wAAlwijkse en lanQstRaatse couRAnt De brand in de El Aksa- Moskee In toekomst wellicht 4-baans snelweq DR. C. KORTMANN, COMMISSARIS VAN DE KONINGIN, OPENT VRIJDAG IN WAALWIJK DE MAASROUTE Opening Maasroute mÊÊBÊÊmÊmÊSÊÊÊSÊmÊBÊm van c~YYlierlo Werkzaamheden namen 1 5 jaar in beslag Vooruitstrevend Zware last In fasen DONDERDAGMIDDAG 28 AUGUSTUS 1969 92e JAARGANG No. 69 De tcho van het Zuiöen Ahnnnpmpnt Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Losse nummers 20 cent Brieven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs 15 cent per mm Contr actad verten ties: speciaal tarief Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 oreigaiaj, -adres „ECHO" Maasroute voor ontwikkeling van de Langstraat van enorme betekenis De brand in de El Aksa-moskee te Jeruzalem heeft de gehele Ara bische wereld in vuur en vlam ge zet en een aantal Arabische politici en geestelijke leiders roepen op tot 'n „heilige oorlg" van alle Islamie ten tegen het verderfelijke Israel, dat zich volgens deze zegslieden niet zou hebben ontzien zich te vergrij pen aan de heilige plaatsen der Is lamieten, zoals deze moskee, die, na die te Mekka en Medina, de derde heilige plaats van de mahamme- daanse wereld is. Dat de Mohammedaanse wereld ernstig is geschokt door deze brand blijkt wel uit het feit, dat de top conferentie van de Arabische Liga door alle Arabische leiders werd be zocht. Voordien waren er velen die zich afzijdig hielden. Het ziet er naar uit, dat deze brand leidt tot een sterke eenheid in de Arabische we reld en een gesloten front tegen Is raël. De toestand in het Midden-Oosten is hiermee opnieuw tot een explosief hoogtepunt gekomen en vormt een nieuwe bedreiging voor de wereld vrede. Voor Israël ziet het er som berder uit dan ooit. Tot nu toe had het (slechts) te maken met zijn naaste buren en het heeft bewezen dat het deze kan weerstaan. Maar de kans is nu groot, dat het kleine Israël de gehele immense Arabische wereld tegen zich zal krijgen. En het doel is duidelijk, want Nasser heeft het openlijk verklaard; het wegvagen van Israël en uitroeiing van de Joden! Van Arabische zijde wordt una niem beweerd, dat de brand in de moskee in Jeruzalem de schuld zou zijn van de Joden. Zij zouden hier direct of indirect de hand in hebben gehad. En natuurlijk wordt" deze ge legenheid aangegrepen om gebruik makende van de algemene veront waardiging het Arabische front te gen Israël, dat vol scheuren zat, te dichten. Ja, men wil zelfs nog ver der gaan en gebruik makend van de stemming trachten te komen tot een „heilige oorlog" tegen de Joden. Natuurlijk vraagt iedereen zich af, of Israël inderdaad direct of indi rect de hand heeft gehad in de mos- keebrand. Geen volk kent de Ara bische mentaliteit beter, dan juist de Israëli's, die temidden van de Arabieren wonen. Zeker de Israëli's weten, dat men ongeacht het feit, dat er wordt gevochten tussen Is raël en zijn buurlanden, de handen af moet houden van de mohamme daanse heilige plaatsen, waartoe on der andere de El Aksa-moskee be hoort. De leiders van Israël wisten wat er zou gebeuren, wanneer Is raël de handen zou uitsteken naar zo'n heilige plaats en gezien de po sitie waarin Israël zich bevindt, ligt het voor de hand, dat geen zinnige politicus zou aansturen op een brand in zo'n moskee. De resultaten tonen duidelijk aan, waartoe zoiets leidt en dat wisten de Israëli's. Het is dan ook vrijwel zeker, dat de Is raëli's niet de hand hebben gehad in deze brand. Er is hier sprake van een toevalligheid, waarbij een gees telijk gestoorde fanaticus (de austra- lische arrestant) uit duistere be weegredenen de brand heeft ge sticht, omdat zoals hij zei, God hem dit geboden had, of er is sprake van Arabische provocatie, die doet den ken aan de Rijksdagbrand. Het is een merkwaardige parallel, want ook toen moest de brand er voor zorgen, dat een geheel volk zich verenigde in een nietsontziende strijd tegen „de volksvijand", waar toe toevallig ook de Joden behoor den. De drie laatste maanden heeft Nas ser in bedekte of minder bedekte ter men steeds gezinspeeld op het feit, dat het uur naderde, waarop er met de Joden zou worden afgerekend. De SowjetUnie heeft hem tot de orde geroepen, omdat Moskou mo- (Van onze verslaggever) WAALWIJK - Vrijdagmiddag vindt in feite de ontsluiting van de Langstraat plaats. De Commissaris van de Koningin in Noord-Brabantdr. C. N. M. Kortmaan stelt dan in Waalwijk het gedeelte van de Maasroute tus sen Waalwijk en Wagenberg voor het verkeer open. De 40 km lange Maasroute van Den Bosch via Vlijmen, Drunen en Waalwijk naar Wagenberg maakt een goede verbinding naar Rotterdam en Breda mogelijk. Met de werkzaamheden aan de Maasroute is in 1954 begonnen. Het projekt vergde een investering van meer dan 60 miljoen gulden. Het 16 km lange gedeelte van Den Bosch naar Waalwijk is al ruim een jaar in gebruik. Vanaf vrijdag is één van de belangrijkste verbindingen in de provincie Noord-Brabant De Maasroute biedt een gunstig alternatief voor de bestaande verkeersverbindingen tussen noordoostelijk Noord-Brabant en enerzijds westelijk en zuidwestelijk Noord-Brabant en anderzijds Zeeland. Ook voor het verkeer van noordelijk Nederland naar westelijk Noord-Brabant, Zeeland en Antwerpen vormt de nieuwe weg een aantrekkelijke ver binding. De rijtijd zal tussen Den Bosch en Breda via de nieuwe route ongeveer 10 minuten korter zijn, die tus sen Den Bosch en Roosendaal bijna 20 minuten. De Maasroute dient uiteraard ook de relaties tussen de verschillende cen tra in de Langstraat, hetgeen belang rijk zal bijdragen tot de ontwikkeling van deze streek. Verwacht wordt, dat de verkeersintensiteiten op de Maas route in de toekomst aanzienlijk zul len toenemen. Men verwacht dat bij voorbeeld op het weggedeelte tussen Vlijmen en Waalwijk een "extra" toe- verder uit een gemeenteweg, die door langgerekte bebouwde kommen voert en daarbuiten grotendeels cp dijken is gelegen. Deze Langstraatweg wordt gekenmerkt door zijn lintbebouwing (lange straat) en door een soms boch tig verloop, dat op sommige plaatsen (b.v. in Waspik) zelfs hoekig ge noemd moet worden. Toen het ver keer nog niet gemotoriseerd was was dat niet zo'n groot bezwaar, integen deel, de weg bediende nagenoeg ieder huis in die Langstraat. De voornaam ste eis was toen een wegdek bestand Zo begon, het: de eerste werkzaamheden aan de Maasroute in de jaren '50 name van de verkeersintensiteit zal optreden van ongeveer 2500 motor voertuigen per etmaal. Dit betekent dat voor 1970-'71 een verkeersinten siteit verwacht wordt van ongeveer 10.000 motorvoertuigen per etmaal. Dan is de praktische capaciteit van dit weggedeelte bereikt en zal het noodzakelijk zijn de tweede rijbaan te verharden, wil de Maasroute aan zijn doel blijven beantwoorden. Men verwacht dat van de oude Langstraat- weg ongeveer 60 pet. van het huidige verkeer gebruik zal maken. De verbinding tussen Den Bosch en Raamsdonksveer bestond tot voor kort van het beginpunt tot en met Waspik uit een provinciale weg en -0XC luoieve herenkleding tegen ijzeren wielbanden en toch een zo vlak mogelijk rijvlak voor de fiet sers. Daaraan werd voldaan door ste vige keien in de rijweg te straten en deze op te sluiten door klinkerstro ken voor de fietsers. Toen het motorisch verkeer zidh ont wikkelde, begonnen de beperkte weg- breedte en het bochtige verloop hin derlijk te worden. Men begon met verbreding en rectificatie van de weg- vakken gelegen tussen de bebouwde kommen en bestudeerde omleidingen om die kommen heen, dit alles ge zien de toenmalige funktie van een provinciale weg: n.l. de onderlinge verbinding tussen woonkernen en de aansluiting van de verbinding op de hoofdwegen. Bij de bestudering van de plannen tot verbetering van de Langstraatweg, weid aanvankelijk o.a. gedachtaan een weg langs of op de spoorlijn on der Waalwijk westelijk daarvan, aan veilbetering van de bestaande weg met omleidingen ten noorden van Capel- le en Waspik en vandaar naar de Dongelbrug onder Geertruidenbeig, meer westelijk aan verbetering van de bestaande weg richting Made met 'n omleiding ten zuiden van die plaats. Aldus zou een aaneenschakeling ont staan van omleidingen (welke deels toch neg door bebouwing zouden voeren) en verbeterde wegvakken, al les met gemengd verkeer. De groei in omvang en snelheid van het moto risch verkeer noodzaakte inmiddels dit te scheiden. Dit leidde tot het ontwerpen van een geheel nieuw tracé, los van de be staande weg, welke laatste bestemd blijft voor het langzame en het plaat selijke verkeer. Daarmede was het eerste project voor een provinciale autoweg in Brabant geboren. Een na dere studie van de verkeersontwikke- ling welke wees op de behoefte aan een doorgaande oost-westverbinding in het noorden van de provincie, leid de tot de gedachte aan een verbinding van de Langstraatweg met de inmid dels in uitvoering genomen rijksweg 17 (Roosendaal-Moerdijk) waardoor een snellere route naar West-Brabant zou worden verkregen. Uit studies van de verkeersontwikkeling bleek te vens dat in de toekomst niet met twee rijstroken zou kunnen worden vol staan; daarom werd besloten de aar- debaan in te richten voor twee ge scheiden rijbanen en de kunstwerken daarmede in overeenstemming te brengen; de autoweg zou dus een autosnelweg wooden. Zo is het project onstaan voor een WAALWIJK menteel geen moeilijkheden in het Midden—Oosten kan gebruiken. Toch moet Nasser zijn dreigementen waar maken, want het geloof in hem begint te tanen. De brand in de El Aksa-moskee kwam hem wel bij zonder goed van pas! WAALWIJK - Voor de officiële opening van de Maasroute, vrijdag middag, is een uitvoerig programma opgesteld. De genodigden worden om 15.00 uur in het gemeentehuis van Waalwijk ontvangen. Loco-burgemees ter J. van Heeswijk van de gemeente Waalwijk zal hier een welkomstwoord spreken, waarna dr. C. Kortmann, C ommissaris van de Koninging, een toespraak houdt. Om 16.00 uur zal het gezelschap op 't kruispunt Noord straat-Kruisstraat arriveren waar dr. Kortmann het weggedeelte Waalwijk- Wagenberg ingebruik zal stellen. Na een rit over de weg wordt om 17.15 uur de brug over het Wilhelminakanaal te Oosterhout geopend. In Waal wijk is er dan tot slot in de Taxandria-hal een koud-buffet. Het weggedeelte van de Maasroute tussen Den Bosch en Wagenberg is 40 km. Het trajekt Waalwijk-Wagenberg ruim 23 km. Er zijn totaal 61 kunstwerken aangebracht. Deze kunstwerken vergden een investering van 15 miljoen gulden. De totale voor de wegaanleg benodigde grondopper- vlakte is ongeveer 300 ha. Aan de totstandkoming van de weg is door 24 aannemers gewerkt. Aan de gehele Maasroute is meer dan 15 jaar gewerkt. De nieuwe maasroute die Waalwijk (foto boven) met westelijk Noord- Brabant en de randstad Holland verbindt. Vrijdag is deze uitstekende verbinding voor het verkeer open. autosnelweg van Volkerakdam tot de Maasbrug bij Ravenstein, welke weg de naam Maasroute verkreeg. Een verdere doortrekking van deze weg in de ridhting van weg 73 van het rijks wegenplan (Roermond-Nijmegen op de westelijke Maasoever) opent het perspectief van een verbinding via rijksweg 77 en de in die weg te bou wen Maasbrug nabij Boxmeer, met de Links-sheinische Autostrasze, welke naar verwachting omstreeks 1975 de Nederlands-Duitse grens bij Gennep zal bereiken. Het stemt tot voldoe ning dat een verbinding, ongeveer overeenkomende met de Maasroute is opgenomen in het "Structuurschema Hoofdwegennet 1966", behorende bij de 2e nota inzake de Ruimtelijke Ordening. De provincie nam met het plan voor de Maasroute een zware last op zich. Gezien enerzijds de grote bedragen, welke de aanleg voor de Maasroute vraagt en anderzijds de investeringen welke de provincie dient te doen voor ëldexs in de provincie uit te voeren werken, bleek het niet mogelijk de Maasroute aanstonds in westelijke richting door te trekken naar de Vol kerakdam. Het tussen Wagenberg en rijksweg 17 aan te leggen gedeelte zal immers zeer kostbaar zijn o.a. vanwege vele kruisingen, 2 spoorlij nen, 3 rijkswegen, 3 provinciale we gen in de Roode Vaart. Voorhands zal het verkeer van Wagenberg tot rijksweg 17 gébruik moeten maken van de bestaande weg Wagenlberg- Zevenlbergen-rijksweg 17 een twee- strooks, deels als autoweg uitgevoer de weg. Verheugend is, dat het rijk, het be lang van de Maasroute - zij het na lange aarzeling - erkennend, het ge deelte tussen rijksweg 17 en de Zoomweg heeft opgenomen in het rijkswegenplan-1968 als rijksweg 59. In feite is de aanleg van de Maas route in 1954 gestart met de verbe tering van het weggedeelte 's-Herto- genbosch-Vlijmen. Het lag in de rede dit weggedeelte het eerst ter hand te nemen, omdat aldaar toendertijd de verkeersintensiteiten het sterkst toe namen. Die verbetering bestond in de aanleg van een nieuwe hoofdrijbaan van cementbeton met ter weerszijden uitwijkstroken van asfalt en de aan leg van een tweede vrijliggend rijwiel pad. Gezien de omvang van de uit te voeren werken, de van plaats tot plaats wisselende omstandigheden en de beschikbare credieten diende de uitvoering van de Maasroute in fasen te geschieden. Bij deze fasering werd als algemeen uitgangspunt aangehou den, dat de bouw van de kunstwerken afzonderlijk zou geschieden. (vervolg op pag. 5) verlichting DEN BOSCH Kolperstraat 19-21 tel. 44962

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 1