waalwijkse en UnqstRaatse couraiu Wat zoeken de Britten in de EEG? Bogaertó In Suriname zijn plannen om eigen krijgsmacht op te richten AIR-STRIP SPECIAAL VOOR KLEIN ZAKÈNVERKEER EN TOERISTISCHE VLUCHTEN r Laa# Uw van tijd tot tijd eens dijstellen HET KOST U NIETS WEINIG GEESTDRIFT VOOR PLANNEN van CITlierlo Uitbreiding Lucht-taxi DONDERDAGAVOND 4 DECEMBER 1969 92e JAARGANG No. 97 VSiegveld in septem ber 1970 gereed In Drunen Eerste fase Terrein Briliertspecialist Optica Housii Bagamrta vo®r ogen r I ICiïsg Air Service l Douane Nederland heeft 700 man in Suriname gelegerd Pressie De teho van het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredakteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Losse nummers 20 cent Brieven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs 15 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" Met aanleg van vliegveld De Langstraat in Drunen wordt spoedig begonnen In weerwil van het feit, dat als gevolg van veto's van de Gaulle Engeland reeds tweemaal de toe gang tot de ÊEG werd ontzegd, blijven de Britten zich bereid ver klaren om tot de Gemeenschappe. lijke markt toe te reden. Menigeen in ons land zal zich hebben afgevraagd of de Engelsen nu in het geheel geen trots meer hebben, want wanneer men tot tweemaal toe te licht wordt bevon den om deel te nemen aan een club, dan is men toch geneigd de eer aan zich te houden en voortaan geen moeite meer te doen om zich aan te sluiten. Zo simpel ligt het natuurlijk niet in de kwestie van de toetreding van Engeland tot de EEG, want het gaat hier niet om he lidmaatschap van zo maar een club, maar om veel grotere belangen en dat is dan ook de oorzaak van het feit, dat de Brit ten doen alsof zij niet te krenken zijn. Overigens vindt men deze hou ding slechts bij de Britse regering en een klein deel van het volk. De meerderheid van de Engelsen heeft zich inmiddels (na een aan vankelijk enthousiasme) van de EEG afgekeerd. Het werd door de twee veto's van De Gaulle, de tegenstanders in En geland van toetreding tot de EEG ook wel gemakkelijk gemaakt, want tegenover het volk konden ze de Engelse eer die gekrenkt was in het geding brengen. Dat was het echter niet alleen. Zij hebben de Engelsen ook kun nen voorrekenen, dat er een formi dable stijging van kosten van le vensonderhoud, zou volgen op een Britse toetreding tot de EEG. De prijzen voor voedingsmiddelen e.d. liggen in Engeland aanzienlijk lager dan in de landen van de EEG. Bij aansluiting zullen de Engelsen hun prijzen moeten aanpassen. De En gelse huisvrouwen zijn dus weinig enthousiast. De Engelse regering stelt hier tegenover, dat bij een zo'n aanzien lijke prijsstijging, ook de lonen zul len worden aangepast, want ook die zullen op Europees niveau moe ten komen. Dat zou betekenen, dat na een zekere overgangsperiode er voor het Engelse volk geen pro bleem meer zou zijn, want het ge hele niveau wordt opgetrokken en dus wordt men er niet slechter op. De nadelen voor de Engelse in dustrie, die zou komen te staan voor dratische loonsverhogingen, zou weer gecompenseerd worden, door de aanzienlijk grotere afzetmoge lijkheden die zouden ontstaan, na toetreding tot de EEG. Kortom na een korte overgangsperiode zou er geen pijn meer zijn. In Frankrijk denkt men er echter anders over. Men gelooft daar niet dat het slechts economische motie ven zijn, die de Engelsen tot de EEG brengen. Men is daar van mening (een me ning die De Gaulle deelde), dat het de Engelsen er om te doen is, in de EEG een leidende rol te gaan spe len als compensatie voor het ver lies van het Engelse imperium. Europa zou niets meer zijn dan een surrogaat-imperium waar Engeland opnieuw in staat zou zijn de toon aan te geven en de lakens uit te de len. Op die manier zouden de En gelsen in staat zijn over hun min derwaardigheidscomplex heen te komen, dat zij kregen na het oplos sen van het oude imperium. Aangezien Frankrijk van mening is, dat het zelf in staat is leiding aan de EEG te geven, heeft het geen behoefte aan Engelse concurrentie. Dat was voor een belangrijk deel de oorzaak van het tegenwerken van president De Gaulle. Ook al is De Gaulle verdwenen en houdt Pompidou er minder extre me opvattingen op na, toch blijft in Frankrijk de neiging bestaan, om het de Engelsen zeker niet gemak kelijk te maken om de EEG binnen te komen. Dat biedt hen het grote voordeel tegenover Engeland in een gunstige onderhandelingspositie te (Van onze verslaggever) W AALWIJK/DRUNEN - De Langstraat krijgt een vliegveld. Volgend jaar komt in Drunen, aan de rand van de duinen een air-strip gereed. Na twee jaar vain voorbereiding is het nu zover dat de plannen, ontwikkeld door enkele leden van de Industriële Club Waalwijk verwezenlijkt kunnen wordenMet de gemeente Drunen is overeenstemming bereikt over een geschikt terrein van 1000 bij 150 meter. De Rijksluchtvaartdienst is met de ligging van het terrein (achter de Heidijk) akkoord gegaan. Ook is men er in geslaagd de nodige financiën te verwerven, zodat begonnen kan worden met het vlie grijp maken van het betrokken terrein. De air-strip, die de naam "Vliegveld De Langstraat-Drunen" krijgt, zal in september volgend jaar worden geopend. Dat de plannen voor het vliegveld zo snel verwezenlijkt kunnen worden, is vooral te danken aan de medewerking van het gemeentebestuur van Drunen. Zoals bekend was ook een kalf jaar geleden reeds overeenstemming over een complex. Ook met dit terrein ging de Rijksluchtvaartdienst ak koord. Het bleek echter niet moge lijk de grondendie een agrarische bestemming hadden, te verwerven. In overleg met het gemeentebestuur werd spoedig een nieuw terrein ge vonden dat aan alle voorwaarden vol doet. Het terrein ligt, komende van uit Drunen (de Torenstraat) tussen de Heidijk en de blokhut van de ver kenners, dus iets voor het recreatie object "de roeivijver"waar de air strip oorspronkelijk was geprojek- De Kamer van Koophandel te Waal wijk werd bereid gevonden bij het be drijfsleven in haar gebied deze be langstelling te onderzoeken. Het on derzoek had een positief resultaat. Naar aanleiding hiervan is een initia tiefgroep gevormd, bestaande uit een zestal personen welke de voorberei dende werkzaamheden voor de situe ring van een dergelijk vliegveld op zich heeft genomen. Deze initiatief groep heeft steeds de gemeente Dru nen als de meest gesohikste vesti gingsplaats beschouwd. Een drietal argumenten waren hier voor steeds van doorslaggevende be tekenis. Drunen ligt immers hijzonder gunstig in de driehoek gevormd door de steden Den Bosch-Tiliburg-Breda, waarmee een arsenal wordt begrensd waarin 700.000 a 800.000 mensen mij. te Breda de aannemingswerk zaamheden zal verrichten. De firma De Koning heeft in Drunen ook de ruilverkaveling uitgevoerd. Het terrein van de air-strip ligt in 'n ruilverkavelingsobject. Aangezien de definitieve indeling nog niet plaats had gevonden kon het terrein bestemd worden voor het vliegveld. De gron den zijn deze week geheel beschik baar gekomen, zodat met het vlieg- rijp maken direkt begonnen kan wor den. Het stichtingsbestuur zal er naar streven de grond in erfpacht te krij gen. De financiering van het geheel heeft steeds een belangrijke rel gespeeld. Het bedrijfsleven in de streek heeft 50.000,- toegezegd, zodat men de eigenlijke aanleg kan worden begon- Het terrein nabij de Heidijk in Drunen waar de air-strip komt. De terreinen zijn geheel beschikbaar zo dat begonnen'kan worden met het „vliegrijp" maken van het complex. teerd. De air-strip wordt nu begrensd door een ruilverkavelingsweg. Het nieuws over vliegveld De Lang- straat-Drunen werd dinsdagmiddag door de heer Chr. Appels, een van de initiatiefnemers, aan de pers meege deeld. De heer Appels schetste nog eens de periode van voorbereiding die aan de jongste plannen is voorafge gaan. De ontwikkeling op dit terrein in het buitenland en met name in de Verenigde Staten bracht er in 1968 enkele leden van de Industriële Club Waalwijk toe om te onderzoeken of in het gebied van de Langstraat vol doende belangstelling zou bestaan voor de vestiging van een vliegveld voor kleine zaken- of toeristisch ver keer. ■Qxcluaieoe herenkleding !';V:l ,v WAALWIJK verkeren. Frankrijk heeft namelijk grote behoefte aan de Engelse ken nis op het gebied van de kernwa pens e.d. De Engelsen hebben ech ter steeds geweigerd deze kennis met de Fransen te delen. Onder de huidige druk zou hier misschien verandering in kunnen komen. wonen. Andere argumenten waren de goede infrastructurele voorzieningen ten behoeve van het voor- en natrans port en het belangrijk toeristisch aan bod. De initiatiefgroep wil het vliegveld de naam geven "Vliegveld De Lang- straat-Drunen". Door deze naamge ving wordt zowel het geografisch be lang van het vliegveld enigszins aan geduid alsmede een precisering van de situering. Het beheer van het vliegveld zal ge voerd worden door 'n naamloze ven nootschap. Boven de n.v. zal 'n stich- ting worden gecreëerd die belast zal worden met het beheer van de aan delen. Als leden van de nog te vor men stichting zullen worden ge vraagd: de gemeente Drunen, de In dustriële Club Waalwijk en omstre ken en de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Waalwijk. Zoals we schreven heeft de gemeente Drunen een terrein beschikbaar ge steld van ca. 1000 bij 150 meter. De in het leven te roepen stichting zal voor eigen rekening het terrein vlieg rijp maken. De uitvoering hiervan zal ongeveer een bedrag van 50.000,- vergen. Hierover worden thans on derhandelingen gevoerd met de firma De Koning uit Genderen, die moge lijk onder de direktie van de Gront- nen. Daarnaast zal nog een bedrag van 50.000,- nodig zijn voor het aanbrengen van de allernoodzakelijk ste voorzieningen zoals een hangar, kantoorgebouw, verlichting, behake- ning, etc. Ook hiervoor zijn reeds toezeggingen ontvangen. Men hoopt dat er van de zijde van het bedrijfs leven, alsmede van particulieren nog middelen beschikbaar komen. Ten behoeve van de exploitatie (de begroting geeft voor de eerste jaren een nadelig saldo van 5.000,- aan) zal o.a. een beroep worden gedaan op de gemeenten uit de direkte omge ving. De door het bedrijfsleven en particulieren besohikbaar gestelde bij dragen zullen te zijner tijd worden omgezet in aandelen van de n.v. in coupures van 500,- en 1000,-. De aandeelhouders zullen bepaalde voordelen genieten. Met de dagelijkse leiding van het vliegveld zal een dirëkteur-haven- meester worden belast. De rijkslucht vaartdienst zal met betrekking tot de keuze van de havenmeester strenge voorwaarden stellen in veifband met de vereiste veiligheid op het vlieg veld. Nu reeds hebben zich een vier tal sollicitanten aangemeld. Als de luchthaven straks eenmaal van de grond is heeft de initiatiefgroep plan nen om tot een verdere uitbreiding Grotestraat 220, Waalwijk Telefoon 3560 Maandagmorgen gesloten tot 13.00 uur. van de accommodatie van het vlieg veld te komen. Men denkt hierbij dan aan een verlichtings- en radio-instal latie en aan een restaurant. Het be drijfsleven is nu reeds verzocht een bijdrage voor deze noodzakelijke uit breiding te reserveren. j De Drunense Air-Strip kan nogal voor wat doeleinden worden gebruikt. Behalve de zaken- en privévluchten kunnen er ook toeristische rondvluch ten worden gemaakt. Nederlands kleinste luchtvaartonderneming King Air Service, die Drunen tot thuisha ven gaat kiezen, verzorgt een oplei ding voor het vliegbrevet, verzorgt sleep- en reclamevludhten en sproei- vluchten ten behoeve van de land bouw. Ook zal er gelegenheid wor den geschapen tot de uitoefening van het parachutespringen, waarvoor nu reeds aanvragen zijn binnengekomen. Natuurlijk kan de air-strip ook als helicopteihaven worden gebruikt, De luchtvaartonderneming King Air Service, nu nog gevestigd op Seppe bij Roosendaal zal op haar nieuwe thuishaven Drunen vijf of zes ma chines stationeren. Verder voeren de initiatiefnemers nog besprekingen met de n.v. Flesbband, welke maat schappij zich toelegt op het vervoeren van voornamelijk passagiers naar gro te luchthavens in lijndienstverband. De n.v. Flesbband zal 'n soort "lucht- taxidienst" gaan verzorgen, waardoor het mogelijk wordt vanuit Drunen snel bepaalde steden te bereiken. Op de air-strip in Drunen komt ook 'n douane-kantoor. De air-strip moet een internationaal vliegveld worden, zodat ook zakenvluchten naar het buitenland over en weer kunnen wor den uitgevoerd. In de Nederland om ringende landen maakt het bedrijfs leven een druk gebruik van zakenver keer door de lucht. De initiatiefne mers verwachten dat van de mogelijk heden die volgend jaar in Drunen ge boden worden een druk gebruik ge maakt zal worden. Volgend jaar sep tember zullen de eerste vluchten van af het Vliegveld De Langstraat-Dru- nen plaatsvinden. De ingebruikname van de air-strip zal met een groots vliegevenement gepaard gaan. In Suriname is thans sprake van plannen om een eigen krijgsmacht op te richten. Kabinetsformateur Lachmon heeft voor hij een re gering onder premier Sedney naar voren schoof hierover links en rechts gesprekken gehouden, waar bij de uitkomst ongetwijfeld beïn vloed is door recente conflicten met buurland Guyana, te weten over enige omstreden grensgebieden, waarin kleine groepjes militairen op elkaar botsten. De verdediging van de rijksdelen overzee is een taak voor het Neder landse leger, dat een man of zeven honderd in Suriname heeft gele gerd. Dat is geen geweldig aantal, maar voor de reële behoeften wel afdoende. Deze zevenhonderd zijn niet in actie gekomen om door Guyanezen bezette posten weer te gaan heroveren - waarschijnlijk om. dat Nederland niets zo verafschuwt als betrokken te raken bij een klein oorlogje, dat zeker in de Latijns- Amerikaanse wereld gezien zal wor den als een nagekomen koloniaal oorlogje. Den Haag heeft geen groot ver langen om Nederlandse goodwill in dit continent te laten verzieken, ze ker niet om een aantal kilometers grond waar toch niet veel belang aan kan worden gehecht. Tenminste in Den Haag. In Paramaribo ligt dit wel anders, ook al speelt meer gekwetste ij del heid hier een rol dan werkelijk een gevoel beroofd te zijn van territori aal gebied. Bovendien heeft men in deze kwestie ervaren hoezeer onaf hankelijkheid een illusie blijft als men niet zelf het vermogen heeft een vuist te maken als dat zo te pas komt. Vandaar de besprekingen om een eigen Surinaams legertje op te zet ten. Waarbij men overigens juist van Lachmon niet veel geestdrift hoeft te verwachten: hij snakt niet zo naar volkomen onafhankelijk heid, om de simpele reden dat hij daarvan weinig goeds ziet komen, o.m. op grond van het feit dat Su riname economisch nu ook niet zo stevig op de been staat. Maar de pressie van de publieke opinie kan gemakkelijk te sterk worden om verzet tegen een eigen Surinaams leger nog politiek moge lijk te maken. En wat dan? Ver moedelijk zou in zo'n geval een „Guyanese invasie" wel degelijk in spontane boosheid met een tegen actie zijn beantwoord. Waarmee dan de betrekkingen tussen Guyana en Suriname précair zouden worden. Dat wil zeggen: tussen Nederland en Guyana, want het statuut voor het koninkrijk behoudt de buiten landse betrekkingen voor aan Den Haag. Een eigen Surinaams leger kan er dus ook toe leiden dat Nederland tegen zijn zin ruzies krijgt met La tijns-Amerikaanse landen. Waar schijnlijk zou er in Den Haag een zucht van verlichting opgaan als Suriname onverwijld volledig onaf hankelijk wilde worden, zodat men daar niet zou hoeven opdraaien voor ruzies die men zelf nooit heeft ge wenst.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 1