wAAlwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt
De maan
blijft vrij
Expert C. v. Rooy voorspelt
grote toekomst paardensport
t
FA. JOH. ItOS ZN.
Wordt EHBO een verplicht
onderdeel bij hetrij-examen?
PONYCLUBS STAAN VOLOP IN DE
BELANGSTELLING BIJ DE JEUGD
van
VISSEN EN TUINIEREN?
150.000 SLACHTOFFERS IN HET WERELDVERKEER
Manege wordt vaak
vakantieverblijf-
pSaats
Pony's
Li u t m a i
saspf'..j
^zxetuóieve
3£erenkieclinc)
WAALWIJK
Mechanisatie
Goede combinatie
BEOEFEND U EEN DER GROOTSTE
HOBBY'S IN NEDERLAND
WEES SLIM!! KIJK EERST BIJ
DE VAKMAN
Verkeer hoeft niet
zoveel slachtoffers
te vergen
een fiets
TOON AARTS
ROS-lede li
winnen veel prijzen
Bijdrage
1 Maansteen de
duurste ter wereld
De
DONDERDAGAVOND 31 JULI 1969
92e JAARGANG No. 61
van het Zuiöen
Uitgever
Waalwij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week.
Losse nummers 20 cent
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) 1,55
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 15 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
Paardrijden is ideale ontspanning
in natuurgebied van Midden Brabant
Waaruit de maan ook zal blijken
te bestaan, het is zeker, dat niemand
ooit maangrond zal bezitten, ook zal
geen land in staat zijn wettige eisen
op delen van de maan te stellen.
Hoe stevig op de maan landende as
tronauten of kosmonauten ook hun
vlag planten, zij moeten onderzoe
kers van andere nationaliteiten vrij
toegang verlenen.
Vroeger leek het planten van de
vlag op „vrij" gebied gelijk te staan
met het vestigen van de soevereini
teit, maar toen in 1958 het ruimte
tijdperk begon, zagen de juridische
experts in, dat voor het toekomstige
ruimteonderzoek een geheel nieuw
systeem van wetten noodzakelijk
was. De meeste autoriteiten gaven
toe, dat de oude conceptie van het
beslagleggen op een bepaald ge
bied, zoals tot nog toe op aarde ge
bruikelijk, niet meer paste. Politici
met een juiste kijk op de toekomst
namen ook aan, dat de moderne
kernwapens door de mens niet
mochten worden meegenomen op
zijn tochten door de ruimte.
Deskundigen hebben samen met
diplomaten en politici uit de VS en
de Sowj et-Unie en in samenwerking
met de speciale VN-commissie inza
ke het vreedzaam gebruik van de
ruimte in 1966 een ontwerpverdrag
opgesteld. 'Op 17 december van dat
zelfde jaar had men reeds de defi
nitieve versie gereed en twee dagen
later nam de Algemene Vergadering
van de VN het verdrag met algeme
ne stemmen aan.
Dit „Treaty on principles gover
ning the activities of states in the
exploration and use of outer space,
including the moon and ather celes
tial bodies", verbiedt ondermeer het
gebruik van atoomwapens in de
ruimte. De hemellichamen zijn niet
„subject to national appropriation",
hetgeen er op neer komt dat geen
enkel land ter wereld bepaalde
rechten in de ruimte kan laten gel
den.
Voorzieningen werden aangege
ven voor hulp aan astronauten die
in benarde omstandigheden zouden
komen. De Amerikaanse Senaat ra
tificeerde het verdrag met algeme
ne stemmen op 25 april 1967 en op
10 oktober van dat jaar trad het for
meel in werking.
De juristen van het State Depart
ment zijn er trots op, dat in dit ge
val de vooruitgang in de wetgeving
niet alleen gelijke tred had gehou
den met het tempo van de weten
schappelijke technologie, maar de
ze zelfs vóór geweest. Deze mensen
zien het verdrag als een „general
statement". Na de ratificatie waren
de diplomaten het er wel over eens,
dat sommige kwesties nog nader
moesten worden uitgewerkt. Dat
werd het eerste gedaan met betrek
king tot het redden van astronauten
die in de ruimte in een benarde si
tuatie zouden komen. In december
1968 werd een „Treaty on rescue of
astronauts, the return of astronauts,
and the return of objects launched
onto space" van kracht. Dat bete
kent, dat men internationaal el
kaar alle hulp zal geven die nodig
is om op het gebied van de ruimte
vaart alles prettig en vlot te laten
verlopen. Bij redding van ruimte
vaarders dient men internationaal
samen te werken. Zouden Ameri
kaanse ruimtevaarders in de Sowjet-
Unie landen, of Sowjetkosmonauten
in de V.S. of elders, dan zullen zij
(Van onze verslaggever)
LOON OP ZAND - WAALWIJK - Paardrijden is
een zeer geliefde sport. Het aan natuurschoon rijke
Midden-Brabant leent er zich ook uitstekend voor. Wie
in deze tijd van het jaar op een koele zomeravond de
bossen intrekt kan menig ruiter tegenkomen. Niet alleen
volwassenen maar ook de jeugd weet tegenwoordig veel
liefde op te brengen voor de edele viervoeters. We doe
len hier op de pony-sport. De meeste jongens 'en meis
jes hebben wel eens een pony bereden. De toeristische
centra stelten de jeugd tegenwoordig in staat een ritje
te maken. Dat is ook in de Langstraat het geval. Nabij
de Kaatsheuvelse campings kan men voor een half uur
of een uur een pony huren. Ook het natuur- en sprook
jespark De Efteling heeft een manege waar de jeugd
zich kan vermaken. Wie trouwens over pony's praat
denkt in deze streek direkt aan Cees van Rooy (52) uit
Loon op Zand. Wie met van Rooy over paardensport
praat krijgt interessante verhalen te horen.
Zo vertelde Cees van Rooy ons in
de loop van het gesprek dat pony-
rijden helemaal geen abnormaal dure
sport is en dat elke jongen of meisje
wel in de gelegenheid is een pony te
houden. Trouwens ook de heer van
Rooy wees direkt op de vele huurmo-
gelijkheden. Dat geldt trouwens ook
voor rijpaarden. De manege in de
Langstraat hebben prachtige paarden
beschikbaar die geoefenden kunnen
huren voor een tocht door de natuur
of waarmee de ruiter-in-spé zijn
oefenlessen mee kan maken. Een van
de nieuwste vakantie-bestemmingen'
zijn tegenwoordig de manege-hotels.
In Waalwijk is dat manege Vlaen-
drenhof waar gedurende zo'n vakan
tie de gehele dag een paard ter be
schikking is.
Wie in de streek graag iets meer
over paarden wil weten wendt zich
nog al eens gemakkelijk tot Cees van
Rcoy. „Van het paard'héb-ik altijd
mijn hohiby gemaakt. Zodra ik er op
ken komen, werd het paard mijn
vriend. Ja, het waren toen nog de
De Loonse paarden-expert is oud
commandant Bert van Loon nog al
tijd dankbaar, dat deze in 1963 be
sloot een ponyclub op te richten.
,,Ook in de ruiterij heeft de jeugd de
toekomst. Met een ponyclub leg je 'n
basis voor een gezonde ruitervereni-
ging. Wanneer de jongens en meisjes
immers de leeftijd van 18 jaar bereikt
hebben, als ponyrijden in clubverband
niet meer is toegestaan, stappen er
ongetwijfeld veel over naar de ruiter-
afdeling. Met deze pony-afdeling
kunnen we weer naar de grote ruiter
sport groeien. Momenteel is die voor
ROS ten gronde en hebben we alleen
de aktieve ponyclub met 20 ruitertjes.
Het (belangrijkste in een ruiterver-
eniging vindt de heer van Rooy het
oefenen. „Ja, daar kijkt u misschien
van op. De meeste ruiters denken ook
Ook de jeugd neemt veel les in paard rijden. Op de foto een groep in manege Vlaendrenhof in Waalwijk.
alle medewerking krijgen die men
ook aan eigen ruimtevaarders zou
geven. Hetzelfde geldt voor onbe
mand apparatuur
Op grond van dit verdrag hebben
de VS op 5 mei jl. een deel van een
Russisch ruimtevaartuig dat in zee
was gevallen en aan de kust van
Alaska was aangespoeld aan de
Sowjets geretourneerd.
Er staat nu weer een nieuw ver
drag op stapel, gegrond op het be
ginsel, dat wie een vaartuig de
ruimte inzendt, verantwoordelijk is
voor de schade, die dit vaartuig zou
aanrichten. Duidelijk zal een pro
cedure worden aangegeven.
Via deze overeenkomsten tracht
men uitbreiding van de koude oor
log en de politieke spanningen tot
zelfs in het buitenaardse tegen te
houden.Het ziet er naar uit, dat dit
lukt en hiermede is een belangrijke
stap gezet naar vreedzame samen
werking.
echte trekpaarden waar we mee re
den. Die dieren moesten door-de-
week veel werk op het land doen en
zondags trokken de boerenzonen er
mee uit. In die tijd was bijvoorbeeld
de Shetland-pony nog onbekend."
Cees van Rooy is een van de op
richters van de bekende Loonse rij-
vereniging R.O.S., „Ruiterij Onze
Sport", dat was in 1934. De toen 17-
jarige van Rooy werd echter te licht'
bevonden als bestuurslid. De ROS Ie-
den waren er snél achter dat Keesje
zich bijzonder voor de paardensport
interesseerde. Spoedig werd hij dan
ook tot voorzitter gekozen en na een
17-jarig secretaris-schap kreeg Cees
van Rooy de voorzittershamer over
handigd. Nog steeds leidt hij ROS.
„In de na-oorlogse jaren waren er
veel aktiviteiten. Voor de bóeren-ge
meenschap was de ruiterij zowat de
enige sport, die intensief werd beoe
fend. Een grote terugslag is er na de
jaren '60 gekomen. Dat is overigens
begrijpelijk. De mechanisatie zette
zich ook in het boerenbedrijf Voort.
Het werkpaard moest verdwijnen.
Dat betekende ook het afscheid van
de rijvereniging. Er bleven nog maar
weinig leden over. Geleidelijk aan zet
zich nu de overschakeling op het boe
renbedrijf door naar het rijpaard, dat
zuiver voor genoegen wordt gebruikt"
aldus de heer van Rooy.
meer aan een Concours dan aan de
oefendagen. Dat is niet juist.
Je wordt lid van een vereniging voor
je plezier en als ontspanning. Juist
dat oefenen is ontspanning. Overi
gens, geen ruiter komt op een hoger
plan zonder training. Zo is de indivi
duele dressuur een uitermate belang
rijk onderdeel. Dat is de basis waarop
men in wedstrijdverband verder gaat
bouwen."
Op onze vraag of de ruitersport
veel tijd vergt, antwoordt de 'heer van
Rooy bevestigend. „Er is veel trai
ning voor nodig, voordat ruiter en
verlichting
DEN BOSCH
Kolperstraat 1 9 21 tel. 44962
De Wereldgezondheidsorganisatie
heeft bekend gemaakt, dat het aan
tal slachtoffers van het verkeer in
de gehele wereld gestegen is tot niet
minder dan 150.000 mensen per jaar.
Een aantal van 150.000 mensen per
jaar. '31 Aantal van 150.000 doden is
een enorme hoeveelheid en een
zware tol, die de verkeersmolen
van de mensheid vergt.
Wie regelmatig op de weg zit, zo
als men pleegt te noemen, die weet
ongeveer wel wat er in het verkeer
te koop is. Nu mag gezegd worden,
dat er in ons land over het alge
meen nog vrij beschaafd wordt ge
reden. Velen die voor zaken of va
kantie het buitenland bezoeken we
ten, dat er in andere landen van
West-Europa somsnog wel heel wat
onverantwoordelijker wordt gere
den en het zal velen ook wel ver
baasd hebben, dat in die landen het
aantal verkeersslachtoffers nog niet
hoger is.
Vast staat, dat het verkeer beslist
niet zoveel slachtoffers behoeft te
BLIJF FIT EN JONG
Koop
bij
Grotestraat 322, Waalwijk
Telefoon 3613
paard op elkaar ingespeeld zijn. Wan
neer een paard weigert, ligt dat aan
de ruiter en oefenmeester. Dat is mis
schien een harde uitspraak, maar o
zo waar. Op ieder concours zie je
weigeringen. Dat betekent dat de ide
ale combinatie niet is gevonden. De
ruiter moet een goed inzioht hebben
in de mentaliteit van het paard. Bei
den moeten zich één voelen; dan is de
juiste combinatie gevonden."
In de gemeente Loon op Zand
Kaatsheuvel is de ruitersport erg po
pulair. Tenminste het pony-rijden,
want van de grote ruiterij is weinig
over. De ponyclubs zijn erg in trek.
Behalve R.O.S. in Loon is er nog de
ponyclub De Moer met 40 leden tn
de ponyclub Kaatsheuvel. Drie afde
lingen in een gemeente is een grote
uitzondering. De NCB heeft dat ech
ter toegestaan omdat in dit verband
Kaatsheuvel, Loon op Zand en De
Moer zelfstandige afdelingen zijn.
Wie de prijzenkast van ROS ten
huize van de heer van Rooy aan
schouwt ziet direkt dat deze vereni
ging op concoursen goed voor de dag
komt. Iedere vereniging mag in eigen
kring aan drie concoursen deelnemen
en dan bovendien nog een concours
buiten de kring bezoeken. Aan de
hand van de resultaten behaald op
deze vier concoursen, wordt bepaald
of men naar het bondsconcours mag
gaan. Voor de ruitertjes van ROS
staat het zo goed als vast dat men in
september op het bondsconcours ui
Udenhout acte de presence kan ge
ven. Na dat concours zulten een aan
tal ruitertjes afscheid van de pony-
sport moeten nemen. De heer v. Rooy
hoopt dan het komende jaar dc gioie
ruiterij - nu deze jeugdleden vrij
komen - weer gaat bloeien.
vergen, wanneer de weggebruikers
in het algemeen met wat meer ver
antwoording gebruik van de weg
maakten. Dat geldt ook voor ons
land, want ook bij ons zou het aan
tal verkeersdoden zeker lager kun
nen zijn.
Er zijn plannen om een wetsont
werp in te dienen, waarin wordt
bepaald, dat voor het verkrijgen
van een rijbewijs, enige kennis van
het verlenen van eerste hulp bij on
gelukken, noodzakelijk zal zijn. De
indiening van een dergelijk wets
ontwerp wacht nog slechts op het
advies van de vereniging „Het Oran
je Kruis". Na dit advies zullen er
nog de nodige besprekingen tussen
diverse instanties zijn en daarna
komt men waarschijnlijk tot het in
dienen van het betreffende wets
ontwerp.
Natuurlijk zal enige kennis van
EHBO een positieve bijdrage zijn,
het ware zelfs gewenst dat iedere
Nederlander enige kennis van dit
onderwerp zou hebben, maar in we
zen betekent dit niet, dat degene die
het rijbewijs haalt een betere auto
mobilist is.
Wanneer we in de kwaliteit ver
betering zouden willen krijgen, dan
zouden er geheel andere maatrege
len dienen te worden genomen. Dan
zou het bijvoorbeeld niet meer mo
gelijk moeten zijn, dat mensen, die
reeds vele malen voor het examen
zakten, tenslotte toch een keer, om
dat ze geluk hadden, er door te ko
men. Nog zien we vele lieden met
'n rijbewijs, die beslist niet in staat
'zijn om haarscherp te rijden, die
geen kans zien 'n auto precies daar
te sturen waar ze hem willen heb
ben. Dergelijke mensen zijn een ge
vaar op de weg, want dikwijls hangt
leven of dood juist af van het pre
cies de wagen sturen waar dat no
dig is.
Zolang er nog verkeersdeelnemers
zijn, die zich niet volkomen bewust
zijn van hun verantwoordelijkheid
in het verkeer, zullen er slachtoffers
blijven vallen.
De bemanning van de Apollo-11
heeft van hun tocht naar de maan
twee voortreffelijk geisoleerde kof
fers met maansteen meegebracht.
Het betreft hier materiaal dat zij
«p de maan aantroffen en een mon
ster van enige diepte genomen. Het
is logisch, dat dit materiaal in we
zen een ongelooflijke waarde ver
tegenwoordigd, niet alleen voor de
wetenschap, maar ook voor geolo
gen, liefhebbers en verzamelaars.
Voorlopig is het echte maange-
steente alleen bestemd voor weten
schappelijk onderzoek. Niet minder
dan 135 wetenschappelijke teams
-verspreid over de gehele wereld,
zullen zich over dit materiaal bui
gen en het onderzoeken, want naast
tie 100 teams in de USA, zal er ook
maanmateriaal beschikbaar worden
gesteld aan 35 teams uit andere de
den van de wereld.
Voorlopig blijft het kostbare ma
teriaal in quarantaine, want men
Wil onderzoekeit of het misschien
(radioaktief is en bovendien of het
'biologisch misschien gevaar oplevert
Voor de aarde.