waAlvvijkse en LanQstRaatse couRant
Vakschool-nieuwe-stijl draagt bij
aan groei schoen- en lederindustrie
De mammoetwet treedt op
1 augustus in werking
GEMEENTEBESTUUR DOET BEROEP OP DE OUDERS
NIEUWE ONDERWIJSPERIODE
VOOR NEDERLAND
A. de Kort
nam afscheid als
raadslid
Taak voor ouders
Modehuis Van Dijk
Afscheid
Ervaring
16 Geslaagden
ontvingen diploma
Bedrijfsleven
Onderwijswereld
Experimenten rede
lijk uitgevallen
Ministerie van
onderwijs bestaat
halve eeuw
Schooltypen
Mogelijkheden
Mr. J. W. van Son
- oud-Waalwijker -
naar Ambassade
van Lagos
MAANDAG 1 JULI 1968 g9e JAARGANG No. 53
De tcho VAD het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002"
Abonnement
p week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32
P mnd. (1,30+10 ct. inc.k.) 1,40
p.kwrt. (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75
p kwrt. p. post 4,25 by girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO'
Waterpartijen aan Blnemenoordplein
in Waalwijk warden beveiligd
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - De waterpartijen in Waalwijk worden zo snel mogelijk
beveiligd. Dit is het resultaat geweest van de aktie die de heer J. C. A.
Slaats voert, om de ongelukken bij deze grachten te voorkomen. In de
donderdagavond gehouden raadsvergadering ging het gemeentebestuur uit
voerig op deze beveiliging in, tot tevredenheid van de raadsleden die een
afdoende beveiliging toejuichen. Unaniem was men echter ook van mening,
dat hier ook een taak bij de ouders ligt. Het gemeentebestuur doet een
dringend beroep op alle ouders om hun kinderen toch vooral op het grote
gevaar van het spelen bij deze waterpartijen te wijzen. In de vergadering
werd verder afscheid genomen van de heer A. de Kort, die een funktie
in het buitenland heeft aanvaard. De heer A. Pullens komt de gelederen
van de Katholieke Unie versterken. De overige agendapunten leverden
weinig problemen op.
Na de contacten die er met de heer
Slaats geweest zijn hebben b. en w.
besloten om bijwijze van proef 'enige
waterpartijen in het plan Bloemenoord
van een afrastering te voorzien. De
kosten hiervan (ruim 14.000, -
kunnen worden bestreden uit de post
onderhoud en schoonhouden van de
waterlopen. De heer Van Seters wees
er op dat zijn fraktie al meer op het
gevaar van deze waterpartijen had ge
wezen. Beveilig niet alleen deze par
tijen, maar ook de andere grachten',
ivas de suggestie van de heer Van Se-
ters. Ook de heren Louwerse, Meijs,
Brouwer en Smits waren het hier mee
eens.
Alle partijen beveiligen zou een
kostbare geschiedenis worden. Wet
houder M. van Eijl vreesde dat hier
een bedrag van bijna f 400.000, -
mee gemoeid zou zijn. „Het gemeen
tebestuur wil de waterpartijen die het
meeste gevaar opleveren voor spelen
de kinderen gaan beschermen. Door
op deze manier te werken kunnen de
onkosten uit de post onderhoud wor
den betaald en behoeft geen extra kre
diet gevraagd te worden. Dit is de
snelste methode van handelen.
Er zullen op een afstand van 1.20-
1.50 meter van de kant een serie pa
len worden geslagen, waartussen dan
groen harmonicagaas wordt gespan
nen met een hoogte van 60 cm. On
der de palen komt een rij tegels, om
maaien mogelijk te maken. Beveiligd
wordt de grote gracht op het Bloe-
menoordplein, die loopt tot de Bur
gemeester Moonenschool. Ook de 2
grachten die ten oosten van het Bloe-
menoordplein lopen worden van een
afrastering voorzien. Naar aanleiding
van opmerkingen van de heer Van
Mosselveld zei wethouder Van Eijl
ook de mogelijkheid te willen bekij
ken om de gracht aan de Teisterbant-
laan in Baardwijk te beveiligen.
Dringend beroep deed de wethou
der op alle ouders, om hun kinde
ren op het grote gevaar te wijzen van
de waterpartijen. De heer Van Eijl
vreesde dat de grotere jeugd de be
scherming wel eens kon gaan vernie
len. Ook hiervoor deed hij een beroep
op de verantwoordelijkheid van alle
Waalwijkers om de jeugd van deze
vernielingen af te houden. „De be
volking denkt vaak dat het gemeente
bestuur deze grachten aanlegt als
verfraaiing van de woonwijken. Het
is dringende noodzaak, dat de water
partijen er zijn, omdat anders de wa
terkering in gevaar komt", aldus de
heer Van Eijl. De heer Van Loon
deed de suggestie om een visverbod
in te stellen. Het merendeel van de
ïaad voelde daar weinig voor. Door
het gemeentebestuur zal ook de mo
gelijkheid worden bekeken om de ta
luds te verhogen. De heer Smits had
hierop gewezen.
De voormalige openbare lagere
school aan de Stationsstraat wordt
gesloopt. Het grootste gedeelte van
de vrijkomende grond wordt verkocht
aan het Modehuis Van Dijk dat de
zaak aan de Stationsstraat belang
rijk gaat uitbreiden. Dit initiatief
werd door alle raadsleden toegejuicht
Burgemeester Teijssen deelde nog
mee, dat er naast de nieuwbouw een
perceel overblijft, voor eventuele an
dere gegadigden. In het cityplan past
deze uitbreiding volkomen.
De raad stelde een krediet van
471.000.- beschikbaar voor de
uitbreiding van de Past. van Haaren-
school met 7 lokalen. Ook werden
nog enkele andere onderwijsvoorzie
ningen getroffen. Ook enkele aan- en
verkopen van grond gingen vlot onder
de hamer door.
Voor de gemeentelijke sociale werk
plaats wordt een nieuwe snijmachine
aangeschaft. De raad stelde hier een
krediet van 2365. - voor beschik
baar. Naar aanleiding van vragen van
de heer Van Loon merkte wethouder
v. d. Hoven (die de portefeuille van
wethouder Van Heeswijk bij diens
ziekte waarneemt) op dat steeds ge
tracht wordt de machines zo goed
koop mogelijk te verwerven. Enkele
maanden geleden is er een overzicht
gegeven, van wat er allemaal voor de
Sociale Werkplaats is aangeschaft.
Aan het einde van de korte ver
gadering werd afscheid genomen van
de heer A. de Kort, die per 1 juli als
lid van de gemeenteraad heeft be
dankt. „U maakt nu twee jaar deel
uit van de raad en hebt u in deze pe
riode doen kennen als een toegewijd
raadslid, die openheid voorstaat.
Veelvuldig hebt u zich in de discus
sies gemengd 'en zo invloed uitge
oefend op de besluitvorming. Plan
nen voor de toekomst heeft u mede
gestalte doen geven. Het college van
b. en w. heeft u altijd ten zeerste ge
waardeerd, mede ook door uw open
heid. Wij wensen u het beste in uw
nieuwe funktie", aldus burgemeester
T eijssen.
„Iemand is nooit te oud om te le
ren. In de twee jaar dat ik raadslid
heb mogen zijn, ben ik een hele er
varing rijker geworden. Het is jam
mer dat het raadslidmaatschap door
de inwoners vaak zo verkeerd wordt
beoordeeld. Ik onderstreep ook graag
de suggestie die de heer Dercksen bij
de algemene beschouwingen deed, om
contact tussen de raadsfrakties onder
ling te verstevigen", aldus de heer De
Kort. Het scheidende raadslid deed
een beroep op de bevolking om als
men over de raadsstukken geïnfor
meerd wilde worden, om vooral tij
dig contakt op te nemen met de le
den van de raad.
De heer De Kort wordt opgevolgd
door de heer A.J.P. Pullens. De com
missie van onderzoek bestaande uit
de heren Meijs, Van Seters en Brou
wer, had de geloofsbrieven in orde
bevonden. Naar alle waarschijnlijk
heid komt de raad nog voor de be-
drijfsvakantie bijeen.
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Het was donderdag een belangrijke dag voor bestuur,
docenten en leerlingen van de Middelbare Vakschool voor de Leder- en
Schoenindustrie in Waalwijk. In eert overvolle zaal reikte direkteur Ir. J.
Roelof Heyrmans de diploma's uit en deed de heer J. de Kort namens
het bestuur de belangrijke mededeling dat MVLS MTS-niveau krijgt. Hier
over schreven we in onze editie van donderdag j.l. reeds uitvoerig.
In zijn toespraak tijdens de diploma
uitreiking wees Ir. Roelofs Heyr
mans de 16 geslaagden er op, dat
zij er, met de op school opgedane ba
siskennis niet zijn. ,,Voor u liggen
grote kansen in de industrie. Men
schreeuwt om goed kaderpersoneel,
maar dan moet u zich ook verder be
kwamen. Om de concurrentie 't hoofd
te kunnen bieden heeft de schoen- en
lederindustrie behoefte aan personeel
van niveau. Er moeten kwalitatief
goede produkten op de markt wor
den gebracht. Ook de heer De Kort
had in zijn felicitatiewoord nog op 't
belang van verder-studie gewezen.
De heer Roelofs Heyrmans kon de
heer Van de Meijden uit Genderen
- als best geslaagde leerling - com
plimenteren met zijn uitverkiezing
voor de jaarlijkse reis naar Engeland.
Ook werden de prijzen uitgereikt die
door Pfaff-Nederland beschikbaar
waren gesteld voor een studiereis. De
le prijs ging naar Vic. Bergmans, 2e
werd W. Jansen en 3e J. van Gils.
Een eervolle vermelding kregen J.
Swarts en A. van Gils.
Na afloop van de prijsuitreiking gaf
het bestuur van de Middelbare Vak
school voor de Leder- en Schoenin
dustrie, die thans 54 jaar bestaat, nog
een nadere toelichting op de omzet
ting in MTS. Het schoolbestuur be
schouwt de goedkeuring van het Mi
nisterie als een belangrijke stap naar
de verwezenlijking van haar doelstel
ling n.l. het geven van een juist ant
woord op de eisen die de tegenwoor
dige ontwikkelingen in bedrijfsleven
en onderwijswereld stellen.
In de bedrijfstakken van Leerindustrie
en Schoenindustrie zijn momenteel
struktuuronderzoeken gaande. Zon
der hierop vooruit te lopen, zij ver
meld dat men in deze kringen duide
lijk de behoefte aan modern geschool
de kaderfunktionarissen onderkent.
Dit houdt in dat de daarvoor in op
leiding zijnde aspiranten vertrouwd
zullen moeten worden gemaakt met
de problematiek waarmee hedendaag
se bedrijven geconfronteerd worden,
en daarmee samenhangend, de tech
nieken leren hanteren, die ter oplos
sing van deze problematiek worden
aangevoerd.
Vaktechnische problemen vormen in
dit geheel een belangrijk onderdeel,
maar bedrijfs-economische, sociaal-
organisatorische en markt-technische
problemen zijn van even groot belang.
Deze kenniselementen en vaardighe
den krijgen evenwel eerst hun eigen
lijke betekenis, als zij worden opge
nomen door jeugdige personen, die
bereid en in staat zijn ermee te woe
keren.
De Middelbare Beroepsschool staat
thans in Nederland algemeen bekend
als UTS. De Mammoetwet voorziet
voor dit schooltype in een naamsver
andering; in de naaste toekomst zal
n.l. sprake zijn van de MTS. Deze
naamsverandering gaat gepaard met
een aantal accentverschuivingen zowel
in de programma's als in de toela
tingseisen. Met het oog op deze nieu
we vormgeving opereren momenteel
in Nederland enige UTS - en met
een experimenteel programma, en de
reeds te voorschijn komende bevin
dingen hiermee vormen mede de basis
voor het leerplan van alle UTS - en
als zij eerlang overgaan tot de nieu
we MTS-status. Aanmelding van
nieuwe leerlingen kan nog tot en met
15 augustus geschieden.
STATIONSTRAAT 5|A
WAALWSK
1 Augustus van dit jaar is een grote dag voor het Nederlandse onder
wijs. Dan gaat de Mammoet officieel op stap. Vanaf die datum werkt
de Mammoetwet, „de wet op het voortgezet onderwijs". Precies tien
jaren nadat zij door minister Cals is ingediend. Jaren van par
lementaire strijd zijn achter de rug, maar eindelijk is het zover. Al 't
onderwijs tussen lagere school en hogeschool/universiteit heeft een
nieuwe vorm gekregen. Vertrouwde namen, zoals ULO, MULO en HBS,
verdwijnen, nieuwe nog wat raadselachtiige termen, zoals Atheneum,
HAVO, MAVO en LAVO, zullen ingeburgerd moeten raken. De Mam
moetwet is ongekend belangrijk. Dat is alleen al af te meten aan de
onvoorstelbare hoeveelheid kibbelarij en twistpartijen, die om de nieu
we wet zijn gevoerd. Na vier jaren schriftelijke voorbereidingen be
handelde de Tweede Kamer in de zomer van 1962 het uitgebreide re
geringsvoorstel. Ondanks het warme weer, dat lange beraadslagingen
onmogelijk leek te maken, praatte de Kamer achttien dagen lang over
het ontwerp, diende zij meer dan honderd wijzigingsvoorstellen in en
liet zij zich tenslotte bepraten door door een ministerieel betoog van
zeven uren aan één stuk.
De 16 geslaagden van de MVLS met in het midden direkteur H. J. Roelofs Heyrmans.
Inmiddels zijn in het kader van 'n
overgangsregeling, al experimenten
genomen met diverse van de nieuwe
schooltypes, die in de Mammoetwet
zijn voorgesteld. Ze zijn redelijk uit
gevallen, maar conclusies zou nog
niemand durven trekken. De feitelij
ke gevolgen van de Mammoet zullen
pas over enkele jaren duidelijk wor
den. Het gaat immers niet alleen om
een gigantische, organisatorische om
mezwaai met een fors aantal admini
stratieve veranderingen. Wat veel be
langrijker moet zijn is het scheppen
van een nieuwe sfeer en mentaliteit
op de scholen, nieuwe systemen van
kennisoverdracht, waarbij veel meer
aandacht kan worden gegeven aan de
individuele kwaliteiten van een leer
ling.
De Mammoet komt in een jubileum
jaar. Het ministerie, dat in Neder
land het onderwijs verzorgt, bestaat
een halve eeuw. Tot september 1918
viel het onderwijs onder het ministe
rie van Binnenlandse Zaken. De pro
blemen waren destijds gelijk aan nu.
In de onderwijsverslagen uit die jaren
vindt men klachten terug over de zeer
ingewikkelde spelling, het geschiede
nisonderwijs, waarin te veel aandacht
werd gegeven aan de eerste tijden en
de Tachtigjarige Oorlog en te weinig
aan de moderne tijden en de moeilijk
heid om het ingewikkelde staatsbe
stel aan de kinderen duidelijk te ma
ken. Ook de Mammoet van nu is er
op gericht de leerlingen beter voor te
bereiden, hetzij op de maatschappij,
hetzij op de te volgen studie aan uni
versiteit of hogeschool.
Het voortgezet onderwijs (het be
grip middelbaar onderwijs mag men
voortaan alleen gebruiken als men bij
zonder ouderwets wil zijn) wordt hier
toe gesplitst in drie hoofdgroepen.
- voorbereidend wetenschappelijk
onderwijs (VWO), dat - de
naam zegt genoeg - leerlingen
een opleiding biedt, die een dui
delijke brug slaat naar hogeschool
en universiteit. De drie school
types hiervoor zijn gymnasium,
atheneum (i.p.v. de huidige HBS)
en lyceum.
- algemeen voortgezet onderwijs
(AVO) onder te verdelen in HA
VO, MAVO en LAVO. Het moet
mogelijk zijn om tijdens het vol
gen van dit type onderwijs over
te schakelen op het VWO.
- beroepsonderwijs met: technisch
onderwijs, huishoud- en nijver
heidsonderwijs, landbouwonder
wijs, middenstandsonderwijs, eco
nomisch en administratief onder
wijs, opleiding voor onderwijzend
personeel, kunstonderwijs en so
ciaal-pedagogisch onderwijs.
Tussen de lagere school en de nieu
we onderwijsvormen is een overgangs"
periode gebouwd, die heel toepasse
lijk de naam „brugjaar" heeft gekre
gen. Het basisonderwijs in dit eerste
jaar is voor alle schooltypen vrijwel
identiek. Aanvankelijke opzet was,
dat in dit eerste jaar zou worden na
gegaan of de aanvankelijke school
keuze wel juist is. De leerlingen -
en vooral hun ouders - zullen niet
zo erg veel problemen hebben met de
opzet van het voorbereidend weten
schappelijk en het beroepsonderwijs.
De doelstellingen daarvan zijn bijzon
der duidelijk. Anders is het met het
nieuwe AVO-onderwijs. Hier vooral
zijn de nieuwe schooltypes te vinden.
LAVO: lager algemeen voortgezet
enderwijs. Een nieuwe, tweejarige
school, te vergelijken met het vglo
van nu.
MAVO: middelbaar algemeen voort
gezet onderwijs. In het algemeen een
cursusduur van vier jaren. Te verge
lijken met het ulo. Is o.a. een goede
voorbereiding voor het middelbaar
beroepsonderwijs.
HAVO: hoger algemeen voortgezet
onderwijs. Wordt gegeven aan spe
ciale scholen met een cursusduur van
vijf jaren of in de vorm van twee
jarige vervolgcursussen na drie jaren
VWO of vier jaren MAVO. Het HA
VO vervangt o.a. de huidige HBS en
MMS. Dit type onderwijs kan ook
worden gebruikt als overgang naar
het hoger beroepsonderwijs.
Bij beschikking van de directie
Buitenlandse Dienst van het Minis
terie van Buitenlandse Zaken te Den
Haag is onze oud-plaatsgenoot, Mr.
J. W- van Son momenteel als At
taché werkzaam aan Harer Maje-
steits Ambassade te Warschau
overgeplaatst naar de Ambassade
der Nederlanden te Lagos (Nigeria,
West-Afrika). Mr. van Son zal te
Lagos worden belast met de alge
mene administratieve leiding der
Kanselarij van laatstgenoemde Am
bassade. De heer Van Son was voor
heen reeds werkzaam op onze diplo
matieke posten in de Verenigde Sta
ten van Amerika, Canada, Engeland,
Pakistan, Liberia, India en Finland.
De heer en mevrouw Van Son-van
Boxtel zullen een dezer dagen Po
len verlaten en na een kort ver
lof in Nederland omstreeks het be
gin van augustus a.s. naar Lagos
vertrekken.