autobuseigenschappen bezitten,
dus „luchtbussen", want een vlieg
tuig levert slechts geld op, wanneer
het in de lucht is, dus is het idee
„bus" zo gek nog niet. Het vervoert
passagiers in massa en staat slechts
zo kort mogelijk op de grond om
mensen in- en uit te laten stappen
en dan gaat het weer verder.
Een en ander vereist echter ook
verandering op de grond en wel op
de vliegvelden, opdat de luchtbus
sen een minimum aan oponthoud
krijgen.
De toto nieuwe stijl was hard no
dig, want als men het afgelopen
toto-jaar overziet, dan springt dui
delijk in het oog de dalende omzet
ten opzichte van het seizoen 1966-
1967. Ondanks 2 speeldagen meer,
haalde de Sporttoto vorig jaar een
omzet van 38,8 miljoen tegen 39,3
het jaar daarvoor. De nieuwe toto
moet de belangstelling weer aan
wakkeren. Vandaar de grote recla
me-campagne die het Sporttoto-
b ure au voert.
Alle sportverenigingen in Neder
land hebben affiches ontvangen,
vergezeld van een grammofoon
plaat. waarop Frits van Turenhout
(bekend van z'n uitslagen-program
ma iedere zondagmiddag om half 5
op radio en tv) een duidelijke uit
leg geeft. Bovendien wordt een ak-
tie in de radio- en tv-bladen gehou
den. Na het verschijnen van deze
bladen moeten de toto-leiders van
de Nederlandse sportverenigingen
de abonnees gaan bezoeken.
Waarom is de nieuwe Sporttoto
voor het publiek veel interessanter
geworden? Van de totale inleg is
voortaan 45% aan prijzen beschik
baar. Voorheen was dit 33%. De
eerste prijs is niet meer aan het
maximum van 100.000,gebon
den. Er kunnen nu een half mil
joen harde Nederlandse guldens
worden uitbetaald. Ook het aantal
prijen is verhoogd, van 3 naar 4. Dit
betekent dat 1 kolom met 13, 12 of
11 goede uitslagen een prijs ople
vert. Bovendien als men de eerste
8 uitslagen goed heeft ingevuld.
Hierdoor kan het aantal prijswin
naars zeker vier maal zo groot wor
den, terwijl men individueel meer
ontvangt. Ook kunnen meer kolom
men worden ingevuld, namelijk 12
in plaats van 8. Tegenover dit alles
staat een verhoging van het inleg-
geld van 30 cent op 45 cent per ko
lom.
De toto-gelden zijn ook altijd voor
de clubs van groot belang geweest.
De inkomsten kunnen nu worden
vergroot. De club toucheert per ko
lom 7,5 cent, omdat de inleggelden
van 30 cent op 45 ct. zijn gebracht.
Verder ontvangt de club voor ieder
formuler 15 cent (vroeger 10 cent)
en voor iedere registratiekaart 25
cent. Tot op heden was hier voor de
clubs niets aan te verdienen.
(van onze verslaggever)
DRUNEN De Langstraatweg
nadert zijn voltooiing. Volgens
mededelingen van de Provincia
le Waterstaat gaat de weg in au
gustus of september open. Dat
betekent een uitstekende verbin
ding van Waalwijk naar 's-Bosch
en in de verre toekomst ook met
Breda.
De nieuwe Langstraatweg gaat
langs Drunen en Vlijmen. Voor
het grootste gedeelte loopt de
weg vanaf Drunen parallel met
de spoorlijn. De foto toont de
aansluiting van het nieuwe weg
gedeelte met de bestaande weg
nabij de Baardwijkse brug. Op de
achtergrond bij de Molen komt
een afrit voor Drunen. Komende
vanuit Drunen, bereikt men de
provinciale weg via een oprit, die
onder de brug door vanuit de
Grotestraat te bereiken is.
In de Stationsstraat in Drunen
is een brug over de Langstraat
weg gemaakt. Van hieruit kan
men Elshout en Heusden berei
ken. Een tweede af- en oprit is
gemaakt nabij de Lips-fabrieken.
Ook in Vlijmen zijn een tweetal
op- en afritten.
De nieuwe Langstraatweg zal
een belangrijke verbetering be
tekenen voor het verkeer vanuit
Waalwijk naar Den Bosch. Als
over enkele jaren ook het gedeel
te van Waalwijk naar de Rijks
weg BredaGorinchem goed be-
reidbaar is gemaakt, beschikt de
Langstraat over een goede ver
bindingsweg tussen Den Bosch
en Breda.
De Nederlandse regering ziet geen
kans de verzwaarde taak en verant
woordelijkheid van de Nederlandse
strijdkrachten in de NATO te ver
lichten door meer geld beschikbaar
te stellen. Integendeel, de verwach
te financieel-economische ontwikke
lingen in de eerstkomende jaren
noodzaken tot verdere bezuinigin
gen. Daarom zal voor de volgende
periode nog sterker dan voorheen
de energie en de financiële midde
len op de hoofdtaken van de krijgs
macht gericht moeten worden. Dit
is de kern van de nota, waarin de
regering haar defensiebeleid tot
1972 uiteenzet.
De aandeelhouders van de N.V.
de Volkskrant en de N.V. Het Pa
rool hebben besloten tot een fusie
van beide bedrijven. De twee onder
nemingen worden samengebracht in
een nieuwe vennootschap: Perscom
binatie N.V. Uitgangspunt bij de
fusie is. dat de dagbladen die erbij
betrokken zijn, redactioneel volko
men onafhankelijk blijven voortbe
staan. Daartoe zijn waarborgen ge
schapen in de opzet van de Pers
combinatie.
De Perscombinatie N.V. wordt 'n
houdstermaatschappij, die alle aan
delen in de Volkskrant en Het Pa
rool bezit. Het geplaatste aandelen
kapitaal van de nieuwe vennoot
schap beloopt 10 miljoen gulden.
In de jaren 1960 t/m 1964 is het
gemiddelde netto-inkomen van de
zelfstandige ondernemers in am
bacht en detailhandel met rond 70
percent toegenomen van 8920 tot
15.160 gulden per jaar. Voor de bin
nenvaart en het wegvervoer steeg
het gemiddelde jaarinkomen met 87
percent van 8708 tot 16.24 gulden en
in de horeca-sector verdubbelde het
zelfs ruimschoots van 7083 tot 14.235
gulden.