waaLwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt Slag aan de Rio de la Plata herstelde Engelands prestige ter zee Laatste 'klassieke' zeegevecht in de Tweede Wereldoorlog Schoen- en Lederindustrie heeft behoefte aan middenkader personeel b EM-TE supermarkt DUITSE VESTZAKSLAGSCHEPEN AL VOOR DE OORLOG OP ROOFTOCHT GESTUURD nieuwjaarsadvertentie VOORLICHTINGSDAG MTS-WAALWIJK de echo van het zuiden Geen risico 69 ct. Haché-vlees 1.69 ct. Zeemanschap en marine-traditie speelden doorslag gevende rol De mindere Negen schepen, geen enkele dode I De zeeslag „Juptïter" in Oisterwijk brengt werktuigbouw in praktijk Eigen smederij MTS ook voor meisjes Artisten voor de maand december Trio Martin Engel Tartara Wong Marie Thérèse THE BLUE NOTE Tilburg „Aktie-groep Wereldkerk" WAALWIJK - DRUNEN ELKE DAG VOORDELIGER! CARBONADE 2.98 SPRUITJES GEHAKT 1.79 SAVOIJE KOOL HUTSPOT MAANDAG 15 DECEMBER 1969 92e JAARGANG No.lOo De ïcho vaii het Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Brieven onder nummer 50 ct. extra Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs 15 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Toen op 3 septebmer 1939 Engeland en Frankrijk aan Duitsland de oorlog verklaarden, was dat een dnd van grote moed, want beide ge allieerden wisten dat zij tezamen èn te land èn in de lucht veel zwak ker waren dan de sterke en moderne bewapende vijand. Van enige ef fectieve steun aan het Poolse front kon dan ook geen sprake zijn. Alleen ter zee was Duitsland de mindere, zowel van Engeland als van Frankrijk. Het tragische was echter, dat juist ter zee met name En geland de ergste klappen kreeg. De Duitse onderzeeboten waren vrij wel allemaal actief buitengaats. Op 17 september bracht een Duitse U- boot in het kanaal van Bristol het Engelse vliegkampschip Courageous tot zinken en op 14 oktober werd het slagschip Royal Oak op zijn schijnbaar veilige ligplaats te Scapa Flow getorpedeerd; 65 Britse koop vaardijschepen gingen tengevolge van Duitse onderzeebootactiviteiten verloren, terwijl de Duitse luchtmacht er nog eens 11 voor haar reke ning nam. Tenslotte was de Britse marine er niet in geslaagd te voor komen, dat de Duitse vestzakslagschepen .deutschland' en „Graf Spee" de Atlantische Oceaan onopgemerkt konden bereiken. De Deutschland had het noordelijke zeegebied tot operatieterrein en de Graf Spee de Oceaan tussen Afrika en Zuid-Ame ika, eventueel de Indische Oceaan. (van ome verslaggever) WAALWIJK/OISTERWIJK De M.T.S. in Waalwijk (nu nog voor leder en schoenen) heeft donderdag een voorlichtingsdag gehouden voor hoofden van scholen, dekanen en beroepskeuze officials. De cir ca dertig onderwijs-deskundigen hebben een excursie gemaakt naar drie bedrijven. De M.T.S. wilde in de praktijk aantonen hoe de struc tuur van de bedrijfstak sch oen en leder eruit ziet. Ir. J. Roelofs Heyr- mans, direkteur van de school, heeft op deze voorlichtingsdag vooral benadrukt dat er in de schoen- en lederindustrie een grote behoefte bestaat aan geschoold middenkader. Onder die omstandigheden en in een oorlogsperiode, waarin verder weinig gebeurde, had de slag aan de Rio de la Plata plaats. Deze zeeslag wordt wel eens het laatste „ouder wetse" zeegevecht genoemd, want hij was nog geheel in de „Nelson- stijl", d.w.z. van schip tegen schip, zonder gebruikmaking van radar, vliegtuigen of duikboten. Zeeman schap en marinetraditie zouden hier bij een doorslaggevende rol spelen. Bij het horen van de naam vest zakslagschip denkt men onwillekeu rig aan een klein scheepje, dat zo niet letterlijk dan toch wel figuur lijk „in de vestzak kon worden op geborgen". Niets is minder waar. De tonnage was 12.000 ton. De leng te 200 meter. De zes 28 cm. kanon nen hadden een draagwijdte van 27 km. Verder stonden er 8 stukken geschut van 15 cm. en 6 van 10 cm. aan boord. Het schip kon torpedo's lanceren en had 2 vliegtuigen voor verkenningsdoeleinden op het dek staan. Bovengenoemde gevallen gol den voor het nieuwste Duitse vest zakslagschip Graf Spee. De naam „vestzak" is ontstaan doordat de Duitsers, gebonden aan de „maten van Versailles", van de overwin naars van 1918 geen grotere oorlogs schepen mochten bouwen. En al wa ren de Duitse vestzakslagschepen in tonnage al 2000 ton „zwaarder" dan de maximum toegestane 10.000 ton, in vergelijking met de Britse slag schepen voor 35.000 ton waren ze maar klein. Hun snelheid, 28 mijl per uur, lag echter zeer hoog en de actieradius was groot. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog had Duitsland on danks het opzeggen van het verdrag van Versailles in 1935 slechts 3 vestzakslagschepende „Deutsch land", de „Admiral Scheer" en de „Admiral Graf Spee". Oorlogssche pen bouwen vergt nu eenmaal veel tijd. In vergelijking met Engeland, dat 12 grotere slagschepen en met Frank rijk, dat 8 grotere slagschepen had, was Duitsland trouwens ook wat betreft de kleinere oorlogsschepen - zoals hiervoor reeds gezegd verre de mindere van zijn tegenstanders. Toch werd de Duitse vloot van meet af aan ja zelfs vóór de fatale da tum van 1 september 1939 de aanval op Polen al ingezet. Zo kreeg kapitein Heinrich Dau, die met zijn tanker „Altmark" in de Amerikaanse wateren voer, op 27 juli 1939 van de „Seekriegsleitung" de Duitse Marinestaf opdracht om voorraden en olie in te nemen en een „later vast te stellen koers" te volgen. Op 1 augustus begaf de Altmark zich volgens de aanwijzin gen naar een sector ter Z.W. van de Kanarische eilanden. En één van de 3 vestzakslagschepen, de Graf Spee, begon op 21 augustus zijn „oorlogs- reis". Het schip vertrok 's nachts uit Willemshaven en voer op volle kracht met een wijde boog om En geland heen, dicht langs de Deense en Noorse kust, ten zuiden langs IJsland en daarna richting zuid, steeds het „midden" van de Atlan tische Oceaan houdend. Gedurende de gehele tocht was vrijwel geen schip gezien. Trouwens, zodra maar een rookpluim zichtbaar werd, ver anderde de Graf Spee onmiddellijk van koers. Onopgemerkt werd de tocht voortgezet. Op 1 september werd op de afgesproken plaats en tijd, midden op de oceaan, tussen Afrika en Zuid-Amerika, contact gemaakt met de Altmark. Deze tan ker zou het oorlogsschip regelmatig ontmoeten en van olie en andere behoeften voorzien. De oorlogstaak van de Graf Spee was begonnen. De commandant van de Graf Spee, met zo'n kleine 1000 man aan boord, was de .kapitein ter zee Hans Langs- dorff. Hij was 42 jaar en had nog bij de Keizerlijke Marine gediend. Hans Langsdorff was ook Nazi en een rasechte Duitser, die met grote getrouwheid elke opdracht van zijn superieuren zou uitvoeren. Hij ken de zijn taak als „raider": het zo veel mogelijk tot zinken brengen van vij andelijke schepen, om daardoor de aanvoer over zee naar de vijand te ontwrichten. Ook zouden vijande lijke oorlogsschepen worden gebon den en uit andere gebieden worden weggelokt. Hans Langsdorff tracht te met alle middelen die hem ten dienste stonden, de vij and te mis- leiden en in verwarring te brengen. Zodra hij 'n vijandelijke koopvaar- 1 der in zicht kreeg, hees hij de Fran- se vlag. Hij zorgde er voor dat hij niet langszij kwam te liggen, zodat de vijand het schip niet aan de op bouw kon herkennen. Hij gaf zijn schip ook andere namen, zoals „Ad miral Scheer" of „Deutschland". Ook de Altmark voer onder valse naam en vlag, n.l. de „Sogne" uit Oslo. Langsdorff veranderde de op- j bouw van zijn schip voortdurend door het plaatsen van namaak- schoorstenen en -geschutskoepels. Nu eens dook hij te voorschijn ten zuiden van Madagascar, helemaal rond Zuid-Afrika, dan weer voor de Zuid-Amerikaanse kust, dan weer ten zuiden van de Kanarische ei- ^J3AA£ Te midden onder alles wat zioh wijzigt, blijft een goede gewoonte bestaan: elkaar bij de jaarwisseling geluk te wensen. Daarom stelt onze krant dit jaar de mogelijkheid weer open tot het plaatsen van een Geef uw annonce, liefst spoedig, op aan onze colporteurs, bijkantoor of hoofdkantoor. Uw gezinsblad De krant van en voor de Langstraat Grotestraat 205, WAALWIJK - Telefoon 04160 - 2621 -2746 landen. Negen schepen werden door de Graf Spee tot zinken gebracht, maar Langsdorff zorgde er eerst voor, dat de bemanningen in veilig heid werden gebracht. De meeste vijandelijke officieren en martrozen nam hij gevangen. De zeelieden werden op de Altmark vastgehou den. Daar Langsdorff wist dat ka pitein Dau de Engelsen haatte, liet hij op de tanker een van zijn offi cieren achter, om er op te letten dat de gevangenen goed werden verzorgd. Maar hij nam geen enkel risico. Bij het naderen van een vijandelijk koopvaardijschip verwisselde hij op het laatste moment de Franse vlag voor het Hakenkruis en seinde: „Draai bij, ik stuur boot, gebruik geen radio of ik open vuur". Het is aan het moedige gedrag van de En gelse telegrafisten te danken, dat de Graf Spee werd opgespoord en aan gevallen, want zij seinden, ondanks de dreigementen, toch de afgespro ken 3 letters RRR, d.w.z. „een ^ai- der' valt ons aanPrompt werd het seinende schip dan beschoten en de telegrafist William Comber van de „Doric Star" moest plat op de grond gaan liggen om zich te be schermen tegen de 3.7 cm. granaten die de radiohut troffen. Toch bleef hij doorseien: „RRR 19.15 Z.B., 5.5 O.L. Doric Star beschoten stop slag schip stop Na de slag aan de Rio de la Plata zijn de nodige „lintjes" uitgereikt. Geen enkele telegrafist van de 9 tot zinken gebrachte schepen heeft 1 echter van de Engelse regering ooit een onderscheiding ontvangen In de vroege morgen van de 13e december 1939 ziet de uitkijk, hoog in de mast van de Graf Spee, plot seling twee heel dunne spelden- streepjes boven de horizon uitko men. Zijn kreet: „Twee masten in zichtdoet kapitein Langsdorff on- j middellijk reageren met „Koers en vaart zo houden... Alarm!" Slaapdronken rennen de matro zen naar hun posten. Waterdichte deuren worden afgegrendeld. Muni tie-liften suizen op en neer. Na lut tele seconden staat ieder op zijn ge vechtspositie en wacht Spoedig komen er nog meer mas ten in zicht en het blijkt dat het ge peilde schip de Engelse kruiser Exe ter moet zijn, herkenbaar aan het vage silhouet aan de horizon: twee erg hoge masten en zes cm. kanon nen. De twee andere Engelse oor logsschepen worden aanvankelijk gehouden voor torpedojagers, ter be scherming van de kruiser tegen on derzeeërs. Dit doet Langsdorff ver moeden dat de oorlogsschepen een konvooi begeleiden en zijn besluit staat vast. Hij zal de drie vijande lijke oorlogsschepen onmiddellijk Het waren voornamelijk direk- teuren en leraren van L.T.S.- en MAVO's uit geheel Midden-Brabant die zich donderdagmorgen in Al phen (bij Tilburg) verzameld had den om daar de N.V. Centrale Stan- zerij voor de Schoenindustrie te be zichtigen. 's Middags bezocht men de Koninklijke Lederfabriek Oister wijk en tot slot de schoenfabriek Jupiter eveneens te Oisterwijk. In alle drie de bedrijven kreeg men een goede indruk van de organisa tie en werkmethode in deze bedrijfs tak. Zoals bekend, krijgt de M.T.S. in Waalwijk er volgend jaar een af deling werktuigbouw en in de toe komst wellicht ook nog de afdeling elektrotechniek bij. Beide afdelin gen zijn nauw verwant aan de schoen- en lederindustrie. Dat bleek tijdens de excursie donderdag nog eens duidelijk. Direkteur J. Puts van de schoenfabriek „Jupiter" liet velen verbaasd kijken, toen hij ver telde dat zijn overigens zeer mo dern opgezet bedrijf zei de werk tuigbouw in praktijk brengt. Sinds drie jaar heeft „Jupiter" in een apart gebouw een smederij op gericht. De technici die hierin wer ken, repareren alle machines van de schoenfabriek. Reparaties kunnen nu snel worden uitgevoerd. In de meeste gevallen is er voor onder delen een levertijd van vele maan den. „Jupiter" bouwt bepaalde on derdelen zelf, waardoor veel kost bare tijd wordt bespaard. In eigen bedrijf ontwikkelt men ook machi nes. Vooral aan het snel kunnen repareren, hecht de heer Puts grote waarde. Dit immers bevordert de flexibiliteit van de onderneming. In de slotdiscussie in de kantine van Jupiter wees Ir. Roelofs Heyr- mans nog eens op de grote behoefte die er is aan goed opgeleid midden kader. Hij was van mening dat de excursie had aangetoond dat er in de schoen- en lederindustrie voor afgestudeerden van de Waalwij kse M.T.S. goede banen liggen. De ex cursies hebben ook zeker bijgedra gen aan het verbeteren van de ima ge van de bedrijfstak. De ontwikkelingen vooral op tech nisch gebied in de schoen- en leder industrie zijn zo groot, dat midden- en hoger kaderpersoneel niet meer te missen is. De heer Puts vertelde nog dat de computer in verschillen de schoenfabrieken zijn intrede reeds heeft gedaan. Doordat de tech nische ontwikkelingen steeds meer mensen gaat aanspreken, neemt ook de belangstelling voor het M.T.S.- onderwijs toe. Ir. Roelofs Heyrmans wees er in dit kader nog op, dat de M.T.S. in Waalwijk ook openstaat voor meisjes. „Men moet er aan ge wend raken dat in de toekomst ook technische funkties door vrouwen worden verricht", aldus de heer Heyrmans. aanvallen en vernietigen en daarna met het konvooi afreken.en. De oor- logsvlaggen worden geltiesen. Het dundoek klappert fel in de wind vanwege de hoge snelheid waarmee het Duitse vestzakslagschip op de Engelse oorlogsbodem af gaat. Dan meldt een officier aan Langsdorff: „Die twee andere schepen zijn geen torpedojagers, maar kruisers van de Ajax-klasse (Wordt vervolgd) MUZIEK STRIP-VEDETTE CHIMPANSEES-SHOWS Geopend van 22.00 uur tot 04.00 uur. VEEMARKTSTRAAT 36 - 38 Telef. 04250 - 25287 Een groep Nederlandse katholie ken wil openlijk getuigen van haar verbondenheid met de wereldkerk en vraagt daarvoor adhesie van an dere geloofsgenoten. Deze „Actiegroep Wereldkerk" ziet haar plaats „midden in het ka tholieke volk". Zij acht het belang rijk, dat de verknochtheid van de katholieken aan hun kerk meer naar buiten zou blijken. De Actie groep wil een instituut oprichten om „de stem van het midden" te la ten klinken overal waar over de oriëntatie van de Nederlandse kerk beraadslaagd wordt. Deze Actiegroep richt zich met een advertentie van een gehele pa gina tot „Katholiek Nederland". De advertentie verschijnt in een aan- tal katholieke en niet-katholieke kranten. (Volkskrant) DINSDAG 500 gram 500 gram WOENSDAG 500 gram 500 gram panklaar 39 ct. DONDERDAG 250 gram 500 gram panklaar 39

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 1