waalwijkse en UnqstRAAtse couRAnt Schoenenmuseum richt op boven verdieping expositie-zalen in Beken Uw liefde met juwelen juwelier Aug. Pijnenburg Christofle Keltum Sociaal Centrum voor de Afrikaanse vrouw bouwman brillen OPEN OOG BRABANTSE SCHOENMAKERSWONING VAN ROND EEUWWISSELING WEER INGERICHT en J. K. Verhulst DEKENAAT WAALWIJK BOUWT IN KONGO DONDERDAGAVOND 20 MAART 1969 92e JAARGANG No. 23 In april expositie van werken van Theo van Delft Schoenmakers woning Trouw en verlovingsringen Heuvelstraat 61, Tilburg - Telefoon (04250) 34868* Theo van Delft J. Stemmeren driebanden- kampioen district Kaatsheuvel cassettes uit de keurcollectie van uw juwelier met het klokkenspel Grotestraat 260 Waalwijk tel, 4681 Verbouwing Collectie De tcho van het Zuióen Uitgever Waalwij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredakteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week. Losse nummers 20 cent Brieven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 15 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" gggj (Van onze verslaggever) WAALWIJK - Er zijn maar weinig musea in Nederland die een rijk be staan lijden. Het publiek loopt nog te vaak de veelal mooie gebouwen aan de buitenzijde te bewonderen, dan binnen de nieuwe collecties te gaan zien. Toch is het altijd de moeite waard om aan een „dagje-uit" een museum- bezoek te koppelen. Om het Nederlandse publiek wat meer museum-min- ded te maken gaan de gezamenlijke Nederlandse musea deze zomer in de Jaarbeursgebouwen in Utrecht een grote expositie houden, waar dan alle museaa hun fraaiste collecties tonen. Een stand zal daar ook ingericht worden door het Nederlands Museum voor de Schoen- 'en Lederindustrie in Waalwijk. In dit museum kan men zich oriën teren over de hedendaagse schoenen en lederwarenmode, terwijl er verder schoenen te vinden zijn die in vroe gere tijden mode waren. Er staan honderden schoenen uit vele landen en vele eeuwen, van primitieve sanda len uit boombast tot rijk geborduurde kozakkenlaarzen en fraai leerwerk. Kortom de schoen-historie is in dit museum te bewonderen. Jaarlijks la ten zo'n 2000- tot 3000 bezoekers zich door conservator Bergmans rond leiden. Om dit museum aan de Gro testraat nog aantrekkelijker te maken en het publièk voor dezelfde prijs méér te kunnen bieden heeft het mu seumbestuur de bovenverdieping van het gebouw laten inrichten tot expo sitieruimte. Daaraan is in Waalwijk grote behoefte. Vroeger werd wel eens gebruik gemaakt van het ge meentehuis, maar ook daar zijn de werkzaamheden enorm toegenomen en is er praktisch geen ruimte meer beschikbaar voor tentoonstellingen etc. De laatste jaren was er in Waal wijk dan ook geen gelegenheid om iets op kunstgebied te exposeren. Wij scheppen die gelegenheid nu in het schoenenmuseum" vertelde de heer Jac. Bergmans, voorzitter van het museumbestuur. Toen de bovenverdieping van het museum vrij kwam had het bestuur de plannen al gereed om hier 'n uit breiding van het museum te realise ren. In het vroegere schoenenmuseum aan de Kloosterwerf was altijd een oude schoenmakerswoning ingericht. In het gebouw aan de Grotestraat stonden wel de attributen tentoonge steld, maar voor een complete was geen plaats. Nu deed zich een mooie gelegenheid voor om in een afzonder lijk vertrek het interieur van een Bra- GROTE SORTERING Goed meneer, met een kus doet U dat ook. Maar dat kan ze na een minuut al vergeten zijn. Kan, dat is natuurlijk niet zeker. Maar waarom zou U risico's nemen. U hebt ze kerheid wanneer U ze verwent met een leuk ju weeltje. In de vorm van een broche, ring, armband, han ger of oorringen. Dat zal ze zeer zeker niet vergeten. Het blijft letterlijk 'en figuurlijk zijn waarde be houden. bantse schoenmakerswoning met zijn werkstoel en gereedschappen te laten zien. Het wordt een complete" wo ning met alle bij een huishouden be horende artikelen. De heer Vossen, decorbouwer bij de Nederlandse Opera, heeft het ont werp voor de schoenmakerswoning gemaakt. Oorspronkelijk liep het be stuur nog even met de plannen rond om in de tuin een sohoenmakerswo- ning na te bouwen. Nu zich echter in eigen pand de gelegenheid voordeed werd deze met beide handen aange grepen. Twee ruime vertrekken op de bovenverdieping zijn nu ook ingericht tot expositieruimte, waar wisselende tentoonstellingen zullen worden ge houden. De eerste expositie is geheel gewijd aai werken van de in 1967 overleden Waalwijkse schilder Theo van Delft. Theo van Delft had in geheel Ne derland een grote naam. Hij schilder de portretten van vele bekende Ne derlanders, waaronder Koningin Ju liana, verschillende ministers, bis schoppen. Een portret van mgr. Nier man was een van zijn laatste werken. Als een hommage aan Theo van Delft de man die ook de naam Waalwijk uitdroeg, worden zijn werken in april geëxposeerd. Men heeft dankzij de medewerking van de familie een in teressante collectie weten op te bou wen. Voorzitter Jac. Bergmans hoopt dat door deze expositie veel Waalwij kers naar het museum komen 'en dan te vens een kijkje nemen op de bene denverdieping waar het schoenenmu seum is gehuisvest. Het aantal bezoe kers uit Waalwijk is nog steeds erg gering. Men denkt verder aan expo sities van bekende jonge Waalwijkse kunstenaars. Uiteraard zullen er ook werken komen van mensen uit de streek terwijl de heer Bergmans ook beslag hoopt te kunnen leggen op de WV ""''weEPfSIUiRLJSHBSBB In de finale driebanden, keurig door de B.V. Brandaris uit Loon op Zand georganiseerd, is J. Kemmeren als kampioen naar voren gekomen. Districtsvoorzitter J. v. d. Kaa reikte de medaille uit en wenste hem succes op de gewestelijke kampioenschappen in Bergen op Zoom. Eindstand: car. brt. gem. pnt. 1. J. Kemmeren 150 306 0.490 12 2. P v Laarhoven 147 265 0.554 8 3. H. v.d. Velden 137 286 0.479 6 4. A. Maas 123 277 0.444 6 5. J. v. Rooij 124 295 0.420 6 6. Schoenmakers 127 297 0.427 4 7. J. de Brouwer 90 294 0.306 0 Hoogste serie: J. Kemmeren 8. Hoogste partijgem. P. v. Laathoven 0.806 (promoveert) Dinsdags hele dag geopend zgn. reizende exposities van het Pro vinciaal Genootschap. De> expositie-zalen hebben een op pervlakte van 45 m2 en van 25 ir.2. Dan is er ook een brede gang waar gemakkelijk een aantal werken geëx poseerd kunnen worden. De totale verbouwing van deze etage vergt een investering van ruim 11.000. - De gemeente Waalwijk zou hiervan 6500. - vóór haar rekening nemen. Dit door de raad beschikbaar gestel de krediet is echter nog steeds niet door GS goedgekeurd, zodat het mu seumbestuur 't benodigde geld voor lopig maar u:'t eigen middelen bijeen heeft gebracht. Uiteraard is alle hoop op de gemeente-bijdrage gevestigd. De financiën zijn het grote strui kelblok voor het Nederlands Museum voor de Schoen- en Lederindustrie. Men moet hoofdzakelijk van subsi dies en donaties rond zien te komen. Een bijzonder moeilijke zaak omdat met het op peil houden van de collec ties hoge bedragen gemoeid zijn. Zo heeft men al drie jaar het plan om het museum ingrijpend te verbouwen. Daarvan, is een maquette. Bij het zien van die maquette is het nog steeds gebleven omdat de financiën her niet toelaten de verbouwingsplannen ver der uit te werken. De collectie van het schoenenmu seum groeit nog steeds. Ieder jaar komen er nieuwe aanwinsten bij. De verwerving van exotisch schoeisel le vert niet zoveel problemen op dan 't zoeken naar schoeisel uit vroegere eeuwen. De heer Bergmans is er toch in geslaagd de collectie opnieuw uit te breiden. Bij een antiquair in Am sterdam heeft hij een Kaukasische wieg gekocht, die zeker veel belang stelling zal trekken. Het unieke museum - het enige in Nederland - wordt maandag 31 maart officieel geopend. Voor het publiek is het museum dan van 1 april tot 1 oktober geopend en wel van maandag tot en met zaterdag da gelijks van 10 - 12 en van 2-5 uur. Op zondag is het museum gesloten. Hopenlijk gaan ook dit jaar veel Waalwij kers een kijkje nemen in het museum. - De Russen en Chinezen blijven elkaar bij de grensposten bevechten. Er zijn een Russische kolonel en 7 manschappen gedood. - Bij het vliegtuigongeluk in Vene zuela zijn 155 mensen omgekomen. - Bij een overstroming in Brazilië zijn 300 mensen gedood. - Bij de Veenendaalse Spinweve- rijen zullen vermoedelijk 400 mensen moeten worden ontslagen. - In Maaseik is een roofoverval ge pleegd op een spaarbank en 3000 gulden gestolen. - Prinses Irene gaat met haar man in Zuid-Frankrijk wonen. Prins Hu- go en ook zijn vader en familie zijn Spanje uitgewezen. WAT MOET IK ER MEE AAN Nog twee weken en het is Pasen. Kerstmis lukt nog wel; dan heb je de sfeer mee; maar Pasenwat moet je daarmee aan? Veel men sen „geloven" het dan ook wel. Twee vrije dagen om er heerlijk op uit te trekken, en verder geen gezeur aan mijn hoofd. Ze hebben ons vroeger zoveel verteld, wat achteraf maar boerenbedrog bleek; en dat verhaal over die Christus en zijn verrijzenis, och dat zal ook wel een sprookje zijn. Bovendien, wat schiet je er mee op; je wordt er niet wijzer van. Wij kunnen het leven best aan; wij zijn slimme jongens aan het worden; allerlei vraagtekens, waar je vroeger voor naar de kerk liep, hebben wij weggewerkt met onze knappe weten schap en techniek. En je kunt toch best een goed mens zijn, zonder dat je gelooft! Kijk maar om je heen. Dikwijls is het zelfs zo, dat niet-christenen zeker zo fijne mensen zijn als al die kerklopers. Nee, je kunt ons nog meer vertellen, maar mij niet gezien. Steeds meer mensen redeneren op deze manier. En je hoeft niet ver te gaan om te zien, dat het zondagse kerkbezoek snel terugloopt, ondanks alle pogingen tot vernieuwing en aanpassing. De kwestie zit in de diepte. Kon je vroeger nog wat aanleunen tegen allerlei kerkelijke structuren en maatschappelijke overwegingen, op dit mo ment hoef je het niet meer te doen voor je buurman, want die komt van buiten en denkt heel anders; en ook dat vaste schema van wet ten en verplichtingen biedt geen houvast meer. Je moet zélf een ant woord weten, of daarnaar op zoek gaan. En dan kan het best gebeu ren, dat jij er zelf zus over denkt en je vriend zo. Daar moet je te gen kunnen. En het gaat ook niet meer aan om te smijten met Het moet" of „dat is je plicht". Er moét namelijk in het verband van ge loof en kerk en godsdienst niets! Het mag! Als het jou iets doét, dan mag je er gelukkig mee zijn. Christus heeft nooit iemand ver plicht om te geloven en zich bij Hem aan te sluiten. Hij ging uitno digend rond; en wie zich bij Hem wilde aansluiten, was welkom. Wel was het zo, dat Hij het had over lévenszaken, die voor geleer den en domoren, zieken en gezonden precies hetzelfde waren; vra gen betreffende de rotsooi in de wereld, je nabije en verre toekomst. En daarover had Hij kapitale dingen te zeggen. Kijk maar in de Bijbel. L. van Berkel Zwarte vrouw, Afrikaanse vrouw, o, jij, mijn moeder, ik denk aan jou. Vrouw op het veld, vrouw bij de rivier, vrouw aan de grote stroom, o, jij, mijn moeder, ik denk aan jou. Eenvoudige vrouw, deemoedige vrouw, o, jij, mijn moeder, ik denk aan jou. Dank voor al, wat ik kreeg van jou, - je zoon zo ver en zo dicht bij jou. Dit prachtige Afrikaanse gedicht van de schrijver Camara Laye, te kent heel bijzonder de rol, die de Afrikaanse vrouw heeft in het ge zin en de stam. De moeder-kind bin ding in Afrika is veel sterker dan in Westers Europa of Amerika. Tot aan het derde jaar toe voedt zij zelf haar kind en draagt het op de rug. Je moet het zelf meegemaakt en gezien hebben dat vredig tafereel tje wanneer je tegen zonsondergang een Afrikaans dorpje binnenkomt. Overal vuurtjes en rondom dit vuur de moeder met haar kleine kinde ren de eenvoudige maiskoek etend, die zij na een dag hard werken op het veld heeft gekookt. De mannen SPECIAALZAAK eten apart, maar je merkt onmid dellijk de eerbied, die aanhankelijk heid van de kinderen voor hun moe der. De Afrikaanse vrouw is zich be wust van haar waardigheid als de gene die het leven geeft en in stand houdt in de clan en de stam. De Afrikaanse vrouw behoort niet op de eerste plaats aan haar man, maar aan haat- clan. Maar zij bleef in haar tweederangs positie van onderdanigheid, zonder dat haar drang naar volledige men selijke ontplooiing in vervulling ging. Zo 'heb ik haar gevonden toen ik in 1934 naar Zambia ging wer ken. Voor niemand meer dan voor de Afrikaanse vrouw heeft het Evangelie als de Blijde Boodschap geklonken, niet alleen als een bood schap van hoop en zielenheil van de totale mens (hier op aarde). Door het contact met zusters, mis sionarissen in scholen, ziekenhui zen en klinieken en sinds 1955 ook door sociale werksters, verpleeg sters leerden velen hun grote waar de beseffen, dat zij meer kan doen voor haar kinderen, echtgenoot, maatschappij, Zij leert zich bevrij den van angstcomplexen voor to venaars, taboes, die hun dagelijks leven vergiftigen en miserabel ma ken. Zij kan worden tot de volledige levenspartner van haar man. Zij draagt mede bij tot een evenwich tige evolutie van het moderne Afri ka Dat is mijn persoonlijke onder vinding van 30 jaar missionaris in Afrika. Die sociale centra zijn niet te schatten waarden. Zij zijn als een steen geworpen in het water, waarvan de rimpels tot aan de oever reiken. Het is niet alleen een plicht, maar een vreugde, een voorrecht, hen mede te laten delen in onze vrij zijn van zoveel ellende zowel gees telijk als materieel. Leest ook eens aandachtig de Joproko-krant pag 2. Moge de opzet van het dekenaat Waalwijk volledig slagen. Dat zal ons echte vreugde geven, want dan hebben we iets moois, iets nuttigs tot stand gebracht met vereende krachten. Jos v. d. Schoot W.P. Kapelaan St. Jan Waalwijk

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 13