waAlwijkse en LanqstRMtse couraiu De Datsun heeft in Nederland definitief zijn intrede gedaan 1 HU H. Schoondermark Zn Jeugdvakantiewerk 1968 in Waalwijk was een groot succes De landrot krijgt een kijkje in het ruige vissersleven FIETSTOCHT NAAR DE BIESBOSCH MET 560 DEELNEMERS MEE OP GARNALENVANGST IDatsum -1600 bs een veilige wagen Laag benzineverbruik Marathon race Schoenfabriek in Sprang-Capelle sluif AUTOMOBIELBEDRIJF Tocht Songfestival SIK"'" Modern vakantie genot op zee Edel dier Zeewaterkokerij MAANDAG 12 AUGUSTUS 1968 89e JAARGANG No. 65 De ïcho vAn het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN' Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p week (0,30+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,32 p mnd. (1,30 10 ct. inc.k.) 1,40 p kwrt. (3,65 10 ct. inc.k.) 3,75 p kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres ..ECHO" (Van onze verslaggever) WAALWIJK - Vorige maand liep in de Nissan autofabrieken in Japan de 4 miljoenste automobiel van de band. Daarvan heeft deze autoindustrie weinig ophef gemaakt. Men kijkt verder naar de toekomst, want reeds dit jaar verwacht men meer dan één miljoen auto's te bouwen Is het daarom zo verwonderlijk, dat de Nissan produkten in Nederland gretig aftrek vinden. Het hier bekende produkt is de Datsun, die in vele uitvoe ringen op de Europese wegen rijdt. Garage Schoondermark liet ons kennis maken met een Datsun-1600. De hoge produktiecijfers zijn voor al bereikt door de export naar de Verenigde Staten en Europa. De mo gelijkheden voor de bouw van de Dat sun 1600 zijn in Japan toegenomen, daarom verwacht men een grotere export, ook naar Nederland. Met recht geloven ive, want de Datsun heeft zijn intrede gedaan. De periode van vrees voor een produkt uit Japan is voorbij. Afstanden spelen bij het moderne vervoer immers niet meer mee. Grote voorraden garanderen de blijvende aanwezigheid van onderde len. De Datsun wordt als een uiterst veilige wagen beschouwd. Dat is met de 1600 zeker het geval. Deze wagen is gebouwd volgens de veiligheids voorschriften die in Amerika gelden. In de States is men hierop bijzonder streng. De wagens moeten aan een groot aantal voorschriften voldoen. De exportcijfers naar Amerika wijzen dat de Japanners hieraan voldoen. Het interieur is smaakvol, luxeus, maar bovenalles veilig. De wagen is uitgerust met bevestigingspunten voor veiligheidsgordels, er zijn veiligheids sloten, goed gevormde stoelen, terwijl alle instrumenten van het dashboard overzichtelijk zijn gegroepeerd. De cijfers zijn gemakkelijk afleesbaar. De instrumenten zijn voorzien van een speciaal niet-weerkaatsend glas, met groene verlichting. Op de „brug" in de garage konden we de wagen ook eens van de andere kant bekijken. Tijdens onze rit over niet al te beste wegen (ondermeer de Langstraatweg) was ons de goede wegligging en vering opgevallen. De onafhankelijke wielophanging van al le vier de wielen zorgt er voor dat de wagen op de weg „kleeft", en dat de wagen toch soepel blijft en alle com fort biedt. Voor de Datsun werd een nieuwe 1600cc motor ontwikkeld. Deze vier- cylinder heeft een 5x gelagerde kruk as en een bovenliggende nokkenas. De wagen accelereert voortreffelijk en kan een top van 160 km per uur behalen. Voor deze grote wagen een goed benzineverbruik. Wij noteerden voor onze tocht, gereden met wisse lende snelheid (max. 125 km.) over diverse wegen en in stadsverkeer 1 liter voor 11,5 km. Dat is voor een wagen met een km-stand van 2.000 niet slecht! De moderne schijfremmen dragen bij aan de veiligheid. De Dat sun 1600 is gemakkelijk hanteerbaar. In het stadsverkeer levert hij weinig problemen op. De draaicirkel is kort: 9,6 meter. Verder biedt de wagen alle voor zieningen die maar denkbaar zijn. Alle denkbare snufjes behoren tot de standaarduitrusting. De Datsun de luxe heeft dan nog slaapstoelen en blauw, zonwerend glas in de ramen. Door de gebogen ruiten komt er voor de schouders van de 5 passagiers meer ruimte.» Het „al-weather" venti latiesysteem zorgt voor een perma nente en tochtvrije luchtverversing van het interieur. Condens wordt hierdoor voorkomen. Ook het exteri eur is aantrekkelijk. De grill met dub bele koplampen geeft de wagen een apart karakter. De carrosserie is so lide en voldoet aan de nieuwe veilig heidsnormen. Een bijzondere con- stuctie zorgt er voor dat bij aanrijdin gen slechts de achterkant en de voor kant kunnen worden ingedrukt, ter wijl de kooi waarin de passagiers zich bevinden praktisch onvervormbaar is. Dat de Datsun op alle fronten er kent wordt bewijst de keus van Rob Slotenmaker in de meest spectaculai re autorace van deze tijd, de Londen- Sydney marathon. Onder de zwaarst denkbare omstandigheden moeten dan 16.000 km worden afgelegd. Sloten maker gaat dat doen in een Datsun Cedric. In de 16e East Africa Safari Rally werden met deze 2 liter Datsun opvallende resultaten geboekt. De Datsun 1600 kost in de stan daard uitvoering f. 8.444, - en in de luxe uitvoering f. 8.844, - Dealer voor Waalwijk en omstreken is Gara gebedrijf Schoondermark, Sprangse- weg 4 in Waalwijk. SPRANG-CAPELLE Sclioenfa- Aussems in Sprang-Capelle stopt net de produktie. Dit is het gevolg van de sterke concurrentie uit het buitenland, waar tegen niet meer het hoofd kon worden geboden. Veertig personeelsleden komen hierdoor zonder werk. De heer Maas direkteur van het Gewestelijk Ar beidsbureau voorziet weinig of geen moeilijkheden met het plaatsen van deze werknemers. Met de vakbon den en de Federatie van Neder landse Schoenfabrikanten is door de direktie overleg gepleegd. Men heeft ook van deze zijde begrip voor de situatie. Op de autobaan bij München is een Engels vliegtuig neergestort. De 44 inzittenden, toeristen en de 4 bemanningsleden vonden de dood. De ceritrale recherche te. Am sterdam heeft een geweldig succes geboekt, door het oprollen van een internationale goud- en diamant smokkelbende, waarin zowel Hong kong zowel als Amsterdam betrok ken waren. Hierdoor werd tevens voorkomen dat Nederlandse en Zwitserse banken voor miljoenen werden opgelicht. De actie vrijdagavond gehouden voor de hongerlijdenden in Biafra heeft 8 miljoen gulden opgebracht Een Italiaans schip is in bran gevlogen, waarbij 9 bemanningsl den zijn verbrand. - Met een onafhankelijke achterwielophanging, die alleen bij duurdere automobielen voor komt. Dus géén starre achteras Maar liefst 96 pk voor extra sportief rijden Een van de eerste auto's die voldoet aan de Amerikaanse veiligheidsvoorschriften. Een voltreffer in deze sportieve middenklasse. De motor op- vallend krachtig en gedegen: 4-cilinder, 96 pk, watergekoeld, 4 versnellingen, 5 maal gelagerde krukas, bovenliggende nokkenas. Een speciaal ontworpen veiligheidscarrosserie met een extra verstevigde kooi-construc- tie „Zelf-ademend" ventilatie systeem, schijfremmen voor, onafhankelijke vering, achteruit- rijlamp en ruitensproeiers. Datsun 1600 4-deurs f 8.444.- Datsun 1600 4-deurs de Luxe f 8.844.- U moet hem echt een keer goed bekeken hebben. Dat kan, in onze showroom Waalwijk, Sprangseweg 2-4, Telefoon 04160-2316 Het jeugdvakantiewerk voor '68 is weer achter de rug. De diverse onderdelen werden al of niet bege leid door regen, maar dat alles mocht niet hinderen. Fel is er ge streden voor de diverse prijzen, die er te verdienen waren. Vanaf vori ge week zijn er op allerlei gebied activiteiten voor de jeugd geweest. Zowel de jongste en ook de oudste deelnemers hebben zich goed kun nen vermaken. Een woord van dank aan de organisatoren mag dan ook niet ontbreken. Velen hebben er hun vrije tijd voor moeten opoffe ren, hetgeen dan ook met graagte gedaan werd. Donderdag werd in de omgeving van de speeltuin van het recreatie gebied een veilig verkeersrit gehou den, die onder leiding stond van de heer Marcelis, brigadier van politie, die de veilig verkeerslessen op de scholen verzorgt. Het geleerde kon dus nu ook op een aangename ma nier in praktijk worden gebracht. De vrijdag was bestemd voor de fietstocht naar Drimmelen. Rond 9 uur werd vertrokken zonder regen, maar voor men de plaats van be stemming bereikt had, waren er op de deelnemers en de leiders al heel wat druppels gevallen. In Drimme len gingen de 560 deelnemertjes op de verschillende rondvaartboten om een tocht door de Biesbosch te ma ken. Deelnemers en leiders hebben van deze tocht zeer genoten. Gezien het aantal deelnemers viel het aan tal lekke banden nogal mee: 18. Het is bovendien een hele organisatie geweest als men bedenkt dat 25 lei ders en 25 hulpleiders de verschil lende groepen hebben moeten bege leiden. Rond half vijf was de laat ste groep weer in Waalwijk gearri veerd. Zaterdagmiddag werd het song- en beatfestival gehouden in zaal De Gecroonde Leersse. Over belang stelling was niet te klagen: de zaal was meer dan vol. Tevens werden deze middag de verschillende prij zen, behaald op de diverse onder delen, uitgereikt. Deze middag «-5'-v5.rv^-rr.;rn.rrr-a^,. Een beeld van de enorme drukte, vrijdagmorgen op het Raadhuisplein, toen de deelnemers van het vakantiewerk Waalwijk op de fiets naar de Biesbosch vertrokken. De tocht werd ondanks het slechte weer een gewel dig succes. vormde tevens het sluitstuk van 't jeugdvakantiewerk 1968. Zoals reeds gezegd ondanks de regen een zeer geslaagd vakantiewerk voor de jeugd. De organisatoren hebben dan ook alle eer ingelegd gedurende de af gelopen week. Voor volgend jaar is men reeds op zoek naar nog meer mogelijkheden voor de jeugd, het geen dat betwijfelen we niet wel zal lukken. De uitslagen van het jeugdsong- festival 1968 waren als volgt: Vocaal le prijs: Enny Snoeren 39Vz 2e prijs: Carin Schoolbred 36 3e prijs: Anneke Verschuren 36 4e prijs: Rianne Schilders 35 5e prijs: Willy Schalken 34Vi Instrumentaal le prijs: Elly Biekens 42Vi 2e prijs: Ada en Henny Ligtvoet 40% 3e prijs: Willy Sperber 39% 4e prijs: Henny Donker 38 Ensemble le prijs: Hugo de Grootgroep 43 V\ 2e prijs: René de Gouw 43 3e prijs: Do-Re-Mi-Groep 42% 4e prijs: De Maik Ton Jeus 40 Jongste deelnemer: Enny Snoeren (extra prijs). Meevaren met een vissersman, is een nieuwe vorm van vakantiegenot, behorende onder de rubriek recreatie en vrijetijdsbesteding, die door de welwillende medewerking van een aantal vissers mogelijk is gemaakt. Een dergelijke tocht, zoals wij die meemaakten met een eenvoudig garnalen- kottertje, is voor de landrot een machtige belevenis die hij zijn gehele leven niet zal vergeten. Om half vier in de vroege morgen dienden we present te zijn en de schipper maakte ons er wel op attent, dat zij die snel last hebben van zeeziekte er beter aan doen thuis te blijven. Voor zover wij de zee wel eens hadden bevaren, dachten we het wel te kunnen redden. Tot nu toe was ons steeds het kunstje gelukt om bij het aan boord stappen van een zeegaand vaartuig de stellige overtuiging mee te laten embarkeren, dat zeeziekte ons beslist niet treffen kon en het lukte deze keer trouwens ook. De nacht was koud en winderig, niet bepaald een voorbeeld van prachtig Nederlands zomerweer. Over het inktzwarte water spietsten de felle bundels van zoeklichten die, als door een wonder gestuurd, de ene boei na de andere uit de zwarte leegte tevoorschijn prik ten; een enerverend staaltje navigatie op een door eb zowat leeggelopen zee. Natuurlijk kennen deze schippers hun weg langs de banken en door de geulen beter dan de gewone burger z'n achtertuintje, maar het blijft een staaltje van knap vakmanschap om bij een dwarse ebstroom die het stuurrad bijna uit je handen trekt, een schuitje met zo'n 1.30 meter diepgang in blin de nacht door een geul te sturen waarin op dat moment 1.35 meter water staat. Wanneer na uren de mo tor terugvalt op stationair toerental, is dat het moment waarop de netten overboord gaan. Aan beide kanten n sleepnet, gevierd vanuit gieken ter weerszijde van de mast. Dan begint de ,,trek"; een klein uur zeer lang zaam varen met de stroom mee, waar bij het lijkt alsof het schip stil ligt. Het is des schippers „feeling" of ge sternte die hem doet bepalen of het lang genoeg geweest is. We „halen" met de lier, maar het blijft ook voor de meest gehaaide vis sersman altijd een supreme verrassing hoe dik of vol de „zak" zal zijn als de snaarstrakke staaldraad de buit bo ven water tilt. Het lijkt een grauwe massa slik, die oogst van een uur trekken, maar nauwelijks is het net van onderen open, of een wriemelen de hoop zeeleven glibbert over het dek. Garnalen natuurlijk maar ook zeetong zo sterk als verenstaai en scharretjes en botjes en venijnig knip pende krabbetjes en indolente zee slakken. De garnaal overigens is een edel dier, althans naar smaak en opbrengst gerekend. Behorende tot de kreeft- achtigen is hij onder een vergrootglas bepaald een uiterst onaantrekkelijk zeemonster. Omdat ze zo klein zijn moet men er veel van hebben wil de indruk tot stand komen dat men met terdaad iets eet en dat is tevens de reden dat ze zo uit het net op een schudzeef geschept worden om al thans de flinkste exemplaren over te houden. Deze gaan, 't is hard, nog zeer le vend meteen aan boord al in een pot met woest kokend zeewater en onder gaan daarin de metamorfose van grijs wriemelend „zee-insekt" met-te-veel- poten, tot de malse rozerodegamaal die uw of andermans dis gaat sieren. Dit levend koken is een onvermijde lijkheid die ook het lot van de kreef ten kenmerkt. Zijn deze dieren een maal dood, dan ontbindt onder nor male omstandigheden namelijk binnen enige uren hun vlees zich tot een waterachtige massa die voor con sumptie hoogst kwaadaardige eigen aardigheden bezit en buikkramp of visvergiftiging zijn dan nog wel de minst kwaadaardige gevolgen wan neer men ze zou eten. Daarom moe ten ze voordat ze dood zijn, dus le vend meteen gekookt worden om op die manier het vlees als het ware te conserveren. Die zeewaterkokerij is overigens voor omstanders met 'n zwakke maag ook geen pretje. Tegen de lucht die er afkomt kan men bij windstil weer met zijn volle gewicht gaan staan leunen. De beestjes worden na het koken dan ook zeer grondig gewassen en gespoeld, voorts nog even nage- vervolg op pag. 6)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 5