waaLwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt Agressie op de weg neemt laatste jaren steeds meer toe Ongeruste bondgenoten Drunen heeft dringend behoefte aan sporthal Pompidou en Poher maken hun politieke programma's bekend ONSCHULDIGEN DIE ZICH NETJES IN VERKEER GEDRAGEN WORDEN VAAK HET SLACHTOFFER van Y[ierlo WELLICHT WORDT IN 1970 MET DE BOUW BEGONNEN De keurige, nette moordenaar: „Ik rij, zoals ik denk dat goed is De ongekroonde koning van de weg Technisch plan is bij herziene N.S.F. Weinig accommodatie Komt zaalsport ten goede Meerwaardigheid Niet treiteren „Onzin, zoiets" ■Qxcluaieve erènkledincf WAALWIJK Het politieke klimaat in Europa zal aan zienlijk verhelderen „De Leren Zool" Groeiende agressie Ver. Staten wensen verbod van massa vernietigingswapens op de zeebodem Naar internationale controle op water der grote rivieren DONDERDAGAVOND 29 MEI 1969 92e JAARGANG No. 43 De ucho vAn het Zuióen Uitgever Waalwij ksche Stoomdrukkerij Hoofdredakteur JAN TIELEN Antoon Tielen Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week. Losse nummers 20 cent Brieven onder nummer 50 ct. extra Abonnement p. week (0,33+ 2ct. inc.k.) 0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) 1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 15 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" De bondgenoten van de Verenigde Sta ten zijn wat nerveus geworden door de geruchten over een vrede in Vietnam. Niet dat zij geen vrede zouden wensen, maar het is voor hen wei van groot be lang op welke manier deze vrede tot stand komt. En het ziet er voor hen naar uit, dat de V.S. tot een compromis gaan komen, waarbij de communisten aanzienlijk winst boeken. President Marcos van de Filipijnen heeft Washington gewaarschuwd, dat hij het misschien op een akkoord met China zal moeten gooien, wanneer de Ameri kaanse troepenmacht in Azië wordt verkleind. Lee Koean Yem, de premier van Singapore, is naar Washington ge reisd, om geruststellende verzekeringen te verkrijgen van president Nixon. De ongerustheid der bondgenoten is niet verwonderlijk, want de Amerikanen ne men te gemakkelijk beslissingen, zon der hun bondgenoten te raadplegen. Van het besluit, de bombardementen op Noord-Vietnam te stoppen, kregen de bondgenoten slechts enkele uren voor de openbare bekendmaking bericht. Te recht of ten onrechte nemen deze rege ringen aan, dat Nixon binnen enige maanden een aanvang moet maken met de terugtrekking van troepen uit Viet nam, indien hij een nieuwe oorlog in eigen land wil voorkomen. De gedachte dat hun nationale veiligheid afhankelijk is van de binnenlandse situatie in de V.S., verontrust de meeste bondgenoten zeer ernstig. Packard, de Amerikaanse onderminister van Defensie, belast met een herziening van de Amerikaanse overzeese verplich tingen, tracht steeds weer de bondge noten gerust te stellen. Hij verzekert steeds weer, dat de bondgenootschap pen, ANZUS en ZOAVO van fundamen tele betekenis zijn voor de Amerikaanse positie In Zuidoost-Azië. Zo zou er for meel geen reden tot ongerustheid zijn. Maar toch heerst deze ongerustheid volop. De beste vertolker er van is pre mier Lee van Singapore. Hij is een po liticus die de moeilijkheden instinctief aanvoelt. Hij is van oordeel dat de V.S. zich niet in de strijd in Vietnam hadden moeten mengen, maar nu dat wel ge schied is, niet mogen vertrekken, zon der de Zuid-Vietnamezen een kans te geven zich succesvol te verdedigen. Bovendien meent hij, dat de V.S. een nieuwe Azië-politiek moeten ontwikke len, die de fouten van het verleden ver mijdt. Vele landen in Azië zijn momenteel vol komen van de V.S. afhankelijk voor hun veiligheid, zeker sinds Engeland zijn tol in Azië heeft opgegeven. De bond genoten die weten, dat het lang zal duren, alvorens zij geheel in staat zul len zijn, zichzelf afdoende te verdedi gen, vragen de V.S. of zij bereid zijn eventueel een volle eeuw In Azië te blij ven als veiligheid. De wens van de bondgenoten in Azië, ent desnoods In Vietnam te blijven doorvechten, om aan te tonen, dat zo genaamde bevrijdingsoorlogen geen zin hebben, Is Iets, waaraan de V.S. moei lijk kunnen voldoen. ZIJ zullen elke mo gelijkheid tot een vergelijk, waarbij zij het gezicht niet behoeven te verliezen aangrijpen. Dit impliceert echter, dat 'n toekomstige vrede In Vietnam, een pe riode van grote Instabiliteit In zuid-oost tolë zal Inluiden, waarbij er rekening mee moet worden gehouden, dat het communisme grote successen gaat hoeken. Veel landen zullen dat hun streng afwijzende houding ten opzichte van het communisme moeten gaan her- z'on, om op die manier een zekere ma 's van "veiligheid* af te kopen. Er is de laatste jaren sprake van een steeds ernstiger vormen aannemen van de agressiviteit op de weg, een agressiviteit, die jaarlijks vele mensen het leven kost. Het nare hiervan is dikwijls, dat onschuldigen, die zich netjes in het verkeer gedragen, hiervan het slachtoffer worden, terwijl de agressor soms netjes de dans ont springt en dan zelfs niet schroomt om door te rijden en zijn slachtoffer(s) achter te laten. Het is triest om te moeten zeggen, maar een deel van de automobilisten in het verkeer gedraagt zich zonder meer als potentiële moordenaars. De enige verontschuldiging die men voor het grootste deel van hen kan aanvoeren is, dat ze zich van de bittere ernst niet bewust zijn en uit pure domheid op een vergaande agressieve manier rijden, die dikwijls slachtoffers maakt. Wanneer er dan zoiets gebeurt, schrikken ze zo van de gevolgen, dat ze in paniek het hazenpad kiezen en daarmee een tweede "misdaad" toevoegen aan die, welke ze reeds begingen. Iedere fatsoenlijke weggebruiker zal het er mee eens zijn, dat dergelijke lieden voorgoed het rijden moet worden ver boden. Deze potentiële moordenaars zijn overigens mensen waaraan men het zo aan de buitenkant niet zou zeggen. Het zijn keurige, nette lieden voor zien van een keurige baan 'en dikwijls een prachtige auto. Men vindt ze on der alle rangen en standen, van hoog tot laag en misschien zijn er momen ten, dat ook u er bij behoort! De moeilijkheid is, dat naast 'n vaste categorie agressieve en egoïstische automobilisten, die altijd een gevaar op de weg vormen, wanneer ze achter het stuur gaan zitten, er ook een deel is, dat bestaat uit mensen die onder normale omstandigheden correcte rij ders zijn, doch die op een bepaald moment, door de omstandigheden in een bepaalde stemming gebracht, ook achter het stuur hun opgekropte ge voelens lucht proberen te geven, door een agressief gedrag tegenover ande re weggebruikers. Voorbeelden hiervan zijn er genoeg. We behoeven hierbij maar te denken aan de forens die 's morgens vroeg naar zijn werk gaat, doch die vanaf dat hij zijn benen buiten bed slinger de peoh heeft gehad. Ruzie met zijn vrouw, de auto niet starten, te laat vertrokken, kortom er zijn motieven genoeg om de rijder in 'n slecht hu meur te brengen en dan zit hij daar achter het stuur vol onlustgevoelens en met een fors aantal paardekrach- ten onder de voet. Wie dan op de weg nog enig onlustgevoel bij hem opwekt kan rekenen op agressiviteit. Gelukkig loopt het dikwijls zonder brokken af, maar elke vorm van agressie op de weg is in principe 'n mogelijke bron van ongelukken. Af hankelijk van heel kleine omstandig heden, die niemand in de hand heeft, kan zo'n ongeluk dan ook nog doden of ernstige gewonden eisen. Maar naast deze gelegenheidsagressors, is er een bepaalde categorie rijders, die altijd agressief rijdt en dat zijn de ge vaarlijksten. Zij vormen in wezen 'n voortdurend gevaar op de weg, om dat hun mentaliteit niet deugt. Dat zijn over het algemeen de rijders, die menen dat zij zelf voortreffelijk rijden en dat alle andere weggebrui kers maar sukkels zijn. Natuurlijk moeten al die andere weggebruikers rekening houden en ruim baan maken (Van onze verslaggever) DRUNEN - Voor de sportbeoefening in Drunen is het harde noodzaak dat de gemeente een sporthal krijgt. De plannen daarvoor bestaan al een geruime tijd. Burgemeester mr. H. Stieger kon nog weinig concreets over de sporthal-plannen zeggen. Hij hoopt dat men volgend jaar met de bouw kan beginnen. Men heeft nu het stadium van technische afronding bereikt. De plannen kunnen worden ingezonden voor subsidie-aanvrage. Het tech nische herziene plan is toegestuurd aan de Nederlandse Sport Federatie. Als deze organisatie de plannen goedkeurd ligt de weg open voor rijkssubsidie. Burgemeester Stieger vertelde ons, dat als het fiat van de NSF eenmaal is verkregen, hij goede mogelij kheden ziet op de toekenning van rijkssubsidie vooruit te lopen en natuurlijk met de nodige medewer king van rijk en provincie, reeds eerder met de bouw te beginnen. Ook het adviesorgaan van de Ver eniging van Nederlandse gemeenten is overtuigd van de noodzaak die er in Drunen bestaat voor een goe de sporthal. Dit orgaan gaf een ur gentie verklaring af. Mede hier door is de hoop gewettigd dat de nodige vergunningen en toestem mingen snel afkomen. Wie de portaccommodatie in Dru nen gaat investeren is snel klaar. Men beschikt over één oude gym zaal die overdag door enkele scho len en 's avonds door de verenigin gen wordt gebruikt. De zaal is be slist ontoereikend voor zaalsport. De nieuwe MAVO-sohool heeft een moderne gymnastiekzaal, die ge heel voor de eigen school nodig is. Sporten als handbal en volleybal kunnen dan ook niet goed tot ont plooiing komen. Een nieuwe sport hal kan daar toebijdragen. Burge meester Stieger verwacht dan ook dat als er eenmaal een sporthal is, de belangstelling voor de binnen sporten zeker zal toenemen. Wat echter belangrijker is, er komen dan mogelijkheden om op een juiste wij ze gymnastiekonderwijs te geven aan de jeugdige inwoners van Dru nen. voor de ongekroonde koning van de weg, die dan ook dikwijls de term gebruikt: "Ze zorgen maar, dat ze weg zijn!" Hij neemt dan ook rustig een onoverzichtelijke binnenbocht e.d. haalt in op 'n tweebaans weg, terwijl er tegemoetkomend verkeer is, kort om, hij gedraagt zich als een pure wegpiraat en veel van deze lieden vinden dan ook een triest einde. Jam mer genoeg dikwijls niet, nadat zij eerst oök andere onschuldigen in de dood hebben meegesleurd. Dan is er ook een categorie rijders, die bijzonder van hun eigen rijkwali- teiten overtuigd zijn en die het spe ciaal voorzien hebben op medewegge bruikers, die duidelijk voorzichtig rijden. Dergelijke voorzichtige rijders zijn hen een doorn in het oog en dik wijls niet ten onrechte zijn de gerouti neerde rijders van mening, dat derge lijke mensen gevaarlijk kunnen zijn op de weg. In hun meerwaardigheid echter, be gaan deze geroutineerden een grote fout. In plaats dat zij rustig een ge legenheid afwachten om zonder een gevaarlijke situatie op te roepen, zich van dergelijke voorzichtige rijders los te maken, worden zij soms agressief. De "sukkelaar" irriteert hen en hun onlustgevoelens reageren zij op de voorzichtige rijder af, door zo'n rij der met bermvrees, die niet voldoen de rechts houdt, ruwweg opzij te drukken. Ze beseffen niet, dat ze daarmee juist een bijzonder gevaarlij ke situatie scheppen. De angstige chauffeur raakt in paniek en een der gelijke manoeuvre kan de oorzaak van een ongeluk worden. Dan zijn er ook de treiteraars op de weg. Dat is ook een gevaarlijk soort. Zij lokken namelijk agressie van de ander uit en dan is de ellende niet te overzien. De een probeert steeds weer de andere in te halen, om, nadat dit is gelukt aanzienlijk snelheid te min deren en op die manier de ander te dwingen langzamer te gaan rijden. Op zijn beurt gaat die dan weer wil de pogingen doen om in te halen en speelt hetzelfde spelletje onder het motto: "Ze moeten niet treiteren, dat kan ik ook!" In hun opwinding en groeiende agressiviteit maken derge lijke rijders natuurlijk fouten en dan is het ach en wee jammeren! Natuurlijk zijn er vele soorten agres sieve rijders. Een categorie willen we hier toch niet ongenoemd laten en dat is de man die een zodanig supriori- teitsgevoel heeft, dat hij lak heeft aan alle verkeersvoorschriften en meent dat hij het recht heeft om te rijden, zoals hij denkt dat het goed is. Dat zijn de rijders die zich niets aantrekken van snelheidsbeperkingen inhaalvexboden, parkeerverboden en wat al niet meer. Zij zetten hun auto neer waar ze denken dat hij wel goed staat, ongeacht of er een parkeerver bod geldt of niet. Zij zetten hun auto slordig weg, een eind van de stoep rand, of half er op. Zij rijden weg zonder in hun spiegel tje te kijken. Een snelheidsbeperking geldt niet voor hen. "Onzin zoiets! v' Met de presidentsverkiezingen in het vooruitzicht hebben de twee be langrijkste kandidaten in Frankrijk, te weten, oud-premier Pompidou en als tweede Alain Poher, de man die momenteel het presidentschap tijde lijk waarneemt, hun politiek pro gramma bekend gemaakt. Ongeacht wie van deze beide kan didaten president zal worden, staat vast, dat het politieke klimaat in Europa aanziendelijk zal verhelde ren. Pompidou verklaarde dat hij een voorstander zou zijn van een o- vereenkomst tussen Frankrijk en Engeland op het gebied van een ge meenschappelijke Europese ato maire verdediging. Wat het Nabije Oosten betreft meende Pompidou dat Israël uiter aard reCht heeft als een volwaar dige staat door zijn buurlanden er kend te worden om het probleem van de Palestijnse vluchtelingen op te lossen. Frankrijk wenst in geen Te RIJEN op zondag 1 juni met de Gebr. Vlaeminck, Post, Wagtmans, Dolman, Steevens, Duindam, Zoontjes, Den Hartog, Cooremans, Rosiers enz. enz. Een intern, veld amateurs met o.a. Nen E. Kools, als mede streek- en plaatselijke favorieten, alsook een sterk veld nieuwelingen. Aanvang: nieuwelingen 13.00 uur, amateurs 14.15 uur en profs 16.30 uur. Ik bepaal zelf wel hoe hard ik hier of daar kan rijden. Zoiets hangt af van de omstandigheden op de weg!" Dat is de mentaliteit van dergelijke mensen. Hetzelfde geldt voor 'n weg met inhaalverbod. Als zij denken dat er wel ingehaald kan worden, dan doen ze dat! Dat zijn de automobilis ten die nogal eens een bekeuring op lopen en die dan ook vroeg of laat brokken maken, doordat ze te hard rijden, of inhalen waar dat niet toe gestaan was. Uitgebreide onderzoe kingen hebben helaas aangetoond, dat de mentaliteit op de weg steeds slech ter wordt, de agressie neemt toe en is oorzaak van veel ongelukken en doden. Het toenemen van de agressie op de weg staat echter niet op zich, het is een onderdeel van de toename van de agressiviteit in het algemeen. Ook op andere terreinen van de samenleving wordt een toeneme van de agressivi teit geconstateerd 'en een en ander vloeit voort uit een algehele mentali teitsvervorming, die voor een deel weer het gevolg is van veranderingen in ons cultuurpatroon. In de film en op de televisie worden we de laatste jaren overstroomd met beelden van agressie, dat laat niet na van invloed te zijn op de mentaliteit van de ge middelde bioscoopbezoeker en televi siekijker. Men krijgt als het ware een hersenspoeling. Aanvankelijk vindt de toeschouwer 't erg vreselijk, maar allengs gaat het wennen en langzaam aan krijgt hij het idee, dat het zo hoort. Zijn mentaliteit ondergaat dan ook een verandering en zo wordt er een bijdrage geleverd tot een groeien de agressiviteit, ook in het verkeer. geval, dat de staat Israël in elkaar stort. Alain Poher sprak zich uit voor terugkeer van Frankrijk naar de Ge- neefse ontwapeningsconferentie en tegen elke discriminatie in het Na bije Oosten. Volgens Poher heeft Frankrijk geen leidersrol te vervul len in Europa en hiermede distan tieerde Poher zich duidelijk van zijn grote voorganger president De Gaulle. Poher pleitte voorts voor 't instellen van één Europese munt. Hij keerde zich tegen de sterk natio nalistische politiek die Frankrijk in het verleden volgde en wenst zon der meer een beter kontakt en nau were samenwerking niet alleen met de landen van de EEG, maar ook met de Verenigde Staten. Wanneer men deze politieke pro gramma's beziet, dan is het duidelijk dat er in de naaste toekomst onge twijfeld sprake zal zijn van een ver betering van de politieke betrek kingen tussen Frankrijk en zijn bondgenoten. Iets dat de laatste ja ren nogal iets te wensen overliet. De Verenigde Staten hebben bij de ontwapeningscommissie der achttien landen een ontwerp-ver- drag ingediend, waarbij het verbo den wordt kernwapens en andere wapens van massavergelding op de zee- en oceaanbodem te plaatsen. In wezen is het Amerikaanse ont werp een tegenaanbod, want reeds op 18 maart j.l. kwamen de Russen met een soortgelijk voorstel, dat echter nog veel verder ging en waarbij het verbod alle militaire installaties betrof. De Amerikanen voelden hier wei nig zoor, omdat onder dit verbod ook apparatuur zou vallen, waar mee de nadering van duikboten kan worden vastgesteld. Ter beveiliging van 'het Amerikaanse continent te gen nadering van vijandelijke duik boten met atoomraketten is deze ap paratuur nodig, dus wensten de V.S. hier niet mee in te stemmen. De Amerikanen willen het verbod slechts zien voor het stationeren op de zee- of oceaanbodem van ato maire, bacteriologische en chemi sche wapens, de massavernietigings- middelen. Er wordt in Geneve mo menteel al hard gewerkt aan een compromis. De Vereniging van Exploitanten van Waterleidingbedrijven pleit in een nota, overhandigd aan de Vaste Commissie voor Verkeer en Water staat, voor de instelling van een in ternationaal beheerslichaam voor de Rijn en de Maas. Volgens de Vereniging zal de ver betering van het Rijn-en Maaswater veel krachtiger moeten worden aan gepakt dan tot nu toe het geval was. Er zullen bindende kwaliteitseisen aan het water moeten worden ge steld op een aantal punten van de loop van de rivieren door de ver schillende landen. Het lozen van afvalstoffen zal niet mogen plaatsvinden zonder dat aan de daartoe gestelde internationale regels is voldaan. Een bevoegde in- tereuropese instantie zou daarop moeten toezien. Een en ander is volgens de Vere niging beslist noodzakelijk, omdat Nederland voor de watervoorziening grotendeels op de aanvoer van wa ter uit de Rijn is aangewezen. Voorts een zo zuiver mogelijke kwa liteit van het rivierwater een abso lute noodzakelijkheid is voor hygië- nioh betrouwbaar drinkwater.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 17