Marktonderzoek en het midden- en kleinbedrijf STOOMSCHIP „ANNE w U DRUNEN SENSATIE DRUNEN SPORT - SPANNING GROTE INTERNATIONALE AUTOCAR - RACES PARACHUTE-SPRINGEN ANT00N HELEN TIMTUR administratieve medewerker (ster) Ja, 2 weken lag opruiming op al onze zomerschoenen Wij geven 10, 20, ja zelfs 30% korting Schoenhande! C. Leytens en co. ONDERNEMER MOET KEUZE MAKEN DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAGAVOND 31 JULI 1969 1" Distributie kanalen Gegevens Niet kostbaar ff mm__ ROLF! Zondag 3 augustus Als bijzondere attractie Meisjeskoor „Romantica" en Volleybalclub Quos Ego" schoenfabrieken n.v. waalwijk -.■■■■■ .j •-r- -lm■■---•jv bruidsjapon bovenstaande wagens, die door inruil wer den verkregen, worden onder onze vol ledige garantie verkocht. ook altijd alle nieuwe Simca-modeflen voor een proefrit aanwezig. Appels Autobedrijf nv WIJ DRUKKEN opruiming opruiming opruiming nu 5.90 nu 9.00 nu 6.50 nu 3.75 nu 13.00 Bij het marktonderzoek hebben'wij te maken met alle activiteiten, die betrekking hebben op het brengen van goederen en diensten van de producent naar consument. De ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn direct betrok ken bij dit goederen- en dienstentransport. Zij vormen daarbij een zeer belangrijke schakel. Hoe groter hun aandeel daarin, des te beter gaat het hun. Daarom moeten zij zich, ook in hun eigen belang, sterk voor marktonderzoek interesseren. Een markt bestaat uit een aantal factoren, waaronder, „vraag" en „aanbod" en de „kanalen", waarlangs de aangeboden en gevraagde goe deren en diensten op de plaats van bestemming worden gebracht (de distributie-kanalen) Deze factoren, men ervaart het in deze tijd, zijn niet constant. Integen deel, zij zijn zeer dynamisch. Daar om moet een ondernemer regelma tig en systematisch de bewegingen van de marktfactoren blijven ob serveren. De marktbewegingen van vandaag kunnen al aanwijzingen be vatten voor de markt van morgen. „Een gewaarschuwd man telt voor twee". Er bestaan verschillende vormen van marktonderzoek. Al naargelang het doel, dat de ondernemer zich stelt, moet hij daaruit een keuze maken. Bijv. Consumentenonderzoek als hij wil weten welke wensen en behoeften de consumenten hebben. Produktenonderzoek: als hij wil we ten, of er voldoende mogelijkheden zijn om een bepaald produkt of be paalde dienst te introduceren, of de levering ervan uit te breiden en on der welke voorwaarden dit tot suc ces kan leiden. Concurrentie-onderzoek: als hij wil weten of en hoe het het eigen bedrijf zich sterker zou kun nen ontwikkelen bij de bestaande concurrentie-verhoudingen. Onderzoek van distributie-kanalen: als hij wil weten metwelke verkoop methode betere resultaten zouden zijn te halen. Uit het voorgaande blijkt duidelijk, dat de ondernemer niet kan volstaan met het toepassen van handigheid jes, in welke vorm dan ook, om de verbruiker te bewegen in het be lang van zijn onderneming te han delen. Het gaat om de bekwaamheid, gesteund door de uit marktonder zoek verkregen informaties, waar mede hij zijn diensten en produkten vorm geeft en aan de klant aanbiedt. Goede en bruikbare informaties uit marktonderzoek kunnen alleen wor den verkregen, als er methodisch en systematisch wordt onderzocht. Te voren moet dus een duidelijk sche ma worden gemaakt van o.a. welk doel men wil bereiken: welke ge gevens nodig zijn en uit welke kring die moeten worden verkregen. Zo'n kring is dikwijls geografisch be perkt.. Een ondernemer moet niet „verder springen dan zijn polsstok lang is". i—iujoy. De vereiste gegevens kunnen o.m. worden verkregen uit: a) eigen gegevens, o.a. uit de zelf gehouden enquête en de eigen klan ten-administratie. b) publicaties van het Centraal Bu reau voor de Statistiek Bijvoor beeld, over de gezinsbestedingen. c) publicaties van het Economisch Instituut voor het Midden- en Klein bedrijf. Bijvoorbeeld over het om- zetverloop in diverse branches. d) gegevens uit het 'bevolkingsre gister van de gemeentesecretariën Bijvoorbeeld over geboorten, huwe lijken etc. e) publikaties in de vakbladen en de andere publiciteitsmedia. Bij voorbeeld over produkten en le veranciers. Als de gegevens binnen zijn, moeten die worden verwerkt en bruikbaar worden gemaakt voor het doel, dat de ondernemer zich heeft gesteld. Als dit is gebeurd, zal aan de hand van de verkregen informaties kun nen worden beslist op welke punten het verkoopsbeleid dient te worden aangepast. Marktonderzoek behoeft niet per sé kostbaar te zijn. Behalve uit de hierbovengenoemde „bronnen", kunnen belangrijke gegevens wor den verkregen door enquêtering van de eigen klantenkring. De klant zal het waarderen, als er met zijn verlangens rekening wordt gehouden. Waarom hem of haar dan niet gevraagd, of men tevreden is en wat men eventueel gaarne ver anderd zou willen zien. 't Feit alleen al, dat U aan de verlangens tege moet wilt komen, zal weldadig aan doen. Over „marktonderzoek" valt nog veel meer te vertellen, dan in dit artikel is gedaan. Wilt u er meer van weten, informeer dan eens bij nxw organisatie, of bij de voorlich- tings-instituten, waarander de rijks consulenten voor het Midden- en Kleinbedrijf en Toerisme, het Cen traal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf en de Bondsconsulen- ten. kapitein BCOTTV OP HET ACHTERSCHIP... HET EINDIGT" ZOALS HET BEGONMAAR WAAROM MOET IK HET ZO LATEN EINDIGEN JE BENT GEWEND AAN ZEEKASTELEN EN UMT IS DE OUWE ANNE NIET ZE IS EEN GOED SCHIP EN IK ZOU HAAR VOOR DE 6ROOTSTE SCHUIT TER WERELD NIET WILLEN RUILEN MAAR EEN TOEKOMST KAN ZE JE NIET 6EVËN DAAR 16 NIETS DOEN DE V0L6ENDE DAS... "gOEIEMIDDAG, KAPITEIN IK HOOR DAT U EEN EERSTE STUURMAN ZOEKT EH...KUNT U MU SOMS GEBRUIKEN...? KOM KOP OP, MEID EEN O' BRIEN LAAT ZICH NIET KENNEN WELKOM AAN BOORD ROLF. MA AR NU JE HIER. EERSTE 6AAT WORDEN .MOETJE TOCH ÓOED IN JE HOOFD PRENTEN DAT IK HIER KAPITEIN BEN. ...EN DE KAPITEIN IS DEGENg, Dig STUURLUI AANNEEMT. HOREN jullie...? ER WORDT 6EKL0PT,. VLUG, DROOG JE TRANEN Wé HOREN., JULLIE met deelname uit Nederland, Duitsland en België 3000 meter vrije val, welke worden uitgevoerd door de leden van de eerste Nederlandse parachutistenclub AANVANG 2 UUR CIRCUIT: VENNEN OOST. Ingang naast nieuwe Boerenleenbank Parkeerplaats aanwezig. Organisatie INTERCROSS TEGEN INLEVERING VAN DEZE ADVERTENTIE AAN DE KASSA 1.— REDUCTIE PER PERSOON fabrikante van modieuze en comfortabele damesschoe nen vraagt voor spoedige indiensttreding een voor de afdeling bedrijfsbureau. Geboden wordt: zelfstandig werk, goed salaris, goede arbeidsvoorwaarden Gevraagd: enkele jaren Mulo. Sollicitatie kunt u zowel schriftelijk als telefonisch richten aan de afdeling Personeelszaken van ons be drijf. TIMTUR SCHOENFABRIEKEN N.V. Mr. van Coothstraat 2, Waalwijk - tel. 04160 - 2641 v- .'J *.;v.N:' TE KOOP: maat 44 Te bevragen: v. d. Pas-Kroot, Hoogeinde 68, Waalwijk TAUNUS 17M, bj. 1966, nw. banden, in prima staat. CORTINA 1200, bj. 1965, rood sport-uitvoering. VW '61, mooi en goed. OPEL REKORD 1200, bj. 1961, goede auto voor weinig geld. KOOPJE VAN DE WEEK: MOTORFIETS, Honda Dream „300" gerev. motor, nw. uitlaat. Tel. 04160 - 2336; na 19.00 uur 4371 Laageindsestoep 1, WAALWIJK Bovenstaande auto's zijn ook 's zater dags te bezichtigen tot 16.00 uur. 85 „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" het meest gelezen nieuws- en advertentieblad in de Langstraat. niet alleen „De Echo van het Zuiden", maar verzorgen ook uw kalenders kwitanties briefhoofden plakadressen rekeningen menukaarten enveloppen verlovingskaart j es visitekaartjes ondertrouwkaarten circulaires geboortekaartjes systeemkaarten rouwbrieven en labels bidprentjes Waalwijksche Stoomdrukkerij Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Alles moet er uit. Wist U al hoe onze prijzen lagen, even mee kijken dan. DAMESSANDALEN van 8.90 DAMESBANDSCHOENTJES van 10.75 JONGENSSANDALEN van 7.95 KINDERSANDALEN van 4.50 HEREN SANDALEN van 14.95 U ziet het, het, is bijna niet t.e geloven. Kom daarom vlug kijken bij ST. ANTONIUSSTRAAT 17, WAALWIJK

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 2