waalwijkse en UnqstRAAtse couRAnt
Schoenenmuseum richt op boven
verdieping expositie-zalen in
Beken
Uw liefde
met juwelen
juwelier Aug. Pijnenburg
Christofle
Keltum
Sociaal Centrum voor
de Afrikaanse vrouw
bouwman
brillen
OPEN OOG
BRABANTSE SCHOENMAKERSWONING VAN ROND EEUWWISSELING WEER INGERICHT
en
J. K. Verhulst
DEKENAAT WAALWIJK BOUWT IN KONGO
DONDERDAGAVOND 20 MAART 1969
92e JAARGANG No. 23
In april expositie
van werken van
Theo van Delft
Schoenmakers
woning
Trouw en
verlovingsringen
Heuvelstraat 61, Tilburg - Telefoon (04250) 34868*
Theo van Delft
J. Stemmeren
driebanden-
kampioen district
Kaatsheuvel
cassettes
uit de keurcollectie
van
uw juwelier met het
klokkenspel
Grotestraat 260
Waalwijk tel, 4681
Verbouwing
Collectie
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waalwij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredakteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week.
Losse nummers 20 cent
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 15 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO" gggj
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Er zijn maar weinig musea in Nederland die een rijk be
staan lijden. Het publiek loopt nog te vaak de veelal mooie gebouwen aan
de buitenzijde te bewonderen, dan binnen de nieuwe collecties te gaan zien.
Toch is het altijd de moeite waard om aan een „dagje-uit" een museum-
bezoek te koppelen. Om het Nederlandse publiek wat meer museum-min-
ded te maken gaan de gezamenlijke Nederlandse musea deze zomer in de
Jaarbeursgebouwen in Utrecht een grote expositie houden, waar dan alle
museaa hun fraaiste collecties tonen. Een stand zal daar ook ingericht
worden door het Nederlands Museum voor de Schoen- 'en Lederindustrie
in Waalwijk.
In dit museum kan men zich oriën
teren over de hedendaagse schoenen
en lederwarenmode, terwijl er verder
schoenen te vinden zijn die in vroe
gere tijden mode waren. Er staan
honderden schoenen uit vele landen
en vele eeuwen, van primitieve sanda
len uit boombast tot rijk geborduurde
kozakkenlaarzen en fraai leerwerk.
Kortom de schoen-historie is in dit
museum te bewonderen. Jaarlijks la
ten zo'n 2000- tot 3000 bezoekers
zich door conservator Bergmans rond
leiden. Om dit museum aan de Gro
testraat nog aantrekkelijker te maken
en het publièk voor dezelfde prijs
méér te kunnen bieden heeft het mu
seumbestuur de bovenverdieping van
het gebouw laten inrichten tot expo
sitieruimte. Daaraan is in Waalwijk
grote behoefte. Vroeger werd wel
eens gebruik gemaakt van het ge
meentehuis, maar ook daar zijn de
werkzaamheden enorm toegenomen
en is er praktisch geen ruimte meer
beschikbaar voor tentoonstellingen
etc. De laatste jaren was er in Waal
wijk dan ook geen gelegenheid om
iets op kunstgebied te exposeren.
Wij scheppen die gelegenheid nu in
het schoenenmuseum" vertelde de
heer Jac. Bergmans, voorzitter van
het museumbestuur.
Toen de bovenverdieping van het
museum vrij kwam had het bestuur
de plannen al gereed om hier 'n uit
breiding van het museum te realise
ren. In het vroegere schoenenmuseum
aan de Kloosterwerf was altijd een
oude schoenmakerswoning ingericht.
In het gebouw aan de Grotestraat
stonden wel de attributen tentoonge
steld, maar voor een complete was
geen plaats. Nu deed zich een mooie
gelegenheid voor om in een afzonder
lijk vertrek het interieur van een Bra-
GROTE SORTERING
Goed meneer, met een kus doet U dat ook.
Maar dat kan ze na een minuut al vergeten zijn.
Kan, dat is natuurlijk niet zeker.
Maar waarom zou U risico's nemen. U hebt ze
kerheid wanneer U ze verwent met een leuk ju
weeltje.
In de vorm van een broche, ring, armband, han
ger of oorringen.
Dat zal ze zeer zeker niet vergeten.
Het blijft letterlijk 'en figuurlijk zijn waarde be
houden.
bantse schoenmakerswoning met zijn
werkstoel en gereedschappen te laten
zien. Het wordt een complete" wo
ning met alle bij een huishouden be
horende artikelen.
De heer Vossen, decorbouwer bij
de Nederlandse Opera, heeft het ont
werp voor de schoenmakerswoning
gemaakt. Oorspronkelijk liep het be
stuur nog even met de plannen rond
om in de tuin een sohoenmakerswo-
ning na te bouwen. Nu zich echter in
eigen pand de gelegenheid voordeed
werd deze met beide handen aange
grepen. Twee ruime vertrekken op de
bovenverdieping zijn nu ook ingericht
tot expositieruimte, waar wisselende
tentoonstellingen zullen worden ge
houden. De eerste expositie is geheel
gewijd aai werken van de in 1967
overleden Waalwijkse schilder Theo
van Delft.
Theo van Delft had in geheel Ne
derland een grote naam. Hij schilder
de portretten van vele bekende Ne
derlanders, waaronder Koningin Ju
liana, verschillende ministers, bis
schoppen. Een portret van mgr. Nier
man was een van zijn laatste werken.
Als een hommage aan Theo van Delft
de man die ook de naam Waalwijk
uitdroeg, worden zijn werken in april
geëxposeerd. Men heeft dankzij de
medewerking van de familie een in
teressante collectie weten op te bou
wen.
Voorzitter Jac. Bergmans hoopt dat
door deze expositie veel Waalwij kers
naar het museum komen 'en dan te
vens een kijkje nemen op de bene
denverdieping waar het schoenenmu
seum is gehuisvest. Het aantal bezoe
kers uit Waalwijk is nog steeds erg
gering. Men denkt verder aan expo
sities van bekende jonge Waalwijkse
kunstenaars. Uiteraard zullen er ook
werken komen van mensen uit de
streek terwijl de heer Bergmans ook
beslag hoopt te kunnen leggen op de
WV ""''weEPfSIUiRLJSHBSBB
In de finale driebanden, keurig
door de B.V. Brandaris uit Loon op
Zand georganiseerd, is J. Kemmeren
als kampioen naar voren gekomen.
Districtsvoorzitter J. v. d. Kaa reikte
de medaille uit en wenste hem succes
op de gewestelijke kampioenschappen
in Bergen op Zoom.
Eindstand:
car. brt. gem. pnt.
1. J. Kemmeren 150 306 0.490 12
2. P v Laarhoven 147 265 0.554 8
3. H. v.d. Velden 137 286 0.479 6
4. A. Maas 123 277 0.444 6
5. J. v. Rooij 124 295 0.420 6
6. Schoenmakers 127 297 0.427 4
7. J. de Brouwer 90 294 0.306 0
Hoogste serie: J. Kemmeren 8.
Hoogste partijgem. P. v. Laathoven
0.806 (promoveert)
Dinsdags hele dag geopend
zgn. reizende exposities van het Pro
vinciaal Genootschap.
De> expositie-zalen hebben een op
pervlakte van 45 m2 en van 25 ir.2.
Dan is er ook een brede gang waar
gemakkelijk een aantal werken geëx
poseerd kunnen worden. De totale
verbouwing van deze etage vergt een
investering van ruim 11.000. -
De gemeente Waalwijk zou hiervan
6500. - vóór haar rekening nemen.
Dit door de raad beschikbaar gestel
de krediet is echter nog steeds niet
door GS goedgekeurd, zodat het mu
seumbestuur 't benodigde geld voor
lopig maar u:'t eigen middelen bijeen
heeft gebracht. Uiteraard is alle hoop
op de gemeente-bijdrage gevestigd.
De financiën zijn het grote strui
kelblok voor het Nederlands Museum
voor de Schoen- en Lederindustrie.
Men moet hoofdzakelijk van subsi
dies en donaties rond zien te komen.
Een bijzonder moeilijke zaak omdat
met het op peil houden van de collec
ties hoge bedragen gemoeid zijn. Zo
heeft men al drie jaar het plan om
het museum ingrijpend te verbouwen.
Daarvan, is een maquette. Bij het zien
van die maquette is het nog steeds
gebleven omdat de financiën her niet
toelaten de verbouwingsplannen ver
der uit te werken.
De collectie van het schoenenmu
seum groeit nog steeds. Ieder jaar
komen er nieuwe aanwinsten bij. De
verwerving van exotisch schoeisel le
vert niet zoveel problemen op dan 't
zoeken naar schoeisel uit vroegere
eeuwen. De heer Bergmans is er toch
in geslaagd de collectie opnieuw uit
te breiden. Bij een antiquair in Am
sterdam heeft hij een Kaukasische
wieg gekocht, die zeker veel belang
stelling zal trekken.
Het unieke museum - het enige
in Nederland - wordt maandag 31
maart officieel geopend. Voor het
publiek is het museum dan van 1
april tot 1 oktober geopend en wel
van maandag tot en met zaterdag da
gelijks van 10 - 12 en van 2-5 uur.
Op zondag is het museum gesloten.
Hopenlijk gaan ook dit jaar veel
Waalwij kers een kijkje nemen in het
museum.
- De Russen en Chinezen blijven
elkaar bij de grensposten bevechten.
Er zijn een Russische kolonel en 7
manschappen gedood.
- Bij het vliegtuigongeluk in Vene
zuela zijn 155 mensen omgekomen.
- Bij een overstroming in Brazilië
zijn 300 mensen gedood.
- Bij de Veenendaalse Spinweve-
rijen zullen vermoedelijk 400 mensen
moeten worden ontslagen.
- In Maaseik is een roofoverval ge
pleegd op een spaarbank en 3000
gulden gestolen.
- Prinses Irene gaat met haar man
in Zuid-Frankrijk wonen. Prins Hu-
go en ook zijn vader en familie zijn
Spanje uitgewezen.
WAT MOET IK ER MEE AAN
Nog twee weken en het is Pasen. Kerstmis lukt nog wel; dan heb je
de sfeer mee; maar Pasenwat moet je daarmee aan? Veel men
sen „geloven" het dan ook wel. Twee vrije dagen om er heerlijk op
uit te trekken, en verder geen gezeur aan mijn hoofd. Ze hebben
ons vroeger zoveel verteld, wat achteraf maar boerenbedrog bleek;
en dat verhaal over die Christus en zijn verrijzenis, och dat zal ook
wel een sprookje zijn. Bovendien, wat schiet je er mee op; je wordt
er niet wijzer van. Wij kunnen het leven best aan; wij zijn slimme
jongens aan het worden; allerlei vraagtekens, waar je vroeger voor
naar de kerk liep, hebben wij weggewerkt met onze knappe weten
schap en techniek. En je kunt toch best een goed mens zijn, zonder
dat je gelooft! Kijk maar om je heen. Dikwijls is het zelfs zo, dat
niet-christenen zeker zo fijne mensen zijn als al die kerklopers.
Nee, je kunt ons nog meer vertellen, maar mij niet gezien.
Steeds meer mensen redeneren op deze manier. En je hoeft niet ver
te gaan om te zien, dat het zondagse kerkbezoek snel terugloopt,
ondanks alle pogingen tot vernieuwing en aanpassing. De kwestie
zit in de diepte. Kon je vroeger nog wat aanleunen tegen allerlei
kerkelijke structuren en maatschappelijke overwegingen, op dit mo
ment hoef je het niet meer te doen voor je buurman, want die komt
van buiten en denkt heel anders; en ook dat vaste schema van wet
ten en verplichtingen biedt geen houvast meer. Je moet zélf een ant
woord weten, of daarnaar op zoek gaan. En dan kan het best gebeu
ren, dat jij er zelf zus over denkt en je vriend zo. Daar moet je te
gen kunnen. En het gaat ook niet meer aan om te smijten met Het
moet" of „dat is je plicht". Er moét namelijk in het verband van ge
loof en kerk en godsdienst niets! Het mag! Als het jou iets doét,
dan mag je er gelukkig mee zijn. Christus heeft nooit iemand ver
plicht om te geloven en zich bij Hem aan te sluiten. Hij ging uitno
digend rond; en wie zich bij Hem wilde aansluiten, was welkom.
Wel was het zo, dat Hij het had over lévenszaken, die voor geleer
den en domoren, zieken en gezonden precies hetzelfde waren; vra
gen betreffende de rotsooi in de wereld, je nabije en verre toekomst.
En daarover had Hij kapitale dingen te zeggen. Kijk maar in de
Bijbel.
L. van Berkel
Zwarte vrouw, Afrikaanse vrouw,
o, jij, mijn moeder, ik denk aan jou.
Vrouw op het veld, vrouw bij de rivier,
vrouw aan de grote stroom, o, jij, mijn moeder,
ik denk aan jou.
Eenvoudige vrouw, deemoedige vrouw,
o, jij, mijn moeder, ik denk aan jou.
Dank voor al, wat ik kreeg van jou, -
je zoon zo ver en zo dicht bij jou.
Dit prachtige Afrikaanse gedicht
van de schrijver Camara Laye, te
kent heel bijzonder de rol, die de
Afrikaanse vrouw heeft in het ge
zin en de stam. De moeder-kind bin
ding in Afrika is veel sterker dan
in Westers Europa of Amerika. Tot
aan het derde jaar toe voedt zij zelf
haar kind en draagt het op de rug.
Je moet het zelf meegemaakt en
gezien hebben dat vredig tafereel
tje wanneer je tegen zonsondergang
een Afrikaans dorpje binnenkomt.
Overal vuurtjes en rondom dit vuur
de moeder met haar kleine kinde
ren de eenvoudige maiskoek etend,
die zij na een dag hard werken op
het veld heeft gekookt. De mannen
SPECIAALZAAK
eten apart, maar je merkt onmid
dellijk de eerbied, die aanhankelijk
heid van de kinderen voor hun moe
der.
De Afrikaanse vrouw is zich be
wust van haar waardigheid als de
gene die het leven geeft en in stand
houdt in de clan en de stam. De
Afrikaanse vrouw behoort niet op
de eerste plaats aan haar man, maar
aan haat- clan.
Maar zij bleef in haar tweederangs
positie van onderdanigheid, zonder
dat haar drang naar volledige men
selijke ontplooiing in vervulling
ging. Zo 'heb ik haar gevonden toen
ik in 1934 naar Zambia ging wer
ken. Voor niemand meer dan voor
de Afrikaanse vrouw heeft het
Evangelie als de Blijde Boodschap
geklonken, niet alleen als een bood
schap van hoop en zielenheil van
de totale mens (hier op aarde).
Door het contact met zusters, mis
sionarissen in scholen, ziekenhui
zen en klinieken en sinds 1955 ook
door sociale werksters, verpleeg
sters leerden velen hun grote waar
de beseffen, dat zij meer kan doen
voor haar kinderen, echtgenoot,
maatschappij, Zij leert zich bevrij
den van angstcomplexen voor to
venaars, taboes, die hun dagelijks
leven vergiftigen en miserabel ma
ken.
Zij kan worden tot de volledige
levenspartner van haar man. Zij
draagt mede bij tot een evenwich
tige evolutie van het moderne Afri
ka Dat is mijn persoonlijke onder
vinding van 30 jaar missionaris in
Afrika. Die sociale centra zijn niet
te schatten waarden. Zij zijn als
een steen geworpen in het water,
waarvan de rimpels tot aan de
oever reiken.
Het is niet alleen een plicht, maar
een vreugde, een voorrecht, hen
mede te laten delen in onze vrij
zijn van zoveel ellende zowel gees
telijk als materieel. Leest ook eens
aandachtig de Joproko-krant pag 2.
Moge de opzet van het dekenaat
Waalwijk volledig slagen. Dat zal
ons echte vreugde geven, want dan
hebben we iets moois, iets nuttigs
tot stand gebracht met vereende
krachten.
Jos v. d. Schoot W.P.
Kapelaan St. Jan
Waalwijk