wAAlwijkse en LAnqstRaatse couRAnt mmmmm Deze maand inventarisatie jeugd verenigingen en -instellingen in Waalwijk Stassar Uitgebreide informatie over industrie in Midden-Brabant TECHNISCHE VOORUITGANG MAAKT OUDE DROOM TOT WERKELIJKHEID EERSTE TAAK WERKGROEP RAAD JEUGD EN JONGERENWERK Het einde van een eiland Voor treinen Dringende zaak Goedkoper „Opblazen Ook enquête onder gehele jeugd van Waalwijk Bijeenkomst MIJN BRIL....? van Sta. SS-HJ* natuurlijk Vragenlijst Initiatief van de Kamers van Koop handel Waalwijk en Tilburg CABAN Autorijles- systeem Lammers-Caban MAANDAG 22 SEPTEMBER 1969 92e JAARGANG No. 76 De tcho van het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Losse nummers 20 cent Rripven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs 15 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van BeurdensHaat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Kanaaltunnel naar Engeland wordt in 1974 realiteit Naar alle waarschijnlijkheid zal Engeland zich in 1974 niet meer een eiland kunnen noemen, omdat dan het land door middel van een\ vaste ver binding, in de vorm van een kanaaltunnel met het europese continent 'zal zijn verbonden. Het geheel zal dan de lieve som van niet) minder dan twee miljard gulden hebben gekost, maar dan is er een oude droom werkelijk heid geworden. Vanaf het begin van de industriële revolutie1 heeft de be hoefte bestaan van een betere verbinding met Engeland. Men heeft eeii en ander in de loop der jaren trachten op te vangen door frekwente bootver bindingen, maar altijd heeft men dit gezien als een middel, dat in wezen niet voldeed. Een vaste verbinding in de vorm van een tunnel, brug of dam was toch eigenlijk wel het meest ideaal, doch indertijd, door de grote tech nische problemendie er voor kwamen kijken, niet te realiseren. Dank zij de geweldige vooruitgang van de techniek en de enorme ervaring, die men inmiddels elders in de wereld heeft opgedaan bij het bouwen van tunnels van formidabele lengte, zal het tunnelprojekt in de komende jaren kun nen worden gerealiseerd. De tunnel zal lopen van het klei ne Engelse dorpje Westenhanger, ongeveer 15 kilometer ten zuiden van Dover, naar het Franse dorpje Sangatte, even ten zuiden van Calais. De totale lengte van de tun nel zal ongeveer 56 kilometers be dragen, waarvan zo'n 37 kilometers zich onder water zal bevinden. De resterende 19 kilometers vormen de op- en afritten naar de eigenlijke tunnel. Men heeft het plan om er een en kele tunnel van te maken, dat wil zeggen het wordt één enkele buis en wel voor treinverkeer op twee sporen, een heen- en een terugroute. De treinen zullen door deze tunnel razen met snelheden van rond de 180 kilometers per uur en zij zullen zowel personen als goederen ver voeren. Het goederenvervoer omvat ook containers en auto's Wie dus per auto naar Engeland wil, komt voor ongeveer dezelfde procedure te staan als nu met de boot. Men rijdt tot het station voor de tunnel en de auto gaat op de trein. Personen gaan eveneens per trein en zo gaat het .geheel door de tunnel naar de andere kant van het Kanaal, alwaar men bij het volgen de station kan uitstappen en weer plaats kan nemen in de auto, zoals dat ook nu reeds plaatsvindt met de auto-slaaptreinen naar het zonnige zuiden. Velen zullen zich ongetwijfeld af vragen, waarom er slechts een treintunnel wordt gebouwd en geen tunnel voor wegverkeer. Het ant woord luidt: dat momenteel nog geen mogelijkheid tot verwezen lijking heeft. Bij wegverkeer vult zich de tunnel met afgewerkte, gif tige gassen. Bij onze kleine tunnels zijn er speciale afzuiginstallaties, die er voor zorgen dat dergelijke gassen verdwijnen. Maar waar het gaat om een tunnel van in totaal 56 kilometers, waarvan niet minder dan 37 kilometer onder het water van het Kanaal is het niet mogelijk een dergelijke afzuigsysteem te plaatsen. Hiervoor zijn om bepaalde afstanden schoorstenen nodig waar door de gassen worden afgevoerd en frisse lucht binnen kan komen. Het gevolg zou zijn, dat men der gelijke schoorstenen midden in zee zou moeten bouwen. Dë krachten die hier bij zeer slecht weer op zou den werken zijn zo groot en het ri sico dat daaruit voortvloeit is even eens zo groot, dat men dit niet kan bouwen. Een wegverkeerstunnel be hoort dus nog niet tot de mogelijk heden. De treinen die door de tunnel zullen gaan, dienen dan ook alle maal elektrische treinen te zijn, want ook hier moet men zorgen dat er geen afgewerkte gassen een rol gaan spelen. De deskundigen zijn het er over eens, dat een vaste verbinding tus sen Engeland en de rest van Euro pa een bijzonder dringende zaak is en wel omdat er behoefte bestaat aan een nauw contract op industri eel terrein tussen de Britse indu striegebieden in midden en zuid- Engeland en de industriegebieden van west- Europa. Vast staat nu wel, dat de capa citeit van de nieuwe tunnel ver uit gaat boven die welke de conventi onele verbinding per ferrie-boot kan bieden. Men berekende, dat te zijner tijd er een maximale trans port door de tunnel mogelijk is van niet minder dan 3000 auto's per uur. Zou men dit via de bootverbindin gen willen realiseren, dan zou dat betekenen dat men 60 boten tegelijk zou moeten inschakelen, die 15 BALL Uw speciaal adres met de MOOISTE ÈN GROOTSTE SORTERING in diverse merken en prijzen. Stationsstraat 51A WAALWIJK oversteken per uur zouden moeten maken. Het zal iedereen duidelijk zijn, dat men hiervoor een enorme vloot schepen nodig zou hebben. Maar daar blijft het niet bij, want voor deze vloot schepen zou ook de nodige havenaccomodatie gemaakt moeten worden, terwijl deze gewel dige vloot van schepen die voortdu rend dwars over het Kanaal, dus over de vaarroute van andere sche pen, zou moeten varen, juist in dit bijzondere druk bevaren deel een groot gevaar zou opleveren. Wanneer men de andere concur rent, het vliegtuig, eens bekijkt, dan zien wel al snel dat deze vorm van vervoer het nooit zal kunnen op nemen tegen de trein in de tunnel. Primair is daar het feit, dat het vliegtuig onvoldoende capaciteit heeft om auto's over te zetten. De kosten per kilometer zouden enorm zijn. Grotere vliegtuigen zouden nieuwe mogelijkheden bieden, maar de investeringen die daarvoor nood zakelijk zijn, overtreffen op den duur die van de kosten van tunnel bouw. Het is voor een belangrijk deel te danken aan het feit, dat Engeland grote belangen heeft bij toetreding tot de EEG, dat men van Engelse zijde enthousiast is geworden voor het plan van een tunnel-verbinding. Vroeger stuitten dergelijke plannen voor een belangrijk deel af op de „splendid isolation" van Engeland. Dit prettig geïsoleerd liggen van de rest van Europa, maakte Engeland in tijden van oorlog vrijwel onbe reikbaar voor de vijand, iets dat in dertijd Napoleon en kortgeleden Hitier ondervonden. D Momenteel is de behoefte aan snelle verbindingen met de rest van Europa primair, terwijl de Britten zich realiseren dat men in geval van ernstige nood altijd nog de tun nel kan opblazen, waardoor „de „splendid isolation" is hersteld. Trouwens, de moderne wijze van oorlogvoeren maakt het voor een eventuele vijand niet meer noodza kelijk om persoonlijk vaste voet op Engelse grond te krijgen. We heb ben dat kunnen zien aan de val van Japan aan het einde van de tweede wereldoorlog. Engeland heeft dit ingezien en heeft begrepen dat een tunnel met een fikse capaciteit momenteel een levensbelang is. Dat is ook de reden dat men in tegenstelling tot vroe ger, nu er zeker van kan zijn dat de timnel wordt gerealiseerd. De bouw van de kanaaltunnel betekent het einde van Engeland als eiland. De vaste verbinding zal ongetwijfeld van enorme invloed zijn op het kon- takt tussen Engeland en West-Eu ropa. Engeland zelf hoopt dat deze invloed sterk positief zal zijn, want het heeft een economisch opkikker- tje echt wel nodig. (van onze verslaggever) WAALWIJK De besturen van alle in de gemeente Waalwijk geves tigde jeugdverenigingen en jeugdinstellingen, hebben een dezer dagen een schrijven ontvangen van de Werkgroep Voorbereiding Instelling Raad Jeugd- en Jongerenwerk, waarin medewerking wordt gevraagd voor een inventarisatieformulier. De werkgroep acht het van groot be lang alle bestaande verenigingen en instellingen te inventariseren. Bo vendien kan men op de formulieren een aantal probleempunten ken baar maken. Het inventarisatieformulier wordt begeleid door 'n schrij ven van het college van B. en W., waarin door de besturen wordt aan gedrongen op volledige medewerking aan de werkgroep. mogelijk zal zijn. Van de andere kant beseft de werkgroep dat het huidige in Waalwijk bestaande jeugdleven recht heeft te weten op welke wijze de werkgroep uitein delijk tot eindresultaat tracht te ko men en welke maatregelen en con clusies daaraan ten grondslag zul len liggen. De werkgroep wil de verenigingen dan ook, telkens als daar aanleiding toe bestaat, de no dige informatie verstrekken. De werkgroep is ingesteld door 't college van B. en W., heeft eind au gustus haar eerste werkvergadering gehouden, bij welke gelegenheid 'n programma is opgesteld van taken, die een eerste terreinverkenning be tekenen van de omvang van de problematiek in de gemeente op het vlak van jeugdzaken. Bij de beraad slagingen heeft extra de aandacht gekregen de omstandigheid dat, wil de werkgroep haar opdracht goed en volledig afronden, het alsdan on ontbeerlijk is te kunnen rekenen op de medewerking van het thans in de gemeente bestaande jeugdleven. De werkgroep vraagt de besturen dan ook daadwerkelijk medewer king te verlenen als er een beroep op hen wordt gedaan. De werk groep is er zich van bewust dat zon der die medewerking een behoor lijke afronding van haar taak niet Voorts is op het programma ge nomen om met afgevaardigden van komsten te beleggen, teneinde de de besturen ter zijner tijd bij een- verenigingen op deze wijze te be trekken bij de opzet van de doel stelling en de gelegenheid te geven bij het werk van de groep inspraak te hebben. Deze bijeenkomst zal ge houden worden als de eerste fase van de voorbereidende werkzaam heden daarvoor is afgesloten. Ondertussen zal de werkgroep van de verenigingen en instellingen Je ziet dat Stassar een fijne collectie monturen heeft. Ik heb niet lang gezocht en voel mij er prettig mee uitzien! Vind je ook niet? Bovendien de service is uitstekend! Stationsstraat 88, Waalwijk TeL 3037 (04160) Maandagmorgen GESLOTEN IN INTERNATIONAAL MAANDBLAD "HOLLAND SHIPPING AND TRADING" (van onze verslaggever) WAALWIJK In het jongste nummer van het internatonale maand blad „Holland Shipping and Trading" wordt een overzicht gegeven van hetgeen Midden Brabant thans biedt op het terrein van handel en nijverheid. De Kamers van Koophandel en Fabrieken te Tilburg en Waalwijk zijn vanwege hun bemoeienis inzake de exportbevordering, alsmede vanwege hun kennis van het bedrijfsleven, nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de inhoud van dit blad. zoveel mogelijk probleempunten willen horen, die bij de uitvoering van haar taak nodig zijn nader te worden bezien en bestudeerd, even tueel in overleg met de verenigin gen. Men kan deze punten kenbaar maken bij de ambtenaar jeugdza ken, de heer A. Bosschee. Overigens zijn alle leden van de werkgroep graag bereid deze problemen nader te bezien en voor te leggen aan de werkgroep. De werkgroep heeft dus inmiddels een beginselprogramma samenge steld. Als eerste punt acht men het belangrijk alle bestaande verenigin gen en instellingen te inventarise ren. De inventarisatieformulieren moeten vóór 18 oktober a.s. aan 't Bureau Jeugdzaken zijn geretour neerd. Zodra de inventarisatie tot conclusies zijn verwerkt, wordende betrokken verenigingen en instel lingen ten aanzien van dit program mapunt nader geïnformeerd. Ver volgens ligt het in de bedoeling een enquête te houden onder de gehele Waalwijkse jeugd in de leeftijd van 12 tot en met 25 jaar. Op de vragenlijst komen alle mo gelijke onderwerpen voor. Zo moet de aard van aktiviteiten worden omschreven, het aantal bijeenkom sten, de belangstelling voor de ak tiviteiten, de financiële toestand, de uitgaven etc. Ook wordt er gevraagd of de vereniging over voldoende en gevormd kader beschikt en of dit De Kamer van Koophandel is er van overtuigd hiermee een po sitieve bijdrage te hebben ge leverd in de (noodzakelijke) inter nationale bekendheid van een ge bied dat door zijn natuurlijke en kunstmatige ontwikkelde eigen schappen een belangrijke industri ële potentie bezit. De groeiende discrepantie tussen werkgelegen heid en aanbod van arbeidskrach ten accentueert de noodzaak bij voortduring te wijzen op de agglo- merende werking van een bestaand economisch krachtenveld. Onder de titel „Spotlight op Cen tral Noord Brabant" wordt er wat over Midden Brabant verteld. Ook de beide exportconsulenten van de Kamers van Koophandel te Tilburg problemen schept. Ook vragen over de accommodatie ontbreken niet. Tenslotte moeten de verenigingen en instellingen hun mening geven over het gemeentelijke subsidiebe leid. De werkgroep is, zoals B. en W. in een schrijven nog eens benadruk ken, belast met de voorbereiding van de instelling van een Raad voor 't Jeugd- en Jongerenwerk (Jeugd- serviceraad)De totstandkoming van een dergelijke jeugdraad nieu we stijl, acht het college zeer be langrijk, temeer daar vooral de laat ste jaren de behartiging van de jeugdbelangen de bijzondere aan dacht en belangstelling gekregen heeft van alle overheidsniveaus. Met de instelling van de werkgroep met te zijner tijd de instelling van de raad, wil het gemeentebestuur aansluiten bij deze ontwikkeling. en te Waalwijk, respectievelijk de heren C. Marynissen en G. M. van Vledder worden hier met name ge noemd. Verder wordt het toeristi sche aspect van deze streek belicht. Uitgebreid gaat de redaktie van „Holland Shipping and Trading" dan in op Tilburg als centrum van de Nederlandse wolindustrie en Waalwijk als centrum van de Ne derlandse schoenindustrie. Ver deeld over 16 pagina's wordt ver der ruimschoots aandacht geschon ken aan tal van bedrijven in hetge- bied rond Tilburg en Waalwijk. Uit de Langstraat zijn dat ondermeer: Jca. Bergmans Holland n.v. Waal wijk; Appels Waalwijk n.v.; N.V. Lederfabriek L. Mombers Waal wijk, „De Witte Molen" Meeuwen; H. L. van Leeuwen n.v. Waalwijk, Schoenfabriek Beniamino Kaats heuvel; Sportschoenenfabriek M. Moolenschot Zn. n.v. Kaatsheu vel; n.v. Simson, Waalwijk; Scheepswerf De Amer, Drimmelen; Tankfabriek Kooiman n.v. Geer- truidenberg, Van Wagenberg-Fes- ten's Conservenfabrieken, Heus- den; Confectiebedrijf Roeien Co. Kaatsheuvel, Handelsonderneming N. van Loon, Waalwijk; Lederfa briek en Handelsmaatschappij P. van Loon, Waalwijk; n.v. Bloch Stibbe, Waalwijk, Van Hoorn's Handelmij. Waalwijk, Hunter Sport- kledingbedrijven Waalwijk; Poly vinyl Chemie Holland n.v. Waal wijk en Stahl Chemical Industries n.v. te Waalwijk. Ervaar het door twee gratis rijlessen en beslis daarna. CABAN-RIJSCHOOL Paul Krügerstraat 15, Waalwijk, Tel. 04160 - 4271

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 1