wAAlwijkse en LanqstRaatse couraiu Frankrijk op 'n tweesprong Burgemeester i. Teijssen benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw Bestuur bedrijfschap Lederindustrie besluit tot deelonderzoek OVERHEID PAKT WEER DE GROEP, WAAR ZE HET MINST BEVREESD VOOR IS - ,m internationaal centrum voor| transport,expeditie, douane, opslag en distributie VANWEGE VERDIENSTEN ALS EERSTE KAMER-LID ONDERZOEK OMVAT DRIE PONTEN Waarom moet steeds automobilist betalen Luxe ïtecreatïe bevaar lijk spoor Nederland lid van ontwapenings commissie in Genève DruppeB die emmer doet overlopen I APPELS WAALWIJK NV| Altenaweg 8 - Waalwijk Discussie over prijs van onderzoek TNO-onderzoek Lint]es-regen in de Langstraat VRIJDAG 2 MEI 1969 92e JAARGANG No. 35 De tcho van het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Hoofdredakteur JAN TIELEN Antoon Tielen Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week. Losse nummers 20 cent Brieven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct extra) Advertentieprijs: 15 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" Waarom moet automobilist opdraaien voor financiële tekorten staatskas Waar velen in de gehele wereld al ja renlang op hebben gewacht en ge hoopt, is nu gebeurd; president de Gaulle heeft zijn politieke carrière be ëindigd. Er is in Frankrijk een einde ge komen aan de „periode De Gaulle". Frankrijk staat nu op een tweesprong, want de grote vraag die nu vriend en vijand bezig houdt, is wel, welke weg zal Frankrijk vanaf nu gaan? Er is nie mand die daar nog een redelijk ant ivoord op kan geven, want alles hangt af van de ontwikkeling in Frankrijk van de komende weken. Over enkele weken zullen er presidentsverkiezingen worden gehouden en dan zal blijken welke koers het Franse volk, dat nu De Gaulie naar huis heeft gestuurd, wil volgen. Natuurlijk kan men wel enige bespie gelingen ten beste geven, want de even tuele mogelijkheden zijn wel te over zien. Wanneer de ontwikkeling zich keurig volgens democratische lijnen voltrekt, dan komen er presidentsverkiezingen, waarbij gekozen zal kunnen worden uit enkele kandidaten. Een van deze kan didaten die zonder meer hoge ogen gooit voor het presidentschap is wel oud-premier Pompidou, die zich in een grote populariteit kan verheugen na zijn optreden tijdens de mei- en juni-onlus- ten van verleden jaar. Hij heeft toen Frankrijk behoedt voor een chaos, hij heeft de arbeiders belangrijke loonsver hogingen bezorgd en werd later door president De Gaulle op non-aktief ge zet, omdat hij tijdens die periode te zelfstandig was opgetreden en een te grote populariteit had verworven. De president duldde nu eenmaal geen man nen naast zich met een eigen stem en een grote populariteit. Dat had voor dien reeds de voortreffelijke deskun dige op financieel en economisch ge bied, oud-minister Antoine Pinay, al on dervonden. Nu is de voormalige kroonprins van De Gaulle de man die volgens velen de beste kansen heeft op het president schap, ook al zullen er nog andere kan didaten zijn, zoals de man van het cen trum, voorzitter van de Senaat Aiain Poher en de uiterst rechtse oud-minis ter van Financiën, Valéry Giscard d'Estaing. De mogelijkheid is uiteraard ook niet uitgesloten, dat er van links één of enkele kandidaten zuilen komen, maar het ziet er naar uit, dat hun kan sen klein zijn. Wat kan hiervan wel de reden zijn, nu het Franse volk in meerderheid zich van Ge Gaulle heeft afgewend Dat het Franse volk zijn president naar huis liet gaan, wil overigens nog niet zeg gen, dat het 't Gaullisme afwijst. Frank rijk is in grote meerderheid nog niet vergeten, hoe De Gaulle 't land 11 jaar geleden uit de chaos heeft gered en het is beslist niet ontevreden over de vele goede dingen die in de eerste ja ren van het bewind van de generaal tot stand zijn gekomen. Dat zijn dingen die men heeft onthouden, temeer, daar zij toen zo duidelijk afstaken tegen de pe riode van politieke chaos die er aan vooraf ging. Na enige jaren is De Gaul le echter politiek een lastige man ge worden en het is vooral op het gebied van de buitenlandse politiek, dat zeer veel Fransen 't niet met hem eens zijn. Zij geneerden zich wel voor de manier waarop De Gaulle zijn politiek van hal- starrigheid bedreef. Wanneer men dan ziet, dat er toch al tijd nog ruim veertig procent van de stemmers ja heeft gezegd, dus De Gauile en zijn politiek steunden, en dat velen die neen stemden dit deden om de president als politiek persoon uit te Het is de laatste jaren voor eenieder bijzonder op vallend geworden, dat de overheid er een gewoonte van schijnt te maken, om steeds weer, wanneer ze een be- grotingsgat moet dichten, de belastingen voor het weg verkeer te verhogen. De regering doet dit, door ver hoging van de accijns op benzine, of door het optrekken van de motorrijtuigenbelasting, maar steeds weer wordt de automobilist gepakt, om de onvoorziene uitgaven te dekken. Momenteel bedraagt de belasting, die op ben zine wordt betaald reeds ongeveer 70% van de prijs Natuurlijk vraagt men zich af, wat de overheid toch wel kan bewegen, om steeds weer de automobilist op te laten draaien voor de financiële tekorten van de staatskas. Het antwoord is eenvoudig; het is de prijs der machte loosheid die de automobilist moet betalen. Er is vrijwel geen groep in ons dierbare vaderland te bedenken, die zo machteloos is als juist de automo bilisten. Bij elke andere groep die door de overheid zou worden gepakt om meer belastingen op te brengen, zou de kans bestaan op ernstige on rust, bijvoorbeeld stakingen e.d. Maar de automobilisten zijn 'n groep die volkomen machteloos is ën waar van de overheid niets te vrezen heeft. Want wat kan men tegen de voort durende aanslagen beginnen? Om de protestaktie met de tickets, die op de auto's worden geplakt, wordt in Den Haag gelachen. Men redeneert daar eenvoudig; laat ze maar begaan. Op die manier lucht de automobilist zijn hart, heeft het idee dat hij iets doet tegen de aanslag, die weer op hem wordt gepleegd, maar wij (de regering) gaan gewoon onze gangl Het is trouwens de typische stijl, die in Den Haag altijd wordt gevolgd. Alleen wanneer de protesten de overheid werkelijk reden tot vrees geven, bestaat de kans dat men iets bereikt. Maar de regering weet heel goed, dat de automobilisten geen se rieuze bedreiging kunnen vormen, want daarvoor is het een te heteroge ne groep, waar geen enkel verband zit. En dat is ook de reden, dat de overheid zonder een enkele vrees of schroom steeds weer geneigd is deze groep op te laten draaien voor alge mene tekorten in de staatskas. Daar komt nog bij, dat onze pro gressieve bestuurders hinken op bij zonder conservatieve gedachten. Bij velen van hen is de automobilist nog steeds een 'rijkaard', iemand die zich de luxe veroorlooft om in een auto mobiel rond te rijden, want er zijn tenslotte ook nog fietsen en brom fietsen. Het rijden in een auto getuigt volgens deze lieden van een zekere luxe en dat betekentdat er van deze mensen geplukt kan worden. Zo lang men niet loopt, of op 'n tweede hands fiets rijdt, is men boven de norm en welgesteld en kan er fors belasting geheven worden! Deze sterk verouderde opvattingen, die zeker niet meer thuishoren in een moderne maatschappij, betekenen 'n reëel gevaar. Deskundigen hebben berekend, dat niet minder dan onge veer de helft van de autobezitters in ons land niet meer dan hoogstens 10.000, - per jaar verdient en dat is toch beslist geen geweldig inko men. Deze autobezitters zijn bereid voor dit genot een fiks deel van hun inkomsten te offeren, omdat deze auto voor hen een noodzakelijk ver voermiddel is om hun brood te ver dienen, of omdat deze auto hen in staat stelt om met hun gezin te re creëren. schakelen, dan is het duidelijk, dat „het gaullisme" als politiek in Frankrijk nog een toekomst heeft en dat de gaullist en populaire man, Pompidou een grote kans heeft de nieuwe Franse president te worden. Gehoopt mag worden, dat hij dan het goede uit de politiek van De Gaulle zal behouden en dat hij verder soepeler zal zijn met een grotere mate van bereid heid tot samenwerken in internationaal verband. In deze tijd, waarin de verstedelij king voortschrijdtde mensen steeds meer opeengepakt moeten wonen m enorme steenkolossen, waar de geho righeid hoogtij viert, waar men ge durende de getiele week als het ware bij elkaar op schoot zit, bestaat er een sterk gegroeide behoefte om te ont spannen in de natuur. Die natuur vindt men tegenwoordig niet meer vlak naast de deur, neen, die bevindt zich meestal ver weg, met als gevolg dat de mens, die ontspanning in de natuur zoekt, vele kilometers moet afleggen, alvorens hij een geschikte gelegenheid tot recreatie vindt. Bij dit vervoer van deze mens met zijn gezin zou men natuurlijk ge bruik kunnen maken van het open baar vervoer, zoals trein en bus, maar dat betekent voor de recreatiezoeken- de mens, dat hij wederom met al die mensen waar mee hij de gehele week al op een kleine oppervlakte moet samenleven, staat opgesteld voor de loketten der N.S. of de rijen bij de bushalten, dat hij weer met deze men sen op de plaats van bestemming in groep wordt afgeleverd. De privé-au- to biedt de recreatiezoekende mens echter de mogelijkheid om in klein gezelschap (gezin e.d.) te reizen, on afhankelijk van vertrek- en aankomst tijden, van vertrek- en aankomstplaat sen. Hij stapt nu voor zijn eigen huis, op de tijd die hem schikt met de men sen die hij zelf uitkiest, in zijn eigen auto en gaat naar de plaats die hij zelf wenst, via de route die hij zelf uitkiest. Een grotere mate van indi viduele vrijheid is vrijwel niet moge lijk. Dat is tevens een belangrijk on derdeel van de gehele recreatie, na melijk, dat zich bewust zijn van die echte vrijheid! Deze vrijheid, deze voortreffelijke recreatiemogelijkhe den van de grote massa, wordt mo menteel ernstig bedreigd door een overheid, die daar blijkbaar geen oog voor heeft. Zonder het zich misschien bewust te zijn, is de overheid momenteel op een gevaarlijk spoor geraakt. Het is natuurlijk wel de weg van de minste weerstand, die men bewandelt, door elke keer weer de automobilist aan te spreken, wanneer er geld op tafel moet komen, maar dat staat gelijk met het slachten van de kip met de gouden eieren! Er komt een moment en dat is niet ver meer weg, dat deze De Westelijke landen steunen Ne derlands kandidatuur voor het lid maatschap van de ontwapeningscom missie te Genève. De ontwapenings commissie, die in 1961 werd inge steld, telt thans 18 leden, waarvan 5 lid zijn van de NAT O en vijf van het Pact van Warschau. De andere acht behoren tot de zogenaamde derde wereld". Naast de kandidatuur van Neder land, staat Hongarije kandidaat voor het Oostblok. De commissie heeft in de loop der tijden nuttig werk ge daan. Zij heeft bijgedragen tot de totstandkoming van 't kernstopak- koord, de directe verbinding Moskou- Washington en aan het verdrag tegen verspreiding van kernwapens. lastenverzwaringen hun weerslag gaan vinden. Eerst dan zal de over heid bemerken wat zij heeft aange richt. Het beroepsvervoer zal de steeds hogere lasten niet meer kun nen dragen. Er komen faillissemen ten, ontslagen van personeel, moei lijkheden bij het openbaar vervoer. Klachten van het publiek, onrust en ontevredenheid. Daarnaast zal het aantal autobezitters gaan afnemen. Dat betekent in de toekomst minder belasting voor de staat, maar ook een malaisse in de autobranche in het al gemeen. Er zullen minder nieuwe en tweedehands auto's worden verkocht, de garagebedrijven krijgen minder te doen, kortom die gehele branche waarin vele tienduizenden Nederlan ders hun brood verdienen zal sterk achteruit gaan. De verdiensten lopen terug en er zullen duizenden mensen worden ontslagen. Deze bespiegeling is geen extra sombere kijk op de toekomst, om het erger te maken en zo enige druk op Den Haag uit te oefenen, neen, het is helaas een volkomen reële zaak. Wanneer de overheid de grens der te dragen lasten overschrijdt, zal zich ineens bovengeschetste ontwikkeling gaan voltrekken en niemand, ook de overheid niet, weet, waar die grens ligt! Iedere lastenverzwaring, hoe klein ook, kan de druppel zijn, die de emmer doet overlopen. Dan is her echter te laat, want zoals men in de loop der jaren heeft kunnen consta teren, een eenmaal ingezette ontwik keling is bijna niet te stoppen. Onze overheid speelt een zeer gevaarlijk spel met de Nederlandse welvaart als inzet. En de machteloze autobezitter moet alles maar slikken TEL. 04160-4031* (Van onze verslaggever) DEN HAAG - Senator L. P. M. Teijssen, burgemeester van Waal wijk, is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Deze bijzonder hoge onderscheiding werd de heer Teijssen dinsdagmiddag in Den Plaag uitgereikt door prof. Masure, president van de Eerste Kamer. De heer Teijssen, die ruim 11 jaar lid is van de eerste kamer, ontving deze onderscheiding vanwege zijn verdiensten als senator. De heer J. Teijssen (58) die sinds 1952 burgemeester van Waalwijk is, heeft op het maatschappelijk terrein tal van verdiensten. Met name in Waalwijk en omgeving vervult hij tal van functies. De heer Teijssen is ruim 11 jaar lid van de Eerste Kamer en voorzitter van de Vaste Kamer commissie voor Verkeer en Water staat. Verder is hij voorzitter van de KVP-fraktie in Provinciale Staten. Burgemeester Teijssen is verder o.a. hoofdbestuurslid van de Arka. Met name voor zijn werk als sena tor reikte prof. Masure, de president van de Eerste Kamer, dinsdagmiddag voor de aanvang van een besloten commissie-vergadering van de Kamer de hoge onderscheiding uit. Nadat burgemeester Teijssen in de loop van de dinsdag was teruggekeerd in Waalwijk mooht hij thuis vele geluk wensen in ontvangst nemen. Harmo nie St. Crispijn bracht Waalwijks eer ste burger woensdagmorgen een sere nade. In het verleden werden burgemees ter Teijssen reeds enkele onderschei dingen uitgereikt. Zo is hij Officier in de Orde van Oranje Nassau, Com mandeur in de Kroonorde van België Burgemeester J. Teijssen en Ridder in de Orde van St. Grego- rius. Daarbij is dan sinds dinsdag de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. TILBURG - Vorig jaar werd door het bestuur van het Bedrijfsschap voor de Ledernndustrie besloten de mogelijkheden te onderzoeken om te komen tot een diepgaand structuuronderzoek binnen deze industrietak. In de loop van het zittingsjaar kwam echter naar voren, dat een dergelijk zijn om uit te voeren. Besloten werd onderzoek een te kostbare zaak zou derhalve om te beginnen met een deelonderzoek. Dat deelonderzoek zou drie punten bevatten t.w. 1. arbeidssfeer; 2. marktonderzoek, mede in het kader van de EEG; 3. de investeringspro- blematiek rond de rundbox-fabrica- ge. Pas op donderdag 24 april, één dag voor de vergadering van het Bedrijfschap, die vrijdag in Tilburg werd gehouden ontving het dage lijks bestuur de prijsopgave voor 'n dergelijk deelonderzoek van het door het dagelijks bestuur aange zochte adviesbureau. Deze prijs, die door de voorzitter zelf, na herhaald verzoek van werk- nemerszijde, niet genoemd werd, maar die zoals in de wandelgangen gefluisterd werd rond de f 60.000, moet liggen, achtte het bestuur te hoog. Dit was dan ook de reden, waarom het dagelijks bestuur fiat vroeg voor een bedrag van f 110.000 tot welke prijs het zou willen gaan om met het eigen secretariaat dit onderzoek uit te voeren. In tegenstelling tot de prijs van het adviesbureau is in deze som wel begrepen de kosten van het secre tariaat en de kosten verbonden aan de werkzaamheden die het TNO- bureau in Waalwijk zou moeten verrichten. Op vragen uit de verga dering, of dit deel onderzoek ge zien kon worden als het begin van een diepgaand structuuronderzoek wenste de voorzitter zich niet uit te laten. Van de zijde van de Ministe riële vertegenwoordigers werd ge zegd dat de voorkeur van het de partement toch nog steeds uitgaat naar een diepgaand struktuur on derzoek. De heer Van Os, Ned. Kath. Bond van Leidinggevend en Toe zichthoudend Personeel, wenste ge acht te wordèn te hebben tegenge stemd, omdat het dagelijks bestuur weigerde de offerteprijs van het adviesbureau te noemen. Uit de vergadering werd op voortvarend heid aangedrongen. WAALWIJK - Ter gelegen heid van de verjaardag van H.M. Koningin Juliana ont vangen ieder jaar een aantal Nederlanders een koninklijke onderscheiding. Ook in de Langstraat werden dinsdag en kele onderscheidingen uitge reikt. De belangrijkste viel wel ten deel aan burgemeester J. Teijssen van Waalwijk, die werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Een andere hoge onder scheiding ontving de oud-d.i- rekteur van het Willem van Oranje College in Waalwijk, drs. D. Schouten die werd be noemd tot Officier in de orde van Oranje Nassau. De commissaris van de Konin gin in Noord-Brabant, mr. dr. C. Kortmann werd benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau. Ridder in de Orde van Oranje Nassau werd burgemeester W. v. Dijk van de gemeenten Veen, Wijk en Aalburg en Eethen. De heer L. Verduyn, lid van de raad van de gemeente Waspik, ontving de ere-medaille in goud verbonden aan de Orde van Oranje Nassau. Dezelfde on derscheiding viel ten deel aan de heer J. van Loon( kantoor houder van de PTT in Drunen. Goud was er ook voor de heer A. Verschuren in Raamsdonk.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 15