wAAlwijkse en lanqstRMtse coupant Stadsgewest Waalwijk krijgt oog dit jaar regionale gewonden- en ziekenvervoersdienst Boottocht door Bieshosoh is de moeite waard Waspik sluit zich aan iiij gemeenschappelijke ambulance-dienst PERMANENTE BEZETTING GARANDEERT SNELLE KOMST VAN AMBULANCE UNIEK NATUURGEBIED Nieuwe dienst wordt gestationeerd in Waalwijk Hoge kosten Mobilofoon Waalwijk Keuze ziekenhuis is vrij De Deeneplaat Postbode Telefoon Veel jachten Korte berichten Vis conserveren door bestraling Proeven worden nu in Usland genomen Patüënten uit Waspik liever naar ziekenhuis in Raamsdonksveer Landelijke subsidie Diversen Warera de oude Amerikanen menseneters MAANDAG 12 AUGUSTUS 1968 ia"° 39e JAARGANG No. 65 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Opgericht 187b Bureaus: Gron-straat 205. Waalwijk Tel 0416(^21-2746 - Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Abonnement p week (0.30-f- 2 ct. inc.k.) ƒ0.32 p mnd. 1.30 1 Oct. inc.k.) 1.40 p kwrt. (3.65+10 ct. inc.k.) 3.75 p kwrt p. post 4.25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres ..ECHO" (van onze verslaggever) WAALWIJK - Bij het uitrukken van een ambulance-wagen met blauw zwaailicht en gillende sirene, wordt iedere passant geconfronteerd met het levensgevaar waarin een medemens verkeert. Het aantal verkeers ongelukken met dodelijke afloop neemt zienderogen toe. In 1950 stier ven van elke 100.000 mannen er 17 door een verkeersongeval. In 1966 was dit aantal opgelopen tot 32. Ook het aantal vrouwen dat bij een verkeersongeval overleed, verdubbelde bijna in de periode van 1950 tot 1966 nl. van 5 tot 9,2 per 100.00D. In Noord-Brabant overleden in 1964 415 personen en in 1966 427 personen als gevolg van verkeers ongevallen, terwijl resp. 5432 en 5163 personen ernstig werden ge wond. Deze cijfers maken duidelijk dat een gewonden- en ziekenver voersdienst uitermate belangrijk is. Waalwijk beschikt over een goed funktionerende ambulancedienst, die echter niet aan de allerhoogste eisen voldoet. Over een volledige dienst met permanente bezetting beschikt men niet. Maar die komt er voor 1 januari van het volgend jaar. In stadsgewestelijk verband heeft men een regionale gewonden en ziekenvervoersdienst ontwikkeld, die, als de raden van de gemeen ten Waalwijk, Drunen, Heusden, Ldoii op Zand. Sprang-Capelle, Was pik en 's-Gravenmoer er mee akkoord gaan, ten spoedigste wordt in gevoerd. Dan is een ambulance na melding van een ongeval binnen 2 minuten vanuit Waalwijk onderweg naar de plaats des onheils. Wat nog belangrijker is, de ambulances worden hypermodern uitgerust ook met mobilofoon zodat de patiënt direkt verzorgd kan worden. Hoewel het een bijna onmogelijke opgave lijkt het verkeersongeval af doende te bestrijden, gaan ook de gemeentebesturen van het stadsge west Waalwijk van de gedachten uit, dat alles gedaan dient te wor den om het aantal doden en blij vend ernstig verminkten te vermin deren. Door een verantwoorde pa rate eerste hulpverlening en een deskundig vervoer, zullen levens gered worden en de gevolgen van letsel beperkt blijven. Door de Pro vinciale Raad van de Volksgezond heid in Noord-Brabant is vorig jaar een rapport samengesteld over de organisatie van het ambulance-ver- yoer in de provincie. Het Stadsge west Waalwijk besloot vorig jaar over dit probleem een nota samen te stellen. Het resultaat hiervan is, dat de colleges van B. en W. van de be trokken gemeenten de komende maanden de raden het voorstel kun nen doen om tot te treden tot deze regionale gewonden- en ziekenver voersdienst die in Waalwijk wordt gestationeerd. De raad van Waspik besloot vorige week reeds deze stap te nemen. Het totstandkomen van de dienst voor 1 januari 1969 be tekent ook, dat men in aanmerking komt voor een startsubsidie van 30.000,Drs. J. M. Rosendaal die met de samenstelling van de nota was belast vertelde ons dat de nieuwe dienst ondanks de sub sidie een vrij kostbare geschiedenis is. De gemeenten zullen per inwo ner 8 tot 10 cent betalen. Voor Waalwijk betekent dat 20.000 te gen 5000.momenteel. Belang rijker is echter dat door deze voor ziening de gemeenschap wordt ge holpen. Om voor de provinciale subsidie in aanmerking te komen, moet aan een aantal eisen worden voldaan. De ambulance moet uitgerust zijn met een aan de laatste medische in zichten aangepaste apparatuur. Ook het personeel moet deskundig zijn. De chauffeurs moeten minstens in het bezit zijn van een EHBO-diplo- ma met daaraan verbonden regel matige trainings- en bijscholings cursussen. De verpleger (die in Waalwijk de verpleegster gaat ver vangen) moet in het bezit zijn van de diploma's ziekenverpleging A en B en het diploma EHBO. In de nieuwe opzet wordt een 24- uurs dienst ingevoerd met perma nente bezetting. De mogelijkheid bestaat alleen dat gedurende de nachturen de GGD-diensten van Tilburg of Den Bosch worden inge schakeld. Dit betekent dat 8 of 6 personeelsleden nodig zijn met 2 ambulancewagens met mobilofoon installatie. Deze installatie is uiter mate belangrijk omdat alle ambu lances hierdoor in contact blijven met de centrale meldingspost; ge durende het vervoer van de patiënt de verpleger eventuele medische in- strukties kan ontvangen; het zie kenhuis waarheen de patiënt ver voerd wordt, kan op de hoogte wor den gesteld van de opname en zo nodig kunnen meerdere ambulances naar de plaats van het ongeval wor den gezonden. Momenteel is het zo, dat als er op het politiebureau van Waalwijk een melding voor vervoer binnenkomt, de twee hiervoor aangewezen chauffeurs, de heren Roestenberg en Bruurmijn, met de ambulance uitrukken. Een verpleegster van 't St. Nicolaasziekenhuis krijgt de zorg over de patiënt. Vorig jaar rukten> de ambulances in totaal 800 maal uit. Dit jaar zal dat zeker 1100 keer zijn. Dit is mede het gevolg van het toenemende ziekenvervoer uit om liggende gemeenten naar 't nieuwe ziekenhuis van Waalwijk. De nieuwe Gewonden- en Zieken vervoersdienst wordt naar alle waarschijnlijkheid gestationeerd in de houten barak achter het gemeen tehuis van Waalwijk. De ambulan ces kunnen dan in de hier aanwe zige boxen worden geplaatst. Zowel voor de chauffeurs als de broeders zal voor de periode dat niet uitge rukt wordt, aangepast werk worden gezocht. Daarbij denkt men voor de chauffeurs aan monteurswerk en voor de broeders aan (medische) administratieve werkzaamheden. Dit alles moet echter ter plaatse kun nen worden uitgevoerd,want een permanente paraatheid die uitruk ken binnen enkele minuten garan deert, is een eerste vereiste. De dienst komt onder supervisie van een arts. Het behoeft geen betoog dat een dergelijke dienst voor de bewoners van de betrokken gemeenten van 't allergrootste belang is. Ook voor 't vervoer van gewonden bij verkeers ongevallen. Tellingen hebben uitge wezen dat de provinciale weg van Loon op Zand naar Waalwijk en de weg Waalwijk-Vlijmen de twee drukste provinciale wegen van Nrd. Brabant zijn. Hoewel de ziekenau to's in Waalwijk zijn gestationeerd, betekent dit niet dat de patiënten naar het St. Nicolaasziekenhuis van Waalwijk moeten worden vervoerd. Bij een ernstig ongeval, waarsnel medisch ingrijpen noodzakelijk is, zal het dichtstbijzijnde ziekenhuis worden gekozen. Verder is iedereen vrij in de keuze van het ziekenhuis. De wensen van de patiënt of zijn familie ten aanzien van het zieken huis worden stipt uitgevoerd. Door deze nieuwe dienst kan bereikt wor den dat lang wachten op de komst van een ambulance tot het verleden behoort. De plaats des onheils is binnen de kortst mogelijke tijd be reikt, zodat de patiënt dan ook di rekt met alle mogelijke middelen yerzorgd kan worden. Op deze ma nier kunnen mensenlevens worden gered. (van onze verslaggever) LAGE ZWALUWE De provincie Noord-Brabant is rijk aan natuur gebieden. De bossen, de duinen en de vennen zijn veel bezochte re- creatie-objecten. Wat minder bezocht, maar daardoor zeker niet min der onbekend is het natuurgebied De Biesbosch. Een eilandengroep, waarvan de rust waarnaar men tegenwoordig zo verlangt af straalt. Het kan dan ook als een welbestede dag worden beschouwd om een boottocht door de Biesbosch te maken. Met een ervaring rij ker, arriveert men dan 3V> uur later weer aan de wal. „Biesboschtours" uit Lage Zwa- luwe maakt met haar rondvaart boot „Deeneplaat" deze maand nog iedere dag tochten door dit fraaie natuurgebied; SVt. uur vaart men dan door het „hart" van de Bies bosch. Met de Lage Zwaluwse boot onderneming werd zeven jaar ge leden door enkele ondernemende lieden gestart. De heren Evegaars, Van Rijsbergen en Dubbelman wil den wat leven in de brouwerij. Dat leven is er gekomen. De toch ten die Biesbosch-tours organiseert zijn de afgelopen jaren een enorm succes geworden. Zo groot zelfs, dat volgend seizoen naast de „Deene plaat" een hypermoderne nieuwe boot in de vaart komt. De aanleg steigers in het dorp Lage Zwaluwe zijn voor iedereen gemakkelijk be reikbaar. Dat is ook wel een van de krachten van Biesbosch-tours. Lage Zwaluwe is gelegen nabij de verkeersweg Breda-Rotterdam (na bij de Moerdijkbrug), terwijl ook de Langstraatweg vanuit Den Bosch Waalwijk rechtstreeks naar Lage Zwaluwe voert. De Deeneplaat is een ruime boot, waarop bij slechts weer 80 en bij goed weer altijd zo'n 125 passagiers vervoerd kunnen worden. Kapitein Dubbelman, met een 47-jarige schipperservaring in de Biesbosch, zorgt er wel voor dat zijn passagiers de fraaiste plekjes te zien krijgen. Momenteel worden er dagelijks twee tochten gehouden, waarvan de vertrektijden afhangen van het ge tij. Volgend jaar wordt dit aantal dankzij de nieuwe boot op vier ge bracht. Dat is zeker nodig, want in de zomermaanden komt het vaak voor dat mensen teleurgesteld wor den. Een dergelijke boottocht is im mers voor iedereen een genot. In 't voor- en naseizoen worden tochten voor gezelschappen georganiseerd. Dan is het zelfs mogelijk een hele dag in de Biesbosch en omliggende gebieden te vertoeven. Zelfs de BBA heeft zijn zomer dienstregeling aan de afvaarttijden van Biesbosch-tours aangepast. Er is 'n dienstrooster vastgesteld voor de bussen vanuit Den Bosch en Bre da naar Lage Zwaluwe. In de opzet van leven in de brouwerij brengen is men geslaagd. De initiatiefne mers hebben het bedrijf dit jaar overgedaan aan de zoon en schoon zoon van de heer Dubbelman. Dit tweetal heeft uitbreidingsplannen in de vorm van een restaurant en speeltuin nabij de aanlegsteigers. De „Deeneplaat" heeft in enkele minuten het „eerste gat" van de Biesbosch bereikt. Dan begint de lange en interessante tocht door de uitgestrekte watervlakte. Op een morgentocht is de kans groot dat men de postbode tegenkomt, een man apart in dit gebied. Hij is een uitgesproken PTT-service man, want in zijn motorbootje brengt hij be halve de post voor de 40 gezinnen die hij moet bezoeken, ook wel drin gende boodschappen en medicijnen mee. Al het vervoer in de Biesbosch geschiedt per boot. De kinderen worden op deze manier naar school gebracht, de boodschappen worden gedaan en ook de dokter komt met zijn boot. Afgesneden van de bui tenwereld is men sinds 1953 niet meer. Na de februari-ramp die ook de Biesbosch trof deed de PTT-di- rektie de unieke geste alle boerde rijen van telefoonaansluiting te voorzien. Dat vergde een investe ring van 8000,per aansluiting. Vanaf het bovendek van de „Deene plaat" kan men de landbouwers op de akkers bezig zien. Veeteelt is er weinig, hoofdzakelijk voor eigen ge bruik. De afvoer van melk zou ook te kostbaar zijn. Met de jaren zijn ook de rietsnij ders uit de Biesbosch verdwenen. Zij hebben plaats gemaakt voor de jachten en plezierboten die tegen woordig de Biesbosch als rustplaats kiezen. Een weekje rust op 't water vindt men er nu nog. Maar voor hoe lang, vragen de verfente Bies- bosch-gangers zich af. De tocht brengt de passagiers op de mooiste plaatsen, diep in het waternatuur gebied. Naar plaatsen die, als men er door vaart, enkele meters onder water staan, maar enkele uren te voren nog droog stonden. Kapitein stuurman Dubbeldam verstaat zijn vak. Terwijl zijn vrouw de passa giers van wat fris voorziet, laat hij iedereen van de mooiste plekjes ge nieten. Een dagje Biesbosch is dan ook zeker de moeite waard. Tot half september kan men daarvoor nog in Lage Zwaluwe terecht. Nixon is bij eerste stemming tot republikeins-candidaat voor 't pre sidentschap der Verenigde Staten gekozen. Hij wees als zijn vice-pre sident aan Spiro T. Agnew. De Ne derlandse en buitenlandse pers slaan beiden niet hoog aan. Hoogenbosch heeft de Europe se Schoenenhandel Maatschappij te Tilburg met haar 11 filialen ge kocht. Men hoopt in de toekomst op de Nederlandse markt ook Ne derlandse schoenen te verkopen. Conserveren door gebruikmaking van atoomstraling is een zaak die momenteel sterk in de belangstel ling staat en waarvan men in de toekomst ook bijzonder veel ver wacht. Ter conservering van diver se soorten voedsel wordt de radio- aklieve bestraling reeds gebruikt en de resultaten zijn zeer goed. Al leen zal men waarschijnlijk bij de consument nog enige bedenkingen moeten overwinnen. In IJsland bouwt men op 't ogen blik een apparatuur om vis te gaan bestralen en dit voedsel op die ma nier langer houdbaar te maken. Het gaat hjer om een bijzonder belang rijk en zeer interessant experiment, want aan de hand van de ervarin gen in IJsland zal moeten blijken of deze vorm van conservering voor vis bruikbaar zal zijn, want een en ander zal aan een aantal speciale eisen van de visindustrie en de vis handel moeten voldoen. De Amerikanen hebben IJsland hiervoor de nodige apparatuur voor de bestraling ter beschikking ge steld. Het geheel is ingebouwd in een cylindervormig omhulsel met een doorsnede van ongeveer 150 cm. en een hoogte van rond twee meter. Samen met de beschermende isole ring en de stralenbron van radio- aktief Kobalt met een sterkte van 35.000 Curie, weegt de apparatuur niet minder dan 17 ton. Deze apparatuur ter beproeving van de bestraling van vis is zo ge construeerd, dat de mogelijkheid be staat om het geheel later op een schip te plaatsen, dat dan als be stralingsmoederschip met de visse rij vloot kan meevoren. Over het voorstel van Burgemeester en Wethouders van Waspik om met de gemeenten Waalwijk, Heusden, Loon op Zand, 's-Gravenmoer, Drunen en Sprang-Capelle een gemeenschappelijke regeling aan te gaan voor het gewonden- en ziekenvervoer, is donderdagavond in de gemeenteraad wel uitvoerig gediscussieerd, maar uitcidelijk besloten de raadsleden toch met algemene stemmen deze ambulance-dienst mee in het leven te roepen. Uit de gesprekken die aan het besluit vooraf gingen bleek, dat de he ren A. v. d. Wassenberg, A. Kools en II. de Bont over deze kwestie overleg pleegden met de geneesheer-directeur van het Theresia-zieken- huis te Raamsdonksveer II. Cooymans en met dokter De Koek, even eens verbonden aan het Thercsiaziekenhuis, dit op initiatief van ge noemde geneesheren. De begrotingcijfers die wij voor een dergelijke dienst hier in Raams donksveer kregen voorgeschoteld, aldus de heer v. d. Wassenberg, la gen beduidend lager dan de begro ting van de op te richten dienst middels het stadsgewest Waalwijk. Ook Gorinchem en Oosterhout heb ben met omliggende gemeenten po gingen in het werk gesteld tot een gemeenschappelijke ambulance dienst te komen, maar hebben hun plannen moeten laten varen wegens te hoge kosten, zo vernamen wij, aldus de heer v. d. Wassenberg. Om deze materie nog eens nader te kun nen bestuderen en zich uitvoeriger te kunnen laten voorlichten, vroeg spreker het voorstel aan te houden. Burgemeester Welling noemde 't initiatief van de heren Cooymans en De Koek een nogal vreemde ma nier om een zaak aanhangig te ma ken. Waarom namen zij geen con tact op met het gemeentebestuur van Waspik, of waarom bespraken zij deze zaak niet met het gemeen tebestuur van Raamsdonksveer? Dit college wist b.v. al maanden dat Waspik zich niet bij Oosterhout zou aansluiten, omdat wij al bezig wa ren in stadsgewestelijk verband. Dat Gorinchem en Oosterhout hun ini tiatieven staakten, komt niet omdat de kosten te hoog werden, maar om dat zij van hun randgemeenten niet voldoende medewerking kregen en niet tot overeenstemming kwamen. Plaatsen waar zij het oog op had den, sloten zich aan bij beter geou tilleerde diensten. Dat de cijfers van de op te richten dienst in stads gewest Waalwijk te hoog zijn en uit de lucht gegrepen, moet ik, aldus de voorzitter, ernstig betwijfelen, omdat ze zijn opgezet door de Prov. raad voor volksgezondheid in Nrd.- Brabant en akkoord verklaard door de directeur der volksgezondheid. Zo iemand mogen we toch als ter zake kundig beschouwen. Er zijn bovendien kontakten geweest met en rapporten bestudeerd van meer dere grote diensten op dit terrein van verschillende grote steden. Vervoerskosten zijn gechèquet aan landelijke tarieven. Het lijkt ons onmogelijk dat Raamsdonksveer ons tegen een beduidend lager ta rief van dienst zou kunnen zijn en toch dezelfde service verlenen. De gemeenten Waspik en Raamsdonks veer kunnen nooit tot een 24-uurs dienst komen, omdat daarvoor het rayon te klein is, een van de voor waarden om van de provincie de startsubsidie van 30.000.te kun nen aanwenden. Maar kwam het gesprek met het ziekenhuis van Raamsdonksveer niet voort uit een ongewettigde angst dat patiënten niet naar R'- veer zullen gaan, maar naar Waal wijk. als daar de ambulance-dienst zal zijn gevestigd? Maar dat zal de patiënt toch zelf uitmaken naar welk ziekenhuis hij zal worden ge bracht. Op een vraag van de heer Kools of een gemeente als Raamsdonk zich dan voor de ambulance-dienst bij de groep van 7 zou kunnen aan sluiten, was het antwoord zeer po sitief. Na de toelichting aan de raad, vond het voorstel tot verdaging geen bijval meer en trad Waspik toe tot de op te richten dienst in het stadsgewest Waalwijk. Het zal een 24-uurs parate dienst zijn met twee ambulance-wagens en aan het hoofd een medicus. Bij het voorstel tot uitbreiding van het aantal emmers voor de vuil nisophaaldienst, pleitte de heer v. d. Wassenberg voor drastische reorga nisatie van de dienst. Het liefst zou hij het huisvuil tweemaal in plaats van eenmaal per week willen laten ophalen, desnoods door aanschaf van een eigen trommelwagen. Dit is, aldus de voorzitter, voor Waspik nog geen haalbare kaart. Dan zou de we de belasting drastisch moe ten verhogen, wat nu zeker niet kan. Een eigen wagen is niet ren dabel te maken. In stadsgewestelijk verband is overigens de vuilverwer king in studie. Aan de gemengde school te Waspik-Boven werd een voorschot op de exploitatievergoe ding verleend. De woningwetwonin gen Julianastraat 21 en 23 werden aan de huurders-bewoners verkocht. Wetenschappelijke onderzoekers in de Nieuwe Wereld stellen reeds geruime tijd alles in het werk om te zoeken naar de oudste Ameri kaan. In Azië, Afrika en Australië, alsmede in Europa, kent men over blijfselen van mensentypen die tien duizenden, honderdduizenden en soms nog langer geleden daar leef den. In Amerika heeft men tot nu toe weinig op dit gebied kunnen vin den en veel geleerden zijn dan ook van mening dat het werelddeel Amerika pas vrij laat door mensen werd bewoond. Hoe dat ook zij, ui teraard is men wel nieuwsgierig om te weten wanneer dat is geweest en wie deze eerste bewoners van dit werelddeel waren. De oudste men selijke resten die tot nu toe in Ame rika worden gevonden, trof men aan in een laag van omstreeks 11.000 tot 13.000 jaar oud, liggende aan de oevers van de Palouserivier. Uit de gevonden restanten kan men aflei den dat deze mens door geweld de dood heeft gevonden, want de sche del was totaal verpletterd. Voorts vond men botjes van de pols, rib ben. een wervel en een gespleten en verkoold dijbeen. Dat laatste is zeer belangrijk en roept de moge lijkheid op. dat deze oude bewoners van Amerika menseneters zijn ge weest. Het feit dat dit dijbeen ver koold was, doet in die richting den ken, maar de doorslag wordt toch wel gegeven door het feit, dat het gespleten was. Bij kannibalen is 't namelijk gewoonte om de pijpbeen- deren te splijten, om op die manier van het zich daarin bevindende merg te kunnen genieten. De mogelijkheid is dus niet uit gesloten dat de oude bewoners van het Amerikaanse continent kanni balen zijn geweest. HtHCSffsr'

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1