wAAlwrjkse en UnqstRAAtse coimnt „De bedragen die de afnemers nu gaan betalen zijn reëel" COLLEGE VAN B. EN W. VAN WAALWIJK IN NOTA OVER WIJKVERWARMING Vorming van goede jeugdraad in Waalwijk van groot belang De tot nujtoe betaalde bedragen waren te laag NOTA JEUGDBELEID AANGEBODEN Verhogingen gevolg van zeven factoren Verdeling kosten Oorzaken verhoging Be uren Verhoging reëel Tekort Brieven Onjuist Accommodaties voldoen aan alle eisen Subsidies NIEUWE CONTAINER APPELS N.V. OPENT DIENST OP NOORD ENGELAND EN SCHOTLAND MAANDAG 28 OKTOBER 1968 89e JAARGANG No. 87 De tcho vAn het Zuióen UitfeYor Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32 p mnd. (1,30 10 ct. inc.k.) 1,40 p.kwrt (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75 p kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" (Vcrn onze verslaggever) WAALWIJK - De wijkverwarming in het plan Laageinde in Waalwijk is de afgelopen maand bijzonder in de publiciteit geweest. De reden De bewoners van de betrokken woningen ontvingen eind september een schrij ven van het gemeentebestuur waarin werd meegedeeld, dat de bedragen voor de warmtelevering werden verhoogd. Deze vrij forse verhoging ont lokte bij de betrokkenen felle protesten. In de vergadering van 30 sep tember keurden de meeste raadsleden deze plotselinge verhoging af. Het college van B. en W. zegde toe, met een nota over deze wijkverwarming te komen. In de openbare raadsvergadering van a.s. donderdag zal de nota worden behandeld. In deze nota doen B. en W. op duidelijke wijze een uiteenzetting waarop tot een verhoging van de verwarmingstarieven werd besloten. Hierbij gaven een 7-tal oorzaken de doorslag. Aan het slot van de nota stellen B. en W. dat de bedragen die de afnemers nu moeten gaan betalen zondermeer reëel zijn en dat de tot nu toe betaalde bedragen te laag waren. Voor de teleurstelling, die deze forse verhoging bij de be trokken bewoners heeft teweeggebracht heeft het college alle begrip. In de nota geeft het college van B. en W. een duidelijke uiteenzetting van hun standpunt en de daaruit voortvloeiende recente besluiten ter zake van de wijkverwarming in het plan Laageinde. In het kort samen gevat zijn de oorzaken de volgende: 1. Onjuiste raming van het brand- stoffenverbruik. 2. Overschakeling van zware olie op de duurdere H.B.O. II. 3. Uitbreiding van het stookseizoen van 7 tot 10 maanden. 4. Verruiming van de z.g. vollast uren (het aantal uren, dat per et maal op volle capaciteit gestookt wordt). 5. Verhoging van de olieprijs. 6. Post telefoonsignalering en wacht dienst niet in de raming opgeno men. 7. De kosten van de warmtemeters eveneens niet in de raming opge nomen. Naar de technische kwaliteit van de verwarmingsinstallatie zal een on derzoek worden ingesteld. Ook zal alsnog onder de afnemers een enquete worden ingesteld omtrent de vraag of de uitbreiding van het stookseizoen tot 10 maanden en de verruiming van de zgn. vollast-uren door hen op prijs worden gesteld. Al naar gelang uit slag van deze enquete zal het college dan de geëigende maatregelen nemen. Met betrekking tot de aanleg van de wijkverwarming wordt er in de nota op gewezen, dat wijkverwarming in het plan Laageinde in 1964 de enige mogelijkheid was. Een alterna tief was er toen niet. Op de wijkver warming in het plan Laageinde zijn aangesloten 230 woningwetwoningen, 42 woningen, gebouwd in de vrije sector, 8 premiewoningen, 2 kleuter scholen en 1 kerk. Met klem wijzen B. en W. er op, dat het college vol gens de geldende regeling „Algemene regelingen wijkverwarming" volledig bevoegd is de tarieven te verhogen. Voor de toerekening van de inves teringskosten aan de genoemde ob jecten, wordt uitgegaan van de ver houding der hoeveelheden calorieën welke door de installatie worden toe gevoerd aan de diverse objecten. Een berekening hiervan geeft de volgende opstelling: 230 woningwetwoningen 2.678.000 kcal per uur 8 premiewoningen 96.000 kcal per uur 42 vrije sectorwoningen 504.000 kcal per uur 1 kerk 110.000 kcal per uur 2 kleuterscholen 96.000 kcal per uur Op basis van deze opstelling is de verdeling van de vaste kosten over de diverse objecten ontstaan. De varia bele kosten worden middels de uit komsten van de geplaatste warmte meters aan de betrokken huurders in rekening gebracht. Hierdoor wordt uiteraard een billijke verdeling van de variabele kosten en met name van de stookkosten verkregen. Nu de werkelijke cijfers van enkele stook- seizoenen intussen bekend zijn, blijkt dat de kosten veel te laag zijn ge raamd. Als belangrijke oorzaak stelt het college dat met name de raming van het brandstofverbruik ver beneden de werkelijkheid is geweest. Uitgegaan was van een raming van 450.000 kg. zware olie, corresponderende met 528.000 liter H.B.O. II. Deze raming steunde op gegevens van de N.V. Bronswerk en van het departement van Volkshuisvesting en Bouwnijver heid. Achteraf is gebleken, dat deze raming belangrijk te optimistisch is geweest. Dit blijkt uit cijfers van het rapport van de Werkgroep Verwar ming Nieuwe Woningen en uit cij fers, gepubliceerd in het tijdschrift 'Gas' van september 1967. Dit blijkt ook uit de werkelijke cijfers; gedu rende het stookseizoen 1967-1968 is n.l. 999.563 ltr H.B.O. II verbruikt. Dit aanmerkelijk hogere verbruik is echter, zoals U hierna zal blijken, voor een aanmerkelijk gedeelte te ver klaren. In de oorspronkelijke opzet was uitgegaan van het stoken van zware olie (4,37 ct. per liter in het seizoen 1967-1968). Op advies van de in specteur van de volksgezondheid is evenwel door gedeputeerde staten in de desbetreffende hinderwetvergun ning de voorwaarde opgenomen, dat de te gebruiken brandstof ten hoogste 1% zwavel mocht bevatten. Aange zien zware olie aanzienlijk meer dan 1 zwavel bevat, moest noodge dwongen worden overgegaan op het stoken van H.B.O. II (1% zwavel). In het seizoen 1967-1968 was de prijs voor deze olie 8,52 ct. per liter. Hier staat wel tegenover, dat het nu niet nodig is de elektrische voorver- warmers te gebruiken, zodat het elek triciteitsverbruik minder is geworden, hoewel langere stooktijden ook meer verbruik geven. Bij de raming is destijds uitgegaan van een stookseizoen van 7 maanden, zulks op grond van het bepaalde in artikel 7 van de destijds geldende 'Al gemene regelen wijkverwarming', lui dende als volgt: „De warmte wordt geleverd gedurende het tijdvak 1 ok tober tot en met 30 april daaraan volgende". Met ingang van het sei zoen 1967-1968 is het stookseizoen uitgebreid tot 10 maanden. Dit is na tuurlijk een niet onaanzienlijke kos- tenverzwaring, welke niet moet wor den onderschat. In de z.g. zomer maanden wordt er uiteraard veel min der warmte afgenomen, maar het ge hele leidingnet moet op een bepaalde temperatuur worden gehouden, ter wijl op de vele kille zomermaanden en-avonden deze temperatuur zelfs op een vrij hoog niveau moet worden ge steld, wil de verwarming het beoog de sorteren. De stooktijden per etmaal, de z.g. vollasturen, zijn op verzoek van vele warmte-afnemers met ingang van vo rig seizoen verruimd met drie uren. Bij de raming werd uitgegaan van 'n stooktijd tussen 7.00 - 22.30 uur, ter wijl nu op volle capaciteit wordt ge stookt tussen 5.30 en 24.00 uur. Ook deze verruiming is uiteraard van gro te invloed op het verbruik. In verge lijking met de olieprijs, waarvan bij deraming werd uitgegaan, is de prijs van de olie de afgelopen seizoenen ook hoger geweest. Dat dit altijd een zeer ongewisse factor blijft, blijkt wel uit het feit, dat voor het stookseizoen 1967-1968 bij de raming van het brandstoffenverbruik werd uitgegaan van een olieprijs van 7 ct. per liter, terwijl in feite 8,5 ct. per liter is be taald. De post telefoonsignalering en wachtdienst ad 1.200,- was niet in de raming opgenomen. De kosten van de warmtemeters waren uiter aard niet in de raming opgenomen. Deze meters zijn geplaatst én om een rechtvaardiger verdeling van de kos ten te verkrijgen én om het oliever- bruik te verminderen, zo schrijft het college in de nota. De weekhuurders betaalden voor de verhoging aan voorschot: 2,25; nu wordt dat 5,75 wat een verhoging betekent van 3,50. De maandhuur- ders betaalden 9,85, wat nu 25,- wordt; een verhoging van 15,15. De particulieren droegen 13,85 per maand bij, dat wordt nu 27, - wat een verhoging inhoudt van 13,15 per maand. De belangrijke vraag is nu naar de mening van het college of de bedra gen van variabele kosten ad. resp. 5,75, 5,25, - en 27, - reëel zijn voor de verwarming van de be treffende woningen. In de nota schrijft het college: „Als we dan een vergelijking mogen treffen met de flatwoningen in Be- soyen-noord en aan het Hertog Jan park, dan kunnen we U op het vol gende wijzen. De bewoners van de grootste flats aan het Hertog Janpark betalen als voorschot op de variabele kosten 34, - per maand (dus nog aanmer kelijk meer dan de maandhuurders in het plan Laageinde), terwijl de bewo ners van de flatwoningen in Besoyen- noord 4, - per week betalen (voor de verwarming van twee vertrekken!). In vergelijking hiermede zijn de vari abele bedragen, die de warmte-afne mers in het plan Laageinde moeten betalen, beslist niet abnormaal. Dezelfde vraag zou ook kunnen worden beantwoord met erop te wij zen, dat, terwijl de weekhuurders nu een bedrag verschuldigd zijn van 10,85 voor de totale kosten, deze kosten voor een individuele centrale gasverwarming reëel kunnen worden gesteld op 10,75 per woning per week, waarvan vaste lasten 5,50 per week en variabele lasten 5,25 per week". Als gevolg van de diverse boven vermelde oorzaken heeft het stook seizoen 1967-1968 een tekort opgele verd van 66.240,94. Aangezien met ingang van dit seizoen de stooktijd met 3 maanden of 90 dagen is ver lengd, acht het college het billik, dat minstens deze ruimere dienstverle ning alsnog door de afnemers wordl betaald. Men heeft daarom besloten alleen de kosten van de verlenging van de stooktijd aan de afnemers in rekening te brengen. Het door ieder van de afnemers te betalen bedrag zal worden bepaald aan de hand van de uitkomsten van de warmtemeters. De heffing zal ge schieden in wekelijkse termijnen ge durende een jaar. Het resterende be drag van het exploitatietekort van 't stookseizoen 1967-1968 zal niet aan de afnemers in rekening worden ge bracht, maar zal ten laste worden ge bracht van de gemeente. Omtrènt het budgettaire aspect hiervan zal het college zich nog nader beraden. Naar aanleiding van de brieven aan het gemeentebestuur, lezen we in de nota: ,,In de verkoopakte van de particu liere woningen is onder meer de be paling opgenomen, dat koper zich verplicht bij gebruik van de woning door hemzelf, voor ruimteverwar ming, behoudens schriftelijke toe stemming van burgemeester en wet houders van Waalwijk, geen andere warmte te gebruiken, dan die gele verd door de gemeente Waalwijk. Verder heeft hij zich verplicht ter zake van de levering van warmte een schriftelijke overeenkomst te sluiten met de gemeente Waalwijk en zich daarbij te onderwerpen aan de dooi het gemeentebestuur van Waalwijk vastgestelde of nader vast te stellen bepalingen. In de met de gemeente aangegane overeenkomst is tussen de gemeente en de afnemer van warmte overeen gekomen 1. dat de gemeente het betreffende pand aansluit en het pancL-aange- sloten houdt op de centrale wijk verwarming en de voor de verwar ming var» het betreffende pand be nodigde warmte love/l; 2. dat tussen contractanten van kracht zijn de door de raad vast gestelde of nader vast te stellen „Algemene regelen warmteleve ring". Uit de artikelen 9 en 10 van de alge mene regelen wijkverwarming blijkt duidelijk, dat de afnemers van warm te jaarlijks een vast bedrag en een bedrag wegens 't gebruik van warm- te-eenheden verschuldigd zijn. Hoe deze bedragen zijn samengesteld heb ben wij hiervoor reeds uiteengezet. Aanvankelijk was het zo, dat het bedrag aan stookkosten vaste kos ten per woning als een geheel werd geraamd op 360, - per jaar, ter- vijl nadien een splitsing is gemaakt, waarlij de vaste kosten ongewijzigd zijn gebleven en de stookkosten wor den bepaald naar de aanwijzing van de warmtemeters. De heer Van Es stelt nu in zijn brief, dat de prijsvast stelling van 360, - per jaar gold als een vast en werkelijk bedrag enkel voor het gebruik. Dit is echter nooit het geval geweest. Het bedrag van 360, - per jaar is destijds opge steld op basis van de toen bekend zijnde kapitaalslasten en de te ver wachten stookkosten. Dit blijkt o.a. uit 't feil, dat de „Algemene regelen warmtelevering" volledig van toepas sing zijn verklaard. Het meest duide lijk komt dit wel tot uiting in het be paalde in artikel 9, lid 5 van vooi- noemde regelen, inhoudende, dat de eigenaar van een particuliere woning voor de periode, gedurende welke die woning niet wordt bewoond, het vaste bedrag verschuldigd is. Zoals hiervoor reeds gesteld, zijn de in rekening gebrachte kapitaals- lasten alleen die welke betrekking hebben op de bouw van het ketelhuis en de aanleg van de terreinleiding. De binneninstallatie is bij de aankoop van de woning reeds geheel betaald en is dus eigendom van de koper. De bewering van de heer Van Es, dat nu dubbele kapitaalslasten door de bewoners van de particuliere wo- ninigen worden betaald, is, gezien het vorenstaande, volkomen onjuist. In tegenstelling tot voorheen worden de kapitaalslasten nu afzonderlijk aan gewezen. Er kan dan ook niet gesteld worden, dat de gemeente wijzigingen heeft aangebracht in de overeen komst. De door de heer Van Es be- iveerde Onrechtmatige inbreuk op de privaatrechtelijke contractverhouding terzake van warmtelevering kunnen wij dan ook niet onderschrijven", zo eindigt het college in deze nota. (Van onze verslaggever) WAALWIJK - Bij de behandeling van de gemeentebegroting 1968 deed het college van B. en W. de mededeling dat er een nota zou worden uitgebracht over het jeugdbeleid (jeugdvorming buiten schoolverband) in de gemeente Waalwijk. Deze nota is op de agenda van de raadsvergadering van a.s. donderdag geplaatst. In de nota wordt ruime aandacht geschonken aan een rapport dat door een commissie tot onderzoek van de mogelijk heden van een wettelijke regeling voor de subsidiëring van de jeugdvor ming werd uitgebracht. Deze commissie werd ingesteld door de Staats secretaris van O.K. W. Naar aanleiding van het gestelde in dit zgn. Cower-rapport meent het gemeentebestuur dat voor het goed funktioneren van de jeugdservice in de gemeente een zo breed mogelijk orgaan wordt ingesteld. In een der gelijke jeugdraad zal ook het gemeen tebestuur vertegenwoordigd dienen te zijn. Het jeugdwerk zal over de nodige accommodatie moeten beschikken, zo als goed uitgeruste jeugdgebouwen en port- en speelterreinen. Het col lege van B. en W. schrijft in de nota, dat het ook in het verleden mogelijk was in verschillende delen van de ge meente aan zeer redelijke eisen vol doende voorzieningen te treffen. De overheid zal financieel moeten bij staan waar zulks voor een optimaal funktioneren van de jeugdzorg nood zakelijk is. Nu het jeudwerk een steeds belang rijkere taak gaat vervullen in het maatschappelijk leven, is het ten zeer ste gewenst, dat ook de gemeentelijke overheid met het uit particulier ini tiatief beoefende jeugdwerk de nodi ge contacten zal kunnen onderhou den. Het verdient daarom aanbeve ling, zo zien we in de nota, dat een gemeentelijke functionaris in het bij zonder zal worden belast met het onderhouden van die contacten. Deze functionaris zal niet met direct jeugd werk belast moeten zijn. Dit zal ge heel in particuliere handen moeten zijn. De gemeentelijke functionaris zal echter wel de verbindingsman zijn tussen het particulier jeugdwerk en 't gemeentebestuur. Het particulier jeugdwerk zal in deze gemeentelijke functionaris een duidelijk contact hebben met de gemeentelijke overheid en deze gemeentelijke overheid zal in deze ambtenaar een adviseur bezitten die het gehele jeugdwerk, mede van uit het gezichtspunt van die overheid, kan overzien. Het gemeentelijk jeugdbeleid be perkte zich tot op 't heden tot 't ver lenen van subsidies aan daarvoor in aanmerking komende verenigingen en het verschaffen van bijdragen in de stichtings- of exploitatiekosten van jeugdgebouwen. Hiernaast werden door de gemeente tot op heden grote uitgaven gedaan voor het scheppen van ook voor de jeugdigen zeer uit gebreide en zeer waardevolle sport- accomodaties. Ook door ondersteuning van ande re activiteiten heeft het gemeentebe stuur zich tot op heden, in het ene geval meer, in het andere geval min der, met jeugdwerk beziggehouden. Genoemd kunnen worden in dit ver band de medische sportkeuring, de festivals voor de werkende jeugd en de voor de plattelandsjongeren, de internationale uitwisselingen in het kader van de jumelage met Unna, de jeugd-lectuurvoorziening, 't muziek- schoolonderwijs en het onderwijs aan de leerplichtvrije jeugd aan jongeren cursussen, Mater Amabilisscholen en Levensscholen. In de nota worden een drietal maatregelen genoemd om ook in de toekomst tot een verantwoord ge meentelijk jeugdbeleid te komen. Op de eerste plaats zal door de gemeente subsidiërend moeten worden opgetre den teneinde het jeugdwerk in al zijn geledingen financieel de nodige arm slag te geven. Op de tweede plaats vraagt naar de mening van het college aanpassing van de plaatselijke jeugdraad de aan dacht. De vorming van een adequate jeugdraad is van groot belang. Hier toe zal worden getracht de jeugdraad om te vormen in de zin van het Co wer-rapport. Aan het aanstellen van een of meer beroepskrachten in par ticulier verband zal alle mogelijke steun verleend dienen te worden. Aanpassing van de Sportraad is vol gens het college op dit moment over bodig. Voor het onderhouden van goede contacten tussen het gemeentebestuur en de verenigingen en organen die zich bezighouden met de jeugdzojg en voor de bepaling van het gemeen telijk beleid acht het college het op de derde plaats van groot belang een ambtenaar ter secretarie, speciaal ie belasten met het jeugdwerk. Appels Waalwijk N.V. opent met ingang van 1 november a.s. een nieuwe containerdienst vanaf Waal wijk naar Noord-Engeland en Schot- lad voor stukgoederen en partij goe deren. Deze nieuwe dienst wordt uitge voerd in samenwerking met Euro- freight Ltd.. een der belangrijkste ondernemingen in het goederenver keer in het Kon. uitstekend geor ganiseerd en beschikkend over een uitgebreid net van depots en lijn diensten. Door de beide onderne mingen zijn een aantal 20 feet con tainers gekocht en 2 maal per week zal od vaste dagen een container vanaf Waalwijk naar Glasgow wor den gezonden en omgekeerd. Vanuit Glasgow zal de distributie en het verzamelen der goederen ge schieden voor Noord-Engeland en Schotland. Vanuit Waalwijk voor Nederland en via Appels lijndien- stennet door geheel Europa. Het ligt tevens in de bedoeling om binnen niet te lange tijd geheel Engeland in dit container verkeer op te ne-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1