waalwijkse en LanqstRaatse couRant
dit jaar wordt meer aandacht
besteed aan culturele vorming
Brokstukken verstoren banen
van gelanceerde satellieten
Raad Loon op Zand behandelt
bezwaarschriften woningwet
Maasroute sinds vrijdag
voor het verkeer open
HID DE AARDE TOT 1965 TWEE MANEN
Ander onderwijs
DR. C. KORTMANN OPENDE NIEUWE AUTOWEG
Prachtig complex
aan Burg» van der
Klokkenlaan
15 jarenplan
Afwijkingen worden
opgespoord
Berekening
Interessant
4 stromen
Ruimtegebrek
Sportveld
Culturele vorming
MAANDAG 1 SEPTEMBER 1969
92e JAARGANG Na. 70
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs 15 cent per mm
Contr actad ver ten ties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 6-4167-2002
Telegram-adres „ECHO"
L.T.S. - Waalwijk heeft nu beschikking
over twee nieuwe gymnastieklokalen
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - De Lagere Technische School Waalwijk en omstreken
kampt al jaren met een gebrek aan ruimte en met name aan gymnastiek-
lokaliteiten. De bijna 900 leerlingen hadden één sportzaal op de school
aan het Vredesplein tot hun beschikking. Dat dit nogal eens wat problemen
opleverde laat zich niet moeilijk raden. Enkele weken geleden zijn de
De gymnastieklokalen zijn ingericht
in een lederfabriek aan de Burg. van
de Klokkenlaan. Het architektenbu-
reau Van Hulten-Ir. Schiks uit Waal
wijk heeft de verbouwing van dit
oude fabriekspand voorbereid. De de
gelijke balkconstructie in bepaalde
gedeelten van de vroegere fabriek
kon worden gehandhaafd en zelfs be
nut voor het ophangen van de lestoe-
stellen. Het complex omvat twee gro
te gymnastiekzalen die volledig en
zeer modern met alle nodige toestel
len zijn uitgerust.
De wanden en de plafonds in de za
len zijn met hout bekleed, wat 'n bij
zondere sfeer schept. Veel aandacht
is er ook aan de sanitaire voorzie
ningen geschonken. Bij de zalen zijn
respectievelijk 16 en 20 douche-calbi-
nes, iets wat in de meeste gymnas
tiekzalen ontbreekt. Verder omvat het
complex nog een concierge-kamer en
keuken. Het eventueel benutten va-n
de overige ruimte in de "fabriek"
hangt af van de ministeriële goedkeu
ring.
Direkteur F. Beernink
meer mogelijkheden
De heer F. J. M. Beernink, sinds en
kele maanden direkteur van deze
streek LTS, vertelde ons dat men bij
de Waalwijkse LTS - mede op ver
zoek van het ministerie - een 15-
jaren plan heeft opgesteld. 'Op de
prognoses ,in dit plan gemaakt, wor
den de eventuele uitbreidingsplannen
van de school afgestemd. Veel zal af
hangen van de ontwikkeling van de
industrie en de bevolkingstoename in
deze streek. Momenteel telt de dag-
Voor de leek is het bijna niet te geloven tot welke prestaties de mo
derne geleerden tegenwoordig in staat zijn. Niet alleen is men in staat
mensen op de maan te laten landen, men lanceert ook ruimtevoertuigen
die onbemand zijn en die met een bijna ongelooflijke precisie door de
ruimte worden geleid, al is dat zelfs naar ver vedwijderde planeen zo
als naar Mars en Venus. Hoe dit leiden van satelieten in zijn werk gaaf
is een zeer ingewikkelde zaak, evenals het berekenen van de banen e.d.
Maar een ding weten we, men is daartoe in staat, mede dank zij prach
tige computers, en zo. Bij al dit rekenen met betrekking tot banen
die satellieten maken moet men rekening houden met de aantrek
kingskrachten die worden uitgeoef end door lichamen in de ruimte, zo
als onze aarde, de maan, enzovoort.
Regelmatig worden de banen, die
de tientallen satelieten en restanten
van satellieten om de aarde beschrij
ven, berekend en gecontroleerd. Na
tuurlijk is men prompt bijzonder
nieuwsgierig, waneer blijkt, dat er
zich afwijkingen in de banen voor
doen en men rust niet, voordat men
de oorzaak van zo'n afwijking heeft
gevonden. Dat is namelijk van het
allergrootste belang, ook voor de
toekomst, opdat men weet, waarmee
men rekening dient te houden.
Indertijd deden zich in de baan
van Explorer-26 bijzonder merk
waardige afwijkingen voor, afwij
kingen die niet veroorzaakt werden
door invloeden vanaf de aarde of
van de maan. Met het onderzoek
daarvan heeft zich hoofdzakelijk de
astrofysicus dr. J. Bagby van de
Hughes Aircraft Company bezigge
houden, die namelijk ingeschakeld
was voor het controleren van de
baan van déze Explorer. Binnen
veertien dagen tijd, namelijk tussen
15 december 1965 en 1 januari 1966,
voltrok zich een afwijking, die, wat
het verst van de aarde verwijderde
punt betreft, een verschil van 140
kilometer opleverde en wat het
dichtst bij de aarde zijnde punt be
treft, 30 kilometer bedroeg.
Voor een dergelijke afwijking
moet natuurlijk een verklaring zijn
en dr. Bagby en zijn helpers begon
nen het onderzoek.
Het bleek hen, dat dezei afwijking
onmogelijk veroorzaakt kon zijn
problemen echter opgelost. De LTS heeft toen de dependance ingebruik
genomen aan de Burg. van de Klokkenlaan. Hierin zijn twee bijzonder
moderne sportzalen ondergebracht. Verder bestaan er plannen in deze
ruimte ook andere leslokalen onder te brengen. De twee gymnastieklokalen
zijn woensdagmorgen officieel door het aannemingsbedrijf J. de Bont
van Huiten uit Nieuwkuyk opgeleverd.
door de aarde of de maan. Hier
moesten brokken vaste materie in
het spel zijn, die zich bevonden
tussen de aarde en de maan.
Dank zij de moderne berekenmetho-
den en de computers kwamen de
onderzoekers tot de conclusie, dat
er hier sprake moest zijn van niet
minder dan tien brokstukken, ver
moedelijk afkomstig van een explo
sie in de ruimte, die banen maken
rond de aarde en die een ernstige
storende inwerking hadden gehad
om de baan van de Explorer-26. De
geleerden zagen zelfs kans de ba
nen van de brokstukken te bereke
nen.
Aan het einde van 1968 is men
een grote opsporingsactie begonnen
en wel visueel met de sterkste kij
kers die beschikbaar waren en in
derdaad is het gelukt om twee van
de tien stukken fotografisch zicht
baar te maken, waarbij geconsta
teerd werd, dat deze twee brokken
precies in de banen liepen, die voor
hen waren berekend.
Een en ander bijzonder interes
sante zaak is wel, dat de geleerden,
de zich langzaam wijzigende banen
van de brokstukken zijn gaan te-
rugberekenen in het verleden en
dat men dan tot de ontdekking
komt, dat alle tien de brokken op
18 december 1955 nog één geheel
vormden een klein maantje rond de
aarde draaiend, dat op die dag door
een explosie of botsing in tien brok
ken uiteen is gevallen. Zonder dat
we het wisten, had onze aarde dus
tot 1955 twee manen, al was die ene
dan een heel kleintje.
school 831 leerlingen. Men verwacht
zeker een toename van dit aantal.
"Vroeger gold de technische school
(in veler monden: ambachtsschool)
als een afvalbak voor jongens die niet
konden leren. Zet dat maar gerust in
de krant: een afvalbak. Maar nu is
dat gelukkig en terecht veranderd",
zegt de heer Beernink, als hij over de
onderwijsmethoden van zijn school
praat. "De school geeft nu meer
voorbereidend technisch onderwijs.
Ook op het gebied van de financiën
is veel veranderd".
De heer Beernink doelt hier cip de
studie-toelage en reiskosten vergoe
ding die tegenwoordig kan worden
verleend. Het cp jeugdige leeftijd
gaan werken wordt nu gelukkig
steeds minder. De nieuwe leerplicht
wet (straks op 15 jaar gesteld) zal
hier zeker ten goede aan bijdragen.
De heer Beernink roemde ook de uit
stekende samenwerking die er de
laatste is tussen het bedrijfsleven en
de school.
De Lagere Technische School gaat in
de toekomst vier leerjaren omvatten.
Het laatste leerjaar zal dan vooral
benut worden voor 'n specifieke vak
opleiding. Momenteel komen veel
jongelui na hun diplomering terug op
school om gedurende één jaar nog n
specifieke vakopleiding te volgen.
Wat de opleidingen betreft, verwacht
de heer Beernink in de toekomst
veel van de elektronica-richting. Nu
de Waalwijkse LTS nog de enige
school in Nederland is die het vak
schoenmaken heeft zal ook voor de
ze richting - zeker nu de opleving
in deze bedrijfstak zich voortzet - in
de komende jaren meer belangstelling
gaan bestaan.
Dit schooljaar is men voor het eerst
gestart met de brugklassen voor het
Individueel Technisch Onderwijs. De
ze opleiding is een ware uitkomst
voor jongelui met leermoeilijkheden,
omdat door individuele benadering
veel betere resultaten geboekt kunnen
worden. De jongens die voor ITO-on-
derwijs in aanmerking komen, worden
normaal in de groepen op de LTS ge
plaatst.
Men kent op de school nu vier stro
men: een T-stroom voor jongelui die
straks gaan studeren aan een MTS
(voor schoenen en leder: MVLS),
dan is er de stroom voor normaal
LTS onderwijs, de stroom voor de
"practici" en de ITO-stroom. Overi
gens beginnen alle jongens in de
brugklas. Aan de hand van de resul
taten in dit eerste leerjaar behaald,
bepaalt de schoolleiding in welke
stroom de jongens geplaatst worden.
Het is dus van groot belang dat men
in dit eerste jaar goed voor de dag
komt.
Naast het plaatsen in een van de vier
stromen komt het ook vaak voor dat
jongelui wordt geadviseerd het onder
wijs te gaan volgen Ib.v. aan een 'La
gere Tuinbouwschool of aan een
MLEAO of MEAO-sdhool (Lager
Middelbaar Administratief Onder
wijs). "Daarom is 'het zo belangrijk
dat de Tuinbouwschool voor Nieuw
kuyk behouden blijft. We plaatsen
daar veel jongelui op. Bijzonder jam
mer is het verder dat Waalwijk geen
MEAO of LEAO school heeft. De
jongens die dit onderwijs willen vol
gen zijn nu aangewezen op de scho
len in Tilburg of Den Bosch" vertelt
de heer Beernink.
Tegenwoordig gaan ook veel LTS-ers
die de T-stroom gevolgd hebben door
studeren aan 'n MTS (vroeger UTS).
Dit is een gelukkig verschijnsel. Op
vallend is het dat sommige kandida
ten voor een MTS die een MAVO-
opleiding (MULO) hebben genoten
eerst nog één jaar de LTS "doen" of
de technische vakken 'beter onder de
knie te krijgen, voordat ze naar de
MTS gaan.
Er dreigde voor dit jaar ook een ge
brek aan lokalen. Men heeft dit op
kunnen vangen door een aantal in
terne verschuivingen in het hoofdge
bouw. Overigens zijn er besprekingen
gaande om tot nieuwbouw te kernen.
De barakken, die oorspronkelijk als
noodgebouwen waren bestemd, vol
doen niet meer aan de eisen en moe
ten nodig verdwijnen. Veel zal hierbij
afhangen van de mening van het mi
nisterie.
Concrete plannen bestaan er wel om
op het terrein achter de nieuwe: gym
zalencomplex een sportveld aan te
leggen. Dit sportveld grenst dan aan
de Margrietstraat, die hier is gepro-
jekteerd. Als hier de ingang is wordt
de looptijd tussen dit complex 'en het
hoofdgebouw aan het Vredesplein be
kort. De verbouwing van het voorma
lige leerfabriek werd uitgevoerd door
het aannemingsbedrijf de Bont-v.
Huiten uit Nieuwkuyk onder archi-
tektuur van het bureau Van Hulten-
Ir. Schiks. De centrale verwarming is
aangelegd door de firma De Louw uit
Waalwijk onder advies van 't Bureau
Huysman Van Mey.
Nog een nieuwtje vertrouwde direk
teur Beernink - die nu langzamer
hand ingeburgerd raakt in Waalwijk
- ons toe. Dit schooljaar zal veel
meer aandacht geschonken worden
aan culturele vorming. Zo gaat men
met alle leerlingen in de Stads
schouwburg van Tilburg muziek, to-
Deze foto toont LTS-leerlingen in aktie in een van de nieuwe sportza
len aan de Burg. v. d. Klokkelaan.
KAATSHEUVEL De gemeente
raad van Loon op Zand, die a.s.
dinsdag 2 september te Kaatsheuvel
bijeen komt, zal een tweetal be
zwaarschriften ingevolge de Wo
ningwet te behandelen krijgen. Het
eerste betreft een aanvrage van M.
Staatsen te Montfoort om vergun
ning voor het bouwen van het oude
gedeelte van een boerderijachtige
arbeiderswoning aan het Kraanven
te Loon op Zand, waarop B. en W.
afwijzend hebben beschikt, omdat 't
bouwplan in strijd is met het gel
dende bestemmingsplan in hoofd
zaak. Het perceel, waarop dit pand
staat, is gelegen in het gebied dat
ingevolge het geldende bestem
mingsplan in hoofdzaak de bestem
ming heeft van „Landelijk Gebied
I". i
Op grond van de bestemmingsbe
palingen en algemene voorschriften
mag daar uitsluitend gebouwd wor
den ten behoeve van een agrarisch
bedrijf, hetgeen het bewuste plan
niet beoogt. De bestaande bebou
wing was vóór de vaststelling van
het bestemmingsplan als burgerwo
ning aanwezig in dit gebied en mag
op grond van de overgangsbepalin-
neel- en balletuitvoeringen bijwonen.
Wellicht wordt er ook een schoolor-
kest gevormd. De heer Beernink
vindt dat culturele vorming een taak
van het onderwijs is. Hij hoopt, als
over enkele jaren Waalwijk een Cul
tureel Centrum beizit, de mogelijkhe
den op dit gebied groter worden.
gen gehandhaafd blijven. Reclamant
erkent dat het te verbouwen wo
ninkje in een zeer slechte staat ver
keert en B. en W. zijn van mening
dat het zodanig versleten is, dat dit
bouwtechnisch nog nauwelijks te
handhaven is. Een „verbouwing"
zal in feite neerkomen op het ge
heel vervangen door een nieuw ge
bouwde woning en dus niet toelaat
baar.
Het tweede beroepschrift heeft
betrekking op een aanvrage van A.
J. Pijnenburg, Kasteellaan 24 te
Loon op Zand, om een vergunning
voor het bouwen van een woning
met bedrijfsruimte, bestemd tot stal,
op een perceel aan de Kasteellaan,
waarop B. en W. eveneens afwij
zend hebben beschikt, omdat het
bouwplan in strijd is met het gel
dende bestemmingsplan, gelegen in
„Landelijk Gebied II", waarop uit
sluitend mag worden gebouwd ten
behoeve van een agrarisch bedrijf.
Reclamant heeft op het naastgele
gen perceel bij zijn burgerwoonhuis
een loonbedrijf met een open loods.
Voorts is daar ook een oude stal,
waarin kalkoenen worden gemest
voor het verkrijgen van nevenver-
diensten. De nieuw te bouwen stal
zal dienen om de kalkoenmesterij
uit te breiden en te zijner tijd ter
vervanging van de oude stal. De
omvang daarvan is volgens B. en
W. te gering voor een volwaardig
bedrijf en het is niet te ontkennen
dat reclamant bij deze omvang op
het verwerven van inkomsten uit
het loonbedrijf, dat geen agrarisch
bedrijf is in de zin van het bestem
mingsplan, hoofdzakelijk blijft aan
gewezen. Het bouwen van 't woon
huis met stal zou dus niet geschie
den ten behoeve van een agrarisch
bedrijf in de zin van het bestem
mingsplan en moet de bouwvergun
ning derhalve worden geweigerd.
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Sinds vrijdagmiddag is een belangrijk
deel van de provincie Noord-Brabant, dankzij een nieu
we wegverbinding, ontsloten. Dr. C. N. M. Kortmann,
Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant, stelde
vrijdagmiddag namelijk het weggedeelte Waalwijk-Wa
genberg ingebruik, waarmee de 40 km lange Maasroute
van Den Bosch, via Vlijmen, Drunen, Waalwijk naar
Wagenberg voor het verkeer was opengesteld.
Menige automobilist zal een zucht van verlichting heb
ben gelaten bij het berijden van deze fraaie autoweg.
Sinds een jaar, toen het eerste deel van de Maasroute
gereed kwam was er al een goede verbinding tussen Den
Bosch en Waalwijk. Het bleef echter behelpen met de
verbindingen in westelijke richting. Nu is pok daar een
einde aan gekomen.
De Maasroute biedt een gunstig alternatief voor de be
staande verkeersverbinding tussen noordoostelijk Noord
Brabant en enerzijds westelijk en zuidwestelijk Noord
Brabant en anderzijds Zeeland. Ook voor het verkeer
van noordelijk Nederland naar westelijk Noord Brabant,
Zeeland 'en Antwerpen vormt de nieuwe weg een aan
trekkelijke verbinding. De rijtijd tussen Den Bosch en
Breda via de nieuwe route is ongeveer 10 minuten kor
ter, die tussen Den Bosch en Roosendaal bijna 20 min.
Een uitgebreid gezelschap maakte vrijdagmiddag onder
leiding van dr. C. Kortmann en de heer Jvan Hees-
wijk, loco-burgemeester van Waalwijk, een tocht over
de nieuwe Maasroute. Tevoren had de Commissaris van
de Koningin op het kruispunt Noordstraat-Kruisstraat
de iveg ingebruik gesteld. Een andere plechtigheid vond
plaats in Oosterhout waar de fraaie brug over het Wil-
helminakanaal officieel werd geopend.
Langs de gehele Maasroute van Vlijmen naar Wagen
berg (Den Bosch-Vlijmen is reeds 4-baans) is 'n strook
grond gereserveerd voor de aanleg van een tweede baan,
waardoor de Maasroute over de gehele lengte 4 rijbanen
kan omvatten. Als de prognoses aangaande de verkeers
intensiteit uitkomen dan is in 1971 de praktische capa
citeit van de weg bereikt en zal het noodzakelijk zijn de
tiveede rijbaan te verharden wil de Maasroute aan zijn
doel blijven beantwoorden. Meer nieuws over de inge
bruikstelling van deze voor de Langstraat zo belangrijke
Maasroute vindt men elders in dit blad.