waAlwijkse en LanqstRMtse couraiu
De Datsun heeft in Nederland
definitief zijn intrede gedaan
1
HU
H. Schoondermark Zn
Jeugdvakantiewerk 1968 in
Waalwijk was een groot succes
De landrot krijgt een kijkje
in het ruige vissersleven
FIETSTOCHT NAAR DE BIESBOSCH MET 560 DEELNEMERS
MEE OP GARNALENVANGST
IDatsum -1600 bs
een veilige wagen
Laag
benzineverbruik
Marathon race
Schoenfabriek in
Sprang-Capelle
sluif
AUTOMOBIELBEDRIJF
Tocht
Songfestival
SIK"'"
Modern vakantie
genot op zee
Edel dier
Zeewaterkokerij
MAANDAG 12 AUGUSTUS 1968
89e JAARGANG No. 65
De ïcho vAn het Zuióen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN'
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p week (0,30+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,32
p mnd. (1,30 10 ct. inc.k.) 1,40
p kwrt. (3,65 10 ct. inc.k.) 3,75
p kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres ..ECHO"
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Vorige maand liep in de Nissan autofabrieken in Japan
de 4 miljoenste automobiel van de band. Daarvan heeft deze autoindustrie
weinig ophef gemaakt. Men kijkt verder naar de toekomst, want reeds
dit jaar verwacht men meer dan één miljoen auto's te bouwen Is het
daarom zo verwonderlijk, dat de Nissan produkten in Nederland gretig
aftrek vinden. Het hier bekende produkt is de Datsun, die in vele uitvoe
ringen op de Europese wegen rijdt. Garage Schoondermark liet ons kennis
maken met een Datsun-1600.
De hoge produktiecijfers zijn voor
al bereikt door de export naar de
Verenigde Staten en Europa. De mo
gelijkheden voor de bouw van de Dat
sun 1600 zijn in Japan toegenomen,
daarom verwacht men een grotere
export, ook naar Nederland. Met
recht geloven ive, want de Datsun
heeft zijn intrede gedaan. De periode
van vrees voor een produkt uit Japan
is voorbij. Afstanden spelen bij het
moderne vervoer immers niet meer
mee. Grote voorraden garanderen de
blijvende aanwezigheid van onderde
len.
De Datsun wordt als een uiterst
veilige wagen beschouwd. Dat is met
de 1600 zeker het geval. Deze wagen
is gebouwd volgens de veiligheids
voorschriften die in Amerika gelden.
In de States is men hierop bijzonder
streng. De wagens moeten aan een
groot aantal voorschriften voldoen.
De exportcijfers naar Amerika wijzen
dat de Japanners hieraan voldoen.
Het interieur is smaakvol, luxeus,
maar bovenalles veilig. De wagen is
uitgerust met bevestigingspunten voor
veiligheidsgordels, er zijn veiligheids
sloten, goed gevormde stoelen, terwijl
alle instrumenten van het dashboard
overzichtelijk zijn gegroepeerd. De
cijfers zijn gemakkelijk afleesbaar.
De instrumenten zijn voorzien van
een speciaal niet-weerkaatsend glas,
met groene verlichting.
Op de „brug" in de garage konden
we de wagen ook eens van de andere
kant bekijken. Tijdens onze rit over
niet al te beste wegen (ondermeer de
Langstraatweg) was ons de goede
wegligging en vering opgevallen. De
onafhankelijke wielophanging van al
le vier de wielen zorgt er voor dat de
wagen op de weg „kleeft", en dat de
wagen toch soepel blijft en alle com
fort biedt.
Voor de Datsun werd een nieuwe
1600cc motor ontwikkeld. Deze vier-
cylinder heeft een 5x gelagerde kruk
as en een bovenliggende nokkenas.
De wagen accelereert voortreffelijk
en kan een top van 160 km per uur
behalen. Voor deze grote wagen een
goed benzineverbruik. Wij noteerden
voor onze tocht, gereden met wisse
lende snelheid (max. 125 km.) over
diverse wegen en in stadsverkeer 1
liter voor 11,5 km. Dat is voor een
wagen met een km-stand van 2.000
niet slecht! De moderne schijfremmen
dragen bij aan de veiligheid. De Dat
sun 1600 is gemakkelijk hanteerbaar.
In het stadsverkeer levert hij weinig
problemen op. De draaicirkel is kort:
9,6 meter.
Verder biedt de wagen alle voor
zieningen die maar denkbaar zijn.
Alle denkbare snufjes behoren tot de
standaarduitrusting. De Datsun de
luxe heeft dan nog slaapstoelen en
blauw, zonwerend glas in de ramen.
Door de gebogen ruiten komt er voor
de schouders van de 5 passagiers
meer ruimte.» Het „al-weather" venti
latiesysteem zorgt voor een perma
nente en tochtvrije luchtverversing
van het interieur. Condens wordt
hierdoor voorkomen. Ook het exteri
eur is aantrekkelijk. De grill met dub
bele koplampen geeft de wagen een
apart karakter. De carrosserie is so
lide en voldoet aan de nieuwe veilig
heidsnormen. Een bijzondere con-
stuctie zorgt er voor dat bij aanrijdin
gen slechts de achterkant en de voor
kant kunnen worden ingedrukt, ter
wijl de kooi waarin de passagiers zich
bevinden praktisch onvervormbaar is.
Dat de Datsun op alle fronten er
kent wordt bewijst de keus van Rob
Slotenmaker in de meest spectaculai
re autorace van deze tijd, de Londen-
Sydney marathon. Onder de zwaarst
denkbare omstandigheden moeten dan
16.000 km worden afgelegd. Sloten
maker gaat dat doen in een Datsun
Cedric. In de 16e East Africa Safari
Rally werden met deze 2 liter Datsun
opvallende resultaten geboekt.
De Datsun 1600 kost in de stan
daard uitvoering f. 8.444, - en in de
luxe uitvoering f. 8.844, - Dealer
voor Waalwijk en omstreken is Gara
gebedrijf Schoondermark, Sprangse-
weg 4 in Waalwijk.
SPRANG-CAPELLE Sclioenfa-
Aussems in Sprang-Capelle stopt
net de produktie. Dit is het gevolg
van de sterke concurrentie uit het
buitenland, waar tegen niet meer
het hoofd kon worden geboden.
Veertig personeelsleden komen
hierdoor zonder werk. De heer Maas
direkteur van het Gewestelijk Ar
beidsbureau voorziet weinig of geen
moeilijkheden met het plaatsen van
deze werknemers. Met de vakbon
den en de Federatie van Neder
landse Schoenfabrikanten is door
de direktie overleg gepleegd. Men
heeft ook van deze zijde begrip
voor de situatie.
Op de autobaan bij München is
een Engels vliegtuig neergestort.
De 44 inzittenden, toeristen en de
4 bemanningsleden vonden de dood.
De ceritrale recherche te. Am
sterdam heeft een geweldig succes
geboekt, door het oprollen van een
internationale goud- en diamant
smokkelbende, waarin zowel Hong
kong zowel als Amsterdam betrok
ken waren. Hierdoor werd tevens
voorkomen dat Nederlandse en
Zwitserse banken voor miljoenen
werden opgelicht.
De actie vrijdagavond gehouden
voor de hongerlijdenden in Biafra
heeft 8 miljoen gulden opgebracht
Een Italiaans schip is in bran
gevlogen, waarbij 9 bemanningsl
den zijn verbrand.
-
Met een onafhankelijke
achterwielophanging, die alleen
bij duurdere automobielen voor
komt. Dus géén starre achteras
Maar liefst 96 pk voor extra
sportief rijden
Een van de eerste auto's die
voldoet aan de Amerikaanse
veiligheidsvoorschriften.
Een voltreffer in deze sportieve
middenklasse. De motor op-
vallend krachtig en gedegen:
4-cilinder, 96 pk, watergekoeld,
4 versnellingen, 5 maal gelagerde
krukas, bovenliggende nokkenas.
Een speciaal ontworpen
veiligheidscarrosserie met een
extra verstevigde kooi-construc-
tie „Zelf-ademend" ventilatie
systeem, schijfremmen voor,
onafhankelijke vering, achteruit-
rijlamp en ruitensproeiers.
Datsun 1600 4-deurs f 8.444.-
Datsun 1600 4-deurs de Luxe
f 8.844.-
U moet hem echt een keer goed bekeken hebben. Dat kan, in onze showroom
Waalwijk, Sprangseweg 2-4, Telefoon 04160-2316
Het jeugdvakantiewerk voor '68
is weer achter de rug. De diverse
onderdelen werden al of niet bege
leid door regen, maar dat alles
mocht niet hinderen. Fel is er ge
streden voor de diverse prijzen, die
er te verdienen waren. Vanaf vori
ge week zijn er op allerlei gebied
activiteiten voor de jeugd geweest.
Zowel de jongste en ook de oudste
deelnemers hebben zich goed kun
nen vermaken. Een woord van dank
aan de organisatoren mag dan ook
niet ontbreken. Velen hebben er
hun vrije tijd voor moeten opoffe
ren, hetgeen dan ook met graagte
gedaan werd.
Donderdag werd in de omgeving
van de speeltuin van het recreatie
gebied een veilig verkeersrit gehou
den, die onder leiding stond van de
heer Marcelis, brigadier van politie,
die de veilig verkeerslessen op de
scholen verzorgt. Het geleerde kon
dus nu ook op een aangename ma
nier in praktijk worden gebracht.
De vrijdag was bestemd voor de
fietstocht naar Drimmelen. Rond 9
uur werd vertrokken zonder regen,
maar voor men de plaats van be
stemming bereikt had, waren er op
de deelnemers en de leiders al heel
wat druppels gevallen. In Drimme
len gingen de 560 deelnemertjes op
de verschillende rondvaartboten om
een tocht door de Biesbosch te ma
ken. Deelnemers en leiders hebben
van deze tocht zeer genoten. Gezien
het aantal deelnemers viel het aan
tal lekke banden nogal mee: 18. Het
is bovendien een hele organisatie
geweest als men bedenkt dat 25 lei
ders en 25 hulpleiders de verschil
lende groepen hebben moeten bege
leiden. Rond half vijf was de laat
ste groep weer in Waalwijk gearri
veerd.
Zaterdagmiddag werd het song-
en beatfestival gehouden in zaal De
Gecroonde Leersse. Over belang
stelling was niet te klagen: de zaal
was meer dan vol. Tevens werden
deze middag de verschillende prij
zen, behaald op de diverse onder
delen, uitgereikt. Deze middag
«-5'-v5.rv^-rr.;rn.rrr-a^,.
Een beeld van de enorme drukte, vrijdagmorgen op het Raadhuisplein,
toen de deelnemers van het vakantiewerk Waalwijk op de fiets naar de
Biesbosch vertrokken. De tocht werd ondanks het slechte weer een gewel
dig succes.
vormde tevens het sluitstuk van 't
jeugdvakantiewerk 1968. Zoals reeds
gezegd ondanks de regen een
zeer geslaagd vakantiewerk voor de
jeugd.
De organisatoren hebben dan ook
alle eer ingelegd gedurende de af
gelopen week. Voor volgend jaar is
men reeds op zoek naar nog meer
mogelijkheden voor de jeugd, het
geen dat betwijfelen we niet
wel zal lukken.
De uitslagen van het jeugdsong-
festival 1968 waren als volgt:
Vocaal
le prijs: Enny Snoeren 39Vz
2e prijs: Carin Schoolbred 36
3e prijs: Anneke Verschuren 36
4e prijs: Rianne Schilders 35
5e prijs: Willy Schalken 34Vi
Instrumentaal
le prijs: Elly Biekens 42Vi
2e prijs: Ada en Henny Ligtvoet
40%
3e prijs: Willy Sperber 39%
4e prijs: Henny Donker 38
Ensemble
le prijs: Hugo de Grootgroep 43 V\
2e prijs: René de Gouw 43
3e prijs: Do-Re-Mi-Groep 42%
4e prijs: De Maik Ton Jeus 40
Jongste deelnemer: Enny Snoeren
(extra prijs).
Meevaren met een vissersman, is een nieuwe vorm van vakantiegenot,
behorende onder de rubriek recreatie en vrijetijdsbesteding, die door de
welwillende medewerking van een aantal vissers mogelijk is gemaakt. Een
dergelijke tocht, zoals wij die meemaakten met een eenvoudig garnalen-
kottertje, is voor de landrot een machtige belevenis die hij zijn gehele
leven niet zal vergeten. Om half vier in de vroege morgen dienden we
present te zijn en de schipper maakte ons er wel op attent, dat zij die
snel last hebben van zeeziekte er beter aan doen thuis te blijven. Voor
zover wij de zee wel eens hadden bevaren, dachten we het wel te kunnen
redden. Tot nu toe was ons steeds het kunstje gelukt om bij het aan
boord stappen van een zeegaand vaartuig de stellige overtuiging mee te
laten embarkeren, dat zeeziekte ons beslist niet treffen kon en het lukte
deze keer trouwens ook. De nacht was koud en winderig, niet bepaald
een voorbeeld van prachtig Nederlands zomerweer. Over het inktzwarte
water spietsten de felle bundels van zoeklichten die, als door een wonder
gestuurd, de ene boei na de andere uit de zwarte leegte tevoorschijn prik
ten; een enerverend staaltje navigatie op een door eb zowat leeggelopen
zee.
Natuurlijk kennen deze schippers
hun weg langs de banken en door de
geulen beter dan de gewone burger
z'n achtertuintje, maar het blijft een
staaltje van knap vakmanschap om bij
een dwarse ebstroom die het stuurrad
bijna uit je handen trekt, een schuitje
met zo'n 1.30 meter diepgang in blin
de nacht door een geul te sturen
waarin op dat moment 1.35 meter
water staat. Wanneer na uren de mo
tor terugvalt op stationair toerental,
is dat het moment waarop de netten
overboord gaan. Aan beide kanten n
sleepnet, gevierd vanuit gieken ter
weerszijde van de mast. Dan begint
de ,,trek"; een klein uur zeer lang
zaam varen met de stroom mee, waar
bij het lijkt alsof het schip stil ligt.
Het is des schippers „feeling" of ge
sternte die hem doet bepalen of het
lang genoeg geweest is.
We „halen" met de lier, maar het
blijft ook voor de meest gehaaide vis
sersman altijd een supreme verrassing
hoe dik of vol de „zak" zal zijn als
de snaarstrakke staaldraad de buit bo
ven water tilt. Het lijkt een grauwe
massa slik, die oogst van een uur
trekken, maar nauwelijks is het net
van onderen open, of een wriemelen
de hoop zeeleven glibbert over het
dek. Garnalen natuurlijk maar ook
zeetong zo sterk als verenstaai en
scharretjes en botjes en venijnig knip
pende krabbetjes en indolente zee
slakken.
De garnaal overigens is een edel
dier, althans naar smaak en opbrengst
gerekend. Behorende tot de kreeft-
achtigen is hij onder een vergrootglas
bepaald een uiterst onaantrekkelijk
zeemonster. Omdat ze zo klein zijn
moet men er veel van hebben wil de
indruk tot stand komen dat men met
terdaad iets eet en dat is tevens de
reden dat ze zo uit het net op een
schudzeef geschept worden om al
thans de flinkste exemplaren over te
houden.
Deze gaan, 't is hard, nog zeer le
vend meteen aan boord al in een pot
met woest kokend zeewater en onder
gaan daarin de metamorfose van grijs
wriemelend „zee-insekt" met-te-veel-
poten, tot de malse rozerodegamaal
die uw of andermans dis gaat sieren.
Dit levend koken is een onvermijde
lijkheid die ook het lot van de kreef
ten kenmerkt. Zijn deze dieren een
maal dood, dan ontbindt onder nor
male omstandigheden namelijk binnen
enige uren hun vlees zich tot een
waterachtige massa die voor con
sumptie hoogst kwaadaardige eigen
aardigheden bezit en buikkramp of
visvergiftiging zijn dan nog wel de
minst kwaadaardige gevolgen wan
neer men ze zou eten. Daarom moe
ten ze voordat ze dood zijn, dus le
vend meteen gekookt worden om op
die manier het vlees als het ware te
conserveren.
Die zeewaterkokerij is overigens
voor omstanders met 'n zwakke maag
ook geen pretje. Tegen de lucht die
er afkomt kan men bij windstil weer
met zijn volle gewicht gaan staan
leunen. De beestjes worden na het
koken dan ook zeer grondig gewassen
en gespoeld, voorts nog even nage-
vervolg op pag. 6)